Mitä tarkoittaa, kun lääkäri kuvailee potilasta ilmeettömäksi? Ja miksi? Asia kiinnostaa, koska on kyse on minusta ja olen yhä elossa.
Kliiniset merkinnät
18
302
Vastaukset
- Anonyymi00001
Yleensä merkinnät ovat olleet asiallisia, eikä ole otettu kantaa miltä näyttää tms.
- Anonyymi00002
Riippuu minkä takia olet lääkärissä käynyt.
- Anonyymi00003
mt-ongelmista lienee kyse?
- Anonyymi00004
Ilmeettömällä voidaan tarkoittaa, ettei esim. tunteet näy päällepäin, ei näytä iloiselta, ei surulliselta, tai mitenkään muutenkaan kasvojen ja silmien ilmeet eivät näytä tunnetilaa.
Psykiatrit etenkin usein kirjaa ylös, miltä potilas vastaanotolla näyttää. Jopa eleistä, ruumiinkielestä voi olla mainintaa. Myöskin hygieniaan, yleiseen olemukseen, siisteyteen, kiinnitetään huomiota.
Omalla kohdallani oli kerran maininta myös vaatetuksesta, potilas pukeutuu värikkäästi.
Fyysisellä puolella oli kerran lääkäri kirjannut, kivuttoman näköinen potilas, kun oli kivun takia käynti lääkärissä. Sekin kyllä ihmetytti, ei se kipu kaikilla näy päällepäin.
Yleisesti ottaen, aika tarkkaan lääkärit näyttävät potilasta katsovan vastaanottokäynnin yhteydessä. - Anonyymi00005
Olemus kertoo ihmisestä paljon, myös terveydestä ja sairaudesta.
Itsestäni lääkäri oli kerran kirjoittanut, että potilas on asiallinen ja johdonmukainen.- Anonyymi00006
Minustakin on kirjoitettu asiallinen, orientoitunut, liioittelematon, ja mitähän kaikkea muuta olemusta kuvaavaa, en voi muistaa kaikkea.
- Anonyymi00013
Anonyymi00006 kirjoitti:
Minustakin on kirjoitettu asiallinen, orientoitunut, liioittelematon, ja mitähän kaikkea muuta olemusta kuvaavaa, en voi muistaa kaikkea.
Meistä kirjoitettiin että "agressiiviselta vaikuttava pariskunta".
Toiselta lääkäriltä kysyttäessä saatiin selitys, että se tarkoittaa ihmisiä,
jotka kyselevät liikaa.. - Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
Meistä kirjoitettiin että "agressiiviselta vaikuttava pariskunta".
Toiselta lääkäriltä kysyttäessä saatiin selitys, että se tarkoittaa ihmisiä,
jotka kyselevät liikaa..Eikös kyselevä ihminen ole ennemminkin utelias ?
Toki mainintaan aggressiiviuudesta voi vaikuttaa sekin, millä sävyllä kyselee, onko äänessä tai käytöksessä, olemuksessa, aggressiivisuutta, uhkaavuutta.
- Anonyymi00007
Kyse oli kroonisesta insomniasta, jota todelliset kivut pahentavat. Sain nuhalääkettä ja masennuslääkettä.
- Anonyymi00008
Erikoiseksi naiseksi minut on joskus määritelty. Tarkoittaneeko se, että olen uniikki ja erityinen vai kahjo?
- Anonyymi00009
Jos sitä ei ollut erikseen mainittu, niin itsesi kannattaa ajatella noita ekoja vaihtoehtoja, uniikki ja erityinen.
Ei kannata ajatella olevansa kahjo, se kertoo pitkälti huonosta itsetunnosta.
( Toki sanoilla erikoinen ja erityinen on hieman erilaiset merkitykset. ) - Anonyymi00010
on minullakin kerran ollut maininta että olen erikoinen . Koska en olen samanlainen muut?
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
on minullakin kerran ollut maininta että olen erikoinen . Koska en olen samanlainen muut?
Ei noita tekstimuotoja kannata liikaa ajatella, ne ei tee sinusta, eikä kenestäkään huonompaa ihmistä.
Olet varmasti ihan hyvä juuri sellaisena kuin olet. Pidä siitä kiinni. Muut voivat olla omaa mieltään, mutta se on vain ja ainoastaan heidän mielipiteensä ja ajatuksensa.
Minusta on hyvä, että emme ole kaikki samanlaisia, se olisi tylsää. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ei noita tekstimuotoja kannata liikaa ajatella, ne ei tee sinusta, eikä kenestäkään huonompaa ihmistä.
Olet varmasti ihan hyvä juuri sellaisena kuin olet. Pidä siitä kiinni. Muut voivat olla omaa mieltään, mutta se on vain ja ainoastaan heidän mielipiteensä ja ajatuksensa.
Minusta on hyvä, että emme ole kaikki samanlaisia, se olisi tylsää.En ole väittänytkään olevani huonompi vaan lääkäri piti minua erikoisena ilman mitään perustelua.
- Anonyymi00014
ja on kirjoitettu potilas puhuu paljon. pakko puhua kun aikaa on rajallisesti. ei saa olla lääkärissäkään omatoiminen
- Anonyymi00015
Samankaltaisen kokemuksen saa ulosottolaitoksella virkaheiton räyhätessä.
- Anonyymi00016
Osalla ihmisistä neutraali ilme säilyy vaikka sisällä kuinka kuplisi tai myllertäisi. Lattea tunnemaailma voi viitata sitten useaankin tilaan. Kuten skitsofrenia, autismin liitetty aleksitymia,.masennus anhedonioineen, Parkinson, trauma tukahdutettuine tunteineen.... On siis ihan aluksi erotettava itse tunnetila ja ilmaisu tai ilmeettömyys. Saadakseen selville mitä päässä pyörii. Lääkäri pitänyt tätä sitten kai oleellisena diagnoosillesi.
- Anonyymi00017
Joissain tilanteissa on ihan hyväkin tukahduttaa tunteitaan näkymästä.
Jos vaikka lääkärin vastaanotolla asioidessa menee hermot, niin ei sen kannata antaa näkyä ulospäin.
Tietenkin se vaikuttaa, minkälaisella lääkärillä on ja minkä takia. Jotkut lääkärit seuraavat juurikin niitä tunnetiloja, esim. psykiatrit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen715525Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2564817Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk393148Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172552994Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1022621Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S3342027Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään51962Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin
Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskik611730Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151555Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t21536