Minkä merkkisessä autossa oli ensimmäinen

Anonyymi-ap

turboahdin? Löytyykös tästä palstalta vankkaa dataa?

42

277

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ruotsalaisessa Saabissa se oli. Alkujaan tarkoitus oli säästää bensaa. Formulajepet kuitenkin keksivät, että ahtimella saadaan puristetuua lisää tehoa.

      • Anonyymi

        Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.

        Wikipedia:
        Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.

        Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
        Että tämmönen tapaus.


      • Anonyymi

        Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia:
        Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.

        Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
        Että tämmönen tapaus.

        Ihan yhtälailla ne lentokoneiden rivimoottorit tarvitsivat turboahtimen kuin tähtimoottoritkin. Ei moottorin sylinterien järjestys tai jäähdytystapa mitään merkitse sen suhteen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.

        Katukäyttöön tarkoitetuissa tuotantoautoissa ehkä. Kilpa-autoissa niitä oli nähty jo 1950-luvun alusta saakka.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan yhtälailla ne lentokoneiden rivimoottorit tarvitsivat turboahtimen kuin tähtimoottoritkin. Ei moottorin sylinterien järjestys tai jäähdytystapa mitään merkitse sen suhteen.

        Turboahtimia (eli pakokaasuahtimia) oli kaikennäköisissä lentokonemoottoreissa jo hyvin varhain. Mekaaniset ahtimet vain olivat paljon suositumpia koska veivät huomattavasti vähemmän tilaa. Hyvä esimerkki on Rolls-Royce Merlin, kenties kuuluisin lentokonemoottori toisen maailman sodan ajoilta. 1942 alkaen tuotanto-Merlineissä oli jo kaksi mekaanista ahdinta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.

        Ja siinä välissä oli BMW 2002 Tii Turbo 1974-1976.
        Tein aikoinaan ammattikoulussa koneremontin sellaiseen, tosi harvinainen, tehty 1672kpl.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia:
        Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.

        Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
        Että tämmönen tapaus.

        Ennen Saabia Porschella oli turboahdettu kottero myyntivalmiina vuonna 1974.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.

        Niinhän tuossa wikipediassa olikin kerrottu. Hyvä että huomasit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.

        Avauksessa kysyttiin autosta, ei lentokoneista.

        Persut on toinen toistaan tyhmempiä.


    • Anonyymi

      Mekaanisia ahtimia polttomoottorille tehtiin jo 1800-luvun lopussa. Ensimmäinen kaupallinen turboahdin taas tuli 1924 veturidieseliin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Turbot olivatkin pitkään lähinnä isojen dieseleiden käytössä. Henkilöautoissa ja mm. lentokonemoottoreissa käytettiin pääasiassa mekaanisia ahtimia. Voisi kai sanoa että turboista tuli henkilöautoissa jokapäiväistä kamaa vasta 1980-luvulla. Mekaaniset ahtimet olivat yleistyneet jo 1920-luvulla, varsinkin eurooppalaisissa autoissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Turbot olivatkin pitkään lähinnä isojen dieseleiden käytössä. Henkilöautoissa ja mm. lentokonemoottoreissa käytettiin pääasiassa mekaanisia ahtimia. Voisi kai sanoa että turboista tuli henkilöautoissa jokapäiväistä kamaa vasta 1980-luvulla. Mekaaniset ahtimet olivat yleistyneet jo 1920-luvulla, varsinkin eurooppalaisissa autoissa.

        Turboille ominainen viive ei haitannut veturikäytössä. Kun viive saatiin riittävän pieneksi, niin turboahdetut moottorit alkoivat pärjätä Formula 1 -kisoissakin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Turboahtimen haittapuoli on öljyn nopeampi huononeminen, kun se pyörii kymmeniä tuhansia kertoja minuutissa - öljynsotkija.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Turboahtimen haittapuoli on öljyn nopeampi huononeminen, kun se pyörii kymmeniä tuhansia kertoja minuutissa - öljynsotkija.

        Kuumenemisesta se öljyn heikkeneminen johtuu.


    • Anonyymi

      Audi Quatro

    • Anonyymi

      Skoda. Eiku oliks siinä veivi eikä turbo?

      • Anonyymi
        UUSI

        Ainoa mikä on varmaa ettei Skodassa ollut kardaania


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa mikä on varmaa ettei Skodassa ollut kardaania

        Skoda Octavia vm. 1960 oli kardaani.


    • Anonyymi
      UUSI

      "GOGGOMOBIL"!!!

    • Anonyymi
      UUSI

      Sota-aikana kokeilivat suomalaisetkin turboa häkäpönttöautoissaan koska häkä on energiatiheydeltään heikkoa,ja häkäpönttölinja-autoista ja -kuorma-autoista loppu tehot täyskuormilla ja ylämäissä hyvin usein. Linja-autoista joutu matkustajat monesti työntämäänkin autoa jotta pääsi mäen päälle..

      • Anonyymi
        UUSI

        Se on mekaaninen ahdin eikä turbo. Juha Sipilän puukaasuautossakin on mekaaninen ahdin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on mekaaninen ahdin eikä turbo. Juha Sipilän puukaasuautossakin on mekaaninen ahdin.

        Moni tuntuu niputtavan kaikentyyppiset ahtimet yhden ja saman "turbo"-nimen alle, vaikka kyse on usein täysin eri toimintaperiaatteista.


      • Anonyymi
        UUSI

        Turbo ei häkäpönttöä auta, koska sylinterin täytös jää aina itse polttoaineestakin vajaaksi ja puheet vedyn muodostumisesta puun vedestä ovat roskaa. Suomalaisten tietämys häkäkaasusta oli liian vajaa myös, fantasioitiin liikaa,


    • Anonyymi
      UUSI

      mulla oli lada 1500 s 1978 vuonna turboahdin

      • Anonyymi
        UUSI

        ja ohi pyrkiöitä ei ollutkaan enää turbon ja k-jetin jälkeen


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ja ohi pyrkiöitä ei ollutkaan enää turbon ja k-jetin jälkeen

        onko sinulla vielä tuo?
        olisin kiinnostunut jos on!


    • Anonyymi
      UUSI

      Euroopan ensimmäinen tuotantoauto turbomalli oli BMW 2002 vuonna 1973.

    • Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

        On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.

        Turboahdetuista on kerrottu joo.
        Mutta aiheen sivusta kerrottu ensimmäisen kerran autosta, jossa oli kaasuturbiinimoottori, ei siis turboahdettu mäntämoottori.
        Se oli Rysyn Turbine.
        Kaasurbiinimoottori on siis aivan erilainen toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan.
        Useimmiten käytetty lentokoneissa mutta on muussakin käytössä.
        Kierroksia tuossa koneessa oli tosin "vain" päälle 20 000 rpm.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.

        Kaasuturbiini ei ole ahdin. Se on moottori.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuturbiini ei ole ahdin. Se on moottori.

        Kaasuturbiini voi syöttää mäntämoottoria ja luoda työntövoimaa pakokaasulla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuturbiini voi syöttää mäntämoottoria ja luoda työntövoimaa pakokaasulla.

        On kuitenkin eri asia kuin turbo.


      • Anonyymi
        UUSI

        Olisit sanonut suihkumoottori, koska sillä nimellä kaasuturbiini yleisesti tunnetaan.
        Turboahdin eli pakokaasuahdin, josta tässä ketjussa keskustellaan, ei ole moottori laisinkaan, vaan moottoriin liitettävä osa. Sitten on myös olemassa mekaaninen ahdin, joka ei ole turboahdin eli pakokaasuahdin, vaan se pyörii mekaanisella välityksellä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On kuitenkin eri asia kuin turbo.

        Se on turbo-compound, tuskin käsität kuitenkaan siitä mitään.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jensen ff, luulisin. Se oli ainakin ensimmäinen nelivetoinen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Olisin istunut Matti Alamäen kyydissä silloin kun ajoi voittoisia Rally Cross kisoja.

      Monet kisat tuli nähtyä, varikollekin pääsi..laskettiin.

      HUHHUH!

      Terveisiä Matille.

    • Anonyymi
      UUSI

      Wartburg.

    • Anonyymi
      UUSI

      Panzerkampfwagen VI Tiger.

    • Anonyymi
      UUSI

      Hitlerin Mersussa 1930-luvulla kuulemma oli.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      36
      10535
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      125
      10118
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      21
      7911
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6314
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      30
      4872
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      55
      4697
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      114
      4041
    8. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      125
      3393
    9. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      62
      3117
    10. Adonikselle

      Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      220
      3039
    Aihe