Kestääkö Ivecon vaihteisto?

Touko2

Käytetyn matkailuauton hankintaa suunnittelevana kyselen jotta kestääkö takavetoisen 2,5TD Ivecon vaihteisto paremmin kuin Ducaton?

12

2483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vain

      Osaa ajaa ja käyttää oikein.
      Kaikki saa rikki väärällä käytöllä.

      • Epeli.

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.


      • Epeli.
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Tarkoitin siis molemmissa.


      • Touko2
        Epeli. kirjoitti:

        Tarkoitin siis molemmissa.

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.


      • Turbovaanari
        Touko2 kirjoitti:

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.

        Yleensä, mutta jos on murtumia, jotka sitten hajoavat, niin niitä ei voi havaita.
        Tosin näitä raaka-ainevikoja saattaa olla uudessakin autossa ja erikoisesti Saksalaisissa merkeissä olen tälläisiin ongelmiin työpaikallani törmännyt.
        Mutta jos toimii äänettömästi ja vaihteet menevät normaalisti päälle, niin todennäköisesti on kunnossa.
        Tietysti voi katsoa, mitä "mömmöä" sieltä laatikon pohjatulpasta tulee.
        Pieni metallipäly on normaalia, mutta jos on metallinpaloja niin kannattaa miettiä,mistä ne ovat lähtöisin.


      • Petri
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Ducato on etuvetoinen ja iveco takavetoinen, joten sama tekniika on aika häilyvä käsite. Ivecoita 15 vuotta korjanneena voin sanoa ettei tietooni ole tullut yhtään tapausta että ivecon vaihteistoja olisi "räjähtänyt" muutamiin olen joutunut vaihtamaan sivuakselin pääty laakereita, tässäkin hommassa suurin aika menee laatikon pois ja takaisin laittoon. En muista vuotta mutta iveco daily on valittu vuoden kuorma-autoksi euroopassa, se jo todistaa että kyseessä on auto jolla on tarkoitettu kuljettaa tavaraa/asuntokoppia päällä. Joten 5 vaihteen hajoaminen ivecossa on tuntematon käsite, ainakin minulle.


    • PLa

      eikä sukulaisuus-suhde Ducaton kanssa ole muuten kuin pääomistajan kautta.

      Historiallisesti Iveco on laajan kuorma-autovalmistajien yhteenliittymä, jonka pääomistajaksi Fiat-konserni lienee nyt tullut.

      Tiettävästi sukulaisuutta ei ole tekniikan puolella.

      Ainoa murhe, mikä aiheutti omalta osaltani Ivecon hylkäämisen, oli yhteinen huolto-organisaatio ja siitä johtuvat ongelmat, esim varaosatoimitusten suhteen.

    • Tietoa

      Tiedän kokemuksesta, että Dailyn laatikko kestää. Se on ZF:n tekemä tosi työkalu. Oikein käytettynä ja huollettuna kestää miljoona kilometriä.

    • Anonyymi

      Omassa matkailuautossa 4200 kg. vitonen ei ole ylivaihde, joten sitä voi käyttää huoletta. Ykkönen on ihan ryömintävaihde. Öljytilavuus on tosin vähäinen.

    • Anonyymi

      Kyllä kestää Ducaton laatikko jos rumatikki . Palstavahti Joksy

      • Anonyymi

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.

        Ei kestä ilman rumatikkiä. Rumatikki ja vaihteisto elää symbioosissa. Yksin ei vaihteisto kestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      138
      3972
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      120
      1551
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1392
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1366
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1224
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1111
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1108
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1066
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1018
    Aihe