Luulevatkohan vatkainvalmistajat ihan oikeasti, että ihmiset ovat niin tolloja, etteivät näkisi silmäänkusetusta heti alkumetreillä ja että vispilöillä ihan oikeasti pääsisi sen verran kuin mitä mittari näyttää, etenkin täyteen ladattuna? En nyt muista missä automerkissä mutta jossain on peräti niin loistelias ominaisuus, että täyteen ladattuna arvausmittari näyttää WLTP-kusetusrangea riippumatta ajohistoriasta! Joka tapauksessa melkein kaikissa autoissa jos vaikka 50% näyttää jäljellä olevaksi matka-arvioksi 150km, niin aamulla täyteen lataamisen jälkeen samassa lämpötilassa se näyttää 350km, eli auto on jostain loihtinut 50km ylimääräistä. Tämän tason kuluttajien kusettaminen on mahdollista vain sähköautomaailmassa ja se vieläpä hyväksytään koska "lukema on vain arvio"!
Sähköauton rangemittari on vuosituhannen kusetus
49
386
Vastaukset
- Anonyymi
Polttomoottoriautojen ilmoitetut kulutuslukematko sitten ovat realistisia? Kummassakin on aivan samanlainen "kusetus", jos sitä sanaa nyt haluaa käyttää.
- Anonyymi
Ei polttiksella ajavia kiinnosta range kuin vasta bensatankin merkkivalon syttyessä, koska range ei ole ikinä ongelma näissä paremmissa autoissa. Sen sijaan sähköautoissa range on aina yksittäinen suurin ongelmien aiheuttaja ja rangearvion pitäisi perustua viimeiseen dataan, ei hämäykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttiksella ajavia kiinnosta range kuin vasta bensatankin merkkivalon syttyessä, koska range ei ole ikinä ongelma näissä paremmissa autoissa. Sen sijaan sähköautoissa range on aina yksittäinen suurin ongelmien aiheuttaja ja rangearvion pitäisi perustua viimeiseen dataan, ei hämäykseen.
No ihan vastaavasti syttyy sähköautossakin merkkivalo, kun akun energiamäärä on vähäinen eli lataustave lähestyy. . Eli ihan vastaavasti ei rangesta tarvitse kiinnostua sähköautoissa yhtään sen enempää kuin fossiiliautoissakin. Ja latauspaikkoja on huomattavasti enemmän kuin tankkauspaikkoja, joten sähköautoilijan ei tarvitse senkään puolesta huolehtia niinkuinmfossiiliautoilijan.
Sen lisäksi sähköautoissa on koko ajan reaaliaikainen näyttö jäljellä olevasta todellisesta ranteesta. Näin on myös joissain paremmissa fossiiliautoissakin. . - Anonyymi
Sinulla on ilmeisesti sähkäri, mutta ennen olet varmasti ajellut polttiksella, etkö vain?
Kerro nyt rehellisesti, kun ennen tankkasit bensaa tai dieseliä tankin täyteen, tiesit varmasti suunnilleen, montako sataa kilometriä sillä tankillisella ajelit, eikä tarvinnut kytätä koko ajan mittaria. Entä nyt? Et ole varma, joudut kyttäämään latinkia, eikö vain? Oletan siis, että ajotapasi ei ole muuttunut, kaasuttelet, kiihdyttelet, ajat ylinopeutta vai onko ajotapasi muuttunut alle nopeusrajoitusten, ettei akku tyhjene? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti sähkäri, mutta ennen olet varmasti ajellut polttiksella, etkö vain?
Kerro nyt rehellisesti, kun ennen tankkasit bensaa tai dieseliä tankin täyteen, tiesit varmasti suunnilleen, montako sataa kilometriä sillä tankillisella ajelit, eikä tarvinnut kytätä koko ajan mittaria. Entä nyt? Et ole varma, joudut kyttäämään latinkia, eikö vain? Oletan siis, että ajotapasi ei ole muuttunut, kaasuttelet, kiihdyttelet, ajat ylinopeutta vai onko ajotapasi muuttunut alle nopeusrajoitusten, ettei akku tyhjene?Ei se ajotapa ole mihinkään muuttunut, ja pidemmälle pääsen nyt sähkärillä, kuin ensimmäisellä polttiksellani. Silloin piti olla varakanisteri mukana, koska öisin bensaa sai varsin harvoista paikoista Suomessa. Nykyisin auto tulee laitettua lataukseen, jos lataus on alle 50% kotiin tullessa. Ja lataus 80% saakka riittää usein moneksi päiväksi. Halvan sähkön aikaan lataus heti, muuten yön halpoina tunteina. Helppoa ja huoletonta, enää ei tarvitse kytätä halpoja päiviä mittarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti sähkäri, mutta ennen olet varmasti ajellut polttiksella, etkö vain?
Kerro nyt rehellisesti, kun ennen tankkasit bensaa tai dieseliä tankin täyteen, tiesit varmasti suunnilleen, montako sataa kilometriä sillä tankillisella ajelit, eikä tarvinnut kytätä koko ajan mittaria. Entä nyt? Et ole varma, joudut kyttäämään latinkia, eikö vain? Oletan siis, että ajotapasi ei ole muuttunut, kaasuttelet, kiihdyttelet, ajat ylinopeutta vai onko ajotapasi muuttunut alle nopeusrajoitusten, ettei akku tyhjene?Heh heh..
Sun kannattaisi edes vähän hankkia kokemuksia sähköautoista, niin saisit ihan itse vastaukset noihin kysymyksiisi, jotka osoittavat selvästi totaalisen kokemattomuutesi sähköautoista. Et näköjään kuitenkaan usko niitä, joilla on jo vankka kokemus asiasta.
Tilanne ei ole muuttunut miksikään noiden kysymystäsi osalta, kun vaihdoin sähköautoon fossiiliautoista. Miksi olisi, kun kaikki samat tiedot käyttövoiman riittävyydestä näen nytkin auton mittareista, sama varoitus, kun on syytä mennä ’tankkaamaan’, jotka näkyi fossiisiautossanikin. Itse asiassa paljon fiksumminkin, kun koko ajan saan reaaliaikaista tietoa myös lähellä olevista latauspaikoista ja niissä vapaista latureista. Ja latauspaikkojahan on huomattavasti enemmän kuin tankkauspaikkoja. Matkoilla tämän on mukava tieto, kun paikkoja ei tunne. Matkataukojen aikana tuleekin aina ladattua, jos akkuun vähänkin sopii virtaa.
’Kotioloissa’ arkipäivisin lataus on kätevämpää ja sitä varten ei erikseen tarvi lähteä tai poiketa mihinkään. Ladata voi kotona ja työpaikalla. Tämä on niin rutiinitoimenpide, ette siihen kiinnitä mitään huomiotaan. Ei sen enempää kuin yhtä ’vaativan’ toimenpiteeseen kuin puhelimen tai täppärin lataamiseenkaan.
Eli rehellinen vastaus kysymyksiisi on, että nyt sähköautolla on helpompaa ja sujuvampaa eikä moiseen tarvi kiinnittää niinkään paljon huomiota kuin fossiiliautoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttiksella ajavia kiinnosta range kuin vasta bensatankin merkkivalon syttyessä, koska range ei ole ikinä ongelma näissä paremmissa autoissa. Sen sijaan sähköautoissa range on aina yksittäinen suurin ongelmien aiheuttaja ja rangearvion pitäisi perustua viimeiseen dataan, ei hämäykseen.
Niinhän se rangearvio perustuukin, viimeiseen dataan, miten autoa on viimeksi ajettu.
Aika hyvin se onnistuukin siinä arviossaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttiksella ajavia kiinnosta range kuin vasta bensatankin merkkivalon syttyessä, koska range ei ole ikinä ongelma näissä paremmissa autoissa. Sen sijaan sähköautoissa range on aina yksittäinen suurin ongelmien aiheuttaja ja rangearvion pitäisi perustua viimeiseen dataan, ei hämäykseen.
Enitenhän täälläkin polttiskuskitkin vaahtoavat tuosta rangesta. Se tuntuu juuri poltyiskuskeille olevan se iso juttu.
Sähköautoilla ajaville sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Tässä juuri näkyy se, että ne jotka tietävät ja ne jotka luulevat. Eniten ääntä pitävät tässäkin tapauksessa ne, jotka luulevat. Niinkuin aina kaikissa muissakin vastaavanlaisissa jutuissa…
- Anonyymi
Kyllä sähköautoilijat ovat sen verran fiksuja, että ymmärtävät kyseessä olevan arvio, joka perustuu siihen miten on tullut ajettua aiemmin.
Edellinen autoni oli diesel, jossa oli vastaavanlainen arviointikäytäntöjä. Kun olin ajanut pitkän matkan maantieajoa noin 80 km/t, niin mittari näytti tankatessa tankin täyteen sen riittävän yli 1000 km. Kun ajoin seuraavaan tankkauskertaan pelkästään kaupunkiajoa, niin todellinen matka olikin jotain noin 600km.
Koomista, kun tuo sähköautojen range on ongelma vain muille kuin sähköautoilla ajaville. No tietystihän onkin niin ihan yleisesti, että varmimmat mielipiteet ovatkin juuri sinunkaltaisillasi, joilla ei ole mitään tietoa eikä kokemusta asiasta. Tämä toki pätee lähes kaikkeen muuhunkin kuin vain sähköautoihin. - Anonyymi
Katos kun se auto ei voi tietää miten kovaa meinaat ajaa, onko tiellä vettä tai onko vastatuuli vai myötätuuli. Sinun auto varmaan kuluttaa aina saman 2,3 l/ 100 km kaikissa olosuhteissa eikä törkeällä tavalla kuseta.
- Anonyymi
Patteripölvästi missasi taas koko pointin tai sitten ei jaksanut edes lukea aloitusta. Auto kyllä tietää kuinka paljon sillä on ajettu ja arvion pitäisi aina perustua historiaan mutta melkein kaikissa sähköautoissa mitä lähemmäksi 100% akku ladataan sen enemmän ilmaa arvioon ilmestyy. Ainut tarkoitus tällä hämäykseläl on yrittää houkutella lisää sähköauton ostajia, jotka tuijottavat rangemittaria koeajoa tehdessään, koska se on tärkein ostokriteeri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripölvästi missasi taas koko pointin tai sitten ei jaksanut edes lukea aloitusta. Auto kyllä tietää kuinka paljon sillä on ajettu ja arvion pitäisi aina perustua historiaan mutta melkein kaikissa sähköautoissa mitä lähemmäksi 100% akku ladataan sen enemmän ilmaa arvioon ilmestyy. Ainut tarkoitus tällä hämäykseläl on yrittää houkutella lisää sähköauton ostajia, jotka tuijottavat rangemittaria koeajoa tehdessään, koska se on tärkein ostokriteeri.
Fossiilipölvästi on näköjään täysin pihalla miten nuo arviot syntyvät. Puhumattakaan nyt noista ostokriteereistä. No ainahan tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.,
Moderniin autoiluun siirtyminen on näköjään fossiiliautoilijalle kovasti pelottava ajatus. Ehkä sinun onkin parempi pitäytyä vanhassa poistumassa tekniikassa niin kauan kuin se on mahdollista. Kyllä siinä,menee vielä vuosia,,joten ole rauhassa…. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilipölvästi on näköjään täysin pihalla miten nuo arviot syntyvät. Puhumattakaan nyt noista ostokriteereistä. No ainahan tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.,
Moderniin autoiluun siirtyminen on näköjään fossiiliautoilijalle kovasti pelottava ajatus. Ehkä sinun onkin parempi pitäytyä vanhassa poistumassa tekniikassa niin kauan kuin se on mahdollista. Kyllä siinä,menee vielä vuosia,,joten ole rauhassa….Sähköautot ovat lähinnä huijausta eikä mitään muuta. Ja muutenkin ”modernista tekniikasta” intoilee lähinnä huijattavat idiootit. Useimmat ”modernit tekniikat ovat huonompia kuin vanhat joten yksi paskan hailee ”modernista tekniikasta”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat lähinnä huijausta eikä mitään muuta. Ja muutenkin ”modernista tekniikasta” intoilee lähinnä huijattavat idiootit. Useimmat ”modernit tekniikat ovat huonompia kuin vanhat joten yksi paskan hailee ”modernista tekniikasta”.
Fossiilipölvästi luulee kaikkea, mitä ei ymmärrä, huijaukseksi. Moderni tekniikka menee kovasti yli hiusrajasi, joten pelkosi sitä kohtaan saa sinut käyttäytymään juuri noin kuten teet eli takerrutaan epätoivon vimmalla vanhaa poistuvaan fossiiliteknikkaan, joka sinusta tuntuu turvalliselta.
Tekninen kehitys menee lujaa eteenpäin, ei se sinua odota. Voit silti olla huoleti, kyllä fossiiliautoja on sinun autoiluaikasi ajan vielä saatavilla. Uusiakin vielä vuosia ja sen jälkeen käytettyjä. Liikkuuhan maailmassa monet vielä hevospeleilläkin, vaikka fossiiliautoja on ollut jo reippaasti yli sata vuotta yleisesti saatavilla.
- Anonyymi
Miten tuo eroaa polttiksien rangemitarista? Onko ne jotenkin ylimaallisen tarkkoja?
Oman kokemuksen ei ole.- Anonyymi
Kuka polttiskuski kyttää rangemittaria? Miksi polttis/hybridi/lataushybridi autoarvosteluissa ei koskaan mainita rangea vaan pelkästään WLTP kulutus? Milloin sähkötontut tajuavat ja hyväksyvät, että keskiverto täyssähköauton range on umpisurkea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka polttiskuski kyttää rangemittaria? Miksi polttis/hybridi/lataushybridi autoarvosteluissa ei koskaan mainita rangea vaan pelkästään WLTP kulutus? Milloin sähkötontut tajuavat ja hyväksyvät, että keskiverto täyssähköauton range on umpisurkea?
Kukako polttiskuski? No, ainakin minä matkailuautolla reissatessamme - rangemittari on yksi tarpeellisimmista mittareista.
Täyssähköauton range voi olla umpisurkea, tai sitten ihan kohtuullinen. Meidän keskiverto sähkiksen range kesäkelissä on noin 450 km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka polttiskuski kyttää rangemittaria? Miksi polttis/hybridi/lataushybridi autoarvosteluissa ei koskaan mainita rangea vaan pelkästään WLTP kulutus? Milloin sähkötontut tajuavat ja hyväksyvät, että keskiverto täyssähköauton range on umpisurkea?
Umpisurkea? Hah hah… se on jokseenkin sama kuin tavallisen bensa-auton range.
En todellakaan ymmärrä miksi tuo rangeasia on fossiilikuskeille niin keskeinen ja tärkeä. Eihän sillä ole käytännössä yhtikäs mitään merkitystä edes pidemmillä matkoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Umpisurkea? Hah hah… se on jokseenkin sama kuin tavallisen bensa-auton range.
En todellakaan ymmärrä miksi tuo rangeasia on fossiilikuskeille niin keskeinen ja tärkeä. Eihän sillä ole käytännössä yhtikäs mitään merkitystä edes pidemmillä matkoilla."Umpisurkea? Hah hah… se on jokseenkin sama kuin tavallisen bensa-auton range."
Korostus sanalle jokseenkin. Otetaan siitä WLTP-kantamasta ensin 20% prosenttia pois niin päästään kesäkantamalukemiin ja toiset 30% pois niin päästään talvikantamiin. Lopuksi ollaan 1/3:ssa polttiksen rangesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Umpisurkea? Hah hah… se on jokseenkin sama kuin tavallisen bensa-auton range."
Korostus sanalle jokseenkin. Otetaan siitä WLTP-kantamasta ensin 20% prosenttia pois niin päästään kesäkantamalukemiin ja toiset 30% pois niin päästään talvikantamiin. Lopuksi ollaan 1/3:ssa polttiksen rangesta.Taitaa muistelut perustua johonkin isotankkiseen dieseliin, jolla kesäaikaan ajettu pitkä siivu tasaista 70 km/h nopeutta... Kyllä itsellä edellisissä bensa-autoissa käytännön range seka-ajossa oli luokkaa 500-600km, ja sähköautolla vastaavasti nyt 300-400km. Ei tuolla erolla ainakaan omassa ajossa ole mitään käytännön merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Umpisurkea? Hah hah… se on jokseenkin sama kuin tavallisen bensa-auton range."
Korostus sanalle jokseenkin. Otetaan siitä WLTP-kantamasta ensin 20% prosenttia pois niin päästään kesäkantamalukemiin ja toiset 30% pois niin päästään talvikantamiin. Lopuksi ollaan 1/3:ssa polttiksen rangesta.Hahhah..
Edellisessä fossiilisessa nelivetodieselcittarissa range saattoi olla joskus kesäaikaan maantieajossa n 80km:n keskinopeudella jopa hieman yli 1000km. Läpiajossa kaupunkiolosuhteissa se putosi kesäaikaan johonkin 600-800 ja talviaikaan vielä tuostakin jonnekin 500-600km.
Nykyinen nelivetoinen sähköcittarini pääsee kesäaikaan 500 km ( luvattu 570 km) helposti normaalikäytössä. Hyvin usein lähelle tuota luvattukin, kun ihanneolosuhteet ja rauhallinen ajotapa eikä ilmastoinnin tarvitse puhkua punaisena kylmää ilmaa. Talvella se putoaa kyllä lähelle 400 km.
Edes tuota talven rangea ei talvilomakautenakaan tule ’hyödynnettyä’, eli ajettua yhteen putkeen ilman taukoja. Ei, kyllä taukoja tulee pidettyä reilun parin tunnin välein kuten aikanaan fossiiliautollakin. Niin lyhyttä taukoa, jossa ei ehtisi ladata matkaa seuraavaan taukohetkeen ei vielä ole tarvinnut pitää eli reippaasti alle puolentunnin. Niin kiire ei ole vielä tullut lomamatkoilla eikä muillakaan.
Eli edelleen: tuon fossiilikuskien jatkuvasti toitottaman rangen keskeistä merkitystä on edelleenkin vaikea ymmärtää. Ainakaan sähköautoilijoille sillä ei ole kummoistakaan merkitystä, mutta fossiiliautoilijoille näköjään on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahhah..
Edellisessä fossiilisessa nelivetodieselcittarissa range saattoi olla joskus kesäaikaan maantieajossa n 80km:n keskinopeudella jopa hieman yli 1000km. Läpiajossa kaupunkiolosuhteissa se putosi kesäaikaan johonkin 600-800 ja talviaikaan vielä tuostakin jonnekin 500-600km.
Nykyinen nelivetoinen sähköcittarini pääsee kesäaikaan 500 km ( luvattu 570 km) helposti normaalikäytössä. Hyvin usein lähelle tuota luvattukin, kun ihanneolosuhteet ja rauhallinen ajotapa eikä ilmastoinnin tarvitse puhkua punaisena kylmää ilmaa. Talvella se putoaa kyllä lähelle 400 km.
Edes tuota talven rangea ei talvilomakautenakaan tule ’hyödynnettyä’, eli ajettua yhteen putkeen ilman taukoja. Ei, kyllä taukoja tulee pidettyä reilun parin tunnin välein kuten aikanaan fossiiliautollakin. Niin lyhyttä taukoa, jossa ei ehtisi ladata matkaa seuraavaan taukohetkeen ei vielä ole tarvinnut pitää eli reippaasti alle puolentunnin. Niin kiire ei ole vielä tullut lomamatkoilla eikä muillakaan.
Eli edelleen: tuon fossiilikuskien jatkuvasti toitottaman rangen keskeistä merkitystä on edelleenkin vaikea ymmärtää. Ainakaan sähköautoilijoille sillä ei ole kummoistakaan merkitystä, mutta fossiiliautoilijoille näköjään on.Ja rangen merkityshän on olematon, kun tietää, että noita lomamatkoja Lappiin tai muuallekaan useampien satojen kilometrien päähän talvisin tehdään harvakseen. Ylivoimaisesti yleisin autonkäyttö on lähiajelua, harrastukset, työmatkat, jne. Muutamia kymmeniä kilometrejä, harvoin edes sataakaan. Ja lataukset tehdään kotona silloin kun sitä tarvii tehdä.
Näin sähköauton on täysin ylivoimainen käytettävyyden ja kustannusten osalta.
No meidän kestotrollimme tietysti kohta kirjoittaa akunvaihdon 15-40000 euron kustannuksista…. 🤣😂🤣. Ennustetuista heikoista vaihtoarvoista, 🤣🤣😂😂🤪. Ja ehkäpä vielä maametallien vaikeasta saatavuudesta ja niiden kaivosten haitoista 🤣😂🤣
Niin ja siitä, kun takuu loppuu, joka hänen mielestään tarkoittaa, että auto muuttuu käyttökelvottomaksi, näin tietysti hänen mielestään vain sähköautojen osalta, mutta fossiilit vain porskuttavat….🤣🤣😂🥱 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka polttiskuski kyttää rangemittaria? Miksi polttis/hybridi/lataushybridi autoarvosteluissa ei koskaan mainita rangea vaan pelkästään WLTP kulutus? Milloin sähkötontut tajuavat ja hyväksyvät, että keskiverto täyssähköauton range on umpisurkea?
Tuo wltp kulutus on standardin mukaan mitattu kulutus standardi olosuhteissa. Aivan samoin mitataan polttistenkin kulutus. Sekään ei varmasti päde, jos paahdat motarilla tai pörräät kaupungilla.
Minäkin pääsen sähkiksellä melko lähelle wltp rangea, kun ajan hiljaa ja säästellen. Motarilla lämmöt täysillä kulutus on jotain muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja rangen merkityshän on olematon, kun tietää, että noita lomamatkoja Lappiin tai muuallekaan useampien satojen kilometrien päähän talvisin tehdään harvakseen. Ylivoimaisesti yleisin autonkäyttö on lähiajelua, harrastukset, työmatkat, jne. Muutamia kymmeniä kilometrejä, harvoin edes sataakaan. Ja lataukset tehdään kotona silloin kun sitä tarvii tehdä.
Näin sähköauton on täysin ylivoimainen käytettävyyden ja kustannusten osalta.
No meidän kestotrollimme tietysti kohta kirjoittaa akunvaihdon 15-40000 euron kustannuksista…. 🤣😂🤣. Ennustetuista heikoista vaihtoarvoista, 🤣🤣😂😂🤪. Ja ehkäpä vielä maametallien vaikeasta saatavuudesta ja niiden kaivosten haitoista 🤣😂🤣
Niin ja siitä, kun takuu loppuu, joka hänen mielestään tarkoittaa, että auto muuttuu käyttökelvottomaksi, näin tietysti hänen mielestään vain sähköautojen osalta, mutta fossiilit vain porskuttavat….🤣🤣😂🥱Kestotrolli ei myöskään jaksa kantaa akustoa, eikä se mahdu saman ääliön taskuunkaan.
Mutta polttomoottori-vaihteisto-yhdistelmä on kevyt kantaa ja mahtuu ääliön taskuun, kun se hänelle niin kovin tärkeää on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja rangen merkityshän on olematon, kun tietää, että noita lomamatkoja Lappiin tai muuallekaan useampien satojen kilometrien päähän talvisin tehdään harvakseen. Ylivoimaisesti yleisin autonkäyttö on lähiajelua, harrastukset, työmatkat, jne. Muutamia kymmeniä kilometrejä, harvoin edes sataakaan. Ja lataukset tehdään kotona silloin kun sitä tarvii tehdä.
Näin sähköauton on täysin ylivoimainen käytettävyyden ja kustannusten osalta.
No meidän kestotrollimme tietysti kohta kirjoittaa akunvaihdon 15-40000 euron kustannuksista…. 🤣😂🤣. Ennustetuista heikoista vaihtoarvoista, 🤣🤣😂😂🤪. Ja ehkäpä vielä maametallien vaikeasta saatavuudesta ja niiden kaivosten haitoista 🤣😂🤣
Niin ja siitä, kun takuu loppuu, joka hänen mielestään tarkoittaa, että auto muuttuu käyttökelvottomaksi, näin tietysti hänen mielestään vain sähköautojen osalta, mutta fossiilit vain porskuttavat….🤣🤣😂🥱Joku tekee pitempiä matkoja harvakseen, toinen ei. Mekään ei reissata kovin tiuhaan, mutta joka kuukausi tulee 2 x 400 km reissu pk-seudulle ja lähes joka viikko 2 x 60 km mökkireissu ja joka päivä 2 x 35 km työreissut. Päälle asioinnit ja harrastukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku tekee pitempiä matkoja harvakseen, toinen ei. Mekään ei reissata kovin tiuhaan, mutta joka kuukausi tulee 2 x 400 km reissu pk-seudulle ja lähes joka viikko 2 x 60 km mökkireissu ja joka päivä 2 x 35 km työreissut. Päälle asioinnit ja harrastukset.
Noilla ajomäärillähän ja ajoprofiililla sähköauto on jo täysin ylivoimainen vaihtoehto.
- Anonyymi
Tiedä häntä... Ainakin ID nelosen range pitää aika kivasti paikkansa. Persiilleen menee lähinnä vaan, jos ja kun laitan kärryn perään. Tosin, jos ajelen ylinopeutta ja vallankin motarilla, niin kulutus menee aina yli arvion. Mut joo, aika ok kuitenkin.
- Anonyymi
No tuohan ei ole alkuunkaan totta. Kyllä rangea näytetään sähköautossa edellisen ajosuoritteen perusteella ja kun matka etenee niin range päivittyy koko ajan. Ja aika hyvin pitää paikkansa.
- Anonyymi
Tottahan rangenäyttö perustuu aina pitkälle taaksepäin ja samalla laskee tulevaa sen mukaan ja päivittää sitä ajon aikana kulutuksen mukaan ja myös ehdottaa seuraavaa järkevää latauspaikkaa jos on asettanut matkan kohteen naviin.
Kauhea paine näillä bensahöpöillä yrittää keksiä jotain "ikävää" sähköautoilusta.
Se on vain hieman erilaista ja siinä on hyvät ja huonot puolet, kuten yleensä kaikessa elämän suurissa haasteissa jos niin haluaa asiaa itselleen tehdä. - Anonyymi
Useimmissa sähköautossa on erittäin tarkka sovellus navigaattorissa. Laitat määränpään naviin, niin navi ilmoittaa paljonko akussa on perillä latausta, jos akku ei riitä, niin navi näyttää missä laturissa kannattaa ladata ja kauanko. Tuo ottaa huomioon lämpötilat, tuulen suunnat ym keliolosuhteet sekä lähtötilanteen, toki jos ajat ylinopeutta niin lukemat ei pidä paikkaansa koska sitä ei auto voi ennustaa.
Eli sähköautossa on tarkempi range-ennuste kuin missään polttiksessa.
Perusnäyttö perustuu vain vltp arvioon koska auto ei voi ennustaa tulevaa ajotapaa, säätilaa, lämmitätkö autosi etukäteen, lähdetkö lämpimästä tallista vai ulkoa -20c pakkasesta ym.ym muuttujasta.- Anonyymi
Ongelmia asiassa kokee vain nämä jotka eivät tunne sähköautoja, eivät omista sellaista.
- Anonyymi
Sähkö kiesit joutuu paaliin 10 vuotiaina ellei jo aiemmin, kun akut ovat jo paskana eikä varaustilaa ole enää edes 70% jäljellä niin autoliikkeet ei huoli eikä kukaan tavis sellaista osta.
Arvo on nolla euroa. Arvo siis putoaa nollaan toisin kuin polttiksella on aina jokin Arvo 10 vuotiaana ja elinikä on jopa 30 vuotta hyvin pidettynä.- Anonyymi
Älä nyt jaksa purkaa köyhyyttäsi ja pettymystäsi heikosta pärjäämisestä maailmassa.
Voit ihan hyvin pärjätä paremmin jos hieman yrittäisit ja panostaisit itsesi kehittämiseen ja jättäisit Suolen ja muut höpösaitit rauhaan. - Anonyymi
Mistä näitä ”nolla-arvoisia” kymmenvuotiaita sähköautoja saa käydä hakemassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä näitä ”nolla-arvoisia” kymmenvuotiaita sähköautoja saa käydä hakemassa?
Varmaan sieltä samasta paikasta mistä ne kuulemma arvottomat 5-vuotiaat sähköautotkin löytyvät. Kukaan vaan ei toistaiseksi tiedä missä se paikka on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä näitä ”nolla-arvoisia” kymmenvuotiaita sähköautoja saa käydä hakemassa?
En ole se jolle vastasit. Jos SOH-arvo on 70% , tai alle niin sellaista sähkistä autoliikkeet eivät ota vaihdossa mihinkään hintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole se jolle vastasit. Jos SOH-arvo on 70% , tai alle niin sellaista sähkistä autoliikkeet eivät ota vaihdossa mihinkään hintaan.
Täyssähköauto on tuossa kunnossa vasta sitten kun sillä on ajettu yli 600 tkm. Eli ei vielä montaakaan löydy. Tuokin perustuu 2000 lataussykliin ja 300km.n rangeen / lataus. Nykyään esim BYD plade akulle arvioidaan kestoksi jopa 5000 lataussykliä ja muillakin 3000.
Uutiset, ettei liike ota autoa vastaan koskee vain pieniakkuisia plukareita joilla on ajeltu pääasiassa sähköllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähköauto on tuossa kunnossa vasta sitten kun sillä on ajettu yli 600 tkm. Eli ei vielä montaakaan löydy. Tuokin perustuu 2000 lataussykliin ja 300km.n rangeen / lataus. Nykyään esim BYD plade akulle arvioidaan kestoksi jopa 5000 lataussykliä ja muillakin 3000.
Uutiset, ettei liike ota autoa vastaan koskee vain pieniakkuisia plukareita joilla on ajeltu pääasiassa sähköllä.Aika on ratkaisevampi tekijä kuin kilometrit. Riippuu toki käytöstä, mutta yleistäen pikkuakkuisia sähköautoja joutuu lataamaan joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähköauto on tuossa kunnossa vasta sitten kun sillä on ajettu yli 600 tkm. Eli ei vielä montaakaan löydy. Tuokin perustuu 2000 lataussykliin ja 300km.n rangeen / lataus. Nykyään esim BYD plade akulle arvioidaan kestoksi jopa 5000 lataussykliä ja muillakin 3000.
Uutiset, ettei liike ota autoa vastaan koskee vain pieniakkuisia plukareita joilla on ajeltu pääasiassa sähköllä.Voihan sitä kaikkea autovalmistajien valheita uskoa. Autovalmistajat ovat valehtelun ammattilaisia ja kiinalaiset varsinkin suoltavat lähinnä paskaa suustaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä kaikkea autovalmistajien valheita uskoa. Autovalmistajat ovat valehtelun ammattilaisia ja kiinalaiset varsinkin suoltavat lähinnä paskaa suustaan.
Ja juntti kun päättää ja ”tietää” asiat paremmin kuin tutkimuslaitokset laajoissa tutkimuksissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja juntti kun päättää ja ”tietää” asiat paremmin kuin tutkimuslaitokset laajoissa tutkimuksissaan.
Eihän 100% varmaksi pysty kukaan sanomaan, mutta kyllä minusta jotain kertoo kestävyydestä se että täyssähköissä akkutakuut ovat tyypillisesti vähintään sen 8v/160tkm. Tuo on pitkä aika verraten siihen että esim. polttomoottorin takuu on kuitenkin yleensä selvästi lyhyempi, vaikka nekin huollettuna kestävät pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän 100% varmaksi pysty kukaan sanomaan, mutta kyllä minusta jotain kertoo kestävyydestä se että täyssähköissä akkutakuut ovat tyypillisesti vähintään sen 8v/160tkm. Tuo on pitkä aika verraten siihen että esim. polttomoottorin takuu on kuitenkin yleensä selvästi lyhyempi, vaikka nekin huollettuna kestävät pitkään.
Eihän takuuajan päättyminen sähköautoissakaanntarkoita, että sen jälkeen auto olisi käyttökelvoton. Ei, vain takuu loppuu. Näin se toimii myös fossiileilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän takuuajan päättyminen sähköautoissakaanntarkoita, että sen jälkeen auto olisi käyttökelvoton. Ei, vain takuu loppuu. Näin se toimii myös fossiileilla.
Ei varmaan tarkoitakaan, mutta en puuttuisi pikkusormellakaan sähköautoon, jonka akkutakuu on loppu. Jos ja kun akku loppuu, niin auto on arvoton.
Ja kun akku on loppu, niin se on myös auton loppu. Akun vaihto on aina liian kallis toimenpide ja loppuun ajettuun akkuun ei mitkään yksittäisten kennojen vahdot auta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaan tarkoitakaan, mutta en puuttuisi pikkusormellakaan sähköautoon, jonka akkutakuu on loppu. Jos ja kun akku loppuu, niin auto on arvoton.
Ja kun akku on loppu, niin se on myös auton loppu. Akun vaihto on aina liian kallis toimenpide ja loppuun ajettuun akkuun ei mitkään yksittäisten kennojen vahdot auta.Sitkeä poika vääntää työkseen ison kasan paskaa Suoleen päivittäin ja vielä silloinkin kun muut vasta heräilevät, nukkuvat ja lähtevät jonkin ajan päästä töihin
Sähköauton akustot kestävät tutkimusten ja kenttäkokeiden mukaan hyvinkin 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään. Toki joku harvaa yksilö voi vikaantua, mutta siitä selvitään vaihtamalla yksi tai pari moduulia akustoon ja sen kustannus jo muutaman tonnin ja taas matka jatkuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei varmaan tarkoitakaan, mutta en puuttuisi pikkusormellakaan sähköautoon, jonka akkutakuu on loppu. Jos ja kun akku loppuu, niin auto on arvoton.
Ja kun akku on loppu, niin se on myös auton loppu. Akun vaihto on aina liian kallis toimenpide ja loppuun ajettuun akkuun ei mitkään yksittäisten kennojen vahdot auta.Itse ostaisin paljon luottavaisemmin 200 tkm ajetun sähköauton, jonka akku on testattu ja todettu olevan ok-kunnossa kuin saman verran ajetun nykyaikaisen polttiksen, minkä moottorin ja apulaitteiden kunnosta (esim.öljynsyönti yms.) ei voi koskaan täysin etukäteen varmistua.
Toki sitten jos sen 200tkm ajetun sähköauton akku olisi jostain syystä huomattavasti heikentynyt niin sitten se yksilö vaan jätetään väliin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ostaisin paljon luottavaisemmin 200 tkm ajetun sähköauton, jonka akku on testattu ja todettu olevan ok-kunnossa kuin saman verran ajetun nykyaikaisen polttiksen, minkä moottorin ja apulaitteiden kunnosta (esim.öljynsyönti yms.) ei voi koskaan täysin etukäteen varmistua.
Toki sitten jos sen 200tkm ajetun sähköauton akku olisi jostain syystä huomattavasti heikentynyt niin sitten se yksilö vaan jätetään väliin.Niinpä.
Ei tietenkään kannata ostaa viallista käytettyä autoa. Eihän tämä mitenkään poikkea polttiksiinkaan nähden. Harva haluaa ostaa 200tkm ajettua viallista polttistakasn.
Ja jos haluaa, niin silloin tietysti hyväksyy sen mukana tulevat riskit ja korjauskustannukset.
Miten tämä on nyt niin suureksi jutuksi tullut muutamille fossiileille, vaikka noin on iätkaiket toimittu autokaupoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitkeä poika vääntää työkseen ison kasan paskaa Suoleen päivittäin ja vielä silloinkin kun muut vasta heräilevät, nukkuvat ja lähtevät jonkin ajan päästä töihin
Sähköauton akustot kestävät tutkimusten ja kenttäkokeiden mukaan hyvinkin 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään. Toki joku harvaa yksilö voi vikaantua, mutta siitä selvitään vaihtamalla yksi tai pari moduulia akustoon ja sen kustannus jo muutaman tonnin ja taas matka jatkuu.Akun kunnon testaaminen ei ole edes vaikeaa, joten noinkin paljon ajetun auton akku ilman muuta kannattaa testata. Jos olet ostamassa yli 200tkm ajettu polttistakin, niin viisasta on varmistua senkin osalta kunto.
Mikä tässä nyt niin kummastuttaa noita fossiiliautohemmoja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitkeä poika vääntää työkseen ison kasan paskaa Suoleen päivittäin ja vielä silloinkin kun muut vasta heräilevät, nukkuvat ja lähtevät jonkin ajan päästä töihin
Sähköauton akustot kestävät tutkimusten ja kenttäkokeiden mukaan hyvinkin 20 vuotta menettämättä merkittävästi kapasiteettiään. Toki joku harvaa yksilö voi vikaantua, mutta siitä selvitään vaihtamalla yksi tai pari moduulia akustoon ja sen kustannus jo muutaman tonnin ja taas matka jatkuu.En löydä nettiautosta ainoatakaan 20 v vanhaa sähköautoa.
Minulla mikään akku, missään sähkövehkeessä ei ole kestänyt 20 vuotta. Sähköfillarin akku kesti asiallisesti hoidettuna 10 vuotta, sähkötyökalujen akkujen kesto keskimäärin samaa luokkaa...
Sähkötupakan 2kpl 18650 laatuakkua kestävät n. 2 vuotta. Ovat vuorotellen latauksessa joka päivä. Tehokkaan led-valaisimen kallis akusto loppui 2 v ikäisenä.
- Anonyymi
Dieselmersuni näytti tankkauksen jälkeen rangeksi 1400 km, kertaakaan sillä ei päässyt edes 1000 km:ä.
Todella suuri kusetus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010