IS: Yhä useampi alle 10v ladattava auto ei kelpaa vaihdossa - korjaus maksaisi auton arvon verran

Anonyymi-ap

Esimerkkinä vm2016 Mersu jonka akkukapasiteetti alle 70% - liikkeet ei huoli enää vaihtoon eli et saa autosta euroakaan. Paitsi jos uusit koko akkujärjestelmän joka maksaa 22000e autoon jonka arvo on 25-30ke.

Ja tällaisia tapauksia tulee yhä enemmän kun ladattavat alkaa saavuttamaan 10v iän.

https://www.is.fi/autot/art-2000011585980.html

78

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kalliiksi tuli ne sähköiset kilometrit...

      • Anonyymi

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Miksi muka plugareissa olisi paljon huonommat akut? Samaan tekniikkaan ne akut perustuu niissäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka plugareissa olisi paljon huonommat akut? Samaan tekniikkaan ne akut perustuu niissäkin.

        Ei plugareissa ole huonommat akut vaan pienemmät akut. Siksi niitä joutuu lataamaan paljon tässähköjä useammin. Lataussyklien määrä on se oleellisin asia kun katsotaan akun ikääntymistä.

        "Laajan tutkimuksen tulokset julki:

        Ruotsalainen käytettyjen autojen välittäjä Kvdbil on julkaissut laajan tutkimuksen sähköautojen akkujen kunnosta.

        Tulosten perusteella parhaiten akkunsa kapasiteetin säilytti Kia EV6. Myös Teslan Model Y sijoittui korkealle listalla.

        Tutkimuksessa analysoitiin kaikkiaan 1 366 käytettyä sähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Näistä 80 prosenttia säilytti vähintään 90 prosenttia alkuperäisestä akkujen käyttökapasiteetista.

        Tutkimuksen mukaan tyypillinen akun kapasiteetin heikkeneminen oli noin 10 prosenttia, mikä vastaa aiemmin brittiläisen RSEV:n tekemän selvityksen tuloksia. Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        https://www.futuristi.fi/autot/node/laajan-tutkimuksen-tulokset-julki-taman-sahkoauton-akku-sailyttaa-kapasiteettinsa-parhaiten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei plugareissa ole huonommat akut vaan pienemmät akut. Siksi niitä joutuu lataamaan paljon tässähköjä useammin. Lataussyklien määrä on se oleellisin asia kun katsotaan akun ikääntymistä.

        "Laajan tutkimuksen tulokset julki:

        Ruotsalainen käytettyjen autojen välittäjä Kvdbil on julkaissut laajan tutkimuksen sähköautojen akkujen kunnosta.

        Tulosten perusteella parhaiten akkunsa kapasiteetin säilytti Kia EV6. Myös Teslan Model Y sijoittui korkealle listalla.

        Tutkimuksessa analysoitiin kaikkiaan 1 366 käytettyä sähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Näistä 80 prosenttia säilytti vähintään 90 prosenttia alkuperäisestä akkujen käyttökapasiteetista.

        Tutkimuksen mukaan tyypillinen akun kapasiteetin heikkeneminen oli noin 10 prosenttia, mikä vastaa aiemmin brittiläisen RSEV:n tekemän selvityksen tuloksia. Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        https://www.futuristi.fi/autot/node/laajan-tutkimuksen-tulokset-julki-taman-sahkoauton-akku-sailyttaa-kapasiteettinsa-parhaiten

        Vallankin pikkuakkuiset autot vaativat saman verran latausta kuin hybridit. Lataussyklien määrä on tuskin ainakaan pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vallankin pikkuakkuiset autot vaativat saman verran latausta kuin hybridit. Lataussyklien määrä on tuskin ainakaan pienempi.

        Pieniakkuisenkin täyssähkön akun koko (luokka 45 kWh) on kuitenkin 2-4 kertainen ladattavaan hybridiin, eli kyllä niitä lataussyklejä siinäkin pikkuakkuisessakin tulee selvästi vähemmän. Hieman toki tilannetta tasoittaa se kun hybridillä ajetaan jonkin verran myös polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Aloittaja kirjoitti " ladattavat autot " . Etkö ymmärrä lukemaasi ? Onko ladattava hybridi sähköauto vain myyntimääristä puhuttaessa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieniakkuisenkin täyssähkön akun koko (luokka 45 kWh) on kuitenkin 2-4 kertainen ladattavaan hybridiin, eli kyllä niitä lataussyklejä siinäkin pikkuakkuisessakin tulee selvästi vähemmän. Hieman toki tilannetta tasoittaa se kun hybridillä ajetaan jonkin verran myös polttomoottorilla.

        45 kwH akku 80 % on ladattuna vain 36 kWh akku. Minulla sähköä kuluu joka arkipäivä tuon verran ja talvella huomattavasti enemmänkin. Tarkoittaisi pikkuakkuisen auton latausta 1-2 x vuorokaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45 kwH akku 80 % on ladattuna vain 36 kWh akku. Minulla sähköä kuluu joka arkipäivä tuon verran ja talvella huomattavasti enemmänkin. Tarkoittaisi pikkuakkuisen auton latausta 1-2 x vuorokaudessa.

        Eli ajat satoja kilometrejä joka arkipäivä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ajat satoja kilometrejä joka arkipäivä?

        Ei 36 kwh riitä talvella edes 200 km . Ehkä 150 km pääsee .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 36 kwh riitä talvella edes 200 km . Ehkä 150 km pääsee .

        "45 kwH akku 80 % on ladattuna vain 36 kWh akku. Minulla sähköä kuluu joka arkipäivä tuon verran ja talvella huomattavasti enemmänkin."

        Kyllä tuosta voi päätellä että talvellakin tulee joka arkipäivä satoja kilometrejä per päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Unen näit. Ei todellakaan kestä 500 000km. Kyllä on myyjien puheet mennyt taas hyvin perille ja ne jotka saa palkkansa sähköautojen saralta, niin puheet on yhtä suuria, kun aurinkopanelien myyjillä, jotka ei koskaan kerro, että kun myyt sähköä, niin itse maksat siirtomaksun myydystä sähköstä ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Monta sähköautoa on myynissä suomessa jolla on ajettu 500 000km.Ei yhtään. 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka plugareissa olisi paljon huonommat akut? Samaan tekniikkaan ne akut perustuu niissäkin.

        Kun akku koko on pieni, niin lataus syklit tulee nopeasti vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmä trolli unohti nyt että nuo ovat ladattavia hybridejä. Tämän päivän ladattavat autot ovat täyssähköjä, joiden isommat akut kestävät 500.000 km leikiten.

        Leikitempä hyvinnii. Mersuissa ja audeissa ei kestä sähkömoottorit edes 100 tkm. Liian teknisiä ja liian hienoja tiivisteitä, joita ei saa edes varaosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ajat satoja kilometrejä joka arkipäivä?

        Työmatkat joka arkipäivä 2 x 75 km. Sen verran reipas "kaasujalka", että sähköä kuluu kesäkelissäkin 20 kWh sataselle, ja lämpötilan laskiessa kulutus nousee. Aikaisin aamulla maantie on kutakuinkin tyhjä ja voi ajella ilman pelkoa sakoista.


    • Anonyymi

      Ei auta vaikka akut kestäisivät 500 000km kun jos niiden kapasiteetti laskee alle 70% niin auton jälleenmyyntiarvo on nolla.

      • Anonyymi

        Lue ylempää.

        "Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        Yli 300.000 km ajettu on arvoton romu olla tapauksessa. Olkoon polttis tai sähköauto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue ylempää.

        "Keskimäärin sähköautot säilyttivät 90 prosenttia kapasiteetistaan 145 000 kilometrin ajon jälkeen, ja jopa 200 000–300 000 kilometriä ajetuissa autoissa oli usein yli 80 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista jäljellä."

        Yli 300.000 km ajettu on arvoton romu olla tapauksessa. Olkoon polttis tai sähköauto

        Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta.

        Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta.

        Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%.

        "Lisäksi minä ainakin vaatisin kalliilta sähköautolta, että 500.000 km jälkeenkin kapasiteettia on yli 90%."

        Eihän tuossa mitään uutta ole, aina on ollut niitä (haavemaailmassa eläviä) joiden mielestä se 400-500 tkm ajettu auto pitäisi olla uudenveroinen mutta ei siitä silti tonnia enempää haluta maksaa.


      • Anonyymi

        Miksi olisi nollan arvoinen, jos akun kapasiteetti on 70% tai alle. Eihän siinä ole muuta ’haittaa’ kuin vähän tiheämpi lataustarve. Ja sehän nyt ei nykyisin ole mikään ongelma.


      • Anonyymi

        ei nyt sentään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi nollan arvoinen, jos akun kapasiteetti on 70% tai alle. Eihän siinä ole muuta ’haittaa’ kuin vähän tiheämpi lataustarve. Ja sehän nyt ei nykyisin ole mikään ongelma.

        Sen arvo vaihtotilanteessa on nolla , kun autoliikkeet ei ota niitä vaihdossa . Voi tietysti yrittää myydä yksityiselle suoraan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi nollan arvoinen, jos akun kapasiteetti on 70% tai alle. Eihän siinä ole muuta ’haittaa’ kuin vähän tiheämpi lataustarve. Ja sehän nyt ei nykyisin ole mikään ongelma.

        Jos akun kapasiteetti on 70% tai alle, niin akku on yksiselitteisesti loppu.


    • Anonyymi

      On tuolla aina romutusarvo(palkkio) kun vaihtaa uuteen.

      • Anonyymi

        Ei saa romutuspalkkiota lataushybridistä , kun sen laskennalliset päästöt on niin pienet .


    • Anonyymi

      Tuosta tutkimuksesta ei käy ilmi sitä, että kuinka monta kertaa niitä akkuja on jo korjattu, eli kennoja vaihdettu parempiin, niinkuin esimerkiksi Kokkolan Autohuolto tekee akkukorjauksia urakalla.

      • Anonyymi

        Vähempi tehdään hybrideihin, eikä tuo yksi firma hirveitä määriä edes pysty tekemään.


      • Anonyymi

        yksi rikkinäinäinen kenno vaihdetaan ja kohta vaihdetaan taas uusi käytetty kenno....


      • Anonyymi

        Jos Suomessa on yksi akkuja korjaavat yritys jossain Kokkolan nurkilla, jolla on täystyöllisyys, niin eipä se nyt kovin vakuuttavaa kuvaa anna sähköautojen akkuvikojen yleisyydestä. Ja noissakin useinmiten on kyse ulkopuolisesta vahingoista, joihin on olemassa vakuutukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomessa on yksi akkuja korjaavat yritys jossain Kokkolan nurkilla, jolla on täystyöllisyys, niin eipä se nyt kovin vakuuttavaa kuvaa anna sähköautojen akkuvikojen yleisyydestä. Ja noissakin useinmiten on kyse ulkopuolisesta vahingoista, joihin on olemassa vakuutukset.

        Vähän vanhempia (2020 ja vanhemmat) hybridejä, joissa siis akkutakuu alkaa olla on Suomessa reilu 80000 autoa. Vähän karrikoiden jos tuon automäärän vikojen korjaamiseen riittää yksi korjaamo niin kovin isosta ongelmasta ei ole kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vanhempia (2020 ja vanhemmat) hybridejä, joissa siis akkutakuu alkaa olla on Suomessa reilu 80000 autoa. Vähän karrikoiden jos tuon automäärän vikojen korjaamiseen riittää yksi korjaamo niin kovin isosta ongelmasta ei ole kyse.

        Tarkoitus oli siis sanoa että akkutakuu alkaa noissa vanhemmissa autoissa olla loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Suomessa on yksi akkuja korjaavat yritys jossain Kokkolan nurkilla, jolla on täystyöllisyys, niin eipä se nyt kovin vakuuttavaa kuvaa anna sähköautojen akkuvikojen yleisyydestä. Ja noissakin useinmiten on kyse ulkopuolisesta vahingoista, joihin on olemassa vakuutukset.

        Luuletko tuon olevan ainut yritys joka sähköautojakin korjaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko tuon olevan ainut yritys joka sähköautojakin korjaa ?

        En, mutta kun huomioidaan autojen määrä niin se että yksi paja on täynnä niiden korjauksista ei vielä kerro yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Se että muutamassa sähköautossa akkukapasiteetti säilynyt, ei kerro koko kuvaa. Kyllä tästä tulee vielä suuri ongelma.

      • Anonyymi

        Sähköautoja on tutkittu paljon ja niissä akut kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on tutkittu paljon ja niissä akut kestää.

        Älä selitä


      • Anonyymi

        Se, että muutamassa sähköautossa ei akkukapasiteettia ole säilynyt, ei kerro koko kuvaa. Kyllä tästä on saatu elämää suurempi ongelma trollattua.


      • Anonyymi

        Se, että muutamassa sähköautossa akkukapasiteettia on laskenut vähän enemmän, ei kerro koko kuvaa.
        Tästä ei tule käytännössä juuri minkäänlaista ongelmaa.


    • Anonyymi

      Kai tuon luulisi joku ostavan, halvalla mutta kuitenkin, jos ostajalla on asia tiedossa ja vika "ei liity sen toimivuuteen autona mitenkään" ja se on "Autona varsin mainion tuntuinen, oikein hyvä ajettava, aika hiljainen, miellyttävä kyyti."

      Vai tarvitseeko auton olla jotain muuta kuin "autona"? Aiheutuuko tuosta jotain vaaraa? Hylätäänkö katsastuksessa tai jotain? Polttoainetta kai kuluu ehkä enemmän kun sähköllä voi ajaa vähemmän kuin uutena, mutta ajetaanhan sitä pelkällä polttisautoillakin vielä.

      • Anonyymi

        Kun akku on selvästi käyttöikänsä loppupuolella niin riski sille että akku (auton valvontajärjestelmän mielestä tai muutenkin) hajoaa lopullisesti kasvaa, ja tuolloin autosta tulee käytännössä ajokelvoton koska auto lähtökohtaisesti estää ajon vioittuneella akulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun akku on selvästi käyttöikänsä loppupuolella niin riski sille että akku (auton valvontajärjestelmän mielestä tai muutenkin) hajoaa lopullisesti kasvaa, ja tuolloin autosta tulee käytännössä ajokelvoton koska auto lähtökohtaisesti estää ajon vioittuneella akulla.

        Kun auto ylipäänsä on käyttöikänsä loppupuolella, niin riski on että se hajoaa korjauskelvottomaksi.

        Jos auton takuu loppuu, niin sehän ei merkitse auton käyttöiän loppupuolella oloa sen paremmin sähkö- kuin polttomoottoriautonkaan osalta. Suurin osa liikenteessä olevista autoista on takuu loppunut jo ajat sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun auto ylipäänsä on käyttöikänsä loppupuolella, niin riski on että se hajoaa korjauskelvottomaksi.

        Jos auton takuu loppuu, niin sehän ei merkitse auton käyttöiän loppupuolella oloa sen paremmin sähkö- kuin polttomoottoriautonkaan osalta. Suurin osa liikenteessä olevista autoista on takuu loppunut jo ajat sitten.

        "Kun auto ylipäänsä on käyttöikänsä loppupuolella, niin riski on että se hajoaa korjauskelvottomaksi."

        Kyllä, mutta muissa kuin ladattavissa hybrideissä ei ole sellaisia komponentteja, jotka voivat kulua loppuun alle 10 vuoden käyttöajalla, ja joiden korjaaminen maksaa saman tai jopa enemmän kuin vastaavan ehjän auton arvo on.


    • Anonyymi

      Vaikka miljoonan ajettu sähköauto on harvinainen, taksikäytössä oleva Ari Nyyssösen Tesla on ajettu jo yli 744 000 kilometriä ilman merkittävää akun heikkenemistä. On myös tietoa autosta, joka on ajettu jopa 1,8 miljoonaa kilometriä. Nämä esimerkit osoittavat, että sähköautot voivat kestää suuriakin ajomääriä, vaikka polttomoottoriautojen ennätyksiin on vielä matkaa.

      • Anonyymi

        Äläpä höpötä, onhan siihen Arin Teslaan tehty jätti remontti!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä höpötä, onhan siihen Arin Teslaan tehty jätti remontti!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei ole tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tehty.

        On tehty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tehty

        Ei ole akkuun liittyviä


    • Anonyymi

      Saksalaisten plugareissa kut vaan oli naurettavan pieniä joten niitä akkuja ladatttiin tappiin ja purettiin tyhjäksi asti (puskurien rajoissa). Tämä kuluttaa akkua nopeasti.
      Sähköautossa akku on paljon isompi kuin plugareissa ja jos sillä sähköllä ajetaan molemmissa niin se sähköauton akku kuluu kokonsa vuoksi paljon vähemmän.

      Akun käyttöiälle saa suuntaa antavan tiedon

      range x 3000 sykliä.
      Tuo Jessen videon Mersun range oli alunperin 30km eli sähköinen käyttöikä noin 90tkm.
      Jos sähköauton range on 400km niin sen laskennallinen käyttöikä olisi 1200 tkm eli 1.2M km

      Jonkun Tojo RAV4 plukarin range on 64km eli sähköllä ajaen akun käyttikä voisi olla vähän vajaa 200tkm ja bensalla ajo päälle.

      Nyt kun tiedetään (siksihän verotus muuttuu) että kukaan ei juurikaan aja lataussähköllä plugaria niin akku kestänee ainakin miljoona kilometriä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Ei yli 300.000 km ole mikään arvoton romu, joistain noin paljon ajetuista annetaan vaihdossa yli 10 tonnia. Toki kaikki riippuu autosta."

      Tässä taas yksi lapsenmielinen joka elää maailmassa jossa on yksisarvisia.

      Puhut joistain keräilyharvinaisuuksista. Ei mitään tekemistä taviksen autojen kanssa.

      • Anonyymi

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.

        Ja silti Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ajavat yli 400.000 km ajetulla polttiksella eikä ole vielä edes suuria ongelmia. Joitain polttiksia on joilla on ajettu yli miljoona kilometriä ja nekin toimivat edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän paljon noista yli 300.000 km ajetuista silti maksetaan vaikka kyseessä olisi tavisautokin. Tuo 300.000 km on polttikselle vasta alkutaipale. Yksikin tuttu sai jokin aika sitten vielä mukavasti 400.000 km ajetusta polttiksesta.

        Taitaa suurin osa polttiksista jäädä jo alkutaipaleelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.

        150 tkm ajetussa autossa ei voi olla ainuttakaan vikaa. Osassa 300-400 tkm ajetuissa autoissa on ensimmäiset vaihdettavat osat jarrupalat. Olisit kertonut ajaneesi saksalaisella autolla, joka oli viedä taloutesi kuralle ja siksi vaihdoit autoa jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        150 tkm ajetussa autossa ei voi olla ainuttakaan vikaa. Osassa 300-400 tkm ajetuissa autoissa on ensimmäiset vaihdettavat osat jarrupalat. Olisit kertonut ajaneesi saksalaisella autolla, joka oli viedä taloutesi kuralle ja siksi vaihdoit autoa jatkuvasti.

        Ihan varmasti, valehtelisit vähemmän niin joku saattaisi uskoakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ajavat yli 400.000 km ajetulla polttiksella eikä ole vielä edes suuria ongelmia. Joitain polttiksia on joilla on ajettu yli miljoona kilometriä ja nekin toimivat edelleen.

        On varmaankin, mutta noitahan on huollettu ja korjailtu säännöllisesti ja hyvin. Yleensä ovat dieseleitä.
        Ja samoin löytyy vastaavia myös sähköautoina, vaikka sähköautoja ylipäänsä on vielä kovasta vähemmän liikenteessä,

        Autot kestää kyllä, jos niistä pidetään huolta eikä revitetä jatkuvasti…. Käyttövoimasta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On varmaankin, mutta noitahan on huollettu ja korjailtu säännöllisesti ja hyvin. Yleensä ovat dieseleitä.
        Ja samoin löytyy vastaavia myös sähköautoina, vaikka sähköautoja ylipäänsä on vielä kovasta vähemmän liikenteessä,

        Autot kestää kyllä, jos niistä pidetään huolta eikä revitetä jatkuvasti…. Käyttövoimasta riippumatta.

        Juuri näin, millä tahansa autolla pääsee sen miljoonan hyvällä ylläpidolla ja kuluvia osia vaihtamalla. Mutta jonkun auton tai käyttövoiman kestävyydestä yleisemmällä tasolla nuo tapaukset eivät kerro yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kumma kun täällä sähköautopalstalla valehdellaan polttiksien erinomaisuuksista kirkkain silmin!
        Miltei jokainen nykyinen sähköautoilija on joutunut ajamaan ja omistamaan polttiksia, minä esim. 15 kpl ennen sähköautojani. Minun kokemukseni oli niiden kestävyydestä tasan toisenlainen, vikaa jos jonkilaista riitti, ja nuo omistamani autot olivat hintaluokassa yli puolenvälin kaikkian autojen hinnoista. Millään en ajanut yli 150tkm koska korjauskulut riistäytyi käsistä.

        Vaikka olen ajanut Pösöillä 3 kpl . 500 000 / 20 vuotta . Vain yhden noista uutena ostin , niin minulla ei korjauskulut ole riistäytyneet käsistä
        Diiseletä nuo olivat ja kolmas on käytössä edelleen . Halpaa ja mukavaa ajoa vaan .


    • Anonyymi

      Esimerkin autossa ollut pieni akku, sitä ladattu varmaan paljon joten 10 v aikana kapasiteetti laskenut kuten jo ketjussa todettu.

      Mutta kannattaa huomioida että viimeisen 3-4 v aikana hybridien akkujen koot kaksin ja jopa kolminkertaistuneet. Näillä pääsee samoilla lataus sykli määrillä merkittävästi pidemmälle.

    • Anonyymi

      "Ja silti Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ajavat yli 400.000 km ajetulla polttiksella eikä ole vielä edes suuria ongelmia. Joitain polttiksia on joilla on ajettu yli miljoona kilometriä ja nekin toimivat edelleen."


      Tämä Suomen kastastustilasto kertoo kuinka harvinaisia frikkejä nuo loppuunajetuilla katiskoilla sinnittelevät ovat.

      https://img.ilcdn.fi/jjzGFWb4Elc7xpgchZSnw1naJeE=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/3c41e2a1b9caf37019b6f3303c0c0dcabcffd831865fd83ecd722dc73a41fdc3.jpg

      Vain yksi sadasta suomalaisesta joutuu elämään tuossa kurjuudessa.

      • Anonyymi

        Joo kurjaa se on ajaa kestävällä autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kurjaa se on ajaa kestävällä autolla.

        Kun ei sitä saa ajamalla hajalle, eikä ehjänä viitsisi paaliinkaan viedä, eikä myytyäkään saa kun ostajat säikähtää kilsoja.


    • Anonyymi

      kyllä se tuokin mersu on vielä liikenteessä vielä pitkän aikaa usko huvikses

      • Anonyymi

        Näyttää siltä, että sähköautojen ja lataushybridien akkujen suurin ongelma on kosteus. Meidän olosuhteissa niiltä ei voi välttyä oikein mitenkään. Jossain kohtaa akkuun ongelma tulee, käytännössä se on väistämätöntä. Itselataavissa hybrideissä tilanne on parempi, jos ja kun akku on pieni ja se on auton sisällä, eikä pohjassa.

        Itselataavia hybridejä valmistaa moni merkki, eikä pelkästään tämä yksi suuri ja mahtava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että sähköautojen ja lataushybridien akkujen suurin ongelma on kosteus. Meidän olosuhteissa niiltä ei voi välttyä oikein mitenkään. Jossain kohtaa akkuun ongelma tulee, käytännössä se on väistämätöntä. Itselataavissa hybrideissä tilanne on parempi, jos ja kun akku on pieni ja se on auton sisällä, eikä pohjassa.

        Itselataavia hybridejä valmistaa moni merkki, eikä pelkästään tämä yksi suuri ja mahtava!

        Siltäkö näyttää… 😂🤣🥱🥱🥱😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltäkö näyttää… 😂🤣🥱🥱🥱😆

        Kosteusongelmat on täyttä faktaa sähköautoissa ja plugareissa. Jos ei kondenssivesi, niin sitten liitokset ja läpiviennit päästää veden akkuihin. Vähän se erikoiselta kuulostaa, että näin yksinkertaiset asiat eivät ole vielä hallussa akkujen valmistajilla. En tiedä, mikä tässä naurattaa tai huvittaa, mua v*tuttais maksaa 6000€ akun korjauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä, että sähköautojen ja lataushybridien akkujen suurin ongelma on kosteus. Meidän olosuhteissa niiltä ei voi välttyä oikein mitenkään. Jossain kohtaa akkuun ongelma tulee, käytännössä se on väistämätöntä. Itselataavissa hybrideissä tilanne on parempi, jos ja kun akku on pieni ja se on auton sisällä, eikä pohjassa.

        Itselataavia hybridejä valmistaa moni merkki, eikä pelkästään tämä yksi suuri ja mahtava!

        " Itselataavia hybridejä valmistaa moni merkki, eikä pelkästään tämä yksi suuri ja mahtava! "

        Kyllähän monet autotehtaat ovat yrittäneet itselataavia hybrideitä tehdä, mutta todellisuudessa Toyota on ainoa tehdas, joka niitä osaa valmistaa.


    • Anonyymi

      Omistajat ovat ns. pilanneet autonsa liiallisella sähköajolla ja jatkuvalla lataamisella.
      Järkevällä käytöllä ei tuollaisia ongelmia synny 10 vuoden käytöllä ja ovathan nuo autotkin jo kehittyneet viimeisten vuosien aikana parempaan suuntaan huomattavasti.

      • Anonyymi

        "Mikäli tätä tilannetta haluaa välttää, Haapala painottaa, että lataushybridillä pitäisi ajaa vähintään puolet ajosta pelkällä polttomoottorilla. Sekään ei takaa akun kapasiteetin säilymistä, mutta voi edesauttaa tilannetta, jossa autosta tulee mahdoton vaihdettava suhteellisen nopeasti."
        Mitä järkeä koko autossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikäli tätä tilannetta haluaa välttää, Haapala painottaa, että lataushybridillä pitäisi ajaa vähintään puolet ajosta pelkällä polttomoottorilla. Sekään ei takaa akun kapasiteetin säilymistä, mutta voi edesauttaa tilannetta, jossa autosta tulee mahdoton vaihdettava suhteellisen nopeasti."
        Mitä järkeä koko autossa?

        Kaikki eivät ole huomanneet sitä, että vaikka hybridiä markkinoidaan siten että se yhdistää sähkön ja polttomoottorin hyvät puolet, niin se samalla tarkoittaa sitä että samassa paketissa tulee myös kummankin käyttövoiman huonot puolet.


    • Anonyymi

      Ladattavat hybridit ovat idioottien autoja. Sama olisi ostaa sähköauto 100km, menee pidemmälle kuin hybridi sähkön avustuksella. Tai sitten ihan rehellinen bensa. Kuka hullu valitsee auton jota pitää tankata ja ladata!? Ainoa järkevä hybridi on itselataava.

      • Anonyymi

        Ehkä järkevä. mutta mielestäni järjenvastaisin, ikikiliikkujako se on?
        "Itselataavaa" ei tulisi meille millään hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä järkevä. mutta mielestäni järjenvastaisin, ikikiliikkujako se on?
        "Itselataavaa" ei tulisi meille millään hinnalla.

        Ei niitä itselataavia hybridi-Toyotia kaupasta ihan halvalla saakaan, sillä ne ovat käytettyinäkin niin kysyttyjä ajoneuvoja. Niiden helppokäyttöisyys on aivan ylivertainen ladattaviin sähköautoihin verrattuna.


    • Anonyymi

      No vois tuosta tonnin maksaa ja ajella sitten niin pitkään kuin kulkee ennen paaliin vientiä.

    • Anonyymi

      Akun lataus max 70%, niin teho talvella - 25 pakkasessa putoaa 20-50%, niin range on todella lyhyt matka.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1630
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      49
      993
    Aihe