mitä hihhuli sanoo. Jeesus rakastaa sinua ja minä rakastan sinua ovat hyviä ehdokkaita, mutta "Kaikkea hyvää!" sen yhden sanomana äklöttää minua eniten.
Mikä on sinun suosikkisi?
Muista, että puhumme ihmisistä, joista on oikein tuomita meidät ikuiseen kärsimykseen helvetissä.
Mikä on kaikkein ällöintä
11
102
Vastaukset
- Anonyymi
Tässä sinulle runo, jossa sydän on täynnä lämpöä ja toivoa:
---
Tilillä rakkautta
Ei kultaa, ei hopeaa,
ei säästöjä pankin pohjalla.
Mut keittiössä tuoksuu lämmin leipä,
ja nauru kantaa seinien ohi.
Isän takki on kulunut kyynärpäistä,
äidin silmissä väsymys ja valo.
Lapset leikkii lattialla paljain jaloin,
ja jokainen halaus on kuin lahja jalo.
Sähkölasku odottaa, jääkaappi on hiljaa,
mut pöydässä jaetaan viimeinenkin pala.
Ei kukaan jää ilman, ei kukaan yksin,
sillä rakkaus ei tunne nälkää tai salaa.
Heillä ei ole varaa lomamatkoihin,
ei uusimpiin leluihin tai vaatteisiin.
Mut heillä on tarinoita, iltasatuja,
ja sydän, joka sykkii yhteisiin haaveisiin.
Tilillä ei ehkä ole euroja montaa,
mut siellä on lämpöä, luottamusta, toivoa.
Ja se on rikkaus, jota ei voi mitata,
ei verottaa, ei viedä, ei unohtaa.
--- - Anonyymi
Esiolettamana on se, että ihmiset ovat jääneet vaille tarvitsemaansa kokemusta rakastetuksi tulemista. Ehkä näin voi olla, varsinkin ennenvanhaan oli, kun pentuja perheissä oli paljon. Yksi oli vain yksi monista.
Äitini ei minusta tykännyt, mutta isälleni olin maailman napa. Valitsin isäni asenteen. En ole tarvinnut Jesun rakkautta, koska en kokenut olevani syntinen shittiläjä, joka ei ansaitse rakkautta.- Anonyymi
Miten ateistit tekevät lähialue ja yhteisötyötä. Monet voivat tarvita apua, mitä ateistit vastaavat? Vai onko kieltäytyminen ainoa tapa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ateistit tekevät lähialue ja yhteisötyötä. Monet voivat tarvita apua, mitä ateistit vastaavat? Vai onko kieltäytyminen ainoa tapa?
Minä hengailen ikäihmisten kanssa. Vien välillä hedelmiä ja soittelen ja juttelen heidän kanssaan niitä näitä. Usein keskustelemme heidän terveysongelmistaan, ja tulkitsen jeidän labra kokeiden tietoja.
Pidän myös vapaaehtoistyönä askartelukerhoa lapsille. Toisinaan vien ikäihmisiä kanssani kauppareissulle. Ei ole vaikeata olla yhteisöllisesti rakentava ilman jesua.
- Anonyymi
Tuomitsevia kristittyjä on olemassa.
mutta ne eivät edusta Jeesuksen opetusten ydintä. Usein tällainen tuomitsevuus kumpuaa pelosta, tietämättömyydestä tai väärin ymmärretystä uskonnollisuudesta. Tässä muutamia näkökulmia:
1. Pelko erilaisuutta kohtaan.
Joillekin uskoville toisenlainen maailmankuva – kuten ateismi – tuntuu uhkaavalta. Se saattaa horjuttaa heidän omaa vakaumustaan tai herättää epävarmuutta, jota he torjuvat tuomitsemalla.
2. Väärin ymmärretty uskon puolustaminen.
Jotkut luulevat, että puolustamalla uskoaan hyökkäämällä toisia vastaan he osoittavat uskollisuutta Jumalalle. Todellisuudessa Jeesus opetti päinvastaista: “Rakasta vihollisiasi ja rukoile vainoojiesi puolesta.” (Matt. 5:44)
3. Hengellinen ylpeys.
Jos ihminen kuvittelee olevansa “parempi” Jumalan silmissä kuin toinen, hän on jo etääntynyt armosta. Tällainen ylpeys saa toisen näyttämään alempiarvoiselta – vaikka kristinuskon ydin on, että kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia ja yhtä arvokkaita.
4. Empatian puute ja ihmiskuvan kaventuminen.
Jos ihminen näkee vain uskonnollisen leiman (“ateisti”, “pakana”, “uskovainen”), eikä sydäntä ja ihmisyyttä, hän kadottaa sen, mikä tekee uskosta elävää: rakkauden ja myötätunnon.
Jeesus itse kohtasi juuri tällaisia asenteita omana aikanaan – fariseuksia ja lainopettajia, jotka kuvittelivat olevansa muita parempia. Siksi Hän sanoi:
“Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.” (Matt. 7:1)
Todellinen kristitty ei siis tuomitse, vaan rakastaa, ymmärtää ja kunnioittaa jokaista ihmistä, riippumatta heidän uskosta tai sen puutteesta.
Se on hyvä asia. Menestyksen kannalta. - Anonyymi
Ihmisellä ei ole kristinuskon mukaan tuomiovaltaa toiseen ihmiseen
Älkää tuomitko sanotaan Raamatussa ja tekoälyssä. - Anonyymi
Ällöttävintä on, kun uskovainen sanoo: "Minulta pääsi sinun nenääsi!" Aivan kuin hän päästeli Pyhää Henkeä ympäristöön.
- Anonyymi
On totta, että jotkut ihmiset tuntuvat valitsevan pahan — tai ainakin käyttäytyvät tavalla, joka satuttaa muita. Usein taustalla ei kuitenkaan ole “pahan rakastaminen” sinänsä, vaan sisäiset haavat, pelko tai turvattomuus, jotka purkautuvat vääristyneenä käyttäytymisenä. Tässä muutamia yleisiä syitä:
1. Sisäinen kipu tai trauma
Moni, joka vahingoittaa muita, on itse kokenut hylkäämistä, väkivaltaa tai pilkkaa. He eivät ehkä osaa käsitellä omaa tuskaansa muuten kuin siirtämällä sen toisiin.
Tällainen ihminen ei välttämättä vihaa muita, vaan vihaa itseään, ja pahan teko antaa hetkellisen tunteen voimasta tai hallinnasta.
2. Empatian puute
Jos ihminen ei pysty eläytymään toisen tunteisiin, hän ei ymmärrä tekojensa seurauksia. Tämä voi johtua persoonallisuuden rakenteesta tai lapsuudessa opitusta kylmyydestä.
3. Valta ja kontrolli
Joillekin pahanteko antaa tunteen vallasta: “Minä hallitsen, toinen kärsii.” Tämä on vääristynyt tapa täyttää sisäistä tyhjyyttä.
4. Synnin ja itsekkään luonnon vaikutus (kristillisestä näkökulmasta)
Raamattu opettaa, että ihmisen luonto on langennut. Ilman Jumalan armoa ihminen helposti hakeutuu pahan puoleen, koska se houkuttelee nopealla nautinnolla.
Kristuksen rakkaus on ainoa voima, joka todella pystyy muuttamaan sydämen.
5. Ympäristön ja esimerkin vaikutus
Jos ihminen kasvaa ympäristössä, jossa toisten vahingoittaminen on normaalia tai palkitsevaa, hän oppii pitämään sitä hyväksyttävänä.
Pahan rakastaminen ei useinkaan ole tietoista pahuutta, vaan seurausta haavoista, erkaantumisesta rakkaudesta ja valosta.
Rakkaus ja myötätunto ovat ainoita voimia, jotka voivat murtaa sen kehän.- Anonyymi
Kerroit pahuuden syistä. Joo pahuuteen on todellakin monia syitä. Pahuutta on monissa yhteisöissä, on uskovissa ja ateisteissa molemmissa.
Miten ajattelit linkittää tämän pahuusanalyysisi keskusteluun ateismista. Tämä nyt sattuu olemaan ateismi-palsta.
- Anonyymi
kiitos jeesus kiitos kiitos 🤣🤣🤣
- AnonyymiUUSI
Pahuudestako kiitit?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512