Hei!
Olen 41-vuotias erittäin hyvää jälkeä tekevä tasoite-, vedeneristys- ja laattamies Pirkanmaalta. Olen ollut 3 vuotta sairaslomalla työuupumuksen ja kipeän alaselän vuoksi. Tein 15 vuotta rakennusalalla töitä putkeen ilman lomia. Viimeiset 7 vuotta yrittäjänä.
Nyt on kohta edessä paluu työelämään. Olen jo myynyt työkaluni ja pakettiautoni eikä minulla ole enää edes työvaatteita.. :)
Olen ajatellut, että lähtisin kevytyrittäjänä takaisin töihin tekemään kylpyhuonesaneerausliikkeelle alihankintaa. Pystyn venymään ja tekemään useampia työmaita samaan aikaan.
Olen tässä syksyllä suorittanut jo Kiillon, Ardexin ja Weberin märkätilakurssitkin.
Omaa autoa minulla ei valitettavasti ole käytettävissä vaikka BC-kortti on.
Minkälaista tuntihintaa pitäisi laskuttaa (alv 0%) jos haluaisi verotettavaksi palkaksi jäävän 20 euroa/tunti?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Takaisin työelämään kevytyrittäjänä?
12
233
Vastaukset
- Anonyymi
Tsemppiä sinne , itellä oli kylppäri kaakeloitsija 5vuotta sutten jolla oli 50e tunti ja alv0. Hyvä jälkeä teki maksoin mielelläni. Kyllä 58e ja alv tunti kärsii laskuttaa , mutta pitää olla hyvä!
Älä sekaanu näihin kevytyrittäjä Ukko ja Akka palveluihin. Laita tmi..- Anonyymi
Samaa ihmettelin minäkin että miksi kevytyrittäjä jossa on jonkun toisen käsi taskussa koko ajan.
Toiminimen perustaminen helppoa ja myös lakkauttaminen helppoa, samat maksut menee kuin kevytyrittäjyydessä mutta jää se välikäsi pois. - Anonyymi
Hei!
Kiitos vastauksesta.
Olen tässä kyllä miettinyt, että ei tuo kevytyrittäjä -juttu ole minun hommani. Minulla on toiminimi rekisteröitynä, mutta olen sitä viimeksi käyttänyt vuonna 2013. Minä olen sitä mieltä, että minun kannattaa lähteä sillä liikenteeseen.
Hallinto on hyvin kevyttä ja voin tehdä kirjanpitonikin itse. Mielestäni herättää myös luottamusta kun tekijä on lain mukaan henkilökohtaisessa vastuussa tekemistään vedeneristyksistä ja laatoituksista eikä osakeyhtiön oikeushenkilön takana.
Minulle laatoittaminen on kuin taidetta. Sain paljon kehuja niiden vuosien aikana kun laattahommia tein. Isoillakin laatoilla ja varsinkin tasojärjestelmää käyttäen tuli erittäin siistiä ja tasaista jälkeä.
- Anonyymi
Tunnet yrittäjyyden paremmin kuin minä mutta kysyn silti kuka hoitaa vastuuvakuutuksen yms kevytyrittäjyydessä? Rakentamisessa on kuitenkin niin paljon riskejä että olisi syytä olla joku vakuutusturva.
- Anonyymi
Jos laattamies tekee kehnot vedeneristykset, ja vesi vuotaa alla oleviin talon eristeisiin, niin ei se laattamiehellä ollut vastuuvakuutus talon omistajaa millään lailla auta.
Talonomistaja voi vaatia korvauksia vain laattamieheltä itseltään, ei vakuutusyhtiöltä.
Laattamies itsekään ei saa omaa vakuutusyhtiötään maksamaan ja korvaamaan laattamiehen töissään tekemistä mokista. Ei vakuutusyhtiöt sellaisia maksele. - Anonyymi
Monilla tuntuu olevan väärä käsitys vastuuvakuutuksesta.
Juttelin erään vakuutusmyyjän kanssa vastuuvakuutuksesta ja kysyin että jos hion lattiaa ja kone karkaa käsistä täyskorkeaan ikkunaan niin korvaako vakuutus, ei kuullemn kun se olisi pitänyt suojata ettei olisi rikkoutunut.
Työvirheitäkään ei korvaa, ei keksitty mitään mitä olisi korvannut meidän hommassa.
Ainoa syy miksi oli vastuuvakuutus oli tilaajien yleisvaatimus että kaikilla urakoitsijoilla on oltava vakuutus. - Anonyymi
> Ainoa syy miksi oli vastuuvakuutus oli tilaajien yleisvaatimus
> että kaikilla urakoitsijoilla on oltava vakuutus.
Isommat rakennusliikkeet, eli pääurakoitsijat, vaativat kaikilta alihankkijoiltaan tällaiset vastuuvakuutukset. Siltikin, vaikka alihankkija ei ikinä tule saamaan omalta vastuuvakuuttajaltaan centin hyrrääkään korvausrahoja.
Vakuutusyhtiö kiristää pääurakoitsijaa, että tuollaiset alihankkijoiden vakuutukset on pakko otattaa. Muuten he eivät myönnä vastuuvakuutusta päääurakoitsijafirmallekaan.
Edes se pääurakoitsijafirmakaan ei saa likimain koskaan centtiäkään korvauksia omalta vakuutusyhtiöltään. Kaikenlaiset hometalot, ja pehmeään maapohjaan painuvat sokkelit jäävät rakentajafirman itsensä korvattaviksi.
https://www.rakennuslehti.fi/2019/01/kokonainen-kerrostalo-vajoaa-keskella-jarvenpaata-savimaalle-rakennettua-taloa-ei-ole-paalutettu/
Usein on edullisempaa hakea oma Oy-rakennusyhtiö konkurssiin, kuin jäädä noita makselemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laattamies tekee kehnot vedeneristykset, ja vesi vuotaa alla oleviin talon eristeisiin, niin ei se laattamiehellä ollut vastuuvakuutus talon omistajaa millään lailla auta.
Talonomistaja voi vaatia korvauksia vain laattamieheltä itseltään, ei vakuutusyhtiöltä.
Laattamies itsekään ei saa omaa vakuutusyhtiötään maksamaan ja korvaamaan laattamiehen töissään tekemistä mokista. Ei vakuutusyhtiöt sellaisia maksele.Siinä käsityksessä olen minäkin, että yrittäjän vastuuvakuutus ei kata työvirhettä.
Mielestäni kattaa esimerkiksi sen jos aiheuttaa vaikka tulipalon esimerkiksi kulmahiomakoneen kipinästä. Tosin pitää olla Tulityökortti.. en tiedä mitä vakuutusehdot sanovat jos ei ole. Tosin minulla kohta on Tulityökortti ja Työturvallisuuskortti.. Tässä marraskuun lopussa suoritan molemmat koulutukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä käsityksessä olen minäkin, että yrittäjän vastuuvakuutus ei kata työvirhettä.
Mielestäni kattaa esimerkiksi sen jos aiheuttaa vaikka tulipalon esimerkiksi kulmahiomakoneen kipinästä. Tosin pitää olla Tulityökortti.. en tiedä mitä vakuutusehdot sanovat jos ei ole. Tosin minulla kohta on Tulityökortti ja Työturvallisuuskortti.. Tässä marraskuun lopussa suoritan molemmat koulutukset.Jos kulmahiomakoneen kipinä aiheutta tulipalon niin sehän tulee esille siinä parin tunnin jälkivartioinnin aikana.
Itse hoidin jälkivartioinnin siten että kaikki kipinöintiä ja tulta synnyttävillä laitteilla ei tehty iltapäivän kahvin jälkeen hommia jolloin työn ohessa tuli hoidettua se jälkivartiointi.
Jos jälkivartiointia ei ole noudatettu niin kyseessä on huolimattomuus.
Niin ja alkusammutushan tulee olla tulityöpaikoissa aina joten se palo ei kerkeä pikku paloa isommaksi.
- Anonyymi
Laskuta 35€/h pimeästi niin kuin muutkin. Alihankintana 40€/h riittää jo tuohon tavoitteeseesi hienosti. Sen alle ei kannata mennä, muuten olet markkinahäiriö.
- Anonyymi
Hei!
Kiitos jokaiselle tähän keskusteluketjuun vastanneelle. Hyviä ja kannustavia kommentteja tuli.
Mitä mieltä olette minkä merkkinen ja mistä kannattaisi hommata akkutyökalusarja? Itse pidän Milwaukeen akkutyökaluista yli kaiken muun. Aikanaan hankin ne IKH:sta. Ei ole ehkä se halvin paikka? Mikä olisi teidän mielestänne hyvä paikka ostaa akkutyökalut?
Entäpä sitten käsityökalut? Lastat, kauhat, ämpärit, linjaarit, vesivaa'at, jne...
Minä teen tässä juuri kalustoluetteloa hintoineen mitä maksaisi yritystoimintani uudelleenkäynnistäminen.. Laitan listan tänne sitten kun sen saan valmiiksi!
Terveisin
Aloittaja - Anonyymi
Kevytyrittäjän kannattaa käyttää vain kevytbetonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja12914300Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va295934SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1545495Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3014339HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.394097"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1003654Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant63582Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan223538Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan622632Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.931428