Jopa 300 000 km ajetuissa sähköautoissa oli yli 80 % alkuperäisestä akkukapasiteetista jäljellä.

Anonyymi-ap

"Laajan tutkimuksen tulokset julki:

Ruotsalainen käytettyjen autojen välittäjä Kvdbil on julkaissut laajan tutkimuksen sähköautojen akkujen kunnosta.

Tulosten perusteella parhaiten akkunsa kapasiteetin säilytti Kia EV6. Myös Teslan Model Y sijoittui korkealle listalla.

Tutkimuksessa analysoitiin kaikkiaan 1 366 käytettyä sähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Näistä 80 prosenttia säilytti vähintään 90 prosenttia alkuperäisestä akkujen käyttökapasiteetista.

Tutkimuksen mukaan tyypillinen akun kapasiteetin heikkeneminen oli noin 10 prosenttia, mikä vastaa aiemmin brittiläisen RSEV:n tekemän selvityksen tuloksia. Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

https://www.futuristi.fi/autot/node/laajan-tutkimuksen-tulokset-julki-taman-sahkoauton-akku-sailyttaa-kapasiteettinsa-parhaiten

32

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä enemmän tästä akkuasiasta kertyy käytännön kokemusta, sitä pitkäikäisemmäksi ne osottautuvat.

    • Anonyymi

      Kun monilla polttiksilla ajetaan yli 400 tkm niin tuo 80% 200 tkm kohdalla on surkea tulos.

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen kuvitelma tämä on?


      • Anonyymi

        Iso osa polttiksista paalataan 250tkm ajettuina ja Toyotia jopa alle 200tkm ajettuna kun kori mätäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen kuvitelma tämä on?

        Mitä kuvitelmaa on todeta totuus, että useilla polttiksilla ajetaan yli 400 tkm? Itse asiassa tuo ei ole edes harvinaista ja on polttiksia joilla on ajettu yli miljoona kilometriä.


    • Anonyymi

      Joo, mutta kukaan ei puhu siitä, että montako kertaa ajoakkuja on korjattu tuota tutkimusta ennen! Parhaimmillaan jopa 2 kertaa on voitu vaihtaa kennoja noiden autojen ajoakkuihin.

      • Anonyymi

        Kyllä nuo tulokset kertovat korjaamattomista tapauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo tulokset kertovat korjaamattomista tapauksista.

        Kyllä 400000 ajettuna dieselin moottori on parempi, kuin uusi


    • Anonyymi

      Korkeintaan kuoret.

    • Anonyymi

      Turhaa selittelyä, koska nykyisen sähköauton pulmana on akusto johon on sitoutunut liikaa kokoa painoa ja pääomaa ??

      Akuston vaihto kustantaa 15000-40000€ tai enemmän ??

      Keskituloiselle Suomalaiselle mahdoton yhtälö !?

      Mikäli tuo tulee eteen eikä takuuta ole eikä vakuutusta, niin sähköauto romutetaan vaikka se muuten olisi suht hyvä !?

      Tappio on yksilön kannalta suuri sekä myös kansantalouden kannalta huolestuttava !?

      • Anonyymi

        Sinä se jaksat tuota samaa naurettavaa juttua vääntää kaikkialle.
        Ota faktat ja todellisuus välillä huomioon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä se jaksat tuota samaa naurettavaa juttua vääntää kaikkialle.
        Ota faktat ja todellisuus välillä huomioon.

        Mitä tuossa on väärin ?? Kerro ??


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuossa on väärin ?? Kerro ??

        Väärin on lähes kaikki.
        Akuston paino ja koko on ongelma, jos sen haluaa kantaa mukanaan, samoin käy polttomoottorin ja vaihteiston kanssa.
        Pääomaa siihen on sitoutuneena juuri samoin, kuin autoon yleensäkin.

        Akustoa ei tarvitse vaihtaa, joten vaihdon hinta on täysin epäoleellinen tieto. Mutta hinta on sama kuin polttomoottorin vaihdossa.

        Akustoilla on 8:n vuoden takuu, tousin kuin polttomoottoreissa, joiden takuu on kaksi vuotta.


    • ennenkuin akku hajoo niin on korjattu tuhansilla sähköauton sähköliitoksia ruostuvista ja hepettuvista boxeista

    • Anonyymi

      Vanhimmat Kia EV6 taitavat olla vm 2021. Mitenkähän yli 10 vuotias auto säilyttää akun kunnon 300 tkm matkalla.

      • Anonyymi

        Tutkimuksen mukaan sähköauton akusto kestää 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimuksen mukaan sähköauton akusto kestää 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään.

        Katso Kokkolan Autohuolto Youtubesta, niin totuus paljastuu ajoakkujen kestävyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso Kokkolan Autohuolto Youtubesta, niin totuus paljastuu ajoakkujen kestävyydestä.

        Yksi Kokkolan Autohuolto on vain yksi Kokkolan Autohuolto, eikä sen jutuilla ole mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimuksen mukaan sähköauton akusto kestää 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään.

        Missä on niitä 20 vuotiaita sähköauton akkuja?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi Kokkolan Autohuolto on vain yksi Kokkolan Autohuolto, eikä sen jutuilla ole mitään arvoa.

        Eipä tietenkään ole mitään arvoa Automyyjän mielestä, mutta kylmä totuus on, että Kokkolan Autohuolto on Suomen johtavia patteriautojen korjaajia. Ja hyvä, että tekevät Videoita korjauksistaan, niin pysyy jonkunlainen totuus patteriautojen ongelmista..eikä vain ajoakkujen ongelmista, vaan myös voimalinjojen ongelmista. Tehdäänhän Videoita "tavallisten" autojen ongelmistakin!!


    • Anonyymi

      Herrojen autoja tai rahamiesten. Jos pohjassa 5mm pohjakosketus niin useamman tonnin rahareikä tulossa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lähes kaikki Sähköautot rekisteröidään Yritysten, eri Yhteisöjen tai Leasing käyttöön. Yksityiset omistajat on vähemmistössä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki Sähköautot rekisteröidään Yritysten, eri Yhteisöjen tai Leasing käyttöön. Yksityiset omistajat on vähemmistössä.

        Olkoon sähköauton omistaja Aku Ankka, Kone Oyj tai Matti Meikäläinen niin akut kestävät samalla tavalla.
        Ja tämäon taas yksi tutkimus lisää joka kertoo että akut kestävät hienossa kunnossa taviksen autolla ajamat kilometrit.

        Ja ne kilometrit ajaa halvalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon sähköauton omistaja Aku Ankka, Kone Oyj tai Matti Meikäläinen niin akut kestävät samalla tavalla.
        Ja tämäon taas yksi tutkimus lisää joka kertoo että akut kestävät hienossa kunnossa taviksen autolla ajamat kilometrit.

        Ja ne kilometrit ajaa halvalla.

        Suomessakin monet patteriautoilijat ovat erimieltä sen kestävyydestä.. Joo, se on tosi, että ajaa halvalla, mutta rassaavat autojaan kalliilla!!!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon sähköauton omistaja Aku Ankka, Kone Oyj tai Matti Meikäläinen niin akut kestävät samalla tavalla.
        Ja tämäon taas yksi tutkimus lisää joka kertoo että akut kestävät hienossa kunnossa taviksen autolla ajamat kilometrit.

        Ja ne kilometrit ajaa halvalla.

        No, mitäs se seuraava omistaja sitten tekee kun akusto pitää uusia ja se maksaa 40000€ ?
        Onko hyviä ehdotuksia vai sanotaanko vain että Sorry !?

        Auto on romutuskelpoinen ja arvoltaan 250€


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No, mitäs se seuraava omistaja sitten tekee kun akusto pitää uusia ja se maksaa 40000€ ?
        Onko hyviä ehdotuksia vai sanotaanko vain että Sorry !?

        Auto on romutuskelpoinen ja arvoltaan 250€

        Sanotaan vain, että mitäs ostit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon sähköauton omistaja Aku Ankka, Kone Oyj tai Matti Meikäläinen niin akut kestävät samalla tavalla.
        Ja tämäon taas yksi tutkimus lisää joka kertoo että akut kestävät hienossa kunnossa taviksen autolla ajamat kilometrit.

        Ja ne kilometrit ajaa halvalla.

        Pikemminkin tutkimukset osoittavat päinvastaista. Tavisten autoissa voi olla mittarissa yli 400 tkm ja silloin on jo lyhentynyt range aivan liikaa. Jos range on alle 80% alkuperäisestä niin auto on arvoton.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikemminkin tutkimukset osoittavat päinvastaista. Tavisten autoissa voi olla mittarissa yli 400 tkm ja silloin on jo lyhentynyt range aivan liikaa. Jos range on alle 80% alkuperäisestä niin auto on arvoton.

        Talvella siitä putoaa se 30-50% pois, niin range on olematon.


    • Anonyymi
      UUSI

      Aloituksessa on mahtavaa tietoa taas jälleen kerran.

    • Anonyymi
      UUSI

      Miksi lähes kaikki sähköautojen valmistajat uskaltavat luvata vain, että akut säilyttävät vähintään 70 prosenttia niiden alkuperäisestä kapasiteetista kahdeksan vuoden ajan tai 160 000 kilometrin matkan, riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin. Miksei luvata jo 80 tai 85 %, jos 20 vuotta on oikea kestoikä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Aloittajalla ilmeisesti tarkoitus päästä eroon vanhasta...paljon ajetusta tepselipirssistä.
      Kannattaisi lukea ja ymmärtää mitä asia tuntija sanoo vaihdokki sähköautoista jotta ei saa kynsille tai tule matti kukkaroon.
      Tällainen auto voi olla vaihdossa arvoton alle 10-vuotiaana – ”Ei siinä ole mitään järkeä”
      https://www.is.fi/autot/art-2000011585980.html

      • Anonyymi
        UUSI

        Riippuu auton merkistä. Sellaisia ne saksalaiset ovat.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      23
      5048
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      60
      2965
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      12
      2870
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      140
      2779
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      86
      1560
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      6
      1542
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1456
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      394
      1182
    9. Haluaisitko sinä

      Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      68
      1070
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      203
      909
    Aihe