Kuten kaikki tiedämme Kela on järjestänyt taksialalle alihankintaketjutuksen kautta valtakunnallisen alipalkkausjärjestelman.
Norjassa alipalkkaus kriminalisoitiin vuoden 2022 alussa. Rikoslakiin (straffeloven) lisättiin tuolloin kaksi pykälää, palkkavarkaus ja törkeä palkkavarkaus.
Palkkavarkaudella tarkoitetaan oikeudetonta alipalkan maksamista tai palkan maksamatta jättämistä taloudellisessa hyötymistarkoituksessa.
Palkkavarkaudesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen korkeintaan kahdeksi vuodeksi. Törkeästä palkkavarkaudesta voidaan tuomita sakko tai vankeuteen korkeintaan kuudeksi vuodeksi.
Suomessa palkkavarkaus on sallittua ja viranomaistahojen organisoimaa.
Norjassa Kelan henkilökunta joutuisi vankilaan
53
483
Vastaukset
- Anonyymi
Linnaa tulisi myös Boltin ja Uberin, Woltin ja Foodoran porukalle.
- Anonyymi00055
Kelan henkilökunnalle sen sijaan ei tule linnaa siitä, kun se toimii poliitikkojen säätämien lakien mukaisesti,
- Anonyymi
Norjassa on määrätty minimi palkaksi 3 euroa,
- Anonyymi
Ota taas pari keskaria....
- Anonyymi
"Ei yleistä minimipalkkaa: Norjassa ei ole yhtenäistä, koko maan kattavaa lakisääteistä minimipalkkaa.
Alakohtaiset minimipalkat: Joillakin aloilla on määritelty vähimmäispalkka. Tällaisia aloja ovat muun muassa rakennus-, siivous- ja maatalousala.
Esimerkkejä alakohtaisista palkoista (tunnissa):
Siivousala: 227,54 Norjan kruunua (n. 19,4 euroa)
Matkailu- ja ravintola-ala: 197,79 Norjan kruunua (n. 17 euroa)
Kalatehdas: 215 Norjan kruunua (n. 18,35 euroa". - Anonyymi
Norjassa alipalkkaus on rikos, kun se täyttää “wage theft / lønnstyveri” -kriteerit
Norjan rikoslaissa on erillinen rikosnimike ”lønnstyveri” (palkan varastaminen).
Alipalkkaus muuttuu rikokseksi, kun:
1) Työnantaja tahallisesti jättää maksamatta palkkaa tai maksaa vähemmän kuin pitäisi
(esim. piilottelee tunteja, ei maksa lomapalkkaa, ei maksa ylityöstä).
2) Toiminta on tietoista, toistuvaa tai järjestelmällistä.
3) Summat ovat merkittäviä tai teko on muuten vakava esim. työntekijän hyväksikäyttö.
Nämä kaikki toteutuvat mm. Kelan ja hyvinvointialueiden järjestämissä alihankintaketjutuksissa.- Anonyymi
Alipalkkauksesti luokitellaan, mikäli palkka on yleistä palkkaa tai työehtosopimusta alempi. Näin se on Suomessakin, josta voi tehdä ilmoituksen työsuojeluviranomaisille.
- Anonyymi00053
Anonyymi kirjoitti:
Alipalkkauksesti luokitellaan, mikäli palkka on yleistä palkkaa tai työehtosopimusta alempi. Näin se on Suomessakin, josta voi tehdä ilmoituksen työsuojeluviranomaisille.
Kelan henkilökunta koostuu rikollisista. Se on tullut selväksi, eivät he edes suostu tulemaan työpaikalle.
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Kelan henkilökunta koostuu rikollisista. Se on tullut selväksi, eivät he edes suostu tulemaan työpaikalle.
Etätyössä henki voi haista vanhalle viinalle.
- Anonyymi
Onko tämäkin sössitty etätöistä käsin?
- Anonyymi
Niin, Kelahan ei palkkaa yhtään ketään ajamaan taksia. Jos Kelan kyytejä ajavalla taksiyrittäjällä on palkattu kuljettaja, on palkanmaksu hänen ja kuljettajan välinen asia.
Taksialalla laajalti käytössä oleva tulospalkkaus tekee sen, että osaamaton ja laiska työntekijä ei pääse niin sanotusti palkoille, samaan aikaan kun viisas, asiansa osaava kuljettaja saa kohtuullisen korvauksen työstään. Valitettavasti vain taksiala on ajettu sellaiseen ahdinkoon, että näitä viimeksimainitun kaltaisia työntekijöitä ei enää ole juuri saatavilla, joten moni tyytyy palkkaamaan tumpulan. Eri keskustelu sitten on, onko nykyisella taksarakenteella ylipäätään järkeä käyttää palkattua työvoimaa...- Anonyymi
Kyse on laittomasta alihankintaketjutuksesta, jonka avulla mm. Kela kiertää sille kuuluvat yhteiskuntavastuut.
Todellisuudessahan Kela on työnantajan asemassa. Sen toiminta täyttää työsuhteen tunnusmerkit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on laittomasta alihankintaketjutuksesta, jonka avulla mm. Kela kiertää sille kuuluvat yhteiskuntavastuut.
Todellisuudessahan Kela on työnantajan asemassa. Sen toiminta täyttää työsuhteen tunnusmerkit.Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:
Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.
Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:
Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.
Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.Tilaajavastuusopimus velvoittaa Suomessa yhteiskunnan kuljetuksia ajavia yrityksiä.
Kela, Sote, koulukuljetukset... Yms yms
Ja tämä takaa näille taksinkuljettajille myös palkanlisät Suomessa palkkalain mukaan.
Joskus ne on oikeusteitse haettava. Työntekijä voittaa aina nämä jutut.
Tämä taksisysteemi on umpikiero ja työntekijöitä käytetään hyväksi julkisissa kuljetuksissa jotka ovat osana julkista liikennettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaajavastuusopimus velvoittaa Suomessa yhteiskunnan kuljetuksia ajavia yrityksiä.
Kela, Sote, koulukuljetukset... Yms yms
Ja tämä takaa näille taksinkuljettajille myös palkanlisät Suomessa palkkalain mukaan.
Joskus ne on oikeusteitse haettava. Työntekijä voittaa aina nämä jutut.
Tämä taksisysteemi on umpikiero ja työntekijöitä käytetään hyväksi julkisissa kuljetuksissa jotka ovat osana julkista liikennettä.Taksirengin työaika ei saa ylittää 56 tuntia kalenteriviikossa tai 90 tuntia kahden peräkkäisen viikon aikana.
Myös mittarit auki päivystäminen on työaikaa.
Sama kuin tolpalla notkuminen tai kyydiltä palaaminen.
Kahden viikon jakso max 90 tuntia. Tätä rikotaan kaiken aikaa.
Näkyy kuljettajien ajovuororaporteista myös nämä tehdyt tunnit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on laittomasta alihankintaketjutuksesta, jonka avulla mm. Kela kiertää sille kuuluvat yhteiskuntavastuut.
Todellisuudessahan Kela on työnantajan asemassa. Sen toiminta täyttää työsuhteen tunnusmerkit.Taksinkuljettaja on Kelan etätyöläinen, jos verrataan muihin Kelan etätyöläisiin. Pitäisikö heidätkin palkata vaikka Boltin tai Uberin kautta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taksinkuljettaja on Kelan etätyöläinen, jos verrataan muihin Kelan etätyöläisiin. Pitäisikö heidätkin palkata vaikka Boltin tai Uberin kautta?
Mielestäni juuri nämä ahneet moniautoyrittäjät jotka jättävät palkanlisät maksamatta ovat pilanneet koko taksialan.
He toimivat näissä kela sote ajoissa ja pilaavat kaikilta ansaintamahdollisuudet.
Tehdään välillä konkursseja ja uusia huijareita tulee tilalle.
Yksi auto ja yksi taksiyrittäjä niin homma tulee kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni juuri nämä ahneet moniautoyrittäjät jotka jättävät palkanlisät maksamatta ovat pilanneet koko taksialan.
He toimivat näissä kela sote ajoissa ja pilaavat kaikilta ansaintamahdollisuudet.
Tehdään välillä konkursseja ja uusia huijareita tulee tilalle.
Yksi auto ja yksi taksiyrittäjä niin homma tulee kuntoon.Hommataan rahoituksella kymmeniä taksiautoja ajoon ja rengit niihin ilmaiseksi istumaan. Asiakkaita aletaan omimaan ja sitten yhdessä muiden kanssa ihmetellään kun oikein kenenkään ei ole ajoa. Näissä kotimaisissa kela sote laatu välitysyhtiöissä plaa plaa plaa...
Kuljettajille ei makseta palkanlisiä tilaajavastuulain mukaan, koska muuten ei yrittäjälle jää mitään. - miksi ihmeessä pitää ottaa ihminen töihin jos ei meinaa oikeaa palkkaa maksaa.
Täytyy sanoa että on terävää porukkaa. Taksiainesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on laittomasta alihankintaketjutuksesta, jonka avulla mm. Kela kiertää sille kuuluvat yhteiskuntavastuut.
Todellisuudessahan Kela on työnantajan asemassa. Sen toiminta täyttää työsuhteen tunnusmerkit.Kela-ajoja ajaa pääsääntöisesti yksityisyrittäjät, joille Kelakyydit ovat vain yksi matkatyyppi muitten joukossa. Lisäksi Kela ei pakota ketään ajamaan, joten aika vaikeaa tuosta on työsuhteen tunnusmerkkejä löytää. Toki saahan sitä täällä kirjoittaa mitä vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela-ajoja ajaa pääsääntöisesti yksityisyrittäjät, joille Kelakyydit ovat vain yksi matkatyyppi muitten joukossa. Lisäksi Kela ei pakota ketään ajamaan, joten aika vaikeaa tuosta on työsuhteen tunnusmerkkejä löytää. Toki saahan sitä täällä kirjoittaa mitä vaan.
Puolustele ihan rauhassa systeemiä jossa työntekijöitä käytetään hyväksi.
Mikäli kuljettajien työaikaa ja yrittäjien palkkalain noudattamista valvottaisiin tilanne olisi ihan toinen. Eli toimittasi niin kuin sopimukset sanoo.
Suomen Taksiliitto ei julkaise uutisia kuljettajien palkanmaksuperusteista, koska kyytien hinnat eivät riitä tehtyjen sopimuksien noudattamiseen.
Normaalissa markkinatilanteessa esimerkiksi kuorma-autoilija ei pidä useita autoja ajossa ja niissä jokaisessa kuljettaja istuu ilman palkanlisiä ilmaiseksi odottamassa että joku tilaa sorakuorman.
Tai linja-autoyritys istuttaa koulutettuja kuljettajia työvaatteet päällä valmiudessa hallilla ilman palkkaa tuntitolkulla. Kunnes tilaus tulee. Voi olla että ei menisi läpi.
Linja-autonkuljettaja taitaa vakinaisena tienata noin 40 000- 50 000 euroa vuodessa.
Kyllä näihin virallisiin julkisiin taksikuljetuksiin joku roti täytyy saada. Yhteiskunnan kuljetuksia koskee monet sopimukset ja säännöt. Täällä hetkellä ne ovat sanahelinää ja työnantajina taksiyritykset ovat vastuuttomia. Tulee mieleen uutiset ulkomaisten mansikanpoimijoiden työehtojen ongelmista Suomessa. Niihin sentään puututtiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela-ajoja ajaa pääsääntöisesti yksityisyrittäjät, joille Kelakyydit ovat vain yksi matkatyyppi muitten joukossa. Lisäksi Kela ei pakota ketään ajamaan, joten aika vaikeaa tuosta on työsuhteen tunnusmerkkejä löytää. Toki saahan sitä täällä kirjoittaa mitä vaan.
Valeyrittäjyys on Kelan toiminnan perusta, jotta Kela voi kiertää yhteiskuntavastuut. Todellisuudessa työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät, jotka löytyvät työsopimuslain 1 §:stä. Työsuhteen viisi perustunnusmerkkiä ovat:
1) sopimus,
ajoja ajetaan sopimuksen perusteella
2) ansiotyön tekeminen,
kyse on ansiotyötstä
3) työn tekeminen toiselle,
työtä tehdään toiselle
4) vastikkeellisuus,
työtä tehdään palkkaa vastaan
5) johdon ja valvonnan alaisuus eli työnantajan direktio-oikeus,
Kela ja/tai alihankkija määrää ajot, hinnat, pukeutumisen ja asettaa sanktioita niiden rikkomisesta.
Toiminta on verrattavissa Woltin tapaukseen, jossa KHO on todennut kyseessä olevat työsuhteen. KHO:n päätöksen perusteella viranomaisten virkavelvollisuus olisi purkaa vastaavat järjestelyt.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikka lähettien työhön liittyi paljon sellaisia piirteitä, jotka yleisesti liitettiin itsenäisiin yrittäjiin, asiassa täyttyivät kaikki työsopimuslain 1 luvun 1 §:n 1 momentin mukaiset työsuhteen tunnusmerkit. Lähetit olivat myös kokonaisuutena arvioiden alisteisessa asemassa A Oy:öön nähden, kun otettiin huomioon erityisesti A Oy:n sen itse laatimaan palvelussopimukseen perustuvat oikeudet ja se tapa, jolla A Oy kykeni hallinnoimansa digitaalisen alustan avulla seuraamaan ja valvomaan lähettien työsuoritusta, mukaan lukien läheteille asetetut työsuorituksen laatua koskevat vaatimukset.
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/ennakkopaatokset/1747729406840.html
Nämä kaikki täyttyvät Kelan ajoissa. Niitä ajava yrittäjä on todellisuudessa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valeyrittäjyys on Kelan toiminnan perusta, jotta Kela voi kiertää yhteiskuntavastuut. Todellisuudessa työsuhteen tunnusmerkit täyttyvät, jotka löytyvät työsopimuslain 1 §:stä. Työsuhteen viisi perustunnusmerkkiä ovat:
1) sopimus,
ajoja ajetaan sopimuksen perusteella
2) ansiotyön tekeminen,
kyse on ansiotyötstä
3) työn tekeminen toiselle,
työtä tehdään toiselle
4) vastikkeellisuus,
työtä tehdään palkkaa vastaan
5) johdon ja valvonnan alaisuus eli työnantajan direktio-oikeus,
Kela ja/tai alihankkija määrää ajot, hinnat, pukeutumisen ja asettaa sanktioita niiden rikkomisesta.
Toiminta on verrattavissa Woltin tapaukseen, jossa KHO on todennut kyseessä olevat työsuhteen. KHO:n päätöksen perusteella viranomaisten virkavelvollisuus olisi purkaa vastaavat järjestelyt.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikka lähettien työhön liittyi paljon sellaisia piirteitä, jotka yleisesti liitettiin itsenäisiin yrittäjiin, asiassa täyttyivät kaikki työsopimuslain 1 luvun 1 §:n 1 momentin mukaiset työsuhteen tunnusmerkit. Lähetit olivat myös kokonaisuutena arvioiden alisteisessa asemassa A Oy:öön nähden, kun otettiin huomioon erityisesti A Oy:n sen itse laatimaan palvelussopimukseen perustuvat oikeudet ja se tapa, jolla A Oy kykeni hallinnoimansa digitaalisen alustan avulla seuraamaan ja valvomaan lähettien työsuoritusta, mukaan lukien läheteille asetetut työsuorituksen laatua koskevat vaatimukset.
https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/ennakkopaatokset/1747729406840.html
Nämä kaikki täyttyvät Kelan ajoissa. Niitä ajava yrittäjä on todellisuudessaNämä kaikki täyttyvät Kelan ajoissa. Niitä ajava yrittäjä on todellisuudessa palkansaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni juuri nämä ahneet moniautoyrittäjät jotka jättävät palkanlisät maksamatta ovat pilanneet koko taksialan.
He toimivat näissä kela sote ajoissa ja pilaavat kaikilta ansaintamahdollisuudet.
Tehdään välillä konkursseja ja uusia huijareita tulee tilalle.
Yksi auto ja yksi taksiyrittäjä niin homma tulee kuntoon.Kutsutaan heitä oikeilla nimillä, ammattirikolliset.
- Anonyymi
Tämä taksihöpö on kova setä sekoilemaan ja keksii hauskoja juttuja.
Kilpailutus ei tee tai aiheuta mitään alipalkkajärjestelmää, vaan taksiyritykset jotka sopimukset tekee Kelan kanssa. Toisaalta kovasti taksit ovat kilpailleet ja halunneet ajaa noita ajoja, koska ne ajoittuvat yleensä niihin aikoihin jolloin ei kauheasti ole muita ajoja. Toisaalta nuo ajot tulevat lisääntymään ja niistä tulee pitkiä keikkoja kun terveyspalveluketjua karsitaan ja kyliltä ajellaan Kelatakseilla satoja kilometrejä jne....- Anonyymi
Rengin ajamana yhteen suuntaan kelakyyti on kannattamaton näillä provikoilla jo nyt.
Virmoja kaatuu koko ajan vaikka palkat on maksettu pelkkänä provisiona laittomasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengin ajamana yhteen suuntaan kelakyyti on kannattamaton näillä provikoilla jo nyt.
Virmoja kaatuu koko ajan vaikka palkat on maksettu pelkkänä provisiona laittomasti.Ei muuta kun autoja lisää ja rengit ajamaan pitkiä kelavetoja. Päivystäköön ilmaiseksi ilman palkanlisiä mokomat rengit.
- Anonyymi
Jos suomen lait ja KHO:n päätös ovat hauskoja juttuja, niin se kuvastaa hyvin taksialalla olevien asennetta ja lakien halveksuntaa, myös viranomaistahoilta.
Taksialalla alhainen laskutushinta selittyy ainoastaan sillä, että työntekijöille ei makseta palkkaa lakien mukaisesti. Maksamatta jätetään myös veroja sekä eläke- ja sosiaaliturvamaksuja. Se on Kelan, hyvinvointialueiden ja kuntien viranomaisten tahto, harjoittaa työntekijöiden sortoa ja hinnoitella hankinnat siten ettei alihankkijoilla ole mitään mahdollisuuksia suoriutua velvollisuuksistaan.
Näin viranomaiset ovat luoneet valtakunnallisen harmaan talouden järjestelmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos suomen lait ja KHO:n päätös ovat hauskoja juttuja, niin se kuvastaa hyvin taksialalla olevien asennetta ja lakien halveksuntaa, myös viranomaistahoilta.
Taksialalla alhainen laskutushinta selittyy ainoastaan sillä, että työntekijöille ei makseta palkkaa lakien mukaisesti. Maksamatta jätetään myös veroja sekä eläke- ja sosiaaliturvamaksuja. Se on Kelan, hyvinvointialueiden ja kuntien viranomaisten tahto, harjoittaa työntekijöiden sortoa ja hinnoitella hankinnat siten ettei alihankkijoilla ole mitään mahdollisuuksia suoriutua velvollisuuksistaan.
Näin viranomaiset ovat luoneet valtakunnallisen harmaan talouden järjestelmän.Yrittäjä voi tuon työn suorittaa, mutta kun työntekijää käytetään joudutaan rikkomaan lakeja. Liiallinen automäärä johtuu näissä suurissa kotimaisissa laatuyhtiöissä moniautoyrittäjistä, jotka tavoittelevat voittoa laittomilla keinoilla.
Työntekijöitä käytetään härskisti hyväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengin ajamana yhteen suuntaan kelakyyti on kannattamaton näillä provikoilla jo nyt.
Virmoja kaatuu koko ajan vaikka palkat on maksettu pelkkänä provisiona laittomasti.Rengin ajama kelakyyti Helsinki -Porvoo: 41 min ja 55 Km = n 113 euroa brutto ja aikaa kuluu lastauksineen n 90 min = 1,5 tuntia . 113 eur/1,5 tuntia tekee auton tuntituotoksi 75 euroa. Tees laskelma, miksi toi on kannattamaton kyyti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rengin ajama kelakyyti Helsinki -Porvoo: 41 min ja 55 Km = n 113 euroa brutto ja aikaa kuluu lastauksineen n 90 min = 1,5 tuntia . 113 eur/1,5 tuntia tekee auton tuntituotoksi 75 euroa. Tees laskelma, miksi toi on kannattamaton kyyti.
Paluun kanssa 110km ja 113e.
1e/km kuljettajan ajamana ei ole hyvä km juoksu.
Palkat 37%+ sivukulut ja 14%alv vie yli 50% päältä. Kela provisio yms yms
Yrittäjälle jää auton tuotoksi noin 48 centtiä km.
Insinöörit ovat laskeneet normaalin keskiverron henkilöauton km kuluksi 44 cent? Jota käytetään kun lasketaan esimerkiksi keikkatyöntekijälle korvauksia oman auton käytöstä.
Yrittäjälle jää max 4-10 senttiä km tuosta yhdestä yhden suuntaisesta kyydistä yrityksen kuluihin.
Että ei se ihan kokonaan ole kannattamaton arkena. Toki mikäli kyseessä on ylityö tai pyhäkorvaukset niin silloin menee jo rankasti miinukselle.
50 000e sähköautolla kuski ajaa 150tkm 1e/km juoksulla ja sen jälkeen auto vaihdetaan.
Kuinka paljon on arvonalennus kk ja kuinka kalliiksi ja missä ajassa tuo tulee?
Laske puhtaan katteen suuruus?
Ei ole kummoinen.
Näitä taksiyrityksiä on mennyt paljon nurin viime aikoina, on ehkä etukäteen ajateltu että kyllä siitä jotain jää. Mut ei olekaan jäänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paluun kanssa 110km ja 113e.
1e/km kuljettajan ajamana ei ole hyvä km juoksu.
Palkat 37% sivukulut ja 14%alv vie yli 50% päältä. Kela provisio yms yms
Yrittäjälle jää auton tuotoksi noin 48 centtiä km.
Insinöörit ovat laskeneet normaalin keskiverron henkilöauton km kuluksi 44 cent? Jota käytetään kun lasketaan esimerkiksi keikkatyöntekijälle korvauksia oman auton käytöstä.
Yrittäjälle jää max 4-10 senttiä km tuosta yhdestä yhden suuntaisesta kyydistä yrityksen kuluihin.
Että ei se ihan kokonaan ole kannattamaton arkena. Toki mikäli kyseessä on ylityö tai pyhäkorvaukset niin silloin menee jo rankasti miinukselle.
50 000e sähköautolla kuski ajaa 150tkm 1e/km juoksulla ja sen jälkeen auto vaihdetaan.
Kuinka paljon on arvonalennus kk ja kuinka kalliiksi ja missä ajassa tuo tulee?
Laske puhtaan katteen suuruus?
Ei ole kummoinen.
Näitä taksiyrityksiä on mennyt paljon nurin viime aikoina, on ehkä etukäteen ajateltu että kyllä siitä jotain jää. Mut ei olekaan jäänyt.Tuolla katteella yrittäjän pitäisi kaikki yrityksen kulut kattaa ja varautua jo seuraavaan auton vaihtoon yms
44 senttiä km on auton kulut yksityishenkilöllä keskimäärin.
Yrityksen täytyy saada toimiakseen paljon enemmän, se on selvä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla katteella yrittäjän pitäisi kaikki yrityksen kulut kattaa ja varautua jo seuraavaan auton vaihtoon yms
44 senttiä km on auton kulut yksityishenkilöllä keskimäärin.
Yrityksen täytyy saada toimiakseen paljon enemmän, se on selvä.Voi yhy yhy. Tolla matkalla E mersu kuluttaa n 11 euron edestä löpöä, sähköauto 1/3 tosta. Tuntituotto olis 75 euroa, mutta neropatit istuu mieluummin tolpalla odottamassa lyhyitä , normaalihintaisia kyytejä ettei vaan tuu huono juoksu. Toki se rengin istuttaminen tolpalla ilman kyytiä ei lisää palkkakuluja, joten laskutaidoton, insinöörejä uskova tumpulaisäntä tosiaankin saattaa ajautua konkurssiin, kun se ei ymmärrä, että kiinteät kulut juoksee silloinkin kun auto makaa tolpalla mutta ihan saa jokainen toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi yhy yhy. Tolla matkalla E mersu kuluttaa n 11 euron edestä löpöä, sähköauto 1/3 tosta. Tuntituotto olis 75 euroa, mutta neropatit istuu mieluummin tolpalla odottamassa lyhyitä , normaalihintaisia kyytejä ettei vaan tuu huono juoksu. Toki se rengin istuttaminen tolpalla ilman kyytiä ei lisää palkkakuluja, joten laskutaidoton, insinöörejä uskova tumpulaisäntä tosiaankin saattaa ajautua konkurssiin, kun se ei ymmärrä, että kiinteät kulut juoksee silloinkin kun auto makaa tolpalla mutta ihan saa jokainen toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.
Ei ole hyvä bisnes kuskin ajamat kyydit yhteen suuntaan. Myös paluusta pitää saada täysi korvaus.
Mutta kirjoitappas Googleen vaikka" taksi konkurssi"
Siellä on mennyt monelta renkejä käyttävältä vanhalta yritykseltä tuhkatkin pesästä. Ja ovat ajaneet niin maan perhanasti!
Velaksi ei taksiyritystä kannata laittaa. Rahaa pitää olla ja silti voi kaikki mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi yhy yhy. Tolla matkalla E mersu kuluttaa n 11 euron edestä löpöä, sähköauto 1/3 tosta. Tuntituotto olis 75 euroa, mutta neropatit istuu mieluummin tolpalla odottamassa lyhyitä , normaalihintaisia kyytejä ettei vaan tuu huono juoksu. Toki se rengin istuttaminen tolpalla ilman kyytiä ei lisää palkkakuluja, joten laskutaidoton, insinöörejä uskova tumpulaisäntä tosiaankin saattaa ajautua konkurssiin, kun se ei ymmärrä, että kiinteät kulut juoksee silloinkin kun auto makaa tolpalla mutta ihan saa jokainen toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.
Joudut vaihtamaan sähköauton hyvissä ajoin ennen akkutakuun loppumista. Polttoainesäästöt hukkuu autonvaihtoihin.
Mut suosittelen lämpimästi että hommaat nyt vaikka viisi sähkäriä Porvoon välille, on se sen verran hyvä väli.
Siinä ne vetää 75e tunti joka päivä koko ajan. Tyhmät vaan istuu tolpalla ja eivät saa mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joudut vaihtamaan sähköauton hyvissä ajoin ennen akkutakuun loppumista. Polttoainesäästöt hukkuu autonvaihtoihin.
Mut suosittelen lämpimästi että hommaat nyt vaikka viisi sähkäriä Porvoon välille, on se sen verran hyvä väli.
Siinä ne vetää 75e tunti joka päivä koko ajan. Tyhmät vaan istuu tolpalla ja eivät saa mitään.Olihan tuo ihan dieselilläkin kannattava veto,mutta turhaan siitä vääntämään. Istu vaan siellä tolpalla odottamassa 15 euron mummokyytiä kun muut tekee tiliä hinnoilla jotka ei kannata. Vapaa valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olihan tuo ihan dieselilläkin kannattava veto,mutta turhaan siitä vääntämään. Istu vaan siellä tolpalla odottamassa 15 euron mummokyytiä kun muut tekee tiliä hinnoilla jotka ei kannata. Vapaa valinta.
Selvennän vielä kerran. Yrittäjän itse ajamana tuo kyyti on kannattava yhteen suuntaan.
Kuljettajan palkkakulut sivukuluineen tekevät siitä kannattamattoman.
Olen nähnyt useamman taksiyrityksen jotka ovat lisänneet autoja ja renkejä. Sitten on tehty tarjouksia ja ajettu niin paljon etteivät ole meinanneet edes ehtiä kehumaan välillä.
Konkurssiin ne on kaikki mennyt, valitettavasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvennän vielä kerran. Yrittäjän itse ajamana tuo kyyti on kannattava yhteen suuntaan.
Kuljettajan palkkakulut sivukuluineen tekevät siitä kannattamattoman.
Olen nähnyt useamman taksiyrityksen jotka ovat lisänneet autoja ja renkejä. Sitten on tehty tarjouksia ja ajettu niin paljon etteivät ole meinanneet edes ehtiä kehumaan välillä.
Konkurssiin ne on kaikki mennyt, valitettavasti.Yrittäjän ajamana se on kaikki tappiota, koska yrittäjän palkan pitää olla rengin palkkaa suurempi.
- Anonyymi
Millä muilla julkisilla aloilla otetaan työntekijöitä summittain töihin ja palkkoja jätetään maksamatta tietoisesti?
Miksi ei ajeta itse? Vaan huijataan- Anonyymi
Kelakyydit ovat ensisijaisesti sairausvakuutuslain alaisia kuljetuksia, koulukyydit perusopetuslain ja vammaiskuljetukset vammaispalvelulain säädöksien määräämiä kuljetuspalveluja.
Näissä kaikissa harjoitetaan alihankintaketjutusta, alipalkkausta ja lähes kaikkien työn tekemiseen ja palkan maksamiseen liittyvien lakien rikkomista. Valtion suojeluksessa viranomaisten toimesta.
Oikeusvaltio....naurakaamme yhdessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kelakyydit ovat ensisijaisesti sairausvakuutuslain alaisia kuljetuksia, koulukyydit perusopetuslain ja vammaiskuljetukset vammaispalvelulain säädöksien määräämiä kuljetuspalveluja.
Näissä kaikissa harjoitetaan alihankintaketjutusta, alipalkkausta ja lähes kaikkien työn tekemiseen ja palkan maksamiseen liittyvien lakien rikkomista. Valtion suojeluksessa viranomaisten toimesta.
Oikeusvaltio....naurakaamme yhdessä.No perskules! Eikös näitä lakien ja sopimuksien mukaisia palkkoja voi jättää maksamatta muiltakin toimijoilta kyseisiltä aloilta?
Saataisi säästöjä aikaan.
Nyt hallitus herätys, ei kai tämä voi koskea pelkästään noin 15 000 koulutettua taksinkuljettajaa Suomessa.
Suomen Taksiliitto ei tällä kertaa jyrähdä jostain syystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No perskules! Eikös näitä lakien ja sopimuksien mukaisia palkkoja voi jättää maksamatta muiltakin toimijoilta kyseisiltä aloilta?
Saataisi säästöjä aikaan.
Nyt hallitus herätys, ei kai tämä voi koskea pelkästään noin 15 000 koulutettua taksinkuljettajaa Suomessa.
Suomen Taksiliitto ei tällä kertaa jyrähdä jostain syystä.Sairaanhoitajille pitäisi maksaa provisiopalkkaa ainoastaan silloin, kun potilaan kanssa toimitaan, ehkä kolme kertaa työvuoron aikana. Opettajille vain siitä ajasta, kun he opettavat, ei oleskelusta koululuokissa. Muun ajan he voivat päivystää vaikka aulassa odottaen työtilausta.
Kaiken kaikkiaan kyse on lakisääteisistä kuljetuspalveluista, jotka kuuluvat SOTE -palveluihin. Omituista miten viranomaiset voivat sallia laittomuuksia tehtailevan järjestelmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No perskules! Eikös näitä lakien ja sopimuksien mukaisia palkkoja voi jättää maksamatta muiltakin toimijoilta kyseisiltä aloilta?
Saataisi säästöjä aikaan.
Nyt hallitus herätys, ei kai tämä voi koskea pelkästään noin 15 000 koulutettua taksinkuljettajaa Suomessa.
Suomen Taksiliitto ei tällä kertaa jyrähdä jostain syystä.Taksiliitto on mukana maksujen välityspalveluissa.
- Anonyymi
Moniautoyritykset vääristävät kilpailua ja ovat pilanneet koko taksialan. Ihan ahneuttaan.
- Anonyymi
Moniautoyrittäjää voisi hyvin haastatella lehteen.
Miksi sinulla on vaikka.. kymmenen taksia?
Maksatko kuljettajille ylityökorvaukset ja pyhäkorvaukset palkkalakia noudattaen?
Minkälaiset tilaajavastuusopimuksen vaatimat kirjalliset työehdot työntekijöilläsi on?
Miten työaikalakia noudatetaan ja valvotaan yrityksessänne? Onko kuljettajan päivystäminen valmiudessa työaikaa? Onko auton pesut ja huoltoon viemiset yms palkallista aikaa? Onko totta että palkattu taksinkuljettaja ei saa tehdä kahdessa viikossa kuin max 90 tuntia?
Olisi mukava lukea tuon tyylinen uutinen jossa kerrottaisiin näitä palkatun taksinkuljettajan työhön liittyviä asioita :) - Anonyymi
Mielestäni autolla ajo ei ole työtä.
- Anonyymi
Itse ajelen tukkirekkaa ja tää ei ole varsinkaan pikkurilli pystyssä poikien hommaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajelen tukkirekkaa ja tää ei ole varsinkaan pikkurilli pystyssä poikien hommaa.
Tuo on työtä mutta henkilöauton kuljettaja joka väittää tekevänsä työtä esim: taksikuski salli mun nauraa. Ainoa koulu jonka ovat päässeet läpi on autokoulu. Sitten ne on vaatimassa lakisääteisiä korvauksia jotka kuuluvat niille joka tekee töitä. hih hih hiiii taksikuski
- Anonyymi
Kelan henkilökunta notkuu kämpissään ns. etätyössä eli omalla lomalla täydella palkalla, eikä edes käy työpaikalla. Ei tuollaisilta huijareilta voi odottaa kuin petoksia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1283912Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans143361- 193285
- 793237
Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe573214- 292875
- 472677
- 542617
- 672397
- 192337