Nyt viedään polttisuskovaisten viimeinenkin oljenkorsi. Muutaman vuoden päästä tämä on standardi jokaisella automerkillä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c98ce343-6ffc-4586-a8a6-0c00bdbd965d?fbclid=IwY2xjawO0hSFleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEebsl-LOsGchxATB4UrveoTfvH7r9kVKMIl4cYuZPqYDI-igFFDn5l6ODHpds_aem_GdY3F4f8YE_k4G2cFksXKA
1000V 1000A ,5-8 min lataus.
21
127
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ja sähkönsiirron tehomaksu puree . . .
- Anonyymi00002
Silti jää halvemmaksi kuin polttoaine, ja toisekseen, noita käytetään vain pitkillä matkoilla, on tutkimuksin todettu, että 70% sähköautojen latailusta tapahtuu kotona. Itse olen käyttänyt pikalatausta tänä vuonna 6 kertaa, hinnalla ei silloin ole mitään merkitystä.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Silti jää halvemmaksi kuin polttoaine, ja toisekseen, noita käytetään vain pitkillä matkoilla, on tutkimuksin todettu, että 70% sähköautojen latailusta tapahtuu kotona. Itse olen käyttänyt pikalatausta tänä vuonna 6 kertaa, hinnalla ei silloin ole mitään merkitystä.
Tehomaksu koskee yhtä lailla kotilatausta.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Tehomaksu koskee yhtä lailla kotilatausta.
Tehomaksu riippuu suurimmasta käytetystä tehosta jota käyttää, sähkökiuas käyttää n. 6kW. Autonkin voi säätää ottamaan saman 6kW jolloin auto ei nosta tehomaksua normaalista. 6 kW lataus on jo enemmän kuin riittävä kotilatauksessa.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Silti jää halvemmaksi kuin polttoaine, ja toisekseen, noita käytetään vain pitkillä matkoilla, on tutkimuksin todettu, että 70% sähköautojen latailusta tapahtuu kotona. Itse olen käyttänyt pikalatausta tänä vuonna 6 kertaa, hinnalla ei silloin ole mitään merkitystä.
Ei ole mitään taetta, että sähkö pysyy halvempana, jos Suomeen tehdään paljon datakeskuksia. Tekoälyn myötä näitä datakeskuksia tullaan rakentamaan paljon ja ne rohmuavat tuhansia megawatteja sähköä koko ajan taukoamatta pelkästään Suomessa.
Esimerkiksi USA:ssa datakeskusten rakentaminen on vasta alussa ja sähkön hinta on jo noussut vuodessa 30%. Itse asiassa arvioidaan, että tulevaisuudessa datakeskuksiin tarvittaisiin maailmassa tuhansia gigawatteja. Eli maailmassa tarvittaisiin tuhansia ydinvoimaloita pelkästään tekoälyn pyörittämiseen.
Tekoälyn vaikutuksesta hintoihin todistaa sekin, että tietokoneiden RAM-muistien hinnat ovat nousseet tänä vuonna 300% ja myös SSD-levyjen hinnat ovat nousseet hurjasti ja tietenkin grafiikkakorttienkin hinnat nousevat huimaa vauhtia. Eikä nämä ole edes lähellä huippua, koska osa valmistajista on päättänyt keskittää myynnit datakeskuksille ja lopettaa kuluttajatuotteiden myymisen kokonaan. Nykyisin kun kuluttajat ovat näille enää merkityksetön sivubisnes. Jopa Nvidian myynnistä yli 80% kohdistuu datakeskuksiin, jonka takia Nvidiakin leikkaa kuluttajille myytävien grafiikkakorttien myyntiä ja myy grafiikkakortit mieluummin datakeskuksiin. Tästä on seurauksena se, että tietokoneiden hinnat tulee ensi vuonna vähintään kaksinkertaistumaan ja kännyköiden hinnatkin nousevat paljon. - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ei ole mitään taetta, että sähkö pysyy halvempana, jos Suomeen tehdään paljon datakeskuksia. Tekoälyn myötä näitä datakeskuksia tullaan rakentamaan paljon ja ne rohmuavat tuhansia megawatteja sähköä koko ajan taukoamatta pelkästään Suomessa.
Esimerkiksi USA:ssa datakeskusten rakentaminen on vasta alussa ja sähkön hinta on jo noussut vuodessa 30%. Itse asiassa arvioidaan, että tulevaisuudessa datakeskuksiin tarvittaisiin maailmassa tuhansia gigawatteja. Eli maailmassa tarvittaisiin tuhansia ydinvoimaloita pelkästään tekoälyn pyörittämiseen.
Tekoälyn vaikutuksesta hintoihin todistaa sekin, että tietokoneiden RAM-muistien hinnat ovat nousseet tänä vuonna 300% ja myös SSD-levyjen hinnat ovat nousseet hurjasti ja tietenkin grafiikkakorttienkin hinnat nousevat huimaa vauhtia. Eikä nämä ole edes lähellä huippua, koska osa valmistajista on päättänyt keskittää myynnit datakeskuksille ja lopettaa kuluttajatuotteiden myymisen kokonaan. Nykyisin kun kuluttajat ovat näille enää merkityksetön sivubisnes. Jopa Nvidian myynnistä yli 80% kohdistuu datakeskuksiin, jonka takia Nvidiakin leikkaa kuluttajille myytävien grafiikkakorttien myyntiä ja myy grafiikkakortit mieluummin datakeskuksiin. Tästä on seurauksena se, että tietokoneiden hinnat tulee ensi vuonna vähintään kaksinkertaistumaan ja kännyköiden hinnatkin nousevat paljon.Jos noin käy, olisin enemmän huolissani kotitalouksien puolesta kuin auton.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Silti jää halvemmaksi kuin polttoaine, ja toisekseen, noita käytetään vain pitkillä matkoilla, on tutkimuksin todettu, että 70% sähköautojen latailusta tapahtuu kotona. Itse olen käyttänyt pikalatausta tänä vuonna 6 kertaa, hinnalla ei silloin ole mitään merkitystä.
Minä olen ostanut bensiini tällä vuodella n.30kertaa eikä hinnalla ole olut kertaakaan mitään merkitystä.
- Anonyymi00004
Voi olla mutta 15v menee ennenkuin tuo on kaikissa uusissa autoissa.
- Anonyymi00006
Nyt jo miltei kaikki kiinalaiset sähköautot voi ladata miltei 500kW teholla jolla 10 minuutissa saa monen sadan kilometrin edestä sähköä, tuossa ajassa ei kerkeä edes kusella käymään jos ei lorota auton viereen. Euroautot jäljessä kuten ovat olleet koko sähköauto ajan, mutta kun tekniikka on nyt, ei kauaa mene kun se on kaikissa.
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Nyt jo miltei kaikki kiinalaiset sähköautot voi ladata miltei 500kW teholla jolla 10 minuutissa saa monen sadan kilometrin edestä sähköä, tuossa ajassa ei kerkeä edes kusella käymään jos ei lorota auton viereen. Euroautot jäljessä kuten ovat olleet koko sähköauto ajan, mutta kun tekniikka on nyt, ei kauaa mene kun se on kaikissa.
Ne ehkä lataavat tuota nopeutta pari sekuntia ihanteellisissa olosuhteissa joka tapahtuu ehkä kerran vuodessa, ei sen enempää. Keskimääräinen latausnopeus on aivan eri asia eikä nuo lataa keskimäärin edes 150 kW. 80% kohdalla latausnopeus on noissakin alle 100 kW.
Lisäksi jos noita vähänkin pidempää ladattaisiin tuolla nopeudella vähänkin pidempään niin akku tuhoutuisi muutamalla latauskerralla. Siksi uskon, että tuo maksimilatausnopeus saavutetaan vain erittäin lyhyeksi hetkeksi ja sitten latauksen nopeus hidastuu huomattavasti.
Ja muutenkin, mitä enemmän teholataat autoa niin sitä nopeammin tuhoat akun.
Ja muutenkin, miksi sinä noin kovasti mainostat Kiinan eli maailman pahimman roistovaltion paskoja ja heikkolaatuisia sonta-autoja? Ja Kiinakin tekee tuotteita halvalla vain koska he käytännössä teettävät nuo autonsa likimain orjatyönä. Vain tunnevammainen mulkku ostaa kiinalaisia autoja. - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ne ehkä lataavat tuota nopeutta pari sekuntia ihanteellisissa olosuhteissa joka tapahtuu ehkä kerran vuodessa, ei sen enempää. Keskimääräinen latausnopeus on aivan eri asia eikä nuo lataa keskimäärin edes 150 kW. 80% kohdalla latausnopeus on noissakin alle 100 kW.
Lisäksi jos noita vähänkin pidempää ladattaisiin tuolla nopeudella vähänkin pidempään niin akku tuhoutuisi muutamalla latauskerralla. Siksi uskon, että tuo maksimilatausnopeus saavutetaan vain erittäin lyhyeksi hetkeksi ja sitten latauksen nopeus hidastuu huomattavasti.
Ja muutenkin, mitä enemmän teholataat autoa niin sitä nopeammin tuhoat akun.
Ja muutenkin, miksi sinä noin kovasti mainostat Kiinan eli maailman pahimman roistovaltion paskoja ja heikkolaatuisia sonta-autoja? Ja Kiinakin tekee tuotteita halvalla vain koska he käytännössä teettävät nuo autonsa likimain orjatyönä. Vain tunnevammainen mulkku ostaa kiinalaisia autoja.Lisään... Ja onhan nytkin myynnissä sähköautoja joiden maksimilatausnopeus on 200 kW, mutta silti ne häviävät keskimääräisessä latausnopeudessa autolla, jonka maksimi on 150 kW. Maksimilla ei ole paskankaan väliä, jos tuolla maksimilla voi ladata vain sekunnin.
Minusta tuntuu, että tuota maksimia hehkuttavat eivät ollenkaan tiedä sähköautojen latauskäyristä. Eli en usko, että tuota 500 kW latausnopeutta hehkuttava edes omistaa sähköautoa. - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Lisään... Ja onhan nytkin myynnissä sähköautoja joiden maksimilatausnopeus on 200 kW, mutta silti ne häviävät keskimääräisessä latausnopeudessa autolla, jonka maksimi on 150 kW. Maksimilla ei ole paskankaan väliä, jos tuolla maksimilla voi ladata vain sekunnin.
Minusta tuntuu, että tuota maksimia hehkuttavat eivät ollenkaan tiedä sähköautojen latauskäyristä. Eli en usko, että tuota 500 kW latausnopeutta hehkuttava edes omistaa sähköautoa.Lisään vielä kerran... Jotkut euroautot voivat toki maksimissaan ladata 300 kW, mutta ei nekään yllä tuohon kuin hetkeksi eikä sitä koskaan tapahdu talvella edes pikkupakkasella. Käytännössä 300 kW ja 200 kW maksimilatausnopeuden autot lataavat yleensä suunnilleen yhtä nopeasti.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ne ehkä lataavat tuota nopeutta pari sekuntia ihanteellisissa olosuhteissa joka tapahtuu ehkä kerran vuodessa, ei sen enempää. Keskimääräinen latausnopeus on aivan eri asia eikä nuo lataa keskimäärin edes 150 kW. 80% kohdalla latausnopeus on noissakin alle 100 kW.
Lisäksi jos noita vähänkin pidempää ladattaisiin tuolla nopeudella vähänkin pidempään niin akku tuhoutuisi muutamalla latauskerralla. Siksi uskon, että tuo maksimilatausnopeus saavutetaan vain erittäin lyhyeksi hetkeksi ja sitten latauksen nopeus hidastuu huomattavasti.
Ja muutenkin, mitä enemmän teholataat autoa niin sitä nopeammin tuhoat akun.
Ja muutenkin, miksi sinä noin kovasti mainostat Kiinan eli maailman pahimman roistovaltion paskoja ja heikkolaatuisia sonta-autoja? Ja Kiinakin tekee tuotteita halvalla vain koska he käytännössä teettävät nuo autonsa likimain orjatyönä. Vain tunnevammainen mulkku ostaa kiinalaisia autoja.”Xpeng P7+‑mallille luvataan jopa 446 kW maksimiteho ja noin 10→80% noin 12 minuutissa”
Hatustasi taas heität täyttä tietämättömän höpinää. Kiinasta tulee maailman paras akkutekniikka, ja sille sinä et voi mitään. Esim Byd.llä on satatuhatta insinööriä suunnittelemassa uutta tekniikkaa. Kaikki automerkit siirtyy väistämättä kiinalaisiin akkuihin koska muualla niitä ei kannata tehdä ja suunnitella. Siinä ei sinun itkupotkuraivarit ja kaiken mahdollisen haukkuminen auta mitään. - Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
”Xpeng P7 ‑mallille luvataan jopa 446 kW maksimiteho ja noin 10→80% noin 12 minuutissa”
Hatustasi taas heität täyttä tietämättömän höpinää. Kiinasta tulee maailman paras akkutekniikka, ja sille sinä et voi mitään. Esim Byd.llä on satatuhatta insinööriä suunnittelemassa uutta tekniikkaa. Kaikki automerkit siirtyy väistämättä kiinalaisiin akkuihin koska muualla niitä ei kannata tehdä ja suunnitella. Siinä ei sinun itkupotkuraivarit ja kaiken mahdollisen haukkuminen auta mitään.Missä on laturit?
< Tietysti sillä edellytyksellä, että auton täyden latauskapasiteentin mahdollistava laturi <vain löytyy jostain. Jos täysi latausteho löytyy, akku latautuu nollasta 80:aan prosenttiin <12 minuutissa. Käytössä on luonnollisesti 800 voltin teknologia. - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Missä on laturit?
< Tietysti sillä edellytyksellä, että auton täyden latauskapasiteentin mahdollistava laturi <vain löytyy jostain. Jos täysi latausteho löytyy, akku latautuu nollasta 80:aan prosenttiin <12 minuutissa. Käytössä on luonnollisesti 800 voltin teknologia.Latureita asennetaan jo. Autot toki tulee ensin, sitten vasta laturit, niin se meni myös 6 vuotta sitten kun autojen suurin latausteho teho oli noin 100kW. Miksi asentaa tehokkaita kalliita latureita tyhjänpantiksi.
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Latureita asennetaan jo. Autot toki tulee ensin, sitten vasta laturit, niin se meni myös 6 vuotta sitten kun autojen suurin latausteho teho oli noin 100kW. Miksi asentaa tehokkaita kalliita latureita tyhjänpantiksi.
Löytyi
Ensimmäinen huipputehokas 800 voltin latausasema on avattu ABC Majakka Pyhtäälle. Suurempi latausjännite mahdollistaa tulevaisuuden huippunopean suurteholatauksen.
- Anonyymi00009UUSI
Kun menee 100 vuotta ovat eurooppalaiset kiinalaisten alihankkijoita.
Itse oletan kuolevani viimeistään kymmenen vuoden kuluessa, - Anonyymi00012UUSI
Jesse joutuu kehittämään järeämpiä 3 D tulosteita, etteivät käytetyt sähköautot käräytä lataajia.
- Anonyymi00015UUSI
Ei tuollaiset virrat ja tehot ole realismia nykyisillä sähköverkoilla, eikä ihan äkkiä autoillekaan. 1000 A DC on aika raju juttu ja vaatii latauslaitteille hyvän jäähdytyksen ja hyvät kontaktit
- Anonyymi00016UUSI
Kertokaa mitkä autot voivat käyttää 800V tai 1000V lataus jännitettä, jotta noihin tehoihin päästään?
- Anonyymi00018UUSI
Vetyauton tankkaa muutamassa minuutissa. 👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4496483Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1753854Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1052498Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit251979Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1261345Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751285- 671124
- 631085
Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te771029- 44993