Köyhä kävelee ja pyöräilee

Anonyymi-ap

Kaupassa käynti on se ainoa pakollinen liikuminen, matkaa n. 5 km suunta. - että polkupyöräillen 10 km lenkki.
Pitää olla hyvä sää että kehtaa.
Käyn n. kerran kk kaupassa.

Itsellä on kyllä vanha auto, se on arvoton, mutta toimiva.
Ongelma on kuitenkin, ettei ole varaa maksaa trafi tasa-veroja, ei varaa vakuutuksiin, katsastuksenn. eikä uusiin renkaisiin.
Auto on liikenne poistossa, pihalla odottamassa rikastumistani.
Rikastumista ei ole näkyvissä. Kaikki vähäinen raha menee asumiseen ja ruokaan. Muuta kulutusta ei ole.

108

916

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä autolla kannattaa kaupassa käydä, vaikka ei olisi vakuutettu, rekisteröity ym.
      litralla kipasee jo pari kolme kertaa.

Syrjäseudulla niin tarkkaa ole.

• Anonyymi

valvonta on kovaa ! ja heti tulee tonnin trafi rangaistus sakko,
        sekä siihen päälle myös muita sakkoja.
        Se on liian kallista köyhälle.
        Köyhien liikkuminen on estetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

valvonta on kovaa ! ja heti tulee tonnin trafi rangaistus sakko,
        sekä siihen päälle myös muita sakkoja.
        Se on liian kallista köyhälle.
        Köyhien liikkuminen on estetty.

Miksi esim. liikennekäytöstä poistoon eli entiseen seisontaan siirto maksaa aina 6 euroa?
        Ei mitään perusteita tuolle silkalle monopoli rahastamiselle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi esim. liikennekäytöstä poistoon eli entiseen seisontaan siirto maksaa aina 6 euroa?

se on pelkkää rahastamista,
        ja varmaan haluaisivat ettei tehtäisi poistoja, trafi maksuja laitettaisi pois.
        - jos ei olisi maksuja,
        niin itse laittaisin auton käyttöön vain niiksi päiviksi jolloin käytän,
        mutta kun joutuu aina maksamaan siitä,,, niin ei kannata poistella usein,
        Nyt pidänkin auton pois sen 10kk ja käytän vain 2kk.
        - ja se ei ole järkevää, koska muulloinkin on tarpeita kuin sen 2 kk aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, varsinkin jos ajoa on suurinpiirtein kerran viikossa ja 6 päivää seisottaa, niin kyllähän se 6 euroa tekee silloin vuodessa enemmän, kuin koko ajoneuvovero.
        Ei se autokaan oikein tykkää, jos sillä ei paljon ajeta.
        Akkua pitäisi välillä ladata, jos ajaa lyhyitä matkoja, niin ei ehdi ladata edes sitä virtaa mikä käynnistyksessä kuluu ja alkaa auton osat jumiutuun, kun eivät saa liikettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, varsinkin jos ajoa on suurinpiirtein kerran viikossa ja 6 päivää seisottaa, niin kyllähän se 6 euroa tekee silloin vuodessa enemmän, kuin koko ajoneuvovero.
        Ei se autokaan oikein tykkää, jos sillä ei paljon ajeta.
        Akkua pitäisi välillä ladata, jos ajaa lyhyitä matkoja, niin ei ehdi ladata edes sitä virtaa mikä käynnistyksessä kuluu ja alkaa auton osat jumiutuun, kun eivät saa liikettä.

Tässä pätee ohjeistomaispäällikkö Parantaisen sanat "autot tykkää kun niillä ajetaan"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä pätee ohjeistomaispäällikkö Parantaisen sanat "autot tykkää kun niillä ajetaan"

No siis "ohjeistamis.." menee senat sakaisin

• Anonyymi

Samoja juttuja. Ei ole mullakaan varaa sääntöjen mukaan, laillisesti käyttää autoa.
      Hankin mopon, olen sillä ajellu kauppareissut.
      Polkupyörällä matka on mulla hieman liian pitkä.
      Ja talvisin on liikkuminen tosi ongelmallista.
      Julkista liikennettä ei ole. Ja ei ole varaa taxia käyttää.
      Mutta nyt se hankkimani mopo jo reistaa. kiinan mopot on sekundaa. Aina rikki.
      Ei oikein kannata edes korjata.
      Ja köyhä elää pelon ja uhkan alla, kun jos ajaa autolla ilman kalliita trafi maksuja,
      niin heti tulee 1000 e rangaistus, ja siihen muut sakot päälle.
      Köyhä joutuu sitten velkavankeuteen, jos yrittää autoilla.
      Rikkaat päättäjät ei tiedä ja tunne tätä suomalaisten köyhyyttä, kulutuskyvyn puutetta, kun päättäjillä itsellään on runsaat palkat ja edut.
      Siksi ne päätökset ja maailmankuva on rikkailla kovin lapselliset.

• Anonyymi

Ei varakkaat poliitikot samaistu surkeileviin köyhiin. Ovat niille niin ankea aihe jo ajateltavaksikin. Ei, rahat on lähetettävä ulkomaille tukiin italiaan ja ranskaan ja vaikka ammuttava tuhansien eurojen laakeina venäjän arolle ja kaupunkeihin. Muutama miljardi sinne ja tänne. Jotain pientä voi omaan plakkariinkin jäädä lähetetyistä varoista ;) Köyhät vois jutella masentavia juttujaan jossain vähän sivummalla. Menee shamppanjasta ja kaviaarista maku pilalle niitä pahanilmanlintuja katsellessa.

• Anonyymi

Jos on kiinan mopot huonoja, niin on kengätkin.
      Ei kestä pitempää kävelyä halpis kengät.
      Mulla on parin km kauppamatka,
      niin se nopeasti tuhoaa jo noi halpis kengät.

• Anonyymi

Tuon matkan kannattaa jo mennä pyörällä

• Anonyymi

Jos kaupassa käynti tarpeita harventaa, esim. käy 4 krt vuodessa kaupassa.
      Ostaa säilyviä tarvikkeita.
      Kuivamuonaa, säilykkeitä, jauhoja, makaroonia, perunoita, näkkileipää, suolaa, voita, juureksia, ja sulaa lihaa tynnyriin. jne.
      Niin on ruokaa.

• Anonyymi

Ja tuot sillä pyörälläsi yhdellä reissulla kuukauden ruuat?

• Anonyymi

Jos käy vaikka kotti kärryn kanssa kaupassa ?
        tai talvella vetää pulkassa kk ruuat ? Luulen että onnistuu.
        Polkupyörään tietysti voi tehdä rahti tarakan tai perävaunun ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos käy vaikka kotti kärryn kanssa kaupassa ?
        tai talvella vetää pulkassa kk ruuat ? Luulen että onnistuu.
        Polkupyörään tietysti voi tehdä rahti tarakan tai perävaunun ?

Olen viritellyt etusarviin sellaisen kauppakassitelineen ja takajopparille sopii esim litran maito

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen viritellyt etusarviin sellaisen kauppakassitelineen ja takajopparille sopii esim litran maito

Esim. 20 litran versio vajaan 10 juroa

Dunlop polkupyörän etukori koukuilla ja kantokahvalla, tilavuus n. 20 litraa.
        Mitat 34 x 25 x 26 cm.
        https://www.halpahalli.fi/614360002.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim. 20 litran versio vajaan 10 juroa

Dunlop polkupyörän etukori koukuilla ja kantokahvalla, tilavuus n. 20 litraa.
        Mitat 34 x 25 x 26 cm.
        https://www.halpahalli.fi/614360002.html

sen 10 e käytän ruokaan,
        en mihinkään kiinalaisiin koreihin, tms...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sen 10 e käytän ruokaan,
        en mihinkään kiinalaisiin koreihin, tms...

Sehän voi kestää vaikka 25 vuotta se on sijoitus tulevaisuuteen :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän voi kestää vaikka 25 vuotta se on sijoitus tulevaisuuteen :D

Kaiken turhan rihkaman hankinta juuri johtaa köyhyyteen,,
        mutta kun ostaa van oikeita asioita, ruokaa, jne, niin rahat juuri ja juuri riittää.

• Anonyymi

Tasa verot, ja maksut ovat rikkaiden etu, rikkaille halpoja ja köyhälle kallit.

• Anonyymi

Minulla on prismaan 3.2 km ja s markettiin, 1.8 km. Kalaan on 10 km venesatamaan missä käyn kalassa. En käytä busseja enkä kävele ellei ole tosi liukasta. Vuoden aikana poljen jotain 6000 km ainakin. Olen nyt säästänyt rahaa autoon useamman vuoden koska haluan hyvän auton johon ei tule vikaa sitten koska ei olisi rahaa korjata. 11000 euroa on säästössä.

• Anonyymi

Ei semmosia autoja ole tehtykään.On ihan sama vaikka miten paljon säästät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on niin, ettei nykyään ole uusia, edullisia halpoja kansan kulkupeleja,, kuten aiemmin lada oli ! Halpa ja helppo huoltaa. kesti aikansa. Hintaansa nähden oli hyvä tuote se.

yksinkertaisia, halpoja autoja ei ole enää tarjolla.
        - On vain kalliita, kalliita huoltoja vaativia, monimutkaisia,
        joita ei saa korjattua.
        Ja kun Suomen ilmastossa ne särkyy noi modernit,,. ei kestä talvia,, jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on niin, ettei nykyään ole uusia, edullisia halpoja kansan kulkupeleja,, kuten aiemmin lada oli ! Halpa ja helppo huoltaa. kesti aikansa. Hintaansa nähden oli hyvä tuote se.

yksinkertaisia, halpoja autoja ei ole enää tarjolla.
        - On vain kalliita, kalliita huoltoja vaativia, monimutkaisia,
        joita ei saa korjattua.
        Ja kun Suomen ilmastossa ne särkyy noi modernit,,. ei kestä talvia,, jne.

moni "nykyiaikainen" pikku auto on sellainen, että kun ajetaan enempi,, niin ei voi enää korjata.
        Meinasin viedä pikku tojotan korjattavaksi, niin korjaaja sanoi ettei ala sitä korjaamaan,
        on niin huonoista aineksista tehty. aika vain menisi hukkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

moni "nykyiaikainen" pikku auto on sellainen, että kun ajetaan enempi,, niin ei voi enää korjata.
        Meinasin viedä pikku tojotan korjattavaksi, niin korjaaja sanoi ettei ala sitä korjaamaan,
        on niin huonoista aineksista tehty. aika vain menisi hukkaan.

Erityisesti hybridit ja sähköautot ovat ongelmia. Kun akkuparistoa ei voi korjata, ja pitää hankkia uusi. Joka usein on kalliimpi kuin vanha auto.
        Minun hybridiä ei korjaamo ottanut vastaan korjattavaksi. Sanoivat, ettei halua turhia ongelmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä hintasuhteelta paras on 2000-2005 mallinen hyvin galvanisoitu esim. citrroen xara tai skoda octavia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erityisesti hybridit ja sähköautot ovat ongelmia. Kun akkuparistoa ei voi korjata, ja pitää hankkia uusi. Joka usein on kalliimpi kuin vanha auto.
        Minun hybridiä ei korjaamo ottanut vastaan korjattavaksi. Sanoivat, ettei halua turhia ongelmia.

Hybridiauton korjaus toi tulla maksamaan 15 800 juroa kitooooossss

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hybridiauton korjaus toi tulla maksamaan 15 800 juroa kitooooossss

Monille on tullut ymmärtämättömille yllätyksenä, että se sähköauto tai hybridi onkin tosi pommi. Jopa ei vanhaa akkua kannata uusia, niin romuksi vaan koko auto.

• Anonyymi

Voihan aloittaja laittaa autonsa pariksi päiväksi liikenteeseen vaikka sitä ei ole
      edes katsastettu. Näin tulee ainakin painavimmat tavarat raahatuksi kotiin
      ilman suuria riskejä. Eihän syrjäseudulla ole mitään poliisivalvontaa.
      Tai sitten hankkii sellaisen sähköisen koppimopon ja säästää ajellen
      vaan sillä sähköllä ympäri kyliä.

• Anonyymi

- noin huomiona, että sähköiset koppimopot on kalliita,
        maksaa enemmän kuin köyhän hyvä kallis auto !! Johon köyhällä ei ole varaa.
        Ja ajelu ilman eri maksuja, niin hiton kalliiksi tulee.
        Tuuri se on sellainen, että varmasti sattuu partio kohdalle, jos tielle menee..
        Nämä ovat niitä ikäviä tosiasioita.

Itsellä skootterimopo. Kun sen purkaa, huoltaa, niin toimii jonkin aikaa.
        Muta laatu on näissä tosiaan huono.
        En voi suositella korjaus taidottomalle.
        Ja mopossa pitää liukkaalla olla talvirenkaat. Muuten on vaarallista liukastella tien laidassa.

• Anonyymi

joo, tää liikumisongelma on tuttu juttu. ittelle ja monell tuttavalle. Sama ongelma.
      Aiemmin ittellä oli varaa pitää halpaa autoa. Nyt ei ole enää.
      Niin oli siinä kovat vierotus oireet, kun ei ollu kulkuneuvoa.
      Mihinkään ei pääse.
      Haja alueilla ei ole busseja yms. Ja taxi kyydin hinta on aivan liian korkea köyhälle.

Esim. Halpa palkka-töitä ei kannata tehdä, kun liikumiskustannukset on liian kovat.
      Mulle tarjottiin just matala-palkka työtä. Niin sanoin, että jos 1/2 vuoden palkka etukäteen, niin saan auton, niin silloin voin tulla töihin.
      Muuten ei onnistu.
      Mutta näissä pätkätöissä ei makseta ennakkoa, niin se työ ei ollu mahdollinen.
      Että tällaista tämä on.
      Ja hallinto on tosiaan tehnyt kaikkensa köyhän autoilun estämiseksi !

• Anonyymi

Mulla 5 tonnia säästötilillä.
      Keväällä hankin auton, ennyt talveksi viitsi.
      Pääsee kauppoja kiertämään ja asioille.

WROOM!

• Anonyymi

Mitäs pahaa kävelyssä? Pysyy kunto hyvänä. Autoilevat ei jaksa varmaan kävellä kovinkaan pitkään matkaa. Liikkuvat pysyy terveempinä.

• Anonyymi

Pyöräily on siitä hyvää ettei rasita niveliä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyöräily on siitä hyvää ettei rasita niveliä

No, minulla kyllä ottaa polviniveliin tavallisella pyörällä ajo, mutta sitten sain ostetuksi sähköpyörän, niin nyt sillä ajaessa ei tunnu väännöt polvinivelissä lainkaan, mutta liian kalliita nämä sähköpyörät kuitenkin on, mutta nyt on se hinta maksettava, jos aion enää polkupyörällä ajella.

• Anonyymi

Eihän tuollainen 5km matka ole mikään mennä pyörällä kauppaan mutta kovalla pakkasella ja jos tuulee kovaa ei mukavaa.Joku mölli käy 1kerran kuukaudessa kaupassa niin mitä ihmettä muuta siiten puuhailee työttömänä.Jotkut käy töissä ympäri vuoden pyörällä elikä työskentelevät sen 8tuntia.Löytyy ihmisiä jotka kävelee päivän mittaan paljon ni kyllä ton 5km päähän kauppaan voi kävellekkin mennä.

• Anonyymi

Kävely on myös kuntoilua, mutta huono sää, tai ihmisen huono kunto
      voi olla rajoite. tms.
      Ja pitää muistaa että ostos tavarat pitää siirtää, yms.
      Itse olen käyttänyt polkupyörää, kun on tylsää kävellä samaa, ainoaa tietä sinne kaupalle ja takaisin. Ja pyörän tarakalla kulkee kassi ostokset.
      Puolessa tunnissa ajelen polkupyörällä. Ja huonolla säällä en lähde.
      Se on noin 1,5 tuntia edestaa se kauppareissu,
      ehkä menee 2 tuntia, jos pitää etsiä jotain erityistä.
      Kirkonkylällä ei kyllä enää ole mitään palveluja tai virastoja, ei siis mitään asiointia ole mahd. tehdä. Kaikki on siirrety l kaupunkiin 50 km päähän.
      Se matka vaatisi jo auton.
      Näin , alasajaen on paikalliset työpaikat poistettu. Ja kirkonkylä on autio..
      Kun ikää tulee ja kunto huononee, niin pyöräilyt jää vähemmälle.
      Sitten ehkä mopo ?
      Auton ylläpitoon ei tulot riitä.

• Anonyymi

Jos pyörällä kulkee kauppamatkat niin eihän se vauhti mikään kova tarvi olla. Sitten eri jos 20pakkasta tai helkkarin moinen viima ni kyl sillon mielummin autolla menis.Joidenkin on pakko pitää autoa jos syrjäkylillä asustelee makso mitä makso.

• Anonyymi

Kalpin 1 etteen
      ja
      2 sivulle.

jaa minne sinne?

-No Bää kauppaan

t. sivu shawo

• Anonyymi

Mun ei tarvi lähteä kauppaan kun on pakkasta. Pysyttelen sisällä lämpimassä, korona- aikoina vuorasin seinät vessapaperilla ja rakentelin säilykepurkeista torneja ja pylväitä.

• Anonyymi

Hernesoppa ja ruislepä Miehen tiellä pitää.
      Sekä muiden tiellä, vessassa.

ni.

KUULIKKO?

• Anonyymi

Kovasti on kävelty kun lumien tultua pitää heittää taas yhdet kengät roskiin.
      Ei taida niiden laatu olla kaksinen kun pohjat katkeilevat tai sitten ihan murenevat
      jo parin vuoden käytön jälkeen. Pintakuviota vielä olisi reilusti jäljellä, mutta
      kun vesi pääsee halkemasta sisään . Jalat kastuu ja ukko taas vilustuu.

• Anonyymi

huonolaatuista tavaraa on,, kengät, paidat jne jne,, ei kestä käyttöä.
        ja polkupyörän renkaat ei kestä...
        olisiko tämä kaikki sitä kiina halpa tuontia ?

• Anonyymi

älkää olko köyhät ja tyättömät huolissaan,
      kokomus tekee miljardeilla tunnin munan, hki -turku,
      sitten voitte kaikki köyhät matkustaa tunnin munalla edes takasii turku-hki väliä.
      sillai hinkata kuin koirat jatkuvasti.

• Anonyymi

En oo ikinä tuntia keittäny, mut en kyl oo käyny Turuuskaa.

• Anonyymi

Massa-työttömyys maassa Suomessa tarvitaan kehitysmaa oloihin sopivia halpoja kulkuneuvoja.
      Kun köyhällä kansalla ei ole enää varaa liikkua turvattomassa kehitysmaaksi muutetussa Suomessa.

• Anonyymi

Sähköpyörä on jo keksitty, joten sellaisella hoitelee erinomaisesti kesällä ja talvella kauppareissut täällä suomessakin, mutta hintaahan sillä on reilusti.
        Itse hankin toissa kesänä sellaisen tarjouspyörän ja sillä olen saanut niin hyvin käytyä kaupassa, että autoakaan ei nyt tarvitsisi ollenkaan, että mieluimmin käy ruoat ostaan sähkiksellä, kun se on niin halvempaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähköpyörä on jo keksitty, joten sellaisella hoitelee erinomaisesti kesällä ja talvella kauppareissut täällä suomessakin, mutta hintaahan sillä on reilusti.
        Itse hankin toissa kesänä sellaisen tarjouspyörän ja sillä olen saanut niin hyvin käytyä kaupassa, että autoakaan ei nyt tarvitsisi ollenkaan, että mieluimmin käy ruoat ostaan sähkiksellä, kun se on niin halvempaa.

Ostin sähköpyörän, kalliin. n. vuosi sitten.
        Ja Jo nyt akun teho on romahtanut.
        Tämä oli erittäin huono ostos, kun ne paristot-akut ei kestä.
        Vaan vaimenee nopeaan, samoin kuin kännykässä, tai läppärissä,
        erittäin nopeaan latauksen purkautuminen nopeutuu.
        Minun pitäisi nyt ajaa sähköpyörälläni pitkä latausjohto perässä !!

Saman ongelman olen kuullut muiltakin, Paristo-akku hyytyy.
        Ja ei kannata ostaa uutta kallista paristo-akkua.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ostin sähköpyörän, kalliin. n. vuosi sitten.
        Ja Jo nyt akun teho on romahtanut.
        Tämä oli erittäin huono ostos, kun ne paristot-akut ei kestä.
        Vaan vaimenee nopeaan, samoin kuin kännykässä, tai läppärissä,
        erittäin nopeaan latauksen purkautuminen nopeutuu.
        Minun pitäisi nyt ajaa sähköpyörälläni pitkä latausjohto perässä !!

Saman ongelman olen kuullut muiltakin, Paristo-akku hyytyy.
        Ja ei kannata ostaa uutta kallista paristo-akkua.....

No, kyllä ne akut pelaa jonkun vuoden ja niitä pitää säilyttää ympärivuoden kuivissa ja lämpimissä tiloissa, mieluiten koko pyörää kuten itse olen tehnyt, että hankkinut sellaisen asunnon johon saa pyörän sisälle helposti, niin kyllä minulla on pelittänyt puolitoista vuotta ihan hyvin, että uuden akun hankin jos on vielä silloin tulevaisuudessa niitä saatavilla hinta n.400e, sillä näistäkään ei voi olla täysin varma, että onko saatavissa, mutta kyllähän tämä kallista on verrattuna tavalliseen, mutta autoilu on vielä kalliimpaa, että se on mistä tykkää ja mihin on varaa, niin sen mukaan menee. Itse ajaisin tavallisella mutta se niin työlästä ja raskasta nykyään, niin siksi hankin sähköpyörän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, kyllä ne akut pelaa jonkun vuoden ja niitä pitää säilyttää ympärivuoden kuivissa ja lämpimissä tiloissa, mieluiten koko pyörää kuten itse olen tehnyt, että hankkinut sellaisen asunnon johon saa pyörän sisälle helposti, niin kyllä minulla on pelittänyt puolitoista vuotta ihan hyvin, että uuden akun hankin jos on vielä silloin tulevaisuudessa niitä saatavilla hinta n.400e, sillä näistäkään ei voi olla täysin varma, että onko saatavissa, mutta kyllähän tämä kallista on verrattuna tavalliseen, mutta autoilu on vielä kalliimpaa, että se on mistä tykkää ja mihin on varaa, niin sen mukaan menee. Itse ajaisin tavallisella mutta se niin työlästä ja raskasta nykyään, niin siksi hankin sähköpyörän.

yleinen ongelma on kun paristot-akut heikkenee nopeasti.
        Ja uusi paristo-akku on tosi kallis.
        Sähkö-autot, polkupyörät, kännykät jne se paristo akku vaan tuhoutuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

yleinen ongelma on kun paristot-akut heikkenee nopeasti.
        Ja uusi paristo-akku on tosi kallis.
        Sähkö-autot, polkupyörät, kännykät jne se paristo akku vaan tuhoutuu.

Sama juttu, sähköpyörän akku sökö. ja uusi maksaisi enemmän kuin tämä pyörä.
        Nämä on kertakulutus tavaraa. ei kestä käyttöä. Ei voi korjata paristoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noi sähköpyörät maksaa enemmän kuin köyhän auto.
        Ja kokemuksena on että jo vuoden käytön jälkeen sähköpyörän ja skootterin akku menettää tehot, lataus ei säily. Ja se uusi korvaus paristo on liian kallis.
        Että aivan sama juttu kun puhelimen paristo akku, se vaan hyytyy ja nopeesti.

Itsellä on sähköpyörä ja sähköskootteri. Ja ne meni molemmat jo vuoden käytön jälkeen heikoiksi.

• Anonyymi

Kehitysmaissahan kuljetaan kävellen pitkiäkin matkoja niukalla ravinnolla.Kävellen vaan lähdetään hakeen vettä 15km päästä.Uusavuton Suomalainen köyhä on.

• Anonyymi

En tiedä yhtään suomalaista köyhää jolla se vesi ei tulisi kotiin tai lähistölle, ettei sitä tarvitse hakea niin pitkältä.

Itse asiassa Suomessa on osattu tehdä kaivoja useita satoja vuosia, vaikka köyhiä olimme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä yhtään suomalaista köyhää jolla se vesi ei tulisi kotiin tai lähistölle, ettei sitä tarvitse hakea niin pitkältä.

Itse asiassa Suomessa on osattu tehdä kaivoja useita satoja vuosia, vaikka köyhiä olimme.

Suomalaiset köyhät vois siirtää kehitysmaihin asenteella mikään ei huvita.Nälkään aikoinaan olisitte kuollu prkl.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaiset köyhät vois siirtää kehitysmaihin asenteella mikään ei huvita.Nälkään aikoinaan olisitte kuollu prkl.

Kehitysmaa olot ja turvattomuus on jo siirretty Suomeen !!
        Enää ei tarvi mennä minnekään kehitysmaihin..

• Anonyymi

Oon lapioinunna ulukovessat reikälapiol tyhyjäks takkaapäin.
      Siin sitä kahtellaan kuka on kaek hyvin tehenynnä.!
      erotellaan jyvät makuroneista.

-savon urakka oy-

• Anonyymi

Tänä vuonna olen kerran kävellyt 10 km lenkin. Muuten kyllä pyöräilen aina.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Niin se on. Köyhyyden rajan leveys on siinä pystyykö ylläpitämään vanhaa autoa vai ei. Molemmat ovat köyhiä. On hyvä, jos kunto riittää 10 km pyöräilyyn. Muuten köyhien on muutettava lähelle markettia.

• Anonyymi

Se on niin syvään juurtunut ajatus ajoneuvojen omistamisesta että jokainen pyrkii käymään kaupassa omalla ajoneuvolla. Elämä olisi paljon helpompaa ja halvempaa jos paketti- ja tavallisia autoja sekä sähköpyöriä olisi yhteisessä käytössä.
      Voisihan auto olla yhteiskäytössä ilman että tarvii perhettä perustaa sen takia.

• Anonyymi

Kaikki ns. Yhteisöllinen huuhaa puhe ei perustu arki realismiin....
        Ei se kommunismikaan toiminut, siitä on käytännön kokemusta.-
        Kuten on markkina-taloudesta, ettei sekään toimi vaan on kiskonta-keinottelu taloutta vain...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten on markkina-taloudesta, ettei sekään toimi vaan on kiskonta-keinottelu taloutta vain...

Ei kommunismi toimi kun onhan sitä yritetty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunismin oppien mukainen yhteisomistus on hyvin yleistä kapitalismin sisällä.
        Omistamme yhdessä yrityksiä pörssiosakkeiden kautta. Kaupunkiasumisessa on paljon yhteisomistusta. Esimerkiksi kaupunkien vuokra-asunnot.
        Rivitaloasunnoissa on usein yhteiset piha-alueet.
        Kirjastot, teatterit yms. on hankittu yhdessä.
        Vaatteiden pesussa on mahdollisuus pestä omalla pesukoneella mutta yhteiset pesutilat ovat hyvin suosittuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunismin oppien mukainen yhteisomistus on hyvin yleistä kapitalismin sisällä.
        Omistamme yhdessä yrityksiä pörssiosakkeiden kautta. Kaupunkiasumisessa on paljon yhteisomistusta. Esimerkiksi kaupunkien vuokra-asunnot.
        Rivitaloasunnoissa on usein yhteiset piha-alueet.
        Kirjastot, teatterit yms. on hankittu yhdessä.
        Vaatteiden pesussa on mahdollisuus pestä omalla pesukoneella mutta yhteiset pesutilat ovat hyvin suosittuja.

yhteisomistuksissa on ideana, että joku hyödyntää maksajia. Näin toimii myös koko eu.
        En haluaisi pestä pyykkiä yhteisesti esim. jonkun koirahomon pesujen jälkeen.

• Pyörät huutaa.🚲🚲🎵🎶🎵🎶🎵🎶🎵🎶🎵🎵🎵

• Anonyymi

Eläkeläisgay huutaa myös lakupalkkia saadessaan

• Anonyymi

Oontyötön ja usein syön ahvenaa ja muusia.Olen ahkera homoileen.

• Anonyymi

Älämölöilevät persuttajat pois palstoilta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älämölöilevät persuttajat pois palstoilta

älämölö tulee kokoomus-kepu sekä viher vas. suunnista.
        Ne on niitä ölämölö puolueita.
        trendi populisteja.

• Anonyymi

Liian raitis ilima raitistaa sisimmän ja kotona tekkee mieli suuhunpantavaa läpi sepposen selällään.

sakkareikä Sepi

• Anonyymi

nahkanyytit huutaa HC-Annaa,

jaa millo?

No kuta kuinkin välisin jouluna.

• Anonyymi

Koulutus näyttää menneen hukkaan niin monelta, kun näitä viimeisiä viestejä yllä katselee...
      Mut ei mitään.
      Ongelma on juuri nuo yli-pitkät koulutus putket, kun ne ei sivistä.
      Vaan irtauttavat työelämästä. Paras työikä menee hukkaan turha koulutuksissa...
      Ja vanhat opiskelijat kuivuu, muumioituu.
      Näin Yhteiskunta ei kehity.
      Uskomus politiikalla Suomi kulkee kohti kehitysmaa mallia, turvattomuutta.
      Muutamaa kasvukeskusta kehitetään. Muu Suomi jää reservaatiksi. jne.

Reservaatissa alkuväestö kökkii köyhänä polkupyörällä kauppaan ostamaan ulkomaalaisia tuotteita.
      Se on eu visio.

• Anonyymi

Osalla perus/kansakoulu tutkintona, osa kirjoittaa ns kieliposkella ja jotkut tyhjänpäiväisyyksiä kun parempaakaan tekemistä ei ole ja osa on avohoitopotilaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osalla perus/kansakoulu tutkintona, osa kirjoittaa ns kieliposkella ja jotkut tyhjänpäiväisyyksiä kun parempaakaan tekemistä ei ole ja osa on avohoitopotilaita.

moni on kunnan tai valtion avohoidossa ja saa siitä palkkaa.

• Anonyymi

5 kilometrin matka kauppaan ni eihän tuo ole mikään matka pyörällä nooh jos 20pakkasta ni vilposta touhua.Löytyy henkilöitä jotka kulkee työmatkat läpi vuoden pyörällä jos ei muuta ainakin säilyy peruskunto.Syrjäkylillä saisi olla joku asiointilinja että joku kuskais esim, kerran viikossa.Jossain lapissa lähdetään asioille 100km päähän.

• Anonyymi

lapissa ajavat edestaa ja rahat loppuu, mutta ajellaan, niin köyhänä olo jatkuu ja kehittyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lapissa ajavat edestaa ja rahat loppuu, mutta ajellaan, niin köyhänä olo jatkuu ja kehittyy.

laapissa on laappalaisii, joilla on kenkäsä heinii ja toises ei.
        tavat on sitten sattuman mukaan, miten tuulee mistäkii.

• Anonyymi

Kauppa on vieressä niin saa ...ostaa
      Kolkkua
      Nelkkua
      ja
      alkaa päässä Vilkkua.

-Keimo Alaruutta-

• Anonyymi

Minulla kaupat 300metrin päässä.

• Anonyymi

En osta kuin makaronia, jauhelihaa,tomaatteja. Joskus banaanin.

• Anonyymi

joskus juustoa makaroonin sekaan ja voita ? ja hyvät mausteet mielen mukaan ?
        Kun ostaa pikku eriä, mitkä mahtuu taskuun, niin kätevä kävellä ja pyöräillä.
        Ja pyörän tarakassa kulkee kauppakassi.
        Kun on kuljetus hankalaa, niin itse ostan aina vähän.
        Uutisissa on ollu,, että köyhät syö jo kaupassa ennen kassaa.
        Ja se on ollu ongelma kauppiaille !
        väärin ymmärrettyä markkinataloutta.
        Koska vain rikkaat saa syödä suoraan kuormasta päältä....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joskus juustoa makaroonin sekaan ja voita ? ja hyvät mausteet mielen mukaan ?
        Kun ostaa pikku eriä, mitkä mahtuu taskuun, niin kätevä kävellä ja pyöräillä.
        Ja pyörän tarakassa kulkee kauppakassi.
        Kun on kuljetus hankalaa, niin itse ostan aina vähän.
        Uutisissa on ollu,, että köyhät syö jo kaupassa ennen kassaa.
        Ja se on ollu ongelma kauppiaille !
        väärin ymmärrettyä markkinataloutta.
        Koska vain rikkaat saa syödä suoraan kuormasta päältä....

Täällä oli monta kertaa juttu paikallislehdessä, sarja syöjästä,
        että 60v. mies söi marketissa käsin suoraan valmis salaati tiskiltä.
        oli sitten poliisi vieny pois kauppiasta häiritsemästä..
        mutta ehkä nälkäänsä söi ?

• Anonyymi

Enimmäkseen tullee makoiltua + sahtia lomoteltua.
      tupakki käryää koko ajan.

vessassakin käyn ja jääkaapilla.

Ossi Vatipää - Pänikkälä

• Anonyymi

Sama juttu, perjantaisin homoilen naapurin eläkeläisen kanssa

Eläkeläisukko, savo.

• Anonyymi

Ite käyn fillarilla asioilla ja kaupoilla. Halpaa on kun oon varastanut vieälä ton fillarin.

• Anonyymi

Ei saa varastaa urkki nousee haudastaan ja antaa piiskaa

• Anonyymi

Huh joudut vielä tuolla menolla kuristushuoneelle.

• Anonyymi

Autoilut loppui kun työt loppui ja köyhyys alkoi.
      Raha ei riitä autoilu kuluihin.
      , sitten ajelin mopolla ja polkupyörällä. Kylmin talvi on hankala kyllä.

Mutta kun on kulutus vähissä, niin ostan vain vähän tuokaa.
      Niitä voi kuljetella pienissä erin polkupyörällä.
      Kiinalainen mopo jo särkyi, ja ei kannata enää korjata.
      Joten polkupyörä ja kävely nyt.
      Tuntuu kuin olisi kehitysmaassa. Ja onkin.

• Anonyymi

Menin kerran fillarilla lentokentälle koska en halunnut maksaa taxista. Sidoin laukun takaritilälle ja poljin 15 km lentokentälle. Jätin fillarin inne lentokentän viereen ja siellä se oli kun palasin.

• Anonyymi

Kehitysmaa meininkiä. Alhainen elistaso. Ei palkkaa. Ei töitä.
      Voi oleskella, mutta ei ole varaa kuin ruokaan ja vaatimattomaan asuntoon.
      Kylmässä maassa lämmin nukkumapaikka on tarpeen.
      Olen kävellyt, kengät kuluu siinä, tulee sukkapyykiä. Huonolaatuisia ovat monet lenkkarit ja kengät. ei ne kestä.
      Polkupyörön kumit on heikkoja, ne puhkeaa helposti.
      Jotta näin hohdoksasta itsenäisyyspäivää kehitysmaa Suomesta.

• Anonyymi

Kun asuu hajaasutus alueella, maaseudulla. Niin on oltava joku kulkuneuvo.
      Ei ole busseja ja taxit on liian kalliita.
      Itte käyn kaupassa noin kerran kk.
      Kesällä polkupyörä.
      Talvella usein kävellen, kun on liian kylmä ja liukas pyöräillä.
      Jää turhat ostokset tekemättä, kun pitää ajatella kuljetus. Polkupyörän tarakkaan ei paljon mahdu.

• Anonyymi

ostaisit mättöö pikaruokapaikasta, sit tsiikaisit kännykkää koko ajan. olisi niin cool sitten toi sunkin mitätön elämä.

• Anonyymi

Kioskieläkeläiset menemisine ja tulemisineen.

• Anonyymi

Kioski nuoret kännyköineen,, niin merkityksetöntä elämäää....

• Anonyymi

Kauppaani on matkaa 3 km ja takasin n.7km.

Matkamittari ei valehtele, alkon pullot ja tölkit kilisee kilpaa.

• Anonyymi

Itse juoksen, kävelen ja pyöräilen joka paikkaan.

• Anonyymi

Ei taida kauan siinä toimia, ennen kuin liimautuu ja ruostuu.

• Anonyymi

Voi ottaa eväät mukaan kauppamatkoilla. aamulla kävelee kaupalle. Syö eväät ja ostosten kanssa kävelee takasiin.
      Jalkarätit saappaissa on paremmat kuin sukat.

• Anonyymi

Juu, naurattaa nuo laiskat läsöperseet, jotka menevät autolla joka paikkaan.

• Anonyymi00104

Nykyään voi käyttää vaippaa, jos ei perä pidä enää.

• Anonyymi00105

Lämmin pukeutuminen, niin tarkenee.
      Voi lämmittää vähemmän, säästyy rahaa.
      Pidän huonelämmön n 20 asteisena.
      Ruuan teko tuo lämpöä.
      Hella tulille.
      Säästelijäästi elää mökkiläinen.

• Anonyymi00106
        UUSI

6 tuntia kun paistaa kinkkua, niin talo siinä myös lämpenee.
        Köyhä toimii taloudellisesti.
        Kaikkien pyhän markkinatalouden oppien mukaan.

• Anonyymi00107
      UUSI

Kinkku mehevöityy kiukaan lämmössä perinteisesti.
      Antaa vaan rauhassa hikeentyä niin karvajäämätkin irtoaa itestää savolaisesta.

-King of all Kinkys

• Anonyymi00108
      UUSI
    • Anonyymi00109
      UUSI

Pienet tulot, niin köyhänä olen.
      Niinpä jää nämä erityiset kulutusjuhlat, juhlapyhät, yms. pois kokonaan.
      Vain tavallisia ruokia. Asuminen. Ei juuri muuta.
      Just paikkasin ja pesin vanhoja sukkia. Kyllä noilla taas pärjää.

Kengät pitää ostaa uudet. Vanhoista kului pohjat huonoon kuntoon. Ei kannata pohjia uusia. Suutari palvelut on liian kalliit.
      Kaupoissa käyn harvoin. Ruokakaupassa noin 2 kertaa kk.
      tuoretarvikkeitakin tarvitsee kuivamuonan lisäksi.

Köyhä se vaan on käyhä arkena ja pyhänä.
      Nyt ei kannata ajella edes polkupyörällä, kun on teräviä hiekotuskiviä. Ne puhkoo renkaat. On niin heikkoja nykyiset polkupyörän renkaat.
      Mutta ktllä se kevät sieltä tulee.
      Nyt työtön köyhä on talviunilla. Ei liiku.

• Anonyymi00110
      UUSI

Unohdit rollaattorin ja kelataksin
      Kioskieläkeläinen

• Anonyymi00111
      UUSI

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      76
      3621
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      33
      2979
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      77
      2676
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2644
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2395
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2272
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1911
    8. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1746
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      15
      1702
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1653
    Aihe