Sähköautojen etuja ovat tyypillisesti alhaiset käyttökustannukset, parempi ekologisuus, miellyttävä ajokokemus, verotusedut ja latausverkoston paraneminen.
Tässä on yhteenveto yleisimmistä eduista:
Alhaiset käyttökustannukset: Sähköautolla ajaminen on huomattavasti edullisempaa sähkön hinnan (tyypillisesti 2,25-3,75 € / 100 km kotilatauksella) ansiosta verrattuna polttomoottoriauton tankkaamiseen. Paljon ajavalle kuljettajalle säästöt voivat kompensoida korkeamman hankintahinnan nopeasti.
Ekologisuus: Sähköauto on kokonaisarviossa ekologisempi kuin polttomoottoriauto, ja sen käytönaikaiset päästöt ovat nollat (riippuen sähkön tuotantotavasta).
Ajokokemus ja tekniikka: Sähkömoottori tarjoaa välitöntä vääntöä ja sujuvan, hiljaisen ajokokemuksen. Autoissa on tyypillisesti vain yksi vaihde, mikä tekee ajamisesta helppoa.
Verotusedut: Sähköautoista ei ole tarvinnut maksaa kertaluonteista autoveroa 1.10.2021 jälkeen, ja niiden ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta.
Latausmahdollisuudet: Kotilatauksen helppous mainitaan usein merkittävänä etuna. Myös julkinen latausverkosto laajenee jatkuvasti.
Luotettavuus: Joissakin on nostettu esiin sähköautojen luotettavuus, sillä niissä on vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottoriautoissa.
Sähköautojen edut verrattuna polttomoottoriautoon ovat suuret.
33
212
Vastaukset
- Anonyymi
Ne tarjoavat myös nopean ja tasaisen kiihtyvyyden sekä ovat usein veroedullisia. Latausverkosto laajenee jatkuvasti, ja kotilataus on helppoa.
- Anonyymi
Sähköautot eivät ole yhtä herkkiä pakkaselle käynnistysongelmien suhteen kuin perinteiset polttomoottoriautot.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot eivät ole yhtä herkkiä pakkaselle käynnistysongelmien suhteen kuin perinteiset polttomoottoriautot.
Mistähän johtuu , kun 44 vuoden autoiluni aikana minulla ei ole koskaan ollut autoissani käynnistysongelmia . Tätä jäin pohtimaan .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän johtuu , kun 44 vuoden autoiluni aikana minulla ei ole koskaan ollut autoissani käynnistysongelmia . Tätä jäin pohtimaan .
Siinäpä sulle pohdittavaa….
- Anonyymi
Minä ostan sähköauton heti, kun sellaisen saa 25k€:lla, joka kulkee kelissä kuin kelissä 500 km yhdellä latauksella, siihen mahtuu 4 normaalia aikuista sisään, siinä on 500l peräkontti ja vetokoukku, jolla saa vetää jarrutonta kärryä vähintään 600 kg, Lisäksi akkutakuu voimassa. Saa tarjota, käytettykin sopii?
- AnonyymiUUSI
Saako tuollaista edes polttiksenakaan? Dacia Jogger taitaa olla ainoa valintasi autoksi, Dusterkin maksaa jo enemmän.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saako tuollaista edes polttiksenakaan? Dacia Jogger taitaa olla ainoa valintasi autoksi, Dusterkin maksaa jo enemmän.
Ei tahdo saada enää polttomoottorillakaan, kun melko lailla kaikilla merkeillä alkaa olla autot jollain tapaa sähköistettyjä ja hinta sen mukainen. Vielä 4-vuotta sitten sai. Maailmalla kuitenkin uusia polttomoottoriautoja vielä myydään paljon. Meidän automarkkinat on pilattu verotuksella. Ajetaan vanhoilla louskuilla sen vuoksi. Lisäksi vielä annettiin käsittämättömiä tukia kalliiden sähköautojen ostajille ja niille verohelpotuksia. Tavallinen kansa kiittää typeryydestä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Saako tuollaista edes polttiksenakaan? Dacia Jogger taitaa olla ainoa valintasi autoksi, Dusterkin maksaa jo enemmän.
Tuossa luki " käytettykin käy " . Kai se käytetty polttiskin käy .
- AnonyymiUUSI
On turhaa puhua sähköautosta kertomatta, että sen akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !?
Suomalaisten keskim varallisuus aikuista kohti on Länsimaiden pienempiä !?
Eli noin 186000 USD kun Sveitsin varallisuus on 696000 USD
Joten sähköauton riski on suuri, täällä !?- AnonyymiUUSI
Usko jo viimein. Kukaa ei ikinä maksa akuston vaidosta 15000 - 40000 euroa. Jos ja kun akku on loppu, niin autokin on loppu.
Mun varallisuus on pikaisesti päässä laskien jotain millin paikkeilla. Siltikään en koe olevani rikas, enkä edes varakas. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko jo viimein. Kukaa ei ikinä maksa akuston vaidosta 15000 - 40000 euroa. Jos ja kun akku on loppu, niin autokin on loppu.
Mun varallisuus on pikaisesti päässä laskien jotain millin paikkeilla. Siltikään en koe olevani rikas, enkä edes varakas.Miksi ihmeessä tuo akun vaihto on sulle niin iso asia?
Sehän konkretisoituu vain jos akku jostain syystä hajoaa. Jos valmistusviasta vuoksi, niin kyse on tuotevastuusta, jos ulkoisen syyn vuoksi eli vahinko, onnettomuus yms, niin vakuutuksia on tätä varten. Äärimmäisen harvinaisia tilanteita…
Rikas et olekaan, mutta miten se nyt tähän kuuluu mitenkään? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko jo viimein. Kukaa ei ikinä maksa akuston vaidosta 15000 - 40000 euroa. Jos ja kun akku on loppu, niin autokin on loppu.
Mun varallisuus on pikaisesti päässä laskien jotain millin paikkeilla. Siltikään en koe olevani rikas, enkä edes varakas.Tässä tietoa Suomalaisten varallisuudesta !
Keskim varallisuus aikuista kohti eri maissa. US Dollari.
1 Liechtenstein $758,637
2 Monaco $727,311
3 Switzerland $696,604
4 Luxembourg $657,564
5 United States $579,051
6 Bermuda $569,232
7 Hong Kong $552,930
8 Australia $550,110
9 New Zealand $472,153
10 Iceland $467,795
11 Cayman Islands $436,749
12 Denmark $426,494
13 Canada $409,297
14 Netherlands $400,828
15 Sweden $381,968
16 Belgium $381,114
17 Singapore $358,204
18 Norway $334,432
19 France $322,074
20 United Kingdom $309,375
21 Taiwan $297,864
22 Israel $273,417
23 Germany $256,985
24 Greenland $251,499
25 Ireland $251,337
26 Austria $250,125
27 Japan $245,238
28 South Korea $237,644
29 Italy $231,323
30 British Virgin Islands $228,342
31 Spain $222,888
32 Qatar $188,106
33 San Marino $186,804
34 Finland $186,208 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä tuo akun vaihto on sulle niin iso asia?
Sehän konkretisoituu vain jos akku jostain syystä hajoaa. Jos valmistusviasta vuoksi, niin kyse on tuotevastuusta, jos ulkoisen syyn vuoksi eli vahinko, onnettomuus yms, niin vakuutuksia on tätä varten. Äärimmäisen harvinaisia tilanteita…
Rikas et olekaan, mutta miten se nyt tähän kuuluu mitenkään?Syy on se, että sähköauton yhteen osaryhmään sitoutuu liikaa pääomaa !?
Eli akustoon !!? Puhutaan summista 15000-40000€ !?
On myös hyvä ymmärtää, että sekä takuussa, että vakuutuksessa on aina ehtoja !!
Esim !
Mikäli autolla on ajettu runsaasti ja akusto on takuunsa loppupuolella, niin akustovian ilmetessä sähköauton omistajalle hyvitetään vain osa akuston vaihtokustannuksista !?
Koska sähköauton arvo on pudonnut !? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Syy on se, että sähköauton yhteen osaryhmään sitoutuu liikaa pääomaa !?
Eli akustoon !!? Puhutaan summista 15000-40000€ !?
On myös hyvä ymmärtää, että sekä takuussa, että vakuutuksessa on aina ehtoja !!
Esim !
Mikäli autolla on ajettu runsaasti ja akusto on takuunsa loppupuolella, niin akustovian ilmetessä sähköauton omistajalle hyvitetään vain osa akuston vaihtokustannuksista !?
Koska sähköauton arvo on pudonnut !?Kyllä sinä poju jaksat meitä naurattaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä poju jaksat meitä naurattaa.
Niinkö ?
Onnea !!?? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Syy on se, että sähköauton yhteen osaryhmään sitoutuu liikaa pääomaa !?
Eli akustoon !!? Puhutaan summista 15000-40000€ !?
On myös hyvä ymmärtää, että sekä takuussa, että vakuutuksessa on aina ehtoja !!
Esim !
Mikäli autolla on ajettu runsaasti ja akusto on takuunsa loppupuolella, niin akustovian ilmetessä sähköauton omistajalle hyvitetään vain osa akuston vaihtokustannuksista !?
Koska sähköauton arvo on pudonnut !?Akkuhan tulee aina auton mukana eli sisältyy hintaan. Ei sitä tarvitse erikseen ostaa.
Ei akkua tarvitse vaihtaa ellei sitä riko tai siinä ole vikaa. Ja näissä harvinaisissa tapauksissa vakuutukset ja takuut ja tuotevastuun toimivat ihan samanlailla kuin fossiiliautoissakin.
En koskaan reilun 40 vuoden aikana ole rikkonut, kolaroinut autojani. Ja toivoa sopii etten vastaisuudessakaan. Ainakaan en valitse autojani sen mukaan mitä kolarointien tai särkymisten mahdolliset kustannukset voisivat olla. Näin koska ostan ja olen ostanut tässä iässä jo vain uusia autoja, viimeiset 4 autoa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Akkuhan tulee aina auton mukana eli sisältyy hintaan. Ei sitä tarvitse erikseen ostaa.
Ei akkua tarvitse vaihtaa ellei sitä riko tai siinä ole vikaa. Ja näissä harvinaisissa tapauksissa vakuutukset ja takuut ja tuotevastuun toimivat ihan samanlailla kuin fossiiliautoissakin.
En koskaan reilun 40 vuoden aikana ole rikkonut, kolaroinut autojani. Ja toivoa sopii etten vastaisuudessakaan. Ainakaan en valitse autojani sen mukaan mitä kolarointien tai särkymisten mahdolliset kustannukset voisivat olla. Näin koska ostan ja olen ostanut tässä iässä jo vain uusia autoja, viimeiset 4 autoa.Onkohan kirjoittaja ihan kunnossa ???
No kerrotaanpa, että kaikissa takuissa ja kaikissa vakuutuksissa on ehdot !?
Ei tarvitse olla älykkö kun ymmärtää, takuun ja vakuutuksen ollessa ohi akuston oikosulun jälkeen sähköauto romutetaan koska akuston uusinta maksaa uuden auton hinnan !?
Tämä uhka ja todellisuus alentaa väistämättä sähköautojen vaihtohintoja !!?
Sähköauto kannattaa hankkia vain leasingin kautta !!!
- AnonyymiUUSI
Sähköromu ei auto. Autossa on aina polttomoottori . Ei ole ekologinen todellakaan. Jokainen ajaa millä haluaa turha kyseenalaistaa minkä kukakin valitsee.
- AnonyymiUUSI
Viherpiiperrys on nostanut uusien autojen hinnat sellaisiksi, että työläinen ei sellaista pysty ostamaan. Uusien autojen kauppa ei käy ja siksi käytettyjä roudataan tänne. Ääliömäistä touhua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Viherpiiperrys on nostanut uusien autojen hinnat sellaisiksi, että työläinen ei sellaista pysty ostamaan. Uusien autojen kauppa ei käy ja siksi käytettyjä roudataan tänne. Ääliömäistä touhua.
Käytetty sähköauto oli minunkin valinta. Eläkkeellä ei ole liikoja rahoja tuhlattavaksi.
- AnonyymiUUSI
Oma ford focus ollut liikenteessä jo 25 vuotta, todella ekologinen vaihtoehto. Saa nähdä montako sähköautoa ajetaan 25 vuoden ikään saakka.
- AnonyymiUUSI
Jos ajelee 100 000 km vuodessa niin parinvuoden käyttökuluissa hankkii valtaisan määrä seteleitä lompakkoon . Mutta jos et aja niin et hanki .
- AnonyymiUUSI
Ja alhainen vaihtoarvo.
- AnonyymiUUSI
Kaikki erilaiset käyttövoimat on nyt kokeiltu, ja en kyllä keksi yhtään asiaa jossa fossilivehkeet olisi parempia. Sähköllä nyt menty 3 vuotta, eikä muuten vaihdu enää muihin.
- AnonyymiUUSI
Samoin, kaikki on kokeiltu. ID4 77 kWh akulla on ollut ihan ok, mutta vasta vuoden kokemuksella en uskalla sanoa mitään varmaa. Viime talvena oli kunnon pakkasia vain parina päivänä ja niiden perusteella en tee ainakaan lopullisia johtopäätöksiä.
Pidän joka tapauksessa kaksi fossiiliajoneuvoakin. Diesel-matkailuautolle kun ei ole realistista korvaajaa ja sähkökäyttöinen moottoripyörä olisi täysin vieras ajatuksenakin.
- AnonyymiUUSI
Niin ja lämpenevät pakkasellakin noin viidessä minuutissa, ainakin ilmalämpöpumpulla olevat, vuosi takana i4 M50 ja aivan taivaallinen auto, ei mitään huonoa sanottavaa, Shellin baarin bensalenkkarit hervannasta tai mellunmäestä kateellisina hehkuttavat öljyvatkaimia joissa hirveät huollot ja kustannukset kun liikkuvia osia niin perkeleesti että päätä huimaa ja koko ajan joku hajoaa.
- AnonyymiUUSI
Ei kukaan oikeasti ole kateellinen sinun autostasi, itse asiassa ketään ei kiinnosta sinun autosi pätkänkään vertaa. Varsinkin kun nyky-bemarit ovat suorastaan oksettavan rumia ja pahasti ylihinnoiteltuja. Muut autovalmistajat myyvät paljon parempia autoja kymppitonneja halvemmalla.
Saksalaiset ”premiumautot” ovat pelkkää huijausta. Bemarissa ja mersussa ei ole sen enempää premiumia kuin Daciakaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan oikeasti ole kateellinen sinun autostasi, itse asiassa ketään ei kiinnosta sinun autosi pätkänkään vertaa. Varsinkin kun nyky-bemarit ovat suorastaan oksettavan rumia ja pahasti ylihinnoiteltuja. Muut autovalmistajat myyvät paljon parempia autoja kymppitonneja halvemmalla.
Saksalaiset ”premiumautot” ovat pelkkää huijausta. Bemarissa ja mersussa ei ole sen enempää premiumia kuin Daciakaan.No sä et autoista tiedä sitten yhtään mitään, et ole todennäköisesti koskaan edes kokeillut tuoretta premiumia, halpiksissa ja premiumeissa ero kuin yöllä ja päivällä, kokemusta on.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No sä et autoista tiedä sitten yhtään mitään, et ole todennäköisesti koskaan edes kokeillut tuoretta premiumia, halpiksissa ja premiumeissa ero kuin yöllä ja päivällä, kokemusta on.
JA toisekseen Audia en pidä premiumina mutta BMW ja Mersu ovat hienoja ajettavuudeltaan, tehoiltaan ja laadultaan, eivätkä kuseta asiakkaita kuten VAG konserni tekee.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No sä et autoista tiedä sitten yhtään mitään, et ole todennäköisesti koskaan edes kokeillut tuoretta premiumia, halpiksissa ja premiumeissa ero kuin yöllä ja päivällä, kokemusta on.
Bemarissa ja Mersussa ei ole mitään premiumia. Ne ovat lähinnä ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja. Lähinnä ne ovat lähinnä keino huijata idiooteilta rahat. Ne eivät ole parempia ajettavia, niissä ei ole enempää tehoa eikä niissä ole laatua. BMW ja Mersu ovat huijariyrityksiä.
Lisäksi aina kun noissa tulee jotain korjattavaa niin korjauskulut ovat moninkertaiset verrattuna muihin autoihin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Bemarissa ja Mersussa ei ole mitään premiumia. Ne ovat lähinnä ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja. Lähinnä ne ovat lähinnä keino huijata idiooteilta rahat. Ne eivät ole parempia ajettavia, niissä ei ole enempää tehoa eikä niissä ole laatua. BMW ja Mersu ovat huijariyrityksiä.
Lisäksi aina kun noissa tulee jotain korjattavaa niin korjauskulut ovat moninkertaiset verrattuna muihin autoihin.Ylipäätään kaikki tuotteet joita mainostetaan premiumina on huijausta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään kaikki tuotteet joita mainostetaan premiumina on huijausta.
PREMIUM ON KUVITTELUA, EI TODELLISUUTTA!
Purettuna sana tarkoittaa hinnaltaan tai kuluttajan KOKEMALTA arvoltaan korkeampaa tuotetta tai palvelua.
Premium-termiä käytetään laajasti autojen markkinoinnissa ja mainonnassa, jossa se viittaa markkinasegmentin tuotemerkkeihin tai tuotteisiin, jotka KOETAAN antavaksi kuluttajalle todellista tai KUVITELTUA lisäarvoa korkeamman hintansa myötä. Avainsanat määrityksessä ovat ”KOETAAN” ja ”KUVITELTUA”. Premium on siis subjektiivinen näkemys. Se voi olla myös autossa täysin KUVITELTU ominaisuus.
Tekniikan Maailma on määritellyt premium-auton siten, että ”…siinä on ominaisuuksia, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. PREMIUM EI OLE LAADUN SYNONYYMI, vaan kyse on enemmänkin laadun TUNNUSTA, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.”
Toyota ei pidä kuvitelmista, mielikuvista, eikä mistään tunnusta vaan tiedosta, totuudesta ja totuudellisuudesta. Siksi Toyotat eivät ole premium-autoja.
- AnonyymiUUSI
Paskat on ekologisempi.
Ne nyt vaan ei ole tulevaisuutta.
120 vuotta sitten oli valmis sähköauto,mutta ei jatkoon, tuttu juttu akku,oli ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1193919Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m713291- 262734
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv842468Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html192425Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta372405Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään62357En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102251Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä272226Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset282161