Vanhaa Testamenttia lukeneelle kristitylle joulukinkku on aina ollut minulle ristiriitainen asia. Juhlimme Kristuksen syntymää eläimellä, jonka Mooseksen laki sanoo suoraan saastaiseksi. Ajatus tuntuu oudolta joka kerta, vaikka siihen olisi kuinka totuttu. Jos joulussa etsii jotakin kristillistä eikä vain perinnettä, katse kääntyy väistämättä vaatimattomuuteen eikä runsauteen. Karitsa, kala tai pelkkä leipä ja keitto muistuttavat enemmän kuuliaisuudesta ja itsehillinnästä, siitä hiljaisesta nöyryydestä, johon joulu alun perin kutsuu.
En silti aio tehdä joulupöydästä julistusta. Teen siitä todistuksen. Syön itse karitsaa ja kalaa, yksinkertaisesti laitettuna, ja laitan kinkun tarjolle niille sukulaisille, joille se kuuluu jouluun yhtä tiukasti kuin kynttilät ja virret. En usko, että ketään käännytetään pakottamalla tai moralisoimalla ruokapöydässä. Riittää, että teen oman valintani näkyväksi. Minulle joulu ei ole ennen kaikkea tapa vaan merkitys, ja joskus se näkyy selvimmin siinä, mitä lautaselle jättää.
Kristillinen vaihtoehto joulukinkulle?
10
67
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Joo ja Muslimit mellastaa Lampaan kanssa -
- ja -ME- Oikea-Uskoiset syödää KINKKUA . -ja Jos loppu nii kaupasta lissää .- Anonyymi00003UUSI
Ei ole minulla varaa kuin hamppariin .
- Anonyymi00007UUSI
ne viiltelemällä kidutus tappaa lampaan raakasti, ja sitten se onkin pyhä, kun raaka viiltely kidutus pyhittää...
- Anonyymi00002UUSI
Juutalaisilta on kiellettyä syödä sianlihaa . Hassua on kans kun leipää ei saa syödä helluntaina .
- Anonyymi00004UUSI
Onhan siinä tiettyä ristiriitaisuutta, että juutalaiseen perheeseen syntyneen ja "juutalaisten kuninkaana" teloitetun Jeesuksen syntymäjuhlassa suurin herkku on sika.
Itse olen ihan muista syistä siirtynyt joulupöydässä kalaan ja kasviksiin. Jo kulinaristisesti on kummallista että harmaasuolattu bulkkiliha on joku "juhlaruoka"?- Anonyymi00006UUSI
kirjoitetusta huomaa heti, että sä ootkii joku nirppanbokka turhan puhuja, ja niitä riittää.
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
kirjoitetusta huomaa heti, että sä ootkii joku nirppanbokka turhan puhuja, ja niitä riittää.
Kaikki eivät voi olla tyhmiä juntteja, joilla on huono maku.
Se pitää ottaa rikkautena.
- Anonyymi00005UUSI
joulu on monenlainen, joillekin uskonto, toisille ruoka, jollkin vapaa-päivä, jne.
Että monta tapaa on elää ja viettää aikaa.
- Lyhyt joulukuvaelma tässä ;
https://youtu.be/6KVAtlYtSgI?si=QXKLb1ohp8TOatDj - Anonyymi00010UUSI
joulukinkku on hyvä, kristillinen ruoka. paavali sanoi, että ostakaa kaikkea, mitä lihakaupassa on, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
toisessa paikassa paavali sanoi, että pakanuudesta kääntyneille nämä välttämättömät karttaa haureutta, lihaa, josta veri ei ole laskettu, ja verta. - Anonyymi00011UUSI
se on tietenkin öylätti kakku
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2986578Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai495786Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1835229Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi614033Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan383308Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava53293HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok523227Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan292998Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739112212Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?38998