Emil mainitsee 2020 Raamatun.
https://www.youtube.com/watch?v=8vh3YAgdnRY
onko 2020 Raamattukäännös hyvä?
30
313
Vastaukset
- Anonyymi
Taasko on uusi Raamattu? Miksi?
https://www.raamattu.fi/ut2020/mika-on-ut2020
Itse ymmärrän KR33/38:aa. Muita käännöksiä pidän epävarmoina. Noilla muilla, uusilla käännöksillä pilataan Jumalan sanan arvokkuus.
Jos joku haluaa lukea Raamattua suomeksi, mutta ei osaa arvokasta suomea, opetelkoon. Kielitaidottomille sopii tönkkö-englanti, siinä ei ole väriä, ei elämää.- Anonyymi
Tässä on Joh. 3:
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020/JHN.3
Ei tosiaan kuulosta Raamatun tekstiltä vaan enemmänkin pinnalliselta selitysteokselta. On vähän niinku "helppoa suomea", ei kosketa syvällisesti. Raamatun vanhempien käännösten, kuten Biblia 1776 ja KR33/38 lukijan tulee siis osata suomea. Kielemme on rikas ja eri sanoilla on eri nyanssinsa = hienovaraiset sävynsä.
Raamatussa esim. "totella Poikaa" ei ole täsmälleen sama asia kuin "olla kuuliainen Pojalle". Kuuliaisuus on jotain syvällisempää, sisältää armon, kuin KR20: "ottaa suoria käskyjä Pojalta", joka taas sisältää Lain hengen.
Tuosta "käännöksestä" sai heti huonon käsityksen.
Suomea oppii lukemalla vanhaa kirjallisuutta, myös suomeksi käännettyä kirjallisuutta, esim. Charles Dickensin Jouluilta (= Saiturin joulu) ja jonka päälle sadan vuoden takainen käännös on todella värikästä suomea. Ei nykypäivän roskaa. Nuorin kelpuuttamani kirjailija lienee V. Huovinen ja etenkin hänen varhaiskirjallisuutensa, kuten "Kylän koirat". Sijoittuu 1950-luvun Sotkamoon. Myös A. Kiven kirjat, kuten Seitsemän veljestä. Saavatko v.lestadiolaiset lukea "maailmallisia" kirjoja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on Joh. 3:
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020/JHN.3
Ei tosiaan kuulosta Raamatun tekstiltä vaan enemmänkin pinnalliselta selitysteokselta. On vähän niinku "helppoa suomea", ei kosketa syvällisesti. Raamatun vanhempien käännösten, kuten Biblia 1776 ja KR33/38 lukijan tulee siis osata suomea. Kielemme on rikas ja eri sanoilla on eri nyanssinsa = hienovaraiset sävynsä.
Raamatussa esim. "totella Poikaa" ei ole täsmälleen sama asia kuin "olla kuuliainen Pojalle". Kuuliaisuus on jotain syvällisempää, sisältää armon, kuin KR20: "ottaa suoria käskyjä Pojalta", joka taas sisältää Lain hengen.
Tuosta "käännöksestä" sai heti huonon käsityksen.
Suomea oppii lukemalla vanhaa kirjallisuutta, myös suomeksi käännettyä kirjallisuutta, esim. Charles Dickensin Jouluilta (= Saiturin joulu) ja jonka päälle sadan vuoden takainen käännös on todella värikästä suomea. Ei nykypäivän roskaa. Nuorin kelpuuttamani kirjailija lienee V. Huovinen ja etenkin hänen varhaiskirjallisuutensa, kuten "Kylän koirat". Sijoittuu 1950-luvun Sotkamoon. Myös A. Kiven kirjat, kuten Seitsemän veljestä. Saavatko v.lestadiolaiset lukea "maailmallisia" kirjoja?Tää onkin helluntailaisten foorumi. Ei ollut tarkoitus tänne kirjoittaa.
Raamatun käänös on asiallinen, vaikka sana muotoja on erilaisia.
- Anonyymi
Sanamuodoilla on merkityksensä. Siksi niiden tulisi olla oikein.
Anonyymi kirjoitti:
Sanamuodoilla on merkityksensä. Siksi niiden tulisi olla oikein.
Ei kai siellä vaan oo niitä sananmuunnoksia?🤔
- Anonyymi
Käännöksiä on ollut, ja tulee olemaan ja kaikki ovat käännöksiä.
Ja vaikka tämä 2020 käännös on monessa mielessä käytännöllinen ja eri käännöksiä voi lukea- rinnakkain, jopa jahvettilaisten käännöskin - silläkin voi olla paikkansa, jos kohtaa jahvettilaisia-
Eli ei kannata mielipiteisiin takertua, jos vaikka kuuntelee Norvannon Raamattu - kannesta kanteen- hokaa asian. Rauhan tervehdys.
UT2020 kuuluu näihin käännöksiin, joista on syytä varoittaa, koska ne ovat tietoisesti ideologisista syistä väärennetyt ja käännetyt vastoin alkutekstiä toisin. Näitä on pari muutakin käännöstä suomeksi, joita on syytä karttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=oYd-eCvgQlQ
Siunauksin, MM.Ei unohdeta, että Mauno Mattila on USA:n presidentti Donald Trumpin uskollinen juoksukoira.
Isäntänsä tavoin Mauno Mattila harrastaa saatananpalvontaa ja hyväksyy vielä syntymättömien lasten murhaamisen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274942/mauno-mattila---trumpin-uskollinen-juoksukoira- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Ei unohdeta, että Mauno Mattila on USA:n presidentti Donald Trumpin uskollinen juoksukoira.
Isäntänsä tavoin Mauno Mattila harrastaa saatananpalvontaa ja hyväksyy vielä syntymättömien lasten murhaamisen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274942/mauno-mattila---trumpin-uskollinen-juoksukoiraTrump on menestys teologian kannattaja
Yle vakoojat Trump Henki kirjoitti:
Ei unohdeta, että Mauno Mattila on USA:n presidentti Donald Trumpin uskollinen juoksukoira.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18274942/mauno-mattila---trumpin-uskollinen-juoksukoiraRauhan tervehdys.
Olen aikaisemmin kommentoinut jo, että sinä satanisti, joka aloittelet ketjuja, missä vuoron perään vastustat niin kristinuskoa, Raamattua kuin Israelia, niin sinun pitää tehdä parannus ja kääntyä tuosta jumalattomuudestasi Herran Jeesuksen eteen, sillä Hän voi vihan astioita määrä ajan sallia, mutta se on kauhea kohtalo, kun pilkkaaja kuolee synteihinsä ilman armoa.
"Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä." — Apostolien teot 8:22-23
Siunauskin, MM.Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Olen aikaisemmin kommentoinut jo, että sinä satanisti, joka aloittelet ketjuja, missä vuoron perään vastustat niin kristinuskoa, Raamattua kuin Israelia, niin sinun pitää tehdä parannus ja kääntyä tuosta jumalattomuudestasi Herran Jeesuksen eteen, sillä Hän voi vihan astioita määrä ajan sallia, mutta se on kauhea kohtalo, kun pilkkaaja kuolee synteihinsä ilman armoa.
"Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä." — Apostolien teot 8:22-23
Siunauskin, MM.Kuten totesin aiemmin, kaltaisesi USA:n presidentti Donald Trumpin uskollisen jouksukoiran, joka isäntänsä tavoin harrastaa saatananpalvontaa ja hyväksyy vielä syntymättömien lasten murhaamisen, ei pidä olla huolissaan muista ihmisistä, vaan ainoastaan omasta hirveästä kohtalosta sekä kääntyä pikimmiten Herramme Jesuksen puoleen. Siihen ei ole enempää lisättävää.
- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Kuten totesin aiemmin, kaltaisesi USA:n presidentti Donald Trumpin uskollisen jouksukoiran, joka isäntänsä tavoin harrastaa saatananpalvontaa ja hyväksyy vielä syntymättömien lasten murhaamisen, ei pidä olla huolissaan muista ihmisistä, vaan ainoastaan omasta hirveästä kohtalosta sekä kääntyä pikimmiten Herramme Jesuksen puoleen. Siihen ei ole enempää lisättävää.
Henki nimmari on täysin oikeassa Maunon suhteen. Mattila ei ole raitis julistaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henki nimmari on täysin oikeassa Maunon suhteen. Mattila ei ole raitis julistaja.
Ja saisiko edes vähän rehellistä perusteluakin?
Uskallan olla eri mieltä ja perusteluina itse näkemäni youtubeen ladatut usejat opetussaarnavijejot. Mauno taitaa olla ensimäinen, joka on onnistunut tekemään selväksi sen että mulla olisi syytä olla pelastusvarma kunhan en luopijoiju. Mun täytyy sulatella asijaa. Olin ennen uskoontuloa ja sen alkuaikoina saanut jostain legalitistista opetusta, joka on jäänyt vaikuttamaan yllättävän paljon siihen etten ota vastaan "liian helposti" saatua pelastusta.
Mutta nyt on kuunneltava se vijeo vielä uujestaankin varmaan pariinkin kertaanja arvijoija onko se tosijaankin niin että mulla on syytä pelastusvarmuuteen vain löytyisikö jokin yksittäinen tekijä, joka kaataisi " pelastusvarmuujen korttitalon".
Mulle Jeesus, pelastuminen, ikuisuus, ym. uskonasijat ovat tärkeintä elämässä. En halua jäähä tänne ylösotosta kun kristityt ylösotetaan, se olisi mulle pahinta mahjollista shokkija ja katastroohvia. Siinä jäisi varmaan epäselväksi se, miksen päässyt mukaan ylösottoon ja pystyisinkö enää muuttamaan mitään uskossani ennen kuin tulisi se hetki kun olisi pedonmerkintä ja siitä kieltäytyessä mahdollinen kuolemanrangaistus ja olisinko sitten marttyyrina kelvollistunut uskossani jos olisin sitä ennen keksinyt syyn siihen miksi en päässyt ylösottoon.
On sen verran kiitoksellisuutta ja rakkauvellisuutta Jumalaa kohtaan on tunnetta ja järkipuolisuutta olla koskaan ainakaan tahallisesti saamastani lahjauskosta Jumalaan.
Jeesuksella on ikuisen elämän sanat ja avainkin sinne. Jännityksellä eteenpäin toivon siiveksin,
Selef Urge Anonyymi kirjoitti:
Ja saisiko edes vähän rehellistä perusteluakin?
Uskallan olla eri mieltä ja perusteluina itse näkemäni youtubeen ladatut usejat opetussaarnavijejot. Mauno taitaa olla ensimäinen, joka on onnistunut tekemään selväksi sen että mulla olisi syytä olla pelastusvarma kunhan en luopijoiju. Mun täytyy sulatella asijaa. Olin ennen uskoontuloa ja sen alkuaikoina saanut jostain legalitistista opetusta, joka on jäänyt vaikuttamaan yllättävän paljon siihen etten ota vastaan "liian helposti" saatua pelastusta.
Mutta nyt on kuunneltava se vijeo vielä uujestaankin varmaan pariinkin kertaanja arvijoija onko se tosijaankin niin että mulla on syytä pelastusvarmuuteen vain löytyisikö jokin yksittäinen tekijä, joka kaataisi " pelastusvarmuujen korttitalon".
Mulle Jeesus, pelastuminen, ikuisuus, ym. uskonasijat ovat tärkeintä elämässä. En halua jäähä tänne ylösotosta kun kristityt ylösotetaan, se olisi mulle pahinta mahjollista shokkija ja katastroohvia. Siinä jäisi varmaan epäselväksi se, miksen päässyt mukaan ylösottoon ja pystyisinkö enää muuttamaan mitään uskossani ennen kuin tulisi se hetki kun olisi pedonmerkintä ja siitä kieltäytyessä mahdollinen kuolemanrangaistus ja olisinko sitten marttyyrina kelvollistunut uskossani jos olisin sitä ennen keksinyt syyn siihen miksi en päässyt ylösottoon.
On sen verran kiitoksellisuutta ja rakkauvellisuutta Jumalaa kohtaan on tunnetta ja järkipuolisuutta olla koskaan ainakaan tahallisesti saamastani lahjauskosta Jumalaan.
Jeesuksella on ikuisen elämän sanat ja avainkin sinne. Jännityksellä eteenpäin toivon siiveksin,
Selef UrgeVastasit jo itse itsellesi. Avainsana on pelastusvarmuus.
Todellisuudessa pelastusvarmuutta ei ole olemassa. Jumalan antama lupaus ei tarkoita pelastusvarmuutta, vaikka uskosi olisi omasta mielestäsi puhtain mahdollinen (Matt. 7:21-23):
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra!", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: "Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."
Kehotan kiinnittämään erityistä huomiota Jeesuksen sanoihin:
"...taivasten valtakuntaan pääsevät ne, jotka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Isän, ei Jeesuksen tahdon.
Maunon kaltaiset hengelliset jobbarit opettavat turvautumaan Jeesukseen ja sitä kautta täyttämään Jeesuksen tahdon. Jeesuksen itsensä mukaan, uskovaisten tulee tehdä Isän tahdon.
Jeesus korostaa tämän vielä toistamiseen (Matt. 12:50):
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.- Anonyymi
Henki kirjoitti:
Vastasit jo itse itsellesi. Avainsana on pelastusvarmuus.
Todellisuudessa pelastusvarmuutta ei ole olemassa. Jumalan antama lupaus ei tarkoita pelastusvarmuutta, vaikka uskosi olisi omasta mielestäsi puhtain mahdollinen (Matt. 7:21-23):
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra!", pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: "Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"
7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: "Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."
Kehotan kiinnittämään erityistä huomiota Jeesuksen sanoihin:
"...taivasten valtakuntaan pääsevät ne, jotka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Isän, ei Jeesuksen tahdon.
Maunon kaltaiset hengelliset jobbarit opettavat turvautumaan Jeesukseen ja sitä kautta täyttämään Jeesuksen tahdon. Jeesuksen itsensä mukaan, uskovaisten tulee tehdä Isän tahdon.
Jeesus korostaa tämän vielä toistamiseen (Matt. 12:50):
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.Piti oikein hieraista silmät onko Henki nimmari todella kirjoittanut edellisen tekstin. Parilla rivillä raitista tekstiä kaveri upotti Mattilan ja hänen kaltaistensa Jumalan Sanan vääristelijät epätoivon syvyyksiin. Aivan kuten Jeesus oli kehottanut tekemään Luukkaan evankeliumissa. Mattila toki saa pitää omat mielipiteensä mutta itse olen aika lailla varma ettei Henki ainakaan s-palvoja ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piti oikein hieraista silmät onko Henki nimmari todella kirjoittanut edellisen tekstin. Parilla rivillä raitista tekstiä kaveri upotti Mattilan ja hänen kaltaistensa Jumalan Sanan vääristelijät epätoivon syvyyksiin. Aivan kuten Jeesus oli kehottanut tekemään Luukkaan evankeliumissa. Mattila toki saa pitää omat mielipiteensä mutta itse olen aika lailla varma ettei Henki ainakaan s-palvoja ole.
Ristiriitainen tyyppi, kun toisaalla vääristelee Raamatun sanaa.
Kuten: https://keskustelu.suomi24.fi/t/18022450/tapaus-ananias-ja-safiira Ingenjör_81 kirjoitti:
Rauhan tervehdys.
Siunauskin, MM.Kuha pelottelet.🐟
Anonyymi kirjoitti:
Käykö Mauno kaapilla?🥃🥃🥃🥃🥃🥃🤔
- Anonyymi
Demokrates kirjoitti:
Käykö Mauno kaapilla?🥃🥃🥃🥃🥃🥃🤔
On sen näköinen kaveri et saattaa hyvinkin käydä. Salaa. Kenenkään huomaamatta.
- Anonyymi
Raamatun tehtävä on saada Jeesus sydämeen neuroverkkoihin
niin Jeesuksen Henki kirkastaa Raamattua :
Mitenkä tulee toimia ja ajatella
ja silloin saa sellaisen sisäisen tutkan millä näkee: Mikä on oikein ja mikä väärin.
Tunne voi ilmaista paljon : henkien erottamisen lahja tulee samalla ja paljon muuta
ja ajattelee hyviä asioita ja silloin kirkastaa Jeesusta.
emme silloin pimeydessä.
Kun tuntee substanssin ei voi sanoilla huiputtaa. - Anonyymi
Raamattu kansalle käännös on parempi.
- Anonyymi
Ei aito käännös sekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aito käännös sekään.
Kyllä on kelvollinen käännös. Itse et taida olla aito väännös.
- Anonyymi
Raamatun sanoihin ei pidä jäädä kiinni vaan sisäistää se sana jotta se menee tajuntaan ja sieltä se muuttuu lihaksi ja toimii niin kuin Jeesus on tarkoittanut rakkauden Hengessä.
ei niin kun täi tervassa.
ja suunta ylös taivaaseen kohti Jeesusta - Anonyymi
Ei ole. Eksyttäjien tekele. Taustatietoo mulla on.
- Anonyymi
Luterilaisella kirkolla on voimakas motiivi väärentää Raamattu näyttämään siltä, että vauvakaste tekee autuaaksi ja pelastaa.
- Anonyymi
No esitäpä Raamatusta tuki vauvojen kastamiselle, äläkä nimittele toisia käyttäjiä.
- Anonyymi
Raamattuun ei sovi iltapäiväjuorulehtityyliset sanat, kuten s e k s i .
Opiskelkaamme hebreaa niin ns. pomminjuuret selvennee. 📖💣🧨☢️🚀🇮🇱✡️😇👍
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site735995Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers794840Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto524412SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun574172SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt953781Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost43089Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi882533SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het502493Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?352399Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat452129