Milloin sähkömoottori, milloin polttomoottori

Anonyymi-ap

Sähkömoottorin ensi versio esiteltiin 1830-luvulla, ensimmäinen polttomoottori 1860-luvulla
Sähkömoottori on siis vanhempi kuin polttomoottori

15

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähkömoottorin paras hyötysuhde saavutettiin jo 1890-luvulla, kiinassa dieselillä on päästy yli 50% hyötysuhteesen joka hyvä.
      New Yorkin takseista oli noin 1905 lähes kaikki sähköpelejä, akkuna lyijyakku, Edison toi markkinoille akun oliko se rauta-akku tai sinne päin, se kuitenkin lisäsi merkittävästi ajomatkaa, parhaillaan mummoautolla ajettiin jo lähes 250 km(auto oli detroid electric, joka aku ankassa on muuto auton esikuva)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olisipa akkutekniikkaa alettu kehittämään tosissaan jo silloin, niin oltaisiin pitkällä...........

      • Anonyymi

        Siihen aikaan maaseudun ihmisillä ei ollut vielä sähköä, joten akun lataaminen ei onnistunut. Tianne on nytkin melkein sama.


      • Anonyymi

        No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.

        Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
        Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.

        Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
        Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan.

        Saksassa autot romutetaan keskimäärin 15v vanhoina. ranskassa 19--20 vuotiaina ollen tällöin noin 210tkm ajettuja.
        Koska Saksan ja Ranskan tapaiset suuret maat dominoi myös autoissa, katsotaan että jo nykyiset sähköautot kestää siihen asti kun autot ylipäänsä romutetaan eli kierrätetään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä olisi. Katsos kun akkutekniikan kuten kaiken tekniikan kehittämiseen vaaditaan nykyään valtavasti laskentatehoa tietokoneissa. Molekyylitason reaktoitoi simuloidaan valtavilla laskentamalleilla ja parhaat sillä löydetyistä kokeillaan käytännössä. Ilman laskentaklustereita työhön menisi kymmenkertainen aika. Niinpä vasta nykyisella laskentakapasiteetilla saadaan todellista kehitystä.

        Jo nykiset uudet sähköautot on akun suhteen mainioita. Suomesa auto romutetaan keskimäärin 23 vuotiaana autoilla ajetaan keskimäärin 14tkm/vuosi eli keskimäärin romutettavat autot on 320-350tkm ajettuja. Sähköauton akku kestää tuon mainioisti kulumisen kannalta jos ei varsinaista vikaa tule.
        Ei sen akun ole tarvis 30 vuotta kestää kun autoilla ei niin kauan ajetakaan.

        Heh. 10 vee, niin sähkiksen arvo on pohjalukemissa. Tsekkaa itse vaikka Nettiautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan maaseudun ihmisillä ei ollut vielä sähköä, joten akun lataaminen ei onnistunut. Tianne on nytkin melkein sama.

        Onneksi Suomessa saa sähköä kaikkialla, missä ihmisiä asuu.


    • Anonyymi

      Miksi sitten sähköautot eivät aikoinaan yleistyneet?
      Syy oli elektroniikan puute. Sähkömoottorin kierrosnopeudet olivat tuolloin kiinteät, korkeintaan portaittainen releohjauksella, joka sekin oli tuolloin lapsen kengissä.
      Eli auton nopeutta / tehoja oli hankala säätää. Polttomoottorin säätäminen oli kaasuttimen avulla helpompaa joka todettiin tuolloin toimivammaksi käytännössä.

    • Anonyymi

      Kuinka jenkit lataavat autojaan, kun helloissakin on kaasu 110 Voltin maana? Olemattomat sähköverkot toteaa elokuvien maisemakohtauksissa.
      Mainitun Detroit Elecrtric auton huippunopeus 30 km tunnisa, joten paljon olisi ollut kehitettävää. 13 000 autoa 32 vuodessa 1907-1939. Suomeen suhteutettuna asukasluvun mukaan noin 8 autoa vuodessa myynti.

      • Anonyymi

        Kyllähän 110 V sähköverkostakin sähköauton lataa, mutta aika verkkaista se akun täyteen lataaminen on. Jenkkilässä kiireinen ihminen ei voi käyttää sähköautoa maaseudulla. V8 bensamoottori on ainoa ratkaisu.


      • Anonyymi

        110 Voltin jänniteverkostakin saa suuria tehoja irti (P=U x I) kun laittaa väliin tarpeeksi ison sulakkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        110 Voltin jänniteverkostakin saa suuria tehoja irti (P=U x I) kun laittaa väliin tarpeeksi ison sulakkeen.

        Jos Usa:ssa asentaa samantehoisen laturin 110 verkkoon kuin Suomessa, vaatii se siis isomman sulakkeen. Jenkeissähän tyypillinen sulakekoko on 15-25A, kun suomessa se on 10/16A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Usa:ssa asentaa samantehoisen laturin 110 verkkoon kuin Suomessa, vaatii se siis isomman sulakkeen. Jenkeissähän tyypillinen sulakekoko on 15-25A, kun suomessa se on 10/16A.

        Niinpä. 110v x 20A = vain 2200W latausteho. Vaan kaipa heillä on sentään voimavirtaakin saatavilla?


    • Anonyymi

      Polttomoottorit olivatkin vain tilapäinen välivaihe autoilun historiassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      81
      2381
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1620
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1388
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      92
      1242
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1172
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      1005
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      972
    Aihe