Äidin kuolema

Anonyymi-ap

Eilen tuli poliisi tuomaan suruviestiä rakkaan äitini kuolemasta. Minulla on ajatukset sekaisin. Kyllä minä sen todeksi uskon. Sellaista vaihetta ei ole ollut. Yritän mennä töihin.
Välillä itkettää ja välillä ei. Tunteet myllertävät sisällä. Lisäksi tulee paljon selvittämättömiä asioita. En oikein tiedä, mitä tulisi ajatella. En oikein tiedä, miten pitäisi toimia.

18

318

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Otan osaa.
      Tilanne on sinulle vähintään hämmentävä, tapahtumien kulusta riippuen ehkä järkyttäväkin.
      Oletko yksin asian kanssa? Vai voitko jakaa tapahtunutta jonkun kanssa?

• Anonyymi

Miksi poliisi tuli tuomaan?

• Anonyymi

Sairaalassa tai hoitolaitoksessa henkilökunta ilmoittaa kuolemasta, ja jos se tapahtuu kotona tai ulkona, lääkäri tai poliisi ilmoittaa asiasta omaisille. Äkillisissä kuolemantapauksissa, kuten onnettomuudessa, poliisi vastaa ilmoituksesta.

• Anonyymi

oletko ainoa omainen , mene hautaustoimistoon siellä neuvotaan
      asiaan liittyvät asiat kuntoon.

• Anonyymi

Minulle ilmoitettiin kyllä sairaalasta äidistä. En tiennyt, että hänen sydämensä sykki kovaa. Äiti ei kertonut minulle siitä mitään. Hän sanoi, että hänellä oli korkea verenpaine ja kävi sairaalassa.
      Niin moneen tahoon pitää ilmoitella. Tuntuu, että pää räjähtää, Minun mielestäni riitäisi yksi paperi, johon kirjoitettaisiin . Se lähetettäisiin kaikille tarvittaville tahoille.
      Pankki asiat , testamentin luku ja perukirjat ovat asia erikseen. No, onneksi minulla on avustaja, joka auttaa minua näissä asioissa. Pelottaa mennä käymään äidin asunnossa. Sinne on kuitenkin pakko mennä.

• Anonyymi

Osanottoni. Oma äitini kuoli jo vuosia sitten nuorena syöpään. Isäni kuoli puoli vuotta sitten. Olihan se pysäyttävää. Ne ihmiset jotka kasvatti, ja huolehtivat ovat poissa. Ei ole enää heitä joihin turvautua ongelmissa, on pärjättävä nyt omillaan. Yhä nytkin tulee ajatuksia, että tästä haluaisin heille kertoa, tätä kysyä. Äiti ei ennättänyt nähdä lapsiani, isäni onneksi ehti. Aika on ainut lääke, ikävä ei lopu, mutta se helpottaa.

• Anonyymi

Osanottoni myös sinulle. Ensin kriisiavun henkilöt soittavat kolmena päivänä, mutta neljäntenä ja viidentenä päivänä ei ketään enää soita, vaikka tarvitsisin apua. Tilanne on minulle uusi. Nuorin poikani ei ole puhunut minulle mitään, eikä vastannut puhelimeen. Hänellä on ollut ennen tapana soittaa minulle perjantaisin.
      Äitini kuoleman jälkeen hänestä ei ole kuulunut mitään. Syyttääkö hän minua äitini kuolemasta, vaikka sainkin tiedon yllätten kotiini. En ole tehnyt mitään sellaista, mistä minua voisi syyttää.

• Anonyymi

Miksi poikasi syyttäisi sinua? mitä jos poikasi suree mummonsa kuolemaa?

• Anonyymi

Tulee vain kaikkea mieleen. Olin erittäin iloinen, poikani soitti. Hän näytti eeni ymmärtävän tilanteeni täysin. Kiitos suuresta tuestanne surun keskellä, Nyt on se pelottava hetki, jolloin menen äitini asuntoon.
      Minulla on kokoajan olo, että äitini on paikalla odottamassa minua. Tiedän kuitenkin, että fyysisesti se ei ole mahdollista. Hän on kuollut. Minua pelottaa, että en löydä hänen tärkeitä papereitaa tai avaimia, joilla pääsee niihin.

• Anonyymi

MInulla on niin kova ikävä häntä. Aamut ovat vaikeita, Synkkä pimeys vielä korostaa surua. Valoisalla minulla on ok olo. Anteeksi, että puran tätä suruani näin.

• Anonyymi

Suru on luonnollinen reaktio. Ikävä on myös ihan inhimillinen tunne.

• Anonyymi

Kyllä tuohon saa sairaslomaa, niin voi olla pois töistä. Toivottavasti saat itse ihan yksin päättää mitä teet äitisi tavaroille ja vaatteille, ettei kukaan muu tule häiritsemään surutyötä. Itselläni isäni jollain tapaa sekosi ja rupesi vaan polttamaan äitini vaatteita takassa, vaikka olisin halunnut kaikki säilyttää. Se oli kauheaa.

• Anonyymi00013

Ehkä olisin voinut olla pois töistä, mutta palaaminen töihin olisi ollut ehkä vaikeampaa. Kävin koko tunneskaala läpi. Onneksi minullla on kriisiapua. Se on auttanut minua paljon.
      Paljon on vielä selvitettäviä asioita. Nyt olen vaihteeksi kotona. Kalmasiivoojat kävivät viimeviikolla. Kallista touhua, mutta pakko tehdä. Myös Isännöitsijälle on ilmoitettu. Virkatodistus ja Sukuselvitys tilattu. Onko joku virallinen paperi, jossa myönnetään äitini hautauslupa? Minä en tiedä niist,

• Anonyymi00014

Hautauslupa annetaan yleensä kuolintodistuksen yhteydessä ja sen kirjoittaa yleensä vainajaa viimeisin hoitanut lääkäri. Mikäli vainajalle tehdään kuolinsyyntutkinta, voidaan hautauslupa myöntää jo ennakkoon jotta hautajaiset voidaan suorittaa.

Hautauslupaa ei tarvita siunausaika- ja hautapaikkavarauksia varten, joten hautajaisjärjestelyt voidaan tehdä jo ennen hautausluvan saapumista.

Hautaustoimisto yleensä huolehtii hautausluvan hankkimisesta ja sen toimittamisesta eteenpäin tarvittaville tahoille.

Hautauslupa toimitetaan aina sille seurakunnalle, jonka hautausmaalle vainaja haudataan. Hautauslupaa tarvitsee myös krematorio, mikäli vainaja tuhkataan.

Kuolintodistus on asiakirja joka laa­di­taan kolmen kuu­kau­den ku­lues­sa kuo­le­mas­ta.

Kuolinto­dis­tus teh­dään jo­kai­ses­ta hen­ki­lös­tä joka me­neh­tyy Suo­mes­sa, tai joka on kir­joil­la Suo­mes­sa mutta me­neh­tynyt ul­ko­mail­la. Kuolintodistuksesta ilmenee miten vainaja on kuollut, missä kuolema tapahtui ja mitkä tekijät kuolemaan vaikuttivat.

Kuolintodistuksen kirjoittaa joko oi­keus­lää­ke­tie­teel­li­sen ruu­mii­na­vauk­sen tehnyt lää­kä­ri, vir­ka­lää­kä­ri tai kuolemansyynselvityksen tehnyt lää­kä­ri. Kuolintodistuksen saapumisessa voi mennä pidempään jos vainajalle on tehdään ruumiinavaus.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Hautauslupa annetaan yleensä kuolintodistuksen yhteydessä ja sen kirjoittaa yleensä vainajaa viimeisin hoitanut lääkäri. Mikäli vainajalle tehdään kuolinsyyntutkinta, voidaan hautauslupa myöntää jo ennakkoon jotta hautajaiset voidaan suorittaa.

Hautauslupaa ei tarvita siunausaika- ja hautapaikkavarauksia varten, joten hautajaisjärjestelyt voidaan tehdä jo ennen hautausluvan saapumista.

Hautaustoimisto yleensä huolehtii hautausluvan hankkimisesta ja sen toimittamisesta eteenpäin tarvittaville tahoille.

Hautauslupa toimitetaan aina sille seurakunnalle, jonka hautausmaalle vainaja haudataan. Hautauslupaa tarvitsee myös krematorio, mikäli vainaja tuhkataan.

Kuolintodistus on asiakirja joka laa­di­taan kolmen kuu­kau­den ku­lues­sa kuo­le­mas­ta.

Kuolinto­dis­tus teh­dään jo­kai­ses­ta hen­ki­lös­tä joka me­neh­tyy Suo­mes­sa, tai joka on kir­joil­la Suo­mes­sa mutta me­neh­tynyt ul­ko­mail­la. Kuolintodistuksesta ilmenee miten vainaja on kuollut, missä kuolema tapahtui ja mitkä tekijät kuolemaan vaikuttivat.

Kuolintodistuksen kirjoittaa joko oi­keus­lää­ke­tie­teel­li­sen ruu­mii­na­vauk­sen tehnyt lää­kä­ri, vir­ka­lää­kä­ri tai kuolemansyynselvityksen tehnyt lää­kä­ri. Kuolintodistuksen saapumisessa voi mennä pidempään jos vainajalle on tehdään ruumiinavaus.

https://www.suomi.fi/oppaat/laheisen-kuolema?mtm_campaign=parisuhde-ja-perhe&mtm_source=google&mtm_medium=paid-search&mtm_content=laheisen-kuolema&gad_source=1&gad_campaignid=906230548

Tuolla on tietoa

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Jos aloittajan äiti on löytynyt kuolleena kotona, hänelle tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Jos aloittajan äiti on löytynyt kuolleena kotona, hänelle tehdään oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus.

eli kuolinsyyn selvitys kuten olin omassa vastauksessa kertonut.

• Anonyymi00016

Osanottoni 💔. Kuolema tulee aina yllättäen (jopa silloin vaikka sitä tietää odottaa). Miten nyt menee?

Äitini kuoli pari vuotta sitten. Vasta viime vuoden puolella saimme kaikki viralliset asiat hoidettua loppuun.

Miesystäväni kuoli viikko sitten, olin tämän viikon sairaslomalla ja syön rauhoittavia. Olen muutenkin "itkijänainen", saati silloin kun joku kuolee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      34
      9228
    2. "Mä elän vieläkin"

Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      27
      3716
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      71
      2325
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      107
      2140
    5. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      18
      1886
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      13
      1520
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      26
      1337
    8. Kuinka kauan vielä

jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1217
    9. Esko ja Martina viettävät joulua

Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      926
    10. Millaisia odotuksia ensi vuodelle?

Itse odotan parempaa taloudellista tasapainoa ja sen aion myös saavuttaa, kun onhan se vain minusta kiinni.
      Sinkut
      159
      863
    Aihe