Sekavaa informaatiota

Anonyymi-ap

Juuri hiljattain on netissä ollut ohjeita, että jos takaa tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo, niin ei pidä hidastaa vauhtia, vaan jatkaa eteenpäin (ja laittaa hälytysvilkut päälle merkiksi, että on huomannut takaa tulevan.)
Nyt kuitenkin Ilta-Sanomissa neuvotaan, että pitää hidastaa vauhtia ja ohjata tarvittaessa tien sivuun.

29

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu siitä, puhutaanko maantieajosta, vai taajama-ajosta. Maantiellä ei välttämättä tarvitse hidastaa yhtään, vaan siirtyä sivuun ajamaan ja antaa esteetön kulku.

      • Anonyymi

        Joo, siirtyä sivuun ja antaa seesteetön kulku pysähtyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, siirtyä sivuun ja antaa seesteetön kulku pysähtyen.

        Pippeli.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, siirtyä sivuun ja antaa seesteetön kulku pysähtyen.

        Esteettömän kulun antaminen ei aina vaadi pysähtymistä. Kun maantiellä siirtyy mahdollisimman reunaan ajamaan jatkaen samalla nopeudella, niin hälytysajoneuvo pääsee sujuvasti ohi ja esteetön kulku toteutuu.

        Taajamissa tilanne on sitten hivenen erilainen. Ei tietenkään saa pysähtyä siten, etteivät muut voi antaa esteetöntä kulkua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esteettömän kulun antaminen ei aina vaadi pysähtymistä. Kun maantiellä siirtyy mahdollisimman reunaan ajamaan jatkaen samalla nopeudella, niin hälytysajoneuvo pääsee sujuvasti ohi ja esteetön kulku toteutuu.

        Taajamissa tilanne on sitten hivenen erilainen. Ei tietenkään saa pysähtyä siten, etteivät muut voi antaa esteetöntä kulkua.

        Maantiellä tuo mahdollisimman laitaan siirtyminen ja kuitenkin samalla nopeudella jatkaminen on sitä idiootin toimintaa, jolla parhaiten häiritsee sen hälytysajoneuvon turvallista etenemistä.
        Voihan ja pitääkin siellä taajamassa niiden muidenkin jopa pysähtyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pippeli.

        Ja mitä sinä tuolla älynköyhällä kommentillasi haluta sanoa?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiellä tuo mahdollisimman laitaan siirtyminen ja kuitenkin samalla nopeudella jatkaminen on sitä idiootin toimintaa, jolla parhaiten häiritsee sen hälytysajoneuvon turvallista etenemistä.
        Voihan ja pitääkin siellä taajamassa niiden muidenkin jopa pysähtyä.

        Kokeillaan porukalla, jaksaako tuo lahopää inttää tuota sekoiluaan koko ensi vuoden. Mä aloitan: pitää jatkaa samalla nopeudella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeillaan porukalla, jaksaako tuo lahopää inttää tuota sekoiluaan koko ensi vuoden. Mä aloitan: pitää jatkaa samalla nopeudella.

        Joo, tyhmiä ei valitettavasti voi mitenkään estää kirjoittamaan palstoille. Ei itse myöskään tajua älynsä puutetta, vaan kirjoittelee noita aivopierujaan.


    • Anonyymi

      Tarvittaessa sana määrittää asian. Joskus tarvitsee ja toisinaan taas ei.

    • Anonyymi

      Juu kuten arvelin muistit väärin tai ymmärsit väärin, https://www.is.fi/autot/art-2000011387492.html.
      Jutussa todettiin että hätävilkun käyttökään ei ole yksinkertainen ja vaaraton vaihtoehto, ihemttelen vain mikä hinku sitä oli alkaa suosittelemaan kun kansaivälisesti ja suomessakin laajalti ja ainakin kymmeniä vuosia käytössä ollut vilkun vilauttaminen oikealle ajaa saman asian.

      • Anonyymi

        Ihan sama sitten, että vilauttaako hätävilkkua hetkellisesti viestiksi. Juttu on se, että takana tuleva hälytysajoneuvo tietää, että hänet on huomioitu ja huomattu. Ei hätävilkkua kannata pitää päällä turhan pitkään. Jos sitten on aikomus kääntyä jonnekin, niin normaalilla vilkutuksella siitä sitten ilmoitetaan tietenkin.

        Eihän sekään ole järkevää, että taajamassa kaikki hälytysajoneuvon huomanneet, kytkevät hätävilkun päälle. Eihän kukaan sellaisessa vilkkuviidakossa tiedä, että minne kukin on menossa. Hätävilkkukytkentä on vain hetkellinen viestintä, että hälytysajoneuvo on tulossa. Järkeä saa ja pitää käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama sitten, että vilauttaako hätävilkkua hetkellisesti viestiksi. Juttu on se, että takana tuleva hälytysajoneuvo tietää, että hänet on huomioitu ja huomattu. Ei hätävilkkua kannata pitää päällä turhan pitkään. Jos sitten on aikomus kääntyä jonnekin, niin normaalilla vilkutuksella siitä sitten ilmoitetaan tietenkin.

        Eihän sekään ole järkevää, että taajamassa kaikki hälytysajoneuvon huomanneet, kytkevät hätävilkun päälle. Eihän kukaan sellaisessa vilkkuviidakossa tiedä, että minne kukin on menossa. Hätävilkkukytkentä on vain hetkellinen viestintä, että hälytysajoneuvo on tulossa. Järkeä saa ja pitää käyttää.

        Niinpä, käyttää järkeä, joten mitä hittoa varten sitten pitää sitä hätävilkkua edes vilautella?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, käyttää järkeä, joten mitä hittoa varten sitten pitää sitä hätävilkkua edes vilautella?

        Sillä ilmoitetaan hälytysajoneuvon kuljettajalle, että hänet on huomattu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ilmoitetaan hälytysajoneuvon kuljettajalle, että hänet on huomattu.

        Kyllä se hälykuski huomaamisensa tietää parhaiten kun vilkulla oikealle vilauttaa. Vai meinaatko, että se hälykuski on sokea että vain shokkivalo sen tajuntaan menisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se hälykuski huomaamisensa tietää parhaiten kun vilkulla oikealle vilauttaa. Vai meinaatko, että se hälykuski on sokea että vain shokkivalo sen tajuntaan menisi.

        Asia on täysin selkeä, miksi "on huomattu" viestinnäksi on valikoitunut jokin muu, kuin miten ajoneuvon kääntyminen tai sivusuunnassa siirtyminen ilmoitetaan.


    • Anonyymi

      Itte tulee aina painettua pedaalia kun näkee takaa lähestyvät vilkut.
      Jotkut paloauto ja amppari on helppoja karistaa kannasta eikä tarvi miettiä mitään väistelyjä.
      Vaan muutama polkaisu ja ne jää.
      Poliisi on vähän niin ja näin, tosin useasti niillä on keikka piipalla eikä ne jää siihen ihmettelee jos joku vähän kiihdyttelee alta pois.
      Toimii lähinnä taajamassa, maantiellä ei ole tullut kokeiltua.

    • Anonyymi

      minä laitan vilkun oikealle ja teen tilaa. ihan sama mitä ohjeistavat.
      tilaa voi tehdä ajamalla päin punaisia tai painaa kaasua mm.

      • Anonyymi

        Minä vilkutan hetkellisesti hätävilkkua ja annan esteettömän kulun. Vilkkuja käytän sitten tarpeen mukaan, mikäli käännyn tai vaihdan kaistaa (kuten normaalistikin tehdään).


    • Anonyymi

      Ei pidä hidastaa vauhtia. Eikä tarvitse ajaa sivuunkaan, koska hälytysajoneuvo etsii reittinsä, ellet ole juuri siinä ainoan pääsytien tukkeena. Silloin väistetään pois alta!

      • Anonyymi
        UUSI

        Pitää antaa esteetön kulku hälytysajoneuvoille. Saat vaikka hypätä ajoneuvollasi ilmaan, kunhan vain et estä tai häiritse hälytysajoneuvon etenemistä.


    • Anonyymi
      UUSI

      En tiedä mikä nyky-yhteikunnassa on pielessä.
      Joskus 80 luvulla kun olin nuori ajettiin ns. pillurallia kaupungilla, eli autolla ajeli lähes kaikki selvinpäin olevat nuoret ja tietyt kadut olivat aivan tukossa.
      Jostan kumman syystä tilaa kuitenkin löytyi aina esin. sivukadulta tultaessa, myös parkkipaikalta lähteiessa tilaa löytyi aina.
      Tilan antamisen kulttuuri syntyi siinä pillurallissa.
      Toisinaan tuli poliisi tai lanssi hälyvalot päällä mutta ei se paljoa häirinyt ajoa kun kaikki siirtyivät oikeaan reunaan ja hälyauto ajoi siinä kadun keskiviivan päällä turvallisesti.

      Nyt on vallalla se minä minä kulttuuri eikä niitä opetustilateita kuten se pilluralli oli meille ole enään olemassakaan.
      Porukka ei vain osaa eikä välitä.

      Hälyajoneuvolle tietä antaminen on ihan luonnollinen asia, samalla vauhdilla tai yaajamassa pysähtymällä annetaan tilaa ja siinä tosiaan se vilkun vilautus kuten monelle muullekkin ohitusta kyttäävälle.
      Nykyään on vain tosiaan se minä minä kulttuuri että ohitusta kyttäävän menoa mieluummin haitataan kuin avitetaan.
      Monelle olisi paikka harjoitella hälyajoneuvon kohtaamista tavallisen ohittajan kanssa, ajaa vähän emennän oikealle sen kekiviivalle kiilamisen sijaan ja se vilkun käyttö, sehän on nykyään lähes unohdettu taito, sillä voi tosiaan tehdä muutakin kuin sillä viimehetkellä vilautus kääntyessä.
      Opetelkaa liikenteessä käyttäytymistä niin hälyajoneuvon kohtaaminenkin hoituu itsestään ilman mitään sen kummempaa ajattelua ikään kuin automaattisesti.

      • Anonyymi
        UUSI

        Liikennesääntöjen mukaan tulee ajaa, eikä minkään tapojen tai mielitekojen mukaan.


      • Anonyymi
        UUSI

        Pillurallin syvin olemus oli aikanaan lipua hissukseen ja päivystää mitä kadulla tapahtuu ja siksi annettiin tilaa sekaan pyrkiville, koska se "hitaus" oli se juttu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pillurallin syvin olemus oli aikanaan lipua hissukseen ja päivystää mitä kadulla tapahtuu ja siksi annettiin tilaa sekaan pyrkiville, koska se "hitaus" oli se juttu.

        Mutta samalla opittiin se tien antaminen.
        Myös niille hälyajoneuvoille vaikka joka paikka oli täynnä autoja.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tuo on mitä yksinkertaisin juttu jos ymmärtää mikä on tärkeintä hälytysajoneuvon kannalta.
      Eli pitää toimia niin, että häiritsee mahdollisimman vähän hälytysajoneuvoa ja joskus se voi vaatia ajamista edellä ns. karkuun ja useimmiten nopeaa siirtymistä sivuun, eli tehdä tilaa ohitukselle.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sivuun siirtyminen ei kuitenkaan aina tarkoita hidastamista. Riippuu tilanteesta. Esim. maantiellä sivuun siirtyminen ja samalla nopeudella jatkaminen on usein paras ratkaisu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivuun siirtyminen ei kuitenkaan aina tarkoita hidastamista. Riippuu tilanteesta. Esim. maantiellä sivuun siirtyminen ja samalla nopeudella jatkaminen on usein paras ratkaisu.

        Maantiellä jarrut pohjaan ja sivuun, on se vuosikymmeniä hyvin toiminut ainut oikea tapa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiellä jarrut pohjaan ja sivuun, on se vuosikymmeniä hyvin toiminut ainut oikea tapa.

        Väärin kuvittelet.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitäisi osata lukea liikennettä. Tehdä päätökset sen perusteella.
      Jännä ettei autokoulu opeta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      129
      14300
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      28
      5924
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5485
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      299
      4331
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      39
      4087
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      100
      3654
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      2
      3561
    8. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      22
      3538
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      59
      2622
    10. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      93
      1418
    Aihe