IS: Yhä useampi alle 10v ladattava auto ei kelpaa vaihdossa - korjaus maksaisi auton arvon verran

Anonyymi-ap

Esimerkkinä vm2016 Mersu jonka akkukapasiteetti alle 70% - liikkeet ei huoli enää vaihtoon eli et saa autosta euroakaan. Paitsi jos uusit koko akkujärjestelmän joka maksaa 22000e autoon jonka arvo on 25-30ke.

Ja tällaisia tapauksia tulee yhä enemmän kun ladattavat alkaa saavuttamaan 10v iän.

https://www.is.fi/autot/art-2000011585980.html

23

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Kalliiksi tuli ne sähköiset kilometrit...

      • Anonyymi
        UUSI

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Miksi muka plugareissa olisi paljon huonommat akut? Samaan tekniikkaan ne akut perustuu niissäkin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka plugareissa olisi paljon huonommat akut? Samaan tekniikkaan ne akut perustuu niissäkin.

        Ei plugareissa ole huonommat akut vaan pienemmät akut. Siksi niitä joutuu lataamaan paljon tässähköjä useammin. Lataussyklien määrä on se oleellisin asia kun katsotaan akun ikääntymistä.

        "Laajan tutkimuksen tulokset julki:

        Ruotsalainen käytettyjen autojen välittäjä Kvdbil on julkaissut laajan tutkimuksen sähköautojen akkujen kunnosta.

        Tulosten perusteella parhaiten akkunsa kapasiteetin säilytti Kia EV6. Myös Teslan Model Y sijoittui korkealle listalla.

        Tutkimuksessa analysoitiin kaikkiaan 1 366 käytettyä sähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Näistä 80 prosenttia säilytti vähintään 90 prosenttia alkuperäisestä akkujen käyttökapasiteetista.

        Tutkimuksen mukaan tyypillinen akun kapasiteetin heikkeneminen oli noin 10 prosenttia, mikä vastaa aiemmin brittiläisen RSEV:n tekemän selvityksen tuloksia. Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        https://www.futuristi.fi/autot/node/laajan-tutkimuksen-tulokset-julki-taman-sahkoauton-akku-sailyttaa-kapasiteettinsa-parhaiten


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei auta vaikka akut kestäisivät 500 000km kun jos niiden kapasiteetti laskee alle 70% niin auton jälleenmyyntiarvo on nolla.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lue ylempää.

        "Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        Yli 300.000 km ajettu on arvoton romu olla tapauksessa. Olkoon polttis tai sähköauto


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue ylempää.

        "Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        Yli 300.000 km ajettu on arvoton romu olla tapauksessa. Olkoon polttis tai sähköauto

        Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta.

        Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta.

        Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%.

        "Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%."

        Eihän tuossa mitään uutta ole, aina on ollut niitä (haavemaailmassa eläviä) joiden mielestä se 400-500 tkm ajettu auto pitäisi olla uudenveroinen mutta ei siitä silti tonnia enempää haluta maksaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      On tuolla aina romutusarvo(palkkio) kun vaihtaa uuteen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tuosta tutkimuksesta ei käy ilmi sitä, että kuinka monta kertaa niitä akkuja on jo korjattu, eli kennoja vaihdettu parempiin, niinkuin esimerkiksi Kokkolan Autohuolto tekee akkukorjauksia urakalla.

    • Anonyymi
      UUSI

      Se että muutamassa sähköautossa akkukapasiteetti säilynyt, ei kerro koko kuvaa. Kyllä tästä tulee vielä suuri ongelma.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kai tuon luulisi joku ostavan, halvalla mutta kuitenkin, jos ostajalla on asia tiedossa ja vika "ei liity sen toimivuuteen autona mitenkään" ja se on "Autona varsin mainion tuntuinen, oikein hyvä ajettava, aika hiljainen, miellyttävä kyyti."

      Vai tarvitseeko auton olla jotain muuta kuin "autona"? Aiheutuuko tuosta jotain vaaraa? Hylätäänkö katsastuksessa tai jotain? Polttoainetta kai kuluu ehkä enemmän kun sähköllä voi ajaa vähemmän kuin uutena, mutta ajetaanhan sitä pelkällä polttisautoillakin vielä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kun akku on selvästi käyttöikänsä loppupuolella niin riski sille että akku (auton valvontajärjestelmän mielestä tai muutenkin) hajoaa lopullisesti kasvaa, ja tuolloin autosta tulee käytännössä ajokelvoton koska auto lähtökohtaisesti estää ajon vioittuneella akulla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Vaikka miljoonan ajettu sähköauto on harvinainen, taksikäytössä oleva Ari Nyyssösen Tesla on ajettu jo yli 744 000 kilometriä ilman merkittävää akun heikkenemistä. On myös tietoa autosta, joka on ajettu jopa 1,8 miljoonaa kilometriä. Nämä esimerkit osoittavat, että sähköautot voivat kestää suuriakin ajomääriä, vaikka polttomoottoriautojen ennätyksiin on vielä matkaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Äläpä höpötä, onhan siihen Arin Teslaan tehty jätti remontti!!!!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi
      UUSI

      Saksalaisten plugareissa kut vaan oli naurettavan pieniä joten niitä akkuja ladatttiin tappiin ja purettiin tyhjäksi asti (puskurien rajoissa). Tämä kuluttaa akkua nopeasti.
      Sähköautossa akku on paljon isompi kuin plugareissa ja jos sillä sähköllä ajetaan molemmissa niin se sähköauton akku kuluu kokonsa vuoksi paljon vähemmän.

      Akun käyttöiälle saa suuntaa antavan tiedon

      range x 3000 sykliä.
      Tuo Jessen videon Mersun range oli alunperin 30km eli sähköinen käyttöikä noin 90tkm.
      Jos sähköauton range on 400km niin sen laskennallinen käyttöikä olisi 1200 tkm eli 1.2M km

      Jonkun Tojo RAV4 plukarin range on 64km eli sähköllä ajaen akun käyttikä voisi olla vähän vajaa 200tkm ja bensalla ajo päälle.

      Nyt kun tiedetään (siksihän verotus muuttuu) että kukaan ei juurikaan aja lataussähköllä plugaria niin akku kestänee ainakin miljoona kilometriä.

    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      "Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta."

      Tässä taas yksi lapsenmielinen joka elää maailmassa jossa on yksisarvisia.

      Puhut joistain keräilyharvinaisuuksista. Ei mitään tekemistä taviksen autojen kanssa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.

        Ja silti Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ajavat yli 400.000 km ajetulla polttiksella eikä ole vielä edes suuria ongelmia. Joitain polttiksia on joilla on ajettu yli miljoona kilometriä ja nekin toimivat edelleen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.

        Taitaa suurin osa polttiksista jäädä jo alkutaipaleelle.


    • Anonyymi
      UUSI

      Esimerkin autossa ollut pieni akku, sitä ladattu varmaan paljon joten 10 v aikana kapasiteetti laskenut kuten jo ketjussa todettu.

      Mutta kannattaa huomioida että viimeisen 3-4 v aikana hybridien akkujen koot kaksin ja jopa kolminkertaistuneet. Näillä pääsee samoilla lataus sykli määrillä merkittävästi pidemmälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      49
      5344
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      78
      3243
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      24
      3087
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2931
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      38
      2212
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      65
      1786
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1686
    8. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1620
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      419
      1397
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

      avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      264
      1370
    Aihe