Patterivatkaimen akkutakuu = artisti maksaa

Anonyymi-ap

Simo Lammikko sai taas uutta ihmeteltävää...

Patterimersusta porsi akku. Ei ainokainen tapaus. Työlistalla monta käytettynä ostettua autoa, joiden mukana saatu hieno testiraportti, jonka mukaan akku väh. 90 % kunnossa. No, sekin kyllä mainittu, että huihai raportoi (kusettaa) aina 100 % ja todellinen kunto vaatii vähän tarkempaa tutkimista....

No, eihän se prosenttiluku mitään takaa. Hetken päästä on toimintamatka vaikkapa 50 km, koska yksi kenno on uuvahtanut ja pari muutakin jo väsynyt eli kannattaisi uusia samalla.

Mersulla ikää vielä alle 8 vuotta ja mittarissa alle 160 tkm, joten akkutakuu korvaa?

No ei tietenkään. Mersulla tunnetusti ainoa sallittu tapa tehdä mitään on "uusi koko akku". Tässä tapauksessa akun vaihto kustantaisi nimelliset 37 000 €.

Mutta akkutakuussa on myös lisäehto. "korvaussumma on enintään auton käypää arvoa vastaava". Eikä ole pelkästään Mersun tapa tämä, vaan muillakin patterivatkaimilla vastaavia ehtoja.

Kun akkuvikainen auto arvoidaan 13 tonnin arvoiseksi, takuu korvaa siis 13 tonnia ja artisti maksaa 24 000 €

Halpaa kuin saippua on patterivatkaimella ajo! Ensin maksetaan autosta 50-60 tonnia ja 150 tkm välein ostetaan uusi akku 24 tonnilla.

26

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikä tietenkään patterivatkaimen korjauskulut rajoitu pelkästään akun korjaukseen/uusimiseen 150 tkm välein.

      Hienosti löytyi mersuistakin jäähdytysnestettä sähkömoottoreista, kun tarkastustulppia auottiin. No mutta ei tietenkään kuulu akselitiivisteen läpi vuotaneen jäähdytysnesteen keräyssäiliön tyhjennys vatkaimen huolto-ohjelmaan. Kovaa ajoa vaan, kunnnes on säiliö täynnä ja jäähdytysnestettä tulvii sähkömoottoriin, alennusvaihteeseen tai sekä että. Sitten onkin pian käsissä 5-10 tonnin hintainen moottorinvaihto. Näitä näkyy piisaavan sekä plugareissa että patterivatkaimissa. 4-vetomalleissa toki kaikkien useammin, kun punttiinsa kuseva moottori löytyy sekä edestä että takaa.

      • Anonyymi

        Sähköauton akku kestää tutkimusten ja kokemusten mukaan 20 vuotta ja ainakin puoli miljoonaa kilometriä.
        Pluggaria pitää osata käyttää oikein, silloin akut kestää vaikka kuinka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää tutkimusten ja kokemusten mukaan 20 vuotta ja ainakin puoli miljoonaa kilometriä.
        Pluggaria pitää osata käyttää oikein, silloin akut kestää vaikka kuinka.

        Patteripetterin denial mode on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akku kestää tutkimusten ja kokemusten mukaan 20 vuotta ja ainakin puoli miljoonaa kilometriä.
        Pluggaria pitää osata käyttää oikein, silloin akut kestää vaikka kuinka.

        Näin niitä mainostetaan. Totuus kuitenkin paljastunut ja sähköauton ikänon hädin tuskin 5 vuotta.


    • Anonyymi

      ”Eikä ole pelkästään Mersun tapa tämä, vaan muillakin patterivatkaimilla vastaavia ehtoja.”

    • Anonyymi

      ”Eikä ole pelkästään Mersun tapa tämä, vaan muillakin patterivatkaimilla vastaavia ehtoja.”
      Tuo on aika tarkkaan tutkittu juttu sähköautoilijoiden toimesta. Muilla merkeillä tuollaista ehtoa ei ole löydetty.

      • Anonyymi

        K: Mistä tietää, että patteriuskovainen valehtelee?

        V: patteriuskis valehtelee aina.

        Siinä Simo Lammikonkin videoissa oitis löytyi vastaava lausahdus, muistaakseni VAGinan papereista....

        Tosin muilla merkeillä ongelma on pienempi jos ja kun akun korjaaminen on sallittua. Mersuhan on hankkinut mainetta sillä, että pienikin naarmu > ainoa sallittu korjaus on "osta uusi akku hintaan 37-60 tonnia (töinneen).

        Eli operaation hinta >> auton arvo heti, kun puhutaan autosta jolla takuu on jo päättynyt. Tämä akkutakuuhan on lain vaatiman takuun ylittävä ns. lisäturva, johon valmistaja saa ihan vapaasti sanella ehdot.

        Ja nämä ehdot siis sellaiset, ettei mitään 8 v "takuuta" oikeasti ole, vaan artisti maksaa!

        Ja näitä 5-10 tonnin remontteja, akkukorjauksia ja moottorien uusimisia + plugareissa vielä voimansiirron remontteja näkyy piisaavan jo 100-150 tkm ajetuissa.

        Noo, luottopeli tollolootassakin uusitaan 3½ vuoden kohdalla pakoputken lämmönvaihdin kokonaisedulliseen 5000 € hintaan. Eikä Relax turva korvaa, koska kyseessä ns. kulutusosa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        K: Mistä tietää, että patteriuskovainen valehtelee?

        V: patteriuskis valehtelee aina.

        Siinä Simo Lammikonkin videoissa oitis löytyi vastaava lausahdus, muistaakseni VAGinan papereista....

        Tosin muilla merkeillä ongelma on pienempi jos ja kun akun korjaaminen on sallittua. Mersuhan on hankkinut mainetta sillä, että pienikin naarmu > ainoa sallittu korjaus on "osta uusi akku hintaan 37-60 tonnia (töinneen).

        Eli operaation hinta >> auton arvo heti, kun puhutaan autosta jolla takuu on jo päättynyt. Tämä akkutakuuhan on lain vaatiman takuun ylittävä ns. lisäturva, johon valmistaja saa ihan vapaasti sanella ehdot.

        Ja nämä ehdot siis sellaiset, ettei mitään 8 v "takuuta" oikeasti ole, vaan artisti maksaa!

        Ja näitä 5-10 tonnin remontteja, akkukorjauksia ja moottorien uusimisia plugareissa vielä voimansiirron remontteja näkyy piisaavan jo 100-150 tkm ajetuissa.

        Noo, luottopeli tollolootassakin uusitaan 3½ vuoden kohdalla pakoputken lämmönvaihdin kokonaisedulliseen 5000 € hintaan. Eikä Relax turva korvaa, koska kyseessä ns. kulutusosa.

        Voit ihan vapaasti muistella, mutta fakta on edelleen se että muilla kuin Mersulla ei akkutakuiden ehdoissa ole rajoitetta että korjauksen arvo rajoittuisi auton käypään arvoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit ihan vapaasti muistella, mutta fakta on edelleen se että muilla kuin Mersulla ei akkutakuiden ehdoissa ole rajoitetta että korjauksen arvo rajoittuisi auton käypään arvoon.

        No mutta kun oli näitä ehtoja muillakin. Se pieni ero tulee siitä, että ainoa mersun sallima korjaustapa, oli vika mikä tahansa, on koko akun uusiminen ja sehän maksaa lähes yhtä paljon kuin uusi auto.

        Patterivatkaimistakin kun sulaa se 20 % /vuosi arvosta pois, niin takuuajan (2 v tehdastakuu) ylittänyt auto on aina arvoltaan alempi kuin mitä akun vaihto maksaisi. Joten artisti maksaa aina ison osan kuluista.

        Muilla merkeillä JOS korjaus on sallittu ja se maksaa parhaimmillaan muutaman satasen (naputellaan pohjalevy suoraksi) tai tyyliin 5 tonnia, kun on käynyt niin kehnosti, että pitää 1 moduli vaihtaa, niin auton arvo > korjauksen hinta.

        Se 5 tonnin raja alkaa tulla vastaan vasta sitten, kun ikää on 10+ vuotta tai kilometrejä on kertynyt reilusti... jolloin akkutakuu jo muutoinkin loppu ts. tilanne ei tule yllätyksenä.

        Mutta... on myös mahdollista, että korjaus on sallittu, mutta hintaa tulee silti liikaa. Ainakin jotkin uudemmat Teslat ovat saaneet kehuja siitä, että akun korjauksesta on tehty hemmetin vaikeaa = kallista. Onnistuu mm. liimaamalla akku osaksi kantavaa rakennetta. Eikä ole Tesla ainoa merkki, joka on "kehittänyt" autojaan vaikeammin korjattavaan suuntaan...

        Moinen onkin johtanut "virtaviivaistettuun" prosessiin sähköautoilun utopiamaassa
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90


    • Anonyymi

      Pistätkö linkin tuohon tarinaan, niin nähdään mikä olikaan se todellisuus tuossakin asiassa?

      • Anonyymi

        KVG


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KVG

        Ei siis linkkiä löytynyt. Eli ei taida olla olemassakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis linkkiä löytynyt. Eli ei taida olla olemassakaan?

        En ruoki trollia. Jos olet niin tyhmä ja laiska, ettet kykene videota itse löytämään, et kuitenkaan mitään älyllistä kommenttiakaan tule tuottamaan. Mutta patteiruskovaiseksi kelpaat juuri tästä syystä.


    • Anonyymi

      Voi teitä ressukoita.

      • Anonyymi

        Hyvä, että jotkut sanoo totuuden.


    • Anonyymi

      5 mm painuma akkukotelon pinnalla = kertakäyttöinen patterimersu on valmis paalattavaksi. Ainoa sallittu korjaustapa on koko akun uusiminen, mutta sehän maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin uusi auto. Eli käytetystä puhuttaessa korjauskustannus on AINA suurempi kuin vastaavan ehjän auton arvo.

      https://www.youtube.com/watch?v=1BHIyuCcItU

      • Anonyymi

        Oletko kuullut semmoisesta kuin kaskovakuutus?? Jos auto osuu kiveen tms. siitä kuuluu kyllä ääni. Eli katsot kelloa laitat muistiin kellonajan ja pvm.n ja paikan missä tapahtui, niin vakuutus korvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kuullut semmoisesta kuin kaskovakuutus?? Jos auto osuu kiveen tms. siitä kuuluu kyllä ääni. Eli katsot kelloa laitat muistiin kellonajan ja pvm.n ja paikan missä tapahtui, niin vakuutus korvaa.

        Ja jos ei ole huomannut, niin kannattaa joskus muutenkin kurkkia pohjaa ja jos siellä on jossain painauma, niin viedä pajalle ja aina voi keksiä koska ja miten ns.vahinko tapahtui ja vakuutus korvaa.


      • Anonyymi

        No silloin saa vakuutuksesta tai takuusta rahat ja voi ostaa vastaavan sillä rahalla.
        Mielikuvitusta ja älyä kannattaa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos ei ole huomannut, niin kannattaa joskus muutenkin kurkkia pohjaa ja jos siellä on jossain painauma, niin viedä pajalle ja aina voi keksiä koska ja miten ns.vahinko tapahtui ja vakuutus korvaa.

        Oletko koskaan kuullut siitä, että vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta?

        Lähtökohtaisesti vakuutuksesta korvataan äkillisiä vahinkoa. Tässä oitis yksi porsaanreikä, millä vakuutusyhtiö voi luistella vastuusta. Ai että ei tietoakaan, missä olosuhteissa vaurio syntynyt...?

        Lisäksi korvaussumman noustessa yli auton käyvän arvon, niin eihän autoa korjata, vaan paalataan. Halvempaa näin.

        Koska 5+ vuoden ikäisen auton tapauksessa korjaus on AINA kalliimpaa kuin auton arvo, ei edes kannata tutkia, vaan KERTAKÄYTTÖINEN patterilelo lähtee oitis paalauskoneeseen. Tällaiseksi prosessi on jo virtaviivaistettu patteriautoilun edelläkävijämaassa Norjassa!

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cd438911-ec39-4d29-9f7f-116b12f87612

        Em. seurauksena patterivatkaimien vakuutukset 50 % kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Plus niihin sen lisäksi vaihdetaan akkuun 2-3 kennoa silloin tällöin ja etu/takamoottori silloin tällöin eli paree varuatua 300 tkm matkalla upottamaan puolentusinaa kertaa 5-10 ke tällaiseen huolenpitoon.

        Näitä ei sitten vakuutus korvaa, kun kyseessä ei ole äkillinen vaurio!
        Patterivatkaimet nyt vaan on suunniteltu kalliiksi korjata... eikä niihin myydä varaosia, vaan pitää aina ostaa kokonainen moottori yhden vuotavan tiivisteen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut siitä, että vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta?

        Lähtökohtaisesti vakuutuksesta korvataan äkillisiä vahinkoa. Tässä oitis yksi porsaanreikä, millä vakuutusyhtiö voi luistella vastuusta. Ai että ei tietoakaan, missä olosuhteissa vaurio syntynyt...?

        Lisäksi korvaussumman noustessa yli auton käyvän arvon, niin eihän autoa korjata, vaan paalataan. Halvempaa näin.

        Koska 5 vuoden ikäisen auton tapauksessa korjaus on AINA kalliimpaa kuin auton arvo, ei edes kannata tutkia, vaan KERTAKÄYTTÖINEN patterilelo lähtee oitis paalauskoneeseen. Tällaiseksi prosessi on jo virtaviivaistettu patteriautoilun edelläkävijämaassa Norjassa!

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cd438911-ec39-4d29-9f7f-116b12f87612

        Em. seurauksena patterivatkaimien vakuutukset 50 % kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Plus niihin sen lisäksi vaihdetaan akkuun 2-3 kennoa silloin tällöin ja etu/takamoottori silloin tällöin eli paree varuatua 300 tkm matkalla upottamaan puolentusinaa kertaa 5-10 ke tällaiseen huolenpitoon.

        Näitä ei sitten vakuutus korvaa, kun kyseessä ei ole äkillinen vaurio!
        Patterivatkaimet nyt vaan on suunniteltu kalliiksi korjata... eikä niihin myydä varaosia, vaan pitää aina ostaa kokonainen moottori yhden vuotavan tiivisteen vuoksi.

        Siis tarkoitin, että muihin kuin mersuihin vaihdellaan kennoja silloin tällöin. Mersuja ei saa korjata, vaan aina pitäisi uusia koko akku. Sehän maksaa nimelliset 37-66 tonnia mallista riippuen.

        Toki mersuihin vaihdellaan myös sähkömoottoreita. Pitäähän nyt vatkaimen ylläpitoon upottaa 300 tkm matkalla 2x auton ostohinta ;-D


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköautojen vastustaja vetoaa niihin hyvin harvoihin yksittäisiin tapauksiin mitä lehdissä julkaistaan ja nykyajan tyylin ne julkaistaan ihan jokainen josta lehdet saavat pienenkin hajun.
      Polttomoottoriautoja palaa päivittäin keskimääri 2kpl ja hajoaa usein kalliin vian vuoksi, mutta nämä eivät ylitä "uutiskynnystä", koska se on iin arkipäivää....

      • Anonyymi

        Niin koska liikenteessä on 95% polttiksia😂😂😂 kai niitä nyt vielä palaa enemmän. Mutta miten onkaan myöhemmin...


      • Anonyymi

        Harvoihin yksittäistapauiksiin?

        Denial mode ainakin toimii hyvin!


    • Anonyymi

      hhhyyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1620
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1388
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      92
      1242
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe