Miksi ihmiset tuskailee arvonaleneman kanssa?

Anonyymi-ap

Aina joku vinkuu jossain mediassa että kun autosta jäljellä oleva velka on suurempi kuin sen arvo. Mitä sitten? Sen kuin maksaa sen velan pois joko suoraan tai sitten pitää autoa niin kauan että se on maksettu. Miksi se auto pitäisi vaihtaa jo vuodessa toiseen? Kai nyt kaikki tietää että takkiin tulee aina ja tuossa tulee jo niin että tuntuu.

Ostan uuden auton aina joskus. Nykyisen autoni ostin 5 vuoden velalla mutta maksoin sen pois vuotta aiemmin. Ei sitä velkaa siinä kohtaa enää paljoa ole.

Pitäisi vaihtaa uuteen kun 7 vuotta olen sillä ajanut mutta en taida enää jaksaa sitä rumbaa kun tuo toimii. Vaihdetaan kun hajoaa.

20

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vaihdatko vasta sitten, kun auto päättää jättää tielle viikonloppuna,
      sateessa ja 10 km lähimmästä julkisesta kulkuneuvosta?
      Taksirahaa ja puhelinta sinulla ei tietekään ole!

• Anonyymi

Ei normaali auto ainakaan lopullisesti hajoa alle 7 vuodessa. Ja jopa uusi auto voi jättää tielle huonolla onnella. Kannattaa muistaa, että autoja käytetään liikenteessä keskimäärin noin 24 vuotta Suomessa.

• Anonyymi

Mitä sitten jos hajoaisikin? Puhelin on keksitty.

• Anonyymi

Auton arvo alenee sen millainen tilanne taloudessa ja autokaupassa milloinkin on.
      Se pitää vaan kestää ja maksaa jos tulee tarve tai halu vaihtaa autonsa toiseen. Ihan samaan tapaa se arvo laskee riippumatta millä se on maksettu jne... Tilanne on silloin nolo jos on kovasti velkaa jäljellä ja velan maksukyky menee jostain syystä, mutta sellaista elämä on ja jos tuolta haluaa välttyä, niin kannattaa vältellä velkaa, mutta silloin pitää olla kykyä ja luonnetta säästää vuosia ja vuosia.

• Anonyymi

Jo 30 vuotta on selvitty siten, että auton arvon alenema on tonni/vuosi eli vähän.
        Olen siis ajanut aina todella pitkään ja korjattu vain ne pakolliset kohdat.
        Parilla autolla meni 13 ja 14 vuotta, mutta nyt nuo 5:den tonnin autot kestää
        korkeintaan sen 4-5 vuotta ilman suuria kuluja. Koskaan en ole tehnyt koneeseen tai
        laatikkoon isoja remontteja, sillä se on selkeä raja auton hävittämiseen.
        Aina ne on saatu ajamalla vaihtoon vietyä ihan käyttökunnossa.
        Mielipide on se että jatkuvasti vaihtamalla hukkaa vain paljon rahaa ihan turhaan.

• Anonyymi

Minusta jokaisella pitäisi olla vähintään auton hinnan verran säästössä/sijoituksissa rahaa jopa siinä tapauksessa kun ostaa autonsa rahoituksella. Itse en tosin velkaa autoa varten ottaisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jo 30 vuotta on selvitty siten, että auton arvon alenema on tonni/vuosi eli vähän.
        Olen siis ajanut aina todella pitkään ja korjattu vain ne pakolliset kohdat.
        Parilla autolla meni 13 ja 14 vuotta, mutta nyt nuo 5:den tonnin autot kestää
        korkeintaan sen 4-5 vuotta ilman suuria kuluja. Koskaan en ole tehnyt koneeseen tai
        laatikkoon isoja remontteja, sillä se on selkeä raja auton hävittämiseen.
        Aina ne on saatu ajamalla vaihtoon vietyä ihan käyttökunnossa.
        Mielipide on se että jatkuvasti vaihtamalla hukkaa vain paljon rahaa ihan turhaan.

Ja olet siis ylpeä kun olet ajellut ikäsi vanhoilla ritsoilla, no jos se tuottaa iloa ja ylpeyttä, niin hyvä sulle, mutta pidä kuitenkin tuollaiset omina tietoinasi. Tuskin sinulla raha on pesää päässyt tekemään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja olet siis ylpeä kun olet ajellut ikäsi vanhoilla ritsoilla, no jos se tuottaa iloa ja ylpeyttä, niin hyvä sulle, mutta pidä kuitenkin tuollaiset omina tietoinasi. Tuskin sinulla raha on pesää päässyt tekemään?

Ja mitä uuden auton ostaminen sitten muka tuottaa? Kukaan muuhan ei muiden autoista piittaa eikä auto tuota rahaa eikä edes hyvinvointia. Uusi auto vain vie paljon rahaa ja siinä kaikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mitä uuden auton ostaminen sitten muka tuottaa? Kukaan muuhan ei muiden autoista piittaa eikä auto tuota rahaa eikä edes hyvinvointia. Uusi auto vain vie paljon rahaa ja siinä kaikki.

Ja toki voi ostaa uuden auton, jos sellaisen haluaa ja siihen on varaa, mutta ei uusi auto ole sen enempää ylpeyden aihe kuin olisi käytetty auto. Molemmat ovat vain autoja.

• Anonyymi

Minulla on tapana ostaa sellainen auto, jonka olen ansainnut. Siis rahat löytyvät.

Kun ei sitten tarvitse maksella lyhennyksiä, voi senkin rahan säästää seuraavaan autoon. :D

• Anonyymi

Se on vähän kuinka halua asiaa ajatella. Oikeaa viisautta ei kuitenkaan asiassa ole, vain se ettei kannata kaikkia rahojaan ja ylimitoittaa velkaa auton hankinnassa on viisautta.

• Anonyymi

Enpä ole autoa nähnyt, joka arvoaan kasvattaisi tämän maan teillä. Telkkarissa olen kyllä nähnyt, mutta niitä ei saakkaa sitten hilyilla.
      Mitä hiton väliä? Eikö auto ole käyttötavara useimmille?

• Anonyymi

Auton pitäminen tavikselle maksaa aina rahaa. Siitä meillä kaikilla on kokemusta.

Jos on paljon rahaa niin voi päättää ostaako paremman auton vai huonomman auton ja käyttää sen hinnan erotuksen johonkin muuhun.

Jos on vähän rahaa niin on pakko ajaa sillä huonolla vanhalla autolla.

• Anonyymi

Alkaa olla niin vähän rahaa että lienee luovuttava autonpidosta kokonaan. Uuteen autoon ei ole varaa ja vanhojen korjaaminen maksaa liikaa eikä itse ensinnäkään saa tehdä autolle mitään vuokrakasarmin parkkipaikalla ja toisekseen noille nelipyöräisille tietokoneille ei edes osaa mitään.

• Anonyymi

Normaali sääntö on, että uuden auton arvosta arvosta lähtee 20% kun ajat sen ulos liikkeestä, sen jälkeen noin 6% vuosi. Tämä sääntö ei päde sähköautoihin joiden hinnat muuttuvat hyvinkin rajusti hetkittäin, uuden auton myyntihinnasta voi lähteä 5-10k€ tuosta noin vaan, joka tietysti valuu myös vaihtoautojen hintoihin. Kiinan härpäkkeet on sitten aivan oma lukunsa.
      Itse ostan aina 3-4v vanhoja autoja, joissa monissa vielä takuu voimassa ja lisäksi kaikki tehtaan sekundaosat käytännössä vaihdettu ja sw bugit korjattu.

• Anonyymi

kiinan merkkejä voi olla vaikea myydä käytettynä muualle kuin liikkeeseen..?

• Anonyymi

Minulla on 2001 Corolla jonka ostin uutena. En vaihda vielä tällä vuosikymmenellä kun ei tarvitse. Lähtee talvellakin käyntiin "kuin palmun alta".

• Anonyymi

ei minun bensa-autossa ainakaan ole arvon alenemaa..vm 2022..

• Anonyymi

Niin, sen arvonaleneman huomaa vasta sitten kun auton myy!
      Hinta ei ole sama kuin ostettaessa.

• Anonyymi

Arvonalenemalla on eniten merkitystä, jos ostaa auton aina uutena ja vaihtaa autoa parin vuoden välein. Jos ostaa auton uutena, mutta käyttää sitä yli 20 vuotta niin arvonalenema ei ole ongelma eikä myöskään silloin jos ostaa aina halvan käytetyn auton. Toki aika harva uuden auton ostava malttaa ajaa samalla autolla noin kauan...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      151
      8244
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      428
      7313
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      70
      3769
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      148
      3452
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      109
      2924
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      50
      2463
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      1976
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1823
    9. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      35
      1639
    10. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1490
    Aihe