turboahdin? Löytyykös tästä palstalta vankkaa dataa?
Minkä merkkisessä autossa oli ensimmäinen
42
277
Vastaukset
- Anonyymi
Ruotsalaisessa Saabissa se oli. Alkujaan tarkoitus oli säästää bensaa. Formulajepet kuitenkin keksivät, että ahtimella saadaan puristetuua lisää tehoa.
- Anonyymi
Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.
Wikipedia:
Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.
Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
Että tämmönen tapaus. - Anonyymi
Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Wikipedia:
Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.
Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
Että tämmönen tapaus.Ihan yhtälailla ne lentokoneiden rivimoottorit tarvitsivat turboahtimen kuin tähtimoottoritkin. Ei moottorin sylinterien järjestys tai jäähdytystapa mitään merkitse sen suhteen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.
Katukäyttöön tarkoitetuissa tuotantoautoissa ehkä. Kilpa-autoissa niitä oli nähty jo 1950-luvun alusta saakka.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan yhtälailla ne lentokoneiden rivimoottorit tarvitsivat turboahtimen kuin tähtimoottoritkin. Ei moottorin sylinterien järjestys tai jäähdytystapa mitään merkitse sen suhteen.
Turboahtimia (eli pakokaasuahtimia) oli kaikennäköisissä lentokonemoottoreissa jo hyvin varhain. Mekaaniset ahtimet vain olivat paljon suositumpia koska veivät huomattavasti vähemmän tilaa. Hyvä esimerkki on Rolls-Royce Merlin, kenties kuuluisin lentokonemoottori toisen maailman sodan ajoilta. 1942 alkaen tuotanto-Merlineissä oli jo kaksi mekaanista ahdinta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.
Ja siinä välissä oli BMW 2002 Tii Turbo 1974-1976.
Tein aikoinaan ammattikoulussa koneremontin sellaiseen, tosi harvinainen, tehty 1672kpl. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Wikipedia:
Turboahtimen keksi sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905.[1] Järjestelmää kutsuttiinkin suomalaisessa kirjallisuudessa vielä 1950- ja 60-luvuille asti Büchin järjestelmäksi.
Turboahdin suunniteltiin alun perin lentokoneen tähtimoottoriin, ja sen tarkoitus oli vähentää tehohäviötä korkealla lennettäessä. Turboahdinta käytettiin ensimmäistä kertaa kaupallisesti vuonna 1925 kahdessa saksalaisessa matkustajalaivassa. 1930-luvulla kehitettiin kuorma-autoihin tarkoitettu turbomoottori, mutta ensimmäiset sarjatuotantoiset turbo-kuorma-autot esiteltiin vasta 1954 MAN ja Volvo -yhtiöiden toimesta. Ensimmäiset turbohenkilöautot esitteli GM vuonna 1962: Chevrolet Corvair Monza Spyder ja Oldsmobile Jetfire. Vuonna 1977 Saab 99 täytti kymmenen vuotta, joten sitä päätettiin piristää turboahtimella, jolloin syntyi Saab 99 Turbo, joka toi turbon saataville tavalliseen perheautoon.
Että tämmönen tapaus.Ennen Saabia Porschella oli turboahdettu kottero myyntivalmiina vuonna 1974.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut Saab ensimmäinen turboahdettu. Ne oli Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire, molemmat vuonna 1962.
Niinhän tuossa wikipediassa olikin kerrottu. Hyvä että huomasit.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lentokoneisiin se ahdin keksittiin. Tarvittiin lisää ilmaa polttomoottorille ohuessa ilmassa korkealla.
Avauksessa kysyttiin autosta, ei lentokoneista.
Persut on toinen toistaan tyhmempiä.
- Anonyymi
Mekaanisia ahtimia polttomoottorille tehtiin jo 1800-luvun lopussa. Ensimmäinen kaupallinen turboahdin taas tuli 1924 veturidieseliin.
- AnonyymiUUSI
Turbot olivatkin pitkään lähinnä isojen dieseleiden käytössä. Henkilöautoissa ja mm. lentokonemoottoreissa käytettiin pääasiassa mekaanisia ahtimia. Voisi kai sanoa että turboista tuli henkilöautoissa jokapäiväistä kamaa vasta 1980-luvulla. Mekaaniset ahtimet olivat yleistyneet jo 1920-luvulla, varsinkin eurooppalaisissa autoissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Turbot olivatkin pitkään lähinnä isojen dieseleiden käytössä. Henkilöautoissa ja mm. lentokonemoottoreissa käytettiin pääasiassa mekaanisia ahtimia. Voisi kai sanoa että turboista tuli henkilöautoissa jokapäiväistä kamaa vasta 1980-luvulla. Mekaaniset ahtimet olivat yleistyneet jo 1920-luvulla, varsinkin eurooppalaisissa autoissa.
Turboille ominainen viive ei haitannut veturikäytössä. Kun viive saatiin riittävän pieneksi, niin turboahdetut moottorit alkoivat pärjätä Formula 1 -kisoissakin.
- AnonyymiUUSI
Turboahtimen haittapuoli on öljyn nopeampi huononeminen, kun se pyörii kymmeniä tuhansia kertoja minuutissa - öljynsotkija.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Turboahtimen haittapuoli on öljyn nopeampi huononeminen, kun se pyörii kymmeniä tuhansia kertoja minuutissa - öljynsotkija.
Kuumenemisesta se öljyn heikkeneminen johtuu.
- Anonyymi
Audi Quatro
- Anonyymi
Skoda. Eiku oliks siinä veivi eikä turbo?
- AnonyymiUUSI
Ainoa mikä on varmaa ettei Skodassa ollut kardaania
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa mikä on varmaa ettei Skodassa ollut kardaania
Skoda Octavia vm. 1960 oli kardaani.
- AnonyymiUUSI
"GOGGOMOBIL"!!!
- AnonyymiUUSI
Sota-aikana kokeilivat suomalaisetkin turboa häkäpönttöautoissaan koska häkä on energiatiheydeltään heikkoa,ja häkäpönttölinja-autoista ja -kuorma-autoista loppu tehot täyskuormilla ja ylämäissä hyvin usein. Linja-autoista joutu matkustajat monesti työntämäänkin autoa jotta pääsi mäen päälle..
- AnonyymiUUSI
Se on mekaaninen ahdin eikä turbo. Juha Sipilän puukaasuautossakin on mekaaninen ahdin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on mekaaninen ahdin eikä turbo. Juha Sipilän puukaasuautossakin on mekaaninen ahdin.
Moni tuntuu niputtavan kaikentyyppiset ahtimet yhden ja saman "turbo"-nimen alle, vaikka kyse on usein täysin eri toimintaperiaatteista.
- AnonyymiUUSI
Turbo ei häkäpönttöä auta, koska sylinterin täytös jää aina itse polttoaineestakin vajaaksi ja puheet vedyn muodostumisesta puun vedestä ovat roskaa. Suomalaisten tietämys häkäkaasusta oli liian vajaa myös, fantasioitiin liikaa,
- AnonyymiUUSI
mulla oli lada 1500 s 1978 vuonna turboahdin
- AnonyymiUUSI
ja ohi pyrkiöitä ei ollutkaan enää turbon ja k-jetin jälkeen
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ja ohi pyrkiöitä ei ollutkaan enää turbon ja k-jetin jälkeen
onko sinulla vielä tuo?
olisin kiinnostunut jos on!
- AnonyymiUUSI
Euroopan ensimmäinen tuotantoauto turbomalli oli BMW 2002 vuonna 1973.
- AnonyymiUUSI
Asian sivusta edelleen, Chrysler valmisti autoja turbiinimoottorilla 1963 - 64.
Henkilöautoissa ainakin ensimmäisiä?
Tehoja 130 hv ja kierroksia yli 60 000 rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=Rmn7l32LLfg- AnonyymiUUSI
On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.
Turboahdetuista on kerrottu joo.
Mutta aiheen sivusta kerrottu ensimmäisen kerran autosta, jossa oli kaasuturbiinimoottori, ei siis turboahdettu mäntämoottori.
Se oli Rysyn Turbine.
Kaasurbiinimoottori on siis aivan erilainen toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan.
Useimmiten käytetty lentokoneissa mutta on muussakin käytössä.
Kierroksia tuossa koneessa oli tosin "vain" päälle 20 000 rpm. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On tässä jo kerrottu pariinkin kertaan että turbot Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire tuli 1962. Nyt se on kerrottu kolmannenkin kerran.
Kaasuturbiini ei ole ahdin. Se on moottori.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaasuturbiini ei ole ahdin. Se on moottori.
Kaasuturbiini voi syöttää mäntämoottoria ja luoda työntövoimaa pakokaasulla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaasuturbiini voi syöttää mäntämoottoria ja luoda työntövoimaa pakokaasulla.
On kuitenkin eri asia kuin turbo.
- AnonyymiUUSI
Olisit sanonut suihkumoottori, koska sillä nimellä kaasuturbiini yleisesti tunnetaan.
Turboahdin eli pakokaasuahdin, josta tässä ketjussa keskustellaan, ei ole moottori laisinkaan, vaan moottoriin liitettävä osa. Sitten on myös olemassa mekaaninen ahdin, joka ei ole turboahdin eli pakokaasuahdin, vaan se pyörii mekaanisella välityksellä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin eri asia kuin turbo.
Se on turbo-compound, tuskin käsität kuitenkaan siitä mitään.
- AnonyymiUUSI
Jensen ff, luulisin. Se oli ainakin ensimmäinen nelivetoinen.
- AnonyymiUUSI
Olisin istunut Matti Alamäen kyydissä silloin kun ajoi voittoisia Rally Cross kisoja.
Monet kisat tuli nähtyä, varikollekin pääsi..laskettiin.
HUHHUH!
Terveisiä Matille. - AnonyymiUUSI
Wartburg.
- AnonyymiUUSI
Panzerkampfwagen VI Tiger.
- AnonyymiUUSI
Hitlerin Mersussa 1930-luvulla kuulemma oli.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä3610535Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on12510118- 217911
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776314Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.304872- 554697
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1144041Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1253393- 623117
Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2203039