Kestääkö Ivecon vaihteisto?

Touko2

Käytetyn matkailuauton hankintaa suunnittelevana kyselen jotta kestääkö takavetoisen 2,5TD Ivecon vaihteisto paremmin kuin Ducaton?

12

2418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vain

      Osaa ajaa ja käyttää oikein.
      Kaikki saa rikki väärällä käytöllä.

      • Epeli.

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.


      • Epeli.
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Tarkoitin siis molemmissa.


      • Touko2
        Epeli. kirjoitti:

        Tarkoitin siis molemmissa.

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.


      • Turbovaanari
        Touko2 kirjoitti:

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.

        Yleensä, mutta jos on murtumia, jotka sitten hajoavat, niin niitä ei voi havaita.
        Tosin näitä raaka-ainevikoja saattaa olla uudessakin autossa ja erikoisesti Saksalaisissa merkeissä olen tälläisiin ongelmiin työpaikallani törmännyt.
        Mutta jos toimii äänettömästi ja vaihteet menevät normaalisti päälle, niin todennäköisesti on kunnossa.
        Tietysti voi katsoa, mitä "mömmöä" sieltä laatikon pohjatulpasta tulee.
        Pieni metallipäly on normaalia, mutta jos on metallinpaloja niin kannattaa miettiä,mistä ne ovat lähtöisin.


      • Petri
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Ducato on etuvetoinen ja iveco takavetoinen, joten sama tekniika on aika häilyvä käsite. Ivecoita 15 vuotta korjanneena voin sanoa ettei tietooni ole tullut yhtään tapausta että ivecon vaihteistoja olisi "räjähtänyt" muutamiin olen joutunut vaihtamaan sivuakselin pääty laakereita, tässäkin hommassa suurin aika menee laatikon pois ja takaisin laittoon. En muista vuotta mutta iveco daily on valittu vuoden kuorma-autoksi euroopassa, se jo todistaa että kyseessä on auto jolla on tarkoitettu kuljettaa tavaraa/asuntokoppia päällä. Joten 5 vaihteen hajoaminen ivecossa on tuntematon käsite, ainakin minulle.


    • PLa

      eikä sukulaisuus-suhde Ducaton kanssa ole muuten kuin pääomistajan kautta.

      Historiallisesti Iveco on laajan kuorma-autovalmistajien yhteenliittymä, jonka pääomistajaksi Fiat-konserni lienee nyt tullut.

      Tiettävästi sukulaisuutta ei ole tekniikan puolella.

      Ainoa murhe, mikä aiheutti omalta osaltani Ivecon hylkäämisen, oli yhteinen huolto-organisaatio ja siitä johtuvat ongelmat, esim varaosatoimitusten suhteen.

    • Tietoa

      Tiedän kokemuksesta, että Dailyn laatikko kestää. Se on ZF:n tekemä tosi työkalu. Oikein käytettynä ja huollettuna kestää miljoona kilometriä.

    • Anonyymi

      Omassa matkailuautossa 4200 kg. vitonen ei ole ylivaihde, joten sitä voi käyttää huoletta. Ykkönen on ihan ryömintävaihde. Öljytilavuus on tosin vähäinen.

    • Anonyymi

      Kyllä kestää Ducaton laatikko jos rumatikki . Palstavahti Joksy

      • Anonyymi

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.

        Ei kestä ilman rumatikkiä. Rumatikki ja vaihteisto elää symbioosissa. Yksin ei vaihteisto kestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe