Aliarvioimistako?

taikanainen

Mietin tuossa, useinhan miehet "tytöttelee" naisia ja naiset vastaavasti "pojittelee" miehiä puhuessaan toisilleen. Jopa vielä viisikymppisinä ja sitäkin vanhempina.

Miten Sinä koet tuollaisen omalle kohdallesi sattuessa jos kyseessä on kuitenkin aikuiset ihmiset. Onko tuo tytöttely/pojittelu aliarvioimista, vähättelyä vai koetko sen kunnianosoituksena? Ihastutko vai vihastutko ?

34

2559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

yleensä reagoi kielteisesti pojitteluun.., miksiköhän...?

En yleensä tarkoita aliarvioida tai vähätellä heitä, mutta jotenkin on mukavampi heittää, että "mitäs pojat", kuin "mitäs miehet"..:( * :) *

No tuleehan joskus sanottua tytöttelijöillekin, että "vähempikin tytöttely riittäs"..:), mutta eeeen loukkaannu, vaan hieman kiusaannun ehkä..

• taikis

tahtoo tulla pojiteltua välillä, tarkoituksena ei laisinkaan vähättely vaan pikemminkin sellainen tuttavallinen ystävällisyys.

toisaalta, naisporukassa olessa yleensä ollaan "me tytöt" ja se tuntuu ihan luontevalta.

• tai nainen pojittelee
        taikis kirjoitti:

tahtoo tulla pojiteltua välillä, tarkoituksena ei laisinkaan vähättely vaan pikemminkin sellainen tuttavallinen ystävällisyys.

toisaalta, naisporukassa olessa yleensä ollaan "me tytöt" ja se tuntuu ihan luontevalta.

eiköhän tuo liene viestiä ikäkuilun olemassaolosta eli mies katsoo itsensä jo liian vanhaksi äijäksi ja vastaavasti nainen liian vanhaksi ämmäksi. Eli sellaista luovuttamisen tai itsensä vähättelyn makua. Siitähän pääsee eroon vain selkänsä kääntämällä, ainakin minä jos huonona päivänäni jonkun pojittelu ärsyttää.

• Skeptikko

Yritin miettiä, missä tilanteessa tuo pojittelu tuntuisi jotenkin pahalta. Kai se oli joskus tuolla nuoremmalla iällä, kun ei oikein itsekään vielä tietänyt kumpaan ryhmään kuullu - miehiin vai poikiin.
      Ikävältä tuntui esimerkiksi tuollaiset "annas poika, kun isäs näyttää" - jutut.
      Kyllä tuo poika monessa yhteydessä tuntuu jopa luontevammalta kuin mies.

• taikis

poika ;)), jotenkin aavistelinkin ettet pane pahaksesi pojittelua, eikö siitä tule sellainen nuorekas olokin kun pojitellaan....

Juttelin oman poikani kanssa asiasta tässä hiljattain, hän on kohta 18v, ja aika samoin ajatteli tuosta kuin sinä nuorempana olet ajatellut. Sanoi ettei oikein tiedä kuuluuko miehiin vai poikiin ja saattaa pitää pojittelua varsinkin vanhempien ihmisten suusta kuultuna hiukan alentamiselta. Tyttöjen suusta se kuulemma tuntuu hellyttelyltä.

• Skeptikko
        taikis kirjoitti:

poika ;)), jotenkin aavistelinkin ettet pane pahaksesi pojittelua, eikö siitä tule sellainen nuorekas olokin kun pojitellaan....

Juttelin oman poikani kanssa asiasta tässä hiljattain, hän on kohta 18v, ja aika samoin ajatteli tuosta kuin sinä nuorempana olet ajatellut. Sanoi ettei oikein tiedä kuuluuko miehiin vai poikiin ja saattaa pitää pojittelua varsinkin vanhempien ihmisten suusta kuultuna hiukan alentamiselta. Tyttöjen suusta se kuulemma tuntuu hellyttelyltä.

tyttöseni, kyllä se olo nuorenee välittömästi. Onhan niitä tyttöä paljon pahempiakin ilmaisuja, kuten "nukke pieni mun". Olenpa tainut joskus kyllä sinuakin nimitellä pieneksi...tästä varovainen pahoitteluni :o)
        Olisiko minuakin jossain vaiheessa täällä joku jo pojitellutkin.

No, joka tapauksessa, tuli sellainen mieleen, että jos täällä joskus olisin omasta mielestäni jotain fiksua kirjoittavinani ja joku aivan tuntematon kehottaisi, että "mene sinä poika takaisin kasvamaan tuonne 17 palstalle", niin saattaisin hermostua.

• taikis
        Skeptikko kirjoitti:

tyttöseni, kyllä se olo nuorenee välittömästi. Onhan niitä tyttöä paljon pahempiakin ilmaisuja, kuten "nukke pieni mun". Olenpa tainut joskus kyllä sinuakin nimitellä pieneksi...tästä varovainen pahoitteluni :o)
        Olisiko minuakin jossain vaiheessa täällä joku jo pojitellutkin.

No, joka tapauksessa, tuli sellainen mieleen, että jos täällä joskus olisin omasta mielestäni jotain fiksua kirjoittavinani ja joku aivan tuntematon kehottaisi, että "mene sinä poika takaisin kasvamaan tuonne 17 palstalle", niin saattaisin hermostua.

onkin taitolaji tytöttely ja pojittelu, jokaisen kanssa ei toimi takuulla, herkästi kokee loukkauksena sanankäytön.

silloin jos synkkaa jutut muuten ja on jo tavallaan "tuttu" kirjoittaja tuon sanonnan käyttäminen muuttaa merkitystä, negatiivinen varaus muuttuu positiiviseksi ;o)

Niiiiiiin ja.... et sä kuule erehtynyt tuossa pieneksi nimeämisessäsi. (vaikka piuhapakan sekoititkin, hih) täältä reilusti alle sadankuudenkymmenen sentin korkeudelta kun maailmaa katselee, niin jopa näyttää kaupan ylähyllyllä tavaratkin olevan saavuttamattomissa....Mutta, siinäkin on puolensa, aina voi kääntyä jonkun herrasmiehen puoleen apua anoen :)) Kukaan ei muistaakseni ole tytötellyt tuolloin, joku on tarjoutunut nostamaan kyllä......

• taikis kirjoitti:

onkin taitolaji tytöttely ja pojittelu, jokaisen kanssa ei toimi takuulla, herkästi kokee loukkauksena sanankäytön.

silloin jos synkkaa jutut muuten ja on jo tavallaan "tuttu" kirjoittaja tuon sanonnan käyttäminen muuttaa merkitystä, negatiivinen varaus muuttuu positiiviseksi ;o)

Niiiiiiin ja.... et sä kuule erehtynyt tuossa pieneksi nimeämisessäsi. (vaikka piuhapakan sekoititkin, hih) täältä reilusti alle sadankuudenkymmenen sentin korkeudelta kun maailmaa katselee, niin jopa näyttää kaupan ylähyllyllä tavaratkin olevan saavuttamattomissa....Mutta, siinäkin on puolensa, aina voi kääntyä jonkun herrasmiehen puoleen apua anoen :)) Kukaan ei muistaakseni ole tytötellyt tuolloin, joku on tarjoutunut nostamaan kyllä......

siehän pikku tyttö olet ;).

• Skeptikko
        taikis kirjoitti:

Ahaa, siis tämän kaltaistakin nostopalvelua on saatavilla :)
        Mikähän siinä onkin, kun tuollainen kompakti pakkaus sattuu tulemaan vastaan, niin heti pitäisi päästä nostamaan...

• taikis
        Skeptikko kirjoitti:

Ahaa, siis tämän kaltaistakin nostopalvelua on saatavilla :)
        Mikähän siinä onkin, kun tuollainen kompakti pakkaus sattuu tulemaan vastaan, niin heti pitäisi päästä nostamaan...

olisiko niin että pikkuiset naiset herättävät joissakin miehissä ritarillisia tunteita, koetaankohan pienen naiset jotenkin voimattomiksi ja avuttomiksi "rääpäleiksi" niinkuin meilläpäin sanotaan... :o)

Se on viikonloppu alkamassa, reissuunlähtö edessä. Iloista viikonloppua Sinulle pojuseni ;)) kuin myös muille lukijoille.

• TR.maalariN

tytöttelyyn suhtautumiseni kiinni tilanteesta jossa sitä käytetään... kuten myös ihmisestä, kuka sitä käyttää.
      Työyhteisöissä minua ei kukaan vuosikymmeneen ole tytötellyt. Joskus olen pojitellut itse ja osoittanut silloin omaa keskenkasvuisuuttani.

Luulenkin niin, että työyhteisöissä tytötellään ja pojitellaan joko siksi, että porukka on todella läheistä keskenään ja kaikilla on vahva tietoisuus keskinäisestä kunnioituksesta tai siksi, että esimies langetessaan tytöttelemään tai pojittelemaan on epävärma omasta asemastaan ja arvostuksestaan...

Täällä keskustelupalstoilla jos joku tytöttelisi, en varmaankaan vastaisi... tai sanotaan niin, että ainakin minulla täytyisi olla vankka tuntuma tytöttelijän 'todellisesta' persoonasta ...ennenkö vastaisin.
      Syynä ei oikeastaan olisi se, että tytöttely sinällään olisi loukkaava ilmaus, vaan se, että sen käyttö tarjoaa valmista roolimallia vastaajalle... ja moinen ei minua miellytä.

• ellumari

ei mitään pahaa, eikä aliarvioivaa.
        Sanassa "tyty" sitävastoin on, sillä siitä tulee mielikuva kanamaisesta tipusta, jota itse en ainakaan ole.
        Minä pojittelen, mutta vain monikossa. Tuntui täysin luontevalta viimeksi mökilläkin sanoa, että "pojat voisivat mennä ensin saunaan."
        Ketään miestä en yksinään kutsu pojaksi, jos hän on miehen ikäinen ja näköinen.

• ellumari
        ellumari kirjoitti:

Sanassa "tyty" sitävastoin on, sillä siitä tulee mielikuva kanamaisesta tipusta, jota itse en ainakaan ole.
        Minä pojittelen, mutta vain monikossa. Tuntui täysin luontevalta viimeksi mökilläkin sanoa, että "pojat voisivat mennä ensin saunaan."

kenellekään erikoisesti. Tuo kirjoittamani meni nyt vaan tuohon.

• taikis

siinäpä mielenkiintoinen näkökulma tytöttelylle ja pojittelulle. Siinä tilanteessahan tuon sanominen saattaa tietenkin olla alentamista, polkaise toista niin olet itse korkeammalla- tyyliin.

Toisinpäin, työntekijän käyttäytyessä esimiestä kohtaan noin, se kertoisi kunnioituksen puuttesta??? Kyllä on sellaisia tilanteita kun tulee nuori esimies niin vanhat parrat aika helposti lähtevät pojittelemaan tai tytöttelemään näyttääkseen etteivät oikein arvosta esimiestään.

• taikis
        ellumari kirjoitti:

-sana meidän kulmilla oudompi, mutta typy, tytsy ja typykkä ehkä korvikkeita tuolle täälläpäin.

Sellaisessa tilanteessa jossa mies käyttää tytöttelyä vähätelläkseen naisen aivotoimintaa ja älliä saa meikäläisen kiehumaan. Tuossa "ette te tytöt tajua tällaisia"-tunnelmien luomisessa aliarvioiminen näkyy selvästi.Jotenkin...miehet ehkä käyttävät vallankäyttövälineenä tytöttelyä enemmän kuin naiset pojittelua.

• on se alemmuudentunne
        taikis kirjoitti:

siinäpä mielenkiintoinen näkökulma tytöttelylle ja pojittelulle. Siinä tilanteessahan tuon sanominen saattaa tietenkin olla alentamista, polkaise toista niin olet itse korkeammalla- tyyliin.

Toisinpäin, työntekijän käyttäytyessä esimiestä kohtaan noin, se kertoisi kunnioituksen puuttesta??? Kyllä on sellaisia tilanteita kun tulee nuori esimies niin vanhat parrat aika helposti lähtevät pojittelemaan tai tytöttelemään näyttääkseen etteivät oikein arvosta esimiestään.

ettei ole muuta ansiota kuin enemmän ikää. Ja sitähän tulee kaikille koko ajan pyytämättä lisää muutenkin.

• vuodelta
        on se alemmuudentunne kirjoitti:

ettei ole muuta ansiota kuin enemmän ikää. Ja sitähän tulee kaikille koko ajan pyytämättä lisää muutenkin.

vauhti kiihtyy jopa.

• reiska

väliä. Tai ehkä riippuu siitä, kuka sanoo. Täysin tuntematon jos heittää "hey boe", saattaa hetken nikotella.

• taikis

riippua esim siitä olisiko tuo tuntematon mies vai nainen ?? Jos nainen niin selvästä kiinnostuksestahan tuo kielisi?:)

Totta, paljon tietysti vaikuttaa kuka sanoo ja millä äänenpainolla, millaisilla ilmeillä ja missä tilanteessa.

• Marion.T

"tyttösiähän" me olemme koko elämämme ajan :))

Minulla oli eräs työkaveri (mies) joka teititteli jokaista, ja se tuntui jotenkin oudolta kun me olimme saman ikäisiäkin.
      Vilkaisin usein ihan vaistomaisesti sivulleni, että kukas toinen siinä on :))

Mielummin "tyttö" kuin "te" :DD

• taikis

aika harvinaista nykyään että teititellään samanikäisiä ja vielä työtovereita.
        Teitittely itsessään on kohteliaisuuden osoitus?? mutta meiltä nykyihmisiltä ehkä jo unohduksiin painumassa oleva asia. Siitäkin kaksipiippuinen, että teitittely on jotenkin sidoksissa ikään. Olen ajatellut että sitten kun minua aletaan teitittelemäään enemmän kuin sinuttelemaan olen tullut vanhaksi. No, viralliset teitittelyt ovat asia erikseen.

Vielä tuntuu kovin tyttöseltä kuitenkin elo:)

• Marion.T
        taikis kirjoitti:

aika harvinaista nykyään että teititellään samanikäisiä ja vielä työtovereita.
        Teitittely itsessään on kohteliaisuuden osoitus?? mutta meiltä nykyihmisiltä ehkä jo unohduksiin painumassa oleva asia. Siitäkin kaksipiippuinen, että teitittely on jotenkin sidoksissa ikään. Olen ajatellut että sitten kun minua aletaan teitittelemäään enemmän kuin sinuttelemaan olen tullut vanhaksi. No, viralliset teitittelyt ovat asia erikseen.

Vielä tuntuu kovin tyttöseltä kuitenkin elo:)

outoa, kun juttelen vanhemmille ihmisille koetan välttää niin teitittelyä kuin sinutteluakin - kun en oikein tiedä kuka mistäkin tykkää.

Kaikki vanhemmat ihmiset eivät pidä teitittelystä, ja toiset taas eivät halua että heitä sinutellaan - joten mitenkäs pulman ratkaisisi?
        Kun kysyäkään ei kehtaa.

• ellumari
        Marion.T kirjoitti:

outoa, kun juttelen vanhemmille ihmisille koetan välttää niin teitittelyä kuin sinutteluakin - kun en oikein tiedä kuka mistäkin tykkää.

Kaikki vanhemmat ihmiset eivät pidä teitittelystä, ja toiset taas eivät halua että heitä sinutellaan - joten mitenkäs pulman ratkaisisi?
        Kun kysyäkään ei kehtaa.

kuulosti aikoinaan kun äiti ei oikein kunnolla sinutellut eikä teititellyt mummia,anoppiaan, vaan käytti puhutellessaan yksikön kolmatta persoonaa.
        "Ottaako Hän lisää kahvia?" "Laittaa vaan siihen"....jne.
        Me lapset kyllä sinuttelimme mummia, eikä kukaan huomauttanut siitä, ei äitikään.

• Minua ei tytöttely haittaa. Itsekin nimitän itseäni tytönhupakoksi :). Töissä saatan sanoa että "nyt tämä tyttö lähtee kotiin" tai "tämä tyttö lähtee nyt risteilylle" tms.
      Sen olen huomannut että vanhemmat miehet tytöttelee enemmän kuin nuoremmat.
      Ennemmin ihastun tuosta tytöttelystä kuin vihastun.

• taikis

myöskin tytötteleväni itseäni, onkohan se itsesuggestuota :)) Tämä tyttö sanonta kuuluu arkipäivääni, miten on tuleeko Sinulla miehiä pojiteltua?

Omalle pojalleni käytin lapsena sanaa poikanen, nykyisin hän katselee silleen säälinsekaisen hymyn kanssa äitiään (sieltä korkeuksista) kun poikas-sanaa satun käyttämään.

• taikis kirjoitti:

myöskin tytötteleväni itseäni, onkohan se itsesuggestuota :)) Tämä tyttö sanonta kuuluu arkipäivääni, miten on tuleeko Sinulla miehiä pojiteltua?

Omalle pojalleni käytin lapsena sanaa poikanen, nykyisin hän katselee silleen säälinsekaisen hymyn kanssa äitiään (sieltä korkeuksista) kun poikas-sanaa satun käyttämään.

Töissä sanon nuoria alle kolmekymppisiä miestyökavereitani miehiksi. Ja vallaton kun olen, saatan sanoa heille *kultarakas* tai *voi hyvä mies*...En kyllä muista koskaan 'pojitelleeni' heitä.

Omaa poikaani kutsun poitsuksi, vieläkin. Vaikka hän onkin yli kakskymppinen iiso mies :). Hartiatkin kuin ladon ovi, kun harrastaa kuntosalia ja jääkiekkoa. Ei ole kauaakaan kun heitti minut tuosta vaan olkapäänsä yli. Siinä menin kuperkeikkaa selän kautta lattialle. Jaloilleni onneksi tupsahdin. Sellasia poikia nuo miehet :).

• Söpöstiina

...mistä roikkuu: kuka sanoo ja miten. Kyllä tilanteen tunnelma viestii, millä mielellä tytöteltiin... Kannattaa kuitenkin aina harkita.

• taikis

asia, niinhän se on. Näin näyttää tämäkin porukka aika yksimielisesti ajattelevan. Minäkin.

• nainen

...hmm taikanainen. Tytöttelet näköjään itsekin itseäsi kun esitelet, kuka olet: "ihan tavallinen tyttö..." Mitäs siitä olet mieltä?

• taikis

useinkin tytöttelen itseäni, enkä muutenkaan koe tytöttelyä pahana mikäli se ei ole yhteydessä naiseuteni tai ällini väheksymiseen.
        Tuossa ylempänä Marietille mainitsinkin, että olisiko kyse itsesuggestiosta, kun itseään tytöttelee, jos sitä yrittää itselleen vakuuttaa olevansa vielä nyori. :))

Muutenkinhan ikä... se on vain numeroita paperilla, eikä kerro ihmisestä kaikkea. On vanhoja kolmikymppisiä ja nuoria seitsenkymppisiä... miten Sinä ajattelet näistä?

• Simanainen

Itselleni pojittelu on ainoastaan hellittelynimike, kuten räkänokka, kurttupalli, märkäkorva etc. :)

• taikis

no, sun miehilläsi huumorintaju pelaa ilmeisesti :)

• Simanainen
        taikis kirjoitti:

no, sun miehilläsi huumorintaju pelaa ilmeisesti :)

Jos miehellä on yksisuuntainen huumorintaju, jo tunti kanssani samaasa huoneessa on yhtä helvettiä. Oma huumorintajuni karsii heikot yksilöt ympäriltäni heti. Olen kasvanut ja työskennellyt miesvaltaisessa ympäristössä ja siinä kuule ei ole saanut liian herkkänahkainen olla. :D

Oma huumorintajuni on kuin monisakarainen aurinko. Ainoastaan älykäs ja itsensä herrana oleva mies pärjää läheisyydessäni. Ikävä kyllä se on totuus, mikä ei tarkoita sitä, että kokouksessa asiakkaalleni sanoisin:älä raavi persettäs täällä, tee se kotona. :D

Ihmisten erilaisuus ja huumorintajujen värikkyys taitaa olla yksi suurimmista rikkauksista elämässäni...mutta seksi on edelleen 1! :DD

• Pirre*
        Simanainen kirjoitti:

Jos miehellä on yksisuuntainen huumorintaju, jo tunti kanssani samaasa huoneessa on yhtä helvettiä. Oma huumorintajuni karsii heikot yksilöt ympäriltäni heti. Olen kasvanut ja työskennellyt miesvaltaisessa ympäristössä ja siinä kuule ei ole saanut liian herkkänahkainen olla. :D

Oma huumorintajuni on kuin monisakarainen aurinko. Ainoastaan älykäs ja itsensä herrana oleva mies pärjää läheisyydessäni. Ikävä kyllä se on totuus, mikä ei tarkoita sitä, että kokouksessa asiakkaalleni sanoisin:älä raavi persettäs täällä, tee se kotona. :D

Ihmisten erilaisuus ja huumorintajujen värikkyys taitaa olla yksi suurimmista rikkauksista elämässäni...mutta seksi on edelleen 1! :DD

jos sanot asiakkaallesi, että "noniin kurttupalli tehhäänkö kaupat", niin kyllä sen asiakkaasi huumorintaju on kai melekosen kovalla koetuksella..luulisin..:DDD

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      12
      3620
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      167
      3291
    3. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      226
      2850
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      70
      2457
    5. Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta

"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      1742
    6. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      9
      1500
    7. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      26
      1376
    8. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      3
      1271
    9. Ei ole liian myöhäistä..

Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala
      Ikävä
      3
      1042
    10. Esprit hoitokdit Varkaudessa?

Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin
      Varkaus
      104
      931
    Aihe