5 purkillista hernesäilykkeitä oli kaapin perällä.
Ovat jääneet käyttämättä, eikä niitä enää arvaa oiken ruoaksi käyttää.
Vein ne metsään ja avasin purkit siellä.
3 purkkia oli ihan ehjiä ja pari oli vähän ruosteessa.
Eivät olleet millään tavoin turvonneet tölkit ja olivat ihan vihreitä ja tuoreen näköisiä ne herneet.
Ruosteisimmassa purkissa olleissa heneissä oli hometta pinnassa ja väriltään olivat ruskeampia.
Ei niitä oikein olisi arvanut mennä enää syömään vaikka tulee syötyä ruokia, joiden parasta enenn päivämäärä on mennyt umpeen.
Kuivaruoka, kuten makarooni ja riisi kyllä säilyy vaikka parasta päivää olisi mennyt ohi, mutta yli 20 vuotta vanha säilyke on vähän eri asia.
Hernesäilykkeitä vuodelta 2002
12
84
Vastaukset
ihmettelen miten on näin päässyt käymään kun vuodesta 2002 on jo vierähtänyt tovi..homeisi ja epäilyttäviä ei kannatakaan mennä syömään..mutta yllättävästi vanhoista purkeista on löytynyt ehtoisaa ruoka-ainesta..
- Anonyymi
Ei kannata vanhoja säilykkeitä syödä missä päivväykset menny ku niissä muutenkin voi olla vuosia.
- Anonyymi
Juu, varsikin, kun ovat metalliaisia purkkeja, niin purkista on tuon aikana todennäköisesti liuennut epäterveellisiä metalleja.
Vaikka sisältö näyttäisi vielä hyvälle, eikä tuoksuis pahalle, niin eihän niitä terveydelle haitalliisia bakteereja tai botuliinia, jota hapettomassa tilassa voi muodostua edes näe tai aisti.
Siinä leikkii vana hengellään ja se vasta kalliiksi tuleekin, jos vielä sairastuu ja joutuu sairaalaan.
Eikä noin vanhoilla säilykkeillä ole edes mitään arvoa.
Youtubessa on videoita, joissa avataan vielä vanhempia säilykkeitä ja aika huonossa hapessa ovat. Anonyymi kirjoitti:
Juu, varsikin, kun ovat metalliaisia purkkeja, niin purkista on tuon aikana todennäköisesti liuennut epäterveellisiä metalleja.
Vaikka sisältö näyttäisi vielä hyvälle, eikä tuoksuis pahalle, niin eihän niitä terveydelle haitalliisia bakteereja tai botuliinia, jota hapettomassa tilassa voi muodostua edes näe tai aisti.
Siinä leikkii vana hengellään ja se vasta kalliiksi tuleekin, jos vielä sairastuu ja joutuu sairaalaan.
Eikä noin vanhoilla säilykkeillä ole edes mitään arvoa.
Youtubessa on videoita, joissa avataan vielä vanhempia säilykkeitä ja aika huonossa hapessa ovat.yksi huono asia on että jättää tunat metallirasiaan eikä niitä laita jonkin kulhoon tai kuka mihinkin?toisaalta myrkkyjä on tullu testattua syömällä sieniä läheltä valtatie lyijyä lyijyä..luin erään artikkelin netistä että jonkunsortin lyijymyrkytyksety olisivat voineet olla jenkkien sarjamurhaajien syynä 70-80-luku....no lyijy alumiini siinä kaksi pahinta myrkkyä aivoille..no ei se tää halpa olutkaan hyvää aivoille tee mutta oon tottunut..
- Anonyymi
Jos jotain säilykkeitä ostan niin melko nopeesti kuitenkin käytän.Vanhat säilykkeet heittää pois.
tässäkin on monesti kyse siitä milloin säilykkeetsitten käyvät vanhaksi? tietysti jonkunlainen aikaraja on mutta monesti säilykkeet kyllä selviävät pitkäänkin..enkä niihin parasta ennen ja vimenen käyttöpäivä oo hirveesti uskonut..mutta ehkä edes jollain lailla halutaan turvata..käyttölposuus
- Anonyymi
P.ervokki kirjoitti:
tässäkin on monesti kyse siitä milloin säilykkeetsitten käyvät vanhaksi? tietysti jonkunlainen aikaraja on mutta monesti säilykkeet kyllä selviävät pitkäänkin..enkä niihin parasta ennen ja vimenen käyttöpäivä oo hirveesti uskonut..mutta ehkä edes jollain lailla halutaan turvata..käyttölposuus
Jokin aika sitten oli youtubessa amish uskonnon edustajia, jotka kertoivat, että heidän menetelmillään tehdyt säilykkeet olisi syötävä kahden vuoden kuluessa valmistuksesta.
Ja kyseessä oli purkkiin keitetty liha. Saattoi se aika olla vuosikin, mutta syksyllä tuli uutta "satoa" ja se sitten purkitettiin. Anonyymi kirjoitti:
Jokin aika sitten oli youtubessa amish uskonnon edustajia, jotka kertoivat, että heidän menetelmillään tehdyt säilykkeet olisi syötävä kahden vuoden kuluessa valmistuksesta.
Ja kyseessä oli purkkiin keitetty liha. Saattoi se aika olla vuosikin, mutta syksyllä tuli uutta "satoa" ja se sitten purkitettiin.joo kotikokkina olen hyvinkin kiinnostunut näistä ruokajutuista..ja oon noistakin lukenut..ostin tokmannilta purkin kun se uusi entinen posahti pohjasta..laiton liian kuumaa vettä sen desifionnakseni.. no..kaikkee sattuu ja edelleen löytyy atamonia..ja siinäkin oli lämpöpätila raja että toimii.. fermentointi on nyt mielessä..
- Anonyymi
P.ervokki kirjoitti:
joo kotikokkina olen hyvinkin kiinnostunut näistä ruokajutuista..ja oon noistakin lukenut..ostin tokmannilta purkin kun se uusi entinen posahti pohjasta..laiton liian kuumaa vettä sen desifionnakseni.. no..kaikkee sattuu ja edelleen löytyy atamonia..ja siinäkin oli lämpöpätila raja että toimii.. fermentointi on nyt mielessä..
Jos on aikaa, voi kotikokata. Varsinkin monet säilykkeet on mahdollista valmistaa. Säilykkeet paitsi säilyvät, niin myös maistuvat. Ja, jos on tehnyt riittävästi säilykkeitä voi tehdä uusia säilykkeitä ja yhdistää niitä. Eikä ole jokapäiväistä alelaari rallia.
Toisaalta yhdistelemällä säilykkeitä ja alelaariaikaa voidaan elämään saada tasapainoinen sisältö kulkemisen ja olemisen välillä.
Pitää muistaa myös, että juominenkin vaatii omat proseduurinsa. Joissa tärkeintä on ehkä vedenkäsittely siten, että se on juotavissa jääkylmänä.
Sekomyllyllä voi tehdä marjoista ja hedelmistä juoman jopa siten, että yhdistää niihin muuten käyttämättömiä kasviksia.
- Anonyymi
Jos hernepurkit tyhjentää huolellisesti, niihin voi asettaa langan, josta ne saa roikkumaan. Ja, kun roikkuvaa tölkkiä ampuu ilma tai muovikuula aseella, syksyn nokkivat linnut pelmahtavat pois paikalta, eikä sotkua synny. Jos on aikaa paimentaa lintuja. Samalla säästyy.
- Anonyymi
P.ervokki kirjoitti:
säilöherneissä voi varmaankin olla kaasuvaara..
Sama vaara on myös tuoreissa herneissä, varsinkin ruisleivän kanssa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16457
- 10412
- 16347
- 3341
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...13206- 1103
- 090
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä090Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa
76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68367- 161