Sähkömoottorin ensi versio esiteltiin 1830-luvulla, ensimmäinen polttomoottori 1860-luvulla
Sähkömoottori on siis vanhempi kuin polttomoottori
Milloin sähkömoottori, milloin polttomoottori
15
190
Vastaukset
- Anonyymi
Sähkömoottorin paras hyötysuhde saavutettiin jo 1890-luvulla, kiinassa dieselillä on päästy yli 50% hyötysuhteesen joka hyvä.
New Yorkin takseista oli noin 1905 lähes kaikki sähköpelejä, akkuna lyijyakku, Edison toi markkinoille akun oliko se rauta-akku tai sinne päin, se kuitenkin lisäsi merkittävästi ajomatkaa, parhaillaan mummoautolla ajettiin jo lähes 250 km(auto oli detroid electric, joka aku ankassa on muuto auton esikuva) - Anonyymi
Mummo Ankan auto oli ensimmäisiä sähköautoja.
https://share.google/images/axQwf1tMDWWhskZQp - Anonyymi
Olisipa akkutekniikkaa alettu kehittämään tosissaan jo silloin, niin oltaisiin pitkällä...........
- Anonyymi
Siihen aikaan maaseudun ihmisillä ei ollut vielä sähköä, joten akun lataaminen ei onnistunut. Tianne on nytkin melkein sama.
- Anonyymi
No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.
Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.
Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan.Saksassa autot romutetaan keskimäärin 15v vanhoina. ranskassa 19--20 vuotiaina ollen tällöin noin 210tkm ajettuja.
Koska Saksan ja Ranskan tapaiset suuret maat dominoi myös autoissa, katsotaan että jo nykyiset sähköautot kestää siihen asti kun autot ylipäänsä romutetaan eli kierrätetään.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.
Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan.Heh. 10 vee, niin sähkiksen arvo on pohjalukemissa. Tsekkaa itse vaikka Nettiautosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen aikaan maaseudun ihmisillä ei ollut vielä sähköä, joten akun lataaminen ei onnistunut. Tianne on nytkin melkein sama.
Onneksi Suomessa saa sähköä kaikkialla, missä ihmisiä asuu.
- Anonyymi
Miksi sitten sähköautot eivät aikoinaan yleistyneet?
Syy oli elektroniikan puute. Sähkömoottorin kierrosnopeudet olivat tuolloin kiinteät, korkeintaan portaittainen releohjauksella, joka sekin oli tuolloin lapsen kengissä.
Eli auton nopeutta / tehoja oli hankala säätää. Polttomoottorin säätäminen oli kaasuttimen avulla helpompaa joka todettiin tuolloin toimivammaksi käytännössä. - Anonyymi
Kuinka jenkit lataavat autojaan, kun helloissakin on kaasu 110 Voltin maana? Olemattomat sähköverkot toteaa elokuvien maisemakohtauksissa.
Mainitun Detroit Elecrtric auton huippunopeus 30 km tunnisa, joten paljon olisi ollut kehitettävää. 13 000 autoa 32 vuodessa 1907-1939. Suomeen suhteutettuna asukasluvun mukaan noin 8 autoa vuodessa myynti.- Anonyymi
Kyllähän 110 V sähköverkostakin sähköauton lataa, mutta aika verkkaista se akun täyteen lataaminen on. Jenkkilässä kiireinen ihminen ei voi käyttää sähköautoa maaseudulla. V8 bensamoottori on ainoa ratkaisu.
- Anonyymi
110 Voltin jänniteverkostakin saa suuria tehoja irti (P=U x I) kun laittaa väliin tarpeeksi ison sulakkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
110 Voltin jänniteverkostakin saa suuria tehoja irti (P=U x I) kun laittaa väliin tarpeeksi ison sulakkeen.
Jos Usa:ssa asentaa samantehoisen laturin 110 verkkoon kuin Suomessa, vaatii se siis isomman sulakkeen. Jenkeissähän tyypillinen sulakekoko on 15-25A, kun suomessa se on 10/16A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Usa:ssa asentaa samantehoisen laturin 110 verkkoon kuin Suomessa, vaatii se siis isomman sulakkeen. Jenkeissähän tyypillinen sulakekoko on 15-25A, kun suomessa se on 10/16A.
Niinpä. 110v x 20A = vain 2200W latausteho. Vaan kaipa heillä on sentään voimavirtaakin saatavilla?
- Anonyymi
Polttomoottorit olivatkin vain tilapäinen välivaihe autoilun historiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.633776Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin812381Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.141620Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701388- 921242
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401172Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä551005- 47972