Olen aikeissa ostaa kotilatausaseman. Olisi muutama kysymys, jos joku ystävällisesti voisi vastata:
1. Käykö mikä tahansa latausasema kaikkiin automerkkeihin ?
2. Voiko ladata sekä hybridejä että täyssähköjä ?
3. Jossain mainoksessa sanotaan, että asema lataa kun sähkön hinta on halvimmilaan. Miten tämä suhtautuu siihen, että minulla on määräaikainen sähkösopimus jossa on mainittu tietty kiinteä sähköhinta?
4. Latausasemalla on (kai) kiinteä latauskaapeli mukana, laitetaanko se suoraan autoon kiinni vai tarvitaanko vielä jokin muu johto (=auton mukana tullut johto) ?
5. Mitä eroa on ja tarkoittaa 1- tai 2- tai 3-vaiheinen lataus ja mihin se vaikuttaa ja mitä se edellyttää ?
Myös muita kommentteja ka kokemuksia otan mielelläni vastaan,
Kiitos !
T. Mielikki H.
Kotilatausasema ?
18
202
Vastaukset
- Anonyymi
1.Laturissa pitää olla sopiva latausjohto, type2 on yleisin.
2. Voi ladata
3. Maksat aina sitä kiinteää hintaa, kuten mekin.
4. En tiedä onko latauskaapeli AINA mukana, mutta ainakin ns. matkalatureissa on. Suosittelen matkalaturia, jos on tarve ladata autoa esim. mökillä. Laitetaan suoraan autoon kiinni. Tarvitset sitä auton mukana tullutta vai kauppojen yms. pihoissa oleviin pieniin11-22 kW latureihin.
5. 1-vaiheinen on tavallisesta pistorasiasta saatavaa sähköä, siitä saat virtaa max 1 x 16A.
3-vaiheista, eli 3 x 16A virtaa saa voimavirtapistorasiasta. Suosittelen voimavirtaa, jos sellaista on saatavilla. Lataus on 3 x nopeampaa kuin 1-vaihe pistorasiasta. Tosin virtaa (lataustehoa) voi yleensä säätää 3 x 6-16A välillä ja 1-vaiheisen laturin 1 x 6-16A välillä.
Tarkkaan ottaen nuo ei ole edes latureita, mutta pilkun viilaus sikseen...- Anonyymi
Älä viitsi aloittaja olla hölmö!
- Anonyymi
Kiitos asiallisesta vastauksesta ! Talossa on onneksi jo vaihtovirta, joten sen suhteen asia on Ok.
Muille tähänastisille kommentoijille myös terveiset...en todellakaan tiedä enkä ymmärrä näitä asioita sen enempää, siksi kysyn ilmeisesti joidenkin mielestä selvää pässinlihaa olevista asioista.
T. Mielikki H. - Anonyymi
3. Mielikki taisi puhua pörssisähköstä. Jos ei ole pörssisähköä vaan kiinteähintainen sähkö, niin oletettavasti lataus alkaa välittömästi kun kaapelin laittaa autoon kiinni
- Anonyymi
Kotilatausasemasta tulee sähkösäteilyä,joten talon vuoraus alumiinilla on tarpeen.Muuten sähkösaäteily räjäyttää talon kuin Joroisissa.
- Anonyymi
Sähköautot vakoilevat meidän ajatuksia ja tietenkin kyse on ufomiesten salaliitosta.
- Anonyymi
Kannattaa ihan oikeasti kysyä jostain muualta, ihan ammatti-ihmisiltä. Näitä löytyy sähköliikkeistä ja voit varovasti kysellä joltakin, jolla on sähköauto. Täällä on lähinnä solvaaminen ja valehtelu lähinnä pääasiallinen informaatio. En suosittele.
- Anonyymi
Helpoimmalla pääset, kun kysyt tarjouksen joltain noita latausasemia myyvältä ja asentavalta firmalta. Tulee taloon sopiva laturi valmiiksi asennettuna.
Itselläni on 11kW laturi kuormanhallinnalla. Hyvin toimii tavalliselka 3x25A sähköliittymällä. Isompaa en ole kaivannut kertaakaan. Ja mökillä saman tehoinen matkalaturi. Täydellistä.
- Anonyymi
Aivan oikein!
Mutta Suomi on suuri maa.
On pilvin pimein kesäasuntoja, joissa verkkovirtaa ei ole.
Toki verkkovirran niihin saa, mutta 230V käyttökustannukset kiinteine
vuosimaksuineen vain autoa j sitä 60W tehoista hehkulamppua
varten ei kannata.
Aurikopaneleita ja niille sopivia akkujakin saa katoilla olla aikamoinen
liuta ennenkuin lataamisesta loka - huhtikuussa mökkipihalla alkaa tulla
mitään.
Sellainen auto, jossa kaikissa olosuhteessa on 500 - 600 km:n kantama,
on vielä kallis.- Anonyymi
Mikä siinä lauseesa et ymmärrä, joka kuului suurin piirten näin. "Talossa on jo vaihtovirta".
- Anonyymi
Saitkon jo ihan asiallisen ja kattavan vastauksen. Haluan heittää kommentin tuohon kiinteä/ irrallinen latausjohto.
Jos tuo kiinteä johto vioittuu, on se ihan varmasti kalliimpi ja hitaampi vaihtaa tai korjata kuin irrallinen johto, joita myydään melkein joka paikassa.- Anonyymi
Se 2 type johto kannattaa pitää joskus reissuilla mukana, sillä aika monessa majoitusliikkeessä, REDI parkissa jne. on myös näitä hidaslatureita joten irrallinen johto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 2 type johto kannattaa pitää joskus reissuilla mukana, sillä aika monessa majoitusliikkeessä, REDI parkissa jne. on myös näitä hidaslatureita joten irrallinen johto.
Ei sähköautoa matkoillakaan tarvitse aina pikalataukseen laittaa, kyllä 11 kw:lla lataa ihan riittävästi. Ajoin Tampereelle konserttiin. Tamperetalon lähellä olevassa asiointilatauksessa. n. 3,5 tuntia akku oli täynnä. ja mikä parasta auton sai lämmitettyä valmiiksi lähtöä varten, latasi noin 30 Kw.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sähköautoa matkoillakaan tarvitse aina pikalataukseen laittaa, kyllä 11 kw:lla lataa ihan riittävästi. Ajoin Tampereelle konserttiin. Tamperetalon lähellä olevassa asiointilatauksessa. n. 3,5 tuntia akku oli täynnä. ja mikä parasta auton sai lämmitettyä valmiiksi lähtöä varten, latasi noin 30 Kw.
Se on aika hyvin ladattu, kun sait 11 kW latauspisteestä irti 30 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aika hyvin ladattu, kun sait 11 kW latauspisteestä irti 30 kW.
No normaali järjellä varustettu olisi sen ymmärtänyt iman selvennystä. Laitetaan se, ettei polttistörpölle tule ahdistusta. 3hx10kw=30KWH. Menikö perille.....tuskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se 2 type johto kannattaa pitää joskus reissuilla mukana, sillä aika monessa majoitusliikkeessä, REDI parkissa jne. on myös näitä hidaslatureita joten irrallinen johto.
Kotona minulla on kiinteä type 2 johto, ja autossa varalla irtojohto, joka on vielä avaamattomana pussissa 3 vuoden jälkeen. Pikalatureilla on omat kiinteät johtonsa. Mutta jos on pelkoa sähkövarkaista, kannattaa harkita lukittavaa tai rfid tunnistuksella toimivaa seinälaturia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona minulla on kiinteä type 2 johto, ja autossa varalla irtojohto, joka on vielä avaamattomana pussissa 3 vuoden jälkeen. Pikalatureilla on omat kiinteät johtonsa. Mutta jos on pelkoa sähkövarkaista, kannattaa harkita lukittavaa tai rfid tunnistuksella toimivaa seinälaturia.
ABB terra 11kw sis rfid. Reilu 500€ iman kaapelia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sähköautoa matkoillakaan tarvitse aina pikalataukseen laittaa, kyllä 11 kw:lla lataa ihan riittävästi. Ajoin Tampereelle konserttiin. Tamperetalon lähellä olevassa asiointilatauksessa. n. 3,5 tuntia akku oli täynnä. ja mikä parasta auton sai lämmitettyä valmiiksi lähtöä varten, latasi noin 30 Kw.
Ei ehkä aina, mutta kuitenkin lähes aina. Siis me ei olla tehty ikinä sellaista reissua, jolloin lataukseen olis ollut aikaa tuntikausia, ts. oltaisiin voitu hyödyntää jotain 11 kW latauspisteitä. Pois lukien määränpäässä olevat latausmahdollisuudet, ne tarkoittavat meillä tuttavien pihoja, tai omaa kesämökkiä.
Meille reissussa ainoa oikea latauspaikka on min. 100 kW laturi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010