Predestinaatio-oppi

Anonyymi-ap

Tämä ajatus, joka on erityisesti esillä kalvinismissa ja joka opettaa predestinaatiota, eli pelastuvat on etukäteen määrätty. Onko Suomessa lahkoissa kalvinistisia näkemyksiä?

67

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikkitietävä Herra Sebaot tiesi jo ensimmäistä ihmistä luodessaan kaikkien tulevien ihmisten kaikki ajatukset ja teot, joten tästä näkökulmasta Hän tiesi jo silloin ketkä pelastuvat.

• Anonyymi

Tiesi. Mutta ei määrännyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avaisitko seikkaperäisesti, kuinka voi tietää 100% varmasti tulevan ilman, ettei se tuon tietämisen seurauksena tuleva ole myös ennalta määrätty?

Jos Jumala tietää 100% varmuudella etukäteen tekoni, ajatukseni sekä loppusijoituspaikkani ja jopa ennen syntymääni on koko elämänkulkuni etukäteen käsikirjoitettu, enkä voi siitä pilkun paikkaakaan muuttaa. Olen tuomittu tai pelastettu, mutta itse en voi asiaan vaikuttaa.

Edes alkeellinen logiikkaa ei taida kuulua raamattupiirienne aiheisiin?

-a-teisti-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avaisitko seikkaperäisesti, kuinka voi tietää 100% varmasti tulevan ilman, ettei se tuon tietämisen seurauksena tuleva ole myös ennalta määrätty?

Jos Jumala tietää 100% varmuudella etukäteen tekoni, ajatukseni sekä loppusijoituspaikkani ja jopa ennen syntymääni on koko elämänkulkuni etukäteen käsikirjoitettu, enkä voi siitä pilkun paikkaakaan muuttaa. Olen tuomittu tai pelastettu, mutta itse en voi asiaan vaikuttaa.

-a-teisti-

Ei, ei kuulu. Puhumattakaan, että tiedettäisiin, että mitä Raamatussa lukee - kuten tuo Paavalin opin pelastus, joka lukee selvällä suomen kielellä = pelastua tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa. Roomalaiskirje 7 luku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-a-teisti-

ArtoTTT

#enkä voi siitä pilkun paikkaakaan muuttaa. Olen tuomittu tai pelastettu, mutta itse en voi asiaan vaikuttaa. #

Sinähän voit kääntyä vaikka hetipaikalla, kuka sinua voisi estää, en minä ainakaan aio estää. Mutta toisaalta tiedän aika lailla varmasti ettet ole katumassa ja parannusta tekemässä, se lienee ennalta tietämistä. Mutta siis kuka sinua estäisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

#enkä voi siitä pilkun paikkaakaan muuttaa. Olen tuomittu tai pelastettu, mutta itse en voi asiaan vaikuttaa. #

Sinähän voit kääntyä vaikka hetipaikalla, kuka sinua voisi estää, en minä ainakaan aio estää. Mutta toisaalta tiedän aika lailla varmasti ettet ole katumassa ja parannusta tekemässä, se lienee ennalta tietämistä. Mutta siis kuka sinua estäisi?

ArtoTTT

Ettei vain alakerran isäntä pidä sinua pauloissa....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

No, osaatkos sinä selittää loogisen umpiperän, johon kaikkivaltius ja ennalta tietäminen väistämättä johtaa?

Jos Jumala kaiken ennalta tietää on täysin mahdoton mahduttaa yhtälöön mitään valinnan vapautta.

"Sinähän voit kääntyä vaikka hetipaikalla..."

On lukemattomia kysymyksiä, joihin tulisi saada järkeenkäypä vastaus, jotta tuo olisi mahdollista. Ja nämä ovat kysymyksiä, joihin ainoa vastaus on tyypillisesti täydellinen hiljaisuus tai vastaus, joka ei vastaa mihinkään,

-a-teisti-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Mistä arvelet mistä minun tulisi sitä parannusta tehdä? Mikä tässä elämässä nyt on niin vinksallaan, että pitäisi alkaa suuresti katumaan?

-a-teisti-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, osaatkos sinä selittää loogisen umpiperän, johon kaikkivaltius ja ennalta tietäminen väistämättä johtaa?

Jos Jumala kaiken ennalta tietää on täysin mahdoton mahduttaa yhtälöön mitään valinnan vapautta.

"Sinähän voit kääntyä vaikka hetipaikalla..."

On lukemattomia kysymyksiä, joihin tulisi saada järkeenkäypä vastaus, jotta tuo olisi mahdollista. Ja nämä ovat kysymyksiä, joihin ainoa vastaus on tyypillisesti täydellinen hiljaisuus tai vastaus, joka ei vastaa mihinkään,

-a-teisti-

ArtoTTT

Eli ennalta tietäminen on sitä että tiesin varsin hyvin ettet mitään parannusta aio tehdä, mutta sait itse valita teetkö vai et. Mutta ennalta määräminen olisi sitä että emäntäsi käskisi sinun käydä kaupassa, se ei ole enään silloin sinun valintasi, sinun on käytävä kaupassa,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä arvelet mistä minun tulisi sitä parannusta tehdä? Mikä tässä elämässä nyt on niin vinksallaan, että pitäisi alkaa suuresti katumaan?

-a-teisti-

ArtoTTT

Sinähän voit kysyä vaikka vaimoltasi, oletko koskaan mitään väärää tehnyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Sanotko sinä, että kaikkitietävä Herra Sebaot ei tiennyt sinun ajatuksiasi ja tekojasi jo aikojen alussa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Sinähän voit kysyä vaikka vaimoltasi, oletko koskaan mitään väärää tehnyt.

Ja en tekisi koskaan mitään väärää, jos olisin lahkouskossa? Tuskin se Arto noin menee, etkä synnitön ole sinäkään.

”Syntimme” ovat ehkä sisällöltään monelta osin erilaisia, mutta niinhän se menee meillä kaikilla.

-a-teisti-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Ettei vain alakerran isäntä pidä sinua pauloissa....

Kaikkitietävä Herra Sebaot loi Saatanaksi myöhemmin muuttuneen arkkienkeli Luciferin, vaikka tiesi tästä tulevan vastustajansa.

Osaatko sinä arvioida, miksi Herra Sebaot teki arkkienkeli Luciferista kuten myös ihmisestä vajavaisen, vaikka tiesi tarkkaan mitä tulee tapahtumaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herra Sebaotin kaikkitietävässä katsannossa jokaisen tulevan ihmisen osa oli jo määrätty ennen ensimmäisen ihmisen luomista, eikä sinun tekemisesi ja ajatuksesi muuta Hänen ennalta tietämäänsä millään tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Eli ennalta tietäminen on sitä että tiesin varsin hyvin ettet mitään parannusta aio tehdä, mutta sait itse valita teetkö vai et. Mutta ennalta määräminen olisi sitä että emäntäsi käskisi sinun käydä kaupassa, se ei ole enään silloin sinun valintasi, sinun on käytävä kaupassa,

Oletko nyt tosissasi ? Vai etkö ymmärtänyt kysymystä? Kysymykseen et vastannut kuitenkaan. Tapasi mukaan. Kysymyshän oli tämä:

Esitä minulle loogisesti pitävä esimerkki siitä, kuinka voin tehdä vapaita valintoja, jos jokin ylivertainen ja erehtymätön entiteetti tietää 100 prosentin varmuudella etukäteen kaikki tulevat ajatukseni sekä tekoni elämäni alusta sen loppuun?

Tuo kyllä nyt vaikuttaa vahvasti ratkaisemattomalta yhtälöltä, mutta jos todellakin kykenet sen ratkaisemaan, niin olen mitä kiinnostunein ratkaisustasi.

-a-teisti-

-a-teisti-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Tarkoitatko ettei Jumala ole sinulle ja herätysliikkeellesi Kaikkivaltias jonka Raamattuun kirjatun Sanan mukaisesti jokaisen ihmisem elämä muodostuu?

• Anonyymi
      • Anonyymi

" Onko Suomessa lahkoissa kalvinistisia näkemyksiä?"

Kyllä on. "Kun vesitippa otsalle tipahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa." Näin ovat kirkon oppineet päättäneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Onko Suomessa lahkoissa kalvinistisia näkemyksiä?"

Kyllä on. "Kun vesitippa otsalle tipahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa." Näin ovat kirkon oppineet päättäneet.

Älä valehtele. Ev.lut. Vähä katekismus, liitteet, Martti Luther itse sanoo, että kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä valehtele. Ev.lut. Vähä katekismus, liitteet, Martti Luther itse sanoo, että kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.

Ymmärrät hyvin, että Luther ei ole tarkoittanut tuon olevan kristillisen kasteen nimenomainen tarkoitus, vaan Kristuksen elämään ja kuolemaan kastaminen. Mutta, että tuon pyhän sakramentin luonnollinen seuraus on myös se, että Prkl, Kristuksen vastustajana, hyökkää kastettuja Kristuksen omia vastaan.

• Anonyymi

Kerrotko, että mikä se pelastus on ka laitatko Raamatusta/uskontunnustuksista esille. Kiitän.

• Anonyymi

"Ymmärrät hyvin, että Luther ei ole tarkoittanut tuon olevan kristillisen kasteen nimenomainen tarkoitus"

Luther sekoili paljon kasteasiassa ja vaihtoi mielipidettään aina tilanteen mukaan. Aluksi hänkin kannatti upotuskastetta, mutta kun pelkäsi menettävänsä ruhtinaitten kannatuksen, muutti käsityksiään lapsikasteeksi:
        Isa Katekismus:
        "Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen."

• Anonyymi kirjoitti:

"Ymmärrät hyvin, että Luther ei ole tarkoittanut tuon olevan kristillisen kasteen nimenomainen tarkoitus"

Luther sekoili paljon kasteasiassa ja vaihtoi mielipidettään aina tilanteen mukaan. Aluksi hänkin kannatti upotuskastetta, mutta kun pelkäsi menettävänsä ruhtinaitten kannatuksen, muutti käsityksiään lapsikasteeksi:
        Isa Katekismus:
        "Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen."

Lapsikaste, aikuiskaste ja erilaiset tavat kastaa ovat olleet alusta saakka käytössä.

• Anonyymi

Ennalta tietäminen on niinkuin pimeässä katsoisit valolampulla sadan metrin päähän ja näkisit mitä siellä on mutta se valokiila ei kuitenkaan muuta mitään siellä sadan metrin päässä.

• Anonyymi

Jos sinä katsot jotain, oli se katseesi kohde lähellä tai kaukana, näet aina menneisyydessä tapahtuneen asian, koska valon nopeus on n. 300 000 km/s ja jos sinä vaikka katsot kiikarilla sadan metrin päässä olevan puun tuulessa heiluvia lehtiä, katsot aina äsken tapahtunutta, et koskaan juuri nyt tapahtuvaa.

• Anonyymi

Herääminen pelottaa kun tekee mieli nukkua.

• Anonyymi

Varsinkin jos nukkuu syvää synnin unta. Mutta Pyhä henki tahtoo herättää ihmisen.

• ”Onko Suomessa lahkoissa kalvinistisia näkemyksiä?”

Kalvinismista on otettu oppeja moneenkin suutaukseen. Esim. helluntailaisuus, vapaakirkko, baptismi ja metodismi, sisältävät niitä. Samoin evankelikaalinen liike on rakennettu kalvinismin perustalle.

Ainakin luterilaisen kirkon viidesläisillä on mukaan myös kalvinistisia näkemykisä. Yksi niistä on mm. ”uskoon tulemisen” käsite. Samoin Patmoksessa puhutaan usein kalvinismi puolesta.

• Anonyymi

Kaikkein pahinta kalvinismia harrastaa luterilainen kirkko, joka opettaa, että "Jumala on ennaltamäärännyt pelastukseen ne, jotka pappi kastaa."!

Siihen ei tarvita mitään uskoontulemista tai Jeesuksen seuraamista. Tuo seremonia riittää.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikkein pahinta kalvinismia harrastaa luterilainen kirkko, joka opettaa, että "Jumala on ennaltamäärännyt pelastukseen ne, jotka pappi kastaa."!

Siihen ei tarvita mitään uskoontulemista tai Jeesuksen seuraamista. Tuo seremonia riittää.

:D Aika pihalla taidat olla...

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

:D Aika pihalla taidat olla...

Tarkoitatko, että papit valehtelevat?
        Hehän sanovat aina kastetilaisuudessa, että "nyt tästä lapsesta tuli Jumalan lapsi."

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatko, että papit valehtelevat?
        Hehän sanovat aina kastetilaisuudessa, että "nyt tästä lapsesta tuli Jumalan lapsi."

:D Et siis edes ymmärrä, mistä keskustellaan.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

:D Et siis edes ymmärrä, mistä keskustellaan.

Eikö tuo enää pidäkkään paikkaansa:
        ""Jumala on ennaltamäärännyt pelastukseen ne, jotka pappi kastaa."!

En ymmärrä???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö tuo enää pidäkkään paikkaansa:
        ""Jumala on ennaltamäärännyt pelastukseen ne, jotka pappi kastaa."!

En ymmärrä???

Ja itse Luther sanoo, että kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja itse Luther sanoo, että kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi.

Kyllä, koska juutalaisuuden jumaluus, ei ole uskonnossa Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan isä Jumala - tämä on tarinan uhri. Ja kaste on ilmestyskirjan 13. luvun Pedon merkki.

Pelastus Paavalin Roomslaiskirjeen 7. luvun mukaan, on pelastua tekemöän vaikka sitä pahaa mitä vihaa.

Mooseksen tulivuorijumala, jonka tulivuoren sisus on tarinan helvetti, mitä uskovaiset pelkäävät ja palvovat tästä syystä Jeesusta sille uhrattuna tosi Jumalana, sanoo 2.Moiseksen kirja luku 13. se olkoon merkkinä otsallanne.

Jumala siis merkkaa ennalta pelastuvat helvettiin tällä kastemerkillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, koska juutalaisuuden jumaluus, ei ole uskonnossa Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan isä Jumala - tämä on tarinan uhri. Ja kaste on ilmestyskirjan 13. luvun Pedon merkki.

Pelastus Paavalin Roomslaiskirjeen 7. luvun mukaan, on pelastua tekemöän vaikka sitä pahaa mitä vihaa.

Mooseksen tulivuorijumala, jonka tulivuoren sisus on tarinan helvetti, mitä uskovaiset pelkäävät ja palvovat tästä syystä Jeesusta sille uhrattuna tosi Jumalana, sanoo 2.Moiseksen kirja luku 13. se olkoon merkkinä otsallanne.

Jumala siis merkkaa ennalta pelastuvat helvettiin tällä kastemerkillä.

Olisi tietysti kiva nähdä livenä, jos ja kun lamppu syttyy jonkun päässä, kun hän yht äkkiä oivaltaakin tarinan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksikö nuo kasteenpalvojat käyttävät niin törkeää kieltä?

• Anonyymi

Kalvinistit kielsivät pystynainnin koska pystynainti seinää, pöytää tai hyllykköä vasten saattoi johtaa tanssahteleviin askeliin ja jopa itse tanssiin ja tanssi jos mikä oli suurin synti.

• Anonyymi

Siitä - kristinuskosta - löytyykin näitä kaiken maailman transsitanssiorgialahkoja kaiken maailman perversioin, kuten kaikkia muitakin orgialahkoja, perustuuhan juutalaisuus falloskultin palvontaan. Juurihan niitä muotoiltiin oikeuslaitosta myöten muovailuvahasta.

• Anonyymi

Suurin synti vain kasvaa Paavalin mukaa aina vain suuremmaksi, että se synniksi nähtäisiin (Room.7)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin synti vain kasvaa Paavalin mukaa aina vain suuremmaksi, että se synniksi nähtäisiin (Room.7)

ja se nähdään

• Anonyymi

Joko te löysitte Raamatusta Paavalin Roomalaiskirje, 7 luvusta, että mikä on se pelastus, kun Paholainen varastaa sielun?

• Anonyymi

On sitten kristinuskon minkä tahansa haaran teologi, niin olisi mielenkiintoista tietää, että ihan oikeastiko hän/kaikki toimivat 'vilpittömässä mielessä', vai onko kaikilla vain 'ketunhäntä kainalossa'?!

• ”Anonyymi” 2025-11-06 11:21:11 kirjoitti :
      ”Eikö tuo enää pidäkkään paikkaansa: ""Jumala on ennaltamäärännyt pelastukseen ne, jotka pappi kastaa."!”

Tuo on oppi, josta en ole koskaan kuullutkaan.

• Anonyymi

Eikö se kaste pelastakkaan? Ainakin pappi vakuuttaa niin.
        Onko koko seremonia turha?

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö se kaste pelastakkaan? Ainakin pappi vakuuttaa niin.
        Onko koko seremonia turha?

Eli sinusta kaste on täysin turha eikä Jeesus sellaista edes mainitse?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Mitä kaste sinulle merkitsee?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Kaste ei ole turha, vaan se kuuluu uskoontulleelle todistukseksi siitä, että haluaa seurata Jeesusta. Se on samanlainen "sakramentti" kuin suun tunnustus, tai ehtoollinen.
        Sanoohan Jeesus: "Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan Isäni edessä."
        Mutta kaste ei pelasta ketään eikä puhdista ihmistä synneistä, kuten kirkko opettaa.
        Synnit saa anteeksi vain uskomalla Jeesuksen sovintokuolemaan:
        Ap 10
        "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

• Anonyymi kirjoitti:

Kaste ei ole turha, vaan se kuuluu uskoontulleelle todistukseksi siitä, että haluaa seurata Jeesusta. Se on samanlainen "sakramentti" kuin suun tunnustus, tai ehtoollinen.
        Sanoohan Jeesus: "Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan Isäni edessä."
        Mutta kaste ei pelasta ketään eikä puhdista ihmistä synneistä, kuten kirkko opettaa.
        Synnit saa anteeksi vain uskomalla Jeesuksen sovintokuolemaan:
        Ap 10
        "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Niin, jos ei lapsena ole kastettu, voi sitten vaikka aikuisena käydä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Niin, jos ei lapsena ole kastettu, voi sitten vaikka aikuisena käydä.

Mutta silloinhan se on ihmistekoa????
        Sehän on kauhistus kastefanaatikoille.

Miksi Jumala ei kasta aikuisia?

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta silloinhan se on ihmistekoa????
        Sehän on kauhistus kastefanaatikoille.

Miksi Jumala ei kasta aikuisia?

Ai kaste vai?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ai kaste vai?

Ai mitä?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ai kaste vai?

Kastehan on ihmistekoa, koska Jeesus antoi IHMISILLE käskyn kastaa! Turha on selvää asia sotkea monimutkaisilla teologisilla selityksillä.

Perin yksinkertaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kastehan on ihmistekoa, koska Jeesus antoi IHMISILLE käskyn kastaa! Turha on selvää asia sotkea monimutkaisilla teologisilla selityksillä.

Perin yksinkertaista.

Ei vaan kasteessa tapahtuvat asiat ovat Jumalan tekoa.

Jeesus antoi myös ihmisille käsky antaa syntejä anteeksi mutta silti syntien anteeksianto on Jumalan teko

selkeää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus antoi myös ihmisille käsky antaa syntejä anteeksi mutta silti syntien anteeksianto on Jumalan teko

selkeää

Kyllä. Jumala toimii ihmisten kautta. Paavalikin kirjoitti: "sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa" vaikka selvää on että uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan toimesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

selkeää

Tuo on vale: "Jeesus antoi myös ihmisille käsky antaa syntejä anteeksi"

Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi. Opetuslapsille annettiin valta julistaa synninpäästö niille, joille Jumala on antanut ne anteeksi. Eikä siihenkään tarvita kastetta!

Riippuukohan eräiden koko usko vain kasteessa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on vale: "Jeesus antoi myös ihmisille käsky antaa syntejä anteeksi"

Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi. Opetuslapsille annettiin valta julistaa synninpäästö niille, joille Jumala on antanut ne anteeksi. Eikä siihenkään tarvita kastetta!

Riippuukohan eräiden koko usko vain kasteessa?

" Opetuslapsille annettiin valta julistaa synninpäästö"

Kyllä, eli antaa synnit anteeksi mutta Jumalahan ne antaa

Kaste ja usko tarvitaan syntien anteeksi antoon. Monien usko riippuu juuri Jeesuksessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Jumala toimii ihmisten kautta. Paavalikin kirjoitti: "sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa" vaikka selvää on että uudestisyntyminen tapahtuu Jumalan toimesta

" Paavalikin kirjoitti: "sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa"

Paavali ei tuossakaan yhdistä uudestisyntymistä kasteeseen, vaan evankeliumin julistamiseen, jota Paavali teki.
        "Henki on se, joka eläväksi tekee."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, Jumala toimii ihmisen kautta. Näin on ollut aina

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joidenkin usko perustuu materiaan, kuten veteen, kasteeseen tai leipään, kuten ehtoolliseen, mutta Jeesus opettaa:
        Joh 3
        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joidenkin usko perustuu materiaan, kuten veteen, kasteeseen tai leipään, kuten ehtoolliseen, mutta Jeesus opettaa:
        Joh 3
        "Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Kristityn usko perustuu Jumalan lupauksiin ja Jumala toimii materiankin kautta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin tekee, aamen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristityn usko perustuu Jumalan lupauksiin ja Jumala toimii materiankin kautta

Kyllä ja usko kohdistuu aina Kristuksen täytettyyn työhön mitä kaste ja ehtoollinenkin julistavat

• Anonyymi

Jumala tietää ennalta kuka pelastuu ja kuka ei!!

Jumalan kylvämät pelastuvat ja paholaisen kylvämät menevät helvettiin minne he kuuluvatkin. Tämä tulee esiin Jeesuksen vertauksesta ...

"24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
      25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
      26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
      27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
      28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
      29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin."

Näin on tällä maailmalle käynyt. Jumala kylvi hyvän siemenen maahan eli Valtakunnan lapset eli Jeesukseen uskoontulleet ja sitten paholainen kylvi omat siemenensä jotka sitten lopulta menevät helvettiin ja syystäkin.

Jumala tietää ennalta kuka on Valtakunnan lapsi ja kuka paholaisen kylvös.

• Tuossa on oikeastaan pieni ongelma. Miksi sitten Jumala sallii muut uskonnot ja jopa ateismin, jos Hän jo ennalta on päättänyt ennen syntymää kaiken?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Tuossa on oikeastaan pieni ongelma. Miksi sitten Jumala sallii muut uskonnot ja jopa ateismin, jos Hän jo ennalta on päättänyt ennen syntymää kaiken?

Vastaus on:
        " Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
        28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'

• Anonyymi kirjoitti:

Vastaus on:
        " Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'

Aika lailla ohi meni. Kristinuskohan ilmestyi aika "myöhään", sitä ennen oli monia muita uskontoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      256
      5665
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      137
      5165
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      28
      4918
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      129
      2197
    5. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      405
      1867
    6. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      54
      1784
    7. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1722
    8. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      95
      1715
    9. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      96
      1454
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      397
      1389
    Aihe