No, otsikko oli tietysti vitsi, mutta silti.
On parempi olla etsimättä eri uskontojen käsitteiden täydellistä yhdenmukaisuutta. ... jo lähtökohta, jonka mukaan kaikissa teologian kohdissa pitäisi olla tällainen vastaavuus, on tarkoituksellisesti väärä. Täydellinen vastaavuus tarkoittaa sitä, että perinteet ovat lähes identtisiä ja käsitteitä on vain verrattava keskenään. Kyse on kuitenkin siitä, että todellisuudessa uskonnot eivät ole samanlaisia, ja siksi on epätodennäköistä, että löydämme täydellisiä analogioita joistakin käsitteistä. Saatanan rooli voi sopia Kali purushalle. Samoin voidaan olettaa, että Saatana ei ole mikään erityinen personifikaatio, vaan Mayan yleinen toiminta, joka viettelee jivan synteihin.
_______________
Kristinuskossa on Saatana ja paholainen, mutta onko Veda-tiedossa on Saatana?
Lyhyesti sanottuna Vedoissa ei ole Saatanaa Jumalan antipodina, koska Jumalalla ei voi olla antipodia. On olemassa persoonallisuuksia, jotka ovat Jumalaa uhmaavien tuhoisien ajatusten kantajia, he eivät pärjää Hänelle, ja lisäksi Jumala suvaitsee heidän olemassaolonsa.
Hän sallii heidän olemassaolonsa, koska meidän aikakaudellamme on monia eläviä olentoja, jotka haluavat nauttia alhaisista asioista, ja he tarvitsevat oikeutusta.
Kali-demonin toimet. Kali on tämän aikakautemme persoonallinen ruumiillistuma.
Kristinuskossa kutsutaan sitä saatanaksi tai sitten kristinuskossa kutsutaan mayaa saatanaksi.
Lähes koko Kali Yugan väestö on Kalin palvelijoita (Kali chela), mutta jotkut tekevät sitä tietoisesti ja useimmat eivät.
Esimerkiksi Duryodhana oli Kalin osittainen inkarnaatio ja hänen suojattinsa maan päällä. Mutta hän ei tajunnut tätä heti. Mahabharatassa on tarina siitä, kuinka Pandavien maanpaossa ollessaan Kauravat päättivät pilkata heidän elämäänsä metsässä. ,,,Metsässä käytiin kahakka gandharvojen kanssa, ja Duryodhana jäi heidän vangikseen. Pandavat vapauttivat hänet, eikä hän kestänyt tätä kaksinkertaista nöyryytystä. Hän päätti paastota kuolemaan asti ja alkoi tehdä niin, mutta jotkut oudot olennot kaappasivat hänet, ja Duryodhana löysi itsensä jostakin paikasta (oliko se joku bila swargan alue, alimmat maailmat), jossa ne kertoivat hänelle, että hän oli pimeyden voimien valtuuttama edustaja maan päällä ja että hänellä oli "suuri tehtävä". Niinpä he puhuivat hänet irti itsemurhasta ja innoittivat häntä seuraamaan Kalin suunnitelmaa.
___________________________
Seuraavaksi otan muutama katkelma eri paikoista. Ja tietenkin, kuten aina suomeksi käännettynä, tässä on erittäin paljon käännösvirheitä suome kielellä.
Otan siis katkelmia tästä, eri paikoista.
Sj. Kishori Mohan Pal, b. l.
Autobiography of Kali
Journal ‘The Harmonist’
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur
(No. 6, Vol. XXVII, November 1929)
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
·
Saatanan omaelämäkerta
219
1953
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hieman jopa huumoriakin.
- Anonyymi00002
Minun nimeni on Kali. Kaikki tuntevat nimeni. Vaikka olen jumalattomien ystävä, vanhurskaat tuntevat paremmin minun suuruuteni. Antakaa minun kertoa teille eräästä tapauksesta, joka sattui kauan sitten, aikana, jolloin Maharaja Parikshit hallitsi Intiaa. Eräänä päivänä hän näki minun tekemäni rikoksen ja karkotti minut valtakunnastaan. Mutta kuunneltuaan pyyntöjäni ja säälittyään minua hän antoi minun asua neljässä paikassa: (1) siellä, missä pelataan uhkapelejä; (2) missä käytetään päihdyttäviä aineita; (3) missä vallitsee moraaliton kanssakäyminen naisten kanssa ja (4) missä tapetaan eläimiä.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Minun nimeni on Kali. Kaikki tuntevat nimeni. Vaikka olen jumalattomien ystävä, vanhurskaat tuntevat paremmin minun suuruuteni. Antakaa minun kertoa teille eräästä tapauksesta, joka sattui kauan sitten, aikana, jolloin Maharaja Parikshit hallitsi Intiaa. Eräänä päivänä hän näki minun tekemäni rikoksen ja karkotti minut valtakunnastaan. Mutta kuunneltuaan pyyntöjäni ja säälittyään minua hän antoi minun asua neljässä paikassa: (1) siellä, missä pelataan uhkapelejä; (2) missä käytetään päihdyttäviä aineita; (3) missä vallitsee moraaliton kanssakäyminen naisten kanssa ja (4) missä tapetaan eläimiä.
Harkittuani asiaa huolellisesti, tulin siihen tulokseen, että en voisi elää mukavasti vain näissä täysin erilaisissa paikoissa. Sitten heittäydyin hänen jalkoihinsa ja pyysin mahdollisuutta elää vielä jossain viidennessä paikassa, jossa olisi edellä mainittujen neljän paikan ominaisuudet. Maharaja Parikshit antoi minun asua kullassa ja sanoi: ”Siellä kaikki toiveesi täyttyvät.” Sitten kullasta ilmestyi viisi ”jalokiveä”: valheellisuus, ylimielisyys, himo, raivo ja vihamielisyys.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Harkittuani asiaa huolellisesti, tulin siihen tulokseen, että en voisi elää mukavasti vain näissä täysin erilaisissa paikoissa. Sitten heittäydyin hänen jalkoihinsa ja pyysin mahdollisuutta elää vielä jossain viidennessä paikassa, jossa olisi edellä mainittujen neljän paikan ominaisuudet. Maharaja Parikshit antoi minun asua kullassa ja sanoi: ”Siellä kaikki toiveesi täyttyvät.” Sitten kullasta ilmestyi viisi ”jalokiveä”: valheellisuus, ylimielisyys, himo, raivo ja vihamielisyys.
...
Pidän myös hemmottelusta ja rentoutumisesta hevoskilpailuissa ja vedonlyönnissä, joita rikkaat ihmiset niin rakastavat. Kuten aiemmin sanoin, läsnäoloni tuntuu kaikkialla, missä on kyse kullasta. Kuninkaat, kuten Nala, Pushkar, Yudhishthira, Duryodhana, Shakuni, ja Delin keisarit kunnioittivat suosikkipaikkojani ja tuhosivat siten itsensä. Myös asuinpaikkani herättävät kunnioitusta monissa tienvarsiravintoloissa, kaupoissa ja klubihotelleissa niissä, joita kutsutaan mala-tilaka-dhari, eli niissä, jotka kantavat rukousnauhaa ja tilakkaa. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
...
Pidän myös hemmottelusta ja rentoutumisesta hevoskilpailuissa ja vedonlyönnissä, joita rikkaat ihmiset niin rakastavat. Kuten aiemmin sanoin, läsnäoloni tuntuu kaikkialla, missä on kyse kullasta. Kuninkaat, kuten Nala, Pushkar, Yudhishthira, Duryodhana, Shakuni, ja Delin keisarit kunnioittivat suosikkipaikkojani ja tuhosivat siten itsensä. Myös asuinpaikkani herättävät kunnioitusta monissa tienvarsiravintoloissa, kaupoissa ja klubihotelleissa niissä, joita kutsutaan mala-tilaka-dhari, eli niissä, jotka kantavat rukousnauhaa ja tilakkaa.Nyt kerron toisesta lomakohteestani. Tämä pahe on erittäin monipuolinen. Jotkut päihdyttävät aineet ovat nestemäisessä muodossa, toiset taas lehtien tai savun muodossa. Ne herättävät suurta kunnioitusta niin kutsutuissa sadhu-vairagissa, jotka ovat sadhuja vain nimellisesti, mutta joilla ei ole tippaakaan todellisten pyhien hyveitä. He antavat itsensä minun käyttöön ja alkavat itsepuolustukseksi kutsua tätä asuinpaikkaani erityisen suotuisaksi vairgialleen (maallisesta hälinästä irrottautumiselle!) ja bhajanalle (rakkaudelliselle palvelemiselle Jumalalle!).
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Nyt kerron toisesta lomakohteestani. Tämä pahe on erittäin monipuolinen. Jotkut päihdyttävät aineet ovat nestemäisessä muodossa, toiset taas lehtien tai savun muodossa. Ne herättävät suurta kunnioitusta niin kutsutuissa sadhu-vairagissa, jotka ovat sadhuja vain nimellisesti, mutta joilla ei ole tippaakaan todellisten pyhien hyveitä. He antavat itsensä minun käyttöön ja alkavat itsepuolustukseksi kutsua tätä asuinpaikkaani erityisen suotuisaksi vairgialleen (maallisesta hälinästä irrottautumiselle!) ja bhajanalle (rakkaudelliselle palvelemiselle Jumalalle!).
He antavat itsensä minun käyttöön ja alkavat itsepuolustukseksi kutsua tätä asuinpaikkaani erityisen suotuisaksi vairgialle (maallisesta kiireestä irrottautumiselle!) ja bhajanalle (rakkaudelliselle palvelemiselle Jumalalle!). mutta todelliset sadhut ovat tarpeeksi tarkkanäköisiä huomaamaan minut heti, joten en voi edes lähestyä heitä. Tämän asuinpaikan suuruus kuvataan tantra-shastroissa seuraavasti: "Päihdyttävät aineet, kuten arekapähkinät ja betelipähkinät, tupakka, ganja ja viini, tuhoavat uskonnolliset lupaukset. Niihin kiintyneet ihmiset vain vahvistavat hallitsematonta himoaan. Arekanpähkinä johtaa psyykkiseen epävakauteen. Tupakka suosii laiskuutta, vaikuttaa kielteisesti ajattelukykyyn ja synnyttää vastenmielisyyttä Jumalaa kohtaan. Ganja tuhoaa mielen. Oopiumi ja muut päihdyttävät aineet muuttavat kaksijalkaisen eläimen hyvin nopeasti nelijalkaiseksi. Kaikki nämä ovat Kalin tuotteita, joiden tarkoituksena on tuhota materialististen jivien hurskauden.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
He antavat itsensä minun käyttöön ja alkavat itsepuolustukseksi kutsua tätä asuinpaikkaani erityisen suotuisaksi vairgialle (maallisesta kiireestä irrottautumiselle!) ja bhajanalle (rakkaudelliselle palvelemiselle Jumalalle!). mutta todelliset sadhut ovat tarpeeksi tarkkanäköisiä huomaamaan minut heti, joten en voi edes lähestyä heitä. Tämän asuinpaikan suuruus kuvataan tantra-shastroissa seuraavasti: "Päihdyttävät aineet, kuten arekapähkinät ja betelipähkinät, tupakka, ganja ja viini, tuhoavat uskonnolliset lupaukset. Niihin kiintyneet ihmiset vain vahvistavat hallitsematonta himoaan. Arekanpähkinä johtaa psyykkiseen epävakauteen. Tupakka suosii laiskuutta, vaikuttaa kielteisesti ajattelukykyyn ja synnyttää vastenmielisyyttä Jumalaa kohtaan. Ganja tuhoaa mielen. Oopiumi ja muut päihdyttävät aineet muuttavat kaksijalkaisen eläimen hyvin nopeasti nelijalkaiseksi. Kaikki nämä ovat Kalin tuotteita, joiden tarkoituksena on tuhota materialististen jivien hurskauden.
Nyt on tullut aika puhua kolmannesta asuinpaikastani, jonka nimi on nainen. Hän on erittäin viehättävä, koska hänessä ilmentyvät kaikki ominaisuuteni, ja juuri täällä mies voi tyydyttää yksitoista aistiaan.
Minulla ei kuitenkaan ole valtaa niihin hyveellisiin ihmisiin, jotka elävät laillisessa avioliitossa ja ovat yhteydessä hurskaisiin vaimoihinsa vain shastrojen ohjeiden mukaisesti. Toisaalta ne, jotka ovat vahvasti kiintyneitä vaimoihinsa, ovat minun vallassani. Himoiset perheenisät, jotka ovat kiintyneitä vaimoihinsa, esittävät monia vääriä argumentteja yrittäessään perustella taipumuksensa minun asuinpaikkaani. Bordellit, teatterit ja muut julkiset laitokset ovat myös minun asuinpaikkojani, ja siellä olen aina kaikkien seuralaisieni kanssa. Nykyään myös erakkomunkkien vaatteita käyttävät ihmiset ottavat toisinaan turvapaikan täältä. Kykenemättöminä vastustamaan kiusausta, he kutsuvat tällaista moraalitonta käyttäytymistä osaksi uskontoaan. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Nyt on tullut aika puhua kolmannesta asuinpaikastani, jonka nimi on nainen. Hän on erittäin viehättävä, koska hänessä ilmentyvät kaikki ominaisuuteni, ja juuri täällä mies voi tyydyttää yksitoista aistiaan.
Minulla ei kuitenkaan ole valtaa niihin hyveellisiin ihmisiin, jotka elävät laillisessa avioliitossa ja ovat yhteydessä hurskaisiin vaimoihinsa vain shastrojen ohjeiden mukaisesti. Toisaalta ne, jotka ovat vahvasti kiintyneitä vaimoihinsa, ovat minun vallassani. Himoiset perheenisät, jotka ovat kiintyneitä vaimoihinsa, esittävät monia vääriä argumentteja yrittäessään perustella taipumuksensa minun asuinpaikkaani. Bordellit, teatterit ja muut julkiset laitokset ovat myös minun asuinpaikkojani, ja siellä olen aina kaikkien seuralaisieni kanssa. Nykyään myös erakkomunkkien vaatteita käyttävät ihmiset ottavat toisinaan turvapaikan täältä. Kykenemättöminä vastustamaan kiusausta, he kutsuvat tällaista moraalitonta käyttäytymistä osaksi uskontoaan.Turvautuessaan tähän minun asuinpaikkaani, jotkut sanovat, että bordellien käynti on yksi välttämättömistä syntisistä teoista, koska jos he sivuuttavat prostituoidut, nämä kuolevat nälkään, ja he ovat vastuussa tästä synnistä. ...
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Turvautuessaan tähän minun asuinpaikkaani, jotkut sanovat, että bordellien käynti on yksi välttämättömistä syntisistä teoista, koska jos he sivuuttavat prostituoidut, nämä kuolevat nälkään, ja he ovat vastuussa tästä synnistä. ...
Katsokaamme nyt neljättä asuinpaikkaani. Tämä paikka herättää kunnioitusta kaikissa sen monien hyvien ominaisuuksien ansiosta. Minun vaikutukseni alaisina hallitsijat sotivat ja tappavat toisiaan.
Olen läsnä kaikissa maailman sodissa. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Katsokaamme nyt neljättä asuinpaikkaani. Tämä paikka herättää kunnioitusta kaikissa sen monien hyvien ominaisuuksien ansiosta. Minun vaikutukseni alaisina hallitsijat sotivat ja tappavat toisiaan.
Olen läsnä kaikissa maailman sodissa.Olen läsnä kaikissa maailman sodissa. Ihmiset, jotka eivät kykene hallitsemaan kielensä kyltymättömiä vaatimuksia, ovat tämän paikan palvojia. Suurin osa niistä, jotka joutuvat kosketuksiin nykyajan sivilisaation kanssa, kunnioittavat tätä paikkaa suuresti. Tämä kunnioitus näkyy jopa niin sanotuissa brahmineissa ja niissä, jotka kantavat rukousnauhoja ja tilakoita ja pitävät tätä alhaista mieltymystä osana uskontoaan. He uskovat, että ilman vieraan lihan syömistä heitä uhkaa uupumus.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olen läsnä kaikissa maailman sodissa. Ihmiset, jotka eivät kykene hallitsemaan kielensä kyltymättömiä vaatimuksia, ovat tämän paikan palvojia. Suurin osa niistä, jotka joutuvat kosketuksiin nykyajan sivilisaation kanssa, kunnioittavat tätä paikkaa suuresti. Tämä kunnioitus näkyy jopa niin sanotuissa brahmineissa ja niissä, jotka kantavat rukousnauhoja ja tilakoita ja pitävät tätä alhaista mieltymystä osana uskontoaan. He uskovat, että ilman vieraan lihan syömistä heitä uhkaa uupumus.
...
...
Sadhut paljastavat heidän tekopyhyytensä, mutta ne, jotka ovat täysin minun vallassani, suostuvat tähän paheeseen, koska olen voittanut heidät ja tuhonnut heidän järkensä. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
...
...
Sadhut paljastavat heidän tekopyhyytensä, mutta ne, jotka ovat täysin minun vallassani, suostuvat tähän paheeseen, koska olen voittanut heidät ja tuhonnut heidän järkensä.Olen vakiinnuttanut asemani rikkaiden kodeissa, joissa Maharaja Parikshitin mukaan voidaan löytää kaikkien edellä mainittujen paikkojen ominaisuudet. Mutta minulla ei ole pääsyä niiden taloihin, jotka ovat ottaneet turvapaikan sadhujen luona. Esimerkiksi pelkään suuresti Parikshita Maharajaa enkä voi ylittää Ambarishan ja Prahlada Maharajan valtakuntien rajoja.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Olen vakiinnuttanut asemani rikkaiden kodeissa, joissa Maharaja Parikshitin mukaan voidaan löytää kaikkien edellä mainittujen paikkojen ominaisuudet. Mutta minulla ei ole pääsyä niiden taloihin, jotka ovat ottaneet turvapaikan sadhujen luona. Esimerkiksi pelkään suuresti Parikshita Maharajaa enkä voi ylittää Ambarishan ja Prahlada Maharajan valtakuntien rajoja.
Suurissa kaupungeissa minulla on monia suosikkiviihdepaikkoja. Olen jo kauan asettunut Gaudan pääkaupunkiin, jonka nimi sisältää nimen, ja ajattelin jo, että vietän siellä aina onnellisia päiviä. Mutta viime vuosina tridandi sadhu-vaisnavit Sri Gaudiya Mathasta (Kalkuttasta) ovat yrittäneet karkottaa minut tästä paikasta.
En voi edes lähestyä heitä. He eivät osoita minkäänlaista suvaitsevaisuutta tällaisia paheellisia paikkoja kohtaan, vaan päinvastoin varoittavat ihmisiä ja pyytävät heitä pysymään kaukana minusta.
Siksi olen tällä hetkellä hyvin peloissani. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Suurissa kaupungeissa minulla on monia suosikkiviihdepaikkoja. Olen jo kauan asettunut Gaudan pääkaupunkiin, jonka nimi sisältää nimen, ja ajattelin jo, että vietän siellä aina onnellisia päiviä. Mutta viime vuosina tridandi sadhu-vaisnavit Sri Gaudiya Mathasta (Kalkuttasta) ovat yrittäneet karkottaa minut tästä paikasta.
En voi edes lähestyä heitä. He eivät osoita minkäänlaista suvaitsevaisuutta tällaisia paheellisia paikkoja kohtaan, vaan päinvastoin varoittavat ihmisiä ja pyytävät heitä pysymään kaukana minusta.
Siksi olen tällä hetkellä hyvin peloissani.jatkuu.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
jatkuu.
Jännää.
- Anonyymi00020
Anonyymi00013 kirjoitti:
Suurissa kaupungeissa minulla on monia suosikkiviihdepaikkoja. Olen jo kauan asettunut Gaudan pääkaupunkiin, jonka nimi sisältää nimen, ja ajattelin jo, että vietän siellä aina onnellisia päiviä. Mutta viime vuosina tridandi sadhu-vaisnavit Sri Gaudiya Mathasta (Kalkuttasta) ovat yrittäneet karkottaa minut tästä paikasta.
En voi edes lähestyä heitä. He eivät osoita minkäänlaista suvaitsevaisuutta tällaisia paheellisia paikkoja kohtaan, vaan päinvastoin varoittavat ihmisiä ja pyytävät heitä pysymään kaukana minusta.
Siksi olen tällä hetkellä hyvin peloissani.Mutta viime vuosina tridandi sadhu-vaisnavit Shri Gaudiya Mathista ovat yrittäneet karkottaa minut tästä paikasta.
En voi edes lähestyä heitä. He eivät suvaitse tällaisia paheellisia paikkoja, vaan päinvastoin varoittavat ihmisiä ja pyytävät heitä pysymään kaukana minusta.
Siksi olen tällä hetkellä hyvin peloissani. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Mutta viime vuosina tridandi sadhu-vaisnavit Shri Gaudiya Mathista ovat yrittäneet karkottaa minut tästä paikasta.
En voi edes lähestyä heitä. He eivät suvaitse tällaisia paheellisia paikkoja, vaan päinvastoin varoittavat ihmisiä ja pyytävät heitä pysymään kaukana minusta.
Siksi olen tällä hetkellä hyvin peloissani.Nyt olen kertonut hieman ominaisuuksistani ja elinympäristöistäni. Seuraavaksi kerron hieman hämmästyttävistä kyvyistäni, ja vaikka minulla on paljon todisteita voimastani, haluan olla lyhytsanainen ja mainita vain muutaman niistä. Eräs intialainen runoilija, joka oli lumoutunut voimastani, kirjoitti seuraavaa:
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Nyt olen kertonut hieman ominaisuuksistani ja elinympäristöistäni. Seuraavaksi kerron hieman hämmästyttävistä kyvyistäni, ja vaikka minulla on paljon todisteita voimastani, haluan olla lyhytsanainen ja mainita vain muutaman niistä. Eräs intialainen runoilija, joka oli lumoutunut voimastani, kirjoitti seuraavaa:
Nyt olen kertonut hieman ominaisuuksistani ja elinympäristöistäni. Seuraavaksi kerron hieman hämmästyttävistä kyvyistäni, ja vaikka minulla on paljon todisteita voimastani, haluan olla lyhytsanainen ja mainita vain muutaman niistä. Eräs intialainen runoilija, joka oli lumoutunut voimastani, kirjoitti seuraavaa:
”Oi Kali-yuga! Kiitän sinua karnevaalistasi, joka on täynnä järjettömyyksiä. Nauran ja samalla tunnen syyllisyyttä, koska tässä Kali-yugassa jokainen, joka puhuu totta, saa osakseen solvauksia, kun taas valheilla voi lumota koko maailman. Maitoa myydään halpana tavarana ovelta ovelle, kun taas viinin myyntiin on varattu erikoistuneita kauppoja. Varkaat päästetään vapaaksi, viattomat pidätetään ja tavalliset ohikulkijat lähetetään hirsipuuhun." - Anonyymi00024
Toisessa paikassa sama runoilija sanoi:
"Oi Kali-yuga! Kuinka monta hyveä sinussa onkaan ja kuinka hämmästyttävä onkaan suuruutesi! Minä nauran ja ...sinun vitsiesi vuoksi. Sinun hallinnassasi ihmiset riistävät vasikoilta niiden äitien maidon ja ruokkivat sillä halveksittavia koiria; he näännyttävät kunnioitettavan isän nälkään, tarjoilevat hienoja ruokia niille, jotka ovat tulleet heidän perheensä jäseniksi avioliiton kautta, ja hylkäävät siveät vaimonsa antautuen irstailuun kaupunkien kevytkenkäisten naisten kanssa." - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Toisessa paikassa sama runoilija sanoi:
"Oi Kali-yuga! Kuinka monta hyveä sinussa onkaan ja kuinka hämmästyttävä onkaan suuruutesi! Minä nauran ja ...sinun vitsiesi vuoksi. Sinun hallinnassasi ihmiset riistävät vasikoilta niiden äitien maidon ja ruokkivat sillä halveksittavia koiria; he näännyttävät kunnioitettavan isän nälkään, tarjoilevat hienoja ruokia niille, jotka ovat tulleet heidän perheensä jäseniksi avioliiton kautta, ja hylkäävät siveät vaimonsa antautuen irstailuun kaupunkien kevytkenkäisten naisten kanssa."Eräänä aikana minun voimani kasvoi niin paljon tässä maailmassa, että asurot (demonit) alkoivat syntyä suurina määrinä ja vääristivät pyhän omistautumisen tien, mikä huolestutti jopa Korkeinta. Silloin Herra lähetti rakkaan palvelijansa Shankaran saarnaamaan illusorista mayavada-oppia (oppia tämän maailman illusorisesta luonteesta) hurmatakseen ja voittaakseen asurot. Minun avullani tämä oppi levisi ympäri maailmaa ja otti erilaisia muotoja. Minun vaikutukseni alaisina brahmanien perheisiin syntyneet ihmiset ylpeilivät korkeasta syntyperästään ja alkoivat hyökätä muita vastaan paitsi vihasta ja kateudesta, myös haluttomuudesta antaa kunniaa ansaitseville. Myös minun vaikutukseni ansiosta ihmiset lakkasivat ylistämästä Jumalan palvelemista ja omistautuivat eri jumalien palvontaan ja alkoivat noudattaa periaatteita, jotka ovat äärimmäisen vihamielisiä Herran palvonnan tiellä.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Eräänä aikana minun voimani kasvoi niin paljon tässä maailmassa, että asurot (demonit) alkoivat syntyä suurina määrinä ja vääristivät pyhän omistautumisen tien, mikä huolestutti jopa Korkeinta. Silloin Herra lähetti rakkaan palvelijansa Shankaran saarnaamaan illusorista mayavada-oppia (oppia tämän maailman illusorisesta luonteesta) hurmatakseen ja voittaakseen asurot. Minun avullani tämä oppi levisi ympäri maailmaa ja otti erilaisia muotoja. Minun vaikutukseni alaisina brahmanien perheisiin syntyneet ihmiset ylpeilivät korkeasta syntyperästään ja alkoivat hyökätä muita vastaan paitsi vihasta ja kateudesta, myös haluttomuudesta antaa kunniaa ansaitseville. Myös minun vaikutukseni ansiosta ihmiset lakkasivat ylistämästä Jumalan palvelemista ja omistautuivat eri jumalien palvontaan ja alkoivat noudattaa periaatteita, jotka ovat äärimmäisen vihamielisiä Herran palvonnan tiellä.
Suunnitelmani voima ilmeni siinä, että vaikka aidot sadhut tekivät kaikkensa totuuden saarnaamiseksi, ihmiset lakkasivat kiinnittämästä huomiota heidän sanoihinsa. Oikeamieliset kuvasivat pyhissä kirjoituksissa monia henkisen parantumisen menetelmiä yrittäen auttaa jivoja vapautumaan vaikutuksestani, mutta voivatko nämä ohjeet auttaa jivoja tässä? On vain yksi varma keino, joka on täysin piilotettu shastroissa, mutta sen avulla jiva voi pelastua minun vallastani. Noin neljäsataa vuotta sitten, kun jumalallinen valtaistuin näytti horjuvan, Korkein itse laskeutui tähän maailmaan jakamaan armollisesti tämän varman keinon kaikille jivoille poikkeuksetta. Minäkin, ystävieni avulla, aloin valmistaa väärennettyjä lääkkeitä ja jakaa niitä lyhytnäköisille ja kokemattomille ihmisille. Niinpä älymystö hylkäsi sen lääkkeen, jonka Jumala itse oli antanut, ja alkoi kunnioittaa suuresti niitä väärennettyjä henkisiä käytäntöjä, joita minä ehdotin.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Suunnitelmani voima ilmeni siinä, että vaikka aidot sadhut tekivät kaikkensa totuuden saarnaamiseksi, ihmiset lakkasivat kiinnittämästä huomiota heidän sanoihinsa. Oikeamieliset kuvasivat pyhissä kirjoituksissa monia henkisen parantumisen menetelmiä yrittäen auttaa jivoja vapautumaan vaikutuksestani, mutta voivatko nämä ohjeet auttaa jivoja tässä? On vain yksi varma keino, joka on täysin piilotettu shastroissa, mutta sen avulla jiva voi pelastua minun vallastani. Noin neljäsataa vuotta sitten, kun jumalallinen valtaistuin näytti horjuvan, Korkein itse laskeutui tähän maailmaan jakamaan armollisesti tämän varman keinon kaikille jivoille poikkeuksetta. Minäkin, ystävieni avulla, aloin valmistaa väärennettyjä lääkkeitä ja jakaa niitä lyhytnäköisille ja kokemattomille ihmisille. Niinpä älymystö hylkäsi sen lääkkeen, jonka Jumala itse oli antanut, ja alkoi kunnioittaa suuresti niitä väärennettyjä henkisiä käytäntöjä, joita minä ehdotin.
Huom:
Kyse on Sri Chaitanya Mahaprabhusta, joka toi Kali-aikakaudelle yuga-dharman – määrätyn henkisen käytännön aikakaudellemme – harinama-sankirtanan, yhteisen Jumalan Pyhien nimien laulamisen. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Huom:
Kyse on Sri Chaitanya Mahaprabhusta, joka toi Kali-aikakaudelle yuga-dharman – määrätyn henkisen käytännön aikakaudellemme – harinama-sankirtanan, yhteisen Jumalan Pyhien nimien laulamisen....
...
...
Näin himokkaille ihmisille annettiin rajaton mahdollisuus tyydyttää häpeämättömät halunsa. Nämä ihmiset eivät koskaan ymmärtäneet, että he olivat joutuneet ansaani. Sitten aloin levittää lukuisia verkkojani kaikkialle, jotta voisin vaikuttaa kaikkien ihmisten mielikuvitukseen ja hurmata heidät, estäen heitä saamasta todellista avainta tämän luotettavan lääkkeen ymmärtämiseen, jota Suurin sannyasi tarjoaa. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
...
...
...
Näin himokkaille ihmisille annettiin rajaton mahdollisuus tyydyttää häpeämättömät halunsa. Nämä ihmiset eivät koskaan ymmärtäneet, että he olivat joutuneet ansaani. Sitten aloin levittää lukuisia verkkojani kaikkialle, jotta voisin vaikuttaa kaikkien ihmisten mielikuvitukseen ja hurmata heidät, estäen heitä saamasta todellista avainta tämän luotettavan lääkkeen ymmärtämiseen, jota Suurin sannyasi tarjoaa.Edellä muutama katkelma eri paikoista. Ja tietenkin, kuten aina suomeksi käännettynä, tässä on erittäin paljon käännösvirheitä suome kielellä.
Otan siis katkelmia tästä, eri paikoista.
Sj. Kishori Mohan Pal, b. l.
Autobiography of Kali
Journal ‘The Harmonist’
Edited by
Shrila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur
(No. 6, Vol. XXVII, November 1929)
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
· - Anonyymi00032
Lyhyesti sanottuna Vedoissa ei ole Saatanaa Jumalan antipodina, koska Jumalalla ei voi olla antipodia. On olemassa persoonallisuuksia, jotka ovat Jumalaa uhmaavien tuhoisien ajatusten kantajia, he eivät pärjää Hänelle, ja lisäksi Jumala suvaitsee heidän olemassaolonsa.
Hän sallii heidän olemassaolonsa, koska meidän aikakaudellamme on monia eläviä olentoja, jotka haluavat nauttia alhaisista asioista, ja he tarvitsevat oikeutusta. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna Vedoissa ei ole Saatanaa Jumalan antipodina, koska Jumalalla ei voi olla antipodia. On olemassa persoonallisuuksia, jotka ovat Jumalaa uhmaavien tuhoisien ajatusten kantajia, he eivät pärjää Hänelle, ja lisäksi Jumala suvaitsee heidän olemassaolonsa.
Hän sallii heidän olemassaolonsa, koska meidän aikakaudellamme on monia eläviä olentoja, jotka haluavat nauttia alhaisista asioista, ja he tarvitsevat oikeutusta.Kali-demonin toimet. Kali on tämän aikakautemme persoonallinen ruumiillistuma.
Kristinuskossa kutsutaan sitä saatanaksi tai sitten kristinuskossa kutsutaan mayaa saatanaksi.
Lähes koko Kali Yugan väestö on Kalin palvelijoita (Kali chela), mutta jotkut tekevät sitä tietoisesti ja useimmat eivät.
Esimerkiksi Duryodhana oli Kalin osittainen inkarnaatio ja hänen suojattinsa maan päällä. Mutta hän ei tajunnut tätä heti. Mahabharatassa on tarina siitä, kuinka Pandavien maanpaossa ollessaan Kauravat päättivät pilkata heidän elämäänsä metsässä. ,,,Metsässä käytiin kahakka gandharvojen kanssa, ja Duryodhana jäi heidän vangikseen. Pandavat vapauttivat hänet, eikä hän kestänyt tätä kaksinkertaista nöyryytystä. Hän päätti paastota kuolemaan asti ja alkoi tehdä niin, mutta jotkut oudot olennot kaappasivat hänet, ja Duryodhana löysi itsensä jostakin paikasta (oliko se joku bila swargan alue, alimmat maailmat), jossa ne kertoivat hänelle, että hän oli pimeyden voimien valtuuttama edustaja maan päällä ja että hänellä oli "suuri tehtävä". Niinpä he puhuivat hänet irti itsemurhasta ja innoittivat häntä seuraamaan Kalin suunnitelmaa. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Kali-demonin toimet. Kali on tämän aikakautemme persoonallinen ruumiillistuma.
Kristinuskossa kutsutaan sitä saatanaksi tai sitten kristinuskossa kutsutaan mayaa saatanaksi.
Lähes koko Kali Yugan väestö on Kalin palvelijoita (Kali chela), mutta jotkut tekevät sitä tietoisesti ja useimmat eivät.
Esimerkiksi Duryodhana oli Kalin osittainen inkarnaatio ja hänen suojattinsa maan päällä. Mutta hän ei tajunnut tätä heti. Mahabharatassa on tarina siitä, kuinka Pandavien maanpaossa ollessaan Kauravat päättivät pilkata heidän elämäänsä metsässä. ,,,Metsässä käytiin kahakka gandharvojen kanssa, ja Duryodhana jäi heidän vangikseen. Pandavat vapauttivat hänet, eikä hän kestänyt tätä kaksinkertaista nöyryytystä. Hän päätti paastota kuolemaan asti ja alkoi tehdä niin, mutta jotkut oudot olennot kaappasivat hänet, ja Duryodhana löysi itsensä jostakin paikasta (oliko se joku bila swargan alue, alimmat maailmat), jossa ne kertoivat hänelle, että hän oli pimeyden voimien valtuuttama edustaja maan päällä ja että hänellä oli "suuri tehtävä". Niinpä he puhuivat hänet irti itsemurhasta ja innoittivat häntä seuraamaan Kalin suunnitelmaa.Tämän tarinan perusteella on varsin realistista olettaa, että myös jotkut maailman nykyiset julmat hallitsijat saattavat olla tiettyjen alempien voimien valtuuttamia. Jotkut ovat tästä tietoisia, jotkut eivät.
Tämä kaikki ei taaskaan ole niin tärkeää, koska loppujen lopuksi Krishnan maailmanlaajuinen suunnitelma toteutuu, ja Kali-yugan pienemmät suunnitelmat ovat vain korkeamman suunnitelman yksityisiä ilmentymiä. Näin Krishna käyttää täydellisesti hyväkseen muiden epätäydellisyyttä. - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Tämän tarinan perusteella on varsin realistista olettaa, että myös jotkut maailman nykyiset julmat hallitsijat saattavat olla tiettyjen alempien voimien valtuuttamia. Jotkut ovat tästä tietoisia, jotkut eivät.
Tämä kaikki ei taaskaan ole niin tärkeää, koska loppujen lopuksi Krishnan maailmanlaajuinen suunnitelma toteutuu, ja Kali-yugan pienemmät suunnitelmat ovat vain korkeamman suunnitelman yksityisiä ilmentymiä. Näin Krishna käyttää täydellisesti hyväkseen muiden epätäydellisyyttä.Kuinka Kali toimii?
Elävillä olentoilla voi olla erilaisia haluja, ja niiden toteuttamiseksi tarvitaan erityisiä paikkoja ja aikoja. Esimerkiksi jos henkilö nauttii laskettelusta, hän tarvitsee mennä joko vuorille, joissa lumi on ikuinen, tai odottaa talvea. Kesällä lämpimissä paikoissa tämä halu ei voi toteutua. Krishna luo erilaisia paikkoja ja erilaisia vuodenaikoja erilaisten halujen toteuttamiseksi. Neljä aikakautta voi verrata neljään vuodenaikaan. Kali-yuga on tarpeen niille, jotka haluavat elää yhteiskunnassa, jossa syntiä ei pidetä syntinä, vaan se päinvastoin on laillista Kali-yugussa. Tämä aikakausi on niille, jotka haluavat nauttia alhaisemmista makuista tietämättömyyden ja himon ominaisuuksissa. - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Kuinka Kali toimii?
Elävillä olentoilla voi olla erilaisia haluja, ja niiden toteuttamiseksi tarvitaan erityisiä paikkoja ja aikoja. Esimerkiksi jos henkilö nauttii laskettelusta, hän tarvitsee mennä joko vuorille, joissa lumi on ikuinen, tai odottaa talvea. Kesällä lämpimissä paikoissa tämä halu ei voi toteutua. Krishna luo erilaisia paikkoja ja erilaisia vuodenaikoja erilaisten halujen toteuttamiseksi. Neljä aikakautta voi verrata neljään vuodenaikaan. Kali-yuga on tarpeen niille, jotka haluavat elää yhteiskunnassa, jossa syntiä ei pidetä syntinä, vaan se päinvastoin on laillista Kali-yugussa. Tämä aikakausi on niille, jotka haluavat nauttia alhaisemmista makuista tietämättömyyden ja himon ominaisuuksissa.ENTROPIA:
Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.
Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).
Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä. - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
ENTROPIA:
Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.
Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).
Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä.Veda-teksteissä kaikki aikamääritelmät ja monet muut asiat eivät aina ole ihmisen ajanlaskun mukaisia, vaan myös puolijumalien ajanlaskun mukaisia jne. Tämä johtuu siitä, että Veda-kirjallisuus ei koske vain maapalloa vaan myös muita planeettoja ja muita universumeja.
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Veda-teksteissä kaikki aikamääritelmät ja monet muut asiat eivät aina ole ihmisen ajanlaskun mukaisia, vaan myös puolijumalien ajanlaskun mukaisia jne. Tämä johtuu siitä, että Veda-kirjallisuus ei koske vain maapalloa vaan myös muita planeettoja ja muita universumeja.
ENTROPIA:
Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.
Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).
Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä.'
MUTTA, MUTTA:
LOPPU ON AINA UUSI ALKU.
KUN KALI-YUGA PÄÄTTYY, ALKAA UUSI SATYA-YUGA. SILLOIN KAIKKI TULEE TAAS HYVÄKSI, KUNNES ENTROPIAN LAIN MUKAAN MILJOONIEN VUOSIEN KULUTTUA TULEE UUSI KALI-YUGA. JA NIIN EDELLEEN JA NIIN EDELLEEN - LOPUTTOMIIN.
LOPPU ON ALKU. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
ENTROPIA:
Kyse ei ole hengellisen alamäen vaikutuksesta sinänsä, vaan aikakausien vaihtumisesta, jolloin ihmiset tulevat yhä alhaisemmilla haluilla. Aikakaudet muuttuvat degradaation suuntaan entropian yleisen lain mukaisesti, joka sanoo, että "epäjärjestys suljetuissa järjestelmissä kasvaa ajan myötä". Yksinkertaisesti sanottuna tämä entropian laki kuuluu näin: "aloitimme hyvin, päätimme huonosti". Ja tämä laki koskee kaikkia materiaalisia prosesseja tässä maailmassa.
Ajan energian muodostavat kolmen guñan impulsseista, ja nämä guñat etenevät vakiosarjassa: hyve -> intohimo -> tietämättömyys. Kaikki herää aluksi (hyve), sitten kehittyy (into) ja vähitellen tuhoutuu (tietämättömyys).
Mitä tulee Kalin toimintaan, hän toimii kuten mikä tahansa hallitsija, lähettiläidensä välityksellä, jotka eivät ehkä edes tiedä siitä.'
MUTTA, MUTTA:
LOPPU ON AINA UUSI ALKU.
KUN KALI-YUGA PÄÄTTYY, ALKAA UUSI SATYA-YUGA. SILLOIN KAIKKI TULEE TAAS HYVÄKSI, KUNNES ENTROPIAN LAIN MUKAAN MILJOONIEN VUOSIEN KULUTTUA TULEE UUSI KALI-YUGA. JA NIIN EDELLEEN JA NIIN EDELLEEN - LOPUTTOMIIN.
LOPPU ON ALKU.KUN KALI-YUGA PÄÄTTYY, ALKAA UUSI SATYA-YUGA. SILLOIN KAIKKI TULEE TAAS HYVÄKSI, KUNNES ENTROPIAN LAIN MUKAAN MILJOONIEN VUOSIEN KULUTTUA TULEE UUSI KALI-YUGA. JA NIIN EDELLEEN JA NIIN EDELLEEN - LOPUTTOMIIN.
LOPPU ON ALKU. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
KUN KALI-YUGA PÄÄTTYY, ALKAA UUSI SATYA-YUGA. SILLOIN KAIKKI TULEE TAAS HYVÄKSI, KUNNES ENTROPIAN LAIN MUKAAN MILJOONIEN VUOSIEN KULUTTUA TULEE UUSI KALI-YUGA. JA NIIN EDELLEEN JA NIIN EDELLEEN - LOPUTTOMIIN.
LOPPU ON ALKU.https://keskustelu.suomi24.fi/t/18228999/ihmisen-devoluutio-ja-ihmiskunnan-tuntematon-historia--kirjat
Ihmisen devoluutio ja Ihmiskunnan tuntematon historia. - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18228999/ihmisen-devoluutio-ja-ihmiskunnan-tuntematon-historia--kirjat
Ihmisen devoluutio ja Ihmiskunnan tuntematon historia.Ihmiskunnan tuntematon historia
https://richardlthompson.com/book/forbidden-archeology
FORBIDDEN ARCHEOLOGY
The Hidden History of the Human Race
by Michael A. Cremo and Richard L. Thompson
"Poikkeuksellisen kattava katsaus ihmiskunnan alkuperää koskevaan todistusaineistoon, mukaan lukien se, joka on jatkuvasti jätetty huomiotta vain siksi, että se ei sovi vallitsevaan oppiin."
Tohtori Philip Johnson, Darwinin oikeudenkäynnin kirjoittaja, Kalifornian yliopisto, Berkeley. - Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Ihmiskunnan tuntematon historia
https://richardlthompson.com/book/forbidden-archeology
FORBIDDEN ARCHEOLOGY
The Hidden History of the Human Race
by Michael A. Cremo and Richard L. Thompson
"Poikkeuksellisen kattava katsaus ihmiskunnan alkuperää koskevaan todistusaineistoon, mukaan lukien se, joka on jatkuvasti jätetty huomiotta vain siksi, että se ei sovi vallitsevaan oppiin."
Tohtori Philip Johnson, Darwinin oikeudenkäynnin kirjoittaja, Kalifornian yliopisto, Berkeley.MAYA Maailma virtuaalitodellisuutena
https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html
Nykyaikaisessa tiedemaailmassa tietoisuus on alennettu haihtuvaksi epifenomenoksi, joka on jäänyt jäljelle sen jälkeen, kun aivot on selitetty fysikaalisesti. Se näyttää syntyvän, kun aine on sopivasti järjestäytynyt, mutta tiedemiehet ja filosofit eivät ole kyenneet selittämään, miksi monimutkaisen järjestäytymisen pitäisi tuottaa mitään muuta kuin monimutkaista fyysistä käyttäytymistä. Silti tietoisuus ei katoa. Yksi mahdollisuus on, että sen sijaan, että tietoisuus syntyisi materiasta, se on erillinen elementti, joka lisätään fysikaalisiin järjestelmiin. Tätä voidaan mallintaa ajatuksella virtuaalitodellisuudesta, jossa ihminen astuu tietokoneella simuloituun maailmaan aistiliitännän kautta. Tässä kirjassa virtuaalitodellisuutta käytetään metaforana tilanteestamme tietoisena olentona. Perusteemana on, että se, mitä voimme kuvitella tekevämme virtuaalitodellisuusjärjestelmässä, saattaa todellisuudessa tapahtua luonnossa paljon suuremmassa mittakaavassa. Luonto voi olla kuin tietokonesimulaatio, johon on liitetty tietoinen tarkkailija/osallistuja. Tämä uraauurtava kirja osoittaa, miten tietoiset olennot voisivat olla vuorovaikutuksessa fyysisesti realistisen virtuaalimaailman kanssa. Se osoittaa, miten paranormaalit ilmiöt voidaan sovittaa luonnollisella tavalla yhteen fysiikan lakien kanssa, ja se valottaa ajan paradokseja, ruumiin ulkopuolista elämää sekä kosmista ja maanpäällistä evoluutiota. Kattavassa synteesissä modernin tieteen ajatuksia ja tietoja käytetään valaisemaan ikivanhaa teemaa tietoisuudesta illuusioiden maailmassa. - Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
MAYA Maailma virtuaalitodellisuutena
https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html
Nykyaikaisessa tiedemaailmassa tietoisuus on alennettu haihtuvaksi epifenomenoksi, joka on jäänyt jäljelle sen jälkeen, kun aivot on selitetty fysikaalisesti. Se näyttää syntyvän, kun aine on sopivasti järjestäytynyt, mutta tiedemiehet ja filosofit eivät ole kyenneet selittämään, miksi monimutkaisen järjestäytymisen pitäisi tuottaa mitään muuta kuin monimutkaista fyysistä käyttäytymistä. Silti tietoisuus ei katoa. Yksi mahdollisuus on, että sen sijaan, että tietoisuus syntyisi materiasta, se on erillinen elementti, joka lisätään fysikaalisiin järjestelmiin. Tätä voidaan mallintaa ajatuksella virtuaalitodellisuudesta, jossa ihminen astuu tietokoneella simuloituun maailmaan aistiliitännän kautta. Tässä kirjassa virtuaalitodellisuutta käytetään metaforana tilanteestamme tietoisena olentona. Perusteemana on, että se, mitä voimme kuvitella tekevämme virtuaalitodellisuusjärjestelmässä, saattaa todellisuudessa tapahtua luonnossa paljon suuremmassa mittakaavassa. Luonto voi olla kuin tietokonesimulaatio, johon on liitetty tietoinen tarkkailija/osallistuja. Tämä uraauurtava kirja osoittaa, miten tietoiset olennot voisivat olla vuorovaikutuksessa fyysisesti realistisen virtuaalimaailman kanssa. Se osoittaa, miten paranormaalit ilmiöt voidaan sovittaa luonnollisella tavalla yhteen fysiikan lakien kanssa, ja se valottaa ajan paradokseja, ruumiin ulkopuolista elämää sekä kosmista ja maanpäällistä evoluutiota. Kattavassa synteesissä modernin tieteen ajatuksia ja tietoja käytetään valaisemaan ikivanhaa teemaa tietoisuudesta illuusioiden maailmassa.RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Hänellä on paljon kirjoja.
https://iskconnews.org/mechanistic-and-nonmechanistic-science-now-back-i...
Mechanistic and Nonmechanistic Science Now Back in Print
MAYA The World As Virtual Reality
https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html
https://iskconnews.org/hidden-history-of-the-human-race-videos-on-gaia/
Hidden History of the Human Race Videos on Gaia
Ihmiskunnan tuntematon historia
https://www.amazon.com/Forbidden-Archeology-Hidden-History-Human/dp/0892...
Kielletty arkeologia: Ihmiskunnan piilotettu historia - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
RICHARD L. THOMPSON on suorittanut matematiikan tohtorin tutkinnon Cornellin yliopistossa, jossa hän opiskeli todennäköisyysteoriaa ja tilastollista mekaniikkaa. Tohtori Thompson on tutkinut kvanttiteoriaa ja matemaattista biologiaa New Yorkin osavaltion yliopistossa ja Cambridgen yliopistossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Hänellä on paljon kirjoja.
https://iskconnews.org/mechanistic-and-nonmechanistic-science-now-back-i...
Mechanistic and Nonmechanistic Science Now Back in Print
MAYA The World As Virtual Reality
https://www.krishnaculture.com/product/MAYA.html
https://iskconnews.org/hidden-history-of-the-human-race-videos-on-gaia/
Hidden History of the Human Race Videos on Gaia
Ihmiskunnan tuntematon historia
https://www.amazon.com/Forbidden-Archeology-Hidden-History-Human/dp/0892...
Kielletty arkeologia: Ihmiskunnan piilotettu historiaKysymys: Hengellisyys ja tiede itsessään ovat täysin ristiriidassa keskenään, kuten tiedemaailmassa usein korostetaan. Onko synteesiä mahdollista tehdä? Ja voiko hengellisyyttä sellaisenaan kutsua tieteeksi, vai onko se eräänlainen uskomus, oletus, pohdinta?
B.S. Swami, fyysikko: Nykyisessä paradigmassa, joka hyväksytään, henkisyys ei tietenkään ole tiedettä, koska henkisyys viittaa ihmisen subjektiiviseen maailmaan eli havaintojen, aistimusten maailmaan. Tässä mielessä jokaisella on oma henkisyytensä - minä tunnen näin, sinä tunnet näin, eivätkä subjektiiviset todellisuutemme risteä millään tavalla, niissä ei ole mitään objektiivista. Joillakin ihmisillä on tämä Jumala, toisilla on tuo Jumala, eli Luoja on siirretty subjektiivisen kokemuksen alueelle. - Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Kysymys: Hengellisyys ja tiede itsessään ovat täysin ristiriidassa keskenään, kuten tiedemaailmassa usein korostetaan. Onko synteesiä mahdollista tehdä? Ja voiko hengellisyyttä sellaisenaan kutsua tieteeksi, vai onko se eräänlainen uskomus, oletus, pohdinta?
B.S. Swami, fyysikko: Nykyisessä paradigmassa, joka hyväksytään, henkisyys ei tietenkään ole tiedettä, koska henkisyys viittaa ihmisen subjektiiviseen maailmaan eli havaintojen, aistimusten maailmaan. Tässä mielessä jokaisella on oma henkisyytensä - minä tunnen näin, sinä tunnet näin, eivätkä subjektiiviset todellisuutemme risteä millään tavalla, niissä ei ole mitään objektiivista. Joillakin ihmisillä on tämä Jumala, toisilla on tuo Jumala, eli Luoja on siirretty subjektiivisen kokemuksen alueelle.Siksi uskonnon ja tieteen välillä ei nykyään ole tällaista ristiriitaa: voit olla tiedemies, tutkia objektiivisia luonnonlakeja. Ja se, mihin uskot, ei kuulu kenellekään, se on persoonallisuutesi subjektiivinen puoli. Tämä on tilanne nyt.
Mutta jos ymmärrämme, että tieteessä on paljon subjektiivisuutta - on olemassa tiettyjä paradigmoja, tiettyjä käsityksiä, kuten Thomas Clune kerran kirjoitti kirjassaan tieteellisestä kehityksestä - tieteelliset teoriat eivät katoa tieteen kehityksen vuoksi vaan niiden luojien lähdön vuoksi. Tämä kertoo tieteellisen prosessin subjektiivisuudesta.
Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Siksi uskonnon ja tieteen välillä ei nykyään ole tällaista ristiriitaa: voit olla tiedemies, tutkia objektiivisia luonnonlakeja. Ja se, mihin uskot, ei kuulu kenellekään, se on persoonallisuutesi subjektiivinen puoli. Tämä on tilanne nyt.
Mutta jos ymmärrämme, että tieteessä on paljon subjektiivisuutta - on olemassa tiettyjä paradigmoja, tiettyjä käsityksiä, kuten Thomas Clune kerran kirjoitti kirjassaan tieteellisestä kehityksestä - tieteelliset teoriat eivät katoa tieteen kehityksen vuoksi vaan niiden luojien lähdön vuoksi. Tämä kertoo tieteellisen prosessin subjektiivisuudesta.
Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.Jos ajatellaan, että on olemassa vain ainetta, syntyy tunnettu paradoksi, jonka mukaan maailmankaikkeuden pitäisi pyrkiä lämpökuolemaan, eli sen entropian pitäisi jatkuvasti kasvaa. Mutta silloin herää kysymys - mistä maailmankaikkeuden harmonia on peräisin, jos on vain ainetta, ja tämä aine pyrkii lisäämään entropiaa. Herää kysymys - mistä tämä kauneus ja harmonia ovat peräisin?
- Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Jos ajatellaan, että on olemassa vain ainetta, syntyy tunnettu paradoksi, jonka mukaan maailmankaikkeuden pitäisi pyrkiä lämpökuolemaan, eli sen entropian pitäisi jatkuvasti kasvaa. Mutta silloin herää kysymys - mistä maailmankaikkeuden harmonia on peräisin, jos on vain ainetta, ja tämä aine pyrkii lisäämään entropiaa. Herää kysymys - mistä tämä kauneus ja harmonia ovat peräisin?
Tämä on perustavanlaatuinen kysymys. Ja vastaukset tähän kysymykseen saadaan henkisestä tiedosta. Se sanoo, että on olemassa kaksi energiaa - tietoisuuden energia ja tiedostamattoman energian (aineen) energia. Näin ollen tietoisuus luo aineen. On olemassa Luojan ja luomisen periaate - on olemassa Se, joka luo, ja on olemassa se, mikä luodaan, eli materia.
- Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Tämä on perustavanlaatuinen kysymys. Ja vastaukset tähän kysymykseen saadaan henkisestä tiedosta. Se sanoo, että on olemassa kaksi energiaa - tietoisuuden energia ja tiedostamattoman energian (aineen) energia. Näin ollen tietoisuus luo aineen. On olemassa Luojan ja luomisen periaate - on olemassa Se, joka luo, ja on olemassa se, mikä luodaan, eli materia.
Carl Edward Sagan (9. marraskuuta 1934 - 20. joulukuuta 1996) oli yhdysvaltalainen tähtitieteilijä, kirjailija, astrofyysikko ja kosmologi.
Hän sanoi
"Tietääkseni hindulaisuus on ainoa muinainen uskonnollinen perinne maapallolla, jossa puhutaan oikeasta aikaskaalasta.
Länsimaissa ihmisillä on sellainen käsitys, että on luonnollista, että maailmankaikkeus on muutaman tuhannen vuoden ikäinen, ja se, että se on miljardeja vuosia, on järjetöntä, eikä kukaan voi ymmärtää sitä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Hindujen käsitys on hyvin selkeä. Tässä on suuri maailmankulttuuri, joka on aina puhunut miljardeista vuosista.
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
..., jonka mukaan kosmoksessa itsessään tapahtuu valtava, jopa ääretön määrä kuolemia ja jälleensyntymisiä. Se on ainoa jonka aikaskaalat vastaavat nykyaikaisen tieteellisen kosmologian aikaskaaloja. Sen syklit ulottuvat tavallisesta päivästä ja yöstä Brahman päivään ja yöhön, joka on 8,64 miljardia vuotta pitkä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista. - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Carl Edward Sagan (9. marraskuuta 1934 - 20. joulukuuta 1996) oli yhdysvaltalainen tähtitieteilijä, kirjailija, astrofyysikko ja kosmologi.
Hän sanoi
"Tietääkseni hindulaisuus on ainoa muinainen uskonnollinen perinne maapallolla, jossa puhutaan oikeasta aikaskaalasta.
Länsimaissa ihmisillä on sellainen käsitys, että on luonnollista, että maailmankaikkeus on muutaman tuhannen vuoden ikäinen, ja se, että se on miljardeja vuosia, on järjetöntä, eikä kukaan voi ymmärtää sitä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Hindujen käsitys on hyvin selkeä. Tässä on suuri maailmankulttuuri, joka on aina puhunut miljardeista vuosista.
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
..., jonka mukaan kosmoksessa itsessään tapahtuu valtava, jopa ääretön määrä kuolemia ja jälleensyntymisiä. Se on ainoa jonka aikaskaalat vastaavat nykyaikaisen tieteellisen kosmologian aikaskaaloja. Sen syklit ulottuvat tavallisesta päivästä ja yöstä Brahman päivään ja yöhön, joka on 8,64 miljardia vuotta pitkä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
- Anonyymi00050
Anonyymi00047 kirjoitti:
Tämä on perustavanlaatuinen kysymys. Ja vastaukset tähän kysymykseen saadaan henkisestä tiedosta. Se sanoo, että on olemassa kaksi energiaa - tietoisuuden energia ja tiedostamattoman energian (aineen) energia. Näin ollen tietoisuus luo aineen. On olemassa Luojan ja luomisen periaate - on olemassa Se, joka luo, ja on olemassa se, mikä luodaan, eli materia.
B.S. Swami, fyysikko:
Katkelma luennosta:
Mutta jos ymmärrämme, että tieteessä on paljon subjektiivisuutta - on olemassa tiettyjä paradigmoja, tiettyjä käsityksiä, kuten Thomas Clune kerran kirjoitti kirjassaan tieteellisestä kehityksestä - tieteelliset teoriat eivät katoa tieteen kehityksen vuoksi vaan niiden luojien lähdön vuoksi. Tämä kertoo tieteellisen prosessin subjektiivisuudesta.
Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
B.S. Swami, fyysikko:
Katkelma luennosta:
Mutta jos ymmärrämme, että tieteessä on paljon subjektiivisuutta - on olemassa tiettyjä paradigmoja, tiettyjä käsityksiä, kuten Thomas Clune kerran kirjoitti kirjassaan tieteellisestä kehityksestä - tieteelliset teoriat eivät katoa tieteen kehityksen vuoksi vaan niiden luojien lähdön vuoksi. Tämä kertoo tieteellisen prosessin subjektiivisuudesta.
Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.Toisaalta henkisyydellä on objektiivinen perusta. Otetaan esimerkiksi tunnettu tieteellinen laki - termodynamiikan toinen periaate, jonka mukaan jos aineellinen järjestelmä on suljettu, se pyrkii tuhoutumaan eli entropia kasvaa. Tämä viittaa siihen, että aine itsessään ei kykene luomiseen, globaalin harmonian järjestämiseen jne. Tämä on mahdollista vain, jos jokin aineeton vaikuttaa siihen ulkopuolelta.
- Anonyymi00052
Anonyymi00048 kirjoitti:
Carl Edward Sagan (9. marraskuuta 1934 - 20. joulukuuta 1996) oli yhdysvaltalainen tähtitieteilijä, kirjailija, astrofyysikko ja kosmologi.
Hän sanoi
"Tietääkseni hindulaisuus on ainoa muinainen uskonnollinen perinne maapallolla, jossa puhutaan oikeasta aikaskaalasta.
Länsimaissa ihmisillä on sellainen käsitys, että on luonnollista, että maailmankaikkeus on muutaman tuhannen vuoden ikäinen, ja se, että se on miljardeja vuosia, on järjetöntä, eikä kukaan voi ymmärtää sitä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Hindujen käsitys on hyvin selkeä. Tässä on suuri maailmankulttuuri, joka on aina puhunut miljardeista vuosista.
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
..., jonka mukaan kosmoksessa itsessään tapahtuu valtava, jopa ääretön määrä kuolemia ja jälleensyntymisiä. Se on ainoa jonka aikaskaalat vastaavat nykyaikaisen tieteellisen kosmologian aikaskaaloja. Sen syklit ulottuvat tavallisesta päivästä ja yöstä Brahman päivään ja yöhön, joka on 8,64 miljardia vuotta pitkä.
https://mallstuffs.com/Blogs/BlogImages/Hinduism-greatness-quotes-by-gamous-philosophers-and-scientists0.png
Vuosituhansia ennen kuin eurooppalaiset olivat valmiita luopumaan raamatullisesta ajatuksesta, jonka mukaan maailma oli muutaman tuhannen vuoden ikäinen, mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
- Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
Aivan.
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Aivan.
Kiitos!
- Anonyymi00056
Anonyymi00052 kirjoitti:
mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
Jännää.
- Anonyymi00058
Anonyymi00052 kirjoitti:
mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
Edistys!
- Anonyymi00061
Anonyymi00052 kirjoitti:
mayat ajattelivat miljoonista ja hindut miljardeista vuosista.
Yep.
- Anonyymi00062
Anonyymi00058 kirjoitti:
Edistys!
Bhrama eli erehdys, virheellinen havainto
Väärä ymmärrysn illuusio
Läheisin sanskrit-vastine tällaisessa filosofisessa kontekstissa on esimerkiksi:
moha — harha, hämmennys
bhrama — erehdys, virheellinen havainto
harha
(myös: erehdys, väärä käsitys, kontekstista riippuen)
*******************
Seuraavaksi selityksiä_
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Śrīmad Bhagavad-gītāssa sanotaan, että tamo-guṇassa, kaikista tiloista alhaisimmassa, “A” otetaan “B”:ksi. Rajo-guṇassa esiintyy epäilys: ehkä tämä on totta, tai ehkä jokin toinen on totta. Tällaisessa tilanteessa on mahdotonta varmasti määrittää, missä totuus on. Mutta ajatella, että “A” on “B” ja “B” on “A”, on pahin mahdollinen harhan muoto. - Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
Bhrama eli erehdys, virheellinen havainto
Väärä ymmärrysn illuusio
Läheisin sanskrit-vastine tällaisessa filosofisessa kontekstissa on esimerkiksi:
moha — harha, hämmennys
bhrama — erehdys, virheellinen havainto
harha
(myös: erehdys, väärä käsitys, kontekstista riippuen)
*******************
Seuraavaksi selityksiä_
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Śrīmad Bhagavad-gītāssa sanotaan, että tamo-guṇassa, kaikista tiloista alhaisimmassa, “A” otetaan “B”:ksi. Rajo-guṇassa esiintyy epäilys: ehkä tämä on totta, tai ehkä jokin toinen on totta. Tällaisessa tilanteessa on mahdotonta varmasti määrittää, missä totuus on. Mutta ajatella, että “A” on “B” ja “B” on “A”, on pahin mahdollinen harhan muoto.Väärä ymmärrys on olemassa — harha on olemassa — mutta se ei ole kovin voimakas. Se ei ole itsessään riittävä eikä riippumaton. Se ei ylläpidä itseään. Harha riippuu Totuudesta. Totuus on ylemmässä asemassa, ei harha. Siksi sinun toimintasi ja vuorovaikutuksesi tulisi aina olla Totuuden kanssa, positiivisen periaatteen kanssa.
— Kirja Henkisen viisauden helmiä / 01. Śrī Kṛṣṇan, Kauniin Todellisuuden, etsiminen / “Kauniin Todellisuuden” käsitteen selitys. Oleminen ja tietoisuus onnen etsinnässä - Anonyymi00065
Kaksi harhan muotoa: hyväksikäyttö ja luopuminen
Kaksi harhaa vastaavat Gaudiya-vaiṣṇava-filosofiassa kuvattuja kahta ääripäätä:
bhoga — nautinnon ja hyväksikäytön tie
tyāga — luopumisen tie
Gaudiya-vaiṣṇavat katsovat, että molemmat ovat pohjimmiltaan ego-keskeisiä asenteita:
bhoga: “Maailma on minua varten.”
tyāga: “Minä hylkään maailman.”
Molemmissa tapauksissa keskipisteenä on edelleen minä. Siksi kumpikaan ei vielä ole todellista henkistä ymmärrystä.
Tämä liittyy keskeiseen käsitteeseen yukta-vairāgya, jonka systematisoi Rupa Goswami. Sen mukaan maailmaa ei tule hyväksikäyttää eikä hylätä, vaan... - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Kaksi harhan muotoa: hyväksikäyttö ja luopuminen
Kaksi harhaa vastaavat Gaudiya-vaiṣṇava-filosofiassa kuvattuja kahta ääripäätä:
bhoga — nautinnon ja hyväksikäytön tie
tyāga — luopumisen tie
Gaudiya-vaiṣṇavat katsovat, että molemmat ovat pohjimmiltaan ego-keskeisiä asenteita:
bhoga: “Maailma on minua varten.”
tyāga: “Minä hylkään maailman.”
Molemmissa tapauksissa keskipisteenä on edelleen minä. Siksi kumpikaan ei vielä ole todellista henkistä ymmärrystä.
Tämä liittyy keskeiseen käsitteeseen yukta-vairāgya, jonka systematisoi Rupa Goswami. Sen mukaan maailmaa ei tule hyväksikäyttää eikä hylätä, vaan....Kärsimyksen syy
Kärsimys syntyy tästä unohtamisesta. Gaudiya-vaiṣṇava-filosofiassa tätä tilaa kutsutaan māyāksi.
Kun sielu samaistuu kehoon, mieleen, egoon se unohtaa todellisen suhteensa...
Tällöin ihminen alkaa vuorotella kahden harhan välillä:
hyväksikäyttö
luopuminen. - Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
.Kärsimyksen syy
Kärsimys syntyy tästä unohtamisesta. Gaudiya-vaiṣṇava-filosofiassa tätä tilaa kutsutaan māyāksi.
Kun sielu samaistuu kehoon, mieleen, egoon se unohtaa todellisen suhteensa...
Tällöin ihminen alkaa vuorotella kahden harhan välillä:
hyväksikäyttö
luopuminen.yukta-vairāgya on keskeinen käsite, jonka muotoili teologisesti Rupa Goswami Bhakti-rasamrita-sindhu -teoksessa. Sana koostuu kahdesta sanskritin sanasta: yukta, joka merkitsee “oikein yhdistettyä” tai “asianmukaisesti käytettyä”, ja vairāgya, joka merkitsee “luopumista” tai “kiintymyksestä vapautumista”. Yhdessä ne tarkoittavat sellaista luopumista, jossa asioita ei hylätä, vaan niitä käytetään oikealla tavalla niiden todellisessa suhteessa Jumalaan.
- Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
yukta-vairāgya on keskeinen käsite, jonka muotoili teologisesti Rupa Goswami Bhakti-rasamrita-sindhu -teoksessa. Sana koostuu kahdesta sanskritin sanasta: yukta, joka merkitsee “oikein yhdistettyä” tai “asianmukaisesti käytettyä”, ja vairāgya, joka merkitsee “luopumista” tai “kiintymyksestä vapautumista”. Yhdessä ne tarkoittavat sellaista luopumista, jossa asioita ei hylätä, vaan niitä käytetään oikealla tavalla niiden todellisessa suhteessa Jumalaan.
Maailma ei ole pelkästään illusorinen eikä myöskään ihmisen omaisuutta. Kaikki olemassa oleva on lähtöisin Korkeimmasta persoonasta, ja siksi kaikella on luonnollinen yhteys Häneen. Kun ihminen ymmärtää tämän yhteyden, hän ei enää käytä maailmaa oman nautintonsa välineenä, mutta ei myöskään hylkää sitä keinotekoisesti.
- Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Maailma ei ole pelkästään illusorinen eikä myöskään ihmisen omaisuutta. Kaikki olemassa oleva on lähtöisin Korkeimmasta persoonasta, ja siksi kaikella on luonnollinen yhteys Häneen. Kun ihminen ymmärtää tämän yhteyden, hän ei enää käytä maailmaa oman nautintonsa välineenä, mutta ei myöskään hylkää sitä keinotekoisesti.
Tämä periaate erottuu kahdesta muusta suhtautumistavasta maailmaan. Ensimmäinen on nautinnon tie, jossa ihminen yrittää käyttää maailmaa omaksi hyödykseen. Toinen on keinotekoinen luopuminen, jossa maailma hylätään siksi, että sitä pidetään henkisen elämän esteenä. Gaudiya-vaiṣṇava-opetuksen mukaan molemmat näkemykset perustuvat samaan virheeseen: ne asettavat yksilön egon keskipisteeseen. Yukta-vairāgya ylittää nämä kaksi ääripäätä, koska siinä ihminen ei pyri omistamaan maailmaa eikä pakenemaan sitä...
Tästä syystä todellinen luopuminen ei tarkoita asioiden fyysistä hylkäämistä, vaan kiintymyksen hylkäämistä.
Ihminen voi käyttää samoja asioita kuin ennen, mutta hänen sisäinen asenteensa muuttuu.
Hän ei enää pidä mitään omanaan.
Yukta-vairāgya yhdistää luopumisen ja toiminnan: ihminen toimii maailmassa, mutta hänen tietoisuutensa pysyy vapautuneena omistamisen ja nautinnon halusta.
Achintya Bheda Abheda, jonka opetti Chaitanya Mahaprabhu. Sen mukaan kaikki olevainen on samanaikaisesti yhtä Kṛṣṇan kanssa ja Hänestä erillistä: maailma ei ole Jumalasta riippumaton, mutta se ei myöskään ole identtinen Hänen kanssaan. Se on Hänen energiansa todellinen ilmentymä.
Tästä seuraa tärkeä johtopäätös: jos maailma on peräisin Kṛṣṇasta, sen täydellinen hylkääminen olisi filosofisesti ristiriitaista.
Luopuminen, joka perustuu ajatukseen että maailma on pelkkä harha tai että sillä ei ole mitään yhteyttä Jumalaan, merkitsee todellisuudessa sen todellisen luonteen väärinymmärtämistä.
Siksi Gaudiya-vaiṣṇava-ajattelussa pidetään virheellisenä sellaista askeesia, jossa ihminen torjuu kaikki maailman ilmiöt pitämällä niitä täysin maallisina. Tällainen luopuminen tunnetaan nimellä phalgu-vairagya, eli “epätäydellinen” tai “keinotekoinen luopuminen”.
Yukta-vairāgya perustuu toisenlaiseen näkemykseen. Sen mukaan mikään asia ei ole itsessään maallinen tai henkinen; ratkaisevaa on se, miten sitä käytetään ja millaisessa tietoisuudessa sitä käytetään.
Sama esine, toiminta tai kyky voi palvella joko egoa tai Kṛṣṇaa. Kun ihminen käyttää sitä omaksi nautinnokseen, se sitoo hänet maailmalliseen kiintymykseen. Kun sama asia liitetään Kṛṣṇaan ja Hänen palvelukseensa, siitä tulee väline Bhakti Yogan harjoittamiseen. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Tämä periaate erottuu kahdesta muusta suhtautumistavasta maailmaan. Ensimmäinen on nautinnon tie, jossa ihminen yrittää käyttää maailmaa omaksi hyödykseen. Toinen on keinotekoinen luopuminen, jossa maailma hylätään siksi, että sitä pidetään henkisen elämän esteenä. Gaudiya-vaiṣṇava-opetuksen mukaan molemmat näkemykset perustuvat samaan virheeseen: ne asettavat yksilön egon keskipisteeseen. Yukta-vairāgya ylittää nämä kaksi ääripäätä, koska siinä ihminen ei pyri omistamaan maailmaa eikä pakenemaan sitä...
Tästä syystä todellinen luopuminen ei tarkoita asioiden fyysistä hylkäämistä, vaan kiintymyksen hylkäämistä.
Ihminen voi käyttää samoja asioita kuin ennen, mutta hänen sisäinen asenteensa muuttuu.
Hän ei enää pidä mitään omanaan.
Yukta-vairāgya yhdistää luopumisen ja toiminnan: ihminen toimii maailmassa, mutta hänen tietoisuutensa pysyy vapautuneena omistamisen ja nautinnon halusta.
Achintya Bheda Abheda, jonka opetti Chaitanya Mahaprabhu. Sen mukaan kaikki olevainen on samanaikaisesti yhtä Kṛṣṇan kanssa ja Hänestä erillistä: maailma ei ole Jumalasta riippumaton, mutta se ei myöskään ole identtinen Hänen kanssaan. Se on Hänen energiansa todellinen ilmentymä.
Tästä seuraa tärkeä johtopäätös: jos maailma on peräisin Kṛṣṇasta, sen täydellinen hylkääminen olisi filosofisesti ristiriitaista.
Luopuminen, joka perustuu ajatukseen että maailma on pelkkä harha tai että sillä ei ole mitään yhteyttä Jumalaan, merkitsee todellisuudessa sen todellisen luonteen väärinymmärtämistä.
Siksi Gaudiya-vaiṣṇava-ajattelussa pidetään virheellisenä sellaista askeesia, jossa ihminen torjuu kaikki maailman ilmiöt pitämällä niitä täysin maallisina. Tällainen luopuminen tunnetaan nimellä phalgu-vairagya, eli “epätäydellinen” tai “keinotekoinen luopuminen”.
Yukta-vairāgya perustuu toisenlaiseen näkemykseen. Sen mukaan mikään asia ei ole itsessään maallinen tai henkinen; ratkaisevaa on se, miten sitä käytetään ja millaisessa tietoisuudessa sitä käytetään.
Sama esine, toiminta tai kyky voi palvella joko egoa tai Kṛṣṇaa. Kun ihminen käyttää sitä omaksi nautinnokseen, se sitoo hänet maailmalliseen kiintymykseen. Kun sama asia liitetään Kṛṣṇaan ja Hänen palvelukseensa, siitä tulee väline Bhakti Yogan harjoittamiseen.Tämä näkemys muuttaa myös käsityksen luopumisesta. Luopuminen ei merkitse ensisijaisesti ulkoista vetäytymistä toiminnasta, vaan sisäistä vapautumista omistamisen ja nautinnon halusta. Ihminen voi edelleen elää maailmassa, käyttää omaisuuttaan, kykyjään ja kehoaan, mutta hän ei enää pidä niitä omanaan.
- Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
Tämä näkemys muuttaa myös käsityksen luopumisesta. Luopuminen ei merkitse ensisijaisesti ulkoista vetäytymistä toiminnasta, vaan sisäistä vapautumista omistamisen ja nautinnon halusta. Ihminen voi edelleen elää maailmassa, käyttää omaisuuttaan, kykyjään ja kehoaan, mutta hän ei enää pidä niitä omanaan.
Tässä mielessä yukta-vairāgya säilyttää maailman todellisen tarkoituksen. Maailman tarkoitus ei ole tarjota rajatonta nautintoa yksilölle, mutta sen tarkoitus ei myöskään ole olla pelkkä harha, josta täytyy paeta. Sen syvin merkitys on toimia kenttänä, jossa yksilöllinen sielu voi palauttaa alkuperäisen suhteensa Kṛṣṇaan. Kun tämä suhde ymmärretään, sama maailma, joka aikaisemmin sitoi ihmisen kiintymyksen ja kärsimyksen kautta, muuttuu välineeksi, jonka kautta hän voi kehittää puhdasta bhaktia ja syventää suhdettaan Korkeimpaan.
- Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Tässä mielessä yukta-vairāgya säilyttää maailman todellisen tarkoituksen. Maailman tarkoitus ei ole tarjota rajatonta nautintoa yksilölle, mutta sen tarkoitus ei myöskään ole olla pelkkä harha, josta täytyy paeta. Sen syvin merkitys on toimia kenttänä, jossa yksilöllinen sielu voi palauttaa alkuperäisen suhteensa Kṛṣṇaan. Kun tämä suhde ymmärretään, sama maailma, joka aikaisemmin sitoi ihmisen kiintymyksen ja kärsimyksen kautta, muuttuu välineeksi, jonka kautta hän voi kehittää puhdasta bhaktia ja syventää suhdettaan Korkeimpaan.
Maailman tarkoitus ei ole tarjota rajatonta nautintoa yksilölle, mutta sen tarkoitus ei myöskään ole olla pelkkä harha, josta täytyy paeta.
Bhrama ei ole sama kui Brahma. - Anonyymi00073
Anonyymi00072 kirjoitti:
Maailman tarkoitus ei ole tarjota rajatonta nautintoa yksilölle, mutta sen tarkoitus ei myöskään ole olla pelkkä harha, josta täytyy paeta.
Bhrama ei ole sama kui Brahma.Seuraavaksi selityksiä
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Ehdollistunut sielu — sielu, joka on aineen alistama ja pakotettu kokemaan toistuvia syntymiä ja kuolemia.
— Śrī Brahma-saṁhitā, “Sanasto”
Ehdollistuneen sielun neljä puutetta
(Śrī Caitanya-caritāmṛta)
Bhrama — taipumus tehdä virheitä; yhden asian pitämistä toisena, esimerkiksi köyden pitämistä käärmeenä.
Pramāda — taipumus joutua harhaan tai illuusioon.
Vipralipsā — halu pettää tai huijata.
Karaṇāpāṭava — havaintoaistien epätäydellisyys: kyvyttömyys nähdä kohteita suurilta etäisyyksiltä ja erottaa hyvin pieniä yksityiskohtia, kyvyttömyys kuulla kaukaisia ääniä sekä kyvyttömyys erottaa värejä oikein jne. - Anonyymi00074
Anonyymi00073 kirjoitti:
Seuraavaksi selityksiä
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Ehdollistunut sielu — sielu, joka on aineen alistama ja pakotettu kokemaan toistuvia syntymiä ja kuolemia.
— Śrī Brahma-saṁhitā, “Sanasto”
Ehdollistuneen sielun neljä puutetta
(Śrī Caitanya-caritāmṛta)
Bhrama — taipumus tehdä virheitä; yhden asian pitämistä toisena, esimerkiksi köyden pitämistä käärmeenä.
Pramāda — taipumus joutua harhaan tai illuusioon.
Vipralipsā — halu pettää tai huijata.
Karaṇāpāṭava — havaintoaistien epätäydellisyys: kyvyttömyys nähdä kohteita suurilta etäisyyksiltä ja erottaa hyvin pieniä yksityiskohtia, kyvyttömyys kuulla kaukaisia ääniä sekä kyvyttömyys erottaa värejä oikein jne.jīva (yksilöllinen sielu) on olemukseltaan ikuinen, tietoinen ja autuaallinen. Se on kuitenkin hyvin pieni osa Korkeinta Todellisuutta.
Niin jīva kääntää huomionsa pois ja joutuu māyān, aineellisen energian, vaikutuksen alaiseksi. Tässä tilassa sitä kutsutaan ehdollistuneeksi sieluksi (baddha-jīva). Tällöin sen tietoisuus ei ole puhdas, vaan sitä peittävät neljä perustavanlaatuista puutetta.
Näiden puutteiden vuoksi ehdollistunut sielu ei pysty saavuttamaan täydellistä tietoa omilla ponnistuksillaan. Siksi korostamme śāstran, gurun ja sadhujen ohjausta.
Ehdollistuneessa tilassa sielun tietoisuus on peittynyt, ja tämän vuoksi sen tiedossa ja havainnoissa ilmenee neljä perustavanlaatuista puutetta.
Ensimmäinen puute on bhrama, eli taipumus tehdä virheitä. Ehdollistunut sielu ei ole täydellinen, ja siksi se tekee virheellisiä päätelmiä ja tulkintoja. Vedalaisessa perinteessä annetaan usein esimerkki tilanteesta, jossa ihminen näkee hämärässä köyden ja luulee sitä käärmeeksi. Tällainen virhe syntyy, koska aistit ja mieli eivät toimi täydellisesti. Gaudiya-filosofiassa tästä seuraa tärkeä johtopäätös: ihminen ei voi saavuttaa täydellistä tietoa Absoluuttisesta Totuudesta spekulaationsa avulla.
Toinen puute on pramāda, joka tarkoittaa harhaa tai illuusiota. Tämän puutteen vuoksi jīva samaistaa itsensä kehoon ja unohtaa todellisen luontonsa ikuisena sieluna. Ihminen alkaa ajatella: “Minä olen tämä keho, nämä ajatukset ja tämä identiteetti.” Tämä on aineellisen olemassaolon perusilluusio. Todellisuudessa jīva ei ole keho vaan kehon käyttäjä. Kehon samaistuminen minäksi johtaa siihen, että ihminen etsii onnea aineellisista asioista, jotka ovat kuitenkin väliaikaisia.
Todellisuudessa jīva ei ole keho vaan kehon käyttäjä. Kehon samaistuminen minäksi johtaa siihen, että ihminen etsii onnea aineellisista asioista, jotka ovat kuitenkin väliaikaisia. - Anonyymi00075
Anonyymi00074 kirjoitti:
jīva (yksilöllinen sielu) on olemukseltaan ikuinen, tietoinen ja autuaallinen. Se on kuitenkin hyvin pieni osa Korkeinta Todellisuutta.
Niin jīva kääntää huomionsa pois ja joutuu māyān, aineellisen energian, vaikutuksen alaiseksi. Tässä tilassa sitä kutsutaan ehdollistuneeksi sieluksi (baddha-jīva). Tällöin sen tietoisuus ei ole puhdas, vaan sitä peittävät neljä perustavanlaatuista puutetta.
Näiden puutteiden vuoksi ehdollistunut sielu ei pysty saavuttamaan täydellistä tietoa omilla ponnistuksillaan. Siksi korostamme śāstran, gurun ja sadhujen ohjausta.
Ehdollistuneessa tilassa sielun tietoisuus on peittynyt, ja tämän vuoksi sen tiedossa ja havainnoissa ilmenee neljä perustavanlaatuista puutetta.
Ensimmäinen puute on bhrama, eli taipumus tehdä virheitä. Ehdollistunut sielu ei ole täydellinen, ja siksi se tekee virheellisiä päätelmiä ja tulkintoja. Vedalaisessa perinteessä annetaan usein esimerkki tilanteesta, jossa ihminen näkee hämärässä köyden ja luulee sitä käärmeeksi. Tällainen virhe syntyy, koska aistit ja mieli eivät toimi täydellisesti. Gaudiya-filosofiassa tästä seuraa tärkeä johtopäätös: ihminen ei voi saavuttaa täydellistä tietoa Absoluuttisesta Totuudesta spekulaationsa avulla.
Toinen puute on pramāda, joka tarkoittaa harhaa tai illuusiota. Tämän puutteen vuoksi jīva samaistaa itsensä kehoon ja unohtaa todellisen luontonsa ikuisena sieluna. Ihminen alkaa ajatella: “Minä olen tämä keho, nämä ajatukset ja tämä identiteetti.” Tämä on aineellisen olemassaolon perusilluusio. Todellisuudessa jīva ei ole keho vaan kehon käyttäjä. Kehon samaistuminen minäksi johtaa siihen, että ihminen etsii onnea aineellisista asioista, jotka ovat kuitenkin väliaikaisia.
Todellisuudessa jīva ei ole keho vaan kehon käyttäjä. Kehon samaistuminen minäksi johtaa siihen, että ihminen etsii onnea aineellisista asioista, jotka ovat kuitenkin väliaikaisia.Kolmas puute on vipralipsā, eli taipumus pettää. Ehdollistunut sielu saattaa väittää tietävänsä asioita, joita se ei todellisuudessa tunne.
Tämä voi ilmetä esimerkiksi silloin, kun joku esittää olevansa henkinen opettaja ilman todellista ymmärrystä tai kun ihminen vääristää tietoa henkilökohtaisen hyödyn vuoksi. Gaudiya Vaiṣṇava -traditiossa tätä pidetään vakavana ongelmana, koska se voi johtaa muita harhaan henkisellä polulla. Tämän vuoksi autenttinen henkinen tieto välittyy paramparān, eli opettajaketjun, kautta, jossa opetukset siirtyvät opettajalta oppilaalle ilman vääristymistä.
Neljäs puute on karaṇāpāṭava, joka tarkoittaa aistien epätäydellisyyttä. Aineelliset aistit ovat rajallisia: silmät näkevät vain pienen osan todellisuudesta, korvat kuulevat vain tietyn taajuusalueen, ja monet ilmiöt jäävät kokonaan havaintokykymme ulkopuolelle. Tämän vuoksi ihminen ei voi täysin ymmärtää todellisuuden luonnetta pelkkien aistihavaintojen perusteella. Gaudiya Vaiṣṇava -filosofia opettaa, että todellinen ymmärrys kehittyy, kun tietoisuus puhdistuu bhakti-joogan.
Näiden neljän puutteen vuoksi ehdollistunut sielu ei voi saavuttaa täydellistä tietoa omilla ponnistuksillaan. Siksi Gaudiya Vaiṣṇava -perinne korostaa pyhien tekstien, gurun ja pyhien henkilöiden seuraa. Kun ihminen kuulee henkistä tietoa ja harjoittaa bhaktia, hänen tietoisuutensa alkaa vähitellen puhdistua aineellisen illuusion vaikutuksesta. Tällöin jīva alkaa jälleen ymmärtää todellisen identiteettinsä.
Vipralipsā, eli taipumus pettää, saa erityisen vakavan muodon silloin, kun se ilmenee henkisessä opetuksessa.
Tällöin henkilö saattaa esittää olevansa guru, vaikka hänellä ei ole todellista oivallusta eikä yhteyttä autenttiseen opettajaketjuun.
Tällainen tilanne on perinteessä hyvin vakava, koska henkinen opettaja ohjaa oppilaan koko elämän suuntaa. Jos opettaja ei itse ole oikeassa PARAMPARA perinteessä tai jos hän vääristää opetuksia, hän voi johtaa monet ihmiset pois aidolta henkiseltä polulta. - Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
Kolmas puute on vipralipsā, eli taipumus pettää. Ehdollistunut sielu saattaa väittää tietävänsä asioita, joita se ei todellisuudessa tunne.
Tämä voi ilmetä esimerkiksi silloin, kun joku esittää olevansa henkinen opettaja ilman todellista ymmärrystä tai kun ihminen vääristää tietoa henkilökohtaisen hyödyn vuoksi. Gaudiya Vaiṣṇava -traditiossa tätä pidetään vakavana ongelmana, koska se voi johtaa muita harhaan henkisellä polulla. Tämän vuoksi autenttinen henkinen tieto välittyy paramparān, eli opettajaketjun, kautta, jossa opetukset siirtyvät opettajalta oppilaalle ilman vääristymistä.
Neljäs puute on karaṇāpāṭava, joka tarkoittaa aistien epätäydellisyyttä. Aineelliset aistit ovat rajallisia: silmät näkevät vain pienen osan todellisuudesta, korvat kuulevat vain tietyn taajuusalueen, ja monet ilmiöt jäävät kokonaan havaintokykymme ulkopuolelle. Tämän vuoksi ihminen ei voi täysin ymmärtää todellisuuden luonnetta pelkkien aistihavaintojen perusteella. Gaudiya Vaiṣṇava -filosofia opettaa, että todellinen ymmärrys kehittyy, kun tietoisuus puhdistuu bhakti-joogan.
Näiden neljän puutteen vuoksi ehdollistunut sielu ei voi saavuttaa täydellistä tietoa omilla ponnistuksillaan. Siksi Gaudiya Vaiṣṇava -perinne korostaa pyhien tekstien, gurun ja pyhien henkilöiden seuraa. Kun ihminen kuulee henkistä tietoa ja harjoittaa bhaktia, hänen tietoisuutensa alkaa vähitellen puhdistua aineellisen illuusion vaikutuksesta. Tällöin jīva alkaa jälleen ymmärtää todellisen identiteettinsä.
Vipralipsā, eli taipumus pettää, saa erityisen vakavan muodon silloin, kun se ilmenee henkisessä opetuksessa.
Tällöin henkilö saattaa esittää olevansa guru, vaikka hänellä ei ole todellista oivallusta eikä yhteyttä autenttiseen opettajaketjuun.
Tällainen tilanne on perinteessä hyvin vakava, koska henkinen opettaja ohjaa oppilaan koko elämän suuntaa. Jos opettaja ei itse ole oikeassa PARAMPARA perinteessä tai jos hän vääristää opetuksia, hän voi johtaa monet ihmiset pois aidolta henkiseltä polulta.Vipralipsā, eli taipumus pettää, saa erityisen vakavan muodon silloin, kun se ilmenee henkisessä opetuksessa.
Tällöin henkilö saattaa esittää olevansa guru, vaikka hänellä ei ole todellista oivallusta eikä yhteyttä autenttiseen opettajaketjuun.
Tällainen tilanne on perinteessä hyvin vakava, koska henkinen opettaja ohjaa oppilaan koko elämän suuntaa. Jos opettaja ei itse ole oikeassa PARAMPARA perinteessä tai jos hän vääristää opetuksia, hän voi johtaa monet ihmiset pois aidolta henkiseltä polulta.
Autenttinen guru ei siis esitä uusia mielipiteitä tai omia spekulaatioitaan, vaan välittää uskollisesti sen, mitä hän on itse kuullut omalta gurultaan.
Kun joku irtautuu tästä perinteestä ja alkaa opettaa omia tulkintojaan tai käyttää henkisyyttä henkilökohtaisen maineen, vallan tai taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi, Gaudiya-traditiossa häntä ei pidetä todellisena guruna. Tällaisia harhautuneita ryhmiä kutsutaan nimellä apasampradāya, eli epäautenttinen tai vääristynyt opetuslinja. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti perinnettä, joka näyttää ulkoisesti samalta mutta ei enää välitä alkuperäistä opetusta puhtaassa muodossa.
Erityisen tunnettu esimerkki on sahajiyā-suuntaus, joka yrittää jäljitellä korkeimpia henkisiä tunteita ilman sisäistä puhdistumista ja ilman pitkää bhakti-harjoitusta. Gaudiya ācāryojen mukaan tällainen lähestymistapa trivialisoisi syvimmät henkiset kokemukset ja johtaisi helposti harhaan. Aidossa Gaudiya Vaiṣṇava -opetuksessa korostetaan, että korkein henkinen rakkaus Jumalaa kohtaan kehittyy vähitellen puhtaan harjoituksen ja nöyrän palvelun kautta, ei keinotekoisen jäljittelyn kautta.
Tästä syystä Gaudiya Vaiṣṇava -traditio opettaa, että gurun tunnistaminen on erittäin tärkeää. Todellisen gurun tunnusmerkkejä ovat muun muassa uskollisuus paramparālle, syvä ymmärrys pyhistä teksteistä sekä henkilökohtainen elämä, joka heijastaa bhakti-joogan periaatteita.
AITO Guru EI IKINÄ väitä olevansa Jumala eikä pyri keräämään seuraajia omaa kunniaansa varten. EI TEE BISNESTÄ.
Näin Gaudiya Vaiṣṇava -filosofia yhdistää neljän puutteen opetuksen käytännölliseen varoitukseen: koska ehdollistuneella sielulla on taipumus tehdä virheitä, joutua harhaan, pettää ja luottaa epätäydellisiin aisteihin, hänen on oltava hyvin varovainen henkisen opettajan valinnassa. Aito henkinen tieto säilyy puhtaana vain silloin, kun se välittyy autenttisessa paramparāssa ja kun opettaja pysyy uskollisena alkuperäiselle opetukselle. - Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Vipralipsā, eli taipumus pettää, saa erityisen vakavan muodon silloin, kun se ilmenee henkisessä opetuksessa.
Tällöin henkilö saattaa esittää olevansa guru, vaikka hänellä ei ole todellista oivallusta eikä yhteyttä autenttiseen opettajaketjuun.
Tällainen tilanne on perinteessä hyvin vakava, koska henkinen opettaja ohjaa oppilaan koko elämän suuntaa. Jos opettaja ei itse ole oikeassa PARAMPARA perinteessä tai jos hän vääristää opetuksia, hän voi johtaa monet ihmiset pois aidolta henkiseltä polulta.
Autenttinen guru ei siis esitä uusia mielipiteitä tai omia spekulaatioitaan, vaan välittää uskollisesti sen, mitä hän on itse kuullut omalta gurultaan.
Kun joku irtautuu tästä perinteestä ja alkaa opettaa omia tulkintojaan tai käyttää henkisyyttä henkilökohtaisen maineen, vallan tai taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi, Gaudiya-traditiossa häntä ei pidetä todellisena guruna. Tällaisia harhautuneita ryhmiä kutsutaan nimellä apasampradāya, eli epäautenttinen tai vääristynyt opetuslinja. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti perinnettä, joka näyttää ulkoisesti samalta mutta ei enää välitä alkuperäistä opetusta puhtaassa muodossa.
Erityisen tunnettu esimerkki on sahajiyā-suuntaus, joka yrittää jäljitellä korkeimpia henkisiä tunteita ilman sisäistä puhdistumista ja ilman pitkää bhakti-harjoitusta. Gaudiya ācāryojen mukaan tällainen lähestymistapa trivialisoisi syvimmät henkiset kokemukset ja johtaisi helposti harhaan. Aidossa Gaudiya Vaiṣṇava -opetuksessa korostetaan, että korkein henkinen rakkaus Jumalaa kohtaan kehittyy vähitellen puhtaan harjoituksen ja nöyrän palvelun kautta, ei keinotekoisen jäljittelyn kautta.
Tästä syystä Gaudiya Vaiṣṇava -traditio opettaa, että gurun tunnistaminen on erittäin tärkeää. Todellisen gurun tunnusmerkkejä ovat muun muassa uskollisuus paramparālle, syvä ymmärrys pyhistä teksteistä sekä henkilökohtainen elämä, joka heijastaa bhakti-joogan periaatteita.
AITO Guru EI IKINÄ väitä olevansa Jumala eikä pyri keräämään seuraajia omaa kunniaansa varten. EI TEE BISNESTÄ.
Näin Gaudiya Vaiṣṇava -filosofia yhdistää neljän puutteen opetuksen käytännölliseen varoitukseen: koska ehdollistuneella sielulla on taipumus tehdä virheitä, joutua harhaan, pettää ja luottaa epätäydellisiin aisteihin, hänen on oltava hyvin varovainen henkisen opettajan valinnassa. Aito henkinen tieto säilyy puhtaana vain silloin, kun se välittyy autenttisessa paramparāssa ja kun opettaja pysyy uskollisena alkuperäiselle opetukselle.Todellinen guru ei opeta omia mielipiteitään eikä rakenna opetustaan henkilökohtaiselle spekulaatiolle.
Hänen tehtävänsä on välittää uskollisesti se henkinen tieto, jonka hän on itse vastaanottanut omalta gurultaan autenttisessa paramparāssa.
Paramparā tarkoittaa elävää opettajaketjua, jossa sama henkinen ymmärrys siirtyy sukupolvelta toiselle muuttumattomana. Gaudiya-perinteessä tämä ketju yhdistyy Korkeimpaan Persoonaan, ja kulkee suurten ācāryojen kautta, kuten Śrī Caitanya Mahāprabhun seuraajien linjassa.
Kun joku kuitenkin irtautuu tästä perinteestä ja alkaa opettaa omia tulkintojaan, hän voi ulkoisesti näyttää kuuluvan samaan traditioon mutta todellisuudessa välittää vääristynyttä opetusta.
Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiassa tällaisia harhautuneita ryhmiä kutsutaan nimellä apasampradāya. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti “epäautenttista perinnettä” tai “poikkeavaa opetuslinjaa”.
Apasampradāya voi säilyttää joitakin ulkoisia piirteitä – esimerkiksi samat pyhät nimet, rituaalit tai symbolit – mutta sen opetukset eivät enää vastaa alkuperäistä Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiaa.
Perinteiset Gaudiya-ācāryat ovat usein maininneet useita tällaisia ryhmiä varoittavina esimerkkeinä. Näihin kuuluvat muun muassa āula, bāula, kartābhajā, sahajiyā, sakhī-bhekī, smārta ja jāta-gosāñi -suuntaukset. Näitä ryhmiä pidetään apasampradāyoina, koska ne muuttavat keskeisiä periaatteita, joita autenttinen Gaudiya Vaiṣṇava -traditio pitää välttämättöminä henkiselle kehitykselle.
Āula ja bāula -suuntaukset yhdistävät usein erilaisia mystisiä, tantrisia ja synkretistisiä elementtejä. Vaikka ne käyttävät toisinaan Vaiṣṇava-symboliikkaa ja laulavat Jumalan nimiä, niiden opetuksissa korostetaan usein henkilökohtaista mystistä kokemusta ilman selkeää yhteyttä paramparāan tai klassisiin śāstra-teksteihin. Gaudiya Vaiṣṇava -näkökulmasta tämä on ongelmallista, koska henkinen kokemus ilman autenttista opetusta voi helposti johtaa harhaan.
Kartābhajā-liike puolestaan keskittyy vahvasti karismaattiseen johtajaan, jota saatetaan pitää lähes jumalallisena hahmona. Tämä poikkeaa Gaudiya Vaiṣṇava -periaatteesta, jonka mukaan guru on Jumalan palvelija eikä koskaan samaistettavissa Jumalaan itseensä. Gurun tehtävä on ohjata oppilaat kohti Kṛṣṇaa, ei kerätä kunnioitusta itseensä. - Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Todellinen guru ei opeta omia mielipiteitään eikä rakenna opetustaan henkilökohtaiselle spekulaatiolle.
Hänen tehtävänsä on välittää uskollisesti se henkinen tieto, jonka hän on itse vastaanottanut omalta gurultaan autenttisessa paramparāssa.
Paramparā tarkoittaa elävää opettajaketjua, jossa sama henkinen ymmärrys siirtyy sukupolvelta toiselle muuttumattomana. Gaudiya-perinteessä tämä ketju yhdistyy Korkeimpaan Persoonaan, ja kulkee suurten ācāryojen kautta, kuten Śrī Caitanya Mahāprabhun seuraajien linjassa.
Kun joku kuitenkin irtautuu tästä perinteestä ja alkaa opettaa omia tulkintojaan, hän voi ulkoisesti näyttää kuuluvan samaan traditioon mutta todellisuudessa välittää vääristynyttä opetusta.
Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiassa tällaisia harhautuneita ryhmiä kutsutaan nimellä apasampradāya. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti “epäautenttista perinnettä” tai “poikkeavaa opetuslinjaa”.
Apasampradāya voi säilyttää joitakin ulkoisia piirteitä – esimerkiksi samat pyhät nimet, rituaalit tai symbolit – mutta sen opetukset eivät enää vastaa alkuperäistä Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiaa.
Perinteiset Gaudiya-ācāryat ovat usein maininneet useita tällaisia ryhmiä varoittavina esimerkkeinä. Näihin kuuluvat muun muassa āula, bāula, kartābhajā, sahajiyā, sakhī-bhekī, smārta ja jāta-gosāñi -suuntaukset. Näitä ryhmiä pidetään apasampradāyoina, koska ne muuttavat keskeisiä periaatteita, joita autenttinen Gaudiya Vaiṣṇava -traditio pitää välttämättöminä henkiselle kehitykselle.
Āula ja bāula -suuntaukset yhdistävät usein erilaisia mystisiä, tantrisia ja synkretistisiä elementtejä. Vaikka ne käyttävät toisinaan Vaiṣṇava-symboliikkaa ja laulavat Jumalan nimiä, niiden opetuksissa korostetaan usein henkilökohtaista mystistä kokemusta ilman selkeää yhteyttä paramparāan tai klassisiin śāstra-teksteihin. Gaudiya Vaiṣṇava -näkökulmasta tämä on ongelmallista, koska henkinen kokemus ilman autenttista opetusta voi helposti johtaa harhaan.
Kartābhajā-liike puolestaan keskittyy vahvasti karismaattiseen johtajaan, jota saatetaan pitää lähes jumalallisena hahmona. Tämä poikkeaa Gaudiya Vaiṣṇava -periaatteesta, jonka mukaan guru on Jumalan palvelija eikä koskaan samaistettavissa Jumalaan itseensä. Gurun tehtävä on ohjata oppilaat kohti Kṛṣṇaa, ei kerätä kunnioitusta itseensä.Tästä syystä monet Gaudiya Vaiṣṇava -ācāryat ovat opettaneet, että jos opettaja alkaa tehdä henkisyydestä bisnestä tai käyttää gurun asemaa rikastuakseen, hänen opetuksensa tulee tarkastella hyvin kriittisesti. Tällainen toiminta nähdään usein merkkinä siitä, että henkilö toimii apasampradāyassa, eli epäautenttisessa opetuslinjassa.
Vaikka hän saattaisi ulkoisesti näyttää gurulta – pukeutua samalla tavalla, käyttää samoja termejä tai viitata samoihin teksteihin – hänen toimintansa paljastaa, ettei hän seuraa aidon paramparān periaatteita.
Gaudiya Vaiṣṇava -traditiossa opetetaan myös, että oppilaalla on vastuu suojella omaa henkistä elämäänsä. Jos käy ilmi, että opettaja käyttää henkistä asemaansa väärin, vääristää opetuksia tai kerää varallisuutta oppilaidensa kustannuksella, tällaista opettajaa ei pidetä luotettavana guruna. Tällaisessa tilanteessa perinne neuvoo etsimään ohjausta autenttisesta paramparāsta.
Aito guru tunnistetaan ennen kaikkea hänen luonteestaan: hän ei myy mantraa, ei rakenna henkilökohtaista kulttia eikä käytä oppilaitaan omaksi hyödykseen. Hän näkee itsensä palvelijana ja pyrkii auttamaan muita saavuttamaan saman palvelun hengen. Juuri tämä nöyryys, puhtaus ja uskollisuus paramparālle erottaa aidon gurun sellaisesta opettajasta, joka käyttää henkisyyttä omien tavoitteidensa välineenä. - Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
Tästä syystä monet Gaudiya Vaiṣṇava -ācāryat ovat opettaneet, että jos opettaja alkaa tehdä henkisyydestä bisnestä tai käyttää gurun asemaa rikastuakseen, hänen opetuksensa tulee tarkastella hyvin kriittisesti. Tällainen toiminta nähdään usein merkkinä siitä, että henkilö toimii apasampradāyassa, eli epäautenttisessa opetuslinjassa.
Vaikka hän saattaisi ulkoisesti näyttää gurulta – pukeutua samalla tavalla, käyttää samoja termejä tai viitata samoihin teksteihin – hänen toimintansa paljastaa, ettei hän seuraa aidon paramparān periaatteita.
Gaudiya Vaiṣṇava -traditiossa opetetaan myös, että oppilaalla on vastuu suojella omaa henkistä elämäänsä. Jos käy ilmi, että opettaja käyttää henkistä asemaansa väärin, vääristää opetuksia tai kerää varallisuutta oppilaidensa kustannuksella, tällaista opettajaa ei pidetä luotettavana guruna. Tällaisessa tilanteessa perinne neuvoo etsimään ohjausta autenttisesta paramparāsta.
Aito guru tunnistetaan ennen kaikkea hänen luonteestaan: hän ei myy mantraa, ei rakenna henkilökohtaista kulttia eikä käytä oppilaitaan omaksi hyödykseen. Hän näkee itsensä palvelijana ja pyrkii auttamaan muita saavuttamaan saman palvelun hengen. Juuri tämä nöyryys, puhtaus ja uskollisuus paramparālle erottaa aidon gurun sellaisesta opettajasta, joka käyttää henkisyyttä omien tavoitteidensa välineenä.Lue lisää
MILLOIN GURU PITÄÄ HYLÄTÄ:
Gaudiya Vaiṣṇava -ācāryat ovat opettaneet, että tällaisessa tilanteessa oppilaan ei tule jatkaa sokeaa seuraamista. Jos niin kutsuttu guru toimii vastoin śāstraa ja käyttää henkistä asemaansa väärin, sellainen guru tulee hylätä.
Oppilaan velvollisuus on suojella omaa henkistä elämäänsä. - Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
Lue lisää
MILLOIN GURU PITÄÄ HYLÄTÄ:
Gaudiya Vaiṣṇava -ācāryat ovat opettaneet, että tällaisessa tilanteessa oppilaan ei tule jatkaa sokeaa seuraamista. Jos niin kutsuttu guru toimii vastoin śāstraa ja käyttää henkistä asemaansa väärin, sellainen guru tulee hylätä.
Oppilaan velvollisuus on suojella omaa henkistä elämäänsä.Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiassa korostetaan, että todellinen guru ei koskaan tee henkisyydestä bisnestä eikä käytä oppilaitaan henkilökohtaisen hyödyn välineenä.
Jos opettajan toiminta sen sijaan keskittyy rahaan, maineeseen tai valtaan, hänen opetuksensa ei ole enää puhdasta bhakti-perinnettä vaan kuuluu usein apasampradāyaan, eli epäautenttiseen opetuslinjaan.
Siksi Gaudiya Vaiṣṇava -perinne opettaa selkeästi: henkinen opettaja tulee kunnioittaa, jos hän on aito.
Mutta jos käy ilmi, että hän toimii vastoin śāstraa, vääristää opetuksia tai tekee henkisyydestä liiketoimintaa, sellainen guru tulee hylätä, ja vilpittömän etsijän tulee etsiä ohjausta autenttisesta paramparāsta. - Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Gaudiya Vaiṣṇava -filosofiassa korostetaan, että todellinen guru ei koskaan tee henkisyydestä bisnestä eikä käytä oppilaitaan henkilökohtaisen hyödyn välineenä.
Jos opettajan toiminta sen sijaan keskittyy rahaan, maineeseen tai valtaan, hänen opetuksensa ei ole enää puhdasta bhakti-perinnettä vaan kuuluu usein apasampradāyaan, eli epäautenttiseen opetuslinjaan.
Siksi Gaudiya Vaiṣṇava -perinne opettaa selkeästi: henkinen opettaja tulee kunnioittaa, jos hän on aito.
Mutta jos käy ilmi, että hän toimii vastoin śāstraa, vääristää opetuksia tai tekee henkisyydestä liiketoimintaa, sellainen guru tulee hylätä, ja vilpittömän etsijän tulee etsiä ohjausta autenttisesta paramparāsta.”Täällä eräs jota kiinnostaa tutkia kaikkea.”
Oletko kateellinen?
Kateus on yksi kristillisen perinteen mukaisista seitsemästä kuolemansynnistä, odottaako kristittyä nyt kateuden takia ikuinen helvetti?
Aivan varmasti se on kateellinen, kun itseä ei kiinnosta "tutkia" muuta kuin Raamattua. Niin, silloin tulee kateus tiedonjanoisia kohtaan. - Anonyymi00083
Anonyymi00081 kirjoitti:
”Täällä eräs jota kiinnostaa tutkia kaikkea.”
Oletko kateellinen?
Kateus on yksi kristillisen perinteen mukaisista seitsemästä kuolemansynnistä, odottaako kristittyä nyt kateuden takia ikuinen helvetti?
Aivan varmasti se on kateellinen, kun itseä ei kiinnosta "tutkia" muuta kuin Raamattua. Niin, silloin tulee kateus tiedonjanoisia kohtaan.Vedoissa ei ole Saatanaa Jumalan antipodina, koska Jumalalla ei voi olla antipodia. On olemassa persoonallisuuksia, jotka ovat Jumalaa uhmaavien tuhoisien ajatusten kantajia, he eivät pärjää Hänelle, ja lisäksi Jumala suvaitsee heidän olemassaolonsa.
Hän sallii heidän olemassaolonsa, koska meidän aikakaudellamme on monia eläviä olentoja, jotka haluavat nauttia alhaisista asioista, ja he tarvitsevat oikeutusta. - Anonyymi00084
Anonyymi00083 kirjoitti:
Vedoissa ei ole Saatanaa Jumalan antipodina, koska Jumalalla ei voi olla antipodia. On olemassa persoonallisuuksia, jotka ovat Jumalaa uhmaavien tuhoisien ajatusten kantajia, he eivät pärjää Hänelle, ja lisäksi Jumala suvaitsee heidän olemassaolonsa.
Hän sallii heidän olemassaolonsa, koska meidän aikakaudellamme on monia eläviä olentoja, jotka haluavat nauttia alhaisista asioista, ja he tarvitsevat oikeutusta.Jīva on haluava subjekti, joka kääntyy joko Jumalan puoleen tai pois Hänestä. Māyā ei ole itsenäinen paha voima, vaan Jumalan energia, joka mahdollistaa jīvan halujen toteutumisen. Tässä kohtaa teksti on vielä linjassa Gauḍīya-ajattelun kanssa. Mutta heti seuraavassa vaiheessa tapahtuu hienovarainen siirtymä: māyā alkaa näyttäytyä lähes moraalisena pahuutena, viettelynä ja ansana.
- Anonyymi00085
Anonyymi00084 kirjoitti:
Jīva on haluava subjekti, joka kääntyy joko Jumalan puoleen tai pois Hänestä. Māyā ei ole itsenäinen paha voima, vaan Jumalan energia, joka mahdollistaa jīvan halujen toteutumisen. Tässä kohtaa teksti on vielä linjassa Gauḍīya-ajattelun kanssa. Mutta heti seuraavassa vaiheessa tapahtuu hienovarainen siirtymä: māyā alkaa näyttäytyä lähes moraalisena pahuutena, viettelynä ja ansana.
Kalin rooli tuo tämän siirtymän näkyväksi. Kali on tietty persoonallinen jīva, joka toimii aikakauden hallitsijana Jumalan sallimissa rajoissa. Hän ei ole kosminen vastavoima eikä itsenäinen periaate.
Kali ei enää ole vain aikakauden ilmentäjä, vaan melkein psykologinen arkkityyppi, joka selittää kaiken moraalisen rappion. - Anonyymi00086
Anonyymi00085 kirjoitti:
Kalin rooli tuo tämän siirtymän näkyväksi. Kali on tietty persoonallinen jīva, joka toimii aikakauden hallitsijana Jumalan sallimissa rajoissa. Hän ei ole kosminen vastavoima eikä itsenäinen periaate.
Kali ei enää ole vain aikakauden ilmentäjä, vaan melkein psykologinen arkkityyppi, joka selittää kaiken moraalisen rappion.Ihmiset eivät vain tee virheitä, vaan he rationalisoivat halunsa. He kehittävät selityksiä, jopa uskonnollisia perusteluja, oikeuttaakseen taipumuksensa. Tämä on itse asiassa Gauḍīya-ajattelun käsitystä anarthoista: ongelma ei ole pelkkä teko, vaan sisäinen taipumus, joka vääristää ymmärryksen.
- Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
Ihmiset eivät vain tee virheitä, vaan he rationalisoivat halunsa. He kehittävät selityksiä, jopa uskonnollisia perusteluja, oikeuttaakseen taipumuksensa. Tämä on itse asiassa Gauḍīya-ajattelun käsitystä anarthoista: ongelma ei ole pelkkä teko, vaan sisäinen taipumus, joka vääristää ymmärryksen.
Kali toimii enemmän semiottisena voimana kuin pelkkänä demonina: hän muuttaa sen, miten todellisuus tulkitaan.
- Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Kali toimii enemmän semiottisena voimana kuin pelkkänä demonina: hän muuttaa sen, miten todellisuus tulkitaan.
Kali ei ole vain “tuolla ulkona”, vaan siinä hetkessä, kun tietoisuus kääntyy pois totuudesta ja alkaa rakentaa omaa, mukavampaa versiota todellisuudesta.
- Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Kali ei ole vain “tuolla ulkona”, vaan siinä hetkessä, kun tietoisuus kääntyy pois totuudesta ja alkaa rakentaa omaa, mukavampaa versiota todellisuudesta.
Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
***************
Muinaiset henkiset perinteet kuvaavat näitä kiusauksia eri tavoin. Siinä missä Raamattu kuvaa Saatanaa pahuuden ruumiillistumana, joka vastustaa Jumalaa ja viettelee muita eläviä olentoja palvelemaan häntä, puhutaan muinaisissa kirjoituksissa Mayasta, joka on aineellisen illuusion ruumiillistuma. Sen sijaan, että Maya vastustaisi Herraa, se palvelee häntä suorittamalla armotonta palvelua houkuttelemalla ehdollistunutta sielua kaikenlaisilla maukkailla myrkyllisillä herkuilla koetellakseen meitä ja lopulta muuttaakseen meitä paremmaksi, opettaakseen meille elämän kovia oppitunteja, kunnes kehitämme kyvyn havaita todellisuus oikein, jotta emme eksyisi todellisen onnen saavuttamisen tieltä.
Aivan kuten sotilaan on opittava erottamaan vihollinen hänen univormunsa ja ammustensa perusteella ja yritettävä ymmärtää hänen taktiikkaansa, henkisen soturin on opittava kaikissa olosuhteissa torjumaan hyökkäykset, jotka johtavat hänen tuhoonsa ja alennustilaansa. Meidän ei tietenkään pidä tulla vainoharhaisiksi tai antaa omien pelkojemme voittaa järkeä. Toisaalta, jos jätämme huomiotta vihollisemme tuhovoiman, emme voi olla varmoja omasta voitostamme.
Maya yrittää ensin miehittää ihmisen tuhoavaan, vahingolliseen toimintaan. Ja niille, joita se ei pysty valtaamaan ensimmäisellä kerralla, se luo olosuhteet, joissa yksilö tuntee olonsa masentuneeksi ja yksinäiseksi ja menettää olemassaolon tarkoituksen, kunnes tulee se hetki, jolloin yksilö päättää, ettei mitään voi muuttaa eikä ole enää mitään järkeä yrittää tehdä asialle mitään. Tällä tavoin jopa ne, joita ei voida pitää paatuneina materialisteina, ovat hallinnassa.
Jokainen aineellisessa kehossa oleva on kohde. Ennen kuin kehitämme vihaa mayaa kohtaan rehellisinä ihmisinä, on hyväksyttävä, että olemme tällaisessa tilanteessa omasta vapaasta tahdostamme. Sen sijaan, että pitäisimme Mayaa ruumiillistuneena pahana, joka pyrkii tuhoamaan meidät, meidän on opittava näkemään hänet vanginvartijana, jonka koko tarkoitus on pitää meidät vangittuina, kunnes päätämme, ettemme enää halua olla tässä varjojen maassa. Se voi opettaa ja häiritä meitä, kunnes teemme lopullisen ja peruuttamattoman päätöksen .... - Anonyymi00092
Pahuutta ei tarvitse personoida, eikä todellista “Saatanaa” tarvitse etsiä ulkopuolelta. “Saatana” on metafora ihmisen oman mielen harhoille, himoille ja väärälle egolle.
- Anonyymi00093
Anonyymi00092 kirjoitti:
Pahuutta ei tarvitse personoida, eikä todellista “Saatanaa” tarvitse etsiä ulkopuolelta. “Saatana” on metafora ihmisen oman mielen harhoille, himoille ja väärälle egolle.
Mieli - se kenttä, jossa himot, pelot ja harhaluulot syntyvät.
Ego - väärä minäkuva, joka kokee olevansa erillinen ja oikeutettu.
Maya / illuusio - se energia, joka peittää todellisen olemuksen ja houkuttelee toimimaan väärin. - Anonyymi00094
Anonyymi00093 kirjoitti:
Mieli - se kenttä, jossa himot, pelot ja harhaluulot syntyvät.
Ego - väärä minäkuva, joka kokee olevansa erillinen ja oikeutettu.
Maya / illuusio - se energia, joka peittää todellisen olemuksen ja houkuttelee toimimaan väärin.Saatana ei ole ulkoinen olento, vaan oman mielen luoma illuusio. Jos taas mieli harjoitetaan tarkasti ja ego tunnistetaan vääräksi, mikään ulkoinen voima ei voi hallita henkilöä – pimeys ei voi lähestyä sitä, joka on henkisesti vakaa.
- Anonyymi00095
Anonyymi00094 kirjoitti:
Saatana ei ole ulkoinen olento, vaan oman mielen luoma illuusio. Jos taas mieli harjoitetaan tarkasti ja ego tunnistetaan vääräksi, mikään ulkoinen voima ei voi hallita henkilöä – pimeys ei voi lähestyä sitä, joka on henkisesti vakaa.
Ei ole ulkopuolista Saatanaa. Ei lohikäärmettä, ei synnin henkeä, ei varjoa, joka saapuu ovesta. On vain mieli, oma mieli, joka kuvittelee olevansa erillinen, joka kutsuu himon, raivon ja pelon kotiinsa. Ego on sen temppeli, harhainen mestari, joka kieltää todellisen olemuksen.
- Anonyymi00096
Anonyymi00095 kirjoitti:
Ei ole ulkopuolista Saatanaa. Ei lohikäärmettä, ei synnin henkeä, ei varjoa, joka saapuu ovesta. On vain mieli, oma mieli, joka kuvittelee olevansa erillinen, joka kutsuu himon, raivon ja pelon kotiinsa. Ego on sen temppeli, harhainen mestari, joka kieltää todellisen olemuksen.
Todellinen vapaus ei ole pahan poissaoloa, vaan sen tunnistamista ja sen voiman kääntämistä takaisin itseään vastaan. Kun mieli on valveutunut, ego ei hallitse, ja “Saatana” katoaa – ei maailmasta, vaan sinusta itsestäsi, missä hänellä ei ole enää paikkaa.
- Anonyymi00097
Anonyymi00096 kirjoitti:
Todellinen vapaus ei ole pahan poissaoloa, vaan sen tunnistamista ja sen voiman kääntämistä takaisin itseään vastaan. Kun mieli on valveutunut, ego ei hallitse, ja “Saatana” katoaa – ei maailmasta, vaan sinusta itsestäsi, missä hänellä ei ole enää paikkaa.
Maailman pimein mysteeri ei kulje ulkopuolella, se ei liiku varjojen lailla kadulla eikä syöksy tulena taivaasta. Se asuu hiljaisuudessa, sydämen kätkössä, missä mieli herää harhaan ja ego nostaa itsensä jumalaksi. Siellä himo himmentää näköä, viha kovettaa kättä, kateus myrkyttää mielen, ja ahneus sitoo sielun sitein, jotka eivät näy silmälle, mutta tuntuvat syvältä sisimmästä.
- Anonyymi00098
Anonyymi00097 kirjoitti:
Maailman pimein mysteeri ei kulje ulkopuolella, se ei liiku varjojen lailla kadulla eikä syöksy tulena taivaasta. Se asuu hiljaisuudessa, sydämen kätkössä, missä mieli herää harhaan ja ego nostaa itsensä jumalaksi. Siellä himo himmentää näköä, viha kovettaa kättä, kateus myrkyttää mielen, ja ahneus sitoo sielun sitein, jotka eivät näy silmälle, mutta tuntuvat syvältä sisimmästä.
Ihmisten hysteria, taikausko ja pelko ovat vain heijastuksia tästä sisäisestä pimeydestä – heidän oma mielensä, käännetty väärään suuntaan, soittaa pimeyden orkesteria. He rakentavat ulkoisia rituaaleja, ja kuvittelevat taistelevansa pahaa vastaan. Mutta todellinen paholainen ei tarvitse rituaaleja, ei kulje kulkuväylillä, ei vaadi tunnuksia: se on sydämen oman egon ja harhaan johdetun mielen tuote, joka nauraa heidän huolilleen ja käyttää heidän pelkojaan vahvistuakseen.
- Anonyymi00099
Anonyymi00098 kirjoitti:
Ihmisten hysteria, taikausko ja pelko ovat vain heijastuksia tästä sisäisestä pimeydestä – heidän oma mielensä, käännetty väärään suuntaan, soittaa pimeyden orkesteria. He rakentavat ulkoisia rituaaleja, ja kuvittelevat taistelevansa pahaa vastaan. Mutta todellinen paholainen ei tarvitse rituaaleja, ei kulje kulkuväylillä, ei vaadi tunnuksia: se on sydämen oman egon ja harhaan johdetun mielen tuote, joka nauraa heidän huolilleen ja käyttää heidän pelkojaan vahvistuakseen.
Harmageddon ei odota taivaassa, se ei kolkuta kellotornissa; se hiipii hiljaa jokaisen ajattelijan sisimpään, missä ego asettuu valtaistuimelleen ja mieli kurottaa vallan himon, vihan ja kateuden kautta. Jokainen pakkomielle numerosta, jokainen hysteerinen rituaali, jokainen fanaattinen profetia on vain peili – peili siitä, mitä sisimmässä tapahtuu.
- Anonyymi00100
Anonyymi00099 kirjoitti:
Harmageddon ei odota taivaassa, se ei kolkuta kellotornissa; se hiipii hiljaa jokaisen ajattelijan sisimpään, missä ego asettuu valtaistuimelleen ja mieli kurottaa vallan himon, vihan ja kateuden kautta. Jokainen pakkomielle numerosta, jokainen hysteerinen rituaali, jokainen fanaattinen profetia on vain peili – peili siitä, mitä sisimmässä tapahtuu.
Ja silti on tie ulos: valveutunut mieli tunnistaa itsessään tämän pimeyden. Hän näkee, että ei ole tarvetta metsästää ulkopuolista pahaa, ei kumartaa tai pelätä, ei odottaa Antikristusta tai maailmanloppua. Todellinen pelko katoaa, kun ihminen ymmärtää, että paholainen on jo olemassa – mutta vain siellä, missä ei ole tietoisuutta, rakkauden ja tarkkaavaisuuden valoa. Jos mieli vapautuu harhoista, ego kutistuu valon alla, ja siinä hetkessä maailma – ulkoinen ja sisäinen – pysähtyy tunnustamaan: todellinen Saatana on vain mielen vääristyneen voiman varjo.
- Anonyymi00101
Anonyymi00100 kirjoitti:
Ja silti on tie ulos: valveutunut mieli tunnistaa itsessään tämän pimeyden. Hän näkee, että ei ole tarvetta metsästää ulkopuolista pahaa, ei kumartaa tai pelätä, ei odottaa Antikristusta tai maailmanloppua. Todellinen pelko katoaa, kun ihminen ymmärtää, että paholainen on jo olemassa – mutta vain siellä, missä ei ole tietoisuutta, rakkauden ja tarkkaavaisuuden valoa. Jos mieli vapautuu harhoista, ego kutistuu valon alla, ja siinä hetkessä maailma – ulkoinen ja sisäinen – pysähtyy tunnustamaan: todellinen Saatana on vain mielen vääristyneen voiman varjo.
He kuvittelivat seinälle paholaisen ja iskivät sitä nyrkillä, täysin tietämättöminä siitä, että jokainen heidän iskunsa oli vain sydämessä piilevän todellisen Saatanan provosoimaa. He taistelevat vain oman pelkonsa ja heijastuksensa varjoa vastaan, eivätkä aavista, että juuri se on hänen nerokkain temppunsa. Sydän, jonka päällä istuu ylpeä ego ja jonka ympärillä kiertelevät himon, vihan, kateuden, ahneuden, itsekkyyden ja hulluuden myrkylliset hämähäkit, kietoo sielun ajatukset ja halut tahmeaan synnin verkkoon – tämä linnoitus pysyy paholaisen hallitsemattomana. Harmageddon voi syttyä juuri siellä, sillä todellinen Saatana ilmenee jumalattomuuden kaikissa muodoissa.
- Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
He kuvittelivat seinälle paholaisen ja iskivät sitä nyrkillä, täysin tietämättöminä siitä, että jokainen heidän iskunsa oli vain sydämessä piilevän todellisen Saatanan provosoimaa. He taistelevat vain oman pelkonsa ja heijastuksensa varjoa vastaan, eivätkä aavista, että juuri se on hänen nerokkain temppunsa. Sydän, jonka päällä istuu ylpeä ego ja jonka ympärillä kiertelevät himon, vihan, kateuden, ahneuden, itsekkyyden ja hulluuden myrkylliset hämähäkit, kietoo sielun ajatukset ja halut tahmeaan synnin verkkoon – tämä linnoitus pysyy paholaisen hallitsemattomana. Harmageddon voi syttyä juuri siellä, sillä todellinen Saatana ilmenee jumalattomuuden kaikissa muodoissa.
Mutta missä Saatana todella asuu? Ei maassa, ei yhteiskunnassa, ei filosofian kirjoissa, ei tieteellisissä selityksissä – vaan ihmisessä itsessään. Siellä, missä ego hallitsee, himo ja viha kiemurtelevat, kateus ja ahneus sulautuvat toisiinsa ja hulluuden verkko vangitsee jokaisen ajatuksen. Ihmisen oma mieli on linnoitus, jossa jumalattomuus voi kasvaa ja Harmageddon pysyä alati läsnä – näkymätön, mutta todellinen.
- Anonyymi00103
Anonyymi00102 kirjoitti:
Mutta missä Saatana todella asuu? Ei maassa, ei yhteiskunnassa, ei filosofian kirjoissa, ei tieteellisissä selityksissä – vaan ihmisessä itsessään. Siellä, missä ego hallitsee, himo ja viha kiemurtelevat, kateus ja ahneus sulautuvat toisiinsa ja hulluuden verkko vangitsee jokaisen ajatuksen. Ihmisen oma mieli on linnoitus, jossa jumalattomuus voi kasvaa ja Harmageddon pysyä alati läsnä – näkymätön, mutta todellinen.
Tiedottomien fanaattisten saarnaajien johdosta ihmisestä voi tulla uskonnoissaan harhautunut ja henkisesti hauras. Hän toistaa yötä päivää mielessään lukuja, symboleja ja tarinoita – numero 666 ja elää niiden varjossa kuin ne olisivat todellisia voimia.
Hän valmistautuu Antikristuksen tulevaan tulemiseen, etsii suojautumista ja turvaa itselleen, kuitenkaan huomaamatta, että Saatana on ollut läsnä jo kauan – juurtuneena syvälle sellaisten ihmisten sydämiin, jotka yhdistävät uskonnollisen hurskauden ja taikauskon sekasotkun. - Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Tiedottomien fanaattisten saarnaajien johdosta ihmisestä voi tulla uskonnoissaan harhautunut ja henkisesti hauras. Hän toistaa yötä päivää mielessään lukuja, symboleja ja tarinoita – numero 666 ja elää niiden varjossa kuin ne olisivat todellisia voimia.
Hän valmistautuu Antikristuksen tulevaan tulemiseen, etsii suojautumista ja turvaa itselleen, kuitenkaan huomaamatta, että Saatana on ollut läsnä jo kauan – juurtuneena syvälle sellaisten ihmisten sydämiin, jotka yhdistävät uskonnollisen hurskauden ja taikauskon sekasotkun.Hän harjoittaa puolustautumista hyökkäystä vastaan, vaikka todellisuudessa "Saatana" on jo hänen sisällään, nauraen hänen tietämättömyydelleen- ja kaikki tämä on vain paholaisen provokaatio. Hän on kaikkien maailmanlopun ennusteiden alku ja pää, hän luo demoniluokituksia ja ruokkii taikauskoista hysteriaa. Siksi on viisasta pysyä kaukana hänen uskollisista sanansaattajistaan. . Nämä ihmiset ovat tiedostamattomia Antikristuksen profeettoja, jotka levittävät pelkoa ja harhaa.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Nyt on tullut aika puhua kolmannesta asuinpaikastani, jonka nimi on nainen. Hän on erittäin viehättävä, koska hänessä ilmentyvät kaikki ominaisuuteni, ja juuri täällä mies voi tyydyttää yksitoista aistiaan.
Minulla ei kuitenkaan ole valtaa niihin hyveellisiin ihmisiin, jotka elävät laillisessa avioliitossa ja ovat yhteydessä hurskaisiin vaimoihinsa vain shastrojen ohjeiden mukaisesti. Toisaalta ne, jotka ovat vahvasti kiintyneitä vaimoihinsa, ovat minun vallassani. Himoiset perheenisät, jotka ovat kiintyneitä vaimoihinsa, esittävät monia vääriä argumentteja yrittäessään perustella taipumuksensa minun asuinpaikkaani. Bordellit, teatterit ja muut julkiset laitokset ovat myös minun asuinpaikkojani, ja siellä olen aina kaikkien seuralaisieni kanssa. Nykyään myös erakkomunkkien vaatteita käyttävät ihmiset ottavat toisinaan turvapaikan täältä. Kykenemättöminä vastustamaan kiusausta, he kutsuvat tällaista moraalitonta käyttäytymistä osaksi uskontoaan.Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.
Jos kävijöitä ei olisi, ne lakkautettaisiin. Nyt jokainen voi kysyä itseltään kuka siellä käy ja miksi.Anonyymi00009 kirjoitti:
Katsokaamme nyt neljättä asuinpaikkaani. Tämä paikka herättää kunnioitusta kaikissa sen monien hyvien ominaisuuksien ansiosta. Minun vaikutukseni alaisina hallitsijat sotivat ja tappavat toisiaan.
Olen läsnä kaikissa maailman sodissa.Miten tämä eroaa siitä, että Krishna yllyttää sotaan?
Mahatma Gandhi näki Bhagavad Gitan taistelun olevan oman mielen sisäinen taistelu, jossa keho vastaa kenttää. Hän ei kyennyt hyväksymään väkivaltaa.- Anonyymi00105
Pureksija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä, että Krishna yllyttää sotaan?
Mahatma Gandhi näki Bhagavad Gitan taistelun olevan oman mielen sisäinen taistelu, jossa keho vastaa kenttää. Hän ei kyennyt hyväksymään väkivaltaa.Jopa pasifismilla on rajansa; mitä tapahtuisi, jos poliisilaitos lakkautettaisiin
Kuten aiemmin lupasin, en enää aio reagoida Pureksijan vihamielisiin purkauksiin, vaikka olenkin vastannut niihin jo yli puoli vuotta, koska hän ei käyttänyt nimimerkkiä, ei edes täällä hindufoorumilla. Hänen viestinsä tunnistaa niiden sävystä, sillä ne sisältävät useita spesifisia sanoja, kuten ”enkunkielinen”, ”toksinen ”, ”misogynia” ja mieletön viha, jotka on suunnattu kaikkia miehiä vastaan.
Hän on ollut aktiivinen myös muilla foorumeilla, myös suomi24:n ulkopuolella; hän on ollut suomi24 ateismifoorumeilla, vaikka nykyään olen itse siellä ja muuallakin ehkä vain kerran parissa kuukaudessa. Hän on ollut ilman nimimerkkiä myös täällä, hindufoorulilla, ja edellä mainituista sanoista ja tyylistä hänet tunnistaa, mutta erityisesta suuresta vihasta miehiä vastaan.
Mahabharata-sota (Mahābhārata yuddha) ei ollut sattumanvarainen tapahtuma, eikä sen syyt ole yksinkertaisia. Krishna kehotti taistelemaan (yuddhaṃ), mutta hänen motiivinsa väärinymmärrettiin. Pureksija valitti, että Krishna yllytti sotaan (atra) (ilmeisesti siksi, hän on paha), mutta tämä näkemys unohtaa historian taustan ja sen, miksi sota todella syttyi.
Purekisja tuo esimerkkinä Gandhin, joka kieltäytyi kaikesta väkivallasta. Mutta hän ei ymmärrä, että vaikka me kunnioitamme Gandhia, hänen periaatteensa eivät aina suoraan sovellu tilanteisiin, joissa puolustaminen on ainoa tapa suojella heikompia (dharma rakṣaṇam).
Hän ei tiedä, että kun Gandhilta kysyttiin: "Jos huomaisit, että vaimoasi raiskataan tai tehdään vaimollesi pahaa, sekaantuisitko siihen?"
Gandhi vastasi, ettei sekaantuisi (na saṃlagneyeti), eli hän ei puolustaisi vaimoaan.
Tämä vastaus ei ole moraalinen ohje maailmalle, vaan henkilökohtainen periaate, joka korostaa väkivallattomuutta, ei vastuuta heikompien suojelemisesta.
Niille, jotka katsovat maailmaa näin, vihaajille (krodhī), heidän mielestään pitäisi lopettaa kaikki poliisi- ja vankilainstituutiot, ja antaa rikollisten hallita vapaasti.
Mutta todellisuus on toinen: rikollisia vastaan on olemassa laitokset, ja niiden puuttuminen johtaisi kaaokseen (anṛta) ja kärsimykseen koko maailmassa (lokasya duḥkha).
Vihaajan mielestä puolustamista (rakṣaṇa) ei olisi tarvita koskaan, vaan kaiki maat ovat vapaasta valloitettavia (jaya) ja ketään ei saisi puolustaa. Jos joku nyt hyökkäisi Suomeen, hänen mielestään kotimaata ei saisi puolustaa (rakṣā), koska se olisi väkivaltaa.
Hän ei tiedä, että jos puolustuskyvyttömiä (niḥśakti) ei suojella, rikolliset vähitellen ottavat haltuun koko maailman.
Siksi myös pasifismissakin (sarva-ahimsā) on rajansa (sīmā). Puolustaminen ei ole aggressiota (krodha), vaan oikeudenmukaisuutta ja vastuuta (dharma).
Poliisin työ ja muut suojelujärjestelmät (rakṣaṇa-saṃsthāna) ovat välttämättömiä, jotta heikompien (durbala) oikeudet voidaan turvata ja maailma ei luisuisi kaaokseen.
Ennen Mahabharata-sotaa Krishna kävi lukuisia rauhanneuvotteluja (śānti-samvāda), mutta ne eivät tuottaneet tulosta (niḥphalā). Hän ei halunnut sotaa (yuddhaṃ na icchati), mutta näki, että ilman puolustautumista (svadharma rakṣaṇa), paha (pāpa) saisi vallan ja koko ihmiskunta (manuṣya-samāja) olisi vaarassa. Krishna kehotti puolustautumaan ja hävittämään pahan (pāpa-nāśa), ei väkivallan vuoksi sinänsä, vaan koska suojelu on heikompien (durbala) oikeus ja velvollisuus (dharma). Hänen opetuksensa muistuttavat meitä, että joskus puolustaminen on ainoa tapa estää laajempaa kärsimystä ja turvata yhteinen tulevaisuus.
Krishnan teot eivät olleet yllyttämistä, vaan vastuullista toimintaa (kartavya), joka suojelee viattomia (nirmala) ja ylläpitää oikeudenmukaisuutta (dharma). Hänen esimerkkinsä opettaa, että välinpitämättömyys ei ole hyve (anṛta), ja että heikompien suojeleminen oikeuttaa puolustamisen myös silloin, kun se näyttää vaikealta tai vaaralliselta. Krishna osoittaa meille, että väkivalta ei ole itsetarkoitus, vaan keino turvata heikompien elämä, yhteiskunnan järjestys (samāja-saṃsthiti) ja moraalinen oikeus (dharma) kukoistaa. - Anonyymi00106
Anonyymi00105 kirjoitti:
Jopa pasifismilla on rajansa; mitä tapahtuisi, jos poliisilaitos lakkautettaisiin
Kuten aiemmin lupasin, en enää aio reagoida Pureksijan vihamielisiin purkauksiin, vaikka olenkin vastannut niihin jo yli puoli vuotta, koska hän ei käyttänyt nimimerkkiä, ei edes täällä hindufoorumilla. Hänen viestinsä tunnistaa niiden sävystä, sillä ne sisältävät useita spesifisia sanoja, kuten ”enkunkielinen”, ”toksinen ”, ”misogynia” ja mieletön viha, jotka on suunnattu kaikkia miehiä vastaan.
Hän on ollut aktiivinen myös muilla foorumeilla, myös suomi24:n ulkopuolella; hän on ollut suomi24 ateismifoorumeilla, vaikka nykyään olen itse siellä ja muuallakin ehkä vain kerran parissa kuukaudessa. Hän on ollut ilman nimimerkkiä myös täällä, hindufoorulilla, ja edellä mainituista sanoista ja tyylistä hänet tunnistaa, mutta erityisesta suuresta vihasta miehiä vastaan.
Mahabharata-sota (Mahābhārata yuddha) ei ollut sattumanvarainen tapahtuma, eikä sen syyt ole yksinkertaisia. Krishna kehotti taistelemaan (yuddhaṃ), mutta hänen motiivinsa väärinymmärrettiin. Pureksija valitti, että Krishna yllytti sotaan (atra) (ilmeisesti siksi, hän on paha), mutta tämä näkemys unohtaa historian taustan ja sen, miksi sota todella syttyi.
Purekisja tuo esimerkkinä Gandhin, joka kieltäytyi kaikesta väkivallasta. Mutta hän ei ymmärrä, että vaikka me kunnioitamme Gandhia, hänen periaatteensa eivät aina suoraan sovellu tilanteisiin, joissa puolustaminen on ainoa tapa suojella heikompia (dharma rakṣaṇam).
Hän ei tiedä, että kun Gandhilta kysyttiin: "Jos huomaisit, että vaimoasi raiskataan tai tehdään vaimollesi pahaa, sekaantuisitko siihen?"
Gandhi vastasi, ettei sekaantuisi (na saṃlagneyeti), eli hän ei puolustaisi vaimoaan.
Tämä vastaus ei ole moraalinen ohje maailmalle, vaan henkilökohtainen periaate, joka korostaa väkivallattomuutta, ei vastuuta heikompien suojelemisesta.
Niille, jotka katsovat maailmaa näin, vihaajille (krodhī), heidän mielestään pitäisi lopettaa kaikki poliisi- ja vankilainstituutiot, ja antaa rikollisten hallita vapaasti.
Mutta todellisuus on toinen: rikollisia vastaan on olemassa laitokset, ja niiden puuttuminen johtaisi kaaokseen (anṛta) ja kärsimykseen koko maailmassa (lokasya duḥkha).
Vihaajan mielestä puolustamista (rakṣaṇa) ei olisi tarvita koskaan, vaan kaiki maat ovat vapaasta valloitettavia (jaya) ja ketään ei saisi puolustaa. Jos joku nyt hyökkäisi Suomeen, hänen mielestään kotimaata ei saisi puolustaa (rakṣā), koska se olisi väkivaltaa.
Hän ei tiedä, että jos puolustuskyvyttömiä (niḥśakti) ei suojella, rikolliset vähitellen ottavat haltuun koko maailman.
Siksi myös pasifismissakin (sarva-ahimsā) on rajansa (sīmā). Puolustaminen ei ole aggressiota (krodha), vaan oikeudenmukaisuutta ja vastuuta (dharma).
Poliisin työ ja muut suojelujärjestelmät (rakṣaṇa-saṃsthāna) ovat välttämättömiä, jotta heikompien (durbala) oikeudet voidaan turvata ja maailma ei luisuisi kaaokseen.
Ennen Mahabharata-sotaa Krishna kävi lukuisia rauhanneuvotteluja (śānti-samvāda), mutta ne eivät tuottaneet tulosta (niḥphalā). Hän ei halunnut sotaa (yuddhaṃ na icchati), mutta näki, että ilman puolustautumista (svadharma rakṣaṇa), paha (pāpa) saisi vallan ja koko ihmiskunta (manuṣya-samāja) olisi vaarassa. Krishna kehotti puolustautumaan ja hävittämään pahan (pāpa-nāśa), ei väkivallan vuoksi sinänsä, vaan koska suojelu on heikompien (durbala) oikeus ja velvollisuus (dharma). Hänen opetuksensa muistuttavat meitä, että joskus puolustaminen on ainoa tapa estää laajempaa kärsimystä ja turvata yhteinen tulevaisuus.
Krishnan teot eivät olleet yllyttämistä, vaan vastuullista toimintaa (kartavya), joka suojelee viattomia (nirmala) ja ylläpitää oikeudenmukaisuutta (dharma). Hänen esimerkkinsä opettaa, että välinpitämättömyys ei ole hyve (anṛta), ja että heikompien suojeleminen oikeuttaa puolustamisen myös silloin, kun se näyttää vaikealta tai vaaralliselta. Krishna osoittaa meille, että väkivalta ei ole itsetarkoitus, vaan keino turvata heikompien elämä, yhteiskunnan järjestys (samāja-saṃsthiti) ja moraalinen oikeus (dharma) kukoistaa.Heikompien suojeleminen (durbala rakṣaṇa)
Tämä on myös etiikan ydin.
Puolustuksen puute. Kuvitellaan maa, jota uhkaa hyökkäys, ja poliisijärjestelmä sekä muut suojelujärjestelmät ja koko maanpuolustus ovat lakkaaneet.
Jos ei ole puolustavia järjestelmiä, pāpa (paha) saa vallan ja heikompien oikeudet (durbala) menetetään.
Tämä johtaa loka-samsthiti-häiriöön eli maailman järjestyksen katoamiseen ja kaaokseen (anṛta).
Koko maailman hyvinvointi riippuu dharman ylläpitämisestä, ei vain yksilön hyvästä tahdosta. Kun yhteiskunnan suojelujärjestelmät puuttuvat, kaaos leviää nopeasti.
Jos ei puolusteta viattomia, rikolliset valtaavat maailman.
Jos heikompia ei suojella, kaikenlaiset rikolliset lisääntyvät.
Suojelujärjestelmät (rakṣaṇa-saṃsthāna) ovat välttämättömiä, jotta dharma ja maailmankaikkeuden järjestys pysyvät. - Anonyymi00107
Anonyymi00106 kirjoitti:
Heikompien suojeleminen (durbala rakṣaṇa)
Tämä on myös etiikan ydin.
Puolustuksen puute. Kuvitellaan maa, jota uhkaa hyökkäys, ja poliisijärjestelmä sekä muut suojelujärjestelmät ja koko maanpuolustus ovat lakkaaneet.
Jos ei ole puolustavia järjestelmiä, pāpa (paha) saa vallan ja heikompien oikeudet (durbala) menetetään.
Tämä johtaa loka-samsthiti-häiriöön eli maailman järjestyksen katoamiseen ja kaaokseen (anṛta).
Koko maailman hyvinvointi riippuu dharman ylläpitämisestä, ei vain yksilön hyvästä tahdosta. Kun yhteiskunnan suojelujärjestelmät puuttuvat, kaaos leviää nopeasti.
Jos ei puolusteta viattomia, rikolliset valtaavat maailman.
Jos heikompia ei suojella, kaikenlaiset rikolliset lisääntyvät.
Suojelujärjestelmät (rakṣaṇa-saṃsthāna) ovat välttämättömiä, jotta dharma ja maailmankaikkeuden järjestys pysyvät.Monet ymmärtävät väärin ajatuksen ahiṃsāsta eli väkivallattomuudesta, ikään kuin se tarkoittaisi täydellistä passiivisuutta kaikissa tilanteissa.
Jos poliisilaitos lakkautettaisiin kokonaan ja kaikki maanpuolustus purettaisiin, seuraukset eivät olisi utopiaa vaan vähitellen kasvava anṛta — järjestyksen hajoaminen. Kun rikolliset näkevät, ettei ole mitään seuraamuksia, pāpa lisääntyy nopeasti. Heikot (durbala), vanhukset, lapset ja puolustuskyvyttömät (niḥśakti) joutuvat ensimmäisinä kärsimään.
Jos esimerkiksi vieras valtio hyökkäisi maahan eikä kukaan puolustaisi kansaa, seurauksena olisi alistaminen, väkivalta, pelko ja lopulta yhteiskunnan romahtaminen. Täydellinen passiivisuus ei silloin poistaisi kärsimystä, vaan mahdollistaisi sen leviämisen.
Sama koskee poliisia. Jos kaikki lait poistettaisiin ja rikollisille annettaisiin täydellinen vapaus, vahvemmat hallitsisivat heikompia. Tämä muistuttaisi enemmän matsya-nyāyaa — “suurten kalojen lakia”, jossa vahva syö heikon. Dharma taas tarkoittaa juuri sitä, että heikompia suojellaan eikä jätetä kaaoksen armoille.
Todellinen myötätunto ei tarkoita sitä, että annetaan pahuuden tuhota viattomat. Myötätunto tarkoittaa myös sitä, että estetään adharma leviämästä. Joskus puolustaminen on välttämätöntä, jotta suurempi kärsimys voidaan estää. - Anonyymi00108
Anonyymi00107 kirjoitti:
Monet ymmärtävät väärin ajatuksen ahiṃsāsta eli väkivallattomuudesta, ikään kuin se tarkoittaisi täydellistä passiivisuutta kaikissa tilanteissa.
Jos poliisilaitos lakkautettaisiin kokonaan ja kaikki maanpuolustus purettaisiin, seuraukset eivät olisi utopiaa vaan vähitellen kasvava anṛta — järjestyksen hajoaminen. Kun rikolliset näkevät, ettei ole mitään seuraamuksia, pāpa lisääntyy nopeasti. Heikot (durbala), vanhukset, lapset ja puolustuskyvyttömät (niḥśakti) joutuvat ensimmäisinä kärsimään.
Jos esimerkiksi vieras valtio hyökkäisi maahan eikä kukaan puolustaisi kansaa, seurauksena olisi alistaminen, väkivalta, pelko ja lopulta yhteiskunnan romahtaminen. Täydellinen passiivisuus ei silloin poistaisi kärsimystä, vaan mahdollistaisi sen leviämisen.
Sama koskee poliisia. Jos kaikki lait poistettaisiin ja rikollisille annettaisiin täydellinen vapaus, vahvemmat hallitsisivat heikompia. Tämä muistuttaisi enemmän matsya-nyāyaa — “suurten kalojen lakia”, jossa vahva syö heikon. Dharma taas tarkoittaa juuri sitä, että heikompia suojellaan eikä jätetä kaaoksen armoille.
Todellinen myötätunto ei tarkoita sitä, että annetaan pahuuden tuhota viattomat. Myötätunto tarkoittaa myös sitä, että estetään adharma leviämästä. Joskus puolustaminen on välttämätöntä, jotta suurempi kärsimys voidaan estää.Tästä syystä sarva-ahiṃsālla on raja (sīmā). Yksilö voi henkilökohtaisesti hyväksyä kärsimyksen itselleen, kuten jotkut pyhät ihmiset tekevät, mutta yhteiskunnan johtajilla ei ole oikeutta jättää viattomia suojelematta. Muuten koko loka-saṃsthiti — maailman järjestys — alkaa hajota.
-------------------
Mitä tämä Kristuksen lause tarkoittaa Vedojen mukaan.
Prabhu vastaa:
Voidaanko Kristuksen saarnaa, jonka mukaan jos sinua lyödään toiselle poskelle, käännä toinenkin poski, pitää periaatteena, jonka mukaan loukkauksia on vältettävä?
KR 1933/-38
Matt. 5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin
Eli pitäisi oppia olemaan vastaamatta toisten loukkauksiin, olemaan vahvempi ja olemaan vastaamatta samalla tavalla. Itse asiassa se on harjoitus siitä, miten ei pidä ylläpitää konfliktia. Koska, sanotaan vaikka, että yksi sanoo "olet typerys", toinen sanoo "olet typerys". Ja se siitä, tässä konflikti jatkuu ja jatkuu.
Nyt se on aluksi sanallinen loukkaus. Sitten nyrkkejä ja muuta. Tai jotain muita tapoja. Eli pointti on se, että niin kauan kuin molemmat osapuolet tukevat konfliktia, vastaavat loukkauksella loukkaukseen, se leimahtaa vain lisää, kunnes toinen konfliktin osanottajista, se järkevin, tajuaa, että olisi parempi joko pyytää anteeksi tai yksinkertaisesti vetäytyä konfliktista, olla tukematta sitä enää.
”Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin” - tämä on sellainen brahmanilainen lähestymistapa, joka ei ehkä sovi kaikille, mutta siitä huolimatta se on hyvää tapa konfliktin lopettamiseksi heti alussa, niin että hyökkääjällä ei ole enää sellaista halua tehdä pahaa toiselle.
Se soveltuu siis enemmän brahmaneille, jotka ovat taipuvaisempia anteeksiantoon kuin muut.
Kshatriya-tyyppiset ihmiset eivät pysty siihen. Heillä ei myöskään ole oikeutta toimia niin.
Oletetaan, että jos yksi maa hyökkää toisen maan kimppuun ja hallitsija sanoo:
" Olette jo lyöneet meitä yhdelle poskelle, käännämme nyt myös toisen posken, olette jo ottaneet meiltä jotakin pois, käännämme myös toisen posken, ja nyt voitte ottaa meiltä kaiken muunkin pois".
On aivan selvää, ettei yksikään hallitsija, yksikään kshatriya toimi niin. Tämä lause "käännä toinen poski" on hyvä, mutta EI OLE YLEISPÄTEVÄ kaikissa tapauksissa. On siis tapauksia, jossa se ei toimi. Kshatriyan luonne ja velvollisuus ei salli tehdä niin.
Niinpä se on todennäköisemmin tarkoitettu yksinomaan brahmanistisille ihmisille ja tapauksissa, joissa muut eivät loukkaannu millään tavalla tuosta päätöksestä. Kshatriyan velvollisuus on suojella kansaa.
Jos kyse on puhtaasti minun poskistani, niin, olkaa hyvä - lyö minua yhteen, nyt lyö minua toiseen poskeen. Itse voin kyllä ottaa sen noin.
Mutta jos joku loukkaa perheenjäseniäni, tai jopa maatani, minulla on erilainen lähestymistapa. Koska tässä tapauksessa PUOLUSTUSDHARMANI PITÄISI AKTIVOITUA. Voin nähdä vaikkapa oman karmani siinä, että minua lyödään toiselle poskelle, mutta jos sama tapahtuu perheenjäsenilleni, tai maalleni, minulla ei ole oikeutta suhtautua siihen sillä tavalla. KOSKA MINULLA ON SUOJELIJAN DHARMA.
Tämä kyky olla tukematta konfliktia on nöyryyden idea. Tätä sääntöä ei kuitenkaan voida noudattaa kaikissa tilanteissa; PAIKKA, AIKA JA OLOSUHTEET on otettava huomioon. - Anonyymi00109
Anonyymi00108 kirjoitti:
Tästä syystä sarva-ahiṃsālla on raja (sīmā). Yksilö voi henkilökohtaisesti hyväksyä kärsimyksen itselleen, kuten jotkut pyhät ihmiset tekevät, mutta yhteiskunnan johtajilla ei ole oikeutta jättää viattomia suojelematta. Muuten koko loka-saṃsthiti — maailman järjestys — alkaa hajota.
-------------------
Mitä tämä Kristuksen lause tarkoittaa Vedojen mukaan.
Prabhu vastaa:
Voidaanko Kristuksen saarnaa, jonka mukaan jos sinua lyödään toiselle poskelle, käännä toinenkin poski, pitää periaatteena, jonka mukaan loukkauksia on vältettävä?
KR 1933/-38
Matt. 5:39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin
Eli pitäisi oppia olemaan vastaamatta toisten loukkauksiin, olemaan vahvempi ja olemaan vastaamatta samalla tavalla. Itse asiassa se on harjoitus siitä, miten ei pidä ylläpitää konfliktia. Koska, sanotaan vaikka, että yksi sanoo "olet typerys", toinen sanoo "olet typerys". Ja se siitä, tässä konflikti jatkuu ja jatkuu.
Nyt se on aluksi sanallinen loukkaus. Sitten nyrkkejä ja muuta. Tai jotain muita tapoja. Eli pointti on se, että niin kauan kuin molemmat osapuolet tukevat konfliktia, vastaavat loukkauksella loukkaukseen, se leimahtaa vain lisää, kunnes toinen konfliktin osanottajista, se järkevin, tajuaa, että olisi parempi joko pyytää anteeksi tai yksinkertaisesti vetäytyä konfliktista, olla tukematta sitä enää.
”Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin” - tämä on sellainen brahmanilainen lähestymistapa, joka ei ehkä sovi kaikille, mutta siitä huolimatta se on hyvää tapa konfliktin lopettamiseksi heti alussa, niin että hyökkääjällä ei ole enää sellaista halua tehdä pahaa toiselle.
Se soveltuu siis enemmän brahmaneille, jotka ovat taipuvaisempia anteeksiantoon kuin muut.
Kshatriya-tyyppiset ihmiset eivät pysty siihen. Heillä ei myöskään ole oikeutta toimia niin.
Oletetaan, että jos yksi maa hyökkää toisen maan kimppuun ja hallitsija sanoo:
" Olette jo lyöneet meitä yhdelle poskelle, käännämme nyt myös toisen posken, olette jo ottaneet meiltä jotakin pois, käännämme myös toisen posken, ja nyt voitte ottaa meiltä kaiken muunkin pois".
On aivan selvää, ettei yksikään hallitsija, yksikään kshatriya toimi niin. Tämä lause "käännä toinen poski" on hyvä, mutta EI OLE YLEISPÄTEVÄ kaikissa tapauksissa. On siis tapauksia, jossa se ei toimi. Kshatriyan luonne ja velvollisuus ei salli tehdä niin.
Niinpä se on todennäköisemmin tarkoitettu yksinomaan brahmanistisille ihmisille ja tapauksissa, joissa muut eivät loukkaannu millään tavalla tuosta päätöksestä. Kshatriyan velvollisuus on suojella kansaa.
Jos kyse on puhtaasti minun poskistani, niin, olkaa hyvä - lyö minua yhteen, nyt lyö minua toiseen poskeen. Itse voin kyllä ottaa sen noin.
Mutta jos joku loukkaa perheenjäseniäni, tai jopa maatani, minulla on erilainen lähestymistapa. Koska tässä tapauksessa PUOLUSTUSDHARMANI PITÄISI AKTIVOITUA. Voin nähdä vaikkapa oman karmani siinä, että minua lyödään toiselle poskelle, mutta jos sama tapahtuu perheenjäsenilleni, tai maalleni, minulla ei ole oikeutta suhtautua siihen sillä tavalla. KOSKA MINULLA ON SUOJELIJAN DHARMA.
Tämä kyky olla tukematta konfliktia on nöyryyden idea. Tätä sääntöä ei kuitenkaan voida noudattaa kaikissa tilanteissa; PAIKKA, AIKA JA OLOSUHTEET on otettava huomioon.Mahābhārata-yuddha ei ollut sattumanvarainen historiallinen tragedia eikä myöskään yksinkertainen kertomus “hyvien” ja “pahojen” välisestä sodasta, kyse oli syvästä dhārmisesta kriisistä, jossa koko yhteiskunnallinen järjestys (loka-saṁsthiti) oli romahtamaisillaan.
Kun adharma alkaa hallita yhteiskuntaa, eikä oikeutta enää kunnioiteta, seurauksena ei ole vain poliittinen sekasorto, vaan ihmisten tietoisuuden asteittainen rappeutuminen. Kun yhteiskunta menettää yhteytensä dharmaan, ihmisen alemmat taipumukset — ahneus, viha, vallanhimo ja julmuus — alkavat hallita kollektiivista tietoisuutta.
Monet ymmärtävät ahiṁsān pinnallisesti. He kuvittelevat, että henkinen elämä tarkoittaa täydellistä passiivisuutta kaikissa tilanteissa. Mutta filosofiamme ei opeta sellaista yksinkertaistettua moraalia. Jos rikollinen hyökkää puolustuskyvyttömiä vastaan ja kaikki vain katsovat sivusta “väkivallattomuuden” nimissä, silloin passiivisuudesta tulee itse asiassa osallisuutta kärsimykseen.
Tästä syystä poliisilaitoksia, oikeusjärjestelmiä ja maanpuolustusta ei voida täysin poistaa nykyisestä maailmasta. Niiden väärinkäyttö on mahdollista, mutta niiden täydellinen puuttuminen johtaisi vielä suurempaan kärsimykseen (duḥkha).
Pelkkä passiivisuus ei aina ole rakkautta. Joskus rakkaus suojelee. Joskus myötätunto asettaa rajoja pahuudelle. Ja joskus dharma vaatii puolustamaan viattomia, jotta maailma ei vajoa täydelliseen pimeyteen. - Anonyymi00110
Anonyymi00109 kirjoitti:
Mahābhārata-yuddha ei ollut sattumanvarainen historiallinen tragedia eikä myöskään yksinkertainen kertomus “hyvien” ja “pahojen” välisestä sodasta, kyse oli syvästä dhārmisesta kriisistä, jossa koko yhteiskunnallinen järjestys (loka-saṁsthiti) oli romahtamaisillaan.
Kun adharma alkaa hallita yhteiskuntaa, eikä oikeutta enää kunnioiteta, seurauksena ei ole vain poliittinen sekasorto, vaan ihmisten tietoisuuden asteittainen rappeutuminen. Kun yhteiskunta menettää yhteytensä dharmaan, ihmisen alemmat taipumukset — ahneus, viha, vallanhimo ja julmuus — alkavat hallita kollektiivista tietoisuutta.
Monet ymmärtävät ahiṁsān pinnallisesti. He kuvittelevat, että henkinen elämä tarkoittaa täydellistä passiivisuutta kaikissa tilanteissa. Mutta filosofiamme ei opeta sellaista yksinkertaistettua moraalia. Jos rikollinen hyökkää puolustuskyvyttömiä vastaan ja kaikki vain katsovat sivusta “väkivallattomuuden” nimissä, silloin passiivisuudesta tulee itse asiassa osallisuutta kärsimykseen.
Tästä syystä poliisilaitoksia, oikeusjärjestelmiä ja maanpuolustusta ei voida täysin poistaa nykyisestä maailmasta. Niiden väärinkäyttö on mahdollista, mutta niiden täydellinen puuttuminen johtaisi vielä suurempaan kärsimykseen (duḥkha).
Pelkkä passiivisuus ei aina ole rakkautta. Joskus rakkaus suojelee. Joskus myötätunto asettaa rajoja pahuudelle. Ja joskus dharma vaatii puolustamaan viattomia, jotta maailma ei vajoa täydelliseen pimeyteen.Jos esimerkiksi joku näkee, että viatonta ihmistä pahoinpidellään, raiskataan tai tapetaan, ja hänellä olisi mahdollisuus estää se mutta hän ei tee mitään, etiikan näkökulmasta kyse ei ole neutraaliudesta.
Se on hiljaista hyväksyntää väkivallalle. Puuttumattomuus muuttuu silloin osallisuudeksi väkivaltaan.
Vaikka henkilö itse ei fyysisesti löisi ketään, hänen passiivisuutensa mahdollistaa väkivallan jatkumisen.
Tämä on erittäin syvä moraalinen periaate. Ihmiset kuvittelevat usein, että väkivalta tarkoittaa vain aktiivista fyysistä vahingoittamista. Mutta śāstrinen näkökulma menee syvemmälle: myös välinpitämättömyys voi olla väkivaltaa, jos se sallii pahuuden tuhota viattomia. Jos joku voisi suojella heikompaa mutta kieltäytyy toimimasta “puolueettomuuden” tai väärin ymmärretyn ahiṁsān nimissä, hän ei todellisuudessa ole täysin väkivallaton. Hänen passiivisuutensa ruokkii adharmaa.
Tästä syystä filosofiamme ei opeta naiivia pasifismia. Se ei opeta, että pahuuden pitäisi antaa levitä esteettä. Jos koko yhteiskunta omaksuisi ajatuksen, ettei rikollisia saa pysäyttää eikä ketään saa puolustaa, seurauksena ei olisi rauha vaan matsya-nyāya — vahvemman laki. Julmimmat ja häikäilemättömimmät ihmiset saisivat vallan, koska hyvät ihmiset vetäytyisivät vastuustaan.
Hiljainen sivustakatsojan rooli ei ole moraalisesti neutraali tila. Tämä on hyvin syvä ja usein väärinymmärretty kohta dharmassa. Monet kuvittelevat, että niin kauan kuin ihminen itse ei fyysisesti tee pahaa, hän pysyy puhtaana vastuusta. Mutta śāstrinen ymmärrys menee paljon syvemmälle kuin pelkkä ulkoinen toiminta.
Jos ihminen näkee adharmaa — väkivaltaa, hyväksikäyttöä, julmuutta tai viattomien kärsimystä — ja hänellä olisi mahdollisuus ainakin yrittää estää se, mutta hän tietoisesti pysyy passiivisena, hänen hiljaisuutensa alkaa palvella itse väkivaltaa. Silloin kyse ei enää ole pelkästä “tekemättä jättämisestä”. Puuttumattomuudesta tulee olosuhde, joka mahdollistaa pahuuden jatkumisen.
Jotain sentään "sivullinenkin" voi tehdä, vaikka vain hälyttää poliisit paikalle
Opettajamme selittävät, että adharma ei kasva ainoastaan pahojen ihmisten aktiivisuuden vuoksi. Se kasvaa myös silloin, kun hyvät ihmiset vetäytyvät vastuustaan. Tämä on yksi Kali-yugan vaarallisimmista piirteistä: ihmiset alkavat kutsua välinpitämättömyyttä “rauhaksi” ja pelkoa “väkivallattomuudeksi”.
Todellisuudessa hiljainen sivustakatsoja voi tiedostamattaan rohkaista väkivaltaa enemmän kuin ymmärtääkään. Kun rikollinen, tyranni tai väkivaltainen ihminen huomaa, ettei kukaan puutu hänen toimintaansa, hän saa siitä psykologisen ja karmisen vahvistuksen. Hän alkaa tuntea, ettei hänen tekojaan pysäytetä. Silloin hiljaisuudesta tulee eräänlainen näkymätön hyväksyntä.
Tästä syystä puuttumattomuus voi joskus olla hienovarainen väkivallan muoto. Ei siksi, että sivustakatsoja itse löisi ketään, vaan siksi, että hänen passiivisuutensa antaa väkivallalle tilan kasvaa.Se ei rajoitu vain siihen, mitä itse tekee käsillään; vastuu liittyy myös siihen, mitä sallii tapahtuvan silloin, kun voisi auttaa.
Jos esimerkiksi joku näkisi lapsen joutuvan pahoinpitelyn kohteeksi eikä tekisi mitään, useimmat ihmiset tuntisivat intuitiivisesti, että jokin on moraalisesti väärin. Miksi? Koska sydän ymmärtää luonnollisesti, että täydellinen välinpitämättömyys viattoman kärsimyksestä ei ole puhtautta vaan kovettumista. Tällainen sydämen kovettuminen nähdään tamas-guṇan vaikutuksena — tietoisuuden pimenemisenä.
Siksi todellinen ahiṁsā ei tarkoita passiivista sivusta katsomista samalla kun adharma leviää. Todellinen ahiṁsā tarkoittaa sitä, ettei tarpeettomasti aiheuta kärsimystä, mutta myös sitä, ettei salli tarpeettoman kärsimyksen jatkua silloin, kun sitä voisi estää. Tämä on paljon syvempi ymmärrys kuin pelkkä ulkoinen väkivallattomuus.
Tästä syystä suojelu (rakṣaṇa) ei ole alempi moraalinen periaate kuin myötätunto — se on myötätunnon ilmentymä. Jos ihminen todella tuntee myötätuntoa viattomia kohtaan, hän ei voi täysin välinpitämättömästi katsoa heidän tuhoamistaan.
Kali-yugan ongelma ei ole vain se, että pahuutta on olemassa. Ongelma on myös se, että monet hyvät ihmiset lamaantuvat, vetäytyvät ja kutsuvat passiivisuutta “henkisyydeksi”. Mutta todellinen henkinen tietoisuus ei ole todellisuudesta pakenemista. Se on kykyä nähdä, milloin lempeys riittää ja milloin dharma vaatii suojelemaan muita.
Siksi joskus hiljaisuus ei ole rauhaa. Joskus hiljaisuus suojelee väkivaltaa enemmän kuin sanat koskaan voisivat. - Anonyymi00116
Anonyymi00110 kirjoitti:
Jos esimerkiksi joku näkee, että viatonta ihmistä pahoinpidellään, raiskataan tai tapetaan, ja hänellä olisi mahdollisuus estää se mutta hän ei tee mitään, etiikan näkökulmasta kyse ei ole neutraaliudesta.
Se on hiljaista hyväksyntää väkivallalle. Puuttumattomuus muuttuu silloin osallisuudeksi väkivaltaan.
Vaikka henkilö itse ei fyysisesti löisi ketään, hänen passiivisuutensa mahdollistaa väkivallan jatkumisen.
Tämä on erittäin syvä moraalinen periaate. Ihmiset kuvittelevat usein, että väkivalta tarkoittaa vain aktiivista fyysistä vahingoittamista. Mutta śāstrinen näkökulma menee syvemmälle: myös välinpitämättömyys voi olla väkivaltaa, jos se sallii pahuuden tuhota viattomia. Jos joku voisi suojella heikompaa mutta kieltäytyy toimimasta “puolueettomuuden” tai väärin ymmärretyn ahiṁsān nimissä, hän ei todellisuudessa ole täysin väkivallaton. Hänen passiivisuutensa ruokkii adharmaa.
Tästä syystä filosofiamme ei opeta naiivia pasifismia. Se ei opeta, että pahuuden pitäisi antaa levitä esteettä. Jos koko yhteiskunta omaksuisi ajatuksen, ettei rikollisia saa pysäyttää eikä ketään saa puolustaa, seurauksena ei olisi rauha vaan matsya-nyāya — vahvemman laki. Julmimmat ja häikäilemättömimmät ihmiset saisivat vallan, koska hyvät ihmiset vetäytyisivät vastuustaan.
Hiljainen sivustakatsojan rooli ei ole moraalisesti neutraali tila. Tämä on hyvin syvä ja usein väärinymmärretty kohta dharmassa. Monet kuvittelevat, että niin kauan kuin ihminen itse ei fyysisesti tee pahaa, hän pysyy puhtaana vastuusta. Mutta śāstrinen ymmärrys menee paljon syvemmälle kuin pelkkä ulkoinen toiminta.
Jos ihminen näkee adharmaa — väkivaltaa, hyväksikäyttöä, julmuutta tai viattomien kärsimystä — ja hänellä olisi mahdollisuus ainakin yrittää estää se, mutta hän tietoisesti pysyy passiivisena, hänen hiljaisuutensa alkaa palvella itse väkivaltaa. Silloin kyse ei enää ole pelkästä “tekemättä jättämisestä”. Puuttumattomuudesta tulee olosuhde, joka mahdollistaa pahuuden jatkumisen.
Jotain sentään "sivullinenkin" voi tehdä, vaikka vain hälyttää poliisit paikalle
Opettajamme selittävät, että adharma ei kasva ainoastaan pahojen ihmisten aktiivisuuden vuoksi. Se kasvaa myös silloin, kun hyvät ihmiset vetäytyvät vastuustaan. Tämä on yksi Kali-yugan vaarallisimmista piirteistä: ihmiset alkavat kutsua välinpitämättömyyttä “rauhaksi” ja pelkoa “väkivallattomuudeksi”.
Todellisuudessa hiljainen sivustakatsoja voi tiedostamattaan rohkaista väkivaltaa enemmän kuin ymmärtääkään. Kun rikollinen, tyranni tai väkivaltainen ihminen huomaa, ettei kukaan puutu hänen toimintaansa, hän saa siitä psykologisen ja karmisen vahvistuksen. Hän alkaa tuntea, ettei hänen tekojaan pysäytetä. Silloin hiljaisuudesta tulee eräänlainen näkymätön hyväksyntä.
Tästä syystä puuttumattomuus voi joskus olla hienovarainen väkivallan muoto. Ei siksi, että sivustakatsoja itse löisi ketään, vaan siksi, että hänen passiivisuutensa antaa väkivallalle tilan kasvaa.Se ei rajoitu vain siihen, mitä itse tekee käsillään; vastuu liittyy myös siihen, mitä sallii tapahtuvan silloin, kun voisi auttaa.
Jos esimerkiksi joku näkisi lapsen joutuvan pahoinpitelyn kohteeksi eikä tekisi mitään, useimmat ihmiset tuntisivat intuitiivisesti, että jokin on moraalisesti väärin. Miksi? Koska sydän ymmärtää luonnollisesti, että täydellinen välinpitämättömyys viattoman kärsimyksestä ei ole puhtautta vaan kovettumista. Tällainen sydämen kovettuminen nähdään tamas-guṇan vaikutuksena — tietoisuuden pimenemisenä.
Siksi todellinen ahiṁsā ei tarkoita passiivista sivusta katsomista samalla kun adharma leviää. Todellinen ahiṁsā tarkoittaa sitä, ettei tarpeettomasti aiheuta kärsimystä, mutta myös sitä, ettei salli tarpeettoman kärsimyksen jatkua silloin, kun sitä voisi estää. Tämä on paljon syvempi ymmärrys kuin pelkkä ulkoinen väkivallattomuus.
Tästä syystä suojelu (rakṣaṇa) ei ole alempi moraalinen periaate kuin myötätunto — se on myötätunnon ilmentymä. Jos ihminen todella tuntee myötätuntoa viattomia kohtaan, hän ei voi täysin välinpitämättömästi katsoa heidän tuhoamistaan.
Kali-yugan ongelma ei ole vain se, että pahuutta on olemassa. Ongelma on myös se, että monet hyvät ihmiset lamaantuvat, vetäytyvät ja kutsuvat passiivisuutta “henkisyydeksi”. Mutta todellinen henkinen tietoisuus ei ole todellisuudesta pakenemista. Se on kykyä nähdä, milloin lempeys riittää ja milloin dharma vaatii suojelemaan muita.
Siksi joskus hiljaisuus ei ole rauhaa. Joskus hiljaisuus suojelee väkivaltaa enemmän kuin sanat koskaan voisivat.Emme siksi määrittele ahiṁsāa pelkästään fyysisen toiminnan tasolla.
Ahimsa ei tarkoita aina täydellistä passiivisuutta. Jos hyökkäys tapahtuu puolustuskyvyttömiä vastaan, passiivisuus muuttuu osallisuudeksi kärsimykseen.
Passiivisuus voi olla väkivaltaa.
Jos joku näkee viattoman kärsivän ja voisi auttaa, mutta ei tee mitään, hänen tekemättömyytensä mahdollistaa adharmaa:n jatkumisen.
Tämä on syvällinen ero länsimaisen “älä tee pahaa” -ajattelun ja vedisen moraalikäsityksen välillä: vastuuseen kuuluu myös se, mitä sallii tapahtuvan.
Todellinen ahiṁsā on aktiivista. Se ei tarkoita, että pitäisi olla naiivi pasifisti.
Todellinen väkivallattomuus sisältää sekä fyysisen väkivallan välttämisen että sen estämisen, ettei viatonta kohdella kaltoin.
Väkivalta, joka perustuu vihaan, vallanhimoon tai nautintoon, on adharmaa.
Toisten suojeleminen, ilman henkilökohtaista vihaa, on dharmista toimintaa, vaikka siinä jouduttaisiin käyttämään voimaa.
Kṣatriya-dharma ja yhteiskunnallinen vastuu. Suojelun tehtävä on dharmassa tärkeä: se ei ole alempi moraalinen arvo kuin myötätunto.
Passiivisuus “täydellisen väkivallattomuuden” nimissä voi olla väline, jonka kautta paha leviää.
"Hyvät" ihmiset vetäytyvät vastuusta ja kutsuvat passiivisuutta henkisyydeksi, mikä vahvistaa pahuutta.
Näin hiljaisuus ei aina ole rauhaa, vaan joskus se suojelee väkivaltaa.
Kun Gandhilta kysyttiin: "Jos huomaisit, että vaimoasi raiskataan tai tehdään vaimollesi pahaa, sekaantuisitko siihen?"
Gandhi vastasi, ettei sekaantuisi (na saṃlagneyeti), eli hän ei puolustaisi vaimoaan.
Gandhi vastasi teoreettisesti, ettei hän puuttuisi suoraan väkivaltaiseen tilanteeseen, esimerkiksi jos vaimoa uhattaisiin. Hänen tarkoituksensa oli säilyttää täydellinen väkivallattomuus (ahiṁsā), mutta tämä luo moraalisesti erittäin monimutkaisen tilanteen.
Väkivaltaan puuttumatta jättäminen voi itsessään olla väkivaltaa, jos henkilöllä on mahdollisuus estää kärsimystä.
Tässä tapauksessa, jos Gandhi olisi voinut suojella vaimoaan, mutta ei olisi tehnyt mitään, hänen passiivisuutensa olisi sallinut väkivallan jatkua. Tästä näkökulmasta passiivisuus muuttuu väkivallan muodoiksi, koska se antaa pahuudelle tilaa vahvistua.
Ahiṁsā ei ole pelkkä oman fyysisen väkivallan välttäminen, vaan myös vastuullisuus estää tarpeetonta kärsimystä silloin, kun siihen on mahdollisuus.
Eli: vaikka Gandhi itse ei olisi lyönyt ketään, hänen puuttumatta jättäminen olisi epäsuorasti osallistumista väkivaltaan, jos hänellä olisi ollut todellinen mahdollisuus estää se ilman vihaa tai kostoa.
Eli kyllä: teoreettisesti, jos hänellä (Gandhilla) olisi ollut mahdollisuus estää väkivalta eikä hän olisi tehnyt mitään, se olisi väkivaltaista.
Jos Gandhi (teoreettisesti) ei olisi suojellut vaimoaan, vaikka hänellä olisi ollut siihen mahdollisuus, hänen toimintansa olisi ollut moraalisesti väkivaltaista. Anonyymi00105 kirjoitti:
Jopa pasifismilla on rajansa; mitä tapahtuisi, jos poliisilaitos lakkautettaisiin
Kuten aiemmin lupasin, en enää aio reagoida Pureksijan vihamielisiin purkauksiin, vaikka olenkin vastannut niihin jo yli puoli vuotta, koska hän ei käyttänyt nimimerkkiä, ei edes täällä hindufoorumilla. Hänen viestinsä tunnistaa niiden sävystä, sillä ne sisältävät useita spesifisia sanoja, kuten ”enkunkielinen”, ”toksinen ”, ”misogynia” ja mieletön viha, jotka on suunnattu kaikkia miehiä vastaan.
Hän on ollut aktiivinen myös muilla foorumeilla, myös suomi24:n ulkopuolella; hän on ollut suomi24 ateismifoorumeilla, vaikka nykyään olen itse siellä ja muuallakin ehkä vain kerran parissa kuukaudessa. Hän on ollut ilman nimimerkkiä myös täällä, hindufoorulilla, ja edellä mainituista sanoista ja tyylistä hänet tunnistaa, mutta erityisesta suuresta vihasta miehiä vastaan.
Mahabharata-sota (Mahābhārata yuddha) ei ollut sattumanvarainen tapahtuma, eikä sen syyt ole yksinkertaisia. Krishna kehotti taistelemaan (yuddhaṃ), mutta hänen motiivinsa väärinymmärrettiin. Pureksija valitti, että Krishna yllytti sotaan (atra) (ilmeisesti siksi, hän on paha), mutta tämä näkemys unohtaa historian taustan ja sen, miksi sota todella syttyi.
Purekisja tuo esimerkkinä Gandhin, joka kieltäytyi kaikesta väkivallasta. Mutta hän ei ymmärrä, että vaikka me kunnioitamme Gandhia, hänen periaatteensa eivät aina suoraan sovellu tilanteisiin, joissa puolustaminen on ainoa tapa suojella heikompia (dharma rakṣaṇam).
Hän ei tiedä, että kun Gandhilta kysyttiin: "Jos huomaisit, että vaimoasi raiskataan tai tehdään vaimollesi pahaa, sekaantuisitko siihen?"
Gandhi vastasi, ettei sekaantuisi (na saṃlagneyeti), eli hän ei puolustaisi vaimoaan.
Tämä vastaus ei ole moraalinen ohje maailmalle, vaan henkilökohtainen periaate, joka korostaa väkivallattomuutta, ei vastuuta heikompien suojelemisesta.
Niille, jotka katsovat maailmaa näin, vihaajille (krodhī), heidän mielestään pitäisi lopettaa kaikki poliisi- ja vankilainstituutiot, ja antaa rikollisten hallita vapaasti.
Mutta todellisuus on toinen: rikollisia vastaan on olemassa laitokset, ja niiden puuttuminen johtaisi kaaokseen (anṛta) ja kärsimykseen koko maailmassa (lokasya duḥkha).
Vihaajan mielestä puolustamista (rakṣaṇa) ei olisi tarvita koskaan, vaan kaiki maat ovat vapaasta valloitettavia (jaya) ja ketään ei saisi puolustaa. Jos joku nyt hyökkäisi Suomeen, hänen mielestään kotimaata ei saisi puolustaa (rakṣā), koska se olisi väkivaltaa.
Hän ei tiedä, että jos puolustuskyvyttömiä (niḥśakti) ei suojella, rikolliset vähitellen ottavat haltuun koko maailman.
Siksi myös pasifismissakin (sarva-ahimsā) on rajansa (sīmā). Puolustaminen ei ole aggressiota (krodha), vaan oikeudenmukaisuutta ja vastuuta (dharma).
Poliisin työ ja muut suojelujärjestelmät (rakṣaṇa-saṃsthāna) ovat välttämättömiä, jotta heikompien (durbala) oikeudet voidaan turvata ja maailma ei luisuisi kaaokseen.
Ennen Mahabharata-sotaa Krishna kävi lukuisia rauhanneuvotteluja (śānti-samvāda), mutta ne eivät tuottaneet tulosta (niḥphalā). Hän ei halunnut sotaa (yuddhaṃ na icchati), mutta näki, että ilman puolustautumista (svadharma rakṣaṇa), paha (pāpa) saisi vallan ja koko ihmiskunta (manuṣya-samāja) olisi vaarassa. Krishna kehotti puolustautumaan ja hävittämään pahan (pāpa-nāśa), ei väkivallan vuoksi sinänsä, vaan koska suojelu on heikompien (durbala) oikeus ja velvollisuus (dharma). Hänen opetuksensa muistuttavat meitä, että joskus puolustaminen on ainoa tapa estää laajempaa kärsimystä ja turvata yhteinen tulevaisuus.
Krishnan teot eivät olleet yllyttämistä, vaan vastuullista toimintaa (kartavya), joka suojelee viattomia (nirmala) ja ylläpitää oikeudenmukaisuutta (dharma). Hänen esimerkkinsä opettaa, että välinpitämättömyys ei ole hyve (anṛta), ja että heikompien suojeleminen oikeuttaa puolustamisen myös silloin, kun se näyttää vaikealta tai vaaralliselta. Krishna osoittaa meille, että väkivalta ei ole itsetarkoitus, vaan keino turvata heikompien elämä, yhteiskunnan järjestys (samāja-saṃsthiti) ja moraalinen oikeus (dharma) kukoistaa.En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä.
Olisikin toinen asia jos kyseessä olisi puolustautuminen, mutta Gitan sota ei ole puolustautumista, vaan kunniakulttuuria, ja jos olen väärässä, niin ole hyvä ja osoita kuka hyökkäsi luvatta toisen maaperälle Pandavien taistelussa. Epäilen, ettei kukaan.
Lisäksi eikö jumalalla pitäisi olla muita keinoja ratkaista kriisit kansojen välillä kuin väkivalta jos hän voi ja tietää kaiken?- Anonyymi00117
Pureksija kirjoitti:
En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä.
Olisikin toinen asia jos kyseessä olisi puolustautuminen, mutta Gitan sota ei ole puolustautumista, vaan kunniakulttuuria, ja jos olen väärässä, niin ole hyvä ja osoita kuka hyökkäsi luvatta toisen maaperälle Pandavien taistelussa. Epäilen, ettei kukaan.
Lisäksi eikö jumalalla pitäisi olla muita keinoja ratkaista kriisit kansojen välillä kuin väkivalta jos hän voi ja tietää kaiken?"En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä."
Olet ja erittäin laajasti. - Anonyymi00118
Anonyymi00117 kirjoitti:
"En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä."
Olet ja erittäin laajasti."En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä."
Olet ja erittäin laajasti.
Sinulla on oikeus ajatella mitä haluat; et tiedä mitään Mahabharataan johtaneista tapahtumista – jotka ulottuvat yli 145 vuoden ajalle ennen taistelua – ja sitä paitsi, tämä oli viimeinen kommenttini sinulle. En edes lue enää viestejäsi, koska olen luvannut, etten lue niitä, ainakaan niitä, joissa on käyttäjänimesi; tunnistan kuitenkin vihamieliset kommenttisi ilman käyttäjänimeäsi; ja jos taas tunnistan, en edes lue niitä enää, Sitä paitsi Jumaa ei tarvitse puolustusta, joten en aio puolustaa häntä. Hän ei tarvitse puolustusta. Voit rypeä miestenvihassasi niin paljon kuin haluat; vihaat Krishnaa, koska hän ei ole nainen – olkoon vihasi voittoisa, voimia miesvihaan! - Anonyymi00119
Anonyymi00118 kirjoitti:
"En ole kommentoinut ilman nimimerkkiä."
Olet ja erittäin laajasti.
Sinulla on oikeus ajatella mitä haluat; et tiedä mitään Mahabharataan johtaneista tapahtumista – jotka ulottuvat yli 145 vuoden ajalle ennen taistelua – ja sitä paitsi, tämä oli viimeinen kommenttini sinulle. En edes lue enää viestejäsi, koska olen luvannut, etten lue niitä, ainakaan niitä, joissa on käyttäjänimesi; tunnistan kuitenkin vihamieliset kommenttisi ilman käyttäjänimeäsi; ja jos taas tunnistan, en edes lue niitä enää, Sitä paitsi Jumaa ei tarvitse puolustusta, joten en aio puolustaa häntä. Hän ei tarvitse puolustusta. Voit rypeä miestenvihassasi niin paljon kuin haluat; vihaat Krishnaa, koska hän ei ole nainen – olkoon vihasi voittoisa, voimia miesvihaan!Hopseli kopseli, johtuuko sen vanhan luntun intensiivinen viha miespuolisia kohtaan hänen omasta isästään?
- Anonyymi00120
Anonyymi00119 kirjoitti:
Hopseli kopseli, johtuuko sen vanhan luntun intensiivinen viha miespuolisia kohtaan hänen omasta isästään?
Huora se on!
- Anonyymi00121
Anonyymi00120 kirjoitti:
Huora se on!
En tiedä, mutta kun hän käytti toista nimimerkkiään, Verum_an_falsum: hän kirjoitti: ”Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen.”
- Anonyymi00122
Anonyymi00121 kirjoitti:
En tiedä, mutta kun hän käytti toista nimimerkkiään, Verum_an_falsum: hän kirjoitti: ”Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen.”
Tunnistin hänet heti, kun hän ilmestyi tänne käyttäjätunnuksella Pureksija, ja hän oli kirjoittanut myös aiemmalla nimimerkillään: ”Adi Shakti ilmestyi minulle.” Kun otin asian esille, hän väitti vitsailleensa, mutta se ei ollut vitsi– hän todella uskoo siihen. No, Shakti on nainen, tärkeintä että ole mies.
- Anonyymi00123
Anonyymi00122 kirjoitti:
Tunnistin hänet heti, kun hän ilmestyi tänne käyttäjätunnuksella Pureksija, ja hän oli kirjoittanut myös aiemmalla nimimerkillään: ”Adi Shakti ilmestyi minulle.” Kun otin asian esille, hän väitti vitsailleensa, mutta se ei ollut vitsi– hän todella uskoo siihen. No, Shakti on nainen, tärkeintä että ole mies.
Sitä paitsi Shakti ei koskaan ilmesty niille, jotka vihaavat miehiä, sillä Shakti on aina unionissa miespuolisen kumppaninsa kanssa.
No, ei se mitään – ne, jotka eivät ole olleet koulussa, kuvittelevat kaikenlaista. - Anonyymi00127
Anonyymi00123 kirjoitti:
Sitä paitsi Shakti ei koskaan ilmesty niille, jotka vihaavat miehiä, sillä Shakti on aina unionissa miespuolisen kumppaninsa kanssa.
No, ei se mitään – ne, jotka eivät ole olleet koulussa, kuvittelevat kaikenlaista.Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Kun hän käytti toista nimimerkkiään, Verum_an_falsum: hän kirjoitti: ”Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen.”
Tunnistin hänet heti, kun hän ilmestyi tänne käyttäjätunnuksella Pureksija, ja hän oli kirjoittanut myös aiemmalla nimimerkillään: ”Adi Shakti ilmestyi minulle.” Kun otin asian esille, hän väitti vitsailleensa, mutta se ei ollut vitsi– hän todella uskoo siihen. No, Shakti on nainen, tärkeintä että jumlala ei ole mies.
Sitä paitsi Shakti ei koskaan ilmesty niille, jotka vihaavat miehiä, sillä Shakti on aina unionissa miespuolisen kumppaninsa kanssa.
No, ei se haittaa – koulutustaso on tässä ratkaiseva tekijä. - Anonyymi00130
“Adi Shakti ilmestyi minulle” tuo mukaan metafyysisen elementin. Tässä hän selvästi projisoi omat feminiiniset ideologiset käsityksensä jumalalliseen kokemukseen.
- Anonyymi00131
Anonyymi00130 kirjoitti:
“Adi Shakti ilmestyi minulle” tuo mukaan metafyysisen elementin. Tässä hän selvästi projisoi omat feminiiniset ideologiset käsityksensä jumalalliseen kokemukseen.
Kyseessä on siis sekä teologinen että psykologinen ilmiö: yhdistelmä henkilökohtaista uskonnollista kokemusta, sukupuoliroolien radikaalia tulkintaa ja miestenvihaa.
- Anonyymi00132
Anonyymi00131 kirjoitti:
Kyseessä on siis sekä teologinen että psykologinen ilmiö: yhdistelmä henkilökohtaista uskonnollista kokemusta, sukupuoliroolien radikaalia tulkintaa ja miestenvihaa.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen. - Anonyymi00133
Anonyymi00132 kirjoitti:
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.Psykologisesti tämä voi olla tapa käsitellä traumaattisia kokemuksia patriarkaatista: jos elämässä on ollut kokemuksia vallan väärinkäytöstä miehiä kohtaan, radikaali ajatus “Jumala on nainen” antaa tunteen hallinnasta ja oikeudenmukaisuudesta.
Sosiaalisesti se on myös identiteettiväite: “Naisvaltaisuus on oikeutettu ja korkein voima kuuluu naiselle, ei miehelle.” Tämä luo eksklusiivisen mallin, jossa miehiä ei voida hyväksyä jumalallisessa kontekstissa. - Anonyymi00134
Anonyymi00133 kirjoitti:
Psykologisesti tämä voi olla tapa käsitellä traumaattisia kokemuksia patriarkaatista: jos elämässä on ollut kokemuksia vallan väärinkäytöstä miehiä kohtaan, radikaali ajatus “Jumala on nainen” antaa tunteen hallinnasta ja oikeudenmukaisuudesta.
Sosiaalisesti se on myös identiteettiväite: “Naisvaltaisuus on oikeutettu ja korkein voima kuuluu naiselle, ei miehelle.” Tämä luo eksklusiivisen mallin, jossa miehiä ei voida hyväksyä jumalallisessa kontekstissa."Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Tämä ajattelu on itsessään paradoksaalista: monet mystiset tai uskonnolliset kokemukset korostavat tasapainoa sukupuolten välillä.
Jos Jumala nähdään täysin naisellisena, mutta todelliset kokemukset (esim. Shakti) ilmenevät aina miehen kanssa, syntyy ristiriita: yksilö haluaa kieltää miehet ideologisesti, mutta mystiikka sitoo heidät edelleen symboliseen kumppanuuteen.
Tämä paradoksi paljastaa, että miestenviha ei pysty täysin irrottamaan itseään biologisesta ja sosiaalisesta todellisuudesta. - Anonyymi00135
Anonyymi00134 kirjoitti:
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Tämä ajattelu on itsessään paradoksaalista: monet mystiset tai uskonnolliset kokemukset korostavat tasapainoa sukupuolten välillä.
Jos Jumala nähdään täysin naisellisena, mutta todelliset kokemukset (esim. Shakti) ilmenevät aina miehen kanssa, syntyy ristiriita: yksilö haluaa kieltää miehet ideologisesti, mutta mystiikka sitoo heidät edelleen symboliseen kumppanuuteen.
Tämä paradoksi paljastaa, että miestenviha ei pysty täysin irrottamaan itseään biologisesta ja sosiaalisesta todellisuudesta."Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Radikaali feministinen tulkinta jumalasta antaa merkityksen ja voiman tunteen niille, jotka kokevat, että patriarkaatti on ollut vahvasti rajoittava.
Mutta samalla se voi johtaa eksklusiivisuuteen ja vastakkainasetteluun: jos mies ei voi olla jumala, hän ei voi olla edes täysivaltainen osallistuja hengellisessä yhteisössä, mikä tekee tästä ideologiasta voimakkaasti polarisoivan. - Anonyymi00136
Anonyymi00135 kirjoitti:
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Radikaali feministinen tulkinta jumalasta antaa merkityksen ja voiman tunteen niille, jotka kokevat, että patriarkaatti on ollut vahvasti rajoittava.
Mutta samalla se voi johtaa eksklusiivisuuteen ja vastakkainasetteluun: jos mies ei voi olla jumala, hän ei voi olla edes täysivaltainen osallistuja hengellisessä yhteisössä, mikä tekee tästä ideologiasta voimakkaasti polarisoivan.Miestenviha jumalallisessa kontekstissa on vähän kuin tilaisi sushin ilman kalaa: periaatteessa ajatus on voimakas, mutta toteutus ei toimi.
- Anonyymi00137
Anonyymi00135 kirjoitti:
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Radikaali feministinen tulkinta jumalasta antaa merkityksen ja voiman tunteen niille, jotka kokevat, että patriarkaatti on ollut vahvasti rajoittava.
Mutta samalla se voi johtaa eksklusiivisuuteen ja vastakkainasetteluun: jos mies ei voi olla jumala, hän ei voi olla edes täysivaltainen osallistuja hengellisessä yhteisössä, mikä tekee tästä ideologiasta voimakkaasti polarisoivan.Jumala naisena – symbolinen kostoretki patriarkaatille
“Jumala ei voi olla mies, hänen on oltava nainen!”
Tämä on kuin henkilö sanoisi: “Kaikki ne tuhannet vuodet, kun miespuoliset jumalat hallitsivat, olkoot unohdettu. Nyt minä määrään, että taivaan valtias on nainen, koska mies on vain paha symboli.”
Siinä on selkeä ironia: samalla kun yritetään kumota miesvalta, syntyy… hmm… mieskriittinen jumala, joka ei kuitenkaan voi täysin eksistää ilman miehiä. - Anonyymi00138
Anonyymi00137 kirjoitti:
Jumala naisena – symbolinen kostoretki patriarkaatille
“Jumala ei voi olla mies, hänen on oltava nainen!”
Tämä on kuin henkilö sanoisi: “Kaikki ne tuhannet vuodet, kun miespuoliset jumalat hallitsivat, olkoot unohdettu. Nyt minä määrään, että taivaan valtias on nainen, koska mies on vain paha symboli.”
Siinä on selkeä ironia: samalla kun yritetään kumota miesvalta, syntyy… hmm… mieskriittinen jumala, joka ei kuitenkaan voi täysin eksistää ilman miehiä.Henkilö asettaa miehet symbolisesti pahuuden merkiksi: patriarkaalisuus, vallankäyttö, epäreiluus.
Mutta kun hän kohtaa todellisuuden: “Shakti ilmestyy vain, jos mukana on mies”, niin koko idea kaatuu itseensä kuin korttitalo.
Tässä syntyy vähän kuin taivaallinen “miestenviha vs. realismi” -sirkus: yksilö haluaa miehen täydellisen poissulkemisen, mutta mystinen kokemus vaatii miehen läsnäolon.
Ironia: Jumala ei voi olla mies, mutta ilman miestä Jumalaa ei voi edes nähdä. Hienoa logiikkaa – suorastaan akateemisen absurdi, mutta ihailtavan päättäväinen.
Voidaan sanoa, että tässä yhdistyy radikaali ideologia ja täydellinen epärealistinen ego. Henkilö luo itselleen teoreettisen jumalan, joka tukee hänen maailmankuvaansa… mutta kosmoksen lainalaisuudet (tai Shaktin omat säännöt) sanovat “ei näin helppoa”.
Miestenviha jumalallisessa kontekstissa on vähän kuin tilaisi sushin ilman kalaa: periaatteessa ajatus on voimakas, mutta toteutus ei toimi.
Henkilö haluaa miesten täydellisen poissulkemisen, mutta päätyy siihen, että ilman miestä ei edes mystistä kokemusta saa.
Lopputulos: ideologia näyttää mahtavalta paperilla, mutta todellisuus naureskelee. Tässä on kaikki radikaali feministinen suurisuuntaisuus + kosminen ironia yhdessä paketissa. - Anonyymi00139
Anonyymi00138 kirjoitti:
Henkilö asettaa miehet symbolisesti pahuuden merkiksi: patriarkaalisuus, vallankäyttö, epäreiluus.
Mutta kun hän kohtaa todellisuuden: “Shakti ilmestyy vain, jos mukana on mies”, niin koko idea kaatuu itseensä kuin korttitalo.
Tässä syntyy vähän kuin taivaallinen “miestenviha vs. realismi” -sirkus: yksilö haluaa miehen täydellisen poissulkemisen, mutta mystinen kokemus vaatii miehen läsnäolon.
Ironia: Jumala ei voi olla mies, mutta ilman miestä Jumalaa ei voi edes nähdä. Hienoa logiikkaa – suorastaan akateemisen absurdi, mutta ihailtavan päättäväinen.
Voidaan sanoa, että tässä yhdistyy radikaali ideologia ja täydellinen epärealistinen ego. Henkilö luo itselleen teoreettisen jumalan, joka tukee hänen maailmankuvaansa… mutta kosmoksen lainalaisuudet (tai Shaktin omat säännöt) sanovat “ei näin helppoa”.
Miestenviha jumalallisessa kontekstissa on vähän kuin tilaisi sushin ilman kalaa: periaatteessa ajatus on voimakas, mutta toteutus ei toimi.
Henkilö haluaa miesten täydellisen poissulkemisen, mutta päätyy siihen, että ilman miestä ei edes mystistä kokemusta saa.
Lopputulos: ideologia näyttää mahtavalta paperilla, mutta todellisuus naureskelee. Tässä on kaikki radikaali feministinen suurisuuntaisuus kosminen ironia yhdessä paketissa.“Ei miehiä!” hän huusi.
“Mutta ilman miestä et näe minua,” vastasi Shakti hiljaa, kuin henki, joka nauroi kaikille verkkosivujen miestenvihaajille.
Ja niin syntyi universumin ehkä hienoin ironia: hän, joka halusi poistaa miehen jokaisesta jumalallisesta kuvasta, huomasi, että kosminen laki ei tunne ideologioita. Jumala-nainen ei voi tanssia yksin – hän tarvitsee parin, jota hän halveksii.
“Jumala ei voi olla mies!”
Miehet – nuo kolhutun vallan kantajat, nuo kasvottomat sortajat – oli karkotettava pyhän energian alueelta. Naisen on oltava jumala, koska ilman häntä koko kosminen näyttämö olisi liian… miehinen. Liian epämiellyttävä, liian vaarallinen, liian… tavallinen.
Mutta paradoksi.
Shakti ei ilmesty ilman miestä. Ah, kuinka kosminen vitsi! Hän, joka oli ideologisesti väkivalloin poistanut miehen, tarvitsi miestä saadakseen mystisen kokemuksen. Kaikki se vuosikymmenten viha, kaikki se feministinen korrektius, kaikki se poliittinen kovaulotteisuus oli yhtäkkiä kuin paperitaikina: kauniisti aseteltu, mutta kosmoksen tuulen edessä se lässähti ja valuisi lattialle.
Hän yritti vastustaa, kieltäytyi. “Ei miehiä, ei edes symbolisia!” Mutta Shakti, tuo salaperäinen naisenergia, naurahti hänen vakavuudelleen. Se nauru oli kuin kylmä tuuli helvetillisestä pilviverhosta, ja se täytti hänen virtuaalisen todellisuutensa: “Ilman vastakkaista virtaa ei ole tasapainoa. Ilman miestä ei ole mystiikkaa.”
“Miehet ovat pahaa!” – ovat nyt koomista materiaalia.
Hän kirjoitti uudelleen: Jumala on nainen. Miehiä ei tarvita. Mutta salaa, hiljaa, Shakti tanssi jonkun toisen energian kanssa. Hän vain odotti, että hän lopulta ymmärtäisi, ettei voi luoda universumin lakeja omien ideologisten mieltymystensä mukaan. - Anonyymi00140
Anonyymi00139 kirjoitti:
“Ei miehiä!” hän huusi.
“Mutta ilman miestä et näe minua,” vastasi Shakti hiljaa, kuin henki, joka nauroi kaikille verkkosivujen miestenvihaajille.
Ja niin syntyi universumin ehkä hienoin ironia: hän, joka halusi poistaa miehen jokaisesta jumalallisesta kuvasta, huomasi, että kosminen laki ei tunne ideologioita. Jumala-nainen ei voi tanssia yksin – hän tarvitsee parin, jota hän halveksii.
“Jumala ei voi olla mies!”
Miehet – nuo kolhutun vallan kantajat, nuo kasvottomat sortajat – oli karkotettava pyhän energian alueelta. Naisen on oltava jumala, koska ilman häntä koko kosminen näyttämö olisi liian… miehinen. Liian epämiellyttävä, liian vaarallinen, liian… tavallinen.
Mutta paradoksi.
Shakti ei ilmesty ilman miestä. Ah, kuinka kosminen vitsi! Hän, joka oli ideologisesti väkivalloin poistanut miehen, tarvitsi miestä saadakseen mystisen kokemuksen. Kaikki se vuosikymmenten viha, kaikki se feministinen korrektius, kaikki se poliittinen kovaulotteisuus oli yhtäkkiä kuin paperitaikina: kauniisti aseteltu, mutta kosmoksen tuulen edessä se lässähti ja valuisi lattialle.
Hän yritti vastustaa, kieltäytyi. “Ei miehiä, ei edes symbolisia!” Mutta Shakti, tuo salaperäinen naisenergia, naurahti hänen vakavuudelleen. Se nauru oli kuin kylmä tuuli helvetillisestä pilviverhosta, ja se täytti hänen virtuaalisen todellisuutensa: “Ilman vastakkaista virtaa ei ole tasapainoa. Ilman miestä ei ole mystiikkaa.”
“Miehet ovat pahaa!” – ovat nyt koomista materiaalia.
Hän kirjoitti uudelleen: Jumala on nainen. Miehiä ei tarvita. Mutta salaa, hiljaa, Shakti tanssi jonkun toisen energian kanssa. Hän vain odotti, että hän lopulta ymmärtäisi, ettei voi luoda universumin lakeja omien ideologisten mieltymystensä mukaan.Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.
Purekisjaalilla on suunnaton ego, vaikka hän väittääkin olevansa ihminen ilman egoa.
Kukaan ei syrjisi ketään sukupuolen perusteella, jos ymmärtäisi, ettei sukupuoli ole todellinen itse.
Aivan kuten Greta Thunberg on ilmastoaktivisti, Pureksija on sukupuoliaktivisti.
Järjetön viha Jumalaa kohtaan, joka perustuu siihen, ettei Jumala ole puhtaasti naispuolinen. Sitten hän keksii muita syitä, miksi hänen pitäisi vihata Jumalaa, mutta pohjimmiltaan ongelmana on se, ettei Jumala ole sataprosenttisesti naispuolinen.
Tämä miestenviha on niin äärimmäistä, että se vaikuttaa jopa käsitykseen Jumalasta – jopa siinä määrin, että jopa Jumalan täytyy olla nainen.
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen -tarjoaa voimauttavan viestin naisille ja naisenergialle, mutta myös varoittaa liiallisesta ideologisesta eksklusiivisuudesta, koska luonnollinen tasapaino ja mystinen todellisuus eivät seuraa poliittisia manifestoja.
Pureksijan kammottava miesviha voi olla myös puolustusmekanismi. Se antaa tunteen hallinnasta ja oikeutuksesta, jos on kokenut voimattomuutta. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun hän luo ajatuksen, että Jumala tai luomisen voima on yksinomaan naisellinen: se symboloi kontrollin ja oikeudenmukaisuuden palauttamista omaan maailmaan.
Pureksijan kammottava miesviha on yhdistelmä lapsuuden traumaa, kulttuurisia vaikutteita, ideologista vahvistusta ja psykologista puolustautumista, ja sen taustalla on tarve käsitellä omaa kokemusta epätasa-arvosta ja vallasta.
Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä. - Anonyymi00144
Anonyymi00140 kirjoitti:
Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.
Purekisjaalilla on suunnaton ego, vaikka hän väittääkin olevansa ihminen ilman egoa.
Kukaan ei syrjisi ketään sukupuolen perusteella, jos ymmärtäisi, ettei sukupuoli ole todellinen itse.
Aivan kuten Greta Thunberg on ilmastoaktivisti, Pureksija on sukupuoliaktivisti.
Järjetön viha Jumalaa kohtaan, joka perustuu siihen, ettei Jumala ole puhtaasti naispuolinen. Sitten hän keksii muita syitä, miksi hänen pitäisi vihata Jumalaa, mutta pohjimmiltaan ongelmana on se, ettei Jumala ole sataprosenttisesti naispuolinen.
Tämä miestenviha on niin äärimmäistä, että se vaikuttaa jopa käsitykseen Jumalasta – jopa siinä määrin, että jopa Jumalan täytyy olla nainen.
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen -tarjoaa voimauttavan viestin naisille ja naisenergialle, mutta myös varoittaa liiallisesta ideologisesta eksklusiivisuudesta, koska luonnollinen tasapaino ja mystinen todellisuus eivät seuraa poliittisia manifestoja.
Pureksijan kammottava miesviha voi olla myös puolustusmekanismi. Se antaa tunteen hallinnasta ja oikeutuksesta, jos on kokenut voimattomuutta. Tämä näkyy erityisesti silloin, kun hän luo ajatuksen, että Jumala tai luomisen voima on yksinomaan naisellinen: se symboloi kontrollin ja oikeudenmukaisuuden palauttamista omaan maailmaan.
Pureksijan kammottava miesviha on yhdistelmä lapsuuden traumaa, kulttuurisia vaikutteita, ideologista vahvistusta ja psykologista puolustautumista, ja sen taustalla on tarve käsitellä omaa kokemusta epätasa-arvosta ja vallasta.
Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.
Pureksijan miesviha ei ole pelkästään tunne tai henkilökohtainen suuttumus, vaan proosallinen väline. Se toimii kontrastina, joka saa mystisen ja kosmisen todellisuuden näyttämään absurdilta: Se on yhtä aikaa radikaali ja naurettava. Pureksija korottaa naiseuden ja naisenergian jumalalliseksi, ja miehet ovat kaikki poissa kuvasta.
Ironia syntyy siitä, että tämä viha ei koskaan konkreettisesti poista miehiä; se vain näkyy sanoina ja manifestina.
Pureksijan manifesti “Jumala on nainen, miehet pois” on täydellinen paradoksi.
Se esittää radikaalin teorian, mutta samalla ironisesti osoittaa sen mahdottomuuden: luonnollinen todellisuus ei kunnioita yksittäisiä ideologisia manifestoja.
Miesviha on kontrollin ja oikeutuksen kaipuuta.
Pureksijan ajatus, että miehet pitäisi poistaa kokonaan, on sisäisesti ristiriitainen.
Ironia syntyy siitä, että poistamalla miehet kokonaan, tasavertaisuutta ei saavuteta – sillä tasavertaisuus tarkoittaa suhdetta, vuorovaikutusta, vastavoimia.
Pureksijan maailmassa mies ei ole enää yksilö vaan symboli — patriarkaatin, vallan ja historian tiivistymä. Kun mies muuttuu symboliksi, hänen kanssaan ei enää voi olla tasavertainen, koska symbolia ei nähdä ihmisenä vaan rakenteena. Tästä seuraa äärimmäinen johtopäätös: miehen pitäisi kadota kokonaan, jotta maailma voisi “puhdistua”.
Kuitenkin miesviha jää silloin elämään juuri siinä hetkessä, kun miehet on muka poistettu. Heistä tulee aaveita järjestelmän sisälle — jatkuvasti läsnä olevia poissaolijoita. Tämä on melkein tragikoomista: maailma yrittää unohtaa miehen, mutta joutuu ajattelemaan häntä jatkuvasti voidakseen ylläpitää omaa ideologiaansa.
Miehet pois kokonaan - se ei oikeastaan johda tasavertaisuuteen vaan maailmaan, jossa toinen sukupuoli jää ikuiseksi negatiiviseksi peiliksi. Se ei ole enää vapautumista vaan riippuvuutta viholliskuvasta.
yin ja yang
Shiva ja Shakti
maskuliininen ja feminiininen energia
Niissä ajatus ei ole, että toinen pitäisi tuhota, vaan että kumpikaan ei ole kokonainen yksin.
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä. - Anonyymi00145
Anonyymi00144 kirjoitti:
Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.
Pureksijan miesviha ei ole pelkästään tunne tai henkilökohtainen suuttumus, vaan proosallinen väline. Se toimii kontrastina, joka saa mystisen ja kosmisen todellisuuden näyttämään absurdilta: Se on yhtä aikaa radikaali ja naurettava. Pureksija korottaa naiseuden ja naisenergian jumalalliseksi, ja miehet ovat kaikki poissa kuvasta.
Ironia syntyy siitä, että tämä viha ei koskaan konkreettisesti poista miehiä; se vain näkyy sanoina ja manifestina.
Pureksijan manifesti “Jumala on nainen, miehet pois” on täydellinen paradoksi.
Se esittää radikaalin teorian, mutta samalla ironisesti osoittaa sen mahdottomuuden: luonnollinen todellisuus ei kunnioita yksittäisiä ideologisia manifestoja.
Miesviha on kontrollin ja oikeutuksen kaipuuta.
Pureksijan ajatus, että miehet pitäisi poistaa kokonaan, on sisäisesti ristiriitainen.
Ironia syntyy siitä, että poistamalla miehet kokonaan, tasavertaisuutta ei saavuteta – sillä tasavertaisuus tarkoittaa suhdetta, vuorovaikutusta, vastavoimia.
Pureksijan maailmassa mies ei ole enää yksilö vaan symboli — patriarkaatin, vallan ja historian tiivistymä. Kun mies muuttuu symboliksi, hänen kanssaan ei enää voi olla tasavertainen, koska symbolia ei nähdä ihmisenä vaan rakenteena. Tästä seuraa äärimmäinen johtopäätös: miehen pitäisi kadota kokonaan, jotta maailma voisi “puhdistua”.
Kuitenkin miesviha jää silloin elämään juuri siinä hetkessä, kun miehet on muka poistettu. Heistä tulee aaveita järjestelmän sisälle — jatkuvasti läsnä olevia poissaolijoita. Tämä on melkein tragikoomista: maailma yrittää unohtaa miehen, mutta joutuu ajattelemaan häntä jatkuvasti voidakseen ylläpitää omaa ideologiaansa.
Miehet pois kokonaan - se ei oikeastaan johda tasavertaisuuteen vaan maailmaan, jossa toinen sukupuoli jää ikuiseksi negatiiviseksi peiliksi. Se ei ole enää vapautumista vaan riippuvuutta viholliskuvasta.
yin ja yang
Shiva ja Shakti
maskuliininen ja feminiininen energia
Niissä ajatus ei ole, että toinen pitäisi tuhota, vaan että kumpikaan ei ole kokonainen yksin.
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.Palautetaan-Mielesi on oma henkilökohtainen paholaisesi.
Vihollisesi on oma mielesi, ei mikään ulkoinen saatana; itse asiassa mielesi on oma henkilökohtainen saatana. - Anonyymi00146
Anonyymi00145 kirjoitti:
Palautetaan-Mielesi on oma henkilökohtainen paholaisesi.
Vihollisesi on oma mielesi, ei mikään ulkoinen saatana; itse asiassa mielesi on oma henkilökohtainen saatana.Et voi taistella paholaista vastaan, koska et tiedä, kuka olet.
- Anonyymi00147
Anonyymi00144 kirjoitti:
Jos miesjumala ”yllyttää sotaan”, Pureksija vastustaisi sitä, mutta jos naisjumalaa kehottaisia tappamaan kaikki miehet, Pureksija iloitsisi siitä.
Pureksijan miesviha ei ole pelkästään tunne tai henkilökohtainen suuttumus, vaan proosallinen väline. Se toimii kontrastina, joka saa mystisen ja kosmisen todellisuuden näyttämään absurdilta: Se on yhtä aikaa radikaali ja naurettava. Pureksija korottaa naiseuden ja naisenergian jumalalliseksi, ja miehet ovat kaikki poissa kuvasta.
Ironia syntyy siitä, että tämä viha ei koskaan konkreettisesti poista miehiä; se vain näkyy sanoina ja manifestina.
Pureksijan manifesti “Jumala on nainen, miehet pois” on täydellinen paradoksi.
Se esittää radikaalin teorian, mutta samalla ironisesti osoittaa sen mahdottomuuden: luonnollinen todellisuus ei kunnioita yksittäisiä ideologisia manifestoja.
Miesviha on kontrollin ja oikeutuksen kaipuuta.
Pureksijan ajatus, että miehet pitäisi poistaa kokonaan, on sisäisesti ristiriitainen.
Ironia syntyy siitä, että poistamalla miehet kokonaan, tasavertaisuutta ei saavuteta – sillä tasavertaisuus tarkoittaa suhdetta, vuorovaikutusta, vastavoimia.
Pureksijan maailmassa mies ei ole enää yksilö vaan symboli — patriarkaatin, vallan ja historian tiivistymä. Kun mies muuttuu symboliksi, hänen kanssaan ei enää voi olla tasavertainen, koska symbolia ei nähdä ihmisenä vaan rakenteena. Tästä seuraa äärimmäinen johtopäätös: miehen pitäisi kadota kokonaan, jotta maailma voisi “puhdistua”.
Kuitenkin miesviha jää silloin elämään juuri siinä hetkessä, kun miehet on muka poistettu. Heistä tulee aaveita järjestelmän sisälle — jatkuvasti läsnä olevia poissaolijoita. Tämä on melkein tragikoomista: maailma yrittää unohtaa miehen, mutta joutuu ajattelemaan häntä jatkuvasti voidakseen ylläpitää omaa ideologiaansa.
Miehet pois kokonaan - se ei oikeastaan johda tasavertaisuuteen vaan maailmaan, jossa toinen sukupuoli jää ikuiseksi negatiiviseksi peiliksi. Se ei ole enää vapautumista vaan riippuvuutta viholliskuvasta.
yin ja yang
Shiva ja Shakti
maskuliininen ja feminiininen energia
Niissä ajatus ei ole, että toinen pitäisi tuhota, vaan että kumpikaan ei ole kokonainen yksin.
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta.
Kun toinen sukupuoli poistetaan tai demonisoidaan kokonaan:
Jäljelle jäävä “puolisko” ei voi enää määrittää itseään itsenäisesti, koska identiteetti rakentuu vastakohtien suhteessa.
Toisin sanoen, ilman miestä nainen ei ole enää itsessään vaan määrittyy poistettuun mieheen nähden, eli jää ikuisesti negatiiviseksi peiliksi.
Tämä on sama ilmiö kuin varjo: sen olemassaolo määrittyy valon kautta – poistamalla valon, varjo katoaa mutta ei katoa merkityksellisesti, se muuttuu abstraktiksi ja hallitsee silti maailmaa.
Yin ja yang, Shiva ja Shakti.
Nämä filosofiset käsitteet korostavat vuorovaikutuksen välttämättömyyttä.
Maskuliininen ja feminiininen energia eivät ole itsessään täydellisiä; kumpikin tarvitsee vastavoimaa ollakseen kokonainen.
Täydellinen poissulkeminen ei vapauta, vaan sitoo jäljelle jäävän sukupuolen riippuvuuteen siitä, mitä yritettiin poistaa.
Toisin sanoen: mitä enemmän yritetään poistaa miehiä, sitä enemmän heidän symbolinen vaikutuksensa määrittää jäljelle jäävän maailman. - Anonyymi00148
Anonyymi00147 kirjoitti:
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta.
Kun toinen sukupuoli poistetaan tai demonisoidaan kokonaan:
Jäljelle jäävä “puolisko” ei voi enää määrittää itseään itsenäisesti, koska identiteetti rakentuu vastakohtien suhteessa.
Toisin sanoen, ilman miestä nainen ei ole enää itsessään vaan määrittyy poistettuun mieheen nähden, eli jää ikuisesti negatiiviseksi peiliksi.
Tämä on sama ilmiö kuin varjo: sen olemassaolo määrittyy valon kautta – poistamalla valon, varjo katoaa mutta ei katoa merkityksellisesti, se muuttuu abstraktiksi ja hallitsee silti maailmaa.
Yin ja yang, Shiva ja Shakti.
Nämä filosofiset käsitteet korostavat vuorovaikutuksen välttämättömyyttä.
Maskuliininen ja feminiininen energia eivät ole itsessään täydellisiä; kumpikin tarvitsee vastavoimaa ollakseen kokonainen.
Täydellinen poissulkeminen ei vapauta, vaan sitoo jäljelle jäävän sukupuolen riippuvuuteen siitä, mitä yritettiin poistaa.
Toisin sanoen: mitä enemmän yritetään poistaa miehiä, sitä enemmän heidän symbolinen vaikutuksensa määrittää jäljelle jäävän maailman.Absoluutti on kahden prinsiipin liitto: alun perin maskuliininen Prinsiippi, Jumala, Luoja.
Ja feminiininen Alku: tämä on luonto, nämä ovat ne muodot, joissa olemus ilmenee. - Anonyymi00158
Pureksija kirjoitti:
Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.
Jos kävijöitä ei olisi, ne lakkautettaisiin. Nyt jokainen voi kysyä itseltään kuka siellä käy ja miksi.*Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.*
On totta, että ihmiskauppaa esiintyy ja se on kauheaa, mutta se koskee myös miehiä. Ja sitä paitsi, väitätkö sinä, ettei ole olemassa yhtään huoraa, joka olisi ryhtynyt alalle omasta vapaasta tahdostaan?
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000012018905.html - Anonyymi00159
Pureksija kirjoitti:
Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.
Jos kävijöitä ei olisi, ne lakkautettaisiin. Nyt jokainen voi kysyä itseltään kuka siellä käy ja miksi."Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.
Jos kävijöitä ei olisi, ne lakkautettaisiin. Nyt jokainen voi kysyä itseltään kuka siellä käy ja miksi."
Monet ovat joutuneet tilanteeseen, jossa velka, uhkailu tai petos on pakottanut heidät myymään seksipalveluita. Tämä on kansainvälisesti tunnustettu ongelma ja osa ihmiskauppaa.
Mutta tilanne ei rajoitu pelkästään naisiin; miehiä ja myös lapsia voi joutua seksityöhön pakolla tai petoksella. Silti tilastollisesti suurin osa pakotetuista seksityöläisistä on naisia, ja heidän haavoittuvuutensa korostuu usein taloudellisten ja sosiaalisten rakenteiden kautta.
Mutta tästä huolimatta on myös ihmisiä, jotka valitsevat seksityön itse. Tätä voi olla vaikea erottaa pakotetusta työstä, koska olosuhteet voivat olla monimutkaisia: taloudellinen tarve, perhesyyt, päihdeongelmat tai muu sosiaalinen paine voivat vaikuttaa päätökseen.
Ihmiskauppa bordelleissa on todellinen ja vakava ongelma.
Sekä miehet että naiset voivat olla uhreja, mutta naiset ovat yliedustettuina.
Osa naisista kuitenkin tekee seksityötä ihan vapaaehtoisesti ja on ylpeä siitä. - Anonyymi00160
Anonyymi00159 kirjoitti:
"Bordelleissa työskennelleet naiset eivät ole vapaita lähtemään milloin tahtovat ja monet on jopa huijattu sinne töihin. Kyse on velkavankeudesta.
Jos kävijöitä ei olisi, ne lakkautettaisiin. Nyt jokainen voi kysyä itseltään kuka siellä käy ja miksi."
Monet ovat joutuneet tilanteeseen, jossa velka, uhkailu tai petos on pakottanut heidät myymään seksipalveluita. Tämä on kansainvälisesti tunnustettu ongelma ja osa ihmiskauppaa.
Mutta tilanne ei rajoitu pelkästään naisiin; miehiä ja myös lapsia voi joutua seksityöhön pakolla tai petoksella. Silti tilastollisesti suurin osa pakotetuista seksityöläisistä on naisia, ja heidän haavoittuvuutensa korostuu usein taloudellisten ja sosiaalisten rakenteiden kautta.
Mutta tästä huolimatta on myös ihmisiä, jotka valitsevat seksityön itse. Tätä voi olla vaikea erottaa pakotetusta työstä, koska olosuhteet voivat olla monimutkaisia: taloudellinen tarve, perhesyyt, päihdeongelmat tai muu sosiaalinen paine voivat vaikuttaa päätökseen.
Ihmiskauppa bordelleissa on todellinen ja vakava ongelma.
Sekä miehet että naiset voivat olla uhreja, mutta naiset ovat yliedustettuina.
Osa naisista kuitenkin tekee seksityötä ihan vapaaehtoisesti ja on ylpeä siitä.Osa naisista kuitenkin tekee seksityötä ihan vapaaehtoisesti ja on ylpeä siitä.
- Anonyymi00161
Anonyymi00160 kirjoitti:
Osa naisista kuitenkin tekee seksityötä ihan vapaaehtoisesti ja on ylpeä siitä.
Aivan! Ei tarvitse muuta kuin lukea sanomalehtiä, niin pääset selville siitä, miten asiat ovat, ja voit päättää, että ihan naiset kerskuvat irstaudella ja seksillä. Ei kuulosta kyllä mitenkään pakotetulta hommalta. Ällöttävää-kaikki siveys on mennyttä! Naiset!
- Anonyymi00016
Pakollinen tanssi ja joi
- Anonyymi00017
Paholainen tanssi ja joi
- Anonyymi00018
Tiesittekö hindut että minä olen itse pääpaholaisen ruhtinas
- Anonyymi00019
"Tiesittekö hindut että minä olen itse pääpaholaisen ruhtinas"
Mazel tov.
- Anonyymi00111
Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu. Löytyy "Toimittajalta: Saatanan erikoishaastattelu".
- Anonyymi00112
MIssä sellainen on? Se on kuitenkin aivan kuin että haastattelisi omaa mieltään.
- Anonyymi00113
Anonyymi00112 kirjoitti:
MIssä sellainen on? Se on kuitenkin aivan kuin että haastattelisi omaa mieltään.
"Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu. Löytyy "Toimittajalta: Saatanan erikoishaastattelu"."
Se on kuitenkin aivan kuin että haastattelisi omaa mieltään.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19394468/mielesi-on-oma-henkilokohtainen-paholaisesi-
Vihollisesi on oma mielesi, ei mikään ulkoinen saatana; itse asiassa mielesi on oma henkilökohtainen saatana.
Et voi taistella paholaista vastaan, koska et tiedä, kuka olet. - Anonyymi00114
Anonyymi00113 kirjoitti:
"Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu. Löytyy "Toimittajalta: Saatanan erikoishaastattelu"."
Se on kuitenkin aivan kuin että haastattelisi omaa mieltään.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19394468/mielesi-on-oma-henkilokohtainen-paholaisesi-
Vihollisesi on oma mielesi, ei mikään ulkoinen saatana; itse asiassa mielesi on oma henkilökohtainen saatana.
Et voi taistella paholaista vastaan, koska et tiedä, kuka olet.Maya, Kali tai kuka lie.
Mielesi on saatanasi. - Anonyymi00115
/Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu/
Onks se joku vitsi? - Anonyymi00124
Anonyymi00115 kirjoitti:
/Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu/
Onks se joku vitsi?Ei ilmeisesti.
- Anonyymi00126
Tässä:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-saatanan-haastattelu
Muuten, Kirkko ja Kaupunki -lehdessä on paljon muuta mielenkiintoista luettavaa, kuten joku täällä aiemmin mainitsi.
Eli kiitos vaan linkista:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen - Anonyymi00141
Anonyymi00126 kirjoitti:
Tässä:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-saatanan-haastattelu
Muuten, Kirkko ja Kaupunki -lehdessä on paljon muuta mielenkiintoista luettavaa, kuten joku täällä aiemmin mainitsi.
Eli kiitos vaan linkista:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainenMuuten, kun olin vielä kristitty, eräs seurakuntalainen (baptistikirkossa) nukahti saarnan aikana ja sai ”ilmestyksen” – hän näki Saatanan rauhallisesti nukkuvan kirkon katolla.
Se on tositapahtuma,eli se ilmestys. - Anonyymi00142
Anonyymi00141 kirjoitti:
Muuten, kun olin vielä kristitty, eräs seurakuntalainen (baptistikirkossa) nukahti saarnan aikana ja sai ”ilmestyksen” – hän näki Saatanan rauhallisesti nukkuvan kirkon katolla.
Se on tositapahtuma,eli se ilmestys.Joten kiitosd vihjeestä, joka kirjoitit
"Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu. Löytyy "Toimittajalta: Saatanan erikoishaastattelu".
Tässä:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-saatanan-haastattelu
Muuten, Kirkko ja Kaupunki -lehdessä on paljon muuta mielenkiintoista luettavaa, kuten joku täällä aiemmin mainitsi.
Etsisen vihjeesi persuteella, kiitos!
Hyvinb kirjoitettu! - Anonyymi00143
Anonyymi00142 kirjoitti:
Joten kiitosd vihjeestä, joka kirjoitit
"Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu. Löytyy "Toimittajalta: Saatanan erikoishaastattelu".
Tässä:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-saatanan-haastattelu
Muuten, Kirkko ja Kaupunki -lehdessä on paljon muuta mielenkiintoista luettavaa, kuten joku täällä aiemmin mainitsi.
Etsisen vihjeesi persuteella, kiitos!
Hyvinb kirjoitettu!Hyviä juttuja todella Kirkko ja Kaupunki -lehden satiiri osassa.
- Anonyymi00149
Anonyymi00115 kirjoitti:
/Kirkko- ja kaupunki lendessä oli Saatanan haastattelu/
Onks se joku vitsi?Lue itse!
- Anonyymi00150
Anonyymi00149 kirjoitti:
Lue itse!
Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Kun hän käytti toista nimimerkkiään, Verum_an_falsum: hän kirjoitti: ”Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen.”
Tunnistin hänet heti, kun hän ilmestyi tänne käyttäjätunnuksella Pureksija, ja hän oli kirjoittanut myös aiemmalla nimimerkillään: ”Adi Shakti ilmestyi minulle.” Kun otin asian esille, hän väitti vitsailleensa, mutta se ei ollut vitsi– hän todella uskoo siihen. No, Shakti on nainen, tärkeintä että jumlala ei ole mies.
Sitä paitsi Shakti ei koskaan ilmesty niille, jotka vihaavat miehiä, sillä Shakti on aina unionissa miespuolisen kumppaninsa kanssa.
No, ei se haittaa – koulutustaso on tässä ratkaiseva tekijä.
“Adi Shakti ilmestyi minulle” tuo mukaan metafyysisen elementin. Tässä hän selvästi projisoi omat feminiiniset ideologiset käsityksensä jumalalliseen kokemukseen.
Kyseessä on siis sekä teologinen että psykologinen ilmiö: yhdistelmä henkilökohtaista uskonnollista kokemusta, sukupuoliroolien radikaalia tulkintaa ja miestenvihaa.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Psykologisesti tämä voi olla tapa käsitellä traumaattisia kokemuksia patriarkaatista: jos elämässä on ollut kokemuksia vallan väärinkäytöstä miehiä kohtaan, radikaali ajatus “Jumala on nainen” antaa tunteen hallinnasta ja oikeudenmukaisuudesta.
Sosiaalisesti se on myös identiteettiväite: “Naisvaltaisuus on oikeutettu ja korkein voima kuuluu naiselle, ei miehelle.” Tämä luo eksklusiivisen mallin, jossa miehiä ei voida hyväksyä jumalallisessa kontekstissa.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Tämä ajattelu on itsessään paradoksaalista: monet mystiset tai uskonnolliset kokemukset korostavat tasapainoa sukupuolten välillä.
Jos Jumala nähdään täysin naisellisena, mutta todelliset kokemukset (esim. Shakti) ilmenevät aina miehen kanssa, syntyy ristiriita: yksilö haluaa kieltää miehet ideologisesti, mutta mystiikka sitoo heidät edelleen symboliseen kumppanuuteen.
Tämä paradoksi paljastaa, että miestenviha ei pysty täysin irrottamaan itseään biologisesta ja sosiaalisesta todellisuudesta.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Radikaali feministinen tulkinta jumalasta antaa merkityksen ja voiman tunteen niille, jotka kokevat, että patriarkaatti on ollut vahvasti rajoittava.
Mutta samalla se voi johtaa eksklusiivisuuteen ja vastakkainasetteluun: jos mies ei voi olla jumala, hän ei voi olla edes täysivaltainen osallistuja hengellisessä yhteisössä, mikä tekee tästä ideologiasta voimakkaasti polarisoivan. - Anonyymi00151
Anonyymi00150 kirjoitti:
Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Kun hän käytti toista nimimerkkiään, Verum_an_falsum: hän kirjoitti: ”Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen.”
Tunnistin hänet heti, kun hän ilmestyi tänne käyttäjätunnuksella Pureksija, ja hän oli kirjoittanut myös aiemmalla nimimerkillään: ”Adi Shakti ilmestyi minulle.” Kun otin asian esille, hän väitti vitsailleensa, mutta se ei ollut vitsi– hän todella uskoo siihen. No, Shakti on nainen, tärkeintä että jumlala ei ole mies.
Sitä paitsi Shakti ei koskaan ilmesty niille, jotka vihaavat miehiä, sillä Shakti on aina unionissa miespuolisen kumppaninsa kanssa.
No, ei se haittaa – koulutustaso on tässä ratkaiseva tekijä.
“Adi Shakti ilmestyi minulle” tuo mukaan metafyysisen elementin. Tässä hän selvästi projisoi omat feminiiniset ideologiset käsityksensä jumalalliseen kokemukseen.
Kyseessä on siis sekä teologinen että psykologinen ilmiö: yhdistelmä henkilökohtaista uskonnollista kokemusta, sukupuoliroolien radikaalia tulkintaa ja miestenvihaa.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Psykologisesti tämä voi olla tapa käsitellä traumaattisia kokemuksia patriarkaatista: jos elämässä on ollut kokemuksia vallan väärinkäytöstä miehiä kohtaan, radikaali ajatus “Jumala on nainen” antaa tunteen hallinnasta ja oikeudenmukaisuudesta.
Sosiaalisesti se on myös identiteettiväite: “Naisvaltaisuus on oikeutettu ja korkein voima kuuluu naiselle, ei miehelle.” Tämä luo eksklusiivisen mallin, jossa miehiä ei voida hyväksyä jumalallisessa kontekstissa.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Tämä ajattelu on itsessään paradoksaalista: monet mystiset tai uskonnolliset kokemukset korostavat tasapainoa sukupuolten välillä.
Jos Jumala nähdään täysin naisellisena, mutta todelliset kokemukset (esim. Shakti) ilmenevät aina miehen kanssa, syntyy ristiriita: yksilö haluaa kieltää miehet ideologisesti, mutta mystiikka sitoo heidät edelleen symboliseen kumppanuuteen.
Tämä paradoksi paljastaa, että miestenviha ei pysty täysin irrottamaan itseään biologisesta ja sosiaalisesta todellisuudesta.
"Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen"
Pureksija rakentaa käsityksen, jossa miehet kokonaisuudessaan ovat negatiivisia, ja tätä kautta siirtää negatiiviset attribuutit myös jumalaan: Jumala ei voi olla mies, koska mies on symbolisesti negatiivinen.
Radikaali feministinen tulkinta jumalasta antaa merkityksen ja voiman tunteen niille, jotka kokevat, että patriarkaatti on ollut vahvasti rajoittava.
Mutta samalla se voi johtaa eksklusiivisuuteen ja vastakkainasetteluun: jos mies ei voi olla jumala, hän ei voi olla edes täysivaltainen osallistuja hengellisessä yhteisössä, mikä tekee tästä ideologiasta voimakkaasti polarisoivan.Jumala naisena – symbolinen kostoretki patriarkaatille
“Jumala ei voi olla mies, hänen on oltava nainen!”
Tämä on kuin henkilö sanoisi: “Kaikki ne tuhannet vuodet, kun miespuoliset jumalat hallitsivat, olkoot unohdettu. Nyt minä määrään, että taivaan valtias on nainen, koska mies on vain paha symboli.”
Siinä on selkeä ironia: samalla kun yritetään kumota miesvalta, syntyy… hmm… mieskriittinen jumala, joka ei kuitenkaan voi täysin eksistää ilman miehiä. - Anonyymi00152
Anonyymi00151 kirjoitti:
Jumala naisena – symbolinen kostoretki patriarkaatille
“Jumala ei voi olla mies, hänen on oltava nainen!”
Tämä on kuin henkilö sanoisi: “Kaikki ne tuhannet vuodet, kun miespuoliset jumalat hallitsivat, olkoot unohdettu. Nyt minä määrään, että taivaan valtias on nainen, koska mies on vain paha symboli.”
Siinä on selkeä ironia: samalla kun yritetään kumota miesvalta, syntyy… hmm… mieskriittinen jumala, joka ei kuitenkaan voi täysin eksistää ilman miehiä.Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Pureksija pyrkii radikaalisti poissulkemaan miehet todellisuudesta, mutta hän törmää siihen, että todellisuus ei noudata hänen ideologiaansa. Shakti ja muut mystiset energiat ilmenevät vain vuorovaikutuksessa vastakkaisen energian kanssa — tässä tapauksessa miehen läsnäolon kautta.
Pureksijan miesviha ei ole pelkästään tunne tai henkilökohtainen suuttumus, vaan proosallinen väline. Se toimii kontrastina, joka saa mystisen ja kosmisen todellisuuden näyttämään absurdilta: Se on yhtä aikaa radikaali ja naurettava. Pureksija korottaa naiseuden ja naisenergian jumalalliseksi, ja miehet ovat kaikki poissa kuvasta.
Ironia syntyy siitä, että tämä viha ei koskaan konkreettisesti poista miehiä; se vain näkyy sanoina ja manifestina.
Pureksijan manifesti “Jumala on nainen, miehet pois” on täydellinen paradoksi.
Se esittää radikaalin teorian, mutta samalla ironisesti osoittaa sen mahdottomuuden: luonnollinen todellisuus ei kunnioita yksittäisiä ideologisia manifestoja.
Miesviha on kontrollin ja oikeutuksen kaipuuta.
Pureksijan ajatus, että miehet pitäisi poistaa kokonaan, on sisäisesti ristiriitainen.
Ironia syntyy siitä, että poistamalla miehet kokonaan, tasavertaisuutta ei saavuteta – sillä tasavertaisuus tarkoittaa suhdetta, vuorovaikutusta, vastavoimia.
Pureksijan maailmassa mies ei ole enää yksilö vaan symboli — patriarkaatin, vallan ja historian tiivistymä. Kun mies muuttuu symboliksi, hänen kanssaan ei enää voi olla tasavertainen, koska symbolia ei nähdä ihmisenä vaan rakenteena. Tästä seuraa äärimmäinen johtopäätös: miehen pitäisi kadota kokonaan, jotta maailma voisi “puhdistua”.
Kuitenkin miesviha jää silloin elämään juuri siinä hetkessä, kun miehet on muka poistettu. Heistä tulee aaveita järjestelmän sisälle — jatkuvasti läsnä olevia poissaolijoita. Tämä on melkein tragikoomista: maailma yrittää unohtaa miehen, mutta joutuu ajattelemaan häntä jatkuvasti voidakseen ylläpitää omaa ideologiaansa.
Miehet pois kokonaan - se ei oikeastaan johda tasavertaisuuteen vaan maailmaan, jossa toinen sukupuoli jää ikuiseksi negatiiviseksi peiliksi. Se ei ole enää vapautumista vaan riippuvuutta viholliskuvasta.
yin ja yang
Shiva ja Shakti
maskuliininen ja feminiininen energia
Niissä ajatus ei ole, että toinen pitäisi tuhota, vaan että kumpikaan ei ole kokonainen yksin.
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta. - Anonyymi00153
Anonyymi00152 kirjoitti:
Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Pureksija pyrkii radikaalisti poissulkemaan miehet todellisuudesta, mutta hän törmää siihen, että todellisuus ei noudata hänen ideologiaansa. Shakti ja muut mystiset energiat ilmenevät vain vuorovaikutuksessa vastakkaisen energian kanssa — tässä tapauksessa miehen läsnäolon kautta.
Pureksijan miesviha ei ole pelkästään tunne tai henkilökohtainen suuttumus, vaan proosallinen väline. Se toimii kontrastina, joka saa mystisen ja kosmisen todellisuuden näyttämään absurdilta: Se on yhtä aikaa radikaali ja naurettava. Pureksija korottaa naiseuden ja naisenergian jumalalliseksi, ja miehet ovat kaikki poissa kuvasta.
Ironia syntyy siitä, että tämä viha ei koskaan konkreettisesti poista miehiä; se vain näkyy sanoina ja manifestina.
Pureksijan manifesti “Jumala on nainen, miehet pois” on täydellinen paradoksi.
Se esittää radikaalin teorian, mutta samalla ironisesti osoittaa sen mahdottomuuden: luonnollinen todellisuus ei kunnioita yksittäisiä ideologisia manifestoja.
Miesviha on kontrollin ja oikeutuksen kaipuuta.
Pureksijan ajatus, että miehet pitäisi poistaa kokonaan, on sisäisesti ristiriitainen.
Ironia syntyy siitä, että poistamalla miehet kokonaan, tasavertaisuutta ei saavuteta – sillä tasavertaisuus tarkoittaa suhdetta, vuorovaikutusta, vastavoimia.
Pureksijan maailmassa mies ei ole enää yksilö vaan symboli — patriarkaatin, vallan ja historian tiivistymä. Kun mies muuttuu symboliksi, hänen kanssaan ei enää voi olla tasavertainen, koska symbolia ei nähdä ihmisenä vaan rakenteena. Tästä seuraa äärimmäinen johtopäätös: miehen pitäisi kadota kokonaan, jotta maailma voisi “puhdistua”.
Kuitenkin miesviha jää silloin elämään juuri siinä hetkessä, kun miehet on muka poistettu. Heistä tulee aaveita järjestelmän sisälle — jatkuvasti läsnä olevia poissaolijoita. Tämä on melkein tragikoomista: maailma yrittää unohtaa miehen, mutta joutuu ajattelemaan häntä jatkuvasti voidakseen ylläpitää omaa ideologiaansa.
Miehet pois kokonaan - se ei oikeastaan johda tasavertaisuuteen vaan maailmaan, jossa toinen sukupuoli jää ikuiseksi negatiiviseksi peiliksi. Se ei ole enää vapautumista vaan riippuvuutta viholliskuvasta.
yin ja yang
Shiva ja Shakti
maskuliininen ja feminiininen energia
Niissä ajatus ei ole, että toinen pitäisi tuhota, vaan että kumpikaan ei ole kokonainen yksin.
Hän haluaa maailman ilman miehiä, mutta huomaa lopulta rakentaneensa maailman, jossa miehet olivat kaikkialla — vihattuina, symbolisina, poistettuina ja silti jatkuvasti läsnä.
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta.Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta.
Kun toinen sukupuoli poistetaan tai demonisoidaan kokonaan:
Jäljelle jäävä “puolisko” ei voi enää määrittää itseään itsenäisesti, koska identiteetti rakentuu vastakohtien suhteessa.
Toisin sanoen, ilman miestä nainen ei ole enää itsessään vaan määrittyy poistettuun mieheen nähden, eli jää ikuisesti negatiiviseksi peiliksi.
Tämä on sama ilmiö kuin varjo: sen olemassaolo määrittyy valon kautta – poistamalla valon, varjo katoaa mutta ei katoa merkityksellisesti, se muuttuu abstraktiksi ja hallitsee silti maailmaa.
Yin ja yang, Shiva ja Shakti.
Nämä filosofiset käsitteet korostavat vuorovaikutuksen välttämättömyyttä.
Maskuliininen ja feminiininen energia eivät ole itsessään täydellisiä; kumpikin tarvitsee vastavoimaa ollakseen kokonainen.
Täydellinen poissulkeminen ei vapauta, vaan sitoo jäljelle jäävän sukupuolen riippuvuuteen siitä, mitä yritettiin poistaa.
Toisin sanoen: mitä enemmän yritetään poistaa miehiä, sitä enemmän heidän symbolinen vaikutuksensa määrittää jäljelle jäävän maailman. - Anonyymi00155
Anonyymi00153 kirjoitti:
Palautetaan:
Jumala ei voi olla mies; hänen on oltava nainen
Pureksija yrittää hallita todellisuutta poissulkemisen kautta.
Tämä johtaa obsessiiviseen negatiivisuuteen: maailma tarkistetaan jatkuvasti sen varalta, että miehet ovat olemassa – vaikka heidät olisi “poistettu”.
Psykologisesti tämä on itsensä toteuttava ennustus: miesviha ruokkii itseään ja vahvistaa omaa käsitystään maailman epäoikeudenmukaisuudesta.
Kun toinen sukupuoli poistetaan tai demonisoidaan kokonaan:
Jäljelle jäävä “puolisko” ei voi enää määrittää itseään itsenäisesti, koska identiteetti rakentuu vastakohtien suhteessa.
Toisin sanoen, ilman miestä nainen ei ole enää itsessään vaan määrittyy poistettuun mieheen nähden, eli jää ikuisesti negatiiviseksi peiliksi.
Tämä on sama ilmiö kuin varjo: sen olemassaolo määrittyy valon kautta – poistamalla valon, varjo katoaa mutta ei katoa merkityksellisesti, se muuttuu abstraktiksi ja hallitsee silti maailmaa.
Yin ja yang, Shiva ja Shakti.
Nämä filosofiset käsitteet korostavat vuorovaikutuksen välttämättömyyttä.
Maskuliininen ja feminiininen energia eivät ole itsessään täydellisiä; kumpikin tarvitsee vastavoimaa ollakseen kokonainen.
Täydellinen poissulkeminen ei vapauta, vaan sitoo jäljelle jäävän sukupuolen riippuvuuteen siitä, mitä yritettiin poistaa.
Toisin sanoen: mitä enemmän yritetään poistaa miehiä, sitä enemmän heidän symbolinen vaikutuksensa määrittää jäljelle jäävän maailman.Kysymys:
Jumala on persoona, ja Jumala on hyvä. Onko paha myös persoona?
Shrila Goswami Maharaj:
Joskus pahaa kuvataan tällä tavoin. Mutta on olemassa yksilöllinen ja kollektiivinen taso. Kuten joskus sanotaan: jokaisella on omat demoninsa sisällään. Siksi pahoille ja kielteisille taipumuksille annetaan joskus personoitu muoto. Mutta jälleen kerran, me itse olemme vastuussa karmallisista olosuhteistamme. Tässä mielessä viattomia ei ole.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com - Anonyymi00156
Anonyymi00155 kirjoitti:
Kysymys:
Jumala on persoona, ja Jumala on hyvä. Onko paha myös persoona?
Shrila Goswami Maharaj:
Joskus pahaa kuvataan tällä tavoin. Mutta on olemassa yksilöllinen ja kollektiivinen taso. Kuten joskus sanotaan: jokaisella on omat demoninsa sisällään. Siksi pahoille ja kielteisille taipumuksille annetaan joskus personoitu muoto. Mutta jälleen kerran, me itse olemme vastuussa karmallisista olosuhteistamme. Tässä mielessä viattomia ei ole.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.comjokaisella on omat demoninsa sisällään. Siksi pahoille ja kielteisille taipumuksille annetaan joskus personoitu muoto
- Anonyymi00157
Anonyymi00156 kirjoitti:
jokaisella on omat demoninsa sisällään. Siksi pahoille ja kielteisille taipumuksille annetaan joskus personoitu muoto
<|Saatanan omaelämäkerta|>
Tarkoitatko noita kristittyjen elämäkertoja, jotka vaivaavat hinduja eivätkä jätä heitä rauhaan, vaan piinaavat heitä *Jumalansa* käskystä? - Anonyymi00162
Anonyymi00157 kirjoitti:
<|Saatanan omaelämäkerta|>
Tarkoitatko noita kristittyjen elämäkertoja, jotka vaivaavat hinduja eivätkä jätä heitä rauhaan, vaan piinaavat heitä *Jumalansa* käskystä?Tekstin levittäminen useisiin eri julkaisukanaviin on perusteltua, jotta sen säilyvyys voidaan varmistaa myös siinä tapauksessa, että nykyiset tai tulevat viestiketjut poistetaan. Monikanavainen julkaiseminen lisää todennäköisyyttä sille, että sisältö säilyy saatavilla ainakin yhdessä lähteessä. Tästä syystä tekstin huolellinen ymmärtäminen on erityisen tärkeää.
Saman sisällön toistuva julkaiseminen useissa eri yhteyksissä perustuu ennakointiin siitä, että nykyisiä ja tulevia viestiketjuja poistetaan jatkuvasti. Moninkertainen julkaiseminen lisää todennäköisyyttä sille, että keskeinen ja merkityksellinen teksti säilyy saatavilla myös pitkällä aikavälillä ja on siten tulevien sukupolvien saavutettavissa. - Anonyymi00164
NDE kokemukset reinkarnaatiosta:
Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.
https://www.youtube.com/watch?v=mg9V2351FFY&pp=ygUabmRlLiByZWluY2FybmF0aW9uIGlzIHRydWU=
Neurokirurgi Eben Alexander selittää, miten reinkarnaatio hänen mukaansa toimii ja miksi emme voi muistaa aiempia elämiämme.
https://www.youtube.com/watch?v=uVE2inOz7nQ&pp=ygUZbmRlIGNocmlzdGlhbiBtZWV0IFZpc2hudQ==
Christian Meets Hindu God During Near Death Experience (NDE)
Kristitty tapaa Vishnun lähellä kuolemaa (NDE)
Rauhallinen tunnelma, ei pelottelua. - Anonyymi00170
Saman sisällön toistuva julkaiseminen useissa eri yhteyksissä perustuu ennakointiin siitä, että nykyisiä ja tulevia viestiketjuja poistetaan jatkuvasti.
Moninkertainen julkaiseminen lisää todennäköisyyttä sille, että keskeinen ja merkityksellinen teksti säilyy saatavilla myös pitkällä aikavälillä ja on siten tulevien sukupolvien saavutettavissa. - Anonyymi00172
(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen. - Anonyymi00173
Anonyymi00172 kirjoitti:
(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen.(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen.
Viisitoista myyttiä Raamatun kääntämisestä
Anonyymi-ap
2026-06-13 18:39:50
https://danielbwallace.com/2012/10/08/fifteen-myths-about-bible-translation/
Ehkä yleisin harhaluulo Raamatun kääntämisestä on se, että sanasta sanaan -käännös olisi paras mahdollinen käännöstapa. Jokainen, joka hallitsee useampaa kuin yhtä kieltä, ymmärtää, että sanasta sanaan -käännös ei yksinkertaisesti ole mahdollinen, jos viesti halutaan välittää kohdekielellä ymmärrettävästi. Silti ironista kyllä, jopa jotkut raamatuntutkijat, joiden pitäisi tietää paremmin, yhä mainostavat sanasta sanaan -käännöksiä ikään kuin ne olisivat parhaita. Ehkä kaikkein sananmukaisin englanninkielinen raamatunkäännös on John Wycliffen 1380-luvulla tekemä käännös. Vaikka se käännettiin latinankielisestä Vulgatasta, se seurasi lähdetekstiä orjallisen kirjaimellisesti. Juuri tästä syystä sitä tuskin voi pitää varsinaisena englannin kielenä. - Anonyymi00174
Anonyymi00173 kirjoitti:
(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen.
Viisitoista myyttiä Raamatun kääntämisestä
Anonyymi-ap
2026-06-13 18:39:50
https://danielbwallace.com/2012/10/08/fifteen-myths-about-bible-translation/
Ehkä yleisin harhaluulo Raamatun kääntämisestä on se, että sanasta sanaan -käännös olisi paras mahdollinen käännöstapa. Jokainen, joka hallitsee useampaa kuin yhtä kieltä, ymmärtää, että sanasta sanaan -käännös ei yksinkertaisesti ole mahdollinen, jos viesti halutaan välittää kohdekielellä ymmärrettävästi. Silti ironista kyllä, jopa jotkut raamatuntutkijat, joiden pitäisi tietää paremmin, yhä mainostavat sanasta sanaan -käännöksiä ikään kuin ne olisivat parhaita. Ehkä kaikkein sananmukaisin englanninkielinen raamatunkäännös on John Wycliffen 1380-luvulla tekemä käännös. Vaikka se käännettiin latinankielisestä Vulgatasta, se seurasi lähdetekstiä orjallisen kirjaimellisesti. Juuri tästä syystä sitä tuskin voi pitää varsinaisena englannin kielenä.(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen.
https://www.tentmaker.org/books/Aion.html
https://biblicalscienceinstitute.com/apologetics/has-the-word-eternal-been-correctly-translated/
https://danielbwallace.com/2012/10/08/fifteen-myths-about-bible-translation/ - Anonyymi00175
Anonyymi00174 kirjoitti:
(Toinen) kauhudramaturgi kirjoitti:
"Jos joku tosiaan etsii totuutta, hänen kannattaa kuunnella Brandon Petersonia. Hän on todistanut King James Biblen jumalallisen alkuperän matemaattisesti,"
Mutta:
William Kilburne arvioi 1650-luvulla K.J.V:ssä olevan 20 000 virhettä.
John Wesley katsoi vuonna 1755, että pelkästään Uudessa testamentissa tarvittiin 12 000 muutosta.
Vuoden 1881 Revised Version sisälsi 36 000 eroa K.J.V:hen verrattuna.
Ja luettelo voisi jatkua edelleen.
https://www.tentmaker.org/books/Aion.html
https://biblicalscienceinstitute.com/apologetics/has-the-word-eternal-been-correctly-translated/
https://danielbwallace.com/2012/10/08/fifteen-myths-about-bible-translation/¨ Onesimus on Filemonin orja ikuisesti?
Onko hän edelleen hänen orjansa (Fil. 1:15)?
Joona oli kalassa ikuisesti [olam].
Mutta vain siihen asti, kunnes hän lähti kolme päivää myöhemmin (Jon. 1:17; 2:6).
Joona oli kalassa ikuisesti [olam].
Onko hän edelleen kalassa? - Anonyymi00176
Anonyymi00175 kirjoitti:
¨ Onesimus on Filemonin orja ikuisesti?
Onko hän edelleen hänen orjansa (Fil. 1:15)?
Joona oli kalassa ikuisesti [olam].
Mutta vain siihen asti, kunnes hän lähti kolme päivää myöhemmin (Jon. 1:17; 2:6).
Joona oli kalassa ikuisesti [olam].
Onko hän edelleen kalassa?SANA IKUISUUS ON VÄÄRIN KÄÄNNETTY.
Septuagintassa kreikankielistä sanaa aion käytetään kääntämään hepreankielinen sana olam. Näin ollen, jos haluamme ymmärtää aionin UT:n merkityksen, meidän on ymmärrettävä olamin merkitys UT:ssa. Lukuisat kohdat, joissa viitataan olamiin, osoittavat selvästi, että se ei voi tarkoittaa näissä teksteissä ”loputonta”.
Huomaa nämä muutamat:
Joona oli kalassa ikuisesti [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes hän lähti kolme päivää myöhemmin (Jon. 1:17; 2:6).
¨ Sodoman tulinen tuomio on ikuinen [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes Jumala palauttaa heidät entiseen tilaansa (Ez. 16:53-55; Ju 7).
¨ Mooabilaiselta on kielletty pääsy Herran seurakuntaan ikuisesti [olam]. Mutta vain kymmenenteen sukupolveen saakka. (De. 23:3).
¨ Kukkulat ovat ikuisia [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes ne madalletaan ja maa poltetaan (5. Moos. 49:26; 5. Moos. 33:15; Jes. 40:4; 2. Piet. 3:10).
¨ Israelin tuomio kestää ikuisesti [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes Henki vuodatetaan ja Jumala palauttaa sen (Jes. 32:13-15).
¨ Minä teen sinusta ikuisen [olam] erinomaisuuden. Mutta vain moniin sukupolviin asti (Jes. 60:15).
Kuten näemme, olam ei tarkoita ”ikuista”, vaikka se voi kestää hyvin kauan. Myöskään ”aina ja iankaikkisesti” ei ole tarkka käännös. Miten voit lisätä ”ikuisesti” sanaan ”ikuisesti” ”ikuisesti”? Kirjaimellinen käännös on ”eonin [olam] ajan ja edelleen”. Tässä on järkeä. Concordant Version Vanha testamentti on tässä johdonmukainen. Tarkastellaan kahta esimerkkiä:
Jopa kohdat, joissa ei käytetä sanaa olam, mutta jotka merkitsevät muuttumattomuutta, eivät ole sitä, kun kyseessä on Jumala. Mikään ei voi estää Häntä saavuttamasta tarkoitustaan. Esim:
¨ Israelin ahdinko on parantumaton. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa terveyden ja parantaa sen haavat (Jer. 30:12, 17). - Anonyymi00177
Anonyymi00176 kirjoitti:
SANA IKUISUUS ON VÄÄRIN KÄÄNNETTY.
Septuagintassa kreikankielistä sanaa aion käytetään kääntämään hepreankielinen sana olam. Näin ollen, jos haluamme ymmärtää aionin UT:n merkityksen, meidän on ymmärrettävä olamin merkitys UT:ssa. Lukuisat kohdat, joissa viitataan olamiin, osoittavat selvästi, että se ei voi tarkoittaa näissä teksteissä ”loputonta”.
Huomaa nämä muutamat:
Joona oli kalassa ikuisesti [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes hän lähti kolme päivää myöhemmin (Jon. 1:17; 2:6).
¨ Sodoman tulinen tuomio on ikuinen [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes Jumala palauttaa heidät entiseen tilaansa (Ez. 16:53-55; Ju 7).
¨ Mooabilaiselta on kielletty pääsy Herran seurakuntaan ikuisesti [olam]. Mutta vain kymmenenteen sukupolveen saakka. (De. 23:3).
¨ Kukkulat ovat ikuisia [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes ne madalletaan ja maa poltetaan (5. Moos. 49:26; 5. Moos. 33:15; Jes. 40:4; 2. Piet. 3:10).
¨ Israelin tuomio kestää ikuisesti [olam]. Mutta vain siihen asti, kunnes Henki vuodatetaan ja Jumala palauttaa sen (Jes. 32:13-15).
¨ Minä teen sinusta ikuisen [olam] erinomaisuuden. Mutta vain moniin sukupolviin asti (Jes. 60:15).
Kuten näemme, olam ei tarkoita ”ikuista”, vaikka se voi kestää hyvin kauan. Myöskään ”aina ja iankaikkisesti” ei ole tarkka käännös. Miten voit lisätä ”ikuisesti” sanaan ”ikuisesti” ”ikuisesti”? Kirjaimellinen käännös on ”eonin [olam] ajan ja edelleen”. Tässä on järkeä. Concordant Version Vanha testamentti on tässä johdonmukainen. Tarkastellaan kahta esimerkkiä:
Jopa kohdat, joissa ei käytetä sanaa olam, mutta jotka merkitsevät muuttumattomuutta, eivät ole sitä, kun kyseessä on Jumala. Mikään ei voi estää Häntä saavuttamasta tarkoitustaan. Esim:
¨ Israelin ahdinko on parantumaton. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa terveyden ja parantaa sen haavat (Jer. 30:12, 17).Jopa kohdat, joissa ei käytetä sanaa olam, mutta jotka merkitsevät muuttumattomuutta, eivät ole sitä, kun kyseessä on Jumala. Mikään ei voi estää Häntä saavuttamasta tarkoitustaan. Esim:
¨ Israelin ahdinko on parantumaton. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa terveyden ja parantaa sen haavat (Jer. 30:12, 17).
¨ Samarian haavat ovat parantumattomia. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa ja parantaa ne (Miika 1:9; Es. 16:53).
¨ Egypti ja Eelam eivät enää nouse. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra tuo heidän vankeutensa takaisin (Jer. 25:27; 49:39; Ez. 29:14).
¨ Mooab tuhoutuu. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra tuo mooabilaiset vangit takaisin (Jer. 48:4, 42, 47).
Uusi testamentti
Tarkastellaan aionin N. T. käyttöä. Onko ”ikuisuus” järkevää seuraavissa kohdissa? Tehdäkseni asiani yksiselitteiseksi olen kääntänyt kreikankielisen sanan aion englanninkielisellä sanalla ”eternity”.
¨ Mikä on oleva merkki... ikuisuuden lopusta (Mt 24:3)?
¨ Minä olen teidän kanssanne... ikuisuuden loppuun asti (Mt. 28:20).
¨ Tämän ikuisuuden pojat ovat viisaampia (Lu. 16:8).
¨ Tämän ikuisuuden pojat menevät naimisiin (Lu. 20:34).
¨ Kelvollisia saavuttamaan tuon iankaikkisuuden (Lu. 20:35).
¨ Ikuisuuden alusta lähtien (Joh. 9:32; Ap. t. 3:21).
¨ Tämän iankaikkisuuden mukaisia (Room. 12:2).
¨ Salaisuus, joka on pysynyt salassa iankaikkisuuden alusta asti, mutta joka on nyt tullut ilmi (Room. 16:25-26).
¨ Missä on tämän iankaikkisuuden lähettäjä (1. Kor. 1:20)?
¨ Tämän iankaikkisuuden viisaus, eikä tämän iankaikkisuuden hallitsijat... määrätty ennen iankaikkisuuksia... joita kukaan tämän iankaikkisuuden hallitsijoista... (1. Kor. 2:6-8).
¨ Tämän ikuisuuden viisaus (1. Kor. 3:18).
¨ Joiden päälle ikuisuuksien loput ovat tulleet.
(1. Kor. 10:11)
¨ Pelasta meidät tästä nykyisestä pahasta iankaikkisuudesta (Ga. 1:4).
¨ Ei ainoastaan tässä iankaikkisuudessa, vaan myös tulevassa (Ep. 1:21).
¨ vaelsi tämän maailman ikuisuuden mukaan (Ep. 2:2).
¨ Tulevassa iankaikkisuudessa (Ep. 2:7).
¨ Ikuisuuksien alusta lähtien (Ep. 3:9).
¨ Ikuisuuksista asti kätkettynä... mutta nyt... paljastettuna (Kol. 1:26).
¨ Rakasti tätä nykyistä ikuisuutta (2. Ti 4:10).
¨ Tulevassa iankaikkisuudessa (Ep. 2:7).
¨ Ikuisuuksien alusta lähtien (Ep. 3:9).
¨ Ikuisuuksista asti kätkettynä... mutta nyt... paljastettuna (Kol. 1:26).
¨ Rakasti tätä nykyistä ikuisuutta (2. Ti 4:10).
¨ Ottakaa hänet vastaan ikuisuudessa (Fil. 1:15). Tarkoittaako tämä ikuisesti vai vain siihen asti, kunnes Onesimus kuolee?
¨ Voimia tulevasta ikuisuudesta (He. 6:5).
¨ Ikuisuuksien lopussa (He. 9:26).
¨ Ymmärrämme, että iankaikkisuudet on valmisteltu Jumalan sanomalla (He. 11:3).
Miten me voimme sanoa...
¨ ”Ennen ikuisuutta” tai ”ikuisuus alkoi”? Ikuisuudella ei ole alkua (Joh. 9:32; Ap. t. 3:21; 1. Kor. 2:7; Ep. 3:9).
¨ ”Nykyinen ikuisuus”, ”tuleva ikuisuus” ja ”ikuisuuden loppu”? Ikuisuus ylittää ajan. Vain Jumala on ikuinen (Mt. 24:3; 28:20; 1. Kor. 10:11; 2. Ti. 4:10; He. 6:5; 9:26).
¨ ”Tämä ikuisuus”, ”tuo ikuisuus” vai ”ikuisuudet”? On vain yksi ikuisuus (Lu. 16:8; 20:34-35; Room. 12:2; 1. Kor. 1:20; 2:6-8; 3:18; 10:11; 2. Kor. 4:4; Ga. 1:4; Ep. 1:21; 2:2, 7; 3:9; Kol. 1:26; 2Ti. 4:10; He. 11:3). - Anonyymi00178
Anonyymi00177 kirjoitti:
Jopa kohdat, joissa ei käytetä sanaa olam, mutta jotka merkitsevät muuttumattomuutta, eivät ole sitä, kun kyseessä on Jumala. Mikään ei voi estää Häntä saavuttamasta tarkoitustaan. Esim:
¨ Israelin ahdinko on parantumaton. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa terveyden ja parantaa sen haavat (Jer. 30:12, 17).
¨ Samarian haavat ovat parantumattomia. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra palauttaa ja parantaa ne (Miika 1:9; Es. 16:53).
¨ Egypti ja Eelam eivät enää nouse. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra tuo heidän vankeutensa takaisin (Jer. 25:27; 49:39; Ez. 29:14).
¨ Mooab tuhoutuu. Mutta vain siihen asti, kunnes Herra tuo mooabilaiset vangit takaisin (Jer. 48:4, 42, 47).
Uusi testamentti
Tarkastellaan aionin N. T. käyttöä. Onko ”ikuisuus” järkevää seuraavissa kohdissa? Tehdäkseni asiani yksiselitteiseksi olen kääntänyt kreikankielisen sanan aion englanninkielisellä sanalla ”eternity”.
¨ Mikä on oleva merkki... ikuisuuden lopusta (Mt 24:3)?
¨ Minä olen teidän kanssanne... ikuisuuden loppuun asti (Mt. 28:20).
¨ Tämän ikuisuuden pojat ovat viisaampia (Lu. 16:8).
¨ Tämän ikuisuuden pojat menevät naimisiin (Lu. 20:34).
¨ Kelvollisia saavuttamaan tuon iankaikkisuuden (Lu. 20:35).
¨ Ikuisuuden alusta lähtien (Joh. 9:32; Ap. t. 3:21).
¨ Tämän iankaikkisuuden mukaisia (Room. 12:2).
¨ Salaisuus, joka on pysynyt salassa iankaikkisuuden alusta asti, mutta joka on nyt tullut ilmi (Room. 16:25-26).
¨ Missä on tämän iankaikkisuuden lähettäjä (1. Kor. 1:20)?
¨ Tämän iankaikkisuuden viisaus, eikä tämän iankaikkisuuden hallitsijat... määrätty ennen iankaikkisuuksia... joita kukaan tämän iankaikkisuuden hallitsijoista... (1. Kor. 2:6-8).
¨ Tämän ikuisuuden viisaus (1. Kor. 3:18).
¨ Joiden päälle ikuisuuksien loput ovat tulleet.
(1. Kor. 10:11)
¨ Pelasta meidät tästä nykyisestä pahasta iankaikkisuudesta (Ga. 1:4).
¨ Ei ainoastaan tässä iankaikkisuudessa, vaan myös tulevassa (Ep. 1:21).
¨ vaelsi tämän maailman ikuisuuden mukaan (Ep. 2:2).
¨ Tulevassa iankaikkisuudessa (Ep. 2:7).
¨ Ikuisuuksien alusta lähtien (Ep. 3:9).
¨ Ikuisuuksista asti kätkettynä... mutta nyt... paljastettuna (Kol. 1:26).
¨ Rakasti tätä nykyistä ikuisuutta (2. Ti 4:10).
¨ Tulevassa iankaikkisuudessa (Ep. 2:7).
¨ Ikuisuuksien alusta lähtien (Ep. 3:9).
¨ Ikuisuuksista asti kätkettynä... mutta nyt... paljastettuna (Kol. 1:26).
¨ Rakasti tätä nykyistä ikuisuutta (2. Ti 4:10).
¨ Ottakaa hänet vastaan ikuisuudessa (Fil. 1:15). Tarkoittaako tämä ikuisesti vai vain siihen asti, kunnes Onesimus kuolee?
¨ Voimia tulevasta ikuisuudesta (He. 6:5).
¨ Ikuisuuksien lopussa (He. 9:26).
¨ Ymmärrämme, että iankaikkisuudet on valmisteltu Jumalan sanomalla (He. 11:3).
Miten me voimme sanoa...
¨ ”Ennen ikuisuutta” tai ”ikuisuus alkoi”? Ikuisuudella ei ole alkua (Joh. 9:32; Ap. t. 3:21; 1. Kor. 2:7; Ep. 3:9).
¨ ”Nykyinen ikuisuus”, ”tuleva ikuisuus” ja ”ikuisuuden loppu”? Ikuisuus ylittää ajan. Vain Jumala on ikuinen (Mt. 24:3; 28:20; 1. Kor. 10:11; 2. Ti. 4:10; He. 6:5; 9:26).
¨ ”Tämä ikuisuus”, ”tuo ikuisuus” vai ”ikuisuudet”? On vain yksi ikuisuus (Lu. 16:8; 20:34-35; Room. 12:2; 1. Kor. 1:20; 2:6-8; 3:18; 10:11; 2. Kor. 4:4; Ga. 1:4; Ep. 1:21; 2:2, 7; 3:9; Kol. 1:26; 2Ti. 4:10; He. 11:3).¨ ”Nykyinen ikuisuus”, ”tuleva ikuisuus” ja ”ikuisuuden loppu”? Ikuisuus ylittää ajan. Vain Jumala on ikuinen (Mt. 24:3; 28:20; 1. Kor. 10:11; 2. Ti. 4:10; He. 6:5; 9:26).
¨ ”Tämä ikuisuus”, ”tuo ikuisuus” vai ”ikuisuudet”? On vain yksi ikuisuus (Lu. 16:8; 20:34-35; Room. 12:2; 1. Kor. 1:20; 2:6-8; 3:18; 10:11; 2. Kor. 4:4; Ga. 1:4; Ep. 1:21; 2:2, 7; 3:9; Kol. 1:26; 2Ti. 4:10; He. 11:3).
¨ ”Ikuinen salaisuus”, jos salaisuus paljastuu? (Room. 16:25-26; Kol. 1:26). Siinä vaiheessa se ei ole enää ”salaisuus”.
¨ Onesimus on Filemonin orja ikuisesti? Onko hän edelleen hänen orjansa (Fil. 1:15)?
Lukuisat kohdat osoittavat, että aion on kestoltaan rajallinen. Kirjassaan God's Methods with Man G. Campbell Morgan (tutkija, D.L. Moodyn työtoveri ja arvostettu Raamatun selittäjä) sanoi:
Sallikaa minun sanoa raamattuopiskelijoille, että meidän on oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ”ikuisuus”. Olemme joutuneet suureen virheeseen käyttäessämme tuota sanaa jatkuvasti. Koko Jumalan kirjassa ei ole yhtään sanaa, joka vastaisi meidän ”ikuista”, joka meidän keskuudessamme yleisesti käytettynä tarkoittaa ehdottoman loputonta. Vahvin Raamatun sana, jota käytetään Jumalan olemassaoloon viitaten, on - ”iankaikkisuuteen iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen”, mikä ei kirjaimellisesti tarkoita ikuista.
Se ei tarkoita kiinteän pituista ajanjaksoa kaikissa tapauksissa. On yhtä monta aikakautta kuin kokonaisuuksia, joiden kesto määräytyy eri kokonaisuuksien tavanomaisten olosuhteiden mukaan. On olemassa yksi ihmiselämän aeon, toinen kansakunnan elämän aeon, toinen variksen elämän aeon, toinen tammen elämän aeon. Aeonin pituus riippuu siitä, mihin kohteeseen se on liitetty....Adjektiivi aionious kantaa samalla tavalla ajatusta ajasta. Sen enempää substantiivi kuin adjektiivikaan eivät sinänsä kanna loputtoman tai ikuisen merkitystä. Ne voivat saada tämän merkityksen konnotaationsa kautta....Aionios tarkoittaa ”kestävää läpi” tai ”johonkin ajanjaksoon liittyvää”. Sekä substantiivia että adjektiivia käytetään rajoitettuihin ajanjaksoihin....LXX:n [kreikankielisen Vanhan testamentin] 150 tapauksesta neljä viidesosaa viittaa rajoitettuun kestoon. Muutama tapaus, ks. Gen. xlviii. 4; Num. x. 8; xv. 15; Prov. xxii. 28; Joona ii.6; Hab. iii. 6; Jes. lxi. 17.4
Mitä sitten, jos kreikankielinen sana aion on virheellisesti käännetty ”iankaikkiseksi” eikä ”iäksi”? Mitä tekemistä sillä on ikuisen rangaistuksen kanssa? Sillä on kaikenlaista tekemistä sen kanssa, sillä yksi keskeisistä teksteistä, joita käytetään augustinolaisen helvettinäkemyksen puolustamiseksi, on Matt. 25:46: ”Ja nämä menevät pois iankaikkiseen [aionin] rangaistukseen.” Jos tämä kohta, sellaisena kuin se on tässä käännetty, on tarkka, minun olisi myönnettävä, että Raamattu opettaa, että rangaistus on ikuinen. Mutta entä jos se ei ole? Entä jos aion ei tarkoita ”ikuista”? Mitä se tekisi äärettömän helvetin ”raamatulliselle tuelle”? Se tekisi tyhjäksi kaikkien niiden jakeiden käytön, jotka nojaavat sen puolustamisessa käytettyyn sanaan aion.
Lisäksi Augustinuksen perustelut eivät pidä paikkaansa Ro. 16:25, 26 ja Hab. 3:6. Molemmissa tapauksissa samaa sanaa käytetään kahdesti - Jumalan kanssa ja jonkin ajallisen asian kanssa. ”Sen salaisuuden paljastuksen mukaisesti, joka on vaiettu eonisena aikana, mutta joka on nyt ilmoitettu... eonisen Jumalan käskyn mukaan” (Room. 16:25, 26 CLT). Jossain vaiheessa paljastunut eoninen salaisuus ei voi olla ikuinen, vaikka sen on paljastanut eoninen Jumala. Eoninen ei tee Jumalasta ikuista, vaan Jumala tekee eonisesta ikuisen. ”Ja iankaikkiset vuoret olivat hajallaan....Hänen tiensä ovat iankaikkiset” (Hab. 3:6). Vuoret eivät ole ikuisia, vaikka ne kestävätkin hyvin pitkään. Jumalan tiet ovat kuitenkin ikuisia, koska hän on ikuinen. - Anonyymi00179
Anonyymi00178 kirjoitti:
¨ ”Nykyinen ikuisuus”, ”tuleva ikuisuus” ja ”ikuisuuden loppu”? Ikuisuus ylittää ajan. Vain Jumala on ikuinen (Mt. 24:3; 28:20; 1. Kor. 10:11; 2. Ti. 4:10; He. 6:5; 9:26).
¨ ”Tämä ikuisuus”, ”tuo ikuisuus” vai ”ikuisuudet”? On vain yksi ikuisuus (Lu. 16:8; 20:34-35; Room. 12:2; 1. Kor. 1:20; 2:6-8; 3:18; 10:11; 2. Kor. 4:4; Ga. 1:4; Ep. 1:21; 2:2, 7; 3:9; Kol. 1:26; 2Ti. 4:10; He. 11:3).
¨ ”Ikuinen salaisuus”, jos salaisuus paljastuu? (Room. 16:25-26; Kol. 1:26). Siinä vaiheessa se ei ole enää ”salaisuus”.
¨ Onesimus on Filemonin orja ikuisesti? Onko hän edelleen hänen orjansa (Fil. 1:15)?
Lukuisat kohdat osoittavat, että aion on kestoltaan rajallinen. Kirjassaan God's Methods with Man G. Campbell Morgan (tutkija, D.L. Moodyn työtoveri ja arvostettu Raamatun selittäjä) sanoi:
Sallikaa minun sanoa raamattuopiskelijoille, että meidän on oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ”ikuisuus”. Olemme joutuneet suureen virheeseen käyttäessämme tuota sanaa jatkuvasti. Koko Jumalan kirjassa ei ole yhtään sanaa, joka vastaisi meidän ”ikuista”, joka meidän keskuudessamme yleisesti käytettynä tarkoittaa ehdottoman loputonta. Vahvin Raamatun sana, jota käytetään Jumalan olemassaoloon viitaten, on - ”iankaikkisuuteen iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen”, mikä ei kirjaimellisesti tarkoita ikuista.
Se ei tarkoita kiinteän pituista ajanjaksoa kaikissa tapauksissa. On yhtä monta aikakautta kuin kokonaisuuksia, joiden kesto määräytyy eri kokonaisuuksien tavanomaisten olosuhteiden mukaan. On olemassa yksi ihmiselämän aeon, toinen kansakunnan elämän aeon, toinen variksen elämän aeon, toinen tammen elämän aeon. Aeonin pituus riippuu siitä, mihin kohteeseen se on liitetty....Adjektiivi aionious kantaa samalla tavalla ajatusta ajasta. Sen enempää substantiivi kuin adjektiivikaan eivät sinänsä kanna loputtoman tai ikuisen merkitystä. Ne voivat saada tämän merkityksen konnotaationsa kautta....Aionios tarkoittaa ”kestävää läpi” tai ”johonkin ajanjaksoon liittyvää”. Sekä substantiivia että adjektiivia käytetään rajoitettuihin ajanjaksoihin....LXX:n [kreikankielisen Vanhan testamentin] 150 tapauksesta neljä viidesosaa viittaa rajoitettuun kestoon. Muutama tapaus, ks. Gen. xlviii. 4; Num. x. 8; xv. 15; Prov. xxii. 28; Joona ii.6; Hab. iii. 6; Jes. lxi. 17.4
Mitä sitten, jos kreikankielinen sana aion on virheellisesti käännetty ”iankaikkiseksi” eikä ”iäksi”? Mitä tekemistä sillä on ikuisen rangaistuksen kanssa? Sillä on kaikenlaista tekemistä sen kanssa, sillä yksi keskeisistä teksteistä, joita käytetään augustinolaisen helvettinäkemyksen puolustamiseksi, on Matt. 25:46: ”Ja nämä menevät pois iankaikkiseen [aionin] rangaistukseen.” Jos tämä kohta, sellaisena kuin se on tässä käännetty, on tarkka, minun olisi myönnettävä, että Raamattu opettaa, että rangaistus on ikuinen. Mutta entä jos se ei ole? Entä jos aion ei tarkoita ”ikuista”? Mitä se tekisi äärettömän helvetin ”raamatulliselle tuelle”? Se tekisi tyhjäksi kaikkien niiden jakeiden käytön, jotka nojaavat sen puolustamisessa käytettyyn sanaan aion.
Lisäksi Augustinuksen perustelut eivät pidä paikkaansa Ro. 16:25, 26 ja Hab. 3:6. Molemmissa tapauksissa samaa sanaa käytetään kahdesti - Jumalan kanssa ja jonkin ajallisen asian kanssa. ”Sen salaisuuden paljastuksen mukaisesti, joka on vaiettu eonisena aikana, mutta joka on nyt ilmoitettu... eonisen Jumalan käskyn mukaan” (Room. 16:25, 26 CLT). Jossain vaiheessa paljastunut eoninen salaisuus ei voi olla ikuinen, vaikka sen on paljastanut eoninen Jumala. Eoninen ei tee Jumalasta ikuista, vaan Jumala tekee eonisesta ikuisen. ”Ja iankaikkiset vuoret olivat hajallaan....Hänen tiensä ovat iankaikkiset” (Hab. 3:6). Vuoret eivät ole ikuisia, vaikka ne kestävätkin hyvin pitkään. Jumalan tiet ovat kuitenkin ikuisia, koska hän on ikuinen.SANA IKUISUUS ON VÄÄRIN KÄÄNNETTY.
¨ Onesimus on Filemonin orja ikuisesti?
Onko hän edelleen hänen orjansa (Fil. 1:15)?
Thomas Talbott, Oregonissa sijaitsevan Willamette-yliopiston filosofian professori ja The Inescapable Love of God -kirjan kirjoittaja, selitti:
Jälkimmäinen (kolasis) aiheutetaan kärsijän edun vuoksi, edellinen (timōria) sen vuoksi, joka sen aiheuttaa, jotta hän saisi tyydytyksen. Platon vetosi myös kolaasin vakiintuneeseen merkitykseen tukeakseen teoriaansa, jonka mukaan hyveellisyyttä voidaan opettaa: ”Sillä jos tarkastelet rangaistusta (kolasis)... ja sitä, millainen valta sillä on väärintekijöihin, tosiasiat ilmoittavat sinulle, että miehet ovat yhtä mieltä siitä, että hyve on hankittu.” Vaikka rangaistus saattaakin tuntua ankaralta ja anteeksiantamattomalta, enemmänkin kostolta kuin vanhempien kuritukselta, tämä ei millään tavoin sulje pois korjaavaa tarkoitusta. Katso rangaistusta, jonka Paavali määrää I Kor. 5:5:ssä. Kukaan ei ehkä olisi koskaan voinut arvata, että määrätessään tällaisen rangaistuksen - eli ihmisen luovuttamisen Saatanalle lihan tuhoamiseksi - Paavalilla oli mielessään korjaava tarkoitus, ellei Paavali olisi itse nimenomaisesti ilmaissut korjaavaa tarkoitusta (”että hänen henkensä pelastuisi Herran Jeesuksen päivänä”). Kuten tämä teksti siis osoittaa, jopa näennäisesti koston luonteinen ankara rangaistus voi itse asiassa palvella lunastavaa tarkoitusta.7-9.
”Ja nämä menevät pois iankaikkiseen [aioniseen] rangaistukseen [kolasis], mutta vanhurskaat iankaikkiseen [aioniseen] elämään” (Mt 25:46). Eikö olekin ironista, että kohta, jota useimmiten käytetään tukemaan ikuista rangaistusta, on itse asiassa kohta, joka tarkasti ymmärrettynä vastustaa sitä voimakkaasti?
Tohtori Helena Keizer on luotettava auktoriteetti, joka käsittelee aiōnin määritelmää antiikin kreikkalaisessa kirjallisuudessa, mukaan lukien Raamattu Kristuksen aikana. Keizer julkaisi 315-sivuisen väitöskirjan otsikolla: ”Elämä, aika, kokonaisuus - tutkimus aiōnista kreikkalaisessa kirjallisuudessa ja filosofiassa, Septuagintassa ja Philossa”. Esitettiin 7. syyskuuta 1999 Hollannissa Amsterdamin yliopistossa. Keizer totesi:
”Olām ja siten aiōn raamatullisessa merkityksessä on aika, joka muodostaa ihmisen ajallisen horisontin. ”29 ‘Tutkimuksemme on johtanut siihen johtopäätökseen, että äärettömyys ei ole aiōnin luontainen tai välttämätön konnotaatio sen enempää kreikankielisessä kuin raamatullisessakaan käytössä (’olām). ”30 ”Puhuminen ‘tästä aiōnista’, sen ‘lopusta’ ja ‘tulevasta aiōnista’ antaa aiōnille selvästi rajoitetun ajan merkityksen. ‘31 ’Seuraava Gregorius Nyssalaisen kuvaus... on hyvä loppukaneetti toistaiseksi:
'Aeon tarkoittaa ajallisuutta, sitä, mikä tapahtuu ajassa.'"
Terms for Eternity on toinen David Konstanin ja Ilaria Ramellin kirjoittama tieteellinen teos aiōnista. Konstan on John Rowe Workman Distinguished Professor of Classics ja vertailevan kirjallisuuden professori Brownin yliopistossa R.I:ssä. Ramelli on antiikin filosofian apulaisprofessori Milanon katolisessa yliopistossa Italiassa. He ovat samaa mieltä tohtori Keizerin päätelmistä. He kirjoittivat: - Anonyymi00181
Raamattu opettaa, että Jumala on hyvä, mutta jos sanat vaihtavat merkitystä Jumalan yhteydessä, ehkä "hyvä" tarkoittaisikin "nälkäinen".
Samalla tavalla:
Jos käsky
"Älä murhaa"
saisi Jumalan puheessa täysin uuden merkityksen, se voisi hänen kärjistetyn esimerkkinsä mukaan tarkoittaa yhtä hyvin:
"Laita parsakaalia korviisi." - Anonyymi00182
Anonyymi00181 kirjoitti:
Raamattu opettaa, että Jumala on hyvä, mutta jos sanat vaihtavat merkitystä Jumalan yhteydessä, ehkä "hyvä" tarkoittaisikin "nälkäinen".
Samalla tavalla:
Jos käsky
"Älä murhaa"
saisi Jumalan puheessa täysin uuden merkityksen, se voisi hänen kärjistetyn esimerkkinsä mukaan tarkoittaa yhtä hyvin:
"Laita parsakaalia korviisi."Jos olisit antanut hindujen olla rauhassa täällä, mitään ei olisi tullut julkisuuteen, siis raamatun epäuskottavuudesta, kiitos ekstremisti, että nyt jotkin asiat ovat tulleet julki.
Jos olisit antanut meidän olla rauhassa, kukaan ei olisi edes maininnut sanaakaan Raamatusta. - Anonyymi00183
Anonyymi00182 kirjoitti:
Jos olisit antanut hindujen olla rauhassa täällä, mitään ei olisi tullut julkisuuteen, siis raamatun epäuskottavuudesta, kiitos ekstremisti, että nyt jotkin asiat ovat tulleet julki.
Jos olisit antanut meidän olla rauhassa, kukaan ei olisi edes maininnut sanaakaan Raamatusta."RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa että kivi on haudan edessä ja ei ole, onko se vastaanottajan päässä vika?
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Oliko kivi haudan edessä?
Matt. 28:1-2 -- Kivi oli paikallaan naisten saapuessa, vieritettiin pois heidän nähden.
vs.
Luuk. 24:2 -- Kivi oli vieritetty pois ennen heidän saapumistaan, naisten näkemättä. - Anonyymi00184
Anonyymi00183 kirjoitti:
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa että kivi on haudan edessä ja ei ole, onko se vastaanottajan päässä vika?
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Oliko kivi haudan edessä?
Matt. 28:1-2 -- Kivi oli paikallaan naisten saapuessa, vieritettiin pois heidän nähden.
vs.
Luuk. 24:2 -- Kivi oli vieritetty pois ennen heidän saapumistaan, naisten näkemättä.Tai ehkä se tarkoittaa, että kivi on haudan edessä, mikä tarkoittaa myös sitä, että se ei ole haudan edessä?
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa että viisisataa viisikymmentä miestä, ja kaksisataa viisikymmentä.
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Onko 250 ihan sama kuin 550?
Montako maaherrojen virkamiestä?
1. Kun. 9:23 "Maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat Salomon töitä, oli viisisataa viisikymmentä miestä, vallitsemassa väkeä, joka teki työtä."
vs.
2. Aik. 8:10 "Maaherrojen virkamiehiä oli Salomolla kaksisataa viisikymmentä, jotka vallitsivat väkeä."
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Se on varmaan vain vika sinun päässäsi, koska et pysty erottamaan ristiriitoja toisistaan.
Sinulle 250 tarkoittaa 550.
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Kaikista epäjohdonmukaisuuksista huolimatta ”niiden "korjaaminen" vie kymmeinä vuosia, etkä pysty tasoittamaan virheitä, koska koko Raamattu on täynnä niitä.
Et pysty muuttamaan 250 550:ksi, vaikka olist Einstein. - Anonyymi00185
Anonyymi00184 kirjoitti:
Tai ehkä se tarkoittaa, että kivi on haudan edessä, mikä tarkoittaa myös sitä, että se ei ole haudan edessä?
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa että viisisataa viisikymmentä miestä, ja kaksisataa viisikymmentä.
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Onko 250 ihan sama kuin 550?
Montako maaherrojen virkamiestä?
1. Kun. 9:23 "Maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat Salomon töitä, oli viisisataa viisikymmentä miestä, vallitsemassa väkeä, joka teki työtä."
vs.
2. Aik. 8:10 "Maaherrojen virkamiehiä oli Salomolla kaksisataa viisikymmentä, jotka vallitsivat väkeä."
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Se on varmaan vain vika sinun päässäsi, koska et pysty erottamaan ristiriitoja toisistaan.
Sinulle 250 tarkoittaa 550.
Tässä on vain yksi esimerkki lukemattomista muista
Kaikista epäjohdonmukaisuuksista huolimatta ”niiden "korjaaminen" vie kymmeinä vuosia, etkä pysty tasoittamaan virheitä, koska koko Raamattu on täynnä niitä.
Et pysty muuttamaan 250 550:ksi, vaikka olist Einstein."RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa neljäsataatuhatta neljästä tuhannesta, onko se vastaanottajan päässä vika?
Voisit ehkä pärjätä viidakossa opettamalla Raamattua alkuperäiskansoille, jotka eivät tiedä matematiikasta mitään, mutta et pärjä sivistyneessä lännessä, koska et itsekään osaa matematiikkaa. - Anonyymi00186
Anonyymi00185 kirjoitti:
"RISTIRIIDAT EIVÄT LÄHETTÄJÄN VAAN VASTAANOTTAJAN PÄÄSSÄ"
Joten jos et osaa erottaa neljäsataatuhatta neljästä tuhannesta, onko se vastaanottajan päässä vika?
Voisit ehkä pärjätä viidakossa opettamalla Raamattua alkuperäiskansoille, jotka eivät tiedä matematiikasta mitään, mutta et pärjä sivistyneessä lännessä, koska et itsekään osaa matematiikkaa.https://keskustelu.suomi24.fi/t/19335922/vaimon-on-alistuttava-miehelleen-kuin-jumalalle
Vaimon on alistuttava miehelleen kuin Jumalalle - Anonyymi00187
Anonyymi00186 kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19335922/vaimon-on-alistuttava-miehelleen-kuin-jumalalle
Vaimon on alistuttava miehelleen kuin JumalalleNiin tapahtuu, jos ottaa kaiken kijaimellisesti!
- Anonyymi00192UUSI
Anonyymi00191 kirjoitti:
https://docendo.fi/kirjat/harhaanjohtajat/
Terho Miettinen, Raija Pelli
Harhaanjohtajat
Vahvassa uskossa
Yliluonnolliset ihmeparantumiset, kaatumiset, kuolleista herättämiset ja kielilläpuhuminen ovat joissakin uskonnollisissa piireissä arkipäiväisiä ilmiöitä. Mistä oikein on kyse? Mikä saa ihmisen tavoittelemaan ekstaattisia tiloja? Miksi vakavasti sairaat ihmiset turvautuvat ahneisiin huijareihin?
Harhaanjohtajat käyttävät uskon varjolla säälittä seuraajiaan hyväksi. Karismaattisina pidetyt lahkojohtajat venyttävät maallisia lakeja. Lahkojen jäsenet tottelevat kritiikittä pahimmillaan narsistisia ja mielenterveydeltään horjuvia johtajiaan ja alistuvat mielivallan ja hyväksikäytön uhreiksi. Jäsenet luopuvat vapaaehtoisesti itsenäisyydestään ja vapaudestaan. Kollektiivin otteesta irti pääseminen on vaikeaa.
Harhaanjohtajat käsittelee karuja rikoksia vahvauskoisten maailmassa, jossa Jumalan nimi näyttää pesevän puhtaaksi salatuimmatkin synnit. Teoksen toinen kirjoittaja Terho Miettinen onnistui pitkän prosessin jälkeen pääsemään pois ahtaista helluntailaisympyröistä. Tämä kirja on syntynyt osittain tuon prosessin seurauksena.
Teoksen tiedot ja tapaukset on kerätty viranomaislähteistä, henkilöhaastatteluista ja omakohtaisista kokemuksista erilaisissa hengellisissä tilaisuuksissa. Kirjassa esitellyt psykologian ilmiöt pätevät muissakin kuin uskonnollisissa massaliikkeissä. Teoksessa pohditaan kiinnostavasti lahkon jälkeistä elämää, itsensä löytämistä ja elämän uudelleen rakentamista. - Anonyymi00193UUSI
Anonyymi00186 kirjoitti:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19335922/vaimon-on-alistuttava-miehelleen-kuin-jumalalle
Vaimon on alistuttava miehelleen kuin Jumalalle"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Jos yksikin luotu joutuisi lopulta ikuiseen tuskaan, maailma olisi kosminen painajainen ja sen luoja kosminen Hitler.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainen - Anonyymi00194UUSI
Anonyymi00193 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Jos yksikin luotu joutuisi lopulta ikuiseen tuskaan, maailma olisi kosminen painajainen ja sen luoja kosminen Hitler.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/toimittajalta-kristinusko-on-joko-jumalallinen-rakkaustarina-tai-kosminen-painajainenSelitetäänpä tuo paholaisen temi. Kun se jatkuvasti nostetaan esiin.
Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
________________
Tulette tietämään, että on olemassa monia paholaisia tai demoneja, mutta silti niitä ei oikeasti ole olemassa! Puhumme paikasta, jota kutsutaan helvetiksi, mutta joka on todellisuudessa tietoisuuden tila. - Anonyymi00195UUSI
Anonyymi00194 kirjoitti:
Selitetäänpä tuo paholaisen temi. Kun se jatkuvasti nostetaan esiin.
Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
________________
Tulette tietämään, että on olemassa monia paholaisia tai demoneja, mutta silti niitä ei oikeasti ole olemassa! Puhumme paikasta, jota kutsutaan helvetiksi, mutta joka on todellisuudessa tietoisuuden tila.Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
TULTA JA RIKIA, SARVIA JA HÄNTIÄ
Keskustelut paholaisesta, demoneista ja helvetin planeetoista ovat aina täynnä pelkoja ja väärinkäsityksiä. Tästä syystä niitä vältetään usein. Ihmisen on kuitenkin ymmärrettävä tämä aihe, jotta hän saisi täydellisen ja ymmärrettävän kuvan aineellisesta maailmasta ja voisi toimia siinä tuottavasti henkisenä soturina.
Tällaisissa keskusteluissa syntyy aina ristiriitoja.
Väitämme, että on olemassa vapaa tahto ja samalla myös ennalta määrätty kohtalo. Tulette tietämään, että on olemassa monia paholaisia tai demoneja, mutta silti niitä ei oikeasti ole olemassa!
Puhumme paikasta, jota kutsutaan helvetiksi, mutta joka on todellisuudessa tietoisuuden tila.
Nämä väitteet vaikuttavat ristiriitaisilta, koska ymmärryksemme on rajallista. Olemme tottuneet ajattelemaan kaikesta joko-tai-mallilla. Jotain on joko A tai B. Henkisessä maailmassa jokin voi sisältää molemmat polariteetit, olla samanaikaisesti sekä A että B. Siksi pyydän teitä hyväksymään näennäiset epäjohdonmukaisuudet, ja saatte syvemmän ymmärryksen ilman turhaa hämmennystä ja pelkoa. - Anonyymi00196UUSI
Anonyymi00195 kirjoitti:
Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
TULTA JA RIKIA, SARVIA JA HÄNTIÄ
Keskustelut paholaisesta, demoneista ja helvetin planeetoista ovat aina täynnä pelkoja ja väärinkäsityksiä. Tästä syystä niitä vältetään usein. Ihmisen on kuitenkin ymmärrettävä tämä aihe, jotta hän saisi täydellisen ja ymmärrettävän kuvan aineellisesta maailmasta ja voisi toimia siinä tuottavasti henkisenä soturina.
Tällaisissa keskusteluissa syntyy aina ristiriitoja.
Väitämme, että on olemassa vapaa tahto ja samalla myös ennalta määrätty kohtalo. Tulette tietämään, että on olemassa monia paholaisia tai demoneja, mutta silti niitä ei oikeasti ole olemassa!
Puhumme paikasta, jota kutsutaan helvetiksi, mutta joka on todellisuudessa tietoisuuden tila.
Nämä väitteet vaikuttavat ristiriitaisilta, koska ymmärryksemme on rajallista. Olemme tottuneet ajattelemaan kaikesta joko-tai-mallilla. Jotain on joko A tai B. Henkisessä maailmassa jokin voi sisältää molemmat polariteetit, olla samanaikaisesti sekä A että B. Siksi pyydän teitä hyväksymään näennäiset epäjohdonmukaisuudet, ja saatte syvemmän ymmärryksen ilman turhaa hämmennystä ja pelkoa.Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
DEMONIT: KEITÄ HE OVAT?
Sanotaan, että kaikki pahuus maailmassa on peräisin paholaiselta. Jotta lapset käyttäytyisivät hyvin, heitä pelotellaan joskus: ”Mörkö vie sinut pois!” Lapsi kasvaa, ”mörkö” muuttuu paholaiseksi, ja pelko jää.
Paholaiset ovat niin todellisia kuin haluatte heidän olevan. Jos kuitenkin kieltäydyt tunnustamasta niiden voimaa, ne eivät voi sinulle mitään. Hullu ihminen luulee keppiä käärmeeksi ja toimii sen mukaisesti. Normaali ihminen näkee, että se on keppi, eikä pelästy.
Samalla tavalla olemme luoneet paljon asioita, jotka ovat todellisia vain siksi, että annamme niiden olla todellisia.
Elämässämme vallitsee se, mihin keskitämme energiamme. Annamme ensisijaisen merkityksen monille tilanteille, joilla ei todellisuudessa ole merkitystä. Ja päinvastoin, poistamme tietoisuudestamme monia asioita, joilla on ensisijainen merkitys. Tämä osoittaa, kuinka voimakas mieli on. Jos annamme sen toimia, se voi toimia kuin henkilökohtainen demonimme. Jos tunnustamme jotain mielessämme, meidän on toimittava sen mukaisesti. ... - Anonyymi00197UUSI
Anonyymi00196 kirjoitti:
Selityksenä tässä muutamia katkelmia tästä kirjasta, ERI PAIKOISTA.
Erittäin paljon käännösvirheitä suomen kielellä
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
DEMONIT: KEITÄ HE OVAT?
Sanotaan, että kaikki pahuus maailmassa on peräisin paholaiselta. Jotta lapset käyttäytyisivät hyvin, heitä pelotellaan joskus: ”Mörkö vie sinut pois!” Lapsi kasvaa, ”mörkö” muuttuu paholaiseksi, ja pelko jää.
Paholaiset ovat niin todellisia kuin haluatte heidän olevan. Jos kuitenkin kieltäydyt tunnustamasta niiden voimaa, ne eivät voi sinulle mitään. Hullu ihminen luulee keppiä käärmeeksi ja toimii sen mukaisesti. Normaali ihminen näkee, että se on keppi, eikä pelästy.
Samalla tavalla olemme luoneet paljon asioita, jotka ovat todellisia vain siksi, että annamme niiden olla todellisia.
Elämässämme vallitsee se, mihin keskitämme energiamme. Annamme ensisijaisen merkityksen monille tilanteille, joilla ei todellisuudessa ole merkitystä. Ja päinvastoin, poistamme tietoisuudestamme monia asioita, joilla on ensisijainen merkitys. Tämä osoittaa, kuinka voimakas mieli on. Jos annamme sen toimia, se voi toimia kuin henkilökohtainen demonimme. Jos tunnustamme jotain mielessämme, meidän on toimittava sen mukaisesti. ...https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
...
Jokainen tämän planeetan asukkaiden tuottama ajatus siirtyy eetteriin, ilmaan. Ajatukset elävät omaa elämäänsä ja vaikuttavat yksilöihin ja yhteisöihin.
Mitä negatiivisempia ajatukset ovat, sitä tuhoisampi on niiden vaikutus. Mitä positiivisempia ajatukset ovat, sitä hyödyllisempi on niiden vaikutus. Samanlainen houkuttelee samanlaista.
Yksilöllinen tietoisuus muuttuu ryhmätietoisuudeksi, joka ilmenee planeettamme kollektiivisena tietoisuutena. - Anonyymi00198UUSI
Anonyymi00197 kirjoitti:
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA
Henkinen soturi I: Henkisten totuuksien paljastaminen psyykkisissä ilmiöissä
__________________________
...
Jokainen tämän planeetan asukkaiden tuottama ajatus siirtyy eetteriin, ilmaan. Ajatukset elävät omaa elämäänsä ja vaikuttavat yksilöihin ja yhteisöihin.
Mitä negatiivisempia ajatukset ovat, sitä tuhoisampi on niiden vaikutus. Mitä positiivisempia ajatukset ovat, sitä hyödyllisempi on niiden vaikutus. Samanlainen houkuttelee samanlaista.
Yksilöllinen tietoisuus muuttuu ryhmätietoisuudeksi, joka ilmenee planeettamme kollektiivisena tietoisuutena.Joillakin kielillä tämä on luettavissa ilmaiseksi internetissä. Kaikki kuusi osaa ovat saatavilla. Erittäin hyvä kirjasarja.
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTA - Anonyymi00199UUSI
Anonyymi00198 kirjoitti:
Joillakin kielillä tämä on luettavissa ilmaiseksi internetissä. Kaikki kuusi osaa ovat saatavilla. Erittäin hyvä kirjasarja.
https://occultnthings.com/cdn/shop/products/azd105_580x.jpg?v=1678032850
https://www.amazon.com/Spiritual-Warrior-Uncovering-Psychic-Phenomena-ebook/dp/B005P1AZTALISÄÄ KIRJOJA ILMAISEKSI LUETTAVAKSI INTERNETISTÄ:
Hyvän ja pahan ulottuvuudet – Moraalinen universumi ja vaisnava-filosofia
Dimensions of Good and Evil – The Moral Universe and Vaisnava Philosophy
by Suhotra Swami
https://www.suhotraswami.net/library/Dimensions_of_Good_and_Evil.pdf
Ilmaiseksi netistä. - Anonyymi00200UUSI
Anonyymi00199 kirjoitti:
LISÄÄ KIRJOJA ILMAISEKSI LUETTAVAKSI INTERNETISTÄ:
Hyvän ja pahan ulottuvuudet – Moraalinen universumi ja vaisnava-filosofia
Dimensions of Good and Evil – The Moral Universe and Vaisnava Philosophy
by Suhotra Swami
https://www.suhotraswami.net/library/Dimensions_of_Good_and_Evil.pdf
Ilmaiseksi netistä."Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus. - Anonyymi00201UUSI
Anonyymi00200 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus."Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta. - Anonyymi00202UUSI
Anonyymi00201 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta."Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
Tällaisessa maailmassa ihmisen sisäinen liike kaventuu. Epäilys muuttuu vaaralliseksi. Kysymykset alkavat maistua synniltä. Ajattelu kääntyy varovaiseksi, sitten varautuneeksi, lopulta kuuliaiseksi. Tottele ja saat elää. Epäile ja maksat ikuisuudella.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Ja silti koko asetelma perustuu oletukseen, että ihminen on jo lähtökohtaisesti syyllinen, jo valmiiksi tuomion alainen. Pelastus on tarpeen vain siksi, että rangaistus on olemassa. Uhka ja ratkaisu tulevat samasta lähteestä. Pelastaja pelastaa omalta järjestelmältään.
Silloin kysymys ei ole enää siitä, onko ihminen paha. Kysymys on, miksi ääretön olento tarvitsee äärettömän rangaistuksen pitääkseen luotunsa kurissa. Miksi rajallinen elämä oikeuttaisi rajattoman tuskan. Miksi epäusko – joka voi olla vain rehellinen epävarmuus – muuttuisi kosmiseksi rikokseksi.
Kun panoksena on äärettömyys, ihminen alkaa toimia kuin ohjelmoitu kone. Hän toistaa oikeat sanat, koska väärät sanat voivat maksaa liikaa. Hän muokkaa sisimpänsä vastaamaan hyväksyttyä kaavaa. Pelko on tehokkain käyttöjärjestelmä.
Ehkä radikaaleinta ei ole kapina. Ehkä radikaaleinta on pysähtyä ja sanoa: en hyväksy asetelmaa, jossa rakkaus tarvitsee uhkauksen. En hyväksy valintaa, joka ei ole valinta. En usko, että moraali tarvitsee ikuisen kidutuksen varjon pysyäkseen pystyssä.
Oven takana odotetaan vastausta.
Mutta ehkä ihminen ei olekaan syntynyt tuomion alle.
Ehkä hän ei tarvitse pelastusta kosmiselta kiristykseltä.
Ehkä hän ei ole biorobotti, joka reagoi pelkoon, vaan olento, joka voi kysyä:
Jos tämä on rakkautta, miksi se kuulostaa uhkaukselta? - Anonyymi00203UUSI
Anonyymi00202 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
Tällaisessa maailmassa ihmisen sisäinen liike kaventuu. Epäilys muuttuu vaaralliseksi. Kysymykset alkavat maistua synniltä. Ajattelu kääntyy varovaiseksi, sitten varautuneeksi, lopulta kuuliaiseksi. Tottele ja saat elää. Epäile ja maksat ikuisuudella.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Ja silti koko asetelma perustuu oletukseen, että ihminen on jo lähtökohtaisesti syyllinen, jo valmiiksi tuomion alainen. Pelastus on tarpeen vain siksi, että rangaistus on olemassa. Uhka ja ratkaisu tulevat samasta lähteestä. Pelastaja pelastaa omalta järjestelmältään.
Silloin kysymys ei ole enää siitä, onko ihminen paha. Kysymys on, miksi ääretön olento tarvitsee äärettömän rangaistuksen pitääkseen luotunsa kurissa. Miksi rajallinen elämä oikeuttaisi rajattoman tuskan. Miksi epäusko – joka voi olla vain rehellinen epävarmuus – muuttuisi kosmiseksi rikokseksi.
Kun panoksena on äärettömyys, ihminen alkaa toimia kuin ohjelmoitu kone. Hän toistaa oikeat sanat, koska väärät sanat voivat maksaa liikaa. Hän muokkaa sisimpänsä vastaamaan hyväksyttyä kaavaa. Pelko on tehokkain käyttöjärjestelmä.
Ehkä radikaaleinta ei ole kapina. Ehkä radikaaleinta on pysähtyä ja sanoa: en hyväksy asetelmaa, jossa rakkaus tarvitsee uhkauksen. En hyväksy valintaa, joka ei ole valinta. En usko, että moraali tarvitsee ikuisen kidutuksen varjon pysyäkseen pystyssä.
Oven takana odotetaan vastausta.
Mutta ehkä ihminen ei olekaan syntynyt tuomion alle.
Ehkä hän ei tarvitse pelastusta kosmiselta kiristykseltä.
Ehkä hän ei ole biorobotti, joka reagoi pelkoon, vaan olento, joka voi kysyä:
Jos tämä on rakkautta, miksi se kuulostaa uhkaukselta?"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Kop, kop, kop!
- Kuka siellä?
Jeesus.
- Tulin pelastamaan sinut.
Miltä?
- Siltä, mitä aion tehdä sinulle, jos et päästä minua sisään.
Koputus ei ole enää vain ääni ovella. Se on rakenne, joka on rakennettu todellisuuden ympärille.
Sanotaan, että tämä on rakkautta. Että Jumala rakastaa sinua niin paljon, että antoi mahdollisuuden pelastua. Mutta samaan hengenvetoon kerrotaan, että jos et tartu siihen mahdollisuuteen, seurauksena on ikuinen helvetti. Ei väliaikainen kuritus. Ei opettava kokemus. Vaan ääretön, päättymätön ero, kärsimys tai tuho.
Sitä kutsutaan rakkaudeksi.
Mutta jos pysähtyy hetkeksi ja riisuu sanat kauniista teologisista kääreistä, jäljelle jää asetelma, joka muistuttaa jotain aivan muuta. Ase ohimolla. Rahat tai henki. Allekirjoita tai kärsit. Suostu tai tuhoudut.
Kun vaihtoehtoihin liitetään äärettömyys, valinta lakkaa olemasta vapaa. Vapaa tahto, joka toimii loputtoman rangaistuksen varjossa, on kuin työntekijä, jolle sanotaan: “Saat vapaasti päättää, pysytkö täällä. Jos lähdet, sinut kidutetaan ikuisesti.” Tällaisessa tilanteessa kuuliaisuus ei ole rakkauden hedelmä. Se on pelon refleksi. - Anonyymi00204UUSI
Anonyymi00203 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Kop, kop, kop!
- Kuka siellä?
Jeesus.
- Tulin pelastamaan sinut.
Miltä?
- Siltä, mitä aion tehdä sinulle, jos et päästä minua sisään.
Koputus ei ole enää vain ääni ovella. Se on rakenne, joka on rakennettu todellisuuden ympärille.
Sanotaan, että tämä on rakkautta. Että Jumala rakastaa sinua niin paljon, että antoi mahdollisuuden pelastua. Mutta samaan hengenvetoon kerrotaan, että jos et tartu siihen mahdollisuuteen, seurauksena on ikuinen helvetti. Ei väliaikainen kuritus. Ei opettava kokemus. Vaan ääretön, päättymätön ero, kärsimys tai tuho.
Sitä kutsutaan rakkaudeksi.
Mutta jos pysähtyy hetkeksi ja riisuu sanat kauniista teologisista kääreistä, jäljelle jää asetelma, joka muistuttaa jotain aivan muuta. Ase ohimolla. Rahat tai henki. Allekirjoita tai kärsit. Suostu tai tuhoudut.
Kun vaihtoehtoihin liitetään äärettömyys, valinta lakkaa olemasta vapaa. Vapaa tahto, joka toimii loputtoman rangaistuksen varjossa, on kuin työntekijä, jolle sanotaan: “Saat vapaasti päättää, pysytkö täällä. Jos lähdet, sinut kidutetaan ikuisesti.” Tällaisessa tilanteessa kuuliaisuus ei ole rakkauden hedelmä. Se on pelon refleksi."Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Ikuinen helvetti on äärimmäinen kontrollimekanismi. Se ei jätä tilaa rehelliselle epäilylle. Se ei siedä keskeneräisyyttä. Se ei hyväksy sitä, että ihminen saattaa vilpittömästi olla vakuuttumatta. Jos panoksena on ääretön tuska, kriittinen ajattelu muuttuu riskiksi, ja riskit minimoidaan. Ihminen alkaa mukautua.
Näin syntyy sisäinen sensuuri. Kysymys nousee mieleen, mutta se työnnetään alas. Epäily välähtää, mutta se tukahdutetaan. Ei siksi, että vastaus olisi löytynyt, vaan siksi, että väärä vastaus voi maksaa liikaa. Pelko alkaa ohjata ajattelua. Ja pelko on tehokkain ohjelmointikieli.
Silloin puhe rakkaudesta alkaa kuulostaa ristiriitaiselta. Rakkaus, joka vaatii vastarakkautta ikuisen rangaistuksen uhalla, ei ole ehdotonta. Se on ehdollista äärettömällä panoksella. Se ei sano: “Valitse minut, jos näet minut totena.” Se sanoo: “Valitse minut, tai kärsit loputtomasti.”
Jos ihminen on rajallinen, ajallisesti ja tiedollisesti, miten hän voi ansaita äärettömän tuomion? Miten epäusko – joka voi olla seurausta kasvatuksesta, kulttuurista, traumasta tai yksinkertaisesti rehellisestä epävarmuudesta – muuttuu rikokseksi, joka oikeuttaa loputtoman rangaistuksen?
Tässä kohtaa pelastuksen logiikka kääntyy itseään vastaan. Ihminen tarvitsee pelastusta vain siksi, että järjestelmä sisältää äärettömän uhan. Pelastaja pelastaa siltä, minkä oma oikeusjärjestelmä pitää yllä. Uhka ja ratkaisu tulevat samasta lähteestä.
Kun tätä kutsutaan rakkaudeksi, moni kokee sen nimen väärinkäytöksi. Rakkaus ilman vapautta ei ole rakkautta. Valinta ilman todellista vaihtoehtoa ei ole valinta. Ja usko, joka syntyy pelosta, ei ole luottamusta vaan selviytymistä.
Ase ohimolla ei muutu kukkaseppeleeksi siksi, että sen nimeksi annetaan armo.
Jos moraali tarvitsee ikuisen helvetin toimiakseen, mitä se kertoo moraalista? Jos ihminen tekee hyvää vain välttääkseen äärettömän rangaistuksen, onko se hyvyyttä vai laskelmointia? Ja jos hän rakastaa Jumalaa, koska pelkää helvettiä, onko se rakkautta vai alistumista?
Syvimmillään kysymys ei ehkä ole edes Jumalasta. Se on siitä, millaisen ihmiskuvan tällainen järjestelmä luo. Onko ihminen vapaa, etsivä ja erehtyvä olento – vai olento, jota täytyy ohjata äärettömällä uhalla?
Jos koputus kuuluu, ja sen takana on ääni, joka sanoo: “Avaa, tai kärsit ikuisesti”, kaikkein inhimillisin teko ei ehkä ole totella.
Se voi olla pysähtyä ja sanoa: jos tämä on rakkautta, miksi se kuulostaa kiristykseltä? - Anonyymi00205UUSI
Anonyymi00204 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kutsumalla kidutusta pyhäksi ei poisteta sen julmuutta, eikä kutsumalla ikuista kidutusta rakkaudeksi poistu sen äärettömyys tai epäoikeudenmukaisuus.
Se muistuttaa sopimusta, joka allekirjoitetaan ase ohimolla. “Rakastan sinua”, sanoo ääretön auktoriteetti, “mutta jos et vastaa oikein, kärsit loputtomasti.” Rakkaus, jonka taustalla seisoo helvetti, ei tunnu lahjalta. Se tuntuu ehdolta.
Ikuinen helvetti on äärimmäinen kontrollimekanismi. Se ei jätä tilaa rehelliselle epäilylle. Se ei siedä keskeneräisyyttä. Se ei hyväksy sitä, että ihminen saattaa vilpittömästi olla vakuuttumatta. Jos panoksena on ääretön tuska, kriittinen ajattelu muuttuu riskiksi, ja riskit minimoidaan. Ihminen alkaa mukautua.
Näin syntyy sisäinen sensuuri. Kysymys nousee mieleen, mutta se työnnetään alas. Epäily välähtää, mutta se tukahdutetaan. Ei siksi, että vastaus olisi löytynyt, vaan siksi, että väärä vastaus voi maksaa liikaa. Pelko alkaa ohjata ajattelua. Ja pelko on tehokkain ohjelmointikieli.
Silloin puhe rakkaudesta alkaa kuulostaa ristiriitaiselta. Rakkaus, joka vaatii vastarakkautta ikuisen rangaistuksen uhalla, ei ole ehdotonta. Se on ehdollista äärettömällä panoksella. Se ei sano: “Valitse minut, jos näet minut totena.” Se sanoo: “Valitse minut, tai kärsit loputtomasti.”
Jos ihminen on rajallinen, ajallisesti ja tiedollisesti, miten hän voi ansaita äärettömän tuomion? Miten epäusko – joka voi olla seurausta kasvatuksesta, kulttuurista, traumasta tai yksinkertaisesti rehellisestä epävarmuudesta – muuttuu rikokseksi, joka oikeuttaa loputtoman rangaistuksen?
Tässä kohtaa pelastuksen logiikka kääntyy itseään vastaan. Ihminen tarvitsee pelastusta vain siksi, että järjestelmä sisältää äärettömän uhan. Pelastaja pelastaa siltä, minkä oma oikeusjärjestelmä pitää yllä. Uhka ja ratkaisu tulevat samasta lähteestä.
Kun tätä kutsutaan rakkaudeksi, moni kokee sen nimen väärinkäytöksi. Rakkaus ilman vapautta ei ole rakkautta. Valinta ilman todellista vaihtoehtoa ei ole valinta. Ja usko, joka syntyy pelosta, ei ole luottamusta vaan selviytymistä.
Ase ohimolla ei muutu kukkaseppeleeksi siksi, että sen nimeksi annetaan armo.
Jos moraali tarvitsee ikuisen helvetin toimiakseen, mitä se kertoo moraalista? Jos ihminen tekee hyvää vain välttääkseen äärettömän rangaistuksen, onko se hyvyyttä vai laskelmointia? Ja jos hän rakastaa Jumalaa, koska pelkää helvettiä, onko se rakkautta vai alistumista?
Syvimmillään kysymys ei ehkä ole edes Jumalasta. Se on siitä, millaisen ihmiskuvan tällainen järjestelmä luo. Onko ihminen vapaa, etsivä ja erehtyvä olento – vai olento, jota täytyy ohjata äärettömällä uhalla?
Jos koputus kuuluu, ja sen takana on ääni, joka sanoo: “Avaa, tai kärsit ikuisesti”, kaikkein inhimillisin teko ei ehkä ole totella.
Se voi olla pysähtyä ja sanoa: jos tämä on rakkautta, miksi se kuulostaa kiristykseltä?Ikuinen helvetti on äärimmäinen kontrollimekanismi. Se ei jätä tilaa rehelliselle epäilylle. Se ei siedä keskeneräisyyttä. Se ei hyväksy sitä, että ihminen saattaa vilpittömästi olla vakuuttumatta. Jos panoksena on ääretön tuska, kriittinen ajattelu muuttuu riskiksi, ja riskit minimoidaan. Ihminen alkaa mukautua.
Näin syntyy sisäinen sensuuri. Kysymys nousee mieleen, mutta se työnnetään alas. Epäily välähtää, mutta se tukahdutetaan. Ei siksi, että vastaus olisi löytynyt, vaan siksi, että väärä vastaus voi maksaa liikaa. Pelko alkaa ohjata ajattelua. Ja pelko on tehokkain ohjelmointikieli. - Anonyymi00206UUSI
Anonyymi00205 kirjoitti:
Ikuinen helvetti on äärimmäinen kontrollimekanismi. Se ei jätä tilaa rehelliselle epäilylle. Se ei siedä keskeneräisyyttä. Se ei hyväksy sitä, että ihminen saattaa vilpittömästi olla vakuuttumatta. Jos panoksena on ääretön tuska, kriittinen ajattelu muuttuu riskiksi, ja riskit minimoidaan. Ihminen alkaa mukautua.
Näin syntyy sisäinen sensuuri. Kysymys nousee mieleen, mutta se työnnetään alas. Epäily välähtää, mutta se tukahdutetaan. Ei siksi, että vastaus olisi löytynyt, vaan siksi, että väärä vastaus voi maksaa liikaa. Pelko alkaa ohjata ajattelua. Ja pelko on tehokkain ohjelmointikieli.Kristinusko, tai se, mitä siitä on jäljellä, vaikuttaa Tukholman syndroomalta.
Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.
Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".
Tukholman syndroomassa tässä tapauksessa on teologinen rakenne, ei fyysinen panttivankitilanne. Mutta analogia kohdistuu tähän:
jos uskon, että ääretön olento voi kiduttaa minua ikuisesti, ja samalla uskon, että minun tulee rakastaa tätä olentoa, eikö rakkauteni ole pelon muovaamaa?
Kritiikki terävöityy juuri helvettiopissa. Jos helvetti ymmärretään kirjaimellisena, ikuisena, tietoisena kidutuksena, silloin kysymys luottamuksesta nousee väistämättä esiin:
Onko äärettömän rangaistuksen määrääminen yhteensopivaa täydellisen hyvyyden kanssa?
Jos Jumala on valmis tekemään tämän joillekin, millä perusteella voin olla täysin varma, ettei sama koske minua?
Onko “pelastetun” turvallisuus ehdotonta vai jatkuvan kuuliaisuuden varassa?
Jos pelastus nähdään ehdollisena ja helvetti ikuisena, uskon motivaatio voi todella kietoutua pelkoon. Ja pelkoon perustuva kiintymys muistuttaa psykologisesti riippuvuussuhdetta: “Rakastan, koska vaihtoehto on liian hirveä.” - Anonyymi00207UUSI
Anonyymi00206 kirjoitti:
Kristinusko, tai se, mitä siitä on jäljellä, vaikuttaa Tukholman syndroomalta.
Tukholma-syndrooma on psykologinen tila, jossa panttivangeille tai muulla tavoin vastoin tahtoaan kaapatuille henkilöille kehittyy myötämielinen suhtautuminen kaappaajiinsa. Syndrooman vaikutuksesta kaapatut saattavat puolustaa kaappaajiaan tai auttaa näitä, sekä antaa jälkeenpäin näistä myötämielisiä todistuksia.
Ehkä tällä ikuisella helvettiopilla on jotain tekemistä sen kanssa, vaikkakin huonommassa muodossa. Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".
Tukholman syndroomassa tässä tapauksessa on teologinen rakenne, ei fyysinen panttivankitilanne. Mutta analogia kohdistuu tähän:
jos uskon, että ääretön olento voi kiduttaa minua ikuisesti, ja samalla uskon, että minun tulee rakastaa tätä olentoa, eikö rakkauteni ole pelon muovaamaa?
Kritiikki terävöityy juuri helvettiopissa. Jos helvetti ymmärretään kirjaimellisena, ikuisena, tietoisena kidutuksena, silloin kysymys luottamuksesta nousee väistämättä esiin:
Onko äärettömän rangaistuksen määrääminen yhteensopivaa täydellisen hyvyyden kanssa?
Jos Jumala on valmis tekemään tämän joillekin, millä perusteella voin olla täysin varma, ettei sama koske minua?
Onko “pelastetun” turvallisuus ehdotonta vai jatkuvan kuuliaisuuden varassa?
Jos pelastus nähdään ehdollisena ja helvetti ikuisena, uskon motivaatio voi todella kietoutua pelkoon. Ja pelkoon perustuva kiintymys muistuttaa psykologisesti riippuvuussuhdetta: “Rakastan, koska vaihtoehto on liian hirveä.”Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".
"Jumala" tuomitsee suurimman osan koskaan eläneestä ihmiskunnasta kidutukseen.
Pelastuminen riippuu suhteesta häneen.
Jos hän on valmis tekemään tämän joillekin, mikä takaa ettei hän muuta mieltään?
Jos mitään ehdotonta takuuta ei ole, myös “pelastuneen” tila on periaatteessa epävarma.
Epävarmuus - ääretön rangaistus on pysyvä eksistentiaalinen pelko.
Tämä on johdonmukainen huoli. Se koskee Jumalan luotettavuutta.
Jos Jumala olisi moraalisesti mielivaltainen, silloin luottamus olisi mahdoton. Pelastus olisi vain väliaikainen armahdus tyrannilta, joka voi koska tahansa perua päätöksensä. Sellaisessa universumissa myös taivas olisi psykologisesti epävakaa paikka. Turva olisi illuusio. - Anonyymi00208UUSI
Anonyymi00207 kirjoitti:
Kristittyjen on pakko rakastaa sitä, joka lähettää ihmisiä ikuiseen kidutukseen. Koska jos ei rakasta, se on syy joutua ikuiseen kidutukseen. Mutta entä jos hän jonain päivänä lähettää myös "pelastuneet" ikuiseen kidutukseen? Koska miten voitte luottaa sellaisen sanaan, joka käyttäytyy niin? Kristityn elämä on siis jatkuvaa pelkoa, jopa "taivaassa".
"Jumala" tuomitsee suurimman osan koskaan eläneestä ihmiskunnasta kidutukseen.
Pelastuminen riippuu suhteesta häneen.
Jos hän on valmis tekemään tämän joillekin, mikä takaa ettei hän muuta mieltään?
Jos mitään ehdotonta takuuta ei ole, myös “pelastuneen” tila on periaatteessa epävarma.
Epävarmuus - ääretön rangaistus on pysyvä eksistentiaalinen pelko.
Tämä on johdonmukainen huoli. Se koskee Jumalan luotettavuutta.
Jos Jumala olisi moraalisesti mielivaltainen, silloin luottamus olisi mahdoton. Pelastus olisi vain väliaikainen armahdus tyrannilta, joka voi koska tahansa perua päätöksensä. Sellaisessa universumissa myös taivas olisi psykologisesti epävakaa paikka. Turva olisi illuusio.Ja kristityt sanovat: ”Ettekö te ymmärrä, että mikään epäpyhä ei voi päästä taivaaseen?
Niin, mutta vaikka "Jumalalla "on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen.
Ikään kuin lause itsessään ratkaisisi kaiken. Ikään kuin vetoaminen pyhyyteen tekisi äärettömästä rangaistuksesta ymmärrettävän.
Hyvä on. Oletetaan, että täydellisyyteen ei voi astua mitään rikkinäistä. Oletetaan, että pahuus ei voi seistä kirkkaudessa. Mutta siitä ei vielä seuraa, että vaihtoehdon täytyy olla ikuinen, tietoinen, päättymätön tuska.
Jos Jumala on kaikkivaltias, hänellä olisi vaihtoehtoja. Hän voisi lopettaa kapinan lopettamalla olemassaolon. Hän voisi parantaa. Hän voisi puhdistaa. Hän voisi päästää kärsimyksestä armollisesti irti.
Mutta perinteisen helvettiopin mukaan hän ei tee niin.
Hän ylläpitää olemassaoloa. Hän pitää tietoisuuden käynnissä. Hän antaa kivun jatkua. Ei päivää, ei vuotta, ei vuosisataa – vaan ilman loppua. Ikuisuus ei ole vain pitkä aika. Se on aika ilman rajaa. Kärsimys, jolle ei koskaan koita viimeistä hetkeä.
Ja silloin kysymys ei enää koske pyhyyttä. Se koskee luonnetta.
Jos olento kykenee lopettamaan tuskan mutta ei tee niin, mitä se kertoo hänestä? Jos äärellinen ihminen tekee rajallisen synnin ja seurauksena on ääretön rangaistus, missä on mittasuhde? Missä on oikeus? Missä on armo?
Sanotaan, että Jumala on rakkaus.
Mutta rakkaus, joka sanoo: “Sinä et kelpaa täydellisyyteen, joten pidän sinut elossa kärsimyksessä ilman taukoa”, ei kuulosta parantavalta. Se kuulostaa kontrollilta. Se kuulostaa vallankäytöltä äärimmilleen vietynä. Se kuulostaa järjestelmältä, jossa kipu on pysyvä osa kosmista hallintaa.
Ja jos tämä on totta, miten siihen voi luottaa?
Jos Jumala ylläpitää helvettiä tietoisesti, aktiivisesti, hetki hetkeltä, silloin jokainen huuto kaikuu hänen sallimanaan. Jokainen sekunti on hänen tahtonsa jatkumoa. Silloin helvetti ei ole pelkkä “seuraus”. Se on ylläpidetty tila.
Ja jos hän tekee tämän joillekin, miksi ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa? Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Luottamus edellyttää johdonmukaisuutta. Mutta ääretön kidutus äärellisestä rikoksesta näyttää moraalisesti mielivaltaiselta.
Tässä kohtaa moni yrittää paeta symboliikkaan: helvetti ei ole kirjaimellinen, se on ero, se on tila. Ehkä niin. Mutta jos se ei ole kirjaimellinen, miksi sitä on vuosisatoja saarnattu kirjaimellisena? Miksi sillä on hallittu pelolla? Miksi sillä on muovattu omiatuntoja?
Jos mikään epäpyhä ei voi päästä taivaaseen, vaihtoehto ei silti loogisesti ole ikuinen sadismi. Vaihtoehto voisi olla loppu. Vaihtoehto voisi olla parantuminen. Vaihtoehto voisi olla universaali sovitus.
Ikuinen kidutus ei ole ainoa ratkaisu. Se on tietty ratkaisu.
Ja kun sitä kutsutaan oikeudenmukaisuudeksi tai rakkaudeksi, moni kokee, että sanat on irrotettu merkityksestään. Että pyhyyden nimissä puolustetaan jotain, mikä inhimillisessä moraalissa näyttäisi julmalta.
Jos tämä on jumalallinen oikeus, se on oikeutta, jota kukaan ihminen ei saisi harjoittaa. Ja jos kukaan ihminen ei saa toimia niin ilman, että kutsumme häntä hirviöksi, miksi äärettömyys tekisi teosta moraalisesti puhtaan?
Siinä on se terä.
Ei kysymys siitä, voiko epäpyhä astua täydellisyyteen.
Vaan kysymys siitä, miksi täydellinen hyvyys tarvitsisi ääretöntä kärsimystä vastaukseksi epäpyhyyteen. - Anonyymi00209UUSI
Anonyymi00208 kirjoitti:
Ja kristityt sanovat: ”Ettekö te ymmärrä, että mikään epäpyhä ei voi päästä taivaaseen?
Niin, mutta vaikka "Jumalalla "on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen.
Ikään kuin lause itsessään ratkaisisi kaiken. Ikään kuin vetoaminen pyhyyteen tekisi äärettömästä rangaistuksesta ymmärrettävän.
Hyvä on. Oletetaan, että täydellisyyteen ei voi astua mitään rikkinäistä. Oletetaan, että pahuus ei voi seistä kirkkaudessa. Mutta siitä ei vielä seuraa, että vaihtoehdon täytyy olla ikuinen, tietoinen, päättymätön tuska.
Jos Jumala on kaikkivaltias, hänellä olisi vaihtoehtoja. Hän voisi lopettaa kapinan lopettamalla olemassaolon. Hän voisi parantaa. Hän voisi puhdistaa. Hän voisi päästää kärsimyksestä armollisesti irti.
Mutta perinteisen helvettiopin mukaan hän ei tee niin.
Hän ylläpitää olemassaoloa. Hän pitää tietoisuuden käynnissä. Hän antaa kivun jatkua. Ei päivää, ei vuotta, ei vuosisataa – vaan ilman loppua. Ikuisuus ei ole vain pitkä aika. Se on aika ilman rajaa. Kärsimys, jolle ei koskaan koita viimeistä hetkeä.
Ja silloin kysymys ei enää koske pyhyyttä. Se koskee luonnetta.
Jos olento kykenee lopettamaan tuskan mutta ei tee niin, mitä se kertoo hänestä? Jos äärellinen ihminen tekee rajallisen synnin ja seurauksena on ääretön rangaistus, missä on mittasuhde? Missä on oikeus? Missä on armo?
Sanotaan, että Jumala on rakkaus.
Mutta rakkaus, joka sanoo: “Sinä et kelpaa täydellisyyteen, joten pidän sinut elossa kärsimyksessä ilman taukoa”, ei kuulosta parantavalta. Se kuulostaa kontrollilta. Se kuulostaa vallankäytöltä äärimmilleen vietynä. Se kuulostaa järjestelmältä, jossa kipu on pysyvä osa kosmista hallintaa.
Ja jos tämä on totta, miten siihen voi luottaa?
Jos Jumala ylläpitää helvettiä tietoisesti, aktiivisesti, hetki hetkeltä, silloin jokainen huuto kaikuu hänen sallimanaan. Jokainen sekunti on hänen tahtonsa jatkumoa. Silloin helvetti ei ole pelkkä “seuraus”. Se on ylläpidetty tila.
Ja jos hän tekee tämän joillekin, miksi ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa? Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Luottamus edellyttää johdonmukaisuutta. Mutta ääretön kidutus äärellisestä rikoksesta näyttää moraalisesti mielivaltaiselta.
Tässä kohtaa moni yrittää paeta symboliikkaan: helvetti ei ole kirjaimellinen, se on ero, se on tila. Ehkä niin. Mutta jos se ei ole kirjaimellinen, miksi sitä on vuosisatoja saarnattu kirjaimellisena? Miksi sillä on hallittu pelolla? Miksi sillä on muovattu omiatuntoja?
Jos mikään epäpyhä ei voi päästä taivaaseen, vaihtoehto ei silti loogisesti ole ikuinen sadismi. Vaihtoehto voisi olla loppu. Vaihtoehto voisi olla parantuminen. Vaihtoehto voisi olla universaali sovitus.
Ikuinen kidutus ei ole ainoa ratkaisu. Se on tietty ratkaisu.
Ja kun sitä kutsutaan oikeudenmukaisuudeksi tai rakkaudeksi, moni kokee, että sanat on irrotettu merkityksestään. Että pyhyyden nimissä puolustetaan jotain, mikä inhimillisessä moraalissa näyttäisi julmalta.
Jos tämä on jumalallinen oikeus, se on oikeutta, jota kukaan ihminen ei saisi harjoittaa. Ja jos kukaan ihminen ei saa toimia niin ilman, että kutsumme häntä hirviöksi, miksi äärettömyys tekisi teosta moraalisesti puhtaan?
Siinä on se terä.
Ei kysymys siitä, voiko epäpyhä astua täydellisyyteen.
Vaan kysymys siitä, miksi täydellinen hyvyys tarvitsisi ääretöntä kärsimystä vastaukseksi epäpyhyyteen.Ja jos hän tekee tämän joillekin, miksi ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa? Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty?
Jos Jumala todella tuomitsee osan luoduistaan ikuiseen, tietoiseen kärsimykseen, silloin seuraa väistämättä yksi asia: hän on valmis ylläpitämään loputonta tuskaa. Ei vahingossa. Ei kyvyttömyyttään. Vaan tietoisesti, jatkuvasti, äärettömän vallan turvin.
Silloin kysymys ei ole enää “voiko epäpyhä päästä taivaaseen”.
Kysymys on: millainen olento pitää tietoisuuden hengissä vain kärsimyksen jatkumisen vuoksi?
Jos hän tekee sen joillekin, miksi hän ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa?
Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Mikä estää ääretöntä auktoriteettia muuttamasta ehtoja? Mikä pakottaa kaikkivaltiasta pysymään lupauksessaan? Kuka valvoo häntä? Kenen moraali sitoo häntä?
Jos vastaus on: “Hänen luonteensa on muuttumaton”, silloin joudutaan katsomaan suoraan sitä luonnetta. Se luonne sisältää valmiuden ylläpitää ikuista kärsimystä. Se ei ole hypoteettinen mahdollisuus – se on osa järjestelmää.
Jos taas sanotaan: “Pelastetut ovat turvassa, koska Jumala on hyvä”, silloin hyväksi täytyy kutsua myös se, että toiset kärsivät loputtomasti. Hyvyyden määritelmä venytetään niin laajaksi, että se voi sisältää äärettömän kidutuksen. - Anonyymi00210UUSI
Anonyymi00209 kirjoitti:
Ja jos hän tekee tämän joillekin, miksi ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa? Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty?
Jos Jumala todella tuomitsee osan luoduistaan ikuiseen, tietoiseen kärsimykseen, silloin seuraa väistämättä yksi asia: hän on valmis ylläpitämään loputonta tuskaa. Ei vahingossa. Ei kyvyttömyyttään. Vaan tietoisesti, jatkuvasti, äärettömän vallan turvin.
Silloin kysymys ei ole enää “voiko epäpyhä päästä taivaaseen”.
Kysymys on: millainen olento pitää tietoisuuden hengissä vain kärsimyksen jatkumisen vuoksi?
Jos hän tekee sen joillekin, miksi hän ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa?
Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Mikä estää ääretöntä auktoriteettia muuttamasta ehtoja? Mikä pakottaa kaikkivaltiasta pysymään lupauksessaan? Kuka valvoo häntä? Kenen moraali sitoo häntä?
Jos vastaus on: “Hänen luonteensa on muuttumaton”, silloin joudutaan katsomaan suoraan sitä luonnetta. Se luonne sisältää valmiuden ylläpitää ikuista kärsimystä. Se ei ole hypoteettinen mahdollisuus – se on osa järjestelmää.
Jos taas sanotaan: “Pelastetut ovat turvassa, koska Jumala on hyvä”, silloin hyväksi täytyy kutsua myös se, että toiset kärsivät loputtomasti. Hyvyyden määritelmä venytetään niin laajaksi, että se voi sisältää äärettömän kidutuksen.Jos hän tekee sen joillekin, miksi hän ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa?
Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Mikä estää ääretöntä auktoriteettia muuttamasta ehtoja? Mikä pakottaa kaikkivaltiasta pysymään lupauksessaan? Kuka valvoo häntä? Kenen moraali sitoo häntä?
Tässä kohtaa logiikka muuttuu hyytäväksi.
Taivaassa olet turvassa – mutta vain siksi, että kuulut oikeaan joukkoon. Samalla tiedät, että todellisuus sisältää paikan, jossa tietoisuudet palavat ilman loppua. Ja tämän järjestelmän on luonut ja sitä ylläpitää sama olento, jota ylistät täydelliseksi rakkaudeksi.
Jos hän pystyy tekemään tämän heille, hän pystyy tekemään sen myös sinulle.
Ainoa turvasi on hänen tahtonsa pysyvyys.
Mutta jos hänen tahtonsa sisältää äärettömän rangaistuksen mahdollisuuden, miten täydellinen turvallisuus on edes käsitteellisesti mahdollinen?
Tässä kohtaa koko rakenne alkaa muistuttaa absoluuttista monarkiaa kosmisessa mittakaavassa. Ei perustuslakia. Ei ulkopuolista moraalista standardia. Ei valitusinstanssia. Vain ääretön valta ja sen oma ilmoitus siitä, että se on hyvä.
Jos ihminen toimisi näin – loisi olentoja, joista osa tuomitaan ikuiseen tietoiseen tuskaan – kutsuisimme sitä äärimmäiseksi julmuudeksi. Mutta kun toimija on ääretön, sanasto muuttuu: oikeudenmukaisuus, pyhyys, mysteeri.
Superrajussa muodossa kysymys kuuluu näin:
Jos täydellinen olento pitää tietoisuuden hengissä vain, jotta kärsimys ei koskaan lopu, mikä erottaa sen sadismista – paitsi että se on ääretön?
Ja jos mitään ei ole hänen yläpuolellaan, silloin “hyvä” tarkoittaa vain “mitä hän tekee”. Moraali ei ole enää mitta, vaan seuraus. Hyvyys ei rajoita valtaa – valta määrittelee hyvyyden.
Tällaisessa universumissa luottamus ei perustu turvaan.
Se perustuu toivoon, että ääretön valta pysyy sinulle suosiollisena.
Ja se on eksistentiaalinen jännite, jota ei voi ohittaa kevyesti. - Anonyymi00211UUSI
Anonyymi00210 kirjoitti:
Jos hän tekee sen joillekin, miksi hän ei voisi tehdä sitä kenelle tahansa?
Mikä takaa, ettei “pelastettu” ole vain toistaiseksi säästetty? Mikä estää ääretöntä auktoriteettia muuttamasta ehtoja? Mikä pakottaa kaikkivaltiasta pysymään lupauksessaan? Kuka valvoo häntä? Kenen moraali sitoo häntä?
Tässä kohtaa logiikka muuttuu hyytäväksi.
Taivaassa olet turvassa – mutta vain siksi, että kuulut oikeaan joukkoon. Samalla tiedät, että todellisuus sisältää paikan, jossa tietoisuudet palavat ilman loppua. Ja tämän järjestelmän on luonut ja sitä ylläpitää sama olento, jota ylistät täydelliseksi rakkaudeksi.
Jos hän pystyy tekemään tämän heille, hän pystyy tekemään sen myös sinulle.
Ainoa turvasi on hänen tahtonsa pysyvyys.
Mutta jos hänen tahtonsa sisältää äärettömän rangaistuksen mahdollisuuden, miten täydellinen turvallisuus on edes käsitteellisesti mahdollinen?
Tässä kohtaa koko rakenne alkaa muistuttaa absoluuttista monarkiaa kosmisessa mittakaavassa. Ei perustuslakia. Ei ulkopuolista moraalista standardia. Ei valitusinstanssia. Vain ääretön valta ja sen oma ilmoitus siitä, että se on hyvä.
Jos ihminen toimisi näin – loisi olentoja, joista osa tuomitaan ikuiseen tietoiseen tuskaan – kutsuisimme sitä äärimmäiseksi julmuudeksi. Mutta kun toimija on ääretön, sanasto muuttuu: oikeudenmukaisuus, pyhyys, mysteeri.
Superrajussa muodossa kysymys kuuluu näin:
Jos täydellinen olento pitää tietoisuuden hengissä vain, jotta kärsimys ei koskaan lopu, mikä erottaa sen sadismista – paitsi että se on ääretön?
Ja jos mitään ei ole hänen yläpuolellaan, silloin “hyvä” tarkoittaa vain “mitä hän tekee”. Moraali ei ole enää mitta, vaan seuraus. Hyvyys ei rajoita valtaa – valta määrittelee hyvyyden.
Tällaisessa universumissa luottamus ei perustu turvaan.
Se perustuu toivoon, että ääretön valta pysyy sinulle suosiollisena.
Ja se on eksistentiaalinen jännite, jota ei voi ohittaa kevyesti.Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
- Anonyymi00212UUSI
Anonyymi00211 kirjoitti:
Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
että vaikka "Jumalalla" on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen. - Anonyymi00213UUSI
Anonyymi00212 kirjoitti:
"Onko oikeudenmukaisempaa valintaa?"
Kun vaihtoehdot on viritetty äärettömiksi, valinta lakkaa olemasta vapaa. Kukaan ei “valitse” rauhassa ikuista kidutusta. Se ei ole moraalinen harkinta, vaan selviytymisreaktio. Sormet hapuilevat oikeaa vastausta kuin koodia, joka estää hälytyksen laukeamisen. Usko ei synny rakkaudesta vaan riskienhallinnasta.
että vaikka "Jumalalla" on valta teloittaa helvettiin heitetyt ihmiset armollisesti, hän päättää sen sijaan pitää heidät sadistisesti hengissä ilman armollista taukoa tai loppua heidän piinalleen.Silloin kysymys ei ole enää siitä, onko ihminen paha. Kysymys on, miksi ääretön olento tarvitsee äärettömän rangaistuksen pitääkseen luotunsa kurissa. Miksi rajallinen elämä oikeuttaisi rajattoman tuskan. Miksi epäusko – joka voi olla vain rehellinen epävarmuus – muuttuisi kosmiseksi rikokseksi.
- Anonyymi00214UUSI
Anonyymi00213 kirjoitti:
Silloin kysymys ei ole enää siitä, onko ihminen paha. Kysymys on, miksi ääretön olento tarvitsee äärettömän rangaistuksen pitääkseen luotunsa kurissa. Miksi rajallinen elämä oikeuttaisi rajattoman tuskan. Miksi epäusko – joka voi olla vain rehellinen epävarmuus – muuttuisi kosmiseksi rikokseksi.
Tällaisessa maailmassa ihmisen sisäinen liike kaventuu. Epäilys muuttuu vaaralliseksi. Kysymykset alkavat maistua synniltä. Ajattelu kääntyy varovaiseksi, sitten varautuneeksi, lopulta kuuliaiseksi. Tottele ja saat elää. Epäile ja maksat ikuisuudella.
- Anonyymi00215UUSI
Anonyymi00214 kirjoitti:
Tällaisessa maailmassa ihmisen sisäinen liike kaventuu. Epäilys muuttuu vaaralliseksi. Kysymykset alkavat maistua synniltä. Ajattelu kääntyy varovaiseksi, sitten varautuneeksi, lopulta kuuliaiseksi. Tottele ja saat elää. Epäile ja maksat ikuisuudella.
Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?
Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin!”
He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.
Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen. - Anonyymi00216UUSI
Anonyymi00215 kirjoitti:
Kaikki, mikä on edes vähän järkevää – kaikki, mikä ei perustu pelkästään uskoon – tuntuu kristitystä harhaopilta. Hyvä ihminen, oletko sinä siirtynyt aikamatkailun avulla suoraan keskiajalta tänne?
Kavahdamme ihmisiä, jotka sulkevat mielensä uudelle tiedolle tai järkeilylle ja pitävät kaikkea, mikä ei ole uskonnollista dogmaa, vääränä.
On melkein koskettavaa, kuinka jotkut onnistuvat pysymään ajan ulottumattomissa – ei vain muutaman vuoden, vaan koko keskiajan ajan. Heidän mielensä on kuin vanha kirjastosali, pölyinen ja täynnä kiellettyjä kirjoja, joissa kaikki, mikä tuoksuu järjeltä tai kokeelliselta ajatukselta, on merkitty tulipunaisella “harhaoppi”-leimalla. Yksi yksinkertainen havainto, vaikka aurinko nousee idästä tai vesi virtaa alaspäin, voi laukaista paniikin: “Tuota ei ole Raamatussa, siis se on väärin!”
He vaeltavat verkossa kuin aikamatkaajat, valmiina hyökkäämään kaiken järkevän kimppuun. Foorumit ovat heidän linnakkeensa, ja siellä jokainen looginen väittämä, jokainen havainto, joka ei kumarra uskonnollista dogmaa, on kuin muukalainen linnanportilla – heti pitää huutaa, kalistella miekkoja ja julistaa sen harhaoppiseksi.
Hyvä ihminen, oletko sinä matkustanut aikakoneilla suoraan 1300-luvulta tänne, vain todistaaksesi meille, että tiede on turhaa ja järki on syntiä? Vai oletko vain niin taitava nostalgikko, että onnistut elämään täysin irrallaan nykyajasta, ihmetellen yhä miksi ihmiset puhuvat kokeista, todisteista ja logiikasta kuin ne olisivat muoti-ilmiöitä?
Ja silti, vaikka tämä ajattelutapa on kuin aikakapseli, se on hämmästyttävän kestävä. Mikään fakta, mikään järkevä argumentti ei murra sitä – se pysyy paikoillaan, tyytyväisenä omaan, pölyiseen vanhaan maailmankuvaansa, kuin ei koskaan olisi kuullutkaan sanontaa “mutta entä todistusaineisto?”.
Ja mikä parasta, te onnistutte tekemään tämän kaiken niin itsevarmasti, kuin olisitte itse ajan alkuperäinen tarkkailija, joka on nähnyt maailman syntyvän ja unohtanut, että sen jälkeen on tapahtunut jotain nimeltä “kehitys”.
Ja silti, te pysytte tyytyväisinä omassa pölyisessä maailmassanne, leimaten kaikki järkevän ripauksen harhaopiksi. Vain harva nykyajan ihminen osaa olla yhtä vakuuttunut siitä, että koko maailma on väärässä – paitsi te. On lähes kaunista, kuinka kestäväksi uskonnollinen dogma voi muodostua, kun se verhoutuu ylpeyteen.Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Paratiisilupaus ei ylitä egoa vaan vahvistaa sitä:
“Minä pelastun”
“Minä saan palkinnon”
“Minä olen oikeassa”
Tämä on ristiriidassa useimpien eettisten perinteiden kanssa.
“Uskonnollinen rikos” – filosofinen tulkinta
Kun uskonto:
oikeuttaa väkivallan,
siirtää vastuun pois tästä maailmasta,
ja muuttaa etiikan transaktioksi,
se tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan.
Suvaitsemattomuus ei ole uskonnon ydin, vaan vallan, pelon ja palkkiologiikan seuraus.
Paratiisi- ja taivasretoriikka voi muuttua moraaliseksi korruptioksi, jos siitä tulee kaupankäyntiä.
Eksklusiivinen totuusväite: Ajatus, että vain yksi tie on oikea, tekee muista uskonnoista tai maailmankatsomuksista moraalisesti alempiarvoisia.
Pelastuskeskeisyys: Kun pelastus ja taivas asetetaan kaiken toiminnan päämääräksi, moraalinen arviointi siirtyy pois tästä maailmasta kohti palkkiota tuonpuoleisessa.
Valta ja kontrolli: Historiallisesti kirkolliset rakenteet ovat usein liittoutuneet poliittisen vallan kanssa, mikä on tehnyt uskonnosta normittavan ja rankaisevan välineen.
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama vaan järjestelmän sivutuote, jos uskontoa käytetään identiteettirajana eikä eettisenä harjoituksena.
Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.
Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus
Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.
Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.
Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.
Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot -kredit
synnit - debet
pelastus - saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinen - Anonyymi00217UUSI
Anonyymi00216 kirjoitti:
Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Paratiisilupaus ei ylitä egoa vaan vahvistaa sitä:
“Minä pelastun”
“Minä saan palkinnon”
“Minä olen oikeassa”
Tämä on ristiriidassa useimpien eettisten perinteiden kanssa.
“Uskonnollinen rikos” – filosofinen tulkinta
Kun uskonto:
oikeuttaa väkivallan,
siirtää vastuun pois tästä maailmasta,
ja muuttaa etiikan transaktioksi,
se tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan.
Suvaitsemattomuus ei ole uskonnon ydin, vaan vallan, pelon ja palkkiologiikan seuraus.
Paratiisi- ja taivasretoriikka voi muuttua moraaliseksi korruptioksi, jos siitä tulee kaupankäyntiä.
Eksklusiivinen totuusväite: Ajatus, että vain yksi tie on oikea, tekee muista uskonnoista tai maailmankatsomuksista moraalisesti alempiarvoisia.
Pelastuskeskeisyys: Kun pelastus ja taivas asetetaan kaiken toiminnan päämääräksi, moraalinen arviointi siirtyy pois tästä maailmasta kohti palkkiota tuonpuoleisessa.
Valta ja kontrolli: Historiallisesti kirkolliset rakenteet ovat usein liittoutuneet poliittisen vallan kanssa, mikä on tehnyt uskonnosta normittavan ja rankaisevan välineen.
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama vaan järjestelmän sivutuote, jos uskontoa käytetään identiteettirajana eikä eettisenä harjoituksena.
Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.
Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus
Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.
Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.
Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.
Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot -kredit
synnit - debet
pelastus - saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinenUskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot -kredit
synnit - debet
pelastus - saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinen
Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen
Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Mutta se on kai hyväksyttävää alkutasolla, mutta edessä on vielä kovin pitkä matka, ennen kuin motiivit ovat jaloja.
Pakottaminen vääristää Totuuden kokemuksen – Jos muoto (uskonnollinen järjestelmä) otetaan totuuden ilmentymäksi, se estää ihmistä näkemästä, että Totuus voi ilmetä monin eri tavoin. Se johtaa uskonnolliseen intoleranssiin, jossa toinen uskonto tuomitaan vääräksi pelkästään siksi, että sen muoto eroaa omasta. Tämä ei ole aito henkinen etsintä — tämä on välineen palvomista ja päämäärän unohtamista.
Esimerkki koulumetaforessa:
Koulussa voi olla monia oppiaineita ja erilaisia opetustapoja, mutta kaikki niistä tähtäävät samaan päämäärään: oppimiseen ja kasvuun. Samoin uskonnolliset muodot voivat olla hyvin erilaisia, mutta niiden yhteinen päämäärä on epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan.
Jos taas joku yrittää väittää, että vain hänen uskontonsa on ainoa oikea muoto Totuudelle, hän tekee saman virheen kuin henkilö, joka väittää, että vain hänen koulunsa oppikirja on ainoa oikea ja kaikki muut ovat vääriä. Totuus ei ole sama kuin muoto, vaan Totuus on syvempää, ja se voi ilmetä monilla eri tavoilla. Tämän ymmärtäminen mahdollistaa kunnioituksen ja monimuotoisuuden hyväksymisen.
Totuus ei ole muoto, vaan se on universaali perusperiaate, joka ilmenee monin eri tavoin. Uskonnon muoto voi olla erilainen, mutta päämäärä on sama: epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan. Tämä ei ole kilpailevien totuuksien taistelu, vaan yhteinen matka kohti korkeampaa tietoisuutta ja ymmärrystä. - Anonyymi00218UUSI
Anonyymi00217 kirjoitti:
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot -kredit
synnit - debet
pelastus - saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinen
Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen
Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Mutta se on kai hyväksyttävää alkutasolla, mutta edessä on vielä kovin pitkä matka, ennen kuin motiivit ovat jaloja.
Pakottaminen vääristää Totuuden kokemuksen – Jos muoto (uskonnollinen järjestelmä) otetaan totuuden ilmentymäksi, se estää ihmistä näkemästä, että Totuus voi ilmetä monin eri tavoin. Se johtaa uskonnolliseen intoleranssiin, jossa toinen uskonto tuomitaan vääräksi pelkästään siksi, että sen muoto eroaa omasta. Tämä ei ole aito henkinen etsintä — tämä on välineen palvomista ja päämäärän unohtamista.
Esimerkki koulumetaforessa:
Koulussa voi olla monia oppiaineita ja erilaisia opetustapoja, mutta kaikki niistä tähtäävät samaan päämäärään: oppimiseen ja kasvuun. Samoin uskonnolliset muodot voivat olla hyvin erilaisia, mutta niiden yhteinen päämäärä on epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan.
Jos taas joku yrittää väittää, että vain hänen uskontonsa on ainoa oikea muoto Totuudelle, hän tekee saman virheen kuin henkilö, joka väittää, että vain hänen koulunsa oppikirja on ainoa oikea ja kaikki muut ovat vääriä. Totuus ei ole sama kuin muoto, vaan Totuus on syvempää, ja se voi ilmetä monilla eri tavoilla. Tämän ymmärtäminen mahdollistaa kunnioituksen ja monimuotoisuuden hyväksymisen.
Totuus ei ole muoto, vaan se on universaali perusperiaate, joka ilmenee monin eri tavoin. Uskonnon muoto voi olla erilainen, mutta päämäärä on sama: epäitsekkään rakkauden kehittäminen Jumalaa kohtaan. Tämä ei ole kilpailevien totuuksien taistelu, vaan yhteinen matka kohti korkeampaa tietoisuutta ja ymmärrystä.Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Mutta se on kai hyväksyttävää alkutasolla, mutta edessä on vielä kovin pitkä matka, ennen kuin motiivit ovat jaloja. - Anonyymi00219UUSI
Anonyymi00218 kirjoitti:
Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Mutta se on kai hyväksyttävää alkutasolla, mutta edessä on vielä kovin pitkä matka, ennen kuin motiivit ovat jaloja. - Anonyymi00220UUSI
Anonyymi00219 kirjoitti:
Ikuisen kidutuksen puolustajat ovat kiinnostava ilmiö.
Kuvitellaan hetki tavallinen ihminen. Hän näkee uutisen murhaajasta, kiduttajasta tai sotarikollisesta ja järkyttyy. Hän vaatii oikeutta, mutta samalla hän yleensä katsoo, että rangaistuksellakin pitäisi olla rajansa. Jopa pahimmille rikollisille annetaan elinkautinen, ei loputonta kidutusta. Jopa kaikkein julmimpien tekojen kohdalla ajatus ikuisesta piinaamisesta tuntuu useimmista ihmisistä vastenmieliseltä.
Sitten tapahtuu jotain merkillistä.
Sama ihminen saattaa siirtyä teologiseen keskusteluun ja alkaa puolustaa ajatusta, että ääretön olento ylläpitää tietoista kärsimystä ikuisesti. Ei vuosisataa. Ei miljoonaa vuotta. Ei biljoonaa vuotta. Vaan kirjaimellisesti ilman loppua.
Yhtäkkiä mittasuhteet katoavat.
Jos ihminen tekisi näin, häntä kutsuttaisiin hirviöksi. Jos valtio tekisi näin, sitä kutsuttaisiin rikokseksi ihmisyyttä vastaan. Jos diktaattori rakentaisi vankilan, jossa rangaistus ei koskaan pääty eikä armoa koskaan anneta, maailma pitäisi sitä pahuuden monumenttina.
Mutta lisää sana "jumalallinen" eteen, niin sama asia muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi.
Tässä kohtaa sarkasmi kirjoittaa itse itsensä.
Ajatellaanpa puolustuspuhetta.
"Jumala on täydellinen rakkaus."
Hienoa.
"Mitä hän tekee niille, jotka eivät hyväksy häntä?"
"No, osa joutuu kärsimään ikuisesti."
"Ahaa. Kuinka kauan ikuisesti?"
"Ikuisesti."
"Eli ilman loppua?"
"Kyllä."
"Ja tämä on rakkautta?"
"Kyllä."
Se alkaa muistuttaa tilannetta, jossa joku yrittää vakuuttaa sinulle, että tuli on vettä ja yö on päivä. Sanoja käytetään edelleen, mutta niiden merkitykset ovat kadonneet.
Ehkä kaikkein kummallisinta on yritys esittää tämä järjestelmä vapaan tahdon voittona.
"Olet vapaa valitsemaan."
Todellako?
Jos vaihtoehdot ovat ääretön autuus tai ääretön kärsimys, kyse ei enää muistuta vapaata valintaa. Se muistuttaa lomaketta, jonka alareunassa lukee pienellä tekstillä: "Väärä vastaus johtaa loputtomaan katastrofiin."
Sellaista kutsutaan normaalisti pakottamiseksi.
Mutta teologisessa versiossa sitä kutsutaan rakkaudeksi.
Ja mitä enemmän asiaa pyörittelee, sitä oudommaksi se muuttuu.
Ihmisen elämä on rajallinen. Tieto rajallista. Ymmärrys rajallista. Kulttuuri, kasvatus, kokemukset ja olosuhteet vaihtelevat valtavasti. Silti tämän muutaman vuosikymmenen mittaisen elämän seurauksena määrätään rangaistus, joka ei koskaan pääty.
Ei miljoonan vuoden jälkeen.
Ei miljardin vuoden jälkeen.
Ei silloinkaan, kun jokainen tähti on sammunut.
Ei koskaan.
Ja tämän pitäisi olla täydellisen oikeudenmukaisuuden huipentuma.
Jos joku kirjoittaisi tällaisen hahmon romaaniin, kriitikot pitäisivät häntä kosmisena tyrannina. Mutta kun hahmoa kutsutaan Jumalaksi, osa ihmisistä alkaa puolustaa järjestelmää sellaisella innolla, että itse oikeuden käsite näyttää menevän solmuun.
Lopulta kysymys on yksinkertainen.
Jos ikuisen kidutuksen oppi esitetään ilman uskonnollisia etikettejä, kuinka moni pitäisi sitä moraalisesti hyväksyttävänä?
Kuinka moni katsoisi sitä ja sanoisi:
"Tässä on täydellisen rakkauden teko."
Ja jos vastaus on, ettei juuri kukaan, silloin ongelma ei ehkä ole kriitikoissa.
Ongelma voi olla siinä, että jotkut sanat ovat muuttuneet niin pyhiksi, että niiden varjossa voidaan puolustaa asioita, joita muuten pidettäisiin käsittämättömän julmina. - Anonyymi00221UUSI
Anonyymi00220 kirjoitti:
Ikuisen kidutuksen puolustajat ovat kiinnostava ilmiö.
Kuvitellaan hetki tavallinen ihminen. Hän näkee uutisen murhaajasta, kiduttajasta tai sotarikollisesta ja järkyttyy. Hän vaatii oikeutta, mutta samalla hän yleensä katsoo, että rangaistuksellakin pitäisi olla rajansa. Jopa pahimmille rikollisille annetaan elinkautinen, ei loputonta kidutusta. Jopa kaikkein julmimpien tekojen kohdalla ajatus ikuisesta piinaamisesta tuntuu useimmista ihmisistä vastenmieliseltä.
Sitten tapahtuu jotain merkillistä.
Sama ihminen saattaa siirtyä teologiseen keskusteluun ja alkaa puolustaa ajatusta, että ääretön olento ylläpitää tietoista kärsimystä ikuisesti. Ei vuosisataa. Ei miljoonaa vuotta. Ei biljoonaa vuotta. Vaan kirjaimellisesti ilman loppua.
Yhtäkkiä mittasuhteet katoavat.
Jos ihminen tekisi näin, häntä kutsuttaisiin hirviöksi. Jos valtio tekisi näin, sitä kutsuttaisiin rikokseksi ihmisyyttä vastaan. Jos diktaattori rakentaisi vankilan, jossa rangaistus ei koskaan pääty eikä armoa koskaan anneta, maailma pitäisi sitä pahuuden monumenttina.
Mutta lisää sana "jumalallinen" eteen, niin sama asia muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi.
Tässä kohtaa sarkasmi kirjoittaa itse itsensä.
Ajatellaanpa puolustuspuhetta.
"Jumala on täydellinen rakkaus."
Hienoa.
"Mitä hän tekee niille, jotka eivät hyväksy häntä?"
"No, osa joutuu kärsimään ikuisesti."
"Ahaa. Kuinka kauan ikuisesti?"
"Ikuisesti."
"Eli ilman loppua?"
"Kyllä."
"Ja tämä on rakkautta?"
"Kyllä."
Se alkaa muistuttaa tilannetta, jossa joku yrittää vakuuttaa sinulle, että tuli on vettä ja yö on päivä. Sanoja käytetään edelleen, mutta niiden merkitykset ovat kadonneet.
Ehkä kaikkein kummallisinta on yritys esittää tämä järjestelmä vapaan tahdon voittona.
"Olet vapaa valitsemaan."
Todellako?
Jos vaihtoehdot ovat ääretön autuus tai ääretön kärsimys, kyse ei enää muistuta vapaata valintaa. Se muistuttaa lomaketta, jonka alareunassa lukee pienellä tekstillä: "Väärä vastaus johtaa loputtomaan katastrofiin."
Sellaista kutsutaan normaalisti pakottamiseksi.
Mutta teologisessa versiossa sitä kutsutaan rakkaudeksi.
Ja mitä enemmän asiaa pyörittelee, sitä oudommaksi se muuttuu.
Ihmisen elämä on rajallinen. Tieto rajallista. Ymmärrys rajallista. Kulttuuri, kasvatus, kokemukset ja olosuhteet vaihtelevat valtavasti. Silti tämän muutaman vuosikymmenen mittaisen elämän seurauksena määrätään rangaistus, joka ei koskaan pääty.
Ei miljoonan vuoden jälkeen.
Ei miljardin vuoden jälkeen.
Ei silloinkaan, kun jokainen tähti on sammunut.
Ei koskaan.
Ja tämän pitäisi olla täydellisen oikeudenmukaisuuden huipentuma.
Jos joku kirjoittaisi tällaisen hahmon romaaniin, kriitikot pitäisivät häntä kosmisena tyrannina. Mutta kun hahmoa kutsutaan Jumalaksi, osa ihmisistä alkaa puolustaa järjestelmää sellaisella innolla, että itse oikeuden käsite näyttää menevän solmuun.
Lopulta kysymys on yksinkertainen.
Jos ikuisen kidutuksen oppi esitetään ilman uskonnollisia etikettejä, kuinka moni pitäisi sitä moraalisesti hyväksyttävänä?
Kuinka moni katsoisi sitä ja sanoisi:
"Tässä on täydellisen rakkauden teko."
Ja jos vastaus on, ettei juuri kukaan, silloin ongelma ei ehkä ole kriitikoissa.
Ongelma voi olla siinä, että jotkut sanat ovat muuttuneet niin pyhiksi, että niiden varjossa voidaan puolustaa asioita, joita muuten pidettäisiin käsittämättömän julmina.On myönnettävä, että ikuisen kidutuksen oppi on yksi ihmiskunnan suurimmista markkinointisaavutuksista.
Ajatellaan asiaa hetki ilman koristeita.
Olento luo tietoisia olentoja. Osa näistä olennoista erehtyy, epäilee, uskoo väärin, syntyy väärään kulttuuriin, päätyy vääriin johtopäätöksiin tai yksinkertaisesti kuolee vakuuttumatta.
Rangaistus?
Ei korjaus.
Ei kasvatus.
Ei kuntoutus.
Ei edes armollinen loppu.
Vaan tietoinen kärsimys, joka jatkuu niin kauan, että sana "kauan" menettää merkityksensä.
Ja sitten joku nousee ylös ja sanoo:
"Tämä on täydellistä oikeudenmukaisuutta."
Miten ihmeessä?
Jos joku ehdottaisi tällaista järjestelmää työpaikalla, hänet erotettaisiin.
Jos joku ehdottaisi sitä oikeustieteellisessä tiedekunnassa, häntä pidettäisiin vaarallisena.
Jos joku ehdottaisi sitä psykologian luennolla, professorit luultavasti kysyisivät, onko kyse ajatuskokeesta vai satiirista.
Mutta lisää mukaan sana "jumalallinen", ja yhtäkkiä kaikkein äärimmäisin julmuus muuttuu joidenkin silmissä moraaliseksi mestariteokseksi.
Se on hämmästyttävää.
Kuvittele tuomari.
Hänen eteensä tuodaan ihminen.
Syyte?
Väärät uskomukset.
Riittämätön vakuuttuneisuus.
Epäily.
Rajallinen ymmärrys.
Tuomio?
Kidutus.
Kuinka pitkäksi aikaa?
Ikuisesti.
Ja yleisö puhkeaa aplodeihin.
"Kuinka viisas tuomari!"
"Kuinka rakastava tuomari!"
"Kuinka oikeudenmukainen tuomari!"
Tässä vaiheessa ei enää tiedä, pitäisikö itkeä vai ihailla kielen uskomatonta venyvyyttä.
Sanojen täytyy tehdä valtavasti töitä.
Rakkaus tarkoittaa nyt jotain, mikä näyttää rakkauden vastakohdalta.
Armo tarkoittaa järjestelmää, jossa suurin osa tarvitsee pelastusta kauhulta.
Oikeus tarkoittaa rangaistusta, joka ei koskaan pääty.
Mikä tahansa sana voidaan ilmeisesti saada tarkoittamaan mitä tahansa, kunhan sitä toistetaan tarpeeksi kauan.
Ehkä kaikkein merkillisintä ei kuitenkaan ole itse oppi.
Ihmiset ovat uskoneet kaikenlaisiin asioihin.
Merkillisintä on se into, jolla jotkut puolustavat sitä.
He eivät vain hyväksy sitä.
He eivät vain siedä sitä.
He ylistävät sitä.
He katsovat loputonta kärsimystä ja sanovat:
"Näin kuuluu olla."
Siinä kohtaa jokin tuntuu kääntyneen nurin.
Normaalisti ihmisen moraalinen vaisto reagoi kärsimykseen myötätunnolla.
Lapsi ymmärtää tämän.
Kun joku itkee, lapsi yrittää lohduttaa.
Kun joku kärsii, lapsi haluaa auttaa.
Mutta ikuisen kidutuksen oppia puolustettaessa tapahtuu outo muodonmuutos.
Yhtäkkiä kärsimys ei enää herätä myötätuntoa.
Se herättää puolustuspuheita.
Mitä suurempi tuska, sitä monimutkaisemmaksi selitykset muuttuvat.
Mitä pidempi kärsimys, sitä enemmän tuotetaan teologisia alaviitteitä.
Ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa loputonta kidutusta pidetään moraalisesti ongelmattomampana kuin sen kyseenalaistamista.
Se on suorastaan nerokasta.
Uhri muuttuu ongelmaksi.
Järjestelmä muuttuu ratkaisuksi.
Kärsimyksen lopettamista ehdottava ihminen nähdään epäilyttävänä.
Mutta kärsimyksen ikuisuuden puolustaja nähdään vakaana uskovana.
Täytyy melkein nostaa hattua.
Jos joku sanoisi:
"Minun mielestäni kaikkien kärsimysten pitäisi joskus päättyä."
Häntä saatetaan pitää hengellisesti heikkona.
Mutta jos joku sanoo:
"Minun mielestäni joidenkin kärsimysten ei pitäisi päättyä koskaan."
Häntä pidetään joskus erityisen uskollisena.
Tässä kohtaa maailma alkaa muistuttaa peilisalia, jossa kaikki käsitteet ovat vääristyneet.
Ja ehkä juuri siksi kysymys jää vaivaamaan.
Ei niinkään se, onko helvetti olemassa.
Vaan se, mitä tapahtuu ihmiselle, joka oppii pitämään loputonta kärsimystä hyvänä asiana.
Mitä tapahtuu moraaliselle vaistolle, kun sitä opetetaan kumartamaan sellaista, mitä se luonnostaan kauhistuu?
Mitä tapahtuu myötätunnolle, kun sitä pyydetään katsomaan ääretöntä tuskaa ja kutsumaan sitä oikeudeksi?
Ja kaikkein ironisinta on tämä:
Monet näistä ihmisistä ovat muuten ystävällisiä.
He ruokkivat nälkäisiä.
He auttavat naapureitaan.
He silittävät koiria.
He lahjoittavat hyväntekeväisyyteen.
He eivät hyväksyisi tunninkaan kidutusta ihmiselle tässä maailmassa.
Mutta kun kärsimys siirretään kosmiseen mittakaavaan, he voivat yhtäkkiä hyväksyä siitä äärettömän version.
Siinä on jotain lähes runollisen omituista.
Ihminen, joka ei voisi katsoa minuuttiakaan todellista kidutusta, kykenee puolustamaan kidutusta, joka ei pääty miljardienkaan vuosien jälkeen.
Ja kaiken tämän keskellä hän lausuu rauhallisesti:
"Tämä on täydellistä rakkautta."
Siinä vaiheessa sarkasmi ei enää edes tiedä, miten kilpailla todellisuuden kanssa. - Anonyymi00222UUSI
Anonyymi00221 kirjoitti:
On myönnettävä, että ikuisen kidutuksen oppi on yksi ihmiskunnan suurimmista markkinointisaavutuksista.
Ajatellaan asiaa hetki ilman koristeita.
Olento luo tietoisia olentoja. Osa näistä olennoista erehtyy, epäilee, uskoo väärin, syntyy väärään kulttuuriin, päätyy vääriin johtopäätöksiin tai yksinkertaisesti kuolee vakuuttumatta.
Rangaistus?
Ei korjaus.
Ei kasvatus.
Ei kuntoutus.
Ei edes armollinen loppu.
Vaan tietoinen kärsimys, joka jatkuu niin kauan, että sana "kauan" menettää merkityksensä.
Ja sitten joku nousee ylös ja sanoo:
"Tämä on täydellistä oikeudenmukaisuutta."
Miten ihmeessä?
Jos joku ehdottaisi tällaista järjestelmää työpaikalla, hänet erotettaisiin.
Jos joku ehdottaisi sitä oikeustieteellisessä tiedekunnassa, häntä pidettäisiin vaarallisena.
Jos joku ehdottaisi sitä psykologian luennolla, professorit luultavasti kysyisivät, onko kyse ajatuskokeesta vai satiirista.
Mutta lisää mukaan sana "jumalallinen", ja yhtäkkiä kaikkein äärimmäisin julmuus muuttuu joidenkin silmissä moraaliseksi mestariteokseksi.
Se on hämmästyttävää.
Kuvittele tuomari.
Hänen eteensä tuodaan ihminen.
Syyte?
Väärät uskomukset.
Riittämätön vakuuttuneisuus.
Epäily.
Rajallinen ymmärrys.
Tuomio?
Kidutus.
Kuinka pitkäksi aikaa?
Ikuisesti.
Ja yleisö puhkeaa aplodeihin.
"Kuinka viisas tuomari!"
"Kuinka rakastava tuomari!"
"Kuinka oikeudenmukainen tuomari!"
Tässä vaiheessa ei enää tiedä, pitäisikö itkeä vai ihailla kielen uskomatonta venyvyyttä.
Sanojen täytyy tehdä valtavasti töitä.
Rakkaus tarkoittaa nyt jotain, mikä näyttää rakkauden vastakohdalta.
Armo tarkoittaa järjestelmää, jossa suurin osa tarvitsee pelastusta kauhulta.
Oikeus tarkoittaa rangaistusta, joka ei koskaan pääty.
Mikä tahansa sana voidaan ilmeisesti saada tarkoittamaan mitä tahansa, kunhan sitä toistetaan tarpeeksi kauan.
Ehkä kaikkein merkillisintä ei kuitenkaan ole itse oppi.
Ihmiset ovat uskoneet kaikenlaisiin asioihin.
Merkillisintä on se into, jolla jotkut puolustavat sitä.
He eivät vain hyväksy sitä.
He eivät vain siedä sitä.
He ylistävät sitä.
He katsovat loputonta kärsimystä ja sanovat:
"Näin kuuluu olla."
Siinä kohtaa jokin tuntuu kääntyneen nurin.
Normaalisti ihmisen moraalinen vaisto reagoi kärsimykseen myötätunnolla.
Lapsi ymmärtää tämän.
Kun joku itkee, lapsi yrittää lohduttaa.
Kun joku kärsii, lapsi haluaa auttaa.
Mutta ikuisen kidutuksen oppia puolustettaessa tapahtuu outo muodonmuutos.
Yhtäkkiä kärsimys ei enää herätä myötätuntoa.
Se herättää puolustuspuheita.
Mitä suurempi tuska, sitä monimutkaisemmaksi selitykset muuttuvat.
Mitä pidempi kärsimys, sitä enemmän tuotetaan teologisia alaviitteitä.
Ja lopulta päädytään tilanteeseen, jossa loputonta kidutusta pidetään moraalisesti ongelmattomampana kuin sen kyseenalaistamista.
Se on suorastaan nerokasta.
Uhri muuttuu ongelmaksi.
Järjestelmä muuttuu ratkaisuksi.
Kärsimyksen lopettamista ehdottava ihminen nähdään epäilyttävänä.
Mutta kärsimyksen ikuisuuden puolustaja nähdään vakaana uskovana.
Täytyy melkein nostaa hattua.
Jos joku sanoisi:
"Minun mielestäni kaikkien kärsimysten pitäisi joskus päättyä."
Häntä saatetaan pitää hengellisesti heikkona.
Mutta jos joku sanoo:
"Minun mielestäni joidenkin kärsimysten ei pitäisi päättyä koskaan."
Häntä pidetään joskus erityisen uskollisena.
Tässä kohtaa maailma alkaa muistuttaa peilisalia, jossa kaikki käsitteet ovat vääristyneet.
Ja ehkä juuri siksi kysymys jää vaivaamaan.
Ei niinkään se, onko helvetti olemassa.
Vaan se, mitä tapahtuu ihmiselle, joka oppii pitämään loputonta kärsimystä hyvänä asiana.
Mitä tapahtuu moraaliselle vaistolle, kun sitä opetetaan kumartamaan sellaista, mitä se luonnostaan kauhistuu?
Mitä tapahtuu myötätunnolle, kun sitä pyydetään katsomaan ääretöntä tuskaa ja kutsumaan sitä oikeudeksi?
Ja kaikkein ironisinta on tämä:
Monet näistä ihmisistä ovat muuten ystävällisiä.
He ruokkivat nälkäisiä.
He auttavat naapureitaan.
He silittävät koiria.
He lahjoittavat hyväntekeväisyyteen.
He eivät hyväksyisi tunninkaan kidutusta ihmiselle tässä maailmassa.
Mutta kun kärsimys siirretään kosmiseen mittakaavaan, he voivat yhtäkkiä hyväksyä siitä äärettömän version.
Siinä on jotain lähes runollisen omituista.
Ihminen, joka ei voisi katsoa minuuttiakaan todellista kidutusta, kykenee puolustamaan kidutusta, joka ei pääty miljardienkaan vuosien jälkeen.
Ja kaiken tämän keskellä hän lausuu rauhallisesti:
"Tämä on täydellistä rakkautta."
Siinä vaiheessa sarkasmi ei enää edes tiedä, miten kilpailla todellisuuden kanssa.Minua ei ehkä hämmästytä eniten ajatus ikuisesta kidutuksesta.
Minua hämmästyttävät ihmiset, jotka katsovat sitä ja sanovat: "Tämä on oikeudenmukaista."
Siinä on jotain syvästi hämmentävää.
Ei siksi, että ihmiset uskovat Jumalaan. Ei siksi, että ihmiset uskovat tuomioon. Vaan siksi, että ihmiset kykenevät kuvittelemaan kärsimyksen, jolle ei koskaan tule loppua, ja näkemään siinä moraalisen täydellisyyden. - Anonyymi00223UUSI
Anonyymi00222 kirjoitti:
Minua ei ehkä hämmästytä eniten ajatus ikuisesta kidutuksesta.
Minua hämmästyttävät ihmiset, jotka katsovat sitä ja sanovat: "Tämä on oikeudenmukaista."
Siinä on jotain syvästi hämmentävää.
Ei siksi, että ihmiset uskovat Jumalaan. Ei siksi, että ihmiset uskovat tuomioon. Vaan siksi, että ihmiset kykenevät kuvittelemaan kärsimyksen, jolle ei koskaan tule loppua, ja näkemään siinä moraalisen täydellisyyden.On vaikea olla hämmästymättä sitä ekstremismin määrää, jolla dogmaatikot puolustavat järjestelmää, jossa ihmisen korkein moraalinen ihanne muistuttaa lähinnä kosmista bonusohjelmaa. Tee oikein, saat palkinnon. Tee väärin, saat rangaistuksen. Kerää tarpeeksi pisteitä, lunasta ikuinen jäsenyys paratiisiin. Ja tätä kutsutaan vielä hengelliseksi syvyydeksi. Jos sama logiikka esiteltäisiin minkä tahansa muun asian yhteydessä, sitä pidettäisiin lapsellisena käyttäytymisen ohjaamisena, mutta kun siihen lisätään taivas, enkelit ja ikuisuus, siitä tulee muka moraalin huippu.
Vielä erikoisempaa on se, miten tätä järjestelmää kutsutaan oikeudenmukaiseksi. Oikeudenmukaiseksi. Sanana se kuulostaa kauniilta, kunnes pysähtyy miettimään, mitä sillä tarkoitetaan. Äärellinen ihminen tekee rajallisia virheitä muutaman vuosikymmenen ajan, ja vastineeksi häntä uhkaa ääretön rangaistus. Tai vaihtoehtoisesti hän hyväksyy oikean oppijärjestelmän ja saa äärettömän palkinnon. Missä kohtaa tätä yhtälöä oikeudenmukaisuus tarkalleen sijaitsee? Se muistuttaa enemmän mielivaltaista kosmista arvontaa kuin mitään moraalifilosofian saavutusta. Mutta ilmeisesti kun laskutoimitukseen lisätään sana "jumalallinen", ristiriidat lakkaavat olemasta ristiriitoja. - Anonyymi00224UUSI
Anonyymi00223 kirjoitti:
On vaikea olla hämmästymättä sitä ekstremismin määrää, jolla dogmaatikot puolustavat järjestelmää, jossa ihmisen korkein moraalinen ihanne muistuttaa lähinnä kosmista bonusohjelmaa. Tee oikein, saat palkinnon. Tee väärin, saat rangaistuksen. Kerää tarpeeksi pisteitä, lunasta ikuinen jäsenyys paratiisiin. Ja tätä kutsutaan vielä hengelliseksi syvyydeksi. Jos sama logiikka esiteltäisiin minkä tahansa muun asian yhteydessä, sitä pidettäisiin lapsellisena käyttäytymisen ohjaamisena, mutta kun siihen lisätään taivas, enkelit ja ikuisuus, siitä tulee muka moraalin huippu.
Vielä erikoisempaa on se, miten tätä järjestelmää kutsutaan oikeudenmukaiseksi. Oikeudenmukaiseksi. Sanana se kuulostaa kauniilta, kunnes pysähtyy miettimään, mitä sillä tarkoitetaan. Äärellinen ihminen tekee rajallisia virheitä muutaman vuosikymmenen ajan, ja vastineeksi häntä uhkaa ääretön rangaistus. Tai vaihtoehtoisesti hän hyväksyy oikean oppijärjestelmän ja saa äärettömän palkinnon. Missä kohtaa tätä yhtälöä oikeudenmukaisuus tarkalleen sijaitsee? Se muistuttaa enemmän mielivaltaista kosmista arvontaa kuin mitään moraalifilosofian saavutusta. Mutta ilmeisesti kun laskutoimitukseen lisätään sana "jumalallinen", ristiriidat lakkaavat olemasta ristiriitoja.Ja sitten tulee pelastus. Tuo uskonnollisen markkinoinnin kruununjalokivi. Pelastus esitetään ihmiskunnan korkeimpana tavoitteena, vaikka se kuulostaa usein hämmästyttävän paljon henkilökohtaiselta edulta. Minä pelastun. Minä vältyn rangaistukselta. Minä saan ikuisen palkinnon. Minä olen oikealla puolella. Minä olen valittu. Ego ei katoa mihinkään, se vain puetaan pyhiin vaatteisiin. Itsekkyys ei ylity, vaan sille annetaan kosminen merkitys. Ja tätä kutsutaan joskus nöyryydeksi.
Ehkä kaikkein ironisinta on se, että monet pitävät tätä moraalin huippuna samalla kun he paheksuvat kaikkea maallista kaupankäyntiä. Rahalla ei muka saa ostaa ihmisarvoa, rakkautta tai hyvyyttä. Mutta heti kun kaupankäynnin osapuoleksi vaihdetaan Jumala, koko järjestelmä muuttuu pyhäksi. Hyvät teot muuttuvat sijoituksiksi. Oikea usko muuttuu vakuutukseksi. Kuolema muuttuu tilinpäätökseksi. Ja yhtäkkiä kukaan ei enää huomaa, että moraalista on tullut kirjanpitoa.
Sarkastisinta kaikessa on se horjumaton varmuus, jolla tätä puolustetaan. Ei ainoastaan uskota järjestelmään, vaan sitä pidetään täydellisenä. Ei nähdä mitään ongelmaa siinä, että koko ihmiskunnan kohtalo sidotaan oikeisiin uskomuksiin, oikeisiin rituaaleihin tai oikeaan oppiin. Päinvastoin, tätä pidetään korkeimpana mahdollisena oikeudenmukaisuutena. Jos joku kyseenalaistaa logiikan, hän ei muka ymmärrä. Jos joku huomauttaa ristiriidoista, hänen sydämensä on muka sulkeutunut. Ja niin keskustelu päättyy ennen kuin se ehtii alkaa. - Anonyymi00225UUSI
Anonyymi00224 kirjoitti:
Ja sitten tulee pelastus. Tuo uskonnollisen markkinoinnin kruununjalokivi. Pelastus esitetään ihmiskunnan korkeimpana tavoitteena, vaikka se kuulostaa usein hämmästyttävän paljon henkilökohtaiselta edulta. Minä pelastun. Minä vältyn rangaistukselta. Minä saan ikuisen palkinnon. Minä olen oikealla puolella. Minä olen valittu. Ego ei katoa mihinkään, se vain puetaan pyhiin vaatteisiin. Itsekkyys ei ylity, vaan sille annetaan kosminen merkitys. Ja tätä kutsutaan joskus nöyryydeksi.
Ehkä kaikkein ironisinta on se, että monet pitävät tätä moraalin huippuna samalla kun he paheksuvat kaikkea maallista kaupankäyntiä. Rahalla ei muka saa ostaa ihmisarvoa, rakkautta tai hyvyyttä. Mutta heti kun kaupankäynnin osapuoleksi vaihdetaan Jumala, koko järjestelmä muuttuu pyhäksi. Hyvät teot muuttuvat sijoituksiksi. Oikea usko muuttuu vakuutukseksi. Kuolema muuttuu tilinpäätökseksi. Ja yhtäkkiä kukaan ei enää huomaa, että moraalista on tullut kirjanpitoa.
Sarkastisinta kaikessa on se horjumaton varmuus, jolla tätä puolustetaan. Ei ainoastaan uskota järjestelmään, vaan sitä pidetään täydellisenä. Ei nähdä mitään ongelmaa siinä, että koko ihmiskunnan kohtalo sidotaan oikeisiin uskomuksiin, oikeisiin rituaaleihin tai oikeaan oppiin. Päinvastoin, tätä pidetään korkeimpana mahdollisena oikeudenmukaisuutena. Jos joku kyseenalaistaa logiikan, hän ei muka ymmärrä. Jos joku huomauttaa ristiriidoista, hänen sydämensä on muka sulkeutunut. Ja niin keskustelu päättyy ennen kuin se ehtii alkaa.Ehkä kaikkein ironisinta on se, että monet pitävät tätä moraalin huippuna samalla kun he paheksuvat kaikkea maallista kaupankäyntiä. Rahalla ei muka saa ostaa ihmisarvoa, rakkautta tai hyvyyttä. Mutta heti kun kaupankäynnin osapuoleksi vaihdetaan Jumala, koko järjestelmä muuttuu pyhäksi. Hyvät teot muuttuvat sijoituksiksi. Oikea usko muuttuu vakuutukseksi. Kuolema muuttuu tilinpäätökseksi. Ja yhtäkkiä kukaan ei enää huomaa, että moraalista on tullut kirjanpitoa.
- Anonyymi00226UUSI
Anonyymi00225 kirjoitti:
Ehkä kaikkein ironisinta on se, että monet pitävät tätä moraalin huippuna samalla kun he paheksuvat kaikkea maallista kaupankäyntiä. Rahalla ei muka saa ostaa ihmisarvoa, rakkautta tai hyvyyttä. Mutta heti kun kaupankäynnin osapuoleksi vaihdetaan Jumala, koko järjestelmä muuttuu pyhäksi. Hyvät teot muuttuvat sijoituksiksi. Oikea usko muuttuu vakuutukseksi. Kuolema muuttuu tilinpäätökseksi. Ja yhtäkkiä kukaan ei enää huomaa, että moraalista on tullut kirjanpitoa.
Ehkä juuri siinä näkyy dogmin todellinen voima. Ei siinä, että se tarjoaa vastauksia, vaan siinä, että se tekee kysymykset tarpeettomiksi. Kun ihminen alkaa pitää omaa uskomusjärjestelmäänsä täydellisenä, hän ei enää etsi totuutta. Hän vartioi sitä. Hänestä tulee oman maailmankuvansa portinvartija, joka seisoo vuosisatojen takaa perityn linnakkeen muurilla ja huutaa jokaiselle uudelle ajatukselle saman tutun tuomion: harhaoppia. Ja mitä enemmän maailma muuttuu, sitä tiukemmin hän puristaa kiinni vanhoista avaimistaan, sillä jos kysymyksiä sallittaisiin liikaa, voisi paljastua jotakin sietämätöntä: että oikeudenmukaisuudeksi kutsuttu järjestelmä ei ehkä olekaan oikeudenmukainen, ja että pelastukseksi kutsuttu ihanne muistuttaa toisinaan enemmän pelolla ja palkkiolla ohjattua vaihtokauppaa kuin mitään ylevää moraalista oivallusta.
- Anonyymi00227UUSI
Anonyymi00226 kirjoitti:
Ehkä juuri siinä näkyy dogmin todellinen voima. Ei siinä, että se tarjoaa vastauksia, vaan siinä, että se tekee kysymykset tarpeettomiksi. Kun ihminen alkaa pitää omaa uskomusjärjestelmäänsä täydellisenä, hän ei enää etsi totuutta. Hän vartioi sitä. Hänestä tulee oman maailmankuvansa portinvartija, joka seisoo vuosisatojen takaa perityn linnakkeen muurilla ja huutaa jokaiselle uudelle ajatukselle saman tutun tuomion: harhaoppia. Ja mitä enemmän maailma muuttuu, sitä tiukemmin hän puristaa kiinni vanhoista avaimistaan, sillä jos kysymyksiä sallittaisiin liikaa, voisi paljastua jotakin sietämätöntä: että oikeudenmukaisuudeksi kutsuttu järjestelmä ei ehkä olekaan oikeudenmukainen, ja että pelastukseksi kutsuttu ihanne muistuttaa toisinaan enemmän pelolla ja palkkiolla ohjattua vaihtokauppaa kuin mitään ylevää moraalista oivallusta.
Suurin ongelma ei ehkä ole julmuus itse, vaan kyvyttömyys nähdä sitä julmuutena silloin, kun se on puettu pyhyyden kielelle. Ihminen, joka kauhistuisi epäoikeudenmukaisuutta arjessa, saattaa yhtäkkiä pitää sitä täydellisenä oikeudenmukaisuutena heti, kun sen väitetään olevan jumalallista alkuperää. Sama teko, sama kärsimys, sama rangaistus – mutta koska se on siirretty taivaalliseen kehykseen, sen moraalinen arviointi lakkaa. Kysymykset loppuvat. Epäily muuttuu synniksi. Ajattelu vaihtuu kuuliaisuuteen.
Juuri tässä kohtaa dogmi muuttuu vaaralliseksi. Ei siksi, että se tarjoaa vastauksia, vaan siksi, että se tekee kysymisestä epäilyttävää. Miksi jotkut eivät pysähdy pohtimaan, voiko ääretön rangaistus rajallisista teoista olla oikeudenmukainen? Miksi jotkut eivät kysy, miksi pelko on niin keskeinen osa järjestelmää, jonka väitetään perustuvan rakkauteen? Miksi moraalinen intuitio, joka toimii kaikissa muissa tilanteissa, asetetaan syrjään heti, kun uskonnollinen auktoriteetti antaa käskyn?
On hämmentävää seurata, kuinka ihmiset, jotka muuten korostavat myötätuntoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisarvoa, voivat puolustaa ajatuksia, joita he eivät hyväksyisi missään muussa yhteydessä. Jos ihminen ehdottaisi maallista järjestelmää, jossa väärä mielipide tai väärä vakaumus johtaisi ikuiseen kärsimykseen, sitä pidettäisiin hirvittävänä. Mutta kun sama ajatus esitetään uskonnollisena oppina, se muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi viisaudeksi. Ei siksi, että ajatus olisi muuttunut paremmaksi, vaan siksi, että sitä ei enää arvioida samalla mittapuulla. - Anonyymi00228UUSI
Anonyymi00227 kirjoitti:
Suurin ongelma ei ehkä ole julmuus itse, vaan kyvyttömyys nähdä sitä julmuutena silloin, kun se on puettu pyhyyden kielelle. Ihminen, joka kauhistuisi epäoikeudenmukaisuutta arjessa, saattaa yhtäkkiä pitää sitä täydellisenä oikeudenmukaisuutena heti, kun sen väitetään olevan jumalallista alkuperää. Sama teko, sama kärsimys, sama rangaistus – mutta koska se on siirretty taivaalliseen kehykseen, sen moraalinen arviointi lakkaa. Kysymykset loppuvat. Epäily muuttuu synniksi. Ajattelu vaihtuu kuuliaisuuteen.
Juuri tässä kohtaa dogmi muuttuu vaaralliseksi. Ei siksi, että se tarjoaa vastauksia, vaan siksi, että se tekee kysymisestä epäilyttävää. Miksi jotkut eivät pysähdy pohtimaan, voiko ääretön rangaistus rajallisista teoista olla oikeudenmukainen? Miksi jotkut eivät kysy, miksi pelko on niin keskeinen osa järjestelmää, jonka väitetään perustuvan rakkauteen? Miksi moraalinen intuitio, joka toimii kaikissa muissa tilanteissa, asetetaan syrjään heti, kun uskonnollinen auktoriteetti antaa käskyn?
On hämmentävää seurata, kuinka ihmiset, jotka muuten korostavat myötätuntoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisarvoa, voivat puolustaa ajatuksia, joita he eivät hyväksyisi missään muussa yhteydessä. Jos ihminen ehdottaisi maallista järjestelmää, jossa väärä mielipide tai väärä vakaumus johtaisi ikuiseen kärsimykseen, sitä pidettäisiin hirvittävänä. Mutta kun sama ajatus esitetään uskonnollisena oppina, se muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi viisaudeksi. Ei siksi, että ajatus olisi muuttunut paremmaksi, vaan siksi, että sitä ei enää arvioida samalla mittapuulla.Mutta kun sama ajatus esitetään uskonnollisena oppina, se muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi viisaudeksi. Ei siksi, että ajatus olisi muuttunut paremmaksi, vaan siksi, että sitä ei enää arvioida samalla mittapuulla.
Ehkä kaikkein surullisinta on se, kuinka helposti pyhyys voi toimia moraalisen arvioinnin korvikkeena. Julmuus lakkaa olemasta julmuutta, jos sille annetaan tarpeeksi ylevä nimi. Epäoikeudenmukaisuus lakkaa olemasta epäoikeudenmukaisuutta, jos sen väitetään palvelevan korkeampaa tarkoitusta. Ja mitä suuremmaksi auktoriteetti kuvataan, sitä vähemmän ihmiset uskaltavat kysyä, onko itse väite moraalisesti järkevä.
Todellinen moraalinen rohkeus ei ole sitä, että puolustaa oppia hinnalla millä hyvänsä. Se on sitä, että uskaltaa kysyä vaikeita kysymyksiä myös silloin, kun ne kohdistuvat omiin uskomuksiin. Sillä aate, joka vaatii luopumaan omasta oikeudentajusta, ei vahvista moraalia – se korvaa sen. Ja sillä hetkellä ihminen ei enää etsi totuutta, vaan opettelee puolustamaan sitä, mitä hänelle on jo valmiiksi kerrottu olevan totta. Juuri silloin julmuudesta tulee mahdollista, ei siksi että ihmiset olisivat luonnostaan pahoja, vaan siksi että he ovat lakanneet kysymästä, onko jokin todella oikein. - Anonyymi00229UUSI
Anonyymi00228 kirjoitti:
Mutta kun sama ajatus esitetään uskonnollisena oppina, se muuttuu joidenkin silmissä pyhäksi viisaudeksi. Ei siksi, että ajatus olisi muuttunut paremmaksi, vaan siksi, että sitä ei enää arvioida samalla mittapuulla.
Ehkä kaikkein surullisinta on se, kuinka helposti pyhyys voi toimia moraalisen arvioinnin korvikkeena. Julmuus lakkaa olemasta julmuutta, jos sille annetaan tarpeeksi ylevä nimi. Epäoikeudenmukaisuus lakkaa olemasta epäoikeudenmukaisuutta, jos sen väitetään palvelevan korkeampaa tarkoitusta. Ja mitä suuremmaksi auktoriteetti kuvataan, sitä vähemmän ihmiset uskaltavat kysyä, onko itse väite moraalisesti järkevä.
Todellinen moraalinen rohkeus ei ole sitä, että puolustaa oppia hinnalla millä hyvänsä. Se on sitä, että uskaltaa kysyä vaikeita kysymyksiä myös silloin, kun ne kohdistuvat omiin uskomuksiin. Sillä aate, joka vaatii luopumaan omasta oikeudentajusta, ei vahvista moraalia – se korvaa sen. Ja sillä hetkellä ihminen ei enää etsi totuutta, vaan opettelee puolustamaan sitä, mitä hänelle on jo valmiiksi kerrottu olevan totta. Juuri silloin julmuudesta tulee mahdollista, ei siksi että ihmiset olisivat luonnostaan pahoja, vaan siksi että he ovat lakanneet kysymästä, onko jokin todella oikein.On kyllä hämmästyttävää, miten helposti jotkut luopuvat omasta moraalisesta arviointikyvystään heti, kun lauseeseen lisätään sanat "hyvä taivaan Isukki". Yhtäkkiä kaikki se oikeudentaju, jota muuten käytetään jokapäiväisessä elämässä, katoaa kuin savuna ilmaan. Se sama ihminen, joka paheksuisi mielivaltaista rangaistusta, vallankäyttöä tai pelolla hallitsemista ihmisten kesken, alkaa kutsua niitä täydelliseksi oikeudenmukaisuudeksi, kun niiden väitetään tulevan taivaasta. Kuinka kätevää. Moraalinen ongelma ei ratkea – sen ympärille vain piirretään sädekehä.
Ja sitten kuvaan astuu se kuuluisa ”hyvä taivaan isukki”. Tuo äärettömän rakastava hahmo, jonka kerrotaan olevan hyvyyden lähde ja rakkauden perikuva. Mutta kummallisen usein tämä rakkaus muistuttaa järjestelmää, jossa hyväksyt oikean uskomuspaketin tai kohtaat seuraukset. Tietenkin kyseessä ei ole uhkaus, ei missään nimessä. Se on vain ääretön rangaistus, joka odottaa väärän valinnan tehnyttä. Täysin eri asia. Eihän kukaan kutsuisi sitä painostukseksi. Se on vain kosmista vapaaehtoisuutta.
Ja jos joku uskaltaa kysyä, kuulostaako tämä todella rakkaudelta, vastaus tulee salamannopeasti: "Kyllä se on oikeudenmukaista, koska Jumala on oikeudenmukainen." Loistava argumentti. Kehä sulkeutuu täydellisesti. Mikä tahansa teko voidaan julistaa hyväksi, koska hyvän määritelmäksi asetetaan etukäteen se, mitä taivaallinen auktoriteetti tekee. Tällöin ei enää arvioida tekoja moraalisesti, vaan moraali määritellään vallan perusteella. Voimakkain voittaa, ja hänen tekojaan kutsutaan hyviksi.
Sarkastisinta on kuitenkin se järkkymätön varmuus. "Pelastus on rakkauden osoitus." "Helvetti on oikeudenmukainen." "Kaikki on täydellistä." Mitään ei tarvitse perustella, koska vastaus tiedetään jo etukäteen. Ja jos et hyväksy sitä, ongelma ei tietenkään voi olla itse opissa. Vika on kysyjässä. Hän ajattelee liikaa. Hän kyseenalaistaa liikaa. Hän käyttää liikaa omaa moraalista harkintaansa.
Mutta juuri siinä piilee vaarallisuus. Jos ihmiselle opetetaan, että jokin on hyvää pelkästään siksi, että auktoriteetti sanoo niin, hän ei enää arvioi väitteitä niiden sisällön perusteella. Hän arvioi niitä sen perusteella, kuka ne lausuu. Ja historia on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka vaarallista tällainen ajattelu voi olla. Kun oma oikeudentaju alistetaan auktoriteetille, ihminen voi päätyä puolustamaan asioita, joita hän ei koskaan hyväksyisi ilman pyhää leimaa niiden päällä.
Ehkä kaikkein ironisinta onkin, että monet pitävät tätä uskon vahvuutena. Että ihminen lakkaa kysymästä vaikeita kysymyksiä ja alkaa pitää kuuliaisuutta hyveenä. Ikään kuin moraalinen kypsyys tarkoittaisi sitä, että oma omatunto sammutetaan ja korvataan valmiilla vastauksilla. Sitten hymyillään tyytyväisenä ja vakuutellaan, että hyvä taivaan isukki kyllä tietää paremmin. Ja jos jokin näyttää julmalta, epäoikeudenmukaiselta tai ristiriitaiselta, siitä ei tarvitse huolestua. Koska jos isukki sanoo niin, sen täytyy olla hyvää. Ja juuri siinä kohtaa pitäisi ehkä huolestua kaikkein eniten. Ei siitä, että joku uskoo, vaan siitä, että joku pitää kyseenalaistamisen loppumista hyveenä. - Anonyymi00230UUSI
Anonyymi00229 kirjoitti:
On kyllä hämmästyttävää, miten helposti jotkut luopuvat omasta moraalisesta arviointikyvystään heti, kun lauseeseen lisätään sanat "hyvä taivaan Isukki". Yhtäkkiä kaikki se oikeudentaju, jota muuten käytetään jokapäiväisessä elämässä, katoaa kuin savuna ilmaan. Se sama ihminen, joka paheksuisi mielivaltaista rangaistusta, vallankäyttöä tai pelolla hallitsemista ihmisten kesken, alkaa kutsua niitä täydelliseksi oikeudenmukaisuudeksi, kun niiden väitetään tulevan taivaasta. Kuinka kätevää. Moraalinen ongelma ei ratkea – sen ympärille vain piirretään sädekehä.
Ja sitten kuvaan astuu se kuuluisa ”hyvä taivaan isukki”. Tuo äärettömän rakastava hahmo, jonka kerrotaan olevan hyvyyden lähde ja rakkauden perikuva. Mutta kummallisen usein tämä rakkaus muistuttaa järjestelmää, jossa hyväksyt oikean uskomuspaketin tai kohtaat seuraukset. Tietenkin kyseessä ei ole uhkaus, ei missään nimessä. Se on vain ääretön rangaistus, joka odottaa väärän valinnan tehnyttä. Täysin eri asia. Eihän kukaan kutsuisi sitä painostukseksi. Se on vain kosmista vapaaehtoisuutta.
Ja jos joku uskaltaa kysyä, kuulostaako tämä todella rakkaudelta, vastaus tulee salamannopeasti: "Kyllä se on oikeudenmukaista, koska Jumala on oikeudenmukainen." Loistava argumentti. Kehä sulkeutuu täydellisesti. Mikä tahansa teko voidaan julistaa hyväksi, koska hyvän määritelmäksi asetetaan etukäteen se, mitä taivaallinen auktoriteetti tekee. Tällöin ei enää arvioida tekoja moraalisesti, vaan moraali määritellään vallan perusteella. Voimakkain voittaa, ja hänen tekojaan kutsutaan hyviksi.
Sarkastisinta on kuitenkin se järkkymätön varmuus. "Pelastus on rakkauden osoitus." "Helvetti on oikeudenmukainen." "Kaikki on täydellistä." Mitään ei tarvitse perustella, koska vastaus tiedetään jo etukäteen. Ja jos et hyväksy sitä, ongelma ei tietenkään voi olla itse opissa. Vika on kysyjässä. Hän ajattelee liikaa. Hän kyseenalaistaa liikaa. Hän käyttää liikaa omaa moraalista harkintaansa.
Mutta juuri siinä piilee vaarallisuus. Jos ihmiselle opetetaan, että jokin on hyvää pelkästään siksi, että auktoriteetti sanoo niin, hän ei enää arvioi väitteitä niiden sisällön perusteella. Hän arvioi niitä sen perusteella, kuka ne lausuu. Ja historia on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka vaarallista tällainen ajattelu voi olla. Kun oma oikeudentaju alistetaan auktoriteetille, ihminen voi päätyä puolustamaan asioita, joita hän ei koskaan hyväksyisi ilman pyhää leimaa niiden päällä.
Ehkä kaikkein ironisinta onkin, että monet pitävät tätä uskon vahvuutena. Että ihminen lakkaa kysymästä vaikeita kysymyksiä ja alkaa pitää kuuliaisuutta hyveenä. Ikään kuin moraalinen kypsyys tarkoittaisi sitä, että oma omatunto sammutetaan ja korvataan valmiilla vastauksilla. Sitten hymyillään tyytyväisenä ja vakuutellaan, että hyvä taivaan isukki kyllä tietää paremmin. Ja jos jokin näyttää julmalta, epäoikeudenmukaiselta tai ristiriitaiselta, siitä ei tarvitse huolestua. Koska jos isukki sanoo niin, sen täytyy olla hyvää. Ja juuri siinä kohtaa pitäisi ehkä huolestua kaikkein eniten. Ei siitä, että joku uskoo, vaan siitä, että joku pitää kyseenalaistamisen loppumista hyveenä.On suorastaan liikuttavaa seurata ihmistä, joka puhuu rakkaudesta taukoamatta mutta näyttää käyttävän kaiken energiansa vihollisten etsimiseen. Aamulla rakkaus, päivällä rakkaus, illalla rakkaus, yöllä rakkaus. Jokaisessa viestissä armoa, anteeksiantoa, laupeutta ja Jeesuksen rakkautta. Ja sitten, heti seuraavassa lauseessa, alkaa loputon luettelo ihmisistä, kulttuureista, uskonnoista ja maailmankatsomuksista, joita pitäisi vastustaa, kumota tai pitää hengellisenä vaarana. Rakkaus näyttää olevan hänelle kuin mainoskatko, joka keskeyttää varsinaisen ohjelman: vihollisten kartoittamisen.
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi. Ei enää syntisten kalastajaksi vaan Jumalan erityiseksi kirjuriksi. Hän päivystää kellon ympäri taivaallisessa tarkastusvirastossa, merkitsee muistiin väärät uskomukset, laskee harhaopit, luetteloi epäuskoiset ja valvoo, ettei kukaan vahingossakaan ajattele liian vapaasti. Rakkaudesta hän kyllä puhuu, mutta hänen todellinen intohimonsa näyttää olevan hengellinen inventaario. Kuin koko maailmankaikkeuden kohtalo riippuisi siitä, löytääkö hän vielä yhden väärin ajattelevan ihmisen internetistä. - Anonyymi00231UUSI
Anonyymi00230 kirjoitti:
On suorastaan liikuttavaa seurata ihmistä, joka puhuu rakkaudesta taukoamatta mutta näyttää käyttävän kaiken energiansa vihollisten etsimiseen. Aamulla rakkaus, päivällä rakkaus, illalla rakkaus, yöllä rakkaus. Jokaisessa viestissä armoa, anteeksiantoa, laupeutta ja Jeesuksen rakkautta. Ja sitten, heti seuraavassa lauseessa, alkaa loputon luettelo ihmisistä, kulttuureista, uskonnoista ja maailmankatsomuksista, joita pitäisi vastustaa, kumota tai pitää hengellisenä vaarana. Rakkaus näyttää olevan hänelle kuin mainoskatko, joka keskeyttää varsinaisen ohjelman: vihollisten kartoittamisen.
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi. Ei enää syntisten kalastajaksi vaan Jumalan erityiseksi kirjuriksi. Hän päivystää kellon ympäri taivaallisessa tarkastusvirastossa, merkitsee muistiin väärät uskomukset, laskee harhaopit, luetteloi epäuskoiset ja valvoo, ettei kukaan vahingossakaan ajattele liian vapaasti. Rakkaudesta hän kyllä puhuu, mutta hänen todellinen intohimonsa näyttää olevan hengellinen inventaario. Kuin koko maailmankaikkeuden kohtalo riippuisi siitä, löytääkö hän vielä yhden väärin ajattelevan ihmisen internetistä.Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi.
Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ja mikä merkillisintä, tätä kutsutaan hengelliseksi kasvuksi. Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä. Mutta jostain syystä puuhun näyttää kasvaneen aivan toisenlaisia hedelmiä: epäluuloa, kaunaa, pakkomielteistä vastakkainasettelua ja loputonta tarvetta julistaa muita väärässä oleviksi. Jos tämä on rauhaa, miltä sota sitten näyttää? Jos tämä on rakkautta, mitä viha enää edes tarkoittaa?
Erityisen ironista on, että ihminen voi kirjoittaa kymmenen kappaletta anteeksiannosta ja käyttää yhdennentoista siihen, että selittää kuinka aikoo käyttää koko loppuelämänsä tietyn ihmisryhmän, uskonnon tai filosofian vastustamiseen. Tässä vaiheessa rakkaus ei enää kuulosta hyveeltä vaan markkinointiosastolta. Julkisivu on täynnä lämpimiä sanoja, mutta konepellin alla käy lakkaamatta sama vanha moottori: pelko, tuomitseminen ja viholliskuvien rakentaminen.
Ehkä kaikkein huvittavinta on se, kuinka usein tällainen ihminen kuvittelee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka hänen koko maailmankuvansa pyörii pahan ympärillä. Hän näkee sitä kaikkialla. Kirjoissa, filosofioissa, kulttuureissa, uskonnoissa, ihmisissä ja ajatuksissa. Maailma muuttuu valtavaksi miinakentäksi, jossa jokaisen kulman takana väijyy uusi harhaoppi. Hän puhuu rakkaudesta, mutta hänen huomionsa ei kohdistu rakastamiseen vaan vihollisten tunnistamiseen. Hän ei tunnu kysyvän: "Kuinka voisin ymmärtää?" vaan: "Ketä vastaan minun pitäisi seuraavaksi taistella?"
Ja juuri siinä piilee tragedia. Rakkaus muuttuu iskulauseeksi. Armo muuttuu koristeeksi. Anteeksianto muuttuu retoriikaksi. Sanoja toistetaan niin paljon, että niiden sisältö katoaa kokonaan. Jäljelle jää vain ihminen, joka julistaa rakastavansa koko maailmaa samalla kun hän käyttää suuren osan elämästään todistaakseen, miksi niin suuri osa siitä maailmasta on väärässä. Se on erikoinen rakkauden muoto: sellainen, joka löytää vihollisen nopeammin kuin lähimmäisen. Sellainen, joka puhuu armosta loputtomasti mutta näyttää antavan sitä kaikkein niukimmin. Sellainen, joka vakuuttaa olevansa rakkauden asialla, mutta jonka ympärillä rakkaus tuntuu olevan aina puheenaihe — ei koskaan lopputulos. - Anonyymi00232UUSI
Anonyymi00231 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan - nyt hän on "jumalan kirjuri", niin kuin hän itse sen asian ilmaisi.
Rakkaus ei tarkoita sitä, että puhut siitä paljon, vaan sitä, että toimit sen mukaisesti.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ja mikä merkillisintä, tätä kutsutaan hengelliseksi kasvuksi. Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä. Mutta jostain syystä puuhun näyttää kasvaneen aivan toisenlaisia hedelmiä: epäluuloa, kaunaa, pakkomielteistä vastakkainasettelua ja loputonta tarvetta julistaa muita väärässä oleviksi. Jos tämä on rauhaa, miltä sota sitten näyttää? Jos tämä on rakkautta, mitä viha enää edes tarkoittaa?
Erityisen ironista on, että ihminen voi kirjoittaa kymmenen kappaletta anteeksiannosta ja käyttää yhdennentoista siihen, että selittää kuinka aikoo käyttää koko loppuelämänsä tietyn ihmisryhmän, uskonnon tai filosofian vastustamiseen. Tässä vaiheessa rakkaus ei enää kuulosta hyveeltä vaan markkinointiosastolta. Julkisivu on täynnä lämpimiä sanoja, mutta konepellin alla käy lakkaamatta sama vanha moottori: pelko, tuomitseminen ja viholliskuvien rakentaminen.
Ehkä kaikkein huvittavinta on se, kuinka usein tällainen ihminen kuvittelee taistelevansa pahuutta vastaan, vaikka hänen koko maailmankuvansa pyörii pahan ympärillä. Hän näkee sitä kaikkialla. Kirjoissa, filosofioissa, kulttuureissa, uskonnoissa, ihmisissä ja ajatuksissa. Maailma muuttuu valtavaksi miinakentäksi, jossa jokaisen kulman takana väijyy uusi harhaoppi. Hän puhuu rakkaudesta, mutta hänen huomionsa ei kohdistu rakastamiseen vaan vihollisten tunnistamiseen. Hän ei tunnu kysyvän: "Kuinka voisin ymmärtää?" vaan: "Ketä vastaan minun pitäisi seuraavaksi taistella?"
Ja juuri siinä piilee tragedia. Rakkaus muuttuu iskulauseeksi. Armo muuttuu koristeeksi. Anteeksianto muuttuu retoriikaksi. Sanoja toistetaan niin paljon, että niiden sisältö katoaa kokonaan. Jäljelle jää vain ihminen, joka julistaa rakastavansa koko maailmaa samalla kun hän käyttää suuren osan elämästään todistaakseen, miksi niin suuri osa siitä maailmasta on väärässä. Se on erikoinen rakkauden muoto: sellainen, joka löytää vihollisen nopeammin kuin lähimmäisen. Sellainen, joka puhuu armosta loputtomasti mutta näyttää antavan sitä kaikkein niukimmin. Sellainen, joka vakuuttaa olevansa rakkauden asialla, mutta jonka ympärillä rakkaus tuntuu olevan aina puheenaihe — ei koskaan lopputulos.Kaikki on pahaa, kaikki on helvettiä
”Idän oppi on noituutta ja saatanaa!”
Hän huutaa saarnastuolista,
ja koko kirkko tärisee hänen pyhästä vihastaan.
Kaikki, joka hengittää, ajattelee tai kasvaa idässä,
on hänen silmissään riivattua —
ja hän ei huomaa, että jokainen hänen sanansa on itse riivausta.
Japanin kirsikkapuut? Saatanaa.
Intian riisipellot? Saatanaa.
Kaikki Idän ihmiset, oli heitä miljoonia tai yksi,
ovat epäuskoisia, tuomittuja, valmiita helvetin kidutukseen.
Hän ei tiedä, ettei kyse ole yhdestä maasta,
eikä hän välitä. Yksi nimitys riittää: ”Itä = Pahuus.”
Hän puhuu helvetin kidutuksesta aamusta iltaan.
Saalistaa jokaisen, joka ei kumarra hänen ristiään,
ja laskee mielessään, miten tuska tulee maksimoida.
Hän kertoo koko maailman pelastuvan vain hänen vihansa kautta —
mutta ei huomaa, että juuri hän itse on kuumeinen riivaaja,
kävelevä tulivuori, joka polttaa kaiken ympärillään.
Kasvit, eläimet, tuuli ja vesi — kaikki itäiset elementit
ovat hänen silmissään myrkkyä.
Hän ei tiedä, että hän itse on myrkyllinen;
hän ei tiedä, että hänen pyhä vihansa on kidutuksen kaiku,
riivaava, armoton, loputon.
”Rukoilkaa, sillä saatana on kaikkialla!”
Hän huutaa — ja kaikki ympärillä vain nyökkäävät.
Ja kun hän poistuu, jäljelle jää pelkkä tyhjä kirkko
täynnä omaa raivoaan,
ja maailma itäisen auringon alla jatkaa elämäänsä,
täysin tietämättömänä siitä, että paha ei ollut siellä, missä hän näki sen —
vaan hänen omassa sydämessään. - Anonyymi00233UUSI
Anonyymi00232 kirjoitti:
Kaikki on pahaa, kaikki on helvettiä
”Idän oppi on noituutta ja saatanaa!”
Hän huutaa saarnastuolista,
ja koko kirkko tärisee hänen pyhästä vihastaan.
Kaikki, joka hengittää, ajattelee tai kasvaa idässä,
on hänen silmissään riivattua —
ja hän ei huomaa, että jokainen hänen sanansa on itse riivausta.
Japanin kirsikkapuut? Saatanaa.
Intian riisipellot? Saatanaa.
Kaikki Idän ihmiset, oli heitä miljoonia tai yksi,
ovat epäuskoisia, tuomittuja, valmiita helvetin kidutukseen.
Hän ei tiedä, ettei kyse ole yhdestä maasta,
eikä hän välitä. Yksi nimitys riittää: ”Itä = Pahuus.”
Hän puhuu helvetin kidutuksesta aamusta iltaan.
Saalistaa jokaisen, joka ei kumarra hänen ristiään,
ja laskee mielessään, miten tuska tulee maksimoida.
Hän kertoo koko maailman pelastuvan vain hänen vihansa kautta —
mutta ei huomaa, että juuri hän itse on kuumeinen riivaaja,
kävelevä tulivuori, joka polttaa kaiken ympärillään.
Kasvit, eläimet, tuuli ja vesi — kaikki itäiset elementit
ovat hänen silmissään myrkkyä.
Hän ei tiedä, että hän itse on myrkyllinen;
hän ei tiedä, että hänen pyhä vihansa on kidutuksen kaiku,
riivaava, armoton, loputon.
”Rukoilkaa, sillä saatana on kaikkialla!”
Hän huutaa — ja kaikki ympärillä vain nyökkäävät.
Ja kun hän poistuu, jäljelle jää pelkkä tyhjä kirkko
täynnä omaa raivoaan,
ja maailma itäisen auringon alla jatkaa elämäänsä,
täysin tietämättömänä siitä, että paha ei ollut siellä, missä hän näki sen —
vaan hänen omassa sydämessään.Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Rakkaudesta hän kyllä puhuu lakkaamatta. Rakkaus vilisee jokaisessa tekstissä kuin pakollinen mainoslause tuotepakkauksessa. Mutta mitä kauemmin häntä kuuntelee, sitä vaikeampi sitä rakkautta on löytää mistään muualta kuin sanoista. Sillä rakkaus ei ole sana. Rakkaus ei ole iskulause. Rakkaus ei ole tunnuslause, jonka voi liimata jokaisen vihamielisen puheenvuoron alkuun. Rakkaus näkyy siinä, miten ihmisistä puhutaan ja miten heihin suhtaudutaan.
Ja mitä tämän kaiken alta sitten löytyy?
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Siinäkö se on? Siinäkö on vuosien hengellisen kasvun lopputulos? Siinäkö näkyvät rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä? Jos joku olisi kertonut tämän lausunnon ilman uskonnollista kehystä, useimmat tunnistaisivat sen välittömästi pakkomielteeksi. Mutta kun sen ympärille kiedotaan hengellinen sanasto, jotkut alkavat kutsua sitä vakaumukseksi.
Ja juuri siinä piilee ironia. Mitä enemmän rakkaudesta puhutaan, sitä vähemmän sitä näkyy. Mitä enemmän korostetaan nöyryyttä, sitä enemmän puheesta huokuu oma varmuus. Mitä enemmän julistetaan rauhaa, sitä enemmän energiaa käytetään vihollisten nimeämiseen. Lopulta koko hengellinen projekti alkaa muistuttaa kummallista peilikuvaa omista ihanteistaan. Julistetaan armoa, mutta harjoitetaan tuomiota. Julistetaan rakkautta, mutta ruokitaan kaunaa. Julistetaan vapautta, mutta nähdään kaikkialla vain uhkia ja vihollisia.
Jos tämä todella on hengellisen kasvun hedelmä, puu ansaitsee vakavan tarkastuksen. Sillä hedelmistä puu tunnetaan. Jos vuosikymmenten rukouksen, julistamisen ja hengellisen harjoituksen jälkeen ihmisen suurin elämäntehtävä on käyttää loppuelämänsä muiden maailmankatsomusten vihaamiseen, jokin on mennyt pahasti pieleen. Ei siksi, että hän olisi eri mieltä. Eri mieltä saa olla. Vaan siksi, että hänen identiteettinsä näyttää rakentuvan enemmän vastustamisen kuin ymmärtämisen ympärille.
Ja ehkä kaikkein paljastavinta on, ettei tällainen ihminen enää tunnu huomaavan ristiriitaa. Hän lausuu sanan "rakkaus" ja lauseen "aion käyttää loppuelämäni tämän ryhmän vastustamiseen" lähes samassa hengenvetossa ilman, että mikään hälytyskello soi. Ikään kuin sanat olisivat korvanneet todellisuuden. Ikään kuin rakkaudesta puhuminen olisi sama asia kuin rakastaminen.
Mutta ei se ole. Jos ihmisen maailmankuva tarvitsee jatkuvasti vihollisia pysyäkseen pystyssä, kyse ei enää ole rakkauden projektista. Se on viholliskuvien projekti, joka on vain puettu hengelliseen kieleen. Ja silloin "Jumalan kirjurin" työ alkaa muistuttaa vähemmän hengellistä kasvua ja enemmän loputonta - Anonyymi00234UUSI
Anonyymi00233 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Rakkaudesta hän kyllä puhuu lakkaamatta. Rakkaus vilisee jokaisessa tekstissä kuin pakollinen mainoslause tuotepakkauksessa. Mutta mitä kauemmin häntä kuuntelee, sitä vaikeampi sitä rakkautta on löytää mistään muualta kuin sanoista. Sillä rakkaus ei ole sana. Rakkaus ei ole iskulause. Rakkaus ei ole tunnuslause, jonka voi liimata jokaisen vihamielisen puheenvuoron alkuun. Rakkaus näkyy siinä, miten ihmisistä puhutaan ja miten heihin suhtaudutaan.
Ja mitä tämän kaiken alta sitten löytyy?
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Siinäkö se on? Siinäkö on vuosien hengellisen kasvun lopputulos? Siinäkö näkyvät rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä? Jos joku olisi kertonut tämän lausunnon ilman uskonnollista kehystä, useimmat tunnistaisivat sen välittömästi pakkomielteeksi. Mutta kun sen ympärille kiedotaan hengellinen sanasto, jotkut alkavat kutsua sitä vakaumukseksi.
Ja juuri siinä piilee ironia. Mitä enemmän rakkaudesta puhutaan, sitä vähemmän sitä näkyy. Mitä enemmän korostetaan nöyryyttä, sitä enemmän puheesta huokuu oma varmuus. Mitä enemmän julistetaan rauhaa, sitä enemmän energiaa käytetään vihollisten nimeämiseen. Lopulta koko hengellinen projekti alkaa muistuttaa kummallista peilikuvaa omista ihanteistaan. Julistetaan armoa, mutta harjoitetaan tuomiota. Julistetaan rakkautta, mutta ruokitaan kaunaa. Julistetaan vapautta, mutta nähdään kaikkialla vain uhkia ja vihollisia.
Jos tämä todella on hengellisen kasvun hedelmä, puu ansaitsee vakavan tarkastuksen. Sillä hedelmistä puu tunnetaan. Jos vuosikymmenten rukouksen, julistamisen ja hengellisen harjoituksen jälkeen ihmisen suurin elämäntehtävä on käyttää loppuelämänsä muiden maailmankatsomusten vihaamiseen, jokin on mennyt pahasti pieleen. Ei siksi, että hän olisi eri mieltä. Eri mieltä saa olla. Vaan siksi, että hänen identiteettinsä näyttää rakentuvan enemmän vastustamisen kuin ymmärtämisen ympärille.
Ja ehkä kaikkein paljastavinta on, ettei tällainen ihminen enää tunnu huomaavan ristiriitaa. Hän lausuu sanan "rakkaus" ja lauseen "aion käyttää loppuelämäni tämän ryhmän vastustamiseen" lähes samassa hengenvetossa ilman, että mikään hälytyskello soi. Ikään kuin sanat olisivat korvanneet todellisuuden. Ikään kuin rakkaudesta puhuminen olisi sama asia kuin rakastaminen.
Mutta ei se ole. Jos ihmisen maailmankuva tarvitsee jatkuvasti vihollisia pysyäkseen pystyssä, kyse ei enää ole rakkauden projektista. Se on viholliskuvien projekti, joka on vain puettu hengelliseen kieleen. Ja silloin "Jumalan kirjurin" työ alkaa muistuttaa vähemmän hengellistä kasvua ja enemmän loputontaHänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Jos ihmisen koko identiteetti rakentuu sen varaan, että hän julistaa rakkaudesta aamusta iltaan, mutta käyttää jokaisen valveillaolotuntinsa vihollisten etsimiseen, on vaikea välttyä vaikutelmalta, että sanat ja todellisuus ovat eksyneet toisistaan jo kauan sitten. Hänet on nyt omien sanojensa mukaan ylennetty hengelliseen erityistehtävään, "Jumalan kirjuriksi". Se onkin osuva nimitys, sillä vaikuttaa siltä, että hänen työnkuvaansa kuuluu ennen kaikkea pitää kirjaa siitä, kuka on väärässä, kuka kuuluu väärään oppiin, kuka ajattelee väärin ja kuka ansaitsee seuraavan nuhdesaarnan. Rakkauden lähettilään sijasta hän muistuttaa enemmän kosmista tarkastajaa, joka kiertää maailmaa punakynä kädessä etsimässä virheitä.
Ironisinta on, että samaan aikaan hän puhuu taukoamatta armosta. Armosta, anteeksiannosta, rakkaudesta ja rauhasta. Mutta mitä kauemmin hänen puhettaan kuuntelee, sitä enemmän huomaa, että nämä sanat eivät näyttäydy tekoina vaan iskulauseina. Ne ovat koristeita tekstissä, eivät sisältöä. Sillä ihminen, joka ilmoittaa käyttävänsä koko loppuelämänsä jonkin aatteen, filosofian tai uskonnollisen perinteen vastustamiseen, ei kuulosta ihmiseltä, jonka sydän on täynnä rauhaa. Hän kuulostaa ihmiseltä, jonka elämä tarvitsee vihollisen pysyäkseen käynnissä. - Anonyymi00235UUSI
Anonyymi00234 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Jos ihmisen koko identiteetti rakentuu sen varaan, että hän julistaa rakkaudesta aamusta iltaan, mutta käyttää jokaisen valveillaolotuntinsa vihollisten etsimiseen, on vaikea välttyä vaikutelmalta, että sanat ja todellisuus ovat eksyneet toisistaan jo kauan sitten. Hänet on nyt omien sanojensa mukaan ylennetty hengelliseen erityistehtävään, "Jumalan kirjuriksi". Se onkin osuva nimitys, sillä vaikuttaa siltä, että hänen työnkuvaansa kuuluu ennen kaikkea pitää kirjaa siitä, kuka on väärässä, kuka kuuluu väärään oppiin, kuka ajattelee väärin ja kuka ansaitsee seuraavan nuhdesaarnan. Rakkauden lähettilään sijasta hän muistuttaa enemmän kosmista tarkastajaa, joka kiertää maailmaa punakynä kädessä etsimässä virheitä.
Ironisinta on, että samaan aikaan hän puhuu taukoamatta armosta. Armosta, anteeksiannosta, rakkaudesta ja rauhasta. Mutta mitä kauemmin hänen puhettaan kuuntelee, sitä enemmän huomaa, että nämä sanat eivät näyttäydy tekoina vaan iskulauseina. Ne ovat koristeita tekstissä, eivät sisältöä. Sillä ihminen, joka ilmoittaa käyttävänsä koko loppuelämänsä jonkin aatteen, filosofian tai uskonnollisen perinteen vastustamiseen, ei kuulosta ihmiseltä, jonka sydän on täynnä rauhaa. Hän kuulostaa ihmiseltä, jonka elämä tarvitsee vihollisen pysyäkseen käynnissä.Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ja siinä kohtaa syntyy huvittava ristiriita. Hän julistaa olevansa rakkauden asialla, mutta puhuu jatkuvasti siitä, mitä vihaa. Hän kertoo olevansa vapautunut, mutta vaikuttaa olevan täydellisessä riippuvuussuhteessa niihin asioihin, joita vastustaa. Hän sanoo löytäneensä rauhan, mutta käy loputonta sotaa. Hän puhuu anteeksiannosta, mutta ei tunnu kykenevän päästämään irti yhdestäkään kaunasta. Jos tämä on hengellisen kasvun lopputulos, moni saattaa perustellusti kysyä, kannattaako koko kasvuprosessiin edes ryhtyä.
Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle. Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi. - Anonyymi00236UUSI
Anonyymi00235 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ja siinä kohtaa syntyy huvittava ristiriita. Hän julistaa olevansa rakkauden asialla, mutta puhuu jatkuvasti siitä, mitä vihaa. Hän kertoo olevansa vapautunut, mutta vaikuttaa olevan täydellisessä riippuvuussuhteessa niihin asioihin, joita vastustaa. Hän sanoo löytäneensä rauhan, mutta käy loputonta sotaa. Hän puhuu anteeksiannosta, mutta ei tunnu kykenevän päästämään irti yhdestäkään kaunasta. Jos tämä on hengellisen kasvun lopputulos, moni saattaa perustellusti kysyä, kannattaako koko kasvuprosessiin edes ryhtyä.
Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle. Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.Kun rakkaudesta tulee pelkkä sana ja vihollisten etsimisestä elämäntapa, tapahtuu jotain nurinkurista. Ihminen alkaa muistuttaa enemmän syyttäjää kuin opettajaa, enemmän tuomaria kuin rakastajaa, enemmän ideologian vartijaa kuin hengellisyyden etsijää. Silloin "rakkaus" ei enää kuvaa toimintaa vaan toimii savuverhona, jonka takana kytee jatkuva tarve jakaa maailma puhtaisiin ja saastuneisiin, oikeisiin ja vääriin, pelastettuihin ja kadotettuihin.
Ja jos puusta todella tunnetaan hedelmät, niin silloin kannattaa katsoa niitä eikä runkoa ympäröiviä julisteita. Jos hedelminä ovat jatkuva kauna, loputon vastakkainasettelu, pakkomielteinen muiden tuomitseminen ja elämänmittainen ristiretki erilaisia ihmisiä vastaan, silloin ongelma ei ehkä olekaan maailmassa. Ehkä ongelma on siinä, että ihminen on oppinut lausumaan sanan "rakkaus" tuhat kertaa päivässä ymmärtämättä siitä yhtäkään. - Anonyymi00237UUSI
Anonyymi00236 kirjoitti:
Kun rakkaudesta tulee pelkkä sana ja vihollisten etsimisestä elämäntapa, tapahtuu jotain nurinkurista. Ihminen alkaa muistuttaa enemmän syyttäjää kuin opettajaa, enemmän tuomaria kuin rakastajaa, enemmän ideologian vartijaa kuin hengellisyyden etsijää. Silloin "rakkaus" ei enää kuvaa toimintaa vaan toimii savuverhona, jonka takana kytee jatkuva tarve jakaa maailma puhtaisiin ja saastuneisiin, oikeisiin ja vääriin, pelastettuihin ja kadotettuihin.
Ja jos puusta todella tunnetaan hedelmät, niin silloin kannattaa katsoa niitä eikä runkoa ympäröiviä julisteita. Jos hedelminä ovat jatkuva kauna, loputon vastakkainasettelu, pakkomielteinen muiden tuomitseminen ja elämänmittainen ristiretki erilaisia ihmisiä vastaan, silloin ongelma ei ehkä olekaan maailmassa. Ehkä ongelma on siinä, että ihminen on oppinut lausumaan sanan "rakkaus" tuhat kertaa päivässä ymmärtämättä siitä yhtäkään.Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
- Anonyymi00238UUSI
Anonyymi00237 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Hän kutsuu itseään “jumalan kirjuriksi”, kuin se selittäisi kaiken: sen, miksi jokainen lause on varma, miksi jokainen tulkinta päättyy samaan lopputulokseen ja miksi maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat aina väärässä juuri sillä tavalla, joka vahvistaa hänen omaa oikeassaoloaan.
Hän avaa Raamtun kuin todisteaineiston, kopioi siitä lauseita hindupalstoille kilometrikaupalla ja asettaa ne palstalle kuin sinettejä todellisuuden ylle. Rakkaus toistuu jokaisessa kappaleessa, armo jokaisessa virkkeessä, anteeksianto jokaisessa lopetuksessa — niin usein, että sanat alkavat kuulostaa vähemmän kokemukselta ja enemmän järjestelmältä, joka täytyy pitää käynnissä.
Ja silti, mitä pidemmälle teksti etenee, sitä vähemmän siinä näkyy sitä, mistä se puhuu. Rakkaus ei ilmene katsomisen tavassa, vaan vastustamisen kohteissa. Armo ei näy siinä miten ihmisiä kohdataan, vaan siinä miten heidät jaetaan oikeisiin ja vääriin ennen kohtaamista. Anteeksianto on olemassa, kunhan ensin on riittävän tarkasti määritelty, ketkä ovat sen ulkopuolella.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä — mutta puun oksilla näyttääkin roikkuvan jotakin toista: loputonta varmuutta, joka ei koskaan väsy, ja erottelukykyä, joka aina löytää syyn jakaa maailma kahteen leiriin. Siinä missä rauha lupaa hiljaisuutta, syntyykin jatkuva tarve puhua yli, oikaista ja julistaa. Siinä missä rakkaus lupaa katseen, syntyykin järjestelmä, joka ei katso vaan luokittelee.
Ja ehkä kaikkein oudointa on se, että tämä esitetään rauhana. Että jatkuva sisäinen sota oikeassa olemisen puolesta onkin muka levollisuutta. Että loputon taistelu “väärää” vastaan onkin rakkautta. Että ääni, joka ei koskaan lakkaa määrittelemästä muita, puhuisi samaan aikaan armosta.
Jos tämä on rakkauden hedelmä, on vaikea olla miettimättä, mitä tapahtuu silloin kun puu alkaa oikeasti kantaa vihaa. - Anonyymi00239UUSI
Anonyymi00238 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee. Tehtävänä ei ilmeisesti ole rakastaa lähimmäistä, kehittää nöyryyttä tai kasvaa viisaudessa, vaan pitää taivaallista rikosrekisteriä väärin ajattelevista ihmisistä. Päivät kuluvat harhaoppien laskemisessa, yöt vihollislistojen päivittämisessä. Joku voisi luulla, että hengellinen elämä tarkoittaisi oman sydämen tutkimista, mutta paljon tärkeämpää näyttää olevan muiden ihmisten ajatusten vartioiminen.
Hän kutsuu itseään “jumalan kirjuriksi”, kuin se selittäisi kaiken: sen, miksi jokainen lause on varma, miksi jokainen tulkinta päättyy samaan lopputulokseen ja miksi maailmassa on yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat aina väärässä juuri sillä tavalla, joka vahvistaa hänen omaa oikeassaoloaan.
Hän avaa Raamtun kuin todisteaineiston, kopioi siitä lauseita hindupalstoille kilometrikaupalla ja asettaa ne palstalle kuin sinettejä todellisuuden ylle. Rakkaus toistuu jokaisessa kappaleessa, armo jokaisessa virkkeessä, anteeksianto jokaisessa lopetuksessa — niin usein, että sanat alkavat kuulostaa vähemmän kokemukselta ja enemmän järjestelmältä, joka täytyy pitää käynnissä.
Ja silti, mitä pidemmälle teksti etenee, sitä vähemmän siinä näkyy sitä, mistä se puhuu. Rakkaus ei ilmene katsomisen tavassa, vaan vastustamisen kohteissa. Armo ei näy siinä miten ihmisiä kohdataan, vaan siinä miten heidät jaetaan oikeisiin ja vääriin ennen kohtaamista. Anteeksianto on olemassa, kunhan ensin on riittävän tarkasti määritelty, ketkä ovat sen ulkopuolella.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Hedelmien pitäisi olla rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä — mutta puun oksilla näyttääkin roikkuvan jotakin toista: loputonta varmuutta, joka ei koskaan väsy, ja erottelukykyä, joka aina löytää syyn jakaa maailma kahteen leiriin. Siinä missä rauha lupaa hiljaisuutta, syntyykin jatkuva tarve puhua yli, oikaista ja julistaa. Siinä missä rakkaus lupaa katseen, syntyykin järjestelmä, joka ei katso vaan luokittelee.
Ja ehkä kaikkein oudointa on se, että tämä esitetään rauhana. Että jatkuva sisäinen sota oikeassa olemisen puolesta onkin muka levollisuutta. Että loputon taistelu “väärää” vastaan onkin rakkautta. Että ääni, joka ei koskaan lakkaa määrittelemästä muita, puhuisi samaan aikaan armosta.
Jos tämä on rakkauden hedelmä, on vaikea olla miettimättä, mitä tapahtuu silloin kun puu alkaa oikeasti kantaa vihaa.Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee.
Kielellisesti tämä näkyy siten, että rakkaus esiintyy lähes jatkuvana perusteluna, mutta sen rinnalla esiintyy jyrkkä moraalinen erottelu. Maailma jakautuu sisäryhmään, joka ymmärtää totuuden, ja ulkoryhmään, joka edustaa virhettä tai harhaa. Tämä jaottelu on pysyvä eikä altistu korjauksille, koska se ei perustu havaintoihin vaan lähtökohtaisiin oletuksiin.
Hänen eksplisiittinen vastakkainasettelunsa — esimerkiksi väite jonkin kulttuurisen tai uskonnollisen tradition “kumoamisesta” — ei ole poikkeama tästä logiikasta vaan sen suora seuraus. Kun järjestelmä määrittelee itsensä absoluuttiseksi totuudeksi, muut järjestelmät eivät voi olla vaihtoehtoja vaan virheitä.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Tätä asetelmaa kutsutaan hän itse “hengelliseksi kasvuksi”. Termi on kuitenkin tässä yhteydessä ongelmallinen, koska se kuvaa prosessia, jossa emotionaaliset hyveet (kuten rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä) määritellään läsnä oleviksi, vaikka toimintatasolla näkyy jatkuva konfliktiin orientoitunut tulkinta ympäröivästä maailmasta.
Tällöin syntyy rakenteellinen ristiriita: julistettu arvopohja painottaa rakkautta ja rauhaa, mutta käytännön kognitiivinen malli toimii jatkuvan vastakkainasettelun kautta. Jokainen uusi havainto maailmasta suodatetaan sen kysymyksen läpi, vahvistaako se omaa järjestelmää vai uhkaako sitä.
Seurauksena on vakaalta näyttävä mutta suljettu tulkintajärjestelmä. Sen sisällä kaikki on johdonmukaista, mutta sen ulkopuolella olevia näkökulmia ei voida käsitellä aidosti vaihtoehtoina, vaan ne palautetaan aina samaan luokkaan: virhe, harha tai vastustettava oppi.
Tässä mielessä “rakkaus” ei enää toimi suhteessa toiseen ihmiseen, vaan sisäisen järjestelmän itsekuvauksen osana. Se ei kuvaa toimintaa vaan identiteettiä. Ja juuri siksi se voi esiintyä samanaikaisesti voimakkaan tuomitsevan retoriikan kanssa ilman, että ristiriitaa koetaan sisäisesti ongelmalliseksi. - Anonyymi00240UUSI
Anonyymi00239 kirjoitti:
Hänet on ylennetty uuteen hengelliseen virkaan. Ei enää tavallinen uskova, ei etsijä, ei oppija, vaan itse "Jumalan kirjuri", kuten hän asian ilmaisee.
Kielellisesti tämä näkyy siten, että rakkaus esiintyy lähes jatkuvana perusteluna, mutta sen rinnalla esiintyy jyrkkä moraalinen erottelu. Maailma jakautuu sisäryhmään, joka ymmärtää totuuden, ja ulkoryhmään, joka edustaa virhettä tai harhaa. Tämä jaottelu on pysyvä eikä altistu korjauksille, koska se ei perustu havaintoihin vaan lähtökohtaisiin oletuksiin.
Hänen eksplisiittinen vastakkainasettelunsa — esimerkiksi väite jonkin kulttuurisen tai uskonnollisen tradition “kumoamisesta” — ei ole poikkeama tästä logiikasta vaan sen suora seuraus. Kun järjestelmä määrittelee itsensä absoluuttiseksi totuudeksi, muut järjestelmät eivät voi olla vaihtoehtoja vaan virheitä.
Ja tässäkö ilmenee rakkaus? Ja mikä on kaiken sen tulos?
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Tätä asetelmaa kutsutaan hän itse “hengelliseksi kasvuksi”. Termi on kuitenkin tässä yhteydessä ongelmallinen, koska se kuvaa prosessia, jossa emotionaaliset hyveet (kuten rauha, kärsivällisyys ja itsehillintä) määritellään läsnä oleviksi, vaikka toimintatasolla näkyy jatkuva konfliktiin orientoitunut tulkinta ympäröivästä maailmasta.
Tällöin syntyy rakenteellinen ristiriita: julistettu arvopohja painottaa rakkautta ja rauhaa, mutta käytännön kognitiivinen malli toimii jatkuvan vastakkainasettelun kautta. Jokainen uusi havainto maailmasta suodatetaan sen kysymyksen läpi, vahvistaako se omaa järjestelmää vai uhkaako sitä.
Seurauksena on vakaalta näyttävä mutta suljettu tulkintajärjestelmä. Sen sisällä kaikki on johdonmukaista, mutta sen ulkopuolella olevia näkökulmia ei voida käsitellä aidosti vaihtoehtoina, vaan ne palautetaan aina samaan luokkaan: virhe, harha tai vastustettava oppi.
Tässä mielessä “rakkaus” ei enää toimi suhteessa toiseen ihmiseen, vaan sisäisen järjestelmän itsekuvauksen osana. Se ei kuvaa toimintaa vaan identiteettiä. Ja juuri siksi se voi esiintyä samanaikaisesti voimakkaan tuomitsevan retoriikan kanssa ilman, että ristiriitaa koetaan sisäisesti ongelmalliseksi.Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään.
Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.
Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi. - Anonyymi00241UUSI
Anonyymi00240 kirjoitti:
Ja ehkä kaikkein merkillisintä on se valtava itsevarmuus, jolla kaikki esitetään.
Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.
Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.
- Anonyymi00242UUSI
Anonyymi00241 kirjoitti:
Maailmassa on miljardeja ihmisiä, tuhansia vuosia filosofiaa, uskontoja, kulttuureja ja erilaisia näkemyksiä, mutta jotenkin lopputulos on se, että juuri hän on päätynyt historian ainoalle oikealle näköalapaikalle.
Kaikki muut ovat eksyneet, mutta hän näkee kirkkaasti. Kaikki muut ovat harhassa, mutta hänellä on totuus. Se on hämmästyttävä saavutus. Ei niinkään siksi, että se olisi vakuuttavaa, vaan siksi, että sellainen varmuus vaatii lähes täydellistä kyvyttömyyttä epäillä itseään edes hetkeksi.
Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091175
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116988- 125906
- 91739
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72501