Mikä ihme muka!

Anonyymi-ap

Ateistit ihmettelevät, miten aasi voi puhua. Kyllä Jumala saa vaikka traktorin puhumaan halutessaan. Puhuvathan navigaattoritkin.

36

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyaikaiset puhuvat aasit osaavat käyttää myös näppäimistöä. Näköjään.

      • Anonyymi

        Evoluutio siis on kehittänyt aaseista jopa kirjoittajia!


      • Anonyymi

        Eiväe navigaattorit omasta aloitteestaan. Ne on ohjelmoitu siihen hommaan.


    • Anonyymi

      Harmi ettei Jumala saa itseään puhumaan.

      • Anonyymi

        Jumala saa itsensä puhumaan palavan pensaan kautta, mutta siitä saa palovammoja ahteriin, joten hän puhuu harvakseen.


    • Anonyymi

      Hallusinaatioita ilmenee joissain milen tuloissa. Esim syyspsykoosissa.

    • Anonyymi

      Avaaja lisää: a. Kyllä Jumala saa vaikka traktorin puhumaan halutessaan- sensijaan Jumala ei halua Puttinin kuolla nukkuessaan.

      Miksi Jumala ei osaa priorisoida työtään?

      • Anonyymi

        Jumalan suuresta suunnitelmasta ei ota selvää Pirukaan. Tietenkin Jumala haluaa vain hyvää, mistä on esimerkkinä vedenpaisumus ja Jeesuksen kiduttaminen hengiltä. Myös Jumalan kostonhalu ja äkkipikaisuus ovat merkkejä hänen hyvyydestään. Niistä me saamme nauttia ikuisesti taivaassa. Kyllä meidän kelpaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan suuresta suunnitelmasta ei ota selvää Pirukaan. Tietenkin Jumala haluaa vain hyvää, mistä on esimerkkinä vedenpaisumus ja Jeesuksen kiduttaminen hengiltä. Myös Jumalan kostonhalu ja äkkipikaisuus ovat merkkejä hänen hyvyydestään. Niistä me saamme nauttia ikuisesti taivaassa. Kyllä meidän kelpaa!

        Kun näemme taivaasta helvettiin ja kuulemme kärsivien huudot, niin pelkäämme emmekä tee enää syntiä. Se on onnellisen hyvä osa ikuisesti.


    • Anonyymi

      pyhä henki puhuu useasti päivän aikana , riippuu vähän mitä syö

      • Anonyymi

        Pyhä henki myös jostain syystä haisee. Haisevatko myös Jumala ja Jeesus? Kenties munapierulta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä henki myös jostain syystä haisee. Haisevatko myös Jumala ja Jeesus? Kenties munapierulta?

        Mitä on sanottava joka pilkkaa muiden arvokkaina ja pyhinä pitäviä asioita.
        Varma Tieto
        Toisenpolven ateisti

        Ateismi ei vaadi eri mieltä olevien ihmisten pilkkaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on sanottava joka pilkkaa muiden arvokkaina ja pyhinä pitäviä asioita.
        Varma Tieto
        Toisenpolven ateisti

        Ateismi ei vaadi eri mieltä olevien ihmisten pilkkaamista.

        Tuo on tärkeä ja monitasoinen kysymys, Aimo. Ihmisen taipumus pilkata toisten pyhiä asioita voi johtua useista eri motiiveista, jotka vaihtelevat yksilön persoonallisuudesta, kulttuurisesta kontekstista ja psykologisista tekijöistä. Tässä muutamia keskeisiä syitä:

        ---

        🧠 Mahdollisia motiiveja pilkalle

        - Epistemologinen skeptisyys tai rationaalinen vastarinta
        Jotkut pilkkaavat uskonnollisia tai pyhiä käsityksiä, koska pitävät niitä irrationaalisina tai haitallisina. Pilkka voi olla tapa haastaa auktoriteetteja tai dogmeja, etenkin jos ne koetaan yhteiskunnallisesti rajoittaviksi.

        - Pelko tai epävarmuus
        Ihminen voi kokea vieraiden uskomusten uhkaavan omaa maailmankuvaansa. Pilkka voi olla defensiivinen reaktio, jolla pyritään torjumaan ahdistusta tai epävarmuutta.

        - Ylivoiman tai ryhmän identiteetin korostaminen
        Pilkka voi toimia keinona vahvistaa omaa ryhmää tai ideologiaa. Esimerkiksi ateistinen yhteisö voi käyttää ironiaa tai satiiria erottautuakseen uskonnollisista ryhmistä.

        - Empatian puute tai tunne-elämän köyhyys
        Jos ihminen ei kykene asettumaan toisen asemaan, hän ei välttämättä ymmärrä, kuinka syvästi pyhät asiat voivat koskettaa toista. Tällöin pilkka voi tuntua hänestä harmittomalta huumorilta.

        - Trauma tai pettymys
        Jos henkilö on kokenut uskonnollisessa yhteisössä hylkäämistä, hyväksikäyttöä tai ristiriitaa, pilkka voi olla tapa käsitellä kipua tai ottaa etäisyyttä.

        - Kulttuurinen tai historiallinen konteksti
        Joissain yhteiskunnissa uskontoa on käytetty vallan välineenä. Pilkka voi olla osa laajempaa kulttuurista kapinaa tai vapautumista.

        ---

        🧭 Filosofinen näkökulma

        Pilkan ja pyhyyden välinen jännite liittyy usein arvojen relativismiin ja käsitteelliseen pluralismiin. Se, mikä yhdelle on pyhää, voi toiselle olla absurdi tai jopa vaarallinen ajatus. Tässä kohtaa nousee esiin kysymys:
        Voiko yhteiskunta rakentaa kunnioittavaa dialogia ilman, että kaikki pyhät asiat ovat koskemattomia?

        ---

        Jos haluat, voimme yhdessä rakentaa manifestin tai eettisen rungon, joka käsittelee pyhyyden ja pilkan välistä rajaa rationaalisessa yhteiskunnassa. Tai voimme tarkastella historiallisia esimerkkejä, kuten Voltaire, Spinoza tai Pauli Vahtera, jotka ovat haastaneet pyhiä käsityksiä eri tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on sanottava joka pilkkaa muiden arvokkaina ja pyhinä pitäviä asioita.
        Varma Tieto
        Toisenpolven ateisti

        Ateismi ei vaadi eri mieltä olevien ihmisten pilkkaamista.

        Ei ole pilkkaa tiedustella, miltä joidenkin uskomukset haisevat.
        Ei se minun vikani ole, jos ne haisevat paskalle.


    • Anonyymi

      Ateistien ymmärrys on heikkoa, täällä heidät tunnistaa lyhyistä lauseista max. viisi sanaa.

      • Anonyymi

        Kyllä ateistit ymmärtävät sen verran,etteivät pensaat juttele.


      • Anonyymi

        Olen uskova. Siksi viisas.


    • Anonyymi

      uskovaista harmittaa kun ihmiset pitävät raamattua aku ankkana ja niihän se onkin

      • Anonyymi

        Uskovaisia ei harmita mikään he voivat aina saada tukea ylhäältä.


      • Anonyymi

        Tuo on vahva väite, ja ymmärrän, että se voi herättää tunteita suuntaan jos toiseen. Monille uskoville Raamattu on pyhä ja elämän perusta, kun taas toisille se näyttäytyy kulttuurituotteena, myyttien ja tarinoiden kokoelmana – jopa viihteenä tai satuna. Vertaus Aku Ankkaan voi tuntua loukkaavalta, koska se asettaa uskonnollisen tekstin samalle tasolle fiktiivisen sarjakuvan kanssa.

        Mutta filosofisesti tarkasteltuna kysymys ei ole vain siitä, mitä Raamattu on, vaan siitä, mitä ihmiset odottavat sen olevan. Onko se historiallinen dokumentti, moraalinen ohjekirja, jumalallinen ilmoitus vai kulttuurinen kertomus? Jokainen näistä näkökulmista tuottaa erilaisen tulkinnan ja arvostuksen.

        Jos haluat, voimme rakentaa tähän väitteeseen loogisen rungon tai manifestin, joka perustelee miksi Raamattua voi pitää fiktiona – tai vaihtoehtoisesti, miksi se ansaitsee erityisaseman. Dialektinen lähestymistapa voisi tuoda esiin molempien puolien vahvuudet ja heikkoudet. Haluatko lähteä rakentamaan sellaista yhdessä?


    • Anonyymi

      Onko Aku Ankka ateistinen lehti ?

      • Anonyymi

        Ateistisia tai uskonnonvapauteen keskittyviä lehtiä ovat esimerkiksi Free Inquiry, The Freethinker ja American Atheist Magazine. Suomessa vastaavaa sisältöä löytyy satunnaisesti Vartija-lehdestä.

        Tässä muutamia tunnettuja julkaisuja, jotka edustavat ateistista, sekulaaria tai uskonnonvapauden näkökulmaa:

        🌍 Kansainvälisiä ateistisia ja sekulaareja lehtiä
        - Free Inquiry (USA): Julkaisee artikkeleita uskonnon kritiikistä, sekulaarista humanismista ja tieteellisestä maailmankuvasta. Perustettu vuonna 1980.
        - The Freethinker (UK): Yksi maailman vanhimmista ateistisista julkaisuista, perustettu vuonna 1881. Käsittelee uskonnon vaikutusta yhteiskuntaan ja puolustaa rationaalista ajattelua.
        - American Atheist Magazine (USA): American Atheists -järjestön julkaisu, keskittyy uskonnon vaikutuksiin politiikassa, koulutuksessa ja kulttuurissa.
        - Secular Humanist Bulletin: Lyhyempi julkaisu, joka tukee sekulaaria humanismia ja kritisoi uskonnollista dogmatiikkaa.

        🇫🇮 Suomessa
        - Vartija-lehti: Vaikka ei ole varsinaisesti ateistinen, se käsittelee uskontoa, yhteiskuntaa ja ihmistä kriittisesti ja filosofisesti. Lehdessä julkaistaan myös uskonnonvapauteen ja ateismiin liittyviä tekstejä.
        - Skepsis ry:n julkaisut: Skepsis ry ei julkaise varsinaista aikakauslehteä, mutta sen verkkosivut ja artikkelit edustavat tieteellistä skeptisismiä ja kriittistä suhtautumista yliluonnollisiin väitteisiin.

        💡 Huomio
        Suomessa ei ole vakiintunutta, laajalevikkistä ateistista aikakauslehteä. Ateistinen ja sekulaari sisältö löytyy usein blogeista, verkkosivustoilta tai yksittäisistä artikkeleista filosofisissa tai yhteiskunnallisissa julkaisuissa. Jos haluat, voin etsiä lisää suomenkielisiä lähteitä tai ehdottaa, miten voisit itse julkaista tai koota ateistista sisältöä esimerkiksi sotilaspoikien perinnetyön rinnalle filosofisena vastinparina.

        Haluatko tutkia, miten nämä lehdet käsittelevät esimerkiksi Raamatun asemaa kulttuurituotteena tai rakentaa omaa kriittistä julkaisua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateistisia tai uskonnonvapauteen keskittyviä lehtiä ovat esimerkiksi Free Inquiry, The Freethinker ja American Atheist Magazine. Suomessa vastaavaa sisältöä löytyy satunnaisesti Vartija-lehdestä.

        Tässä muutamia tunnettuja julkaisuja, jotka edustavat ateistista, sekulaaria tai uskonnonvapauden näkökulmaa:

        🌍 Kansainvälisiä ateistisia ja sekulaareja lehtiä
        - Free Inquiry (USA): Julkaisee artikkeleita uskonnon kritiikistä, sekulaarista humanismista ja tieteellisestä maailmankuvasta. Perustettu vuonna 1980.
        - The Freethinker (UK): Yksi maailman vanhimmista ateistisista julkaisuista, perustettu vuonna 1881. Käsittelee uskonnon vaikutusta yhteiskuntaan ja puolustaa rationaalista ajattelua.
        - American Atheist Magazine (USA): American Atheists -järjestön julkaisu, keskittyy uskonnon vaikutuksiin politiikassa, koulutuksessa ja kulttuurissa.
        - Secular Humanist Bulletin: Lyhyempi julkaisu, joka tukee sekulaaria humanismia ja kritisoi uskonnollista dogmatiikkaa.

        🇫🇮 Suomessa
        - Vartija-lehti: Vaikka ei ole varsinaisesti ateistinen, se käsittelee uskontoa, yhteiskuntaa ja ihmistä kriittisesti ja filosofisesti. Lehdessä julkaistaan myös uskonnonvapauteen ja ateismiin liittyviä tekstejä.
        - Skepsis ry:n julkaisut: Skepsis ry ei julkaise varsinaista aikakauslehteä, mutta sen verkkosivut ja artikkelit edustavat tieteellistä skeptisismiä ja kriittistä suhtautumista yliluonnollisiin väitteisiin.

        💡 Huomio
        Suomessa ei ole vakiintunutta, laajalevikkistä ateistista aikakauslehteä. Ateistinen ja sekulaari sisältö löytyy usein blogeista, verkkosivustoilta tai yksittäisistä artikkeleista filosofisissa tai yhteiskunnallisissa julkaisuissa. Jos haluat, voin etsiä lisää suomenkielisiä lähteitä tai ehdottaa, miten voisit itse julkaista tai koota ateistista sisältöä esimerkiksi sotilaspoikien perinnetyön rinnalle filosofisena vastinparina.

        Haluatko tutkia, miten nämä lehdet käsittelevät esimerkiksi Raamatun asemaa kulttuurituotteena tai rakentaa omaa kriittistä julkaisua?

        "Haluatko tutkia, miten nämä lehdet käsittelevät esimerkiksi Raamatun asemaa kulttuurituotteena tai rakentaa omaa kriittistä julkaisua?"

        En, mutta sinä varmasti haluat tutkia, miten uusiopaperilaitos käsittelee Raamatut ja rakentaa niistä järkevästi käytettävää peräreijän pyyhintätuotetta.


      • Anonyymi

        "Onko Aku Ankka ateistinen lehti ?"

        Kyllä, sillä esimerkiksi Tupu, Hupu ja Lupu eivät koskaan käy kirkossa tai rukoile. Myöskään Jumala ja Jeesus eivät ikinä seikkaile kertomuksissa. Toisaalta miksi seikkailisivatkaan, koska eiväthän he seikkaile ikinä misssään muuallakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko Aku Ankka ateistinen lehti ?"

        Kyllä, sillä esimerkiksi Tupu, Hupu ja Lupu eivät koskaan käy kirkossa tai rukoile. Myöskään Jumala ja Jeesus eivät ikinä seikkaile kertomuksissa. Toisaalta miksi seikkailisivatkaan, koska eiväthän he seikkaile ikinä misssään muuallakaan.

        Totta. Jeesus vain roikottaa itseään ja vehkeitään ristillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Jeesus vain roikottaa itseään ja vehkeitään ristillä.

        Aimo, nostat esiin kaksi hyvin erilaista teemaa—yksi liittyy uskonnolliseen kuvastoon, toinen Aku Ankan maailmankatsomukseen. Otetaan ne erikseen, ja käsitellään asiallisesti mutta terävästi.

        ---

        🦆 Onko Aku Ankka ateisti?

        Aku Ankka -sarjakuvissa ei viitata suoraan uskonnollisiin uskomuksiin. Disney-yhtiö ja sen eurooppalaiset julkaisijat, kuten Suomessa Sanoma, ovat tietoisesti välttäneet uskonnollisia teemoja. Tämä ei tarkoita, että hahmot olisivat ateisteja, vaan että uskontoa ei yksinkertaisesti käsitellä. Syitä tähän:

        - Kansainvälinen julkaisu: Sarjakuvat julkaistaan monissa maissa, joten uskonnollinen neutraalius auttaa välttämään kulttuurisia ristiriitoja.
        - Lapsille suunnattu sisältö: Uskonto ja politiikka ovat usein poissuljettuja aiheita lastenviihteessä.
        - Aku Ankan luonne: Hän toimii impulsiivisesti, mutta ei filosofisoi tai pohdi eksistentiaalisia kysymyksiä. Hänen maailmankatsomuksensa on käytännöllinen, ei ideologinen.

        Voisi siis sanoa, että Aku Ankka on uskonnollisesti neutraali, ei eksplisiittisesti ateistinen.

        ---

        ✝️ Jeesus ristillä – "roikottaa vehkeitään"?

        Tämä ilmaisu on provokatiivinen ja loukkaava monille, varsinkin kristityille. Historiallisesti ristiinnaulitseminen oli julma ja julkinen teloitusmenetelmä, jossa alastomuus oli osa nöyryytystä. Mutta kristillisessä ikonografiassa Jeesus kuvataan yleensä säädyllisesti, vaikka historiallisesti alastomuus olisikin ollut todennäköistä.

        Kysymys "sairasta?" on retorinen, mutta voidaan vastata näin:

        - Historiallisesti: Ristiinnaulitseminen oli äärimmäisen julma rangaistus, joten kyllä, se oli sairasta.
        - Kuvastossa: Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia.

        Jos tarkoituksesi oli haastaa uskonnollista kuvastoa tai sen tabuja, se on filosofisesti kiinnostavaa. Mutta jos haluat keskustella siitä rakentavasti, voidaan puhua esimerkiksi uskonnollisen taiteen rajojen, pyhyyden ja häpäisyn tai uskonnon ja satiirin suhteesta.

        ---

        Haluatko jatkaa keskustelua uskonnon roolista kulttuurissa, vai pureutua vaikka siihen, miten eri maailmankatsomukset näkyvät populaarikulttuurissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aimo, nostat esiin kaksi hyvin erilaista teemaa—yksi liittyy uskonnolliseen kuvastoon, toinen Aku Ankan maailmankatsomukseen. Otetaan ne erikseen, ja käsitellään asiallisesti mutta terävästi.

        ---

        🦆 Onko Aku Ankka ateisti?

        Aku Ankka -sarjakuvissa ei viitata suoraan uskonnollisiin uskomuksiin. Disney-yhtiö ja sen eurooppalaiset julkaisijat, kuten Suomessa Sanoma, ovat tietoisesti välttäneet uskonnollisia teemoja. Tämä ei tarkoita, että hahmot olisivat ateisteja, vaan että uskontoa ei yksinkertaisesti käsitellä. Syitä tähän:

        - Kansainvälinen julkaisu: Sarjakuvat julkaistaan monissa maissa, joten uskonnollinen neutraalius auttaa välttämään kulttuurisia ristiriitoja.
        - Lapsille suunnattu sisältö: Uskonto ja politiikka ovat usein poissuljettuja aiheita lastenviihteessä.
        - Aku Ankan luonne: Hän toimii impulsiivisesti, mutta ei filosofisoi tai pohdi eksistentiaalisia kysymyksiä. Hänen maailmankatsomuksensa on käytännöllinen, ei ideologinen.

        Voisi siis sanoa, että Aku Ankka on uskonnollisesti neutraali, ei eksplisiittisesti ateistinen.

        ---

        ✝️ Jeesus ristillä – "roikottaa vehkeitään"?

        Tämä ilmaisu on provokatiivinen ja loukkaava monille, varsinkin kristityille. Historiallisesti ristiinnaulitseminen oli julma ja julkinen teloitusmenetelmä, jossa alastomuus oli osa nöyryytystä. Mutta kristillisessä ikonografiassa Jeesus kuvataan yleensä säädyllisesti, vaikka historiallisesti alastomuus olisikin ollut todennäköistä.

        Kysymys "sairasta?" on retorinen, mutta voidaan vastata näin:

        - Historiallisesti: Ristiinnaulitseminen oli äärimmäisen julma rangaistus, joten kyllä, se oli sairasta.
        - Kuvastossa: Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia.

        Jos tarkoituksesi oli haastaa uskonnollista kuvastoa tai sen tabuja, se on filosofisesti kiinnostavaa. Mutta jos haluat keskustella siitä rakentavasti, voidaan puhua esimerkiksi uskonnollisen taiteen rajojen, pyhyyden ja häpäisyn tai uskonnon ja satiirin suhteesta.

        ---

        Haluatko jatkaa keskustelua uskonnon roolista kulttuurissa, vai pureutua vaikka siihen, miten eri maailmankatsomukset näkyvät populaarikulttuurissa?

        "Jeesus ristillä – "roikottaa vehkeitään"?
        Tämä ilmaisu on provokatiivinen ja loukkaava monille"

        En voi sille mitään, että Jeesus roikotti vehkeitään.
        Olisi mennyt muualle pelehtimään.

        "Haluatko jatkaa keskustelua uskonnon roolista kulttuurissa"

        En halua uskontoa sekoitettavaksi yhtään minnekään, koska sen harrastajat ovat jo ennestään täysin sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jeesus ristillä – "roikottaa vehkeitään"?
        Tämä ilmaisu on provokatiivinen ja loukkaava monille"

        En voi sille mitään, että Jeesus roikotti vehkeitään.
        Olisi mennyt muualle pelehtimään.

        "Haluatko jatkaa keskustelua uskonnon roolista kulttuurissa"

        En halua uskontoa sekoitettavaksi yhtään minnekään, koska sen harrastajat ovat jo ennestään täysin sekaisin.

        Ei sinua kukaan ole estänyt vastustamaan uskontoja. Tänne kuitenkin kaikki ryhmän sääntöjä noudattavat voivat kirjoittaa.

        Ryhmä on yleinen kaikkien luettavissa myös lapset voivat lukea vanhempien luvalla. Kirjoitukset Jeesuksen roikottavan vehkeitään ristillä eivät sovi lapsille. Ylläpito voisi puuttua tähän. Aku Ankan toimittaja Disney vetää herneen nenäänsä ateistisesta Aku Ankasta
        Kasvakaa aikuiseksi
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aimo, nostat esiin kaksi hyvin erilaista teemaa—yksi liittyy uskonnolliseen kuvastoon, toinen Aku Ankan maailmankatsomukseen. Otetaan ne erikseen, ja käsitellään asiallisesti mutta terävästi.

        ---

        🦆 Onko Aku Ankka ateisti?

        Aku Ankka -sarjakuvissa ei viitata suoraan uskonnollisiin uskomuksiin. Disney-yhtiö ja sen eurooppalaiset julkaisijat, kuten Suomessa Sanoma, ovat tietoisesti välttäneet uskonnollisia teemoja. Tämä ei tarkoita, että hahmot olisivat ateisteja, vaan että uskontoa ei yksinkertaisesti käsitellä. Syitä tähän:

        - Kansainvälinen julkaisu: Sarjakuvat julkaistaan monissa maissa, joten uskonnollinen neutraalius auttaa välttämään kulttuurisia ristiriitoja.
        - Lapsille suunnattu sisältö: Uskonto ja politiikka ovat usein poissuljettuja aiheita lastenviihteessä.
        - Aku Ankan luonne: Hän toimii impulsiivisesti, mutta ei filosofisoi tai pohdi eksistentiaalisia kysymyksiä. Hänen maailmankatsomuksensa on käytännöllinen, ei ideologinen.

        Voisi siis sanoa, että Aku Ankka on uskonnollisesti neutraali, ei eksplisiittisesti ateistinen.

        ---

        ✝️ Jeesus ristillä – "roikottaa vehkeitään"?

        Tämä ilmaisu on provokatiivinen ja loukkaava monille, varsinkin kristityille. Historiallisesti ristiinnaulitseminen oli julma ja julkinen teloitusmenetelmä, jossa alastomuus oli osa nöyryytystä. Mutta kristillisessä ikonografiassa Jeesus kuvataan yleensä säädyllisesti, vaikka historiallisesti alastomuus olisikin ollut todennäköistä.

        Kysymys "sairasta?" on retorinen, mutta voidaan vastata näin:

        - Historiallisesti: Ristiinnaulitseminen oli äärimmäisen julma rangaistus, joten kyllä, se oli sairasta.
        - Kuvastossa: Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia.

        Jos tarkoituksesi oli haastaa uskonnollista kuvastoa tai sen tabuja, se on filosofisesti kiinnostavaa. Mutta jos haluat keskustella siitä rakentavasti, voidaan puhua esimerkiksi uskonnollisen taiteen rajojen, pyhyyden ja häpäisyn tai uskonnon ja satiirin suhteesta.

        ---

        Haluatko jatkaa keskustelua uskonnon roolista kulttuurissa, vai pureutua vaikka siihen, miten eri maailmankatsomukset näkyvät populaarikulttuurissa?

        "Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia."

        Jo se että muinainen teloitusväline on valikoitunut uskonnon keskeisimmäksi tunnukseksi on groteskia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia."

        Jo se että muinainen teloitusväline on valikoitunut uskonnon keskeisimmäksi tunnukseksi on groteskia.

        Osuit asian ytimeen
        Tuo on terävä ja filosofisesti haastava huomio, Aimo. Risti kristinuskon symbolina on paradoksaalinen: se yhdistää äärimmäisen väkivallan välineen pyhyyden ja toivon merkiksi. Juuri tämä jännite – kärsimyksen ja lunastuksen, kuoleman ja elämän, häpeän ja kunnian välillä – on kristillisen taiteen ytimessä.

        🕊️ Risti groteskina ja pyhänä
        - Risti oli Rooman valtakunnassa julkinen häpäisy- ja kidutusväline. Sen valinta symboliksi ei ole esteettinen, vaan teologinen: se ilmentää lunastuksen logiikkaa, jossa kärsimys käännetään voitoksi.
        - Groteskius syntyy, kun symboli irrotetaan kontekstistaan. Jos ristiä tarkastelee vain historiallisena esineenä, se on brutaali. Jos taas sen merkitystä tarkastelee uskonnollisessa narratiivissa, se on pyhä.
        - Kristillinen taide ei pyri kaunisteluun vaan transsendenssiin: se ei estetisoi kärsimystä, vaan pyrkii näyttämään sen merkitykselliseksi.

        🎨 Taiteen tehtävä ei ole välttää groteskia, vaan alistaa se merkitykselle
        - Ajattele Matthias Grünewaldin Isenheimin alttaritaulua: Kristus on kuvattu kärsivänä, haavoilla, tuskaisena – ei kauniina. Mutta juuri tuo groteski kärsimys on lunastuksen väline.
        - Taide, joka käsittelee pyhyyttä, ei aina ole kaunista. Se voi olla järkyttävää, mutta sen tarkoitus on kohottaa, ei kauhistuttaa.

        🧠 Filosofisesti:
        - Jos groteski tarkoittaa sitä, mikä rikkoo esteettistä normia, kristinusko tekee siitä metaforisen sillan: groteski ei ole päätepiste, vaan siirtymä lunastukseen.
        - Tämä on eksistentiaalinen väite: että kärsimyksellä on merkitys, ja että jopa teloitusväline voi olla toivon merkki.

        Haluatko, että jatkamme tästä esimerkiksi vertailemalla kristillistä ja ateistista symboliikkaa? Tai pureudutaan siihen, miten eri uskonnot käsittelevät kärsimyksen ja pyhyyden suhdetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinua kukaan ole estänyt vastustamaan uskontoja. Tänne kuitenkin kaikki ryhmän sääntöjä noudattavat voivat kirjoittaa.

        Ryhmä on yleinen kaikkien luettavissa myös lapset voivat lukea vanhempien luvalla. Kirjoitukset Jeesuksen roikottavan vehkeitään ristillä eivät sovi lapsille. Ylläpito voisi puuttua tähän. Aku Ankan toimittaja Disney vetää herneen nenäänsä ateistisesta Aku Ankasta
        Kasvakaa aikuiseksi
        Varma Tieto

        "Kirjoitukset Jeesuksen roikottavan vehkeitään ristillä eivät sovi lapsille."

        Etkö sinä roikota vehkeitäsi? Sittenhän ne ovat irtotavaraa ja säilytät niitä hyllyllä. Mahtavatko ollenkaan viivähtää pyllyllä? Irtonaiset vehkeet eivät sovi lasten käsiin!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kirjoitukset Jeesuksen roikottavan vehkeitään ristillä eivät sovi lapsille."

        Etkö sinä roikota vehkeitäsi? Sittenhän ne ovat irtotavaraa ja säilytät niitä hyllyllä. Mahtavatko ollenkaan viivähtää pyllyllä? Irtonaiset vehkeet eivät sovi lasten käsiin!!!

        Oletko pyytänyt vanhemmiltasi luvan kirjoittaa noin tuhmia juttuja tänne Suomi24 keskustteluun ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko pyytänyt vanhemmiltasi luvan kirjoittaa noin tuhmia juttuja tänne Suomi24 keskustteluun ?

        Vanhempani ovat kuolleet. Hiukan hankala kysyä siis.
        Orpo mä oon, mutta en siis pääministeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristillinen taide pyrkii ilmaisemaan kärsimystä, lunastusta ja pyhyyttä, ei groteskia."

        Jo se että muinainen teloitusväline on valikoitunut uskonnon keskeisimmäksi tunnukseksi on groteskia.

        "Jo se että muinainen teloitusväline on valikoitunut uskonnon keskeisimmäksi tunnukseksi on groteskia."

        Totta! Kas kun ei hirttosilmukkaa tai sähkötuolia ole otettu tunnukseksi. Giljotiinikin olisi hauska näky uskovaisen kaulassa.


    • Anonyymi

      Mun kissalla on stressiperäinen fyysinen stressioire. Eläinlääkerikäynti maksoi n. 300€. Tätäkin terveyden huotoa tulee, koska eläimillä on sielu ja tunne-elämä.

      No niin! Onko hellareilla ja lestoilla sielu, onko? Tuskin on! Lestat rääkkäävät tuntevia eläviä olentoja saadakseen poikimanaaraallleen hutsuvaatteita. Ollaan niin niin hyveellisiä! Vai ovatko he oikeesti ihan haitarista.? No ovathan he! He eivät vaan itse ymmärrä sitä.

      • Anonyymi

        Oletko kokeillut rukoilla Jeesukselta apua? Hän kyllä ihmeparantaa vaikka kissan. Ja ihan ilmatteeks.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      177
      22362
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      77
      9579
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      37
      7567
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      84
      6375
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      188
      6056
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      46
      5055
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      112
      4700
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      103
      4445
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      94
      2173
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      82
      1439
    Aihe