Deistit sun muut vetoavat tuntemattomaan jumalaan, joka ei perustu ilmestykseen eikä myyttiin. ChatGPT:n kommentti tuntemattomasta jumalasta sai minut repeämään ihan täysin: "Hän on loogisesti mahdollinen, mutta niin on myös tuntematon tonttu"
Mitä mieltä sinä olet tästä? Jos hammaspeikkoon ei uskota niin muutetaan se tuntemattomaksi hammaspeikoksi? Jos tonttuun ei uskota niin muutetaan se tuntemattomaksi tontuksi? Jos Jumalaan ei uskota enää niin muutetaan se tuntemattomaksi jumalaksi?
Tuntematon jumala
54
407
Vastaukset
- Anonyymi00001
Juuri näin.
- Anonyymi00002
No, nämä oudot olennot ovat kulttuuria, taidetta ja kirjallisuutta. Ei niiden tarvitse olla totta. Ihmiset tykkäävät scifielokuvista ja skifikirjoista. Fantasia on ihmisen luovan mielikuvituksen hieno tuote, ja parhaimmillan se on taidetta.
"No, nämä oudot olennot ovat kulttuuria, taidetta ja kirjallisuutta."
No ei ole. Deistinen Jumala on vain aabrahamilaisen Jumalan jatkumoa ja keksitty vain siksi, että se väistäisi sen olemassaoloon kohdistuvat kritiikin.- Anonyymi00004
Extremist_atheist kirjoitti:
No ei ole. Deistinen Jumala on vain aabrahamilaisen Jumalan jatkumoa ja keksitty vain siksi, että se väistäisi sen olemassaoloon kohdistuvat kritiikin.Veen emo, Väinämöinen, Lemminkäinen ja muut ovat kiinnostavia hahmoja kulttuurissamme. Kantelettaressakin on juttuja Klaus Kurjesta. Mielenkiintoista.
Ainakin minä suhtaudun samoin Raamatun tarinoihin. Osa on varmaan tapahtunut, osa lisättyä indeksiä. Onko väliä. Tarinat ovat tarinoita, ja niitä luetaan. Osa ottaa ne tosissaan, osa lukee ne pelkkinätarinoina. Jokainen päättää itse, miten niihin suhtautuu. - Anonyymi00007
No ei ole. Deistinen Jumala on vain aabrahamilaisen Jumalan jatkumoa ja keksitty vain siksi, että se väistäisi sen olemassaoloon kohdistuvat kritiikin.Ne traumat
Anonyymi00004 kirjoitti:
Veen emo, Väinämöinen, Lemminkäinen ja muut ovat kiinnostavia hahmoja kulttuurissamme. Kantelettaressakin on juttuja Klaus Kurjesta. Mielenkiintoista.
Ainakin minä suhtaudun samoin Raamatun tarinoihin. Osa on varmaan tapahtunut, osa lisättyä indeksiä. Onko väliä. Tarinat ovat tarinoita, ja niitä luetaan. Osa ottaa ne tosissaan, osa lukee ne pelkkinätarinoina. Jokainen päättää itse, miten niihin suhtautuu."Veen emo, Väinämöinen, Lemminkäinen ja muut ovat kiinnostavia hahmoja kulttuurissamme."
Aivan, mutta nämä eivät ole deistisiä jumalia. Deistinen Jumala on jatkumoa Raamatun länsimaiselle aabrahamilaiselle jumalalle. Länsimaissa ei enää tieteellisen vallankumouksen ja valistuksen aikana pidetty uskottavana pronssikautista vuohipaimenjumalaa, joten keksittiin deistinen tuntematon Jumala Raamatun vuohipaimenjumalan tilalle. Tuo deistinen Jumala ei ilmestynytkään enää Aabrahamille eikä kävellyt Levantin auringonpaisteessa Aabrahamin teltalle nauttimaan virvokkeita ennen Sodoman ja Gomorran hävittämistä (kts. Exodus 18) vaan se pakeni tiedon aukon taakse, jotta vaikuttaisi edes etäisesti rationaaliselta.- Anonyymi00010
"Veen emo, Väinämöinen, Lemminkäinen ja muut ovat kiinnostavia hahmoja kulttuurissamme."
Aivan, mutta nämä eivät ole deistisiä jumalia. Deistinen Jumala on jatkumoa Raamatun länsimaiselle aabrahamilaiselle jumalalle. Länsimaissa ei enää tieteellisen vallankumouksen ja valistuksen aikana pidetty uskottavana pronssikautista vuohipaimenjumalaa, joten keksittiin deistinen tuntematon Jumala Raamatun vuohipaimenjumalan tilalle. Tuo deistinen Jumala ei ilmestynytkään enää Aabrahamille eikä kävellyt Levantin auringonpaisteessa Aabrahamin teltalle nauttimaan virvokkeita ennen Sodoman ja Gomorran hävittämistä (kts. Exodus 18) vaan se pakeni tiedon aukon taakse, jotta vaikuttaisi edes etäisesti rationaaliselta.Tarina kuin tarina. Onko kauheesti väliä, jos sen näkee ja kokee vain tarinana. Onko se tärkeätä sinulle? Minulle ei ole.
Itse olen tehnyt pesäeron raamatulle 1963 kansakoulussa 7 vuotiaana. Pidän enemmän muista tarinoista
- Anonyymi00003
Jo antiikin Kreikassa sanoivat että tyhmyydelle ei mahda jumalatkaan mitään.Oli ne hienoja aikoja kun jumaliakin oli muita kun nämä nykyiset kansanmurhaaja jumalat eli allah ja jahve...ja kirkosta eronneena kirjoitan ne pienellä kuten vaikka pillun..
- Anonyymi00006
Olin hihhuli kouluja käynyt ihminen. Vähitellen uskoni kohde muuttui korkeampaan voimaan, kun tajusin Jahven olevan fiktiota. Lopulta lakkasin kokonaan uskomasta, kun ymmärsin ettei tuntematonta jumalaa tarvita mihinkään eikä siitä ole todisteita. Nyt olen vahva ateisti.
- Anonyymi00011
Mitä mieltä aloittaja on Spinozan jumalasta?
- Anonyymi00012
Mitä mietä olet Extremist_atheistin Tontusta?
Tonttuja olen nähnyt tv:ssä, Jumalaa en missään.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tonttuja olen nähnyt tv:ssä, Jumalaa en missään.
Simpson sarjassa Jumala esiintyy kaulasta alaspäin ja Jeesus kokonaan.
- Anonyymi00015
Anonyymi00013 kirjoitti:
Simpson sarjassa Jumala esiintyy kaulasta alaspäin ja Jeesus kokonaan.
iha ok, mut ootko kattonu simpsonit sarjasta jakson himo läski homer :D siinä esiintyy koko simpsonit perhe eli myös bart simpsons homer poika fanit saavat nauraa ja naurattaahan se tietty myös vaikka homerin läski kuteet ja muut :D kannattaa kattoo nopee
- Anonyymi00014
Tuntematon jumala on myös äärimmäisen epämääräinen jumala. Kun jumalaa ei määrittele, niin ei jää kiinni mistään mahdottomasta ja epäloogisesta väitteestä.
- Anonyymi00016
Sehän se idea onkin.
- Anonyymi00020
Kaikki jumalat ovat epämääräisiä eikä niitä voida määritellä koska jumala on ihmisiltä salattu. Tiukimmin salattu Hän on ateisteilta. Jumala itse raottaa verhoa ja näyttää itsensä kenelle haluaa. Ateisteille ei näytä he saavat arvailla jumalasta mitä haluavat. Näin on ja tähän ateistien on tyytyminen
- Anonyymi00024
Anonyymi00020 kirjoitti:
Kaikki jumalat ovat epämääräisiä eikä niitä voida määritellä koska jumala on ihmisiltä salattu. Tiukimmin salattu Hän on ateisteilta. Jumala itse raottaa verhoa ja näyttää itsensä kenelle haluaa. Ateisteille ei näytä he saavat arvailla jumalasta mitä haluavat. Näin on ja tähän ateistien on tyytyminen
"jumala on ihmisiltä salattu"
Jos jumala on salattu, niin mistä voi päätellä, että sellainen olisi edes olemassa?
Uskovaisten logiikkaa kiemurtelee käärmeen notkeudella. Ensin kerrotaan mitä mieltä jumala on mistäkin ja mitä kaikkea on tehnyt, mutta kun tulee vaikea kysymys, niin sitten jumala onkin "salattu" eikä ihmnen voi tietää kaikkea.
Tuo on pelkkää älyllistä epärehellisyyttä ja luikurimaista vaikeiden kysymysten välttelyä. - Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
"jumala on ihmisiltä salattu"
Jos jumala on salattu, niin mistä voi päätellä, että sellainen olisi edes olemassa?
Uskovaisten logiikkaa kiemurtelee käärmeen notkeudella. Ensin kerrotaan mitä mieltä jumala on mistäkin ja mitä kaikkea on tehnyt, mutta kun tulee vaikea kysymys, niin sitten jumala onkin "salattu" eikä ihmnen voi tietää kaikkea.
Tuo on pelkkää älyllistä epärehellisyyttä ja luikurimaista vaikeiden kysymysten välttelyä.Jumala on metafyysinen ilmiö, joka vaikuttaa ihmisessä, joka on pystykäärme, eli käärme-energian ilmentymä. Onko teillä selitystä, miten käärme-energia nousee pystyyn? Ei se ainakaan satunnaisilla mutaatioilla voi tapahtua. Tarvitaan näkymättömiä voimia.
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00029 kirjoitti:
Jumala on metafyysinen ilmiö, joka vaikuttaa ihmisessä, joka on pystykäärme, eli käärme-energian ilmentymä. Onko teillä selitystä, miten käärme-energia nousee pystyyn? Ei se ainakaan satunnaisilla mutaatioilla voi tapahtua. Tarvitaan näkymättömiä voimia.
Ensin sinun pitää selittää vertikaali aurinko ankka. Ilman näkymätöntä kuu henki vibraattoria kun mikään ei toimi.
- Anonyymi00019
Katso tosiasioita Jeesus on kaiken luoja
Katsokaa kukkia, ei Salomo koko loisteessaan ollut vaatetettu kun nyt yksi niistä ja katsokaa geeniteknologiaa
siinä Jeesuksen sanat täsmää. Mitä Hän sanoo
ja kukat sentään vielä lisääntyy- ihmisen teot taiteena on verrattavia?
Ihmetelkää jos osaat osaatte? - Anonyymi00021
Roomalaisilla oli varmuuden vuoksi alttari myöskin tuntemattomalle jumalalle.
- Anonyymi00022
Kuules urpo!
Kuka loi maailmankaikkeuden, ei se itsestään ole tullut!- Anonyymi00023
Kuules urpo!
Kuka loi sateen, ei se itsestään ole tullut! - Anonyymi00025
Kuules urpo!
Kuka loi Jumalan, ei se itsestään ole tullut! - Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kuules urpo!
Kuka loi Jumalan, ei se itsestään ole tullut!Jumala on ollut aina olemassa!
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kuules urpo!
Kuka loi Jumalan, ei se itsestään ole tullut!Jumalaa ei ole luotu monien uskontojen mukaan.
- Anonyymi00027
Jos on valinnut jumalattomuuden, entiteetit eivät ilmaise itseään.
- Anonyymi00028
Kun valitsee harhaisuuden, niin "havaitsee" kaikenmoisia entiteettejä: jumalia, arkkienkeleitä ja muita mörrimöykkyjä.
Itse en ole erityisen vahvasti orientoitunut kinastelemaan edes itseni kanssa siitä, onko jotain jumalaa olemassa vai ei. Jumalien olemassaolosta en ole törmännyt koskaan ainakaan minua vakuuttavaan näyttöön. Ei kaiketi monia muukaan, koska jumaliin uskovien joukko erityisesti ns. tietoyhteiskunnissa vähenee. Vahvasti uskonnollisia ihmisiä on luullakseni hyvin vähän, monet ovat kyllä kirkkojen jäseniä eri syistä. Ei vähiten siksi, että lapsi reskiteröidään uskonnolliseen yhteisöön vanhempiensa tahdon mukaan jo sylivauvana. Jäsenyyden pitäisi olla vähintään sellaista, että se raukeaa viimeistään täysi-ikäisyyden täyttyessä, ellei jäsen vahvista haluavansa jatkaa jäsenyyttä.
Näen vahvassa jumala-kielteisyydessä myös negativiisia puolia. Se voi nimittäin samaistua helposti siihen, että kielletään kaikki ne tuntemattomat ilmiöt, joita uskovatkin käyttävän todisteena jumalan olemassaolosta. Toisin sanoen samalla kun kielletään jumala, kielletään myös ns. yliluonnolliset ilmiöt. Tässä on vaarana se, että kielletäänkin ihan luonnolliset ilmiöt ja tehdään niiden tutkiminen huuhaaksi. Historian varrella monikin "yliluonnollinen" ja tuntematon asia on muuttunut luonnolliseksi ilmiön tunnettavuuden vuoksi. Esim. nykyisin kvanttimekaniikassa tunnettua ilmiötä siitä, että jokin hiukkanen voisi olla samaan aikaan useassa paikassa mutta mitattessa tämä ominaisuus häviää. Selitys liittyy hiukkasten aalto-ominaisuuksiin, mutta yhtäkaikki tällainen juttu tuntuu asiaan perehtymättömän silmissä mystiseltä ja yliluonnolliselta. Jos joku käyttää tällaista aineen ominaisuutta merkkinä jumalan olemassaolosta, kiellämme helposti myös varsinaisen ilmiön yliluonnollisena huuhaana, koska se kuulostaa maallikon korviin sellaiselta, joka on ihan keksittyä. Tieteessä tutkitaan esim. telepaattisia ilmiöitä ja tietoisuuden luonnetta. Tällaiset tutkimuskohteet yhdistyvät helposti jonkinlaiseen hengellisyyteen ja silloin on aina vaara, että lapsi menee pesuveden mukana, jos emme kykene erottamaan "yliluonnolliseksi" uskottua ilmiötä sen "yliluonnollisesta" syystä. Siis tiedon karttuessa yliluonnollinen saattaakin olla luonnollista ja ilmiön aiheuttaja tai syy on myös luonnollinen. Me emme vaan tunne vielä kaikkea luonnollista, kuten esimerkit kvanttifysiikasta ja vaikkapa antimateriasta ja pimeästä aineesta sekä ajan suhteellisesta merkityksestä kertovat. Kaikenlaiset kertomukset kaareutuvasta avaruudesta ja madonrei´ista, joista voisimme livahtaa teoriassa hetkessä jonnekin miljardien valovuosien päähän. Kaikki tällaiset asiat saattavat kuulostaa saduilta ja jos niitä pidetään vain selittämättäminä ilmiöinä, mieleen voi vilahtaa, että ne ovat jumalallisia salaisuuksia ja todisten jumalan olemassaolosta. Mitä oudommalta tuntuvien ja toistaiseksi selittämättömien ilmiöiden eteen joudumme, sitä suurempi on vaara, että teorioiden kirjo niiden taustalla on rajaton. Silloin helpoin asia on kuitata se merkiksi jumalan olemassaolosta varsinkin, jos tietoa ilmiöstä ja sen aiheuttajasta on vaikea saada selville. Ihan arkisestikin nähtävät ilmiöt saavat ihmisen ihmettelemään, mistä on kyse. Tällainen ilmiö on ns. parviäly. Esim. kala- ja lintuparvet näyttävät toimivan salamannopeasti yhtenä parvena eri tilanteissa ja parvimuodostelmassa, joka vaikuttaa erittäinkin älykkäältä toimintatavalta, mutta sen syy voi olla vaikeasti selitettävissä, kun parvilla ei edes ole mitään johtajaa, joka heiluttaisi tahtipuikko käännöksissä.- Anonyymi00032UUSI
Raamatun pariin, usko tulee sen kautta ja varmasti saat todisteen siitä, että ei ole luulottelusta.
Mitä järkeä on luulotella koko ikänsä niin kuin ateistit tekee!!!! - Anonyymi00048UUSI
Sinulla on ihan hyviä kommentteja, mutta itse kaipaisin kappalejakoja. On raskasta lukea "tekstiseinää".
Anonyymi00048 kirjoitti:
Sinulla on ihan hyviä kommentteja, mutta itse kaipaisin kappalejakoja. On raskasta lukea "tekstiseinää".
Olen samaa mieltä, siis siitä, että kappalejaot keventäisivät luettavuutta. Ihmettelen itsekin vähän, miten olen tuolla tavoin töpännyt. Kommenttieni hyvyteen tai huonouteen on ota kantaa, mutta ymmärrän, että ne voisivat olla muidenkin silmissä hyviä ja ehkä sinun silmissäni vielä parempia, jos olisi noita kappalejakoa. Olen syvästi pahoillani ja kiitos hyvästä kommentistasi. Ehkä innostuin liikaa ja silloin unohtuivat kappalejaot. Yritän petrata tältä osin ja muutenkin.
Kiitos ja hyvää loppuvuotta sekä uutta ja ehkä parempaa vuotta!
- Anonyymi00034UUSI
Jumala on kaiken toiminnan A ja O ja olemassaolon
ilman Häntä ei ole muuta kuin olemattomuus
ja Rakkaus on Jumalan ominaisuus ilman sitä ihminen on kylmä ja julma.
Oli sitten ateisti tai uskova, tosiasioiden huippu: Rakkaus puhdas ja pyyteetön
Jumalan anteeksiantoinen Agape Rakkaus Jeesuksen itsensä uhraava rakkaus sinun edestäsi.- Anonyymi00035UUSI
Taudinaiheuttajat, loiset, myrkylliset eliöt ja pedot ovat Jumalan luomia.
- Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Taudinaiheuttajat, loiset, myrkylliset eliöt ja pedot ovat Jumalan luomia.
Mutta tämä on lopputulos:
Jesaja: 11:6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
11:7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
11:8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan. - Anonyymi00046UUSI
Jumala ON olemattomuus.
Maailma on, mutta Jumalaa ei ole. Näetkö ympärilläsi olemattomuutta tai näkeekö uskonnoton olemattomuutta. En oikein usko, että mitään olennaista eroa löytyy. Minä ajattelen, siis olen. Voimme tietysti ajatella niinkin, että tämä on vain pahaa unta ja kaikki on olematonta. Ihminen ei voi muuten olla kylmä ja julma, jos hän kerran on olematon.
- Anonyymi00036UUSI
Kokemus jumalasta ei ole universaalinen vaan henkilökohtainen
Koko maailma ei koe jumalaa kuten sinä jumala on sinun kokemus ei naapurin Reiskan eikä kenenkään muun vain sinun. Pidä siitä kiinni niin Reiskakin tekee ja koko muu maailma.
Varma Tieto- Anonyymi00039UUSI
Kaikki mitä on voidaan kokea oikein tai väärin Tai sitten ei resonoi ollenkaan mutta kaikki on universaalista
luonnonlait on olemassa ollut jo aikojen alusta eikä ne muutu vaikka Maailma muuttuu joka hetki joka millisekunti
mitä oli ennen sitä tiede ei tiedä yhtään mitään
tyhjyys ja tyhmyys on todellisuutta! - Anonyymi00040UUSI
Jumala on universaalinen se on kaiken perusta. Ilman luojaa ei ole mitään ei edes sattumaa!
- Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00040 kirjoitti:
Jumala on universaalinen se on kaiken perusta. Ilman luojaa ei ole mitään ei edes sattumaa!
Kyllä ja tämä on sinun persoonallinen kokemus ei kenenkään muun.
Varma Tieto - Anonyymi00044UUSI
Anonyymi00041 kirjoitti:
Kyllä ja tämä on sinun persoonallinen kokemus ei kenenkään muun.
Varma Tietototta mutta mistä teet kokemuksen se on universaalinen.
täytyy ymmärtää kaksi asiaa kokemus ja mistä se tehdään.
absoluuttinen tieto - Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
totta mutta mistä teet kokemuksen se on universaalinen.
täytyy ymmärtää kaksi asiaa kokemus ja mistä se tehdään.
absoluuttinen tietoSinun kokemuksesi on edelleen vain sinun kokemuksesi!
Siperialaisen shamaanin kokemus on hänen kokemuksensa, maitoihmettä todistaneen hindun kokemus oli hänen kokemuksena.
SINÄ tai sinun kokemuksesi ei ole mikään universaali mittari. Se, että kuvittelet niin kertoo pelkästään sen, miten itsekeskeinen ja omahyväinen olet. Yleensä kaikki uskovat ovat - ehkä pitääkin olla, että voi uskoa omien mutu-käsityksiensä olevan totuus.
- Anonyymi00047UUSI
Chatgpt ei vertaa Jumalaa saunatonttuihin.
Tämä on ateistien oma syöte ja yleinen keskustelun aihe.
Ateilteilta voisi odottaa jotakin terävämpää.
Käsittämätön vertaus- Anonyymi00052UUSI
Saunatonttu voi olla Luoja.
Kaiken alku ja kaiken loppu
Galaksit ovat tonttujen työtä
Aurinko ja fotosynteesi
Kaikki mitä on luonnossa
Kysy ateistilta.
Myös elämän jatkuminen
Ennenkaikkea rakkaus.
Tonttu on rakkaus
Kiveen hakkaus
Tiedettä 'A la nerous - Anonyymi00058UUSI
Anonyymi00052 kirjoitti:
Saunatonttu voi olla Luoja.
Kaiken alku ja kaiken loppu
Galaksit ovat tonttujen työtä
Aurinko ja fotosynteesi
Kaikki mitä on luonnossa
Kysy ateistilta.
Myös elämän jatkuminen
Ennenkaikkea rakkaus.
Tonttu on rakkaus
Kiveen hakkaus
Tiedettä 'A la nerousÄlä tarjoa noin pöljää aikuisille ihmisille. Se on tosi noloa aliarviontia älykkäille ihmisille.
Anonyymi00058 kirjoitti:
Älä tarjoa noin pöljää aikuisille ihmisille. Se on tosi noloa aliarviontia älykkäille ihmisille.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mihin jumalaa pitäisi verrata, jos saunatonttu on huono vertailukohde. Itse löydän kaikista mahdollisista jumalista yhden, joka on jollain lailla rationaalisen päättelyn tulos ja aikanaan siten uskottava. Se on Aurinko-jumala. Elämisen luominen aurinkoon ja elämän ylläpitäminen auringon ansiosta on järkeenkäypä ajatus. Kysymys auringon osalta on vain siinä, onko sekin jonkun luoma eikä aurinko olekaan itse jumala. Jossain vaiheessa ihminen on päätellyt näin.
Kun mennään tässä päättelyssä eteenpäin, aian jumalaksi luullun osaltakin voidaan kysyä, onko silläkin oma yläpuolella oleva jumalansa kuten ehkä auringollakin. Kun jumaluuden kohdentaminenon erittäin vaikea, saunatonttukin voisi olla yksi mahdollinen ylijumala, ellei sitten ole niin, että ylijumalienkin yläpuolella on ääretön määrä ylijumalia. Jos taas tuntee koko jumaluuden vain typerä ja naivina ajatuksena, niin silloin tuntuu uskonnottoman näkökulmasta katsottuna yhdentekevältä, pitävätkö jotkut toiset ihmiset jumala saunatonttua, aurinkoa tai Allahia, mikä se Allah sitten lieneekään. Ehkä sekin on saunatonttu.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli499737Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.1065202"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn594357Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1382927Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1422709Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1802564Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait281952- 201687
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.371559Liikaa vauhtia
Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp211067