Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.
Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat
Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.
https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html
Tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pidempään kuin polttomoottoriauto:
Sähköauton akut kestävät usein kauemmin kuin auto, jopa yli 500 000 kilometriin asti. Akun kunto heikkenee asteittain, eikä se muutu käyttökelvottomaksi, vaan sen kapasiteetti laskee ajan myötä. Oikeilla lataustavoilla ja olosuhteiden optimoinnilla akun käyttöikää voi pidentää.
Äärimmäiset lämpötilat, erityisesti kuumuus, nopeuttavat akun kulumista. Suomessa kylmä ilmasto on akun kannalta parempi kuin monissa muissa maissa.
Valmistajat myöntävät tyypillisesti 8 vuoden tai 160 000–200 000 kilometrin takuun, joka kattaa merkittävän kapasiteetin menetyksen.
Akkuja voidaan korjata moduuleittain, jolloin koko pakettia ei tarvitse uusia.
https://www.futuristi.fi/autot/node/tutkimus-sahkoautojen-akut-kestavat-pidempaan-kuin-polttomoottoriauto
Lisäkokemus osoittaa akut auton pitkäikäisimmäksi komponentiksi:
Mitä enemmän sähköautoista on saatu käytännön kokemusta, sitä pitkäikäisimmiksi akut ovat osoittautuneet.
"Tulos on huomattava parannus aiempaan, eli Geotabin vuonna 2019 tekemään vastaavaan tutkimukseen ja tarkoittaa sitä, että uusimman sukupolven sähköautoakkujen pitäisi kestää käytössä helposti parikymmentä vuotta tai jopa vieläkin kauemmin.
– Luvut osoittavat, että jos akkua pidetään hyvänä, se kestää uusimmissa automalleissa pidempään kuin muu auto – eikä sitä tarvitse koskaan vaihtaa, Savage sanoo."
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
Sähköautojen akut kestävät auton koko käyttöiän:
Sähköautojen akut kestävät nykyisen tiedon valossa jopa ennakoitua paremmin.
Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta ja/tai 200 000 kilometriä. Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella, toteutuneiden hintojen ollessa muutamia tuhansia euroja.
Sähköautoja on ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, jolloin akkujen kestävyydestä on saatu paljon käyttökokemusta. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %.
Käytetyt akut ovat myös rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat mm. energiavarastoina. Uuden akun hinta on kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 €.
https://www.hameensanomat.fi/mielipiteet/mielipide-sahkoautojen-akut-kestavat-ammattikaytossakin-en-palaisi-enaa-bensaan-tai-dieseliin-1938050/
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa:
Ajoakun SoH-arvo oli yli 580 000 kilometrin jälkeen peräti 87,7 prosenttia. Kyseinen akku toimi siis vielä aivan erinomaisesti tässäkin vaiheessa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de
Sähköauton akut on yli 80 prosentin kunnossa yli 200.000 km jälkeen:
"joukossa on myös merkittävä määrä 200 000–300 000 kilometriä ajettuja autoja.
Kiinnostavin tulos analyysista on se, että valtaosalla yli 200 000 kilometriä ajetuista autoista akun kapasiteetista on jäljellä yli 80 prosenttia.
”Valtaosa mitatuista SoH-arvoista (state of health) on yli 80 prosenttia, jopa yli 200 000 kilometrin jälkeen. Vähenemisestä tehty trendilinja osoittaa, että akun kunto pysyy vakaana jopa 200 000 - 300 000 kilometrissä ja testattujen akkujen käyttöikä on yllättävän pitkä”,
https://www.talouselama.fi/uutiset/miten-sahkoauton-akku-vanhenee-saksalaiset-testasivat-7000-autoa-ja-yllattyivat/a0bf4973-47de-4d2f-a33d-f420671d6074
Sähköautojen akut saattavat kestää huomattavasti pidempään kuin aiemmin on arvioitu:
”Emme ole testanneet sähköautojen akkuja oikealla tavalla”, sanoo tiedotteessa tutkimuksen johtava kirjoittaja ja Stanfordin yliopiston energiainsinööri Simona Onori.
”Yllättäen arkielämän ajotavat, kuten kiihdytykset ja akkujen lepoajat, hidastavat akkujen kulumista enemmän kuin olemme osanneet odottaa.”
”Kova kaasupolkimen painaminen ei nopeuta akun kulumista – pikemminkin päinvastoin”
https://tekniikanmaailma.fi/emme-ole-testanneet-sahkoautojen-akkuja-oikealla-tavalla-tyypillinen-ajotapa-tekee-hyvaa-sahkoautojen-akuille-tutkimus-kertoo/
Ennen kuin ostat sähköauton lue tästä, kuinka erinomaisen hyvin ajoakut kestävät nykytiedon valossa.
16
130
Vastaukset
- Anonyymi00001
Poikkeuksiakin on, kuten niitä on kaikessa tekniikassa, kuten esim. jonkun kestäväksi tunnetun polttomoottoriautomerkin joukossa. Mutta ne ovat vain POIKKEUKSIA.
- Anonyymi00004
Meillä meni Kia Soul paaliin 100 000 melkein mittarissa mutta akku kuoli, eikä kannata korjata.
- Anonyymi00006
Untako näit?
- Anonyymi00009
Tuossa aloituksessa on paljon tietoa niille jotka ovat tähän asti kuvitelleet.
- Anonyymi00011
Hienoa, ja mitään muita kalliita vikojahan sähköautoissa ei sitten olekaan.
- Anonyymi00012
Ei autoissa ole vikoja. Vain kuskeissa on vikoja!
- Anonyymi00016UUSI
Polttiksissa ei ole kuin halpoja vikoja, niinkö?
- Anonyymi00014UUSI
Luehan tuosta.
- Anonyymi00015UUSI
Kannattaa lukea eikä uskoa valheita.
- Anonyymi00017UUSI
Tämä pulma ei ole edelleenkään muuttunut !!
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?- Anonyymi00018UUSI
No, onhan tuo muuttunut.
Aloituksen teksti kertoo, että olet valheinesi täysin aseeton.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4436436Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1453755Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?982478Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251949Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1191314Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741253- 641091
- 631075
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te76980- 44973