Tässä vastaus, jonka YouTube poisti :
Kyllä, yleisesti ottaen tarina rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk. 16:19–31) ymmärretään Jeesuksen vertauksena eli kuvaannollisena kertomuksena, jonka tarkoituksena on opettaa jokin hengellinen tai moraalinen asia.
Tässä on joitakin näkökohtia, jotka puoltavat tätä tulkintaa:
* Sijainti evankeliumissa: Se on osa Jeesuksen opetuksia, joissa hän usein käytti vertauksia.
* Opetus: Vertauksen pääviesti liittyy useimpien tulkintojen mukaan siihen, kuinka ihmisen tulee käyttää maallista rikkauttaan ja kuinka suhde Jumalaan on tärkeämpi kuin maallinen asema, erityisesti fariseuksille puhuttaessa.
* Kuvaannollisuus: Kertomus sisältää dramaattisia, mahdollisesti kuvaannollisia yksityiskohtia tuonpuoleisesta (kuten suuri juopa, Aabrahamin helma, tuska liekissä).
Toisaalta jotkut seikat ovat herättäneet keskustelua:
* Nimet: Se on ainoa Jeesuksen vertaus, jossa esiintyy nimetty henkilö (Lasarus ja Aabraham), mikä voisi antaa sille historiallisen sävyn. Kuitenkin myös nimien käyttö voi olla osa tehokasta vertauskuvausta, korostaen köyhän ja nimeämättömän rikkaan miehen vastakohtaa.
* Kuolemanjälkeinen elämä: Tarina on ainutlaatuinen, koska se kuvailee kuolemanjälkeistä tilaa ja siinä vallitsevaa eroa. Tulkinnat siitä, kuvaako se kirjaimellisesti tuonpuoleisen olemusta vai käyttääkö se sen ajan juutalaisia käsityksiä opetuksensa pohjana, vaihtelevat.
Yhteenvetona: Raamatuntutkimuksessa ja kristillisessä perinteessä tarinaa pidetään pääsääntöisesti vertauksena, jonka ensisijainen tavoite on opettaa vastuullisuudesta, laupeudesta ja oikeasta suhteesta Jumalaan sekä varoittaa välinpitämättömyydestä.
Vastaus luotu tekoälyllä, koska sekin on älykkäämpi kuin Sirpa.
Sirpa ei tunnista vertauksia
10
149
Vastaukset
- Anonyymi
TEkoäly unohti mainita, että Aabraham ei itse ole vielä noussut haudasta. Hän pyrki taivaalliseen kaupunkiin, kuitenkaan sitä vielä saavuttamatta. Hän uskoi ylösnousemukseen. Lue Heprealaiskirje 11.luku.
Pietarin mukaan ei myöskään Daavid ollut noussut ylös taivaaseren, vaan lepäsi haudassaan, kun Pietari puhui helluntaina, Apt.2:29.
Joten on ilmeistä, ettei Lasarus mennyt Aabrahamin hyelmaan, vaan hautaan, odottamaan ylösnousemusta. Vertaus ei ole todellisuutta. - Anonyymi
Rikasmies ja Lasarus ei ole vertaus, vaan Jeesuksen puhe!!
Oikeastaan ainoa ja ihan tarkoituksella jätetty tähän yhteen kertomukseen, ettei olisi niin paljon spekuloitavaa ja on selkeän vastauksen antava, Taivas on ja helvetti on!!
DoctorT - Anonyymi
Rikas mies ja Lasarus | Totuus uskon asioissa https://share.google/Wgy5eHfhMOaeYWvlN
Kertomus perustuu Raamatun ulkopuolisiin juutalaisiin taruihin ja zarathustralaisuuteen. Tanak eli VT ei sitä tunne. - Anonyymi
Jeesus puhuu aina ja vain ainoastaan totta, niin myös Jeesuksen puhe rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta on totta. Sekä mies ja Lasarus ovat olleet olemassa ja kummallekin tapahui aivan niin kuin Jeesus opetti.
- Anonyymi
Monet tuntevat itsensä vertauksen Aabrahamissa:
Syntiset syyttäkööt itseään! Ähäkutti! Saitte vihdoinkin mitä ansaitlsitte!
Todellisuudessa Aabraham rukoili hartaasti syntisen Sodoman puolesta, hän tunsi sääliä ja myötätuntoa ihmsiä kohtaan. Siksi vertauksen kuva ei vastaa Aabrahamin luonnetta, vaan se kuvasi fariseusten ylpeää asennetta, jota näkee yhä: "Minä olen sentään pelastunut, sinä taas ansaitset joutua ikuiseen kadoptukseen...."- Anonyymi
Mitä pilkkaa kirjoititkaan, Abaraham ei sanonut: "Syntiset syyttäkööt itseään! Ähäkutti! Saitte vihdoinkin mitä ansaitlsitte!"
Vaan Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' - Anonyymi
Aabraham rukoili lähinnä sukulaistensa, veljenpoikansa puolesta, ei niinkään koko Sodoman. Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?
- Anonyymi
Lopulta Jumala maksaa kullekin palkan itsekunkin omien tekojen mukaan.
- Anonyymi
Ja Jeesusta ei tarvita eikä Jeesuksen opetuksia siinä tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Jeesusta ei tarvita eikä Jeesuksen opetuksia siinä tapauksessa.
Näin Sana vakuuttaa: jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 564941
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1774348- 1334013
- 673952
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans523736Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe803552- 1133211
- 562951
- 252746
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p172574