Hurmostilan seuraukset

Anonyymi-ap

Hurmahenkisyys tuli suosituksi 1900-luvun alussa.
Se yleistyi kristittyjen keskuudessa huomattavasti 1900-luvun aikana helluntailaisuuden myötä. Näissä liikkeissä rukoillaan usein erityistä henkikastetta jonka merkkinä on glossolia.

Kielillä puhuminen eli glossolalia on uskonnollinen ilmiö, jossa ihminen puhuu hurmostilassa käsittämätöntä puhetta, joka koostuu usein tavuista, joita ei voi tunnistaa yhdeksikään tunnetuksi kieliksi. Ilmiö liittyy pääasiassa uususkonnollisiin hengellisiin suuntauksiin, kuten helluntailaisuuteen, mutta sitä esiintyy myös ei-kristillisissä uskonnoissa, kuten šamanismissa ja haitilaisessa voodoossa.

48

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ensimmäinen kiistaton kielillä puhumisen tapaus on tapahtunut vasta vuonna 1854 Hydesvillessä, New Yorkin osavaltiossa. Tällöin lukuisten todistajien läsnäollessa henkilöt glossoliaa, jota he eivät muuten ymmärtäneet. Todistajien mukaan vaikutti siltä, että joku vieras olio ikään kuin olisi vallannut henkilön, jonka ääni ja käyttäytyminen saattaa muuttua radikaalisti, ikään kuin toisen älyn komennosta.

• Anonyymi

Hurmahenget ja sen seuraukset eivät tuo ratkaisua ihmisten ongelmiin.

Jotain parempaa ja todellisempaa tarvitaan, jotta tämä elämä olisi helpompaa itsekullekin meistä. Jotain sellaista, josta löytyy konkreettiset vastaukset ja ratkaisut tämän päivän ihmisten ongelmiin ja tämä vastaus ei ole jokin hurmiohurskaus tai jokin uskonnollinen erityisoppi.

• Anonyymi

Mistä sinä tiedät mikä tuo apua ja mikä ei !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sinä tiedät mikä tuo apua ja mikä ei !

Oletko helluntailainen ?

• Anonyymi

Lahkokokouksessa väitettiin ja uskottiin että kielillä puhuja puhui arameaa.

Kun tutkijat ovat kuunnelleet nauhoja, joissa on väitetty puhuttavan arameaa tai jotain muuta kuollutta kieltä (aramea tosin ei ole kuollut, vaikkakin muuttunut 2000 vuodessa), niin on käynyt ilmi, että puhe on ollut vain siansaksaa. Yhtäkään todistettua kielilläpuhumistapausta ei ole tutkijoiden eteen tuotu.

• Anonyymi

Mitä se sinulle kuuluu mitä kielipuhetta joku puhuu !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu mitä kielipuhetta joku puhuu !

Lahkohenget ovat sisäpiirin juttuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahkohenget ovat sisäpiirin juttuja.

Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.

Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.

Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.😢😭😭

• Anonyymi

Et näe enää sitä röyhkeätä kansaa, kansaa, jolla on outo, käsittämätön puhe, jonka kieltä ei kukaan ymmärrä.

Lahkolaisuuteen kuuluu myös röyhkeys tai mykkä henki.

• Anonyymi

Ylläpito sabotoi palstaa postaamalla työkseen solvauksia ja hullutuksiaan ja valheitaan palstalle. Ylläpidon tarkoitus on estää kaikki rauhallinen ja oikeamielinen keskustelu helluntailaisuudesta ja tuoda tilalle luterilaisuuden pakanalliset opit ja saatanan synagoogan valheet.

• Anonyymi

Demokraatin tuntee demokraatikin.

• Anonyymi

Lahkokielet edustavat Baabelin uusia kieliä.

"Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan."

• Anonyymi
    • Anonyymi

Sivistyneessä maassa, jossa kiihottaminen kansaryhmään vastaan on kielletty ja laki takaa myös uskonnonvapauden, helluntailaiset ja muut Jeesukseen uskovat kokevat Suomen suurimmalla keskutelualustalla pilkkaa ja panettelua ja uhkaa ja henkistä väkivaltaa luterilaisten taholta.
      Suomi 24 on alusta rikoksiin!

• Anonyymi

Lutherin tässä yhteydessä esittämänsä ei kovin kristilliseltä kuulosta: ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi. ”

Ja niin ruhtinaat tekivät. 100 000 ihmistä menetti henkensä.

• Anonyymi

Kuka antoi katoliselle kirkolle käskyn murhata anabaptistit?

• Anonyymi

Oikeastaan käsittämätön siansaksa on hyvää kieltä eikä missään nimessä syntiä.

Ei siinä herjata ketään, ei esitetä mitään harhaoppisia mielipiteitä eikä tuoda esille sotakiimaa.

Siitä puuttuu kaikki synnin elementit.

Siis täysin harmitonta siihen verrattuna että herjaa muita ymmärrettävästi tai tuo esille pahansuopaa harhaoppia.

• Anonyymi

Joskus Jumala antaa kielet sillä tavoin, että joku ymmärtää sen puheen.
      Martti Kallionpää, joka vielä toimii todistajana , entinen saarnaaja, kertoi seuraavan tapauksen.
      En kyllä muista tarkkaan, oliko tämän kertojana Mauri Wiksten, mutta he olivat samassa rukoustilanteessa veljien kanssa. He olivat jonkun tilanteen jälkeen pitäneet toisiaan kädestä ja lopuksi rukoilleet. Martti Kallionpää oli rukoillut kielillä. Mauri Wiksten oli lähetyssaarnaaja, Hän oli muistaakseni ainakin Keniassa. Jossakin hän oli siellä Afrikassa raamattukoulun opettajana. Mauri Wiksten kuuli jollakin afrikkalaisten kielillä Martti Kallionpään sanovan: " Katsokaa, kuinka he rakastavat toisiaan."
      Joku kritisoi tätä, että eihän Jumala noin tee. Minä vastaan, että Jumala tekee monia asioita ilahduttaakseen ja samalla rohkaistakseen uskovia.
      Voitte kysyä Martti Kallionpäältä. Hänet löytää varmaan, kun laittaa Googleen Martti Kallionpää.

• Anonyymi

Tyypillistä höpöpuhetta ja valhetta. Luulisi Jumalalla olevan tärkeämpääkin asiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyypillistä höpöpuhetta ja valhetta. Luulisi Jumalalla olevan tärkeämpääkin asiaa.

Kun ihminen tulee uskoon, niin hän saa vaeltaa täällä maan päällä muukalaisena. Niinkuin Billy Grahan kirjoitti: " Minä olen outo ja muukalainen...."Maailma heittää rapaa päälle. Jumala, joka on Isä, tottakai Hän auttaa, ilahduttaa ja rohkaisee uskovia. Martti Kallionpää muistaa varmasti tämän tapauksen. Menkää kysymään häneltä.

• Anonyymi

Jeesus sanoo kielen olevan kuin peräsin, joka ohjaa isoa laivaa, sillä saa paljon pahaa aikaan kun herjaa muita ja kylvää harhaoppia.

Mutta jos puhuu ymmärtämätönä kieltä, ei tee mitään pahaa. Ei tosin mitään hyödyllistäkään, mutta jos on vara käyttää elämänsä sellaiseen, niin mikä ettei.

• Anonyymi

Kielet on annettu uskovalle omaksi rakennukseksi. Puhun päivittäin täällä kotonani kielillä. Se ehdottomasti rohkaisee ja ilahduttaa. Tietysti ensimmäinen on Raamattu. Luen aina aamuisin Jumalan Sanaa. On ihanaa kääntää kello nurin. " Nyt ei ole mitään kiirettä." Minulla tosin ei ole muutenkaan kiirettä, olen jo eläkkeellä. Kyllä Jumalan Sana a on ihanaa lukea. Kun olen lukenut päivän annokseni, luen sen uudestaan. Ensimmäisellä kerralla ajatukset voivat olla osin maallisissa. Kun lukee saman toisen kerran, saa siitä enemmän.
        Mitä tärkeämpää ihmisellä on, kuin se, että löytää Jeesuksen? Kun tulin uskoon, minun esimieheni sanoi: " Minulla ei ole vara lössiks lyodä. " Enhän minäkään lössiks lyönyt. Jumala piti minusta huolen. Maksoin osakkeeni velattomaksi ja sitten jäin maihin . ( olin laivakokki ) Esimieheni ei tiennyt, että kolmen vuoden perästä hän löi lössiks kokonaan. Verisuoni katkesi päästä, oli kolme viikkoa sairaalassa ja kuoli. Mies parraudessaan, noin 35-ikäinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kielet on annettu uskovalle omaksi rakennukseksi. Puhun päivittäin täällä kotonani kielillä. Se ehdottomasti rohkaisee ja ilahduttaa. Tietysti ensimmäinen on Raamattu. Luen aina aamuisin Jumalan Sanaa. On ihanaa kääntää kello nurin. " Nyt ei ole mitään kiirettä." Minulla tosin ei ole muutenkaan kiirettä, olen jo eläkkeellä. Kyllä Jumalan Sana a on ihanaa lukea. Kun olen lukenut päivän annokseni, luen sen uudestaan. Ensimmäisellä kerralla ajatukset voivat olla osin maallisissa. Kun lukee saman toisen kerran, saa siitä enemmän.
        Mitä tärkeämpää ihmisellä on, kuin se, että löytää Jeesuksen? Kun tulin uskoon, minun esimieheni sanoi: " Minulla ei ole vara lössiks lyodä. " Enhän minäkään lössiks lyönyt. Jumala piti minusta huolen. Maksoin osakkeeni velattomaksi ja sitten jäin maihin . ( olin laivakokki ) Esimieheni ei tiennyt, että kolmen vuoden perästä hän löi lössiks kokonaan. Verisuoni katkesi päästä, oli kolme viikkoa sairaalassa ja kuoli. Mies parraudessaan, noin 35-ikäinen.

Henkimaailmaan otetaan yhteytttä molotuskielillä, salakieleillä.

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

Saatana on ilmavallan hallitsija.

Suustaan ei pidä päästää yhtään sanaa, jonka merkitystä ei tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Henkimaailmaan otetaan yhteytttä molotuskielillä, salakieleillä.

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

Saatana on ilmavallan hallitsija.

Luukas 24 : 49
        ja katso,minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta
        Joh 14 : 26
        Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
        Matt 3 : 11
        Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
        Luuk 3 : 16
        niin Johannes vastasi kaikille sanoen: " Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään, hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."
        Joh 1 : 33
        Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: " Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä."

• Anonyymi

Tietenkään uskossa ei ajatella kustannustehokkuutta, ei sitä miten paljon mikin tuottaa ja siinä mielessä vaikka jos vain varat sen kestävät, niin voi höpöttää kieltä mitään kukaan ei ymmärrä. Ei sitä lasketa synniksi ja siitä loukkaantuu vain joku todella vatipää, että minustako nyt puhuu pahaa.

Tietenkään ei ole tuottavaa sekään jos päivät päästään herjaa muita ja sekin pitää ottaa huomioon että silti tulee jotenkin leipä pöytään vaikka tuhlaa aikansa siihen. Lisäksi se on syntiä ja vie kadotukseen, jos sekin pitää ottaa huomioon ristitekijänä, mutta jos pitää herjaamisen iloa niin suurena ilona että hylkäää sen vuoksi taivaan ilot, niin itse kantaa siitä seuraukset eikä siihenkään muut voi kuin vain surkutella tilaa.

• Anonyymi

Keskustelun aloittaja ei ole lukenut Paavalin kirjeitä!
      Onko hän Paavalin vihaaja?

• Anonyymi

Jos herjaa, ei silloin Raamattua lueta.

• Anonyymi

aloittaja, kuka antoi sinulle käskyn herjata Jeesuksen omia?

• Anonyymi

Ei ne välttämättä ole Jeesuksen omia jotka puutaheinää höpöttää.

Ne ovat vain puutaheinän höpöttäjiä.

• Anonyymi

Vain tyhmä turhan höpöttäjiin mitään huomiota kiinnittää.

• Anonyymi

"kielet" on helvetistä peräisin

Jaak. 3:6

Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

Jes. 8:19

Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja-ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta?

• Anonyymi

1 kor 14 .22
        Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko, mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        1 kor 14 .18
        Minä kiitän jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1 kor 14 .22
        Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko, mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville.
        1 kor 14 .18
        Minä kiitän jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan.

Asiat pitää ymmärtää kokonaisuuksina.

Paavali eksytti Korintossa aikansa noilla kielitempuilla, mutta sitten katui sitä mitä oli tehnyt.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Ei oikeana helluntaina Jerusalemissa kukaan molissut sekavia glossolalioita, eikä edes horjahdellut.
        Paavali ei ollut paikalla ja yritti eksyttää Korintossa ihmisiä molisemalla sekavia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asiat pitää ymmärtää kokonaisuuksina.

Paavali eksytti Korintossa aikansa noilla kielitempuilla, mutta sitten katui sitä mitä oli tehnyt.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Ei oikeana helluntaina Jerusalemissa kukaan molissut sekavia glossolalioita, eikä edes horjahdellut.
        Paavali ei ollut paikalla ja yritti eksyttää Korintossa ihmisiä molisemalla sekavia.

1 kor 14 : 9
        Samoin tekin; jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää?Tehän puhutte silloin tuuleen
        Kyse oli seurakunnassa tapahtuvasta kielilläpuhumisesta. Paavali OPETTI , hän ei tökkinyt.
        Seurakunnassa pitäisi kielten jälkeen tulla selitys.
        Voisitte tässä kohtaa kysyä Paavo järviseltä.
        Kielet ovat jumalallinen lahja.
        Minä käytän sitä kotonani. Kielet ovat uskovalle omaksi rakennukseksi.
        1 kor 14.39
        Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1 kor 14 : 9
        Samoin tekin; jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää?Tehän puhutte silloin tuuleen
        Kyse oli seurakunnassa tapahtuvasta kielilläpuhumisesta. Paavali OPETTI , hän ei tökkinyt.
        Seurakunnassa pitäisi kielten jälkeen tulla selitys.
        Voisitte tässä kohtaa kysyä Paavo järviseltä.
        Kielet ovat jumalallinen lahja.
        Minä käytän sitä kotonani. Kielet ovat uskovalle omaksi rakennukseksi.
        1 kor 14.39
        Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.

1 Kor 14 : 4
        Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

• Anonyymi

Kieli on vääryyden ase kun sillä ymmärrettävästi herjataan muita ja on silloin syntiä.

Ymmärrämätön puhe on vain ymmärtämmtöntä puhetta, eikä sillä voi tehdä syntiä herjaamalla tai puolustamalla julmuuksia.

• Anonyymi

Totuuden kuuleminen väärämielisen mielessä karvastelee ja tuntuu herjaamiselta.

• Anonyymi

Keskustelun aloittaja ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä!

• Anonyymi

Helluntailaisuudessa pyritään täyttymään hurmahengellä ja puhumaan "kielillä".

• Anonyymi

Ei tässä mitään PYRITÄ. Jos ihminen on uskossa, hän rukoilee. Kielet ovat osa rukousta.
        Joku saarnaaja sanoi, että Uusi Testamentti ei tunne seurakuntaa ilman Pyhää Henkeä. Kun ihmisiä tuli uskoon, kysyttiin:
        Apt 19 : 2
        Ja hän sanoi heille: " Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon? "Niin he sanoivat hänelle: " Emme ole edes kuulleet, että Pyhää henkeä on olemassakaan."
        apt 19 : 6
        Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

• Anonyymi

Ihmisen kaataminen otsaan tönisemällä suorilta jaloilta selälleen kovalle lattialle
      on tappomeininkiä.

Mark. 9:22

"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi."

• Anonyymi

Mark 9 : 25
        .....Jeesus sanoi sille: " Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene."
        26
        Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos. Ja hän kävi ikäänkuin kuolleeksi, että monet sanoivat: " Hän kuoli."
        27
        Mutta Jeesus tarttui hänen käteensä ja nosti hänet ylös. Ja hän nousi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      45
      3643
    2. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      72
      3225
    3. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      30
      3015
    4. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      160
      2768
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      14
      2427
    6. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      25
      2299
    7. Kirjotan ikävää ulos

Haluaisin kuulla mitä ajattelet minusta. ihan mitä vaan mitä mietit. Voisit kertoa minulle, tai sitten kirjoittaisit run
      Ikävä
      14
      1728
    8. Onnettomuus

Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      3
      1697
    9. Sinä se vaan jaksat

Suosittelen lopettamaan hyvissä ajoin, tuo toimintas ei auta unohtamiseen. Jossain vaiheessa asia julkistuu enkä usko et
      Ikävä
      23
      1637
    10. iltalehden uutinen poistettiin?

Jämsässä koulussa rikosepäily avustaja juu
      Jämsä
      15
      1366
    Aihe