Takaisin työelämään kevytyrittäjänä?

Anonyymi-ap

Hei!

Olen 41-vuotias erittäin hyvää jälkeä tekevä tasoite-, vedeneristys- ja laattamies Pirkanmaalta. Olen ollut 3 vuotta sairaslomalla työuupumuksen ja kipeän alaselän vuoksi. Tein 15 vuotta rakennusalalla töitä putkeen ilman lomia. Viimeiset 7 vuotta yrittäjänä.

Nyt on kohta edessä paluu työelämään. Olen jo myynyt työkaluni ja pakettiautoni eikä minulla ole enää edes työvaatteita.. :)

Olen ajatellut, että lähtisin kevytyrittäjänä takaisin töihin tekemään kylpyhuonesaneerausliikkeelle alihankintaa. Pystyn venymään ja tekemään useampia työmaita samaan aikaan.

Olen tässä syksyllä suorittanut jo Kiillon, Ardexin ja Weberin märkätilakurssitkin.

Omaa autoa minulla ei valitettavasti ole käytettävissä vaikka BC-kortti on.

Minkälaista tuntihintaa pitäisi laskuttaa (alv 0%) jos haluaisi verotettavaksi palkaksi jäävän 20 euroa/tunti?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

26

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tsemppiä sinne , itellä oli kylppäri kaakeloitsija 5vuotta sutten jolla oli 50e tunti ja alv0. Hyvä jälkeä teki maksoin mielelläni. Kyllä 58e ja alv tunti kärsii laskuttaa , mutta pitää olla hyvä!

Älä sekaanu näihin kevytyrittäjä Ukko ja Akka palveluihin. Laita tmi..

• Anonyymi

Samaa ihmettelin minäkin että miksi kevytyrittäjä jossa on jonkun toisen käsi taskussa koko ajan.
        Toiminimen perustaminen helppoa ja myös lakkauttaminen helppoa, samat maksut menee kuin kevytyrittäjyydessä mutta jää se välikäsi pois.

• Anonyymi

Hei!

Kiitos vastauksesta.

Olen tässä kyllä miettinyt, että ei tuo kevytyrittäjä -juttu ole minun hommani. Minulla on toiminimi rekisteröitynä, mutta olen sitä viimeksi käyttänyt vuonna 2013. Minä olen sitä mieltä, että minun kannattaa lähteä sillä liikenteeseen.

Hallinto on hyvin kevyttä ja voin tehdä kirjanpitonikin itse. Mielestäni herättää myös luottamusta kun tekijä on lain mukaan henkilökohtaisessa vastuussa tekemistään vedeneristyksistä ja laatoituksista eikä osakeyhtiön oikeushenkilön takana.

Minulle laatoittaminen on kuin taidetta. Sain paljon kehuja niiden vuosien aikana kun laattahommia tein. Isoillakin laatoilla ja varsinkin tasojärjestelmää käyttäen tuli erittäin siistiä ja tasaista jälkeä.

• Anonyymi

Tunnet yrittäjyyden paremmin kuin minä mutta kysyn silti kuka hoitaa vastuuvakuutuksen yms kevytyrittäjyydessä? Rakentamisessa on kuitenkin niin paljon riskejä että olisi syytä olla joku vakuutusturva.

• Anonyymi

Jos laattamies tekee kehnot vedeneristykset, ja vesi vuotaa alla oleviin talon eristeisiin, niin ei se laattamiehellä ollut vastuuvakuutus talon omistajaa millään lailla auta.
        Talonomistaja voi vaatia korvauksia vain laattamieheltä itseltään, ei vakuutusyhtiöltä.

Laattamies itsekään ei saa omaa vakuutusyhtiötään maksamaan ja korvaamaan laattamiehen töissään tekemistä mokista. Ei vakuutusyhtiöt sellaisia maksele.

• Anonyymi

Monilla tuntuu olevan väärä käsitys vastuuvakuutuksesta.
        Juttelin erään vakuutusmyyjän kanssa vastuuvakuutuksesta ja kysyin että jos hion lattiaa ja kone karkaa käsistä täyskorkeaan ikkunaan niin korvaako vakuutus, ei kuullemn kun se olisi pitänyt suojata ettei olisi rikkoutunut.
        Työvirheitäkään ei korvaa, ei keksitty mitään mitä olisi korvannut meidän hommassa.
        Ainoa syy miksi oli vastuuvakuutus oli tilaajien yleisvaatimus että kaikilla urakoitsijoilla on oltava vakuutus.

• Anonyymi

> Ainoa syy miksi oli vastuuvakuutus oli tilaajien yleisvaatimus
        > että kaikilla urakoitsijoilla on oltava vakuutus.

Isommat rakennusliikkeet, eli pääurakoitsijat, vaativat kaikilta alihankkijoiltaan tällaiset vastuuvakuutukset. Siltikin, vaikka alihankkija ei ikinä tule saamaan omalta vastuuvakuuttajaltaan centin hyrrääkään korvausrahoja.

Vakuutusyhtiö kiristää pääurakoitsijaa, että tuollaiset alihankkijoiden vakuutukset on pakko otattaa. Muuten he eivät myönnä vastuuvakuutusta päääurakoitsijafirmallekaan.

Edes se pääurakoitsijafirmakaan ei saa likimain koskaan centtiäkään korvauksia omalta vakuutusyhtiöltään. Kaikenlaiset hometalot, ja pehmeään maapohjaan painuvat sokkelit jäävät rakentajafirman itsensä korvattaviksi.
        https://www.rakennuslehti.fi/2019/01/kokonainen-kerrostalo-vajoaa-keskella-jarvenpaata-savimaalle-rakennettua-taloa-ei-ole-paalutettu/

Usein on edullisempaa hakea oma Oy-rakennusyhtiö konkurssiin, kuin jäädä noita makselemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos laattamies tekee kehnot vedeneristykset, ja vesi vuotaa alla oleviin talon eristeisiin, niin ei se laattamiehellä ollut vastuuvakuutus talon omistajaa millään lailla auta.
        Talonomistaja voi vaatia korvauksia vain laattamieheltä itseltään, ei vakuutusyhtiöltä.

Laattamies itsekään ei saa omaa vakuutusyhtiötään maksamaan ja korvaamaan laattamiehen töissään tekemistä mokista. Ei vakuutusyhtiöt sellaisia maksele.

Siinä käsityksessä olen minäkin, että yrittäjän vastuuvakuutus ei kata työvirhettä.

Mielestäni kattaa esimerkiksi sen jos aiheuttaa vaikka tulipalon esimerkiksi kulmahiomakoneen kipinästä. Tosin pitää olla Tulityökortti.. en tiedä mitä vakuutusehdot sanovat jos ei ole. Tosin minulla kohta on Tulityökortti ja Työturvallisuuskortti.. Tässä marraskuun lopussa suoritan molemmat koulutukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä käsityksessä olen minäkin, että yrittäjän vastuuvakuutus ei kata työvirhettä.

Mielestäni kattaa esimerkiksi sen jos aiheuttaa vaikka tulipalon esimerkiksi kulmahiomakoneen kipinästä. Tosin pitää olla Tulityökortti.. en tiedä mitä vakuutusehdot sanovat jos ei ole. Tosin minulla kohta on Tulityökortti ja Työturvallisuuskortti.. Tässä marraskuun lopussa suoritan molemmat koulutukset.

Jos kulmahiomakoneen kipinä aiheutta tulipalon niin sehän tulee esille siinä parin tunnin jälkivartioinnin aikana.
        Itse hoidin jälkivartioinnin siten että kaikki kipinöintiä ja tulta synnyttävillä laitteilla ei tehty iltapäivän kahvin jälkeen hommia jolloin työn ohessa tuli hoidettua se jälkivartiointi.
        Jos jälkivartiointia ei ole noudatettu niin kyseessä on huolimattomuus.
        Niin ja alkusammutushan tulee olla tulityöpaikoissa aina joten se palo ei kerkeä pikku paloa isommaksi.

• Anonyymi

Laskuta 35€/h pimeästi niin kuin muutkin. Alihankintana 40€/h riittää jo tuohon tavoitteeseesi hienosti. Sen alle ei kannata mennä, muuten olet markkinahäiriö.

• Anonyymi

Hei!

Kiitos jokaiselle tähän keskusteluketjuun vastanneelle. Hyviä ja kannustavia kommentteja tuli.

Mitä mieltä olette minkä merkkinen ja mistä kannattaisi hommata akkutyökalusarja? Itse pidän Milwaukeen akkutyökaluista yli kaiken muun. Aikanaan hankin ne IKH:sta. Ei ole ehkä se halvin paikka? Mikä olisi teidän mielestänne hyvä paikka ostaa akkutyökalut?

Entäpä sitten käsityökalut? Lastat, kauhat, ämpärit, linjaarit, vesivaa'at, jne...

Minä teen tässä juuri kalustoluetteloa hintoineen mitä maksaisi yritystoimintani uudelleenkäynnistäminen.. Laitan listan tänne sitten kun sen saan valmiiksi!

Terveisin
      Aloittaja

• Anonyymi

Kevytyrittäjän kannattaa käyttää vain kevytbetonia.

• Anonyymi

Mitähän tuollainen upouusi Ford Transit Custom maksaisi? Siis karvalakkimalli.. 40.000 euroa?

Finnvera myöntää lainoja ja takauksia.. Onko tällaiseen mahdollisuutta yhden miehen laatoitusyrityksellä?

• Anonyymi

No se riippuu sun urakoista, o0 sä vähä tyhmä?

• Anonyymi

Ei kuitenkaan niin tyhmä kuin sinä!

• Anonyymi

Ei kuitenkaan niin tyhmä kuin sinä!

• Anonyymi

Minulla olisi kysymys rakennusyrittäjän (toiminimi) pakollisista vakuutuksista rakennustöissä. Ensimmäinen on tietysti YEL-vakuutus. Mitä muita pakollisia vakuutuksia toiminimimiehellä pitää olla rakennusalalla, että saa Valttikortin tilattua?

• Anonyymi

Eihän muita pakollisia vakuutuksia ole.
        Jotkut asiakkaat vaativat vastuuvakuutuksen vaikkei se korvaa juuri mitään.
        Jotkut vakuutusmyyjät puhuvat "pakollisesta" tapaturmavakuutuksesta mutta se ei ole lakisääteinen muilla kuin työntekijöillä.

• Anonyymi

Yrittäjä ei hyödy itselleen otetusta tapaturmavaluutuksesta mitään.

Jos tulee autokolari tai syvä kirveenisku sääreen tapahtuu, niin ambulanssi vie vakiona ihan tavalliseen hyvinvointialueen sairaan kaikki tällaiset tapaukset.
        Ei siitä mitään etua ole eikä tule, että vietäisiinkin Mehiläisen sairaalaan

Sitten saa KELAn sairauspäivärahaa max. 300 päivältä. Oma firma tosin voi mennä konkkaan, jos isäntä makaa 300 päivää sairaalassa. Siihen ei mitkään tapaturmavakuutukset auta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yrittäjä ei hyödy itselleen otetusta tapaturmavaluutuksesta mitään.

Jos tulee autokolari tai syvä kirveenisku sääreen tapahtuu, niin ambulanssi vie vakiona ihan tavalliseen hyvinvointialueen sairaan kaikki tällaiset tapaukset.
        Ei siitä mitään etua ole eikä tule, että vietäisiinkin Mehiläisen sairaalaan

Sitten saa KELAn sairauspäivärahaa max. 300 päivältä. Oma firma tosin voi mennä konkkaan, jos isäntä makaa 300 päivää sairaalassa. Siihen ei mitkään tapaturmavakuutukset auta.

Juu ja kun esim. nostat jotain painavaa ja jänne repeää olkapäästä niin se on rappeumaa.
        Jos polven nivelsiteet menee niin sekin on rappeumaa.
        Sama juttu nilkassa.
        Oikeastaan lähes kaikki selitetään rappeumalla eikä makseta korvauksia.

Itselläni meni peukalon jänne 50% poikki, ei ollut tapaturmavakuutusta mutta ensiavussa tikattiin ja 2 vrk myöhemmin käsikirurgi tutki ja sovittiin leikkauspäivä 2 viikon päähän.
        Olin jänteen korjausleikkauksessa 16 vrk tapaturman jälkeen, eli sen jälkeen kun todettiin ettei ole tulehdusta ja se alkuperäisen vamman haava oli paranemassa.

No jouduinhan minä maksamaan 3 x poliklinikkamaksun ja leikkauksesta tuli joku maksu, pirun paljon halvemmaksi tuli kuin olisin maksanut vuosikausia tapaturmavakuutusta.

• Anonyymi

Eli yrittäjän vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen ehdot täytyy selvittää tarkasti jos sellaisen meinaa ottaa.. Muistatteko minkä hintainen tuo vakuutus on vuodessa?

• Anonyymi

Ei kai se montaa sataa ole mutta hukkaan heitettyä rahaa.
        Itse olen ollut yrittäjänä 30 vuotta enkä ole maksanut tapaturmavakuutusta ja jos laskee tuolla 300€/v niin olen säästänyt 9000€.

• Anonyymi

Reilut 28 vuotta rakennusalalla yrittäjänä olleena sanoisin, että tämä homman kannattavuus on välillä heikoilla riippuen suhdanteista. Virheitä ei kestä tulla. Työtä pitää tehdä niska limassa arjet pyhät ja silloin kun on paljon töitä, kesälomatkin. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat veroja.

Hyviä puolia on työn vapaus. Paras tilanne alkaa yrittäjäksi on silloin, kun sinulla on raha-asiat jo valmiiksi kunnossa, eikä ole velkaa.

• Anonyymi

Joo.Ja jos aloittelee vasta ni kannattaa jättää ne uudet foortit liikkeeseen ja osta joku halvempi pakuri.Sit kun on tilillä rahaa ni sit suunnittelee suurempia hankintoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo.Ja jos aloittelee vasta ni kannattaa jättää ne uudet foortit liikkeeseen ja osta joku halvempi pakuri.Sit kun on tilillä rahaa ni sit suunnittelee suurempia hankintoja.

No jos saa hyvin lainaa niin kannattaa ostaa uusi Fordin siisti pakettiauto autoliikkeestä. Huoltovapaa seuraavat 5 vuotta poislukien määräaikaishuollot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos saa hyvin lainaa niin kannattaa ostaa uusi Fordin siisti pakettiauto autoliikkeestä. Huoltovapaa seuraavat 5 vuotta poislukien määräaikaishuollot.

Juu ja lisäksi tilitoimistoon laskutukset, palkanlaskennat, ostolaskujen maksamiset yms.
        Sitten kun tulee se rauhallisempi jakso niin yrittäjä voi rauhassa pyöritellä peukaloita ja tilitoimisto laskuttaa.

Itse pidin firmassani venhempia autoja ja tein niihin jakopäänrempoista lähtien itse, totta hitossa se työllisti mutta jos sattui olemaan hiljaista niin sillä tienasi ihan mukavasti verratuna mitä olisi uuden auton arvonalenema tai korjaamon hinnat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      216
      17826
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      57
      10185
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      256
      6523
    4. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      15
      4438
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      54
      3319
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      64
      3064
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      27
      2997
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      71
      2807
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2795
    10. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      84
      2320
    Aihe