Hyvin menee!
Sopimusten arvo optioineen on yli kaksi miljardia euroa.
Patria ja Saksa ovat allekirjoittaneet torstaina kaksi hankintasopimusta Common Armoured Vehicle System -hankkeen (CAVS) puitteissa. Sopimusten arvo optioineen on yli kaksi miljardia euroa, ja niiden kiinteä tilausarvo ylittää miljardi euroa, Patria tiedottaa.
Sopimukset sisältävät jopa 876 Patria 6×6 -ajoneuvon hankinnan neljässä eri ajoneuvovariantissa, mukaan lukien Patria NEMO -kranaatinheitinjärjestelmällä ja Kongsberg RS4 -kauko-ohjattavalla asejärjestelmällä varustetut ajoneuvot.
Ensimmäiset toimitukset on suunniteltu vuodelle 2026. Nyt allekirjoitetut sarjasopimukset käynnistävät Patrian teknologiansiirron saksalaisille teollisuuskumppaneille FFG:lle, JWT:lle ja KNDS:lle, joiden kanssa Patria allekirjoitti yhteistyösopimuksen alkuvuodesta 2024. Ensimmäiset Saksassa täysin valmistetut ajoneuvot toimitetaan vuonna 2027. Täysi paikallinen tuotantokapasiteetti saavutetaan vuonna 2028.
– Saksan kanssa solmitut CAVS-sopimukset panssaroiduista Patria 6×6 -ajoneuvoista ja Patria NEMOista muodostavat Patrian historian suurimman yksittäisen kaupan, mikä merkitsee myös sitä, että Patria 6×6 on eurooppalainen ajoneuvostandardi. Saksan luottamus Patriaan ja CAVS-hankkeeseen korostaa nykyaikaista lähestymistapaa monikansalliseen puolustusyhteistyöhön, mikä edistää liittolaisten kaluston yhteentoimivuutta ja varmistaa ennennäkemättömän toimitusvarmuuden. Saksan CAVS-hanke edistää Saksan puolustusvoimien pyrkimystä saavuttaa täysi taisteluvalmius vuoteen 2029 mennessä, ja Patria on ylpeä saadessaan olla mukana tässä kehityksessä, sanoo Patrian toimitusjohtaja Esa Rautalinko tiedotteessa.
Saksa liittyi CAVS-hankkeeseen vuonna 2023 ja on siitä lähtien työskennellyt järjestelmällisesti täyttääkseen hankintatarpeensa samalla hyödyntäen monikansallisen hankkeen arvokkaalle jäsenmaalle mukanaan tuomia etuja.
Suomen puolustusvoimien johtamassa CAVS-hankkeessa on tällä hetkellä seitsemän jäsenvaltiota: Suomi, Latvia, Ruotsi, Saksa, Tanska, Yhdistynyt kuningaskunta ja Norja. CAVS-hankkeen ajoneuvoja on käytössä myös Ukrainassa. CAVS-hankkeessa panssaroitujen 6×6-ajoneuvojen järjestelmän kehitystä johtaa Patria.
Valtaosa ajoneuvojen toimituksista tapahtuu hyödyntämällä jäsenmaiden paikallisen teollisuuden osaamista, ja jokainen uusi osallistujamaa vahvistaa koko yhteistyöjärjestelmän toimitusvarmuutta.
Patria on saanut tilauksia jo melkein 2000 Patria 6×6 -ajoneuvosta ja on toimittanut yli 250 ajoneuvoa. Hanke on avoin Euroopan maille, joilla on samankaltaiset vaatimukset muiden osallistuvien maiden hyväksynnällä.
Patria teki historiansa suurimman kaupan: Saksa tilaa 876 ajoneuvoa
11
172
Vastaukset
- Anonyymi00001
Patria ei toimita kalustoa Venäjälle.
Mistähän se johtuu? tietääkö tiltuloinen ?- Anonyymi00003
Yksinkertaisesti eivät täytä Venäjän Armeijan asettamia turvallisuusmääräyksiä. Myös päästönormien kanssa on ollut jo aiemmin ongelmia. Duuma on kyllästynyt poikkeuslakien säätämiseen Patrian kaluston suhteen.
- Anonyymi00002
Hyvä.
- Anonyymi00004
Loistavaa!
- Anonyymi00005
👍👍👍
- Anonyymi00006
Voi pyhä Patrik, valmetin moottoreista päästään eroon.😁
- Anonyymi00007
Venäjä on sotakiimainen Nazi-valtio, jolle länsimaat ei enää myy tai osta yhtään mitään!
- Anonyymi00008
Lännen silmin nähtynä tilanne on hyvin ymmärrettävä ja ollut jo jonkin aikaa ja edellyttää asian ilmaisua juuri noin. Totuushan on että eihän Venäjä Armeija halua mitään vanhentunutta teknologiaa ja sekundaa jota Länsi on yrittänyt joskus kaupata. Venäjä tekee itse oman Hi- Techin eikä sitä muille luovuta. Rahasta ei homma ole kiinni. Sinällään fiksua Lännen puolelta ilmaista asiat näin sillä se uppoaa yllättävän moneen !
- Anonyymi00009
Venäjällä tosin sattuu olemaan likviditeettiongelmien lisäksi ulkomaalaisista komponenteista ym huutava pula.
Mutta ainahan Putin voi suunnitella uuden ihmeaseen. Jos ei onnistu niin aina voi tehdä huutavan Putinin.- Anonyymi00010
No miten nyt Venäjän valtiolla voisi olla likviditeettiongelmia kun yksityishuoltaja äiditkin ostelevat 1,2 milj. euron asuntoja ? Tarvitseeko Ydinvaltio ulkomaisia komponentteja ? Koita keksiä jotain muuta joka menee läpi muille kuin uskovaisille.
- Anonyymi00011
-- rahat tästäkin menee ulkomaille!!
kun patriasta on yli puolet myyty halvalla ulkomaille,,,
voitot ei siis jää Suomeen !!
Patria ei ole enää suomalainen yhtiö...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit866023KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3255201Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512605Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831842Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669- 1111531
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1201420Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393