Helluntaikaste ei ole parannuksen kaste

Anonyymi-ap

Jeesus kävi parannuksen kasteella (Johannksen kaste).
Helluntailaiset eivät.

Markus 10:39
"Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin. (Johanneksen kaste)"

Siis parannuksen kasteella eikä helluntailaisella kasteella.

99

318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pieni kertakäyttöinen muovikippo ei tarkoita maljaa.

• Anonyymi

Jeesus ei tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen valuttamalla kiposta vettä päähän, vaan Herra kutsui hyvin arkisesti, ilman juhlaa ja kummeja ja vanhempien suostumusta sanoen: "Tule ja seuraa minua".
        Vertauksessa kuninkaan pojan häistä Jeesus opettaa: Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        Kuningas ei käskenyt häihin kutsuttaessa valuttaa vettä kenenkään päälakeen vaan kuningas käski sanoa: kaikki on valmiina; tulkaa häihin'

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei tehnyt yhtä ainoaa ihmistä opetuslapsekseen valuttamalla kiposta vettä päähän, vaan Herra kutsui hyvin arkisesti, ilman juhlaa ja kummeja ja vanhempien suostumusta sanoen: "Tule ja seuraa minua".
        Vertauksessa kuninkaan pojan häistä Jeesus opettaa: Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        Kuningas ei käskenyt häihin kutsuttaessa valuttaa vettä kenenkään päälakeen vaan kuningas käski sanoa: kaikki on valmiina; tulkaa häihin'

Jeesus käski tekemään opetuslapsia kastamalla ja opettamalla

• Anonyymi
    • Anonyymi

Vauva tekee parannuksen ennen pakkokastetta luterilaisen opin mukaan
      Jostakin syystä lut.kirkko on porttokirkko!

• Anonyymi

Lutherin kehitelmä ulkoisiin rituaaleihin.
        Luther ohittaa ihmisen itsensä.
        ilman sydämen omakohtaista valintaa niinsanotut sakramentit ovat uloisa riuaaleja
        Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Tietävätkö he edes mitä on parannuksen tekeminen ja miksi

• Anonyymi

Lapsen avoin ja tyhjä sydän on avoin ottamaan kasteessa Jeesuksen Hengen vastaan.

Joka ei ota vastaan Jumalan Hengen lahjaa, niinkuin sen tekee lapsi kasteessa, ei pääse sinne sisälle. Monet koittavat mutta eivät. Aikuisen on vaikea pelastua ja rikkaalle on lähes mahdotonta.

Helluntailaisten lahkousko on vain este ja tulppa Pyhän Hengen lahjan saamiselle. Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesuksen omaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lapsen avoin ja tyhjä sydän on avoin ottamaan kasteessa Jeesuksen Hengen vastaan.

Joka ei ota vastaan Jumalan Hengen lahjaa, niinkuin sen tekee lapsi kasteessa, ei pääse sinne sisälle. Monet koittavat mutta eivät. Aikuisen on vaikea pelastua ja rikkaalle on lähes mahdotonta.

Helluntailaisten lahkousko on vain este ja tulppa Pyhän Hengen lahjan saamiselle. Joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, ei ole sovelias Jeesuksen omaksi.

Koko pelastus kaikkineen on jo valmiina, ainoa, mitä pitää tehdä on kääntymys Jumalan puoleen ja armon vastaanottaminen. Vesikasteessa ei voi lisätä mitään valmiiseen, Jeesuksen täytettyyn työhön. Helluntailaisten vesikaste ei ole rituaali, vaan kuva vanhan ihmisen hautaamisesta ja uuden ylösnousemisesta.
        Sen sijaan luterilainen ns. kaste, itse asiassa päänkastelu, on rituaali, eihän muutamaan tilkkaa vettä voi ketään haudata. Kaiken päälle, uskosta osaton, uudesti syntymätön ei voi haudata vanhaa ihmistä, ei edes kuvana.
        LUTERILAISUUS ON JUMALAN PILKKAA!

• Anonyymi

Raamatusta ei löydy yhtä ainoaa käskyä tai esimerkkiä, jossa vauvoja olisi vedellä valutettu.
        Eikä Raamatusta löydy myöskään tukea väitteille koko, joka ikisen perhekunnan jäsenen kastamista. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
        Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
        Luterilaisen kirkon perusta on pakkojäsenyys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luterilaiset näkevät vauvaharhoja!
        Sana ei mainitse yhdenkään vauvan kastetta. Kaikki, jotka kastettiin nimeltä mainiten, olivat aikuisia!
        -Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden vanha
        -Hoviherra oli herra, aikuinen mies
        -miehet ja naiset tarkoittaa aikuista
        -Simon oli noita ja aikuinen, kykeni tekemään päätöksiä
        -Kornelius oli sadanpäämies, mies
        -Paavali oli aikuinen ja pysyi ratsastamaan
        -Lyydias oli kauppias, vain aikuiset toimivat purppuranmyyjinä
        -Krispus oli esimies, aikuinen
        -vanginvartija oli aikuinen, eihän Rooma palkannut lapsia vankeja vartioimaan

Luterilaisuus perustuu oletuksiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lapsi ole vielä itse mitään ymärtää, eikä päättää elämästään. Lapset ovat synnitömiä ja taivaskelpoisia ilman katolisia temppuja.
        Jeesus on Jumalan Poika, eikä Hän käskenyt kastamaan vauvoja, vaan esimekillään otti lapsen syli sä ja siunasi lapsia.
        Kuka on suurin?
        Matt. 18:
        1.Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48; Luuk. 22:24
        2. Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen
        3. ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Matt. 19:14
        4. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Matt. 23:11-12
        5. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
        6. Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

• Anonyymi

Mitkä oli apostolien pätevyysvaatimukset?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka tyjmä voikaan ihminen olla tuottaakseen tuollaista kasteropaskaa ja paksua tuubaa !

Tarvitaan 500 sadan vuoden luttersädetys suoraan pikkuauvoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan kuin kopioit, kasteessa ei luovuta saastaisesta elämästä, eikä yksikään saastainen ei pääse Taivaaseen eikä peri ikuista elämään. Kelvatakseen Jumalalle, ihmisen täytyy tehdä parannus eli luopua saastaisesta elämästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lapsi ole vielä itse mitään ymärtää, eikä päättää elämästään. Lapset ovat synnitömiä ja taivaskelpoisia ilman katolisia temppuja.
        Jeesus on Jumalan Poika, eikä Hän käskenyt kastamaan vauvoja, vaan esimekillään otti lapsen syli sä ja siunasi lapsia.
        Kuka on suurin?
        Matt. 18:
        1.Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Mark. 9:33-37; Luuk. 9:46-48; Luuk. 22:24
        3. ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Matt. 19:14
        4. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Matt. 23:11-12
        5. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
        6. Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Raamatussa on mainittu vain aikuisten kasteet. Kristikunnan vanhat perinteet eivät pelasta, vaan ainoa Tie ja ovi ja portti on Jeesus, muualta tulleet, kastemaljojen ääreltä Jumalan valtakuntaan nousseet ovat varkaita ja ryöväreitä.
        Sana ilmoittaa hyvin selvästi ja yksiselitteisesti: 'hän (Pietari) on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'. Pietari ei valuttanut Korneliuksen päähän vettä, ja näin sadanpäämies olisi tullut uskoon, vaan Pietari puhui evankeliumin sanoja: Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
        Pietari kirjoitti: te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        Sana todistaa Korneliuksen kodissa olleista ja Pietarin puheet kuulleista ja puhutun sanan kautta uskoon tulleista: Vauvat ja pikkulapset eivät puhu näin: Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua." Korneliuksen kodissa uskoon tulleet olivat ymmärtäväisessä iässä ja ymmärsivät Pietarin puheen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia on aina pilkattu lahkoiksi.

Apt. 24:
        13. . Eivät he myöskään voi näyttää sinulle toteen sitä, mistä he nyt minua syyttävät.
        14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.
        Ap. t. 26:22
        15. Minä pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskaiden että väärintekijöiden.
        Dan. 12:2; Joh. 5:28-29
        16. Siksi ahkeroinkin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen opetuslapsia on aina pilkattu lahkoiksi.

Apt. 24:
        13. . Eivät he myöskään voi näyttää sinulle toteen sitä, mistä he nyt minua syyttävät.
        14. Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa ja uskon kaiken, mitä laissa ja profeetoissa on kirjoitettu.
        Ap. t. 26:22
        15. Minä pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskaiden että väärintekijöiden.
        Dan. 12:2; Joh. 5:28-29
        16. Siksi ahkeroinkin, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.

Helluntailiikkeen perustajat Parhami ja Olseni vietiin vankilaan sodomiasta.

Gal.5:20 sillä lihan himot ja teot ovat ilmeiset...ERISEURAT, LAHKOT...eivät peri Jumalan valtakuntaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin vauva tekee parannuksen?
        Älä höpise. Vastaa kysymykseen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisuudessa toimivat Pyhän Hengen armolahjat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä olet vauvalle tehnyt? Painaako jokin asia mieltäsi?

• Anonyymi

uudestikastajapedot jankkaa vauvoista

Uudestikastajalahko on porttolahko

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatusta ei löydy yhtä ainoaa käskyä tai esimerkkiä, jossa vauvoja olisi vedellä valutettu.
        Eikä Raamatusta löydy myöskään tukea väitteille koko, joka ikisen perhekunnan jäsenen kastamista. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
        Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
        Luterilaisen kirkon perusta on pakkojäsenyys.

Käski kastaa löytyy ja se riittää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luterilaiset näkevät vauvaharhoja!
        Sana ei mainitse yhdenkään vauvan kastetta. Kaikki, jotka kastettiin nimeltä mainiten, olivat aikuisia!
        -Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden vanha
        -Hoviherra oli herra, aikuinen mies
        -miehet ja naiset tarkoittaa aikuista
        -Simon oli noita ja aikuinen, kykeni tekemään päätöksiä
        -Kornelius oli sadanpäämies, mies
        -Paavali oli aikuinen ja pysyi ratsastamaan
        -Lyydias oli kauppias, vain aikuiset toimivat purppuranmyyjinä
        -Krispus oli esimies, aikuinen
        -vanginvartija oli aikuinen, eihän Rooma palkannut lapsia vankeja vartioimaan

Luterilaisuus perustuu oletuksiin!

Uudestikastajat näkevät vauvaharhoja

He puhuvat aina vauvoista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka on suurin?
        Matt. 18:

Lapset eivät ole synnittömiä ja taivaskelpoisia uskon kautta kuten muutkin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa on mainittu vain aikuisten kasteet. Kristikunnan vanhat perinteet eivät pelasta, vaan ainoa Tie ja ovi ja portti on Jeesus, muualta tulleet, kastemaljojen ääreltä Jumalan valtakuntaan nousseet ovat varkaita ja ryöväreitä.
        Sana ilmoittaa hyvin selvästi ja yksiselitteisesti: 'hän (Pietari) on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'. Pietari ei valuttanut Korneliuksen päähän vettä, ja näin sadanpäämies olisi tullut uskoon, vaan Pietari puhui evankeliumin sanoja: Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
        Pietari kirjoitti: te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
        Sana todistaa Korneliuksen kodissa olleista ja Pietarin puheet kuulleista ja puhutun sanan kautta uskoon tulleista: Vauvat ja pikkulapset eivät puhu näin: Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua." Korneliuksen kodissa uskoon tulleet olivat ymmärtäväisessä iässä ja ymmärsivät Pietarin puheen.

Raamatussa on mainittu vain ulkomaalaisten kasteeet

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

vauvaaaaaaat vauvaaaat vauvaaaat

etkö osaa muuta?

• Anonyymi

Helluntiakaste ei ole parnnuksen kaste.
      Se rituaali jossa liitytään jäseneksi.

• Anonyymi

Helluntailaisuudessa suritetaan kaste vain parannuksen tehneille

• Anonyymi

Pakkovauvakastettu missä vaiheessa tapahtuu parannuksen teko, kun vauva pakkokastetaan?

• Anonyymi

Eiköhän se hellareiden käyttämä ruma sana perinteisistä kristityistä sovi paremmin helluntailiikkeen omiin perustajien toimintaan Parhamiin ja Olseniin.

• Anonyymi

Molemmat hellagurut vietiin vankilaan sodomiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Molemmat hellagurut vietiin vankilaan sodomiasta.

Nykyisin homoja vihitään lut.seurakunnissa.

• Anonyymi

Sinun ihateellasi parhamillasi ei ole mitään tekemistä helluntailaisuuden kanssa.

Helluntailaisuus alkoi ensimmäisenä helluntaina Jerusalemissa kun Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki laskeutui Hänen opetuslapsien päälle. Siitä alkaen Pyhä Henki on Jeesuksen Kristuksen todellisien opetuslapsien kanssa.
        Yksi ilmenevä armolahja on kielillä puhuminen. Puhuja ei aina edes ymmärrä mitä puhuu, vaan kielten selittäminen on eri Pyhän Hengen armolja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun ihateellasi parhamillasi ei ole mitään tekemistä helluntailaisuuden kanssa.

Helluntailaisuus alkoi ensimmäisenä helluntaina Jerusalemissa kun Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki laskeutui Hänen opetuslapsien päälle. Siitä alkaen Pyhä Henki on Jeesuksen Kristuksen todellisien opetuslapsien kanssa.
        Yksi ilmenevä armolahja on kielillä puhuminen. Puhuja ei aina edes ymmärrä mitä puhuu, vaan kielten selittäminen on eri Pyhän Hengen armolja.

Helluntailiike alkoi Los Angelesissa punaisten lyhtyen kadulla, Asusankatu, ei siellä ollut yhtään oikeata kristittyä.

Norjalainen homomies Olseni toi sen liikkeen Suomeen ja perusti Helsinkiin ens.hell.srk. v. 1920 ja 40 muuta pitkin maata.

v.1925 mies tuomittiin 6 kk vankeuteen homostelusta nuorten seurakunnan poikien kanssa ja karkotettiin Norjaan. (Wikipedia)

• Anonyymi

Johannes ei kastanut ollenkaan itsensä uskoviksi julistaneita lahkolaisia, vaan kutsui heitä käärmeen sikiöiksi.

Tarjolla oli vain syntisten katumuskaste vettä pään päälle valelemalla.

• Anonyymi

Johannes ei kastanut valtiokirkon jäseniä.

• Anonyymi

Ei Raamatussa ole yhtään valelukastetta.
        Jokainen Raamatun mukainen kaste on vain kasteavan itseuudestisyntymän jälkeinen upotuskaste.
        Tarkasta ise Raamatusta mitä sinä lukee.
        Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille. Raamattu on Pyhä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johannes ei kastanut valtiokirkon jäseniä.

Hellari valehtelee. Suomessa valtio ei omista yhtään kirkkoa.

• Anonyymi

toinen helluntai - toinen henki - toinen kaste - toinen herra

• Anonyymi

Neljänlaista "uskovien" kastetta kaatamalla upoksiin.
      Satvuotinen perinne lahkoissa.

-

• Anonyymi

1. Helluntailainen kaste
        2. Mormoni kaste
        3. Sapattikaste
        5. Jehovien kaste

• Anonyymi

Jeesus opetuslapsia on aina pilkattu lahkoiksi.

• Anonyymi

Alkuseurakunta ei kastunut parannuksen eli johanneksen kasteellla, vaan apostolit kastoivat ne, jotka kuultuaan Sanan kääntyivät Jumalan puoleen ja tekivät parannuksen.

• Anonyymi

Parannuksen kaste tarkoitti syntisyyden tunnustamista kasteen saamisen perusteeksi.

Sama periaate sekä Johanneksen tekemissä kasteissa että helluntaina 3000 syntisen Juutalaisen kasteessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Parannuksen kaste tarkoitti syntisyyden tunnustamista kasteen saamisen perusteeksi.

Sama periaate sekä Johanneksen tekemissä kasteissa että helluntaina 3000 syntisen Juutalaisen kasteessa.

Ei ne kaikki olleet juutalaisia koska Apostolit puhuivat eri kielillä.
        Siellä kastettiin myös perhekunnittain joilla oli lapsetkin mukana.

• Anonyymi

"Jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin." (Johanneksen kaste = parannuksen kaste).

Selkeää Jumalan Sanaa!

• Anonyymi

"Jolla minut (Jeesus) kastetaan...."

• Anonyymi

Helluntailaisten opit on pirullisia harhaoppeja. Heille kaste ja ehtoollinen ei liity mitenkään ihmisen syntiongelmaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten opit on pirullisia harhaoppeja. Heille kaste ja ehtoollinen ei liity mitenkään ihmisen syntiongelmaan.

Helluntaissa ei käytetä talismaaneja eikä tikapuita taivaaseen menoon sen enempää kuin raamatussakaan.

Kasteet ja ehtoolliset kuuluu matkaeväisiin, lippua ei niillä hankita.

• Anonyymi

Ette ymmärrä mitään, menkää töihin ja nukkukaa yöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jolla minut (Jeesus) kastetaan...."

Selkeää Jumlan Sanaa, mutta sinä olet synnissä elävä, paha ja väärä, jolla ei ole mitään ymmärystä Jumalan lmoituksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntaissa ei käytetä talismaaneja eikä tikapuita taivaaseen menoon sen enempää kuin raamatussakaan.

Luehan oikeata Raamattua eikä niitä Parhamin novumeita ja Vartiotornia.

1. Piet.3

"veden kantamana...ei veteen upottamalla !

20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.

21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luehan oikeata Raamattua eikä niitä Parhamin novumeita ja Vartiotornia.

1. Piet.3

"veden kantamana...ei veteen upottamalla !

20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.

21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.

Osaan Raamtun ulkoa. Turhaan yrität valehdella,
        Nooa oli uskossa Jumalan jo ennen arkkiin astumista. kukaan ei tullut uskoon arkissa. NOOA PELASTUI PAHOISTA ,PILKKAAVIA IHMISISTÄ, AIVAN SINUN KALTAISISTASI!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaiset noudattaa vapaamuurari Parhamin kehittämää teoriaa rakentaa molotuskielellä Baabelin tornia, jonka Jumala kirosi ja antoi jokaiselle kansalle oman äidinkielen, mitä pitää puhua.

• Anonyymi

Aloitus on Jumalan pilkkaa. Jeesus ei tarvinnut eikä Jeesus ottanut parannuksen kastetta. Hän on synnitön.

• Anonyymi

Jeesus oli ihminen ja siksi pitä kasteessa hänelle luoda ylösnousemusruumis. Ei haudassa enää mitään ylösnousemusruumiita valmisteta, kyllä se tapahtuu kasteessa vedestä ja Hengestä Jumalan voimasta.

Toki hän oli äitinsä puolelta myös perisynnin vuoksi kuolevainen ja olisi kuollut luonnollisen kuoleman aikanaan, ellei olisi suostunut uhriksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli ihminen ja siksi pitä kasteessa hänelle luoda ylösnousemusruumis. Ei haudassa enää mitään ylösnousemusruumiita valmisteta, kyllä se tapahtuu kasteessa vedestä ja Hengestä Jumalan voimasta.

Toki hän oli äitinsä puolelta myös perisynnin vuoksi kuolevainen ja olisi kuollut luonnollisen kuoleman aikanaan, ellei olisi suostunut uhriksi.

Kasteessa poistetaan perisynnin kirous katoavaisuudesta ja saadaan ikuisen elämän lahja.

Ei ne asiat saarnaamalla ihmisestä poistu eikä uskomalla. Pelastusteot on Jumalan tekoja.

Jaak. 2:20

Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salli nyt vaan kaste Jeesukselle, sillä näin meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus. Vanhurskaus tarkoittaa taivaaseen nousemisen edellytyksiä. Ylösnousemusruumiin luomista vedestä ja Hengestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Salli nyt vaan kaste Jeesukselle, sillä näin meidän tulee täyttää kaikki vanhurskaus. Vanhurskaus tarkoittaa taivaaseen nousemisen edellytyksiä. Ylösnousemusruumiin luomista vedestä ja Hengestä.

Vanhurskaus tarkoitti Mooseksen lain vanhurskatta, lain täyttämistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen hyvä ystävä Nikodemus meni Jeesuksen kasteen jälkeen kysymään häneltä kasteen merkitystä.

Jeesus puhuu ihmisenä itsestään ja kaikista muista ihmisistä.

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan."

Opetuslapset sanoivat: "Nyt sinä puhut selvin sanoin, et enää vertauksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhurskaus tarkoitti Mooseksen lain vanhurskatta, lain täyttämistä.

Kyllä Jumala antoi syntejä anteeksi ja vanhurskautti ihmisiä koko ajan.

• Anonyymi

Mistä Jeesus teki parannuksen?

Ei ainakaan sapatin rikkomisesta, vaan kasteen jälkeen alkoi sitä rikkoa.

Toisaalta uskovien laki oli loppunut Johannekseen, joten sapatin säännöt ja rangaistukset ovat voimassa vain pahantekijöille.

• Anonyymi

Jeesus oli ylipappi ja Rabbi, jota sapatinsäännöt eivät edes koskeneet.

Matt. 12:5

Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä?

Joh. 1:49

Natanael sanoi: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas!"

• Anonyymi

Johanneksen Jeesukselle antama kaste oli osa Vanhan liiton lain mukaista yllimmäiseen papin virkaan vihkimistä.

• Anonyymi

Ei lait päättynny mihinkän Johannekseen. Se on Jeesuksen varoitus, kun sellaist valhetta aletaan levittämän ja valhetta puhutaan, että pelkillä julistuksilla ja omilla uskonratkaisuilla mennään VÄKISIN sisälle Jumalan valtakuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lait päättynny mihinkän Johannekseen. Se on Jeesuksen varoitus, kun sellaist valhetta aletaan levittämän ja valhetta puhutaan, että pelkillä julistuksilla ja omilla uskonratkaisuilla mennään VÄKISIN sisälle Jumalan valtakuntaan.

Lait ja käskyt on velvoittavina voimassa tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti.

Matt. 5:18

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

Vasta sitten Henki vuodatetaan kaiken lihan ylle .Mutta se aika on vasta tulevaisuudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johanneksen Jeesukselle antama kaste oli osa Vanhan liiton lain mukaista yllimmäiseen papin virkaan vihkimistä.

Johanneksen kaste kuului uuden liiton evankeliumiin.

Mark.1
        1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
        2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".
        3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
        4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

Kasteen ehto on syntisyyden tunnustaminen kasteen perusteeksi.

Matt. 3:6

ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

Mark. 1:5

Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johanneksen kaste kuului uuden liiton evankeliumiin.

Mark.1
        1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
        2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".
        3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",
        4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

Kasteen ehto on syntisyyden tunnustaminen kasteen perusteeksi.

Matt. 3:6

ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

Mark. 1:5

Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

Johannes ja Jeesus, kumpikin elivät vanhan liiton aikaan, lain alaisina. Johanneksen kasteen ehtona oli parannuksen teko sekä lupautua uskomaan tulevaan Messiaaseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johannes ja Jeesus, kumpikin elivät vanhan liiton aikaan, lain alaisina. Johanneksen kasteen ehtona oli parannuksen teko sekä lupautua uskomaan tulevaan Messiaaseen.

Johannes oli vanhurskautttu jo äitinsä kohdussa ja täytetty Pyhällä Hengellä.

Vauva ilmaisi uskoaan jo kohdussa ollessaan ilolla.

• Anonyymi

Uusi elämä Kristuksessa
      Room. 12:
      1. Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehotan siis teitä, veljet: Antakaa ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Room. 6:13; 1. Kor. 6:13; 1. Kor. 6:20
      2. Älkää mukautuko tämän maailmanajan menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, jotta voisitte tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä. Ef. 4:23; Kol. 1:9; 1. Piet. 1:14-15
      3. Sen armon perusteella, joka minulle on annettu, sanon teille jokaiselle: älkää ajatelko itsestänne enempää kuin sopii, vaan ajatelkaa kohtuullisesti, sen uskon määrän mukaan, jonka Jumala on kullekin antanut. Matt. 25:15; 1. Kor. 12:11; 2. Kor. 10:13; Ef. 4:7
      4. Sillä niin kuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, joskaan kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, 1. Kor. 12:12; 1. Kor. 12:27; Ef. 4:16
      5. samoin me monet olemme yksi ruumis Kristuksessa mutta olemme kukin toistemme jäseniä. 1. Kor. 10:17; Ef. 1:23; Kol. 1:24
      6. Meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, joka on meille annettu. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa.1. Kor. 12:4; 1. Piet. 4:10
      7. Se, jolla on palvelutehtävä, palvelkoon, jolla opettamisen lahja, opettakoon. Ef. 4:11; 1. Tim. 4:16
      8. Se, jolla on kehottamisen lahja, kehottakoon. Joka antaa, antakoon vilpittömästi. Joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti. Joka harjoittaa laupeutta, tehköön sitä iloiten. Ap. t. 20:28; 2. Kor. 9:7; 1. Piet. 5:1-2

• Anonyymi

Vanhaliitto oli väliaikainen 430 vuotta.

• Anonyymi

Jumalan tekemät liitot ovat ikuisia liittoja. Niitä on voimassa erilaisia ja eri aikoina perustettuja.
        Liitot täydentävät toisiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalan tekemät liitot ovat ikuisia liittoja. Niitä on voimassa erilaisia ja eri aikoina perustettuja.

1. Moos. 17:13

Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gal3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gal3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

Gal3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gal3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Paavali oli murhamies ja valheveikko, joka oli saanut uudeksi henkioppaakseen Saatanan enkelin.

Saatana meni ensin Juudakseen, sitten kävi Pietarissa ja meni Paavaliin asuvaiseksi.

• Anonyymi

Paavali oli murhamies ja yritti kumota lain määräykset, ettei olisi tullut tuomituksi murhasta.

Mutta kun kyse oli naisten alistamisesta ja vaientamisesta, niin kyllä kelpasi miehelle lainkohtat.

1. Kor. 14:34

naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin LAKIKIN sanoo.

• Anonyymi

Näitä Paavalin rienaajien juttuja ei pidä ottaa tosissaan sillä he menevät kadotukseen. Kirjoitti Pietari!

• Anonyymi

Paavali teki parannuksen kohdattuaan Kristuksen. Silloin Paavali uudestisyntyi ja Jeesus otti hänet palvelijakseen Julistamaan Evankeliumia.

• Anonyymi

Helluntailaiset kastavat vain uskoonulleita, niinkuin Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa.

• Anonyymi

Kasteessa on tehtävä parannus ja siihen kuuluu syntien tunnustaminen.

• Anonyymi

Onneksi ei ole järjetöntä keskustelua.

• Anonyymi

Tässäkin "uudelleenkastetaan"
      Raamatun mukaan.

Apt. 19:
      1. Kun Apollos oli Korintissa, Paavali kulki ylänköseutujen läpi ja tuli alas Efesokseen. Siellä hän tapasi muutamia opetuslapsia
      2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" He vastasivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet Pyhästä Hengestä23."
      Joh. 7:39; Ap. t. 2:38; Ef. 1:13{Kirj.: "kuulleet, että Pyhä Henki on".}
      3. Hän kysyi: "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
      Matt. 3:11; Ap. t. 18:25
      4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, nimittäin Jeesukseen."
      Joh. 1:29; Joh. 1:36; Ap. t. 1:5
      5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
      6. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heidän päälleen ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
      Ap. t. 2:4; Ap. t. 8:17; Ap. t. 10:44-46
      7. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
      8. Paavali meni synagogaan, ja kolmen kuukauden aikana hän puhui rohkeasti ja keskusteli vetoavasti Jumalan valtakunnasta.
      9. Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, hän meni pois heidän luotaan, erotti opetuslapset heistä ja keskusteli joka päivä Tyrannoksen koulussa.
      Matt. 7:6; Tit. 3:10-11
      10. Tätä kesti kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.

• Anonyymi

Raamatussa sanotaan.

Apostolien teot 2:38

[38] Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi".

• Anonyymi

Eikö helluntaisuuteen kuulu parannuksen teko?

Apostolien teot 3:19

Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

Mitä Jeesus Kristus, Raamattu ja Pyhä Henki sanoo tästä ?

• Anonyymi

Milloin ja missä luterilaiset ovat tehneet parannuksen? Kertokaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin ja missä luterilaiset ovat tehneet parannuksen? Kertokaa!

Koko ajan

• Anonyymi

Ajatella jos uskovat kävisi järetöntä keskustelua, lainailisivat toisilleen Raamattua vaikka kaikki sen tuntevat ja syyttelisi toisiaan.

Onneksi kukaan ei edes pahimmassa painajaisessa näe sellaista.

• Anonyymi

Paavali käytti usein passiivilauseita ja kolmatta persoonaa, mutta tarkoitti itseään.

2. Tess. 2:11-12

Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen,
      ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden.

Ei se lopun ajan raju eksytys muuten mikään väkevä ekytys olisikaan, jos joku ei olisi saanut tehtäväkseen sitä kirjoituksiin lisätä.

• Anonyymi

Helluntailaisten usko on käännyttämällä aikaansaatu, he ovat käännynnäisiä ja siihen päälle pelkkä vesikaste on proselyyttikaste. Pelkkä rituaali.

• Anonyymi

Helluntaikaste ei ole parannuksen kaste

Ei oikeasti kaste ole kuin leima ja se ole mitään muuta.
      Vain oman sydämmen usko ja RAKKAUS ON SE !

• Anonyymi

Aloittaja ei käsitä Jeesuksen- kasteesta pätkääkään.

Jeesus- Hänet kastettiin kärsimyksen---- kasteella. Ei hänen tarvinnut tehdä parannusta, hän on virheetön Jumalan Uhrikaritsa.

• Anonyymi

Jeesus kastettiin kuoleman kasteella. tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        "Hänet kastettiin kärsimyksen kasteella"on luterilaista höpötystä.
        olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        Luterilaista harhaa on myös väittää ihmisen olevan ainoa, joka kastaa.

• Anonyymi

Käyvätkö vauvat sitten parannuksen kasteella? Mistä ne tekevät parannuksen?

• Anonyymi

vauvoista nuo ukastajat jaksaa jauhaa

• Anonyymi

Helluntailaisen kasteessa vesi on vain vettä. Vesi ei tee ihmeitä, eikä anna ikuista elää.

• Anonyymi

Lahkolaisten kristityksi kastetuille tekemät uudestikasteet ovat raju Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen pilkka. Niihin ei pidä suostua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahkolaisten kristityksi kastetuille tekemät uudestikasteet ovat raju Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen pilkka. Niihin ei pidä suostua.

Jaak. 2:7

Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]

• Anonyymi
      UUSI

Helluntaikaste ei ole parannuksen kaste Jeesuksen esimerkin mukainen.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22279
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9496
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7480
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6325
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5960
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4966
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4386
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      79
      1345
    Aihe