Tuoreen tutkimuksen mukaan nykyaikaiset sähköauton akut ovat erittäin epätodennäköisiä vikaantumaan.

Anonyymi-ap

Uusi tutkimus sähköautojen akkujen seurantaan erikoistuneelta Recurrentilta hälventää useimmat huolenaiheet. Tutkimuksen mukaan nykyaikaiset sähköauton akut ovat erittäin epätodennäköisiä vikaantumaan. Teknologia on kehittynyt ajan myötä yhä luotettavammaksi, ja kehitys jatkuu edelleen.

”On hyvin harvinaista, että akku täytyy vaihtaa”, Recurrentin analyytikko Liz Najman kertoo aiheesta uutisoivan Inside EVs-sivuston haastattelussa.

Vuosina 2017–2021 myydyissä sähköautoissa akkujen vaihtoprosentti on vain 2 %. Vuosina 2022 tai sen jälkeen myydyissä autoissa vaihtoprosentti on vain 0,3 %.

Inside EVs huomauttaa, että akkutekniikan kehityksen jatkuessa tällä vauhdilla akkujen vaihtaminen voi tulevaisuudessa olla hyvinkin yksinkertainen ja edullinen toimenpide – jos tarve ylipäätään ilmenee.

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-piiputtamisesta-ei-tarvitse-enaa-huolehtia-tutkimus/

27

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Moni sähköautoihin epäillen suhtautuva ”tietää”, että sähköautojen akkujen käyttöikä on vain 8–10 vuotta, jonka jälkeen ne täytyy vaihtaa. Itseäni tämä tieto ei kuitenkaan ole millään konkreettisella tasolla saavuttanut. Akkuja ei vaihdeta tuossa iässä.

      Tuo käsitys 8–10 vuoden vaihtoiästä lienee peräisin siitä, että akkujen takuuaika on usein samaa luokkaa. Kilometriraja saattaa olla esimerkiksi 160 000 kilometriä.

      Autojen takuut oikeasti näin toimi. Muutenhan maanteiden varret olisivat täynnä 3–5 vuotta vanhoja bensiini- ja dieselautoja, joiden takuu on juuri rauennut.

      • Anonyymi
        UUSI

        Eihän auton tarvitsekaan kestää kuin 8-10 vuotta. Se on silloin jo vanha romu.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei sen tarvitse vikaantua kun riittää että sen kunto on välillä 70-80% niin akku on edelleen valmistajan määrittämässä toleranssissa vaikka siitä olisi lähtenyt jo neljäsosa rangea pois. Mikään tutkimus ei kerro kuinka paljon näitä huonompia akkuja on liikenteessä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Oikeassa elämässä tuo 70-80% tarkoittaa sitä että auto pitää ladata vanhana kolmena yönä viikossa koun se uutena ladattiin kaksi kertaa.
        Arkiajamiseen asialla ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä tuo 70-80% tarkoittaa sitä että auto pitää ladata vanhana kolmena yönä viikossa koun se uutena ladattiin kaksi kertaa.
        Arkiajamiseen asialla ei ole mitään merkitystä.

        Kun akussa on jäljellä 70% niin sähköauto on täysin arvoton ja kelpaa lähinnä kierrätykseen. Lisäksi silloin akku voi hajota minä päivänä tahansa. Nimittäin akku lopettaa toimintansa jo 60% paikkeilla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Luuletko että nämä polttispösilöt välittävät mitään tutkitusta tiedosta?
      Voin vastata itselleni että heidän autoymmärryksensä sikiää essonbaarin homekorvien tarinapiiristä ja siinä porukassa on varma tieto siitä että kaikki mulkosilmä-corollaa tuoreemmat autot ovat saatanasta.

      • Anonyymi
        UUSI

        Esson baarien ns. asiantuntijoiden tieto on tosiaankin pelkkää kuvitelmaa, uskoa ja luuloa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esson baarien ns. asiantuntijoiden tieto on tosiaankin pelkkää kuvitelmaa, uskoa ja luuloa.

        Esimerkiksi Kokkolan Autohuollossa voidaan olla eri mieltä akkujen ja yleensä akkuautojen kestävyydestä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Kokkolan Autohuollossa voidaan olla eri mieltä akkujen ja yleensä akkuautojen kestävyydestä.

        Enemmän siellä(kin) korjataan pakoputkiautoja ja joka kaupungissa on satoja pakoputkiautokorjaamoja.

        Ja Kokkolan Autohuollon Jesse on moneen kertaan todennut, että sähköautoissa on huomattavasti vähemmän vikoja kuin pakoputkiautoissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän siellä(kin) korjataan pakoputkiautoja ja joka kaupungissa on satoja pakoputkiautokorjaamoja.

        Ja Kokkolan Autohuollon Jesse on moneen kertaan todennut, että sähköautoissa on huomattavasti vähemmän vikoja kuin pakoputkiautoissa.

        "Ja Kokkolan Autohuollon Jesse on moneen kertaan todennut, että sähköautoissa on huomattavasti vähemmän vikoja kuin pakoputkiautoissa."

        Tätäkään faktaa polttispösilön tajunta ei ole kyennyt sulattamaan. Kun Jesse näyttää yhden videon sähköauton korjaamisesta niin ne ovat kaikki paskoja.
        Polttispösilöltä jää täysin ottamatta huomioon ne kaikki muut videot joissa korjataan muita autoja.

        Tämä taudinkuva on kyllä hyvin selkeä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Kokkolan Autohuollossa voidaan olla eri mieltä akkujen ja yleensä akkuautojen kestävyydestä.

        Heillä on mitätön kokemus tuohon tutkimukseen verrattuna. Muutamiin tapauksiin ei voi luottaa ja yleistää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Heillä on mitätön kokemus tuohon tutkimukseen verrattuna. Muutamiin tapauksiin ei voi luottaa ja yleistää.

        Joo, mutta akkuautojen korjaajilla riittää töitä.. ja työt senkun lisääntyy.


    • Anonyymi
      UUSI

      Itse akku on jo hyvinkin luotettava. Ongelmakohdiksi ovat muodostuneet eräiden merkkien korkeajännitejohdot ja erityisesti liittimet. Samoin latauselektroniikka ja tehonsäätö aiheuttavat joissakin autoissa ongelmia.
      Luotettavuus selviää vain pitkän ajan kuluessa jolloin malli on jo poistunut myynnistä ja uudet mallit tulleet tilalle. Ja kenties uudet tyyppiviat ?

    • Anonyymi
      UUSI

      Tästä Kokkolan pajasta puhuttaessa liikaa yleistetään yksittäistapauksia.

      • Anonyymi
        UUSI

        osta mersu


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauton pulmana on akusto johon on sitoutunut liikaa kokoa, painoa ja pääomaa !?
      Akuston vaihto kustantaa 15000-40000€ joka on keskituloiselle Suomalaiselle erittäin korkea summa !?

      Mikäli uusi sähköauto on ollut taksissa, niin akuston takuu on loppunut 2 vuoden jälkeen !? Tämän jälkeen autoa on vaikea myydä vaikka se muuten olisi vielä kunnossa !

      Lisäksi sähköauton akusto nostaa tulipalo riskiä suuren energiamääränsä vuoksi !?
      Oikosulun sattuessa energia purkautuu hallitsemattomasti ja sytyttää kaiken ympärillään !?

      Mikäli kuitenkin haluaa hankkia itselleen sähköauton, niin vain Leasing-sopimuksella !?
      Omistaa ei kannata edellä mainittujen riskien vuoksi !!

      • Anonyymi
        UUSI

        Taas ilmaantui tämä, joka jostain syystä tahtoisi työntää sähköauton akuston anaaliinsa, mutta kiukuttaa kun se ei mahdu ja on vielä liian kalliskin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas ilmaantui tämä, joka jostain syystä tahtoisi työntää sähköauton akuston anaaliinsa, mutta kiukuttaa kun se ei mahdu ja on vielä liian kalliskin.

        Ehkä tuon kannattaisi hankkia dildo, siihen ei ole ” sitoutunut liikaa kokoa, painoa ja pääomaa” ja saisi sen mahtumaan rektumiinsa.


    • Anonyymi
      UUSI

      samakait se uusille...ongelma tuleekin kun auto täyttää 8vuotta...sitten se muuttuu arvaksi ja köyhemmällä pienipalkkaisella ei ole varaa sitä korjauttaa jos akku hajoaa,,,

      • Anonyymi
        UUSI

        Se on vain sinun harhasi, kuvitelmasi, luulosi.........


    • Anonyymi
      UUSI

      no mietitään mitä maksaa vanhemman akun korjaus ja moottorin laakerointi,,,latausluukun korjaus tai llitin...laturi jne.. jos auto maksaa käytettynä 10,000 niin voi olla että on seuraavana aamuna 10.000 köyhempi..

      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi sinä yrität pelotella ihmisiä kuvitteellisilla asioilla??


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä yrität pelotella ihmisiä kuvitteellisilla asioilla??

        Kokkolan Autohuollossa ja muillakin Youtuben kanavilla esiintyvät Akkuautokorjaamot kertoo mitä mikin korjaus maksaa..eikä se ole halpaa lystiä. Kaiken huipuksi akkuautojen ongelmat ei lopu akku ongelmiin,,,ajomoottoreissakin on ongelmia paljon!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkolan Autohuollossa ja muillakin Youtuben kanavilla esiintyvät Akkuautokorjaamot kertoo mitä mikin korjaus maksaa..eikä se ole halpaa lystiä. Kaiken huipuksi akkuautojen ongelmat ei lopu akku ongelmiin,,,ajomoottoreissakin on ongelmia paljon!

        Oletko aivan oikeasti noin tyhmä?
        Suomen merkkiautokorjaamot on täynnä kaikenmerkkisiä autoja, joita pitää korjata.
        Jokaisesta automerkistä löytyy yksilöitä, joihin jo pienillä kilometreillä pitää vaihtaa polttomoottori, vaihteisto, perä, tms. ja jokainen niistä remonteista maksaa tuhansia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokkolan Autohuollossa ja muillakin Youtuben kanavilla esiintyvät Akkuautokorjaamot kertoo mitä mikin korjaus maksaa..eikä se ole halpaa lystiä. Kaiken huipuksi akkuautojen ongelmat ei lopu akku ongelmiin,,,ajomoottoreissakin on ongelmia paljon!

        Totta VAG:lla, Teslalla ja Mersulla on moottorien kanssa ongelmia mutta se ei tarkoita että kaikilla muillakin olisi kuten se että VW ei osa tehdä automaattia, ei tarkoittai ettei muut osaisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan oikeasti noin tyhmä?
        Suomen merkkiautokorjaamot on täynnä kaikenmerkkisiä autoja, joita pitää korjata.
        Jokaisesta automerkistä löytyy yksilöitä, joihin jo pienillä kilometreillä pitää vaihtaa polttomoottori, vaihteisto, perä, tms. ja jokainen niistä remonteista maksaa tuhansia.

        Paitsi Toyotaa ei tarvitse juurikaan rassata... Siksi se on Maailmanlaajuisestikkin suosituin automerkki.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko aivan oikeasti noin tyhmä?
        Suomen merkkiautokorjaamot on täynnä kaikenmerkkisiä autoja, joita pitää korjata.
        Jokaisesta automerkistä löytyy yksilöitä, joihin jo pienillä kilometreillä pitää vaihtaa polttomoottori, vaihteisto, perä, tms. ja jokainen niistä remonteista maksaa tuhansia.

        Ei tarvitse olla tyhmä, todetakseen, että Sähköautot on kalliita ylläpitää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      95
      6518
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      53
      5584
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      63
      4348
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      82
      4244
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      77
      3989
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      81
      1371
    7. Anteeksi kaikesta...

      Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      78
      1197
    8. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      328
      1165
    9. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

      Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      35
      948
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      302
      889
    Aihe