Kitkarenkaat ovat kirineet nastarenkaat kiinni

Anonyymi-ap

79

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutta jääkelillä nastarenkaat edelleen päihittävät kitkarenkaat.

      • Anonyymi

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.

        Sitten vain pitää vaihtaa renkaat ajoissa. En näe vielä yhtäkään syytä vaihtaa kitkarenkaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vain pitää vaihtaa renkaat ajoissa. En näe vielä yhtäkään syytä vaihtaa kitkarenkaisiin.

        Harva vaihtaa kaksi kertaa talvessa. Jos lompakko kestää, niin siitä vain.
        Ja jo se että nastarenkaiden nastat pyöristyvät kertoo kyllä siitä että kilometrejä ajetaan paljon paljaalla asvaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva vaihtaa kaksi kertaa talvessa. Jos lompakko kestää, niin siitä vain.
        Ja jo se että nastarenkaiden nastat pyöristyvät kertoo kyllä siitä että kilometrejä ajetaan paljon paljaalla asvaltilla.

        Ei niitä tarvitse vaihtaa kahta kertaa vuodessa kuten valehtelijana väität. Ei ne nastat niin nopeasti kulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.

        "Elinkaaren aikana"? Joo on luotettavampi elinkaaren aikana, kun voi luottaa, että koskaan ei ole pitänyt eikä pidä nytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vain pitää vaihtaa renkaat ajoissa. En näe vielä yhtäkään syytä vaihtaa kitkarenkaisiin.

        Ja minulla päin vastoin,en sitten millään keksi mitään syytä ostaa ajella nastoilla vaan kitkoilla kuten koko 2000 luku.
        Se jääkeli täällä Pirkanmaalla on aika harvinaista ja jos on niin kyllä nastailijat töppää siinäkin uskossaan että renkaat tekee kesän, naapuri vaihtelee tuossa renkaita parkissa ja poikkesi jutulla, katsoin että sen viime talveksi hankkimista Pirellin nastarenkaat nastoista oli 30 %poikki ja 20% nastoista irronnut, tuulilasi firmat kiittää.
        Mutta ei luvannut ostaa kitkoja kun niillä ei tee mitään,vaikka tyypiltä päivän diesel Ooppeli.
        Sanoin vaan että kumman tyhmiä noi rengas tehtaat kun pistävät vikymmeniä miljoonia kitkojen kehitykseen eivätkä kysy sulta ,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä tarvitse vaihtaa kahta kertaa vuodessa kuten valehtelijana väität. Ei ne nastat niin nopeasti kulu.

        Ei kulu,ne katkeria irtoaa, unelma usko niiden pitoon on mennyt, kun10%nastoista on pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.

        Ja telaketjut päihittää nastarenkaat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harva vaihtaa kaksi kertaa talvessa. Jos lompakko kestää, niin siitä vain.
        Ja jo se että nastarenkaiden nastat pyöristyvät kertoo kyllä siitä että kilometrejä ajetaan paljon paljaalla asvaltilla.

        Niin,siitä vain urittamaan teitä.
        Se pitäisi saada rikoslain piiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.

        eihän ne talvirenkaat kesää tee idiootti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet nastarenkaat. Talvirengasvertailussa nastarenkaat ovat uusia, mutta käytännössä nastarenkaillakin ajettavista kilometreistä suurin osa ajetaan kuluneilla nastarenkailla. Niinpä nastarengasvalmistajat panostavat nastarenkaan pitoon uutena.

        Meillä Hakkapeliitta 10 piti ihan uutena peilijäällä melko hyvin, mutta sai kuitenkin ajaa kieli keskellä suuta. Siis todella kaukana kesäkelistä! Toisena talvena jääpito olikin jo ihan surkea, vaikka nasta edelleen raapi jäähän jälkiä. Jääpito oli kadonnut, koska nastan reuna oli pyöristynyt eikä pito enää riittänyt nastan reunan kääntämiseksi eikä sitä reunaa enää olekaan vaan pyöristynyt reuna.

        Kitkarenkaan jääpito elinkaaren aikana on paljon luotettavampi.

        Kyllähän Tekniikan Maailma taannoin vertailu kuluneita talvirenkaita ja rengasvalmistajat suuttuivat, kun kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas.

        vielä paremmin pitää loppuun ajettu kesä rengas ,jossa näkyy jo kankaat ja teräkset.


    • Anonyymi

      kannattis luke myös loppu teksti..
      (”Edelleenkin aivan liukkaimman jääkelin jarrutuspito – tai ylipäätään pito – on kitkarenkaiden akilleen kantapää”)
      ja ei ne renkaat kovin kauaa ole uusia,,seuraavana vuotena vielä pidemmät jarrutusmatkat..

    • Anonyymi

      Mitä kovempi pakkanen tai karheampi jää sitä enemmän kitkarengas voittaa nastarengasta jäällä.

      Jos mennään ajamaan jäähallin juuri kunnostetulle 0-asteiselle jäälle, uusi nastarengas on vahvoilla, kunhan kyseessä on huippunastarengas tai kitkarengas on joku kiinalainen halpis.

      • Anonyymi

        Ja silti testeissä kitkarenkaat häviävät nastarenkaille. Ei ole mitään järkevää syytä siirtyä kitkoihin.


      • Anonyymi

        Ja sitten se totuus:
        https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE
        Ei pärjännyt paras kehnolle, mutta nyt oli siis kyse parhaasta kitkarenkaasta ja kehnosta nastarenkaasta. Eikä pärjännyt edes lähes. Eikä jää ollut edes sitä kaikkein pahinta laatua, eli ei ollut ihan nolla-asteista vedellä kuorrutettua.

        Virheellisen tiedon levittäminen ei vie kitkarenkaiden asiaa eteenpäin. Todellisuus on se, että niissä on riittävän hyvä pito, mutta ei todellakaan nastarengasta parempi pito. Kitkarenkaalla on kaksi heikkoa kohtaa, toinen on sivuttaispito, joka ei ole vieläkään kovin hyvä, kiihdytys ja jarrutus ovat jo aika hyvät. Toinen heikko kohta on pito märällä ja siihen liittyen vesiliirtoherkkyys. Kuviota ja lamellia on paljon ja valitettavasti se rakenne sopii monsuunisateisiin huonosti. Nastarenkaassa jääpitoa varten ei tarvita yhtä paljon pinta-alaa, joten veden ja myös loskan syrjäyttäminen onnistuu paremmin.


    • Anonyymi

      Kikoilla ajettu useampi talvi, nelivedolla ja ilman. Kitkat pitävät lumella vähintään yhtä hyvin kuin nastat, kuivalla asvaltilla luonnollisesti huomattavasti paremmat. Mutta nollan tienoilla olevalla jääkelillä tai kun pakkaslumi + tuuli tekevät tien pinnasta jäisen niin meno ei ole aina mukavinta. Ja jäiset jyrkemmät ylämäet vajaavetoiselle myrkkyä, aina ei ole päästy perille asti. Nelivedolla taas ei ongelmaa näissäkään.

      Oman kokemukseni pohjalta nelivetoon ei meillä tule enää koskaan nastoja, vajaavetoiseen ehkä

    • Anonyymi

      Nasta raapii vanhanakin ja nastarenkaan kitkaominaisuus avustaa joten 5v vanha nasta kuluneen nastana pitää oaremmin kuin saman ikäinen kitka. Ei se vaan muuksi muutu kun on märkä sileä jää vaikka kuinka hehkutetaan. Hyvin varapaisillaan joutuu ajamaan vinossa märässä jäässä teluterällä natstarenkaalla ja kitka jo valuu ojaan siinä tilantessa. Nihkeä pakkas tienpinta niin siinä pitää joka rengas. Yllätä talvi ja vaihda talvirenkaat alle ja pudota nopeutta hieman niin pääset perille senkin saattaaanan tunarit.

    • Anonyymi

      Jos kitkarengas on nykyisin niin valtavan hyvä, niin miksi ei ralleja ajeta talvella kitkarenkailla?

      • Anonyymi

        Liittyy miten tämäkin aivopieru tänne,??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy miten tämäkin aivopieru tänne,??

        No rupsuttele sinä pierujas. Niin miksi ei kun ovat kerran niin hyviä...


    • Anonyymi

      Mikähän siinä on, että taksikuskit käyttää suhteessa taviksia enemmän nastarenkaita? Tai oikeastaan tiedän vastauksen mutta tiedätkö sinä?

      • Anonyymi

        En .
        Kovaa meteliä ei jaksa meillä meni v90 nastarenkaat poistoon ja kitkat alle,onko se ammattilainen joka tarvii kaiken avun , satunnaisia liukkautta varten, normaali talvikelin ajo sujui loistavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En .
        Kovaa meteliä ei jaksa meillä meni v90 nastarenkaat poistoon ja kitkat alle,onko se ammattilainen joka tarvii kaiken avun , satunnaisia liukkautta varten, normaali talvikelin ajo sujui loistavasti.

        V90 Volvossa ei kuule nastojen ääntä sisälle . Kun ei kuulu 2008 Pösössäkään . Myöskään ei kuulu S90 Volvossa jolla myös tulee ajeltua .


    • Anonyymi

      Jokainen hommaa sellaiset renkaat, jotka kokee tarvitevansa. Ei ole mikään ihmeellinen asia.

    • Anonyymi

      ei niitä kannattaisi edes testailla uutena...harva ostaa uusia renkaita joka vuosi,,
      testiin pitäisi ottaa parivuotta vanhat nasta ja kitkarenkaat..enempi kannatta lukea testejä joissa ne tehdään käytetyillä renkailla ,sitten näet millaiset renkaat sinulla on alla parin vuodenpäästä...

      • Anonyymi

        käytetyillä kitkoilla ei tee mitään jäätikällä..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytetyillä kitkoilla ei tee mitään jäätikällä..?

        Juu nastoilla vaan tekee, oletteko ihan vitun tyhmiä, nastoja on poikki ja irti talven jälkeen jonkin paljon että kitkat on ihan loistava valinta.


      • Anonyymi

        Olen ostanut monet kerrat käytettynä kitkat, kun osaamattomuus paistaa ja varsinkin sähköautojen 19 tuumaiset sain Passatiin alle puolet kauppa hinnasta, kun rouva ei kuulemma luottanut kirjoihin, eli down shiftasi id7 ajokokemuksen,,,ja mitä Pohjanmaalla tarviikaan , tasaisella nastoja... pitää olla surkea auto Mosse tai Lada ja helmiin surkea kuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ostanut monet kerrat käytettynä kitkat, kun osaamattomuus paistaa ja varsinkin sähköautojen 19 tuumaiset sain Passatiin alle puolet kauppa hinnasta, kun rouva ei kuulemma luottanut kirjoihin, eli down shiftasi id7 ajokokemuksen,,,ja mitä Pohjanmaalla tarviikaan , tasaisella nastoja... pitää olla surkea auto Mosse tai Lada ja helmiin surkea kuski.

        Kili koli..hij


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu nastoilla vaan tekee, oletteko ihan vitun tyhmiä, nastoja on poikki ja irti talven jälkeen jonkin paljon että kitkat on ihan loistava valinta.

        Ei ne mene poikki kun ei kiihdyttele..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytetyillä kitkoilla ei tee mitään jäätikällä..?

        Niillähän ajataankin maantiellä eikä jäätiköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu nastoilla vaan tekee, oletteko ihan vitun tyhmiä, nastoja on poikki ja irti talven jälkeen jonkin paljon että kitkat on ihan loistava valinta.

        Ei niitä nastoja juurikaan irtoile tai katkeile 30 - 40 tkm ajossa . Vanhemmiten kyllä katkeilee .


    • Anonyymi

      Joo kitkat pitää hyvin, paitsi liukkaalla. Ei nastatkaan kovin hyvin liukkaalla pidä mutta sekin vähä tulee ihan tarpeeseen.

      • Anonyymi

        Vanhemmiten ero kuitenkin kasvaa. Kitkarenkaissapito on kumin elastisuden varassa ja se muuttuu ajan kanssa ja lisäksi syvemmällä käytetään kovempaa kumia mikä tulee estiin renkaan kuluessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmiten ero kuitenkin kasvaa. Kitkarenkaissapito on kumin elastisuden varassa ja se muuttuu ajan kanssa ja lisäksi syvemmällä käytetään kovempaa kumia mikä tulee estiin renkaan kuluessa.

        Kannatta myös muistaa, että kumi on "tuoretavaraa". Kumi ikääntyy ja kovettuu. Vanhat renkaat menettävät pito-omiaisuudet pikku hiljaa.


      • Anonyymi

        ^ siis renkaat menettävät pikkuhiljaa pito-ominaisuudet vanhetessa.


    • Anonyymi

      Vain nastarenkaat pitää risteyksissä, missä pinta on tullut erittäin liukkaaksi, kitkoilla ei mitään pitoa, vaikka olisi uudet.

      • Anonyymi

        Joo, se on hankala paikka. Itsellä on Continentalin kitkat ja on ne riittävän hyvät lähes kaikissa tilanteissa, mutta se tavallinen työmatka-ajon tilanne, jossa liikennevalot vaihtuvat ja edellä oleva lyö liinat kiinni jo aivan tuoreilla keltaisilla. Niin jos edellä olevalla on nastarenkaat...tulee kieltämättä aika tiukka tilanne. Ihan aina ei muista, että kitkat vaativat tuollaisissa kiilloteuissa risteyksissä extra-paljon ennakointia.

        Ja ainakin omalla työmatkalla on sellainen yksi ylämäessä oleva liikennevaloristeys, jossa pitää aika tarkkaan katsoa, että tulee asettaneeksi renkaat johonkin muuhuin kohtaan kuin siihen kaikkein kiiltävimpään, siitä ei selviäisi kuin nastoilla eteenpäin.

        Mutta ikinä en enää nastarenkaita hanki, lähinnä toivon että edellä jarruttavallakin olisi hankintakorissa olleet kitkarenkaat. Tuollainen epäsuhtainen pito eri autojen välillä on aika suuri kolinariski liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, se on hankala paikka. Itsellä on Continentalin kitkat ja on ne riittävän hyvät lähes kaikissa tilanteissa, mutta se tavallinen työmatka-ajon tilanne, jossa liikennevalot vaihtuvat ja edellä oleva lyö liinat kiinni jo aivan tuoreilla keltaisilla. Niin jos edellä olevalla on nastarenkaat...tulee kieltämättä aika tiukka tilanne. Ihan aina ei muista, että kitkat vaativat tuollaisissa kiilloteuissa risteyksissä extra-paljon ennakointia.

        Ja ainakin omalla työmatkalla on sellainen yksi ylämäessä oleva liikennevaloristeys, jossa pitää aika tarkkaan katsoa, että tulee asettaneeksi renkaat johonkin muuhuin kohtaan kuin siihen kaikkein kiiltävimpään, siitä ei selviäisi kuin nastoilla eteenpäin.

        Mutta ikinä en enää nastarenkaita hanki, lähinnä toivon että edellä jarruttavallakin olisi hankintakorissa olleet kitkarenkaat. Tuollainen epäsuhtainen pito eri autojen välillä on aika suuri kolinariski liikenteessä.

        Eli juuri silloin kun pitoa eniten kaipaisi, ei kitkarengas sitä tarjoa. Mutta hyvät on kuitenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli juuri silloin kun pitoa eniten kaipaisi, ei kitkarengas sitä tarjoa. Mutta hyvät on kuitenkin?

        Riittävän hyvät, se oli se juttu.

        Ja se on niissä parasta, että kitkarenkaat voi ilman tunnontuskia laittaa alle niin aikaisin syksyllä kuin katsoo sopivaksi ja vaihtaa keväällä pois sitten kun ehtii ja jaksaa.

        Reilu 10 talvea on kitkarenkaat pitäneet pellin hiljasena. Olisin kyllä huomannut jos olisi kolissut.


    • Anonyymi

      Pääkallo kelissä ei pidä mikään rengas, vain suola sulattaa pinnan.☠️

      • Anonyymi

        Nykyiset nastat ovat surkeita nysiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset nastat ovat surkeita nysiä.

        Pienempi muna niin paremmat kyydit myös naisille.


    • Anonyymi

      Kitkoilla ajaa max 2 talvea, nastoilla ainakin 3-4.

      • Anonyymi

        No ainakin nastoilla näyttää ajavan liian pitkään. Seuraavaksi oli tarkoitus vaihtaa toiseen autoistani myös kitkarenkaat, mutta näyttävät kestävän jo kestetyn 5 vuoden päälle vielä toiset 5 vuotta.
        Se on tietty kun nastarenkailla ei sudittele, eikä muutenkaa irroittele nastoja, niin kumikin kestää.


      • Anonyymi

        Kyllä mulla on kitkat kestänyt aina 4-5 talvea. Bridgestonen nastat oli pahimmat kun kestivät 2 talvea eikä tule enää ikinä sitä merkkiä, ei kesä eikä talvigummina oli nastoja tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mulla on kitkat kestänyt aina 4-5 talvea. Bridgestonen nastat oli pahimmat kun kestivät 2 talvea eikä tule enää ikinä sitä merkkiä, ei kesä eikä talvigummina oli nastoja tai ei.

        Pitää aina olla rehellinen niin ainoa missä "kitkat" ovat olleet huonot on naapurikylän todella pieni liikenneympyrä missä pitää luonnollisesti kääntyä jyrkästi. Pieni ja kevyt viistoperä kun on kevyt takaa niin heittää helposti perän sivulle. Teki se sitä nastoillakin kun sellaiset oli paikoillaan kun auton ostin. Mutta se on vain hauskaa ja jos ei jostain syystä heitä perää itse niin tekee pienen vastaheiton niin johan lähtee. Tietenkin jos ei ole muuta liikennettä ihan lähellä. Pääsee perä sivulla vaikka vaikka pari kierrosta.


      • Anonyymi

        Riippuu täysin kilometreistä mitä ajetaan ja missä ajetaan, ei voi sanoa "kaksi talvea". Vaihtoaika on kun 4-5mm lamellia jäljellä tai 6v tulee täyteen. Etelän kuivat asfalttitiet syö renkaita nopeasti, kuten myös nastojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin kilometreistä mitä ajetaan ja missä ajetaan, ei voi sanoa "kaksi talvea". Vaihtoaika on kun 4-5mm lamellia jäljellä tai 6v tulee täyteen. Etelän kuivat asfalttitiet syö renkaita nopeasti, kuten myös nastojakin.

        Vaihtoaika on kun on 3 milliä pintaa. Tietty tuo on hyvä muistaa sen jälkeen kun alttiia noin 5 millä. Pitoa on vähän niukemmin.
        Itsellä on nyt 7 talvi alkamassa continentalin kitkoilla, vielä on yli 5 milliä. Ja niillä etelän "kuivilla" asfalteilla tässä on koko ajan ajettu. No kilometrejä tulee talvirenkailla tyypillisesti noin 3500 vuodessa, joten eihän tuo 6 ajettua talvea + muutama viikko tätä ole kuin reilu 20 000 km talvirenkaille, ei kai ne vielä kuluneet saisi ollakaan.


    • Anonyymi

      Juu, ovat kirineet kiinni. Kuivalla syksyisellä tienpinnalla. Mutta sitten tulee talvi ja jäätä ja kitkarenkailla jäädään taas useita kierroksia jälkeen. Mutta ottaen huomioon nastarenkaiden haitat tiestölle ja hengitysilmalle, niin kai tuon muutamalla kierroksella jälkeen jäännin voi hyväksyä. Vähän vauhtia pois kaarteissa ja vähän lisää ennakointia jarrutuksiin, niin kitkarenkailla pärjää kyllä suomen talvessa.

      • Anonyymi

        Nastarenkaat on vaikeuksissa sähköautojen kanssa. Vääntöä tulee eleettömästi niin paljon että nastat eivät pysy tiukasti paikallaan. Polttiksella vääntöä rajoitta meteli ja parkuminen jotne nastatkin kestää.


      • Anonyymi

        Kitkat ovat huonommat käytännössä vain hyvin sileällä, kiillottuneella ja märällä jäällä, mutta alustoilla ei ole juurikaan oleellista eroa, enemmän riippuu renkaan merkistä ja kunnosta.


    • Anonyymi

      Tavallinen talvikeli on nykyään sitä että on lämmintä ja vettä sataa. Kesärenkaat on kohta parhaat talvirenkaat. Mutta mennään kitkoilla ihan varmuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Jos ollaan kuitenkin rehellisiä ja realisteja, niin kyllä talvirenkaat pitää olla Marras-maaliskuussa ja vain harvoin on päiviä jolloin kesärenkailla saa ajaa edes etelässä.


    • Anonyymi

      Haluisin testata kiinalaisia 45e/kpl 205/55 kitkarenkaita. Näissä on jo 3PMSF merkintä.

      • Anonyymi

        Kiinalaiset laittaa myyjän tarvitsemat merkit, mutta ei välttämättä asiakkaan tarvitsemia ominaisuuksia.


      • Anonyymi

        Älä lähde leikkimään halpis kinkeillä, ei tuohon rahaan voi saada kuin paskaa ja se on todettu ihan kaikkien merkkien kohdalla.


    • Anonyymi

      Kullä ne ottaa kiinni, ja menee jopa ohi jarrutusmatkassa.

      • Anonyymi

        joo, oikealta ohi pöpelikköön, kun edellä nastarenkailla jarrutetaan, paremmin nastarenkaille sopivassa kelissä. Paremmin kitkarenkaille sopivassa kelissä nastarengas pysyy turvallisesti kitkarenkailla jarruttaneen takana, silloin marginaalit renkaiden pitoerossa ovat arpalipukkeesta luettavissa.


    • Anonyymi

      eipä näistä kannata kinastella.testeissä näkyy käytetyissä selvät erot...eikä uudet renkaat ole uudet kuin yhden talven..

      • Anonyymi

        Riippuu paljon ajomääristä ja ajotavasta kuinka kauan ominaisuudet kestää vertailun uusiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljon ajomääristä ja ajotavasta kuinka kauan ominaisuudet kestää vertailun uusiin.

        no kylläkait kitkarenkaan omistajat ajaa paljon...olisihan hullua säilyttää pitempään kitkarenkaita kun ne kovettuu ja menettää pito-ominaisuuden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no kylläkait kitkarenkaan omistajat ajaa paljon...olisihan hullua säilyttää pitempään kitkarenkaita kun ne kovettuu ja menettää pito-ominaisuuden

        Vähän ajavallekin kitkarenkaat ovat ihan jees juttu. Kestävät vuosikausia, vaikka laittaisi alle syysuun viimeisellä viikolla ja pitäisi alle huhtikuun loppuun. Ei pääse yllättämään talvi, eikä takatalvi. Ja vähän ajavalla nuo silti kestävät pidempään kuin mitä kumiseoksen parasta ennen päiväys edellyttäisi.
        Siis käytännössä kaikilla jotka ajavat noin 10 000 km vuodessa tai alle, niin kaikki renkaat kestävät "liian pitkään", siis mikäli noita kilometrejä ei aja kilparadalla.


    • Anonyymi

      nyt sataa vettä ja yöllä pakastuu...liukasta on huomen aamulla..siinähän ne renkaat testattua

      • Anonyymi

        Näkyy olevan Kolareita aika paljon..


    • Anonyymi

      Monessako ambulanssissa on talvella kitkat? Monessako poliisiautoossa? Niin, ei yhdessäkään, miksihän näin?

      • Anonyymi

        Juu, näissä keskusteluissa tupataan mielipiteet esittämään faktoina.
        Suomi olisi parempi paikka jos vain Ambulansseilla ja ehkä poliiseilla olisi lupa käyttää nastarenkaita, vaikka vähän paremmin pitäviä kuin nämä kaikelle kansalle sallitut. Tiestö kestäisi paremmin ja katupölyä olisi vähemmän, se on fakta, ei mielipide.

        Oma mielipiteeni on se, että nastarenkaat pitäisi noita erikoisajoneuvoja lukuun ottamatta kieltää. Liikenneturvallisuus saattaisi jopa hieman parantua, kun liikenteessä ei olisi paremman ja huonomman pysähtymiskyvyn autoja.


      • Anonyymi

        No yksinkertaisesti siksi, etä kitkoilla ei tee yhtään mitään. Sainpa tämän vielä siistittyä ilman kirosanan sanaa.


      • Anonyymi

        Ehkä hälytysajoneuvoilla on tarkoitus talvella ajaa eri tavalla ja nopeudella, kuin tavallisen kansalaisen ajoneuvoilla on tarkoitus ajaa, vai mitä luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No yksinkertaisesti siksi, etä kitkoilla ei tee yhtään mitään. Sainpa tämän vielä siistittyä ilman kirosanan sanaa.

        Tässä näkyy hyvin narsistinen luonne. Vain oma mielipide on oikea ja kaikki muut on väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä näkyy hyvin narsistinen luonne. Vain oma mielipide on oikea ja kaikki muut on väärässä.

        Ei ole narsismia kertoa omaa mielipidettä ja valita mitä hankkii paskat piitaten muiden mielipiteistä.


    • Anonyymi

      Kitkat on peilijäällä ne OHOH renkaat. Alamäessä ei pysähdy.

      • Anonyymi

        Kaikissa on puolensa. Nastat pitää hyvin kauan kun niitä on.
        Jos on raskas kaasujalka ja alla sähköauto niin nastat sa kyytiä.

        Monille tehottomilla bensalenkkareilla päästeleville nastat on hyvä vaihtoehto.
        Kitkoilla kuitenkin pärjää yhtä hyvin mutta pitää osata ajaa kelin ja tilanteen mukaan. Jos ei kykene/osaa niin nastat on parempi vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Näky ottavan ihan peräkonttiin asti..hah

    • Anonyymi

      15 tkm ja pito loppuu
      kitkasta

      • Anonyymi

        niin , ei kait noita uusia nasta ja kitka renkaita kannata vertailla, vaan 15-20 tuhatta ajetut vertailuun.monesti renkaat paljastaa heikkoutensa vuoden ja 10-15 tkm jälkeen...irtoaako nastat tai lähteekö pito kitkoista..ajotapa vaikuttaa myös .liiantehokas etuveto kuopii kokojan liukkalla herkästi..on ajettu ja koettu..
        samoiten pakkaskelillä on turhaa vertailla..kaikki renkaat pitää pakkaslumella jopa hyvät kesärenkaat karkealla kuviolla.. enempi pidän testejä jäätiköllä luotettavan kuin pakkaskelillä lumella..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin , ei kait noita uusia nasta ja kitka renkaita kannata vertailla, vaan 15-20 tuhatta ajetut vertailuun.monesti renkaat paljastaa heikkoutensa vuoden ja 10-15 tkm jälkeen...irtoaako nastat tai lähteekö pito kitkoista..ajotapa vaikuttaa myös .liiantehokas etuveto kuopii kokojan liukkalla herkästi..on ajettu ja koettu..
        samoiten pakkaskelillä on turhaa vertailla..kaikki renkaat pitää pakkaslumella jopa hyvät kesärenkaat karkealla kuviolla.. enempi pidän testejä jäätiköllä luotettavan kuin pakkaskelillä lumella..

        ja varsinkin sose kelillä...silloin tapahtuu eniten äkkilähtöjä ..


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      219
      5472
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5044
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      123
      2075
    5. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1807
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1667
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      22
      1639
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

      Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1541
    9. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1323
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      379
      1290
    Aihe