Vanhaa Testamenttia lukeneelle kristitylle joulukinkku on aina ollut minulle ristiriitainen asia. Juhlimme Kristuksen syntymää eläimellä, jonka Mooseksen laki sanoo suoraan saastaiseksi. Ajatus tuntuu oudolta joka kerta, vaikka siihen olisi kuinka totuttu. Jos joulussa etsii jotakin kristillistä eikä vain perinnettä, katse kääntyy väistämättä vaatimattomuuteen eikä runsauteen. Karitsa, kala tai pelkkä leipä ja keitto muistuttavat enemmän kuuliaisuudesta ja itsehillinnästä, siitä hiljaisesta nöyryydestä, johon joulu alun perin kutsuu.
En silti aio tehdä joulupöydästä julistusta. Teen siitä todistuksen. Syön itse karitsaa ja kalaa, yksinkertaisesti laitettuna, ja laitan kinkun tarjolle niille sukulaisille, joille se kuuluu jouluun yhtä tiukasti kuin kynttilät ja virret. En usko, että ketään käännytetään pakottamalla tai moralisoimalla ruokapöydässä. Riittää, että teen oman valintani näkyväksi. Minulle joulu ei ole ennen kaikkea tapa vaan merkitys, ja joskus se näkyy selvimmin siinä, mitä lautaselle jättää.
Kristillinen vaihtoehto joulukinkulle?
12
117
Vastaukset
- Anonyymi00001
Joo ja Muslimit mellastaa Lampaan kanssa -
- ja -ME- Oikea-Uskoiset syödää KINKKUA . -ja Jos loppu nii kaupasta lissää .- Anonyymi00003
Ei ole minulla varaa kuin hamppariin .
- Anonyymi00007
ne viiltelemällä kidutus tappaa lampaan raakasti, ja sitten se onkin pyhä, kun raaka viiltely kidutus pyhittää...
- Anonyymi00002
Juutalaisilta on kiellettyä syödä sianlihaa . Hassua on kans kun leipää ei saa syödä helluntaina .
- Anonyymi00004
Onhan siinä tiettyä ristiriitaisuutta, että juutalaiseen perheeseen syntyneen ja "juutalaisten kuninkaana" teloitetun Jeesuksen syntymäjuhlassa suurin herkku on sika.
Itse olen ihan muista syistä siirtynyt joulupöydässä kalaan ja kasviksiin. Jo kulinaristisesti on kummallista että harmaasuolattu bulkkiliha on joku "juhlaruoka"?- Anonyymi00006
kirjoitetusta huomaa heti, että sä ootkii joku nirppanbokka turhan puhuja, ja niitä riittää.
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
kirjoitetusta huomaa heti, että sä ootkii joku nirppanbokka turhan puhuja, ja niitä riittää.
Kaikki eivät voi olla tyhmiä juntteja, joilla on huono maku.
Se pitää ottaa rikkautena.
- Anonyymi00005
joulu on monenlainen, joillekin uskonto, toisille ruoka, jollkin vapaa-päivä, jne.
Että monta tapaa on elää ja viettää aikaa.
- Lyhyt joulukuvaelma tässä ;
https://youtu.be/6KVAtlYtSgI?si=QXKLb1ohp8TOatDj - Anonyymi00010
joulukinkku on hyvä, kristillinen ruoka. paavali sanoi, että ostakaa kaikkea, mitä lihakaupassa on, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
toisessa paikassa paavali sanoi, että pakanuudesta kääntyneille nämä välttämättömät karttaa haureutta, lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja verta. - Anonyymi00011
se on tietenkin öylätti kakku
- Anonyymi00012
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
Hej 😘 Mukava kokous aikuisille 👉 https://ja.cat/finngirl#/?/?/fifythujtes
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞 - Anonyymi00013UUSI
Haluutko flirttailla verkossa? Tule tänne 😈 https://Pamela.hoty.lat/Pamela#/?/?/cgcywsj0e
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?1885101- 141761
Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?
SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka631626Jos mies oikeasti haluaa sinut
Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois1271507Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s101477Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?
Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit501167Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi
Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.961084Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa
Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249307980- 195941
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman teki erikoisen ratkaisun!
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman paljasti uudet kujeet. Hän on mukana kohutussa Sointu Borg & Tyrkyt -realityssä. Jääkö7830