Jos lehden artikkelin otsikossa mainitaan sana sähköauto, ilmestyy jutun perään todennäköisesti kommenttiketju, josta saa tietää, että ”sähkövatkain” a) ei toimi pakkasessa b) kelpaa muutaman vuoden jälkeen vain paaliin tai c) kommentoijan omalla dieselautolla on takana jo miljoona kilometriä ilman vikoja.
Maanteiden sähkövatkaimia haukkuvien kritiikki kohdistuu useimmiten akkuteknologiaan.
Meriliikenteen sähköistäminen on vielä kertaluokkaa vaikeampaa, mutta akut tekevät tuloaan myös laivoihin. Esimerkiksi sähkömoottorien voimin pohjoisnavalle risteilevä jäätä murtava risteilyalus Le Commandant Charcot on varustettu isolla akustolla. Sellaisen saa sisäänsä myös Ruotsin tuleva jäänmurtaja. Akusto toimii varavoimana ja antaa lisätehoa kaikkein suurimpiin tehopiikkeihin.
Täysin akkukäyttöinen alus ilman generaattoreita pyörittäviä dieselkoneita ei sekään ole enää utopiaa. Lyhyillä reiteillä niitä on jo liikenteessä. Viking Line kertoi kesäkuussa 2025 suunnittelevansa täyssähköisen laivan tilaamista Helsinki–Tallinna-reitille. 195 metriä pitkään lauttaan asennettaisiin 85–100 megawattitunnin akusto.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkovatkain-jatkoi-siita-mihin-dieselmoottori-hyytyi/
"Sähkövatkain" jatkoi siitä, mihin dieselmoottori hyytyi
10
153
Vastaukset
- Anonyymi
Pian sähköautojen rekisteröintiluvut ovat niin suuria, että vastustajat hiljenevät.
- Anonyymi
Itse asiassa sukellusveneissähän on ollut alusta alkaen sähkömoottorit ja ladattavat akut. Eli satakunta vuotta…
- Anonyymi
Ja useimmiten nuo sukellusveneet saa virtansa ydinreaktorista, ei mistään normaalista akusta. Jollet sitten tarkoita "lataamisella" ydinpolttoainetta. Mitään ladattavilla akuilla varustettuja sukellusveneitä ei ole paitsi joidenkin harrastelijoiden pieniä sukellusveneitä. Sotilaskäytössä olevissa suurissa miehitetyissä sukellusveneissä ei ole koskaan ollut ladattavia akkuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja useimmiten nuo sukellusveneet saa virtansa ydinreaktorista, ei mistään normaalista akusta. Jollet sitten tarkoita "lataamisella" ydinpolttoainetta. Mitään ladattavilla akuilla varustettuja sukellusveneitä ei ole paitsi joidenkin harrastelijoiden pieniä sukellusveneitä. Sotilaskäytössä olevissa suurissa miehitetyissä sukellusveneissä ei ole koskaan ollut ladattavia akkuja.
Edelleen, sana "ydinsukellusvene" ei viittaa siihen, että aluksella on ydinpommeja (vaikka niitäkin toki voi olla). Tuo kertoo sen, että sukellusvene kulkee ydinreaktorin avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja useimmiten nuo sukellusveneet saa virtansa ydinreaktorista, ei mistään normaalista akusta. Jollet sitten tarkoita "lataamisella" ydinpolttoainetta. Mitään ladattavilla akuilla varustettuja sukellusveneitä ei ole paitsi joidenkin harrastelijoiden pieniä sukellusveneitä. Sotilaskäytössä olevissa suurissa miehitetyissä sukellusveneissä ei ole koskaan ollut ladattavia akkuja.
No tämä on kyllä niin puppua, kuin vaan voi olla. Sukelluksissa ollaan ajettu akkusähköllä jo 1-maailmansodassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämä on kyllä niin puppua, kuin vaan voi olla. Sukelluksissa ollaan ajettu akkusähköllä jo 1-maailmansodassa.
Todista tämä ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tämä on kyllä niin puppua, kuin vaan voi olla. Sukelluksissa ollaan ajettu akkusähköllä jo 1-maailmansodassa.
Ensinnäkin henkilöauto ei ole jäänmurtaja.
Toisekseen dieselkone ei ole vielä hyytynyt. Vaihteisto oikuttelee, ei kone.
Katsoin ikkunasta ulos. Sähköauto ajoi jäälohkareiden päälle pysäköidäkseen ja kuului "KRUNTS". Sen jälkeen sitä sähköautoa ei näkynyt.
Sitten hinausauto kävi katsomassa toisen naapurin upouutta sähköautoa. Ei heidän vanhaa polttistaan vaan sähköautoa.
Joten jatkan dieselillä ja talvisin pidän lapiota tavaratilassa. Eikä tartte taistella latauspistokkeen ja äppsien kanssa pakkasessa tai yrittää säilyttää sähköautoa jossain parkkihallissa niin pitkään kuin se on sallittua, jotta se ei hyytyisi pihalle pakkaseen.
Laivoista puheen ollen mikään sähköauto ei vieläkään ole maantielaiva. Mutta laivan painoinen sähkövaiva näkyy olevan yleinen pihateiden vaiva jossain Espoossa.
Ai nytkö pitäisi alkaa ajaa sukelluksissa? Ovatko sähköautoilijat masokisteja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todista tämä ensin.
Osannet googlata itsekin..?
- Anonyymi
Juuri tällaista puhetta täälläkin harrastetaan:
Jos lehden artikkelin otsikossa mainitaan sana sähköauto, ilmestyy jutun perään todennäköisesti kommenttiketju, josta saa tietää, että ”sähkövatkain” a) ei toimi pakkasessa b) kelpaa muutaman vuoden jälkeen vain paaliin tai c) kommentoijan omalla dieselautolla on takana jo miljoona kilometriä ilman vikoja.- Anonyymi
Täsmälleen noin. Argumentit ovat kuitenkin vähissä eikä kukaan usko niihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.673788Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin932413Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.151639Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701398- 981270
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401182- 501011
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä561010