Toisin kuin kysymys "Onko Jumala olemassa?", hyvin harvat epäilevät Jeesuksen Kristuksen historiallisuutta. Yleisesti hyväksytään, että Jeesus todellakin eli Israelissa 2000 vuotta sitten. Väittely pääsee vauhtiin, kun aletaan keskustella Jeesuksen henkilöllisyydestä. Melkein kaikki pääuskonnot opettavat, että Jeesus oli joko profeetta, suuri opettaja tai hurskas ihminen. Ongelma on siinä, että Raamatun mukaan Jeesus oli äärettömän paljon enemmän kuin vain profeetta, suuri opettaja tai hurskas ihminen.
C.S. Lewis kirjoittaa kirjassaan Tätä on kristinusko seuraavasti (suom. Marja Liljeqvist): "Yritän tässä estää ketään sanomasta mitään todella kaistapäisiä mielipiteitä Jeesuksesta, joita usein kuulee sanottavan: ´Voin hyväksyä Jeesuksen suurenmoisena moraalin opettajana, mutta en hyväksy hänen väitettään olla Jumala.` Sitä meidän ei pidä missään nimessä sanoman. Mies, joka on ainoastaan kuolevainen ja opettaa mitä Jeesus opetti, ei ole mikään suuri opettaja. Hän on joko yhtä hullu kuin mies, joka väittää olevansa paistettu muna, tai sitten hän on itse paholainen helvetistä. Sinun on tehtävä valintasi näistä vaihtoehdoista. Joko Jeesus oli - ja on - Jumalan Poika, tai sitten hän on hullu tai jotain sitäkin pahempaa. Voit passittaa hänet suljetulle osastolle; voit sylkeä häntä ja tappaa hänet paholaisena; tai voit polvistua hänen eteensä ja nimittää häntä Herraksesi ja Jumalaksesi. Mutta älä yritäkään holhoavin äänenpainoin selittää, että hän oli suuri ihminen ja opettaja. Sitä mahdollisuutta Jeesus ei meille jätä.” Sitä mahdollisuutta Jeesus ei meille jätä. Eikä hän halunnutkaan sitä jättää.”
Kuka Jeesus sitten väitti olevansa? Kuka hän Raamatun mukaan oli? Katsotaanpa ensin Jeesuksen omia sanoja (Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Ensi silmäyksellä ei ehkä näytä siltä, että tämä olisi väite olla Jumala. Katsopa kuitenkin juutalaisten reaktiota Jeesuksen sanoihin: ”Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi” (Joh. 10:33). Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että hän väitti olevansa Jumala. Seuraavissa jakeissa Jeesus ei missään kohtaa korjaa juutalaisten tulkintaa sanomalla: ”En väittänyt olevani Jumala”. Tämä osoittaa, että Jeesus todellakin sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että ”minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30). Joh. 8:58 on toinen esimerkki. “Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Jälleen juutalaiset reagoivat aikomalla kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59). Ilmoittaessaan olevansa ”Minä olen” Jeesus käyttää itsestään Vanhan testamentin Jumalasta käyttämää nimeä (2. Moos. 3:14). Miksi juutalaiset haluaisivat kivittää Jeesuksen, ellei hän olisi sanonut jotakin, jonka he uskoivat olevan jumalanpilkkaa, eli väittänyt olevansa Jumala?
Joh. 1:1 sanoo: ”Sana oli Jumala.” Joh. 1:14 mukaan: ”Sana tuli lihaksi.” Tämä osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa. Opetuslapsi Tuomas huudahti Jeesukselle: ”Minun Herrani ja Jumalani!” (Joh. 20:28). Jeesus ei oikaise hänen sanojaan. Apostoli Paavali kuvailee häntä: ”– – suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä” (Tiit. 2:13). Apostoli Pietari sanoo samaa: ”– – Jumalamme ja Vapauttajamme Jeesus Kristus” (2. Piet. 1:1). Heprealaiskirjeessä (Hepr. 1:8) Isä Jumala todistaa Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä: ”Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.” Vanhan testamentin profetiat Kristuksesta julistavat hänen jumaluuttaan: ”Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas” (Jes. 9:5).
Kuten C.S. Lewis totesi, sellaista vaihtoehtoa ei ole, että voisimme uskoa Jeesukseen suurena opettajana. Jeesus väitti täysin selvästi olevansa Jumala. Jos hän ei ole Jumala, niin hän on valehtelija, eikä siis profeetta, suuri opettaja tai hurskas ihminen. Yrittäessään mitätöidä Jeesuksen sanoja modernit tutkijat väittävät, että todellinen historiallinen Jeesus ei sanonut monia niistä asioista, mitä hän Raamatun mukaan sanoi. Miten meistä on väittelemään Jumalan Sanan kanssa siitä, mitä Jeesus sanoi tai ei sanonut? Miten joku tutkija voi 2000 vuotta Jeesuksen jälkeen tietää paremmin, mitä Jeesus sanoi tai ei sanonut, kuin ne, jotka elivät ja palvelivat Jeesuksen kanssa ja joita hän itse opetti (Joh. 14:26)?
KUKA JEESUS KRISTUS ON?
26
175
Vastaukset
- Anonyymi00002
KUKA JEESUS KRISTUS ON?
22 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Ei kukaan muu kuin Isä tiedä, kuka Poika on. Eikä sitä, kuka Isä on, tiedä kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."- Anonyymi00005
Juuri näin!
- Anonyymi00007
Jos näin on, niin miksi monetkin esiintyvät niin tietävänä sen suhteen, mitä Jeesus "oikeasti" on?
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jos näin on, niin miksi monetkin esiintyvät niin tietävänä sen suhteen, mitä Jeesus "oikeasti" on?
Raamattu kertoo kuka Jeesus oli.
Hän oli Jumalan poika ja on sitä edelle.
Ei kukaan muutu itsensä isäkseen SYNTYESSÄÄN!!!
Näin kymmenet lahkot ja kirkot väittää SUOMESSAKIN....OVATKO SUOMALAISET AASEJA??????
- Anonyymi00003
Joh. 1:1 sanoo: ”Sana oli Jumala.” Joh. 1:14 mukaan: ”Sana tuli lihaksi.” Tämä osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa."
En usko Jeesuksen olleen Jumala. Hän oli ihminen joka saavutti kristukseuden. Jumalan ainoa poika viittaa kristustietoisuuteen, ei Jeesukseen persoonana. Isä ja minä olemme yhtä tarkoittaa että Jeesuksen tietoisuus oli yhtä Jumalan kanssa. Hän ei ole ollut ainoa.
Kun Johannes kirjoitti että Sana tuli lihaksi, hän ei tarkoittanut että Jeesus on ainoa Jumalan poika, vaan Sana, Jumalan ainoa poika tuli lihaksi Jeesuksessa. Monet muutkin voivat tehdä sen. Kirjoittaja varmastikin tunsi juutalaiseen mystiikkaan liittyvän ajatuksen että merkittävät ihmiset voivat toimia Sanan henkilöityminä ja ruumiillistaa sen
Paavali kirjoittaa: "Kristus teissä on vapautuksen salaisuus." "Minä elän en kuitenkaan minä, vaan Kristus elää minussa." Kristus ei ole kauan sitten elänyt persoona vaan katoamaton henki joka kuolevaisen persoonallisuuden kautta ilmentyy ja kehittyy. Kasteessa Jeesus sai nimen Kristus ja silloin hänen omassa sielussaan syntyi Jumalan poika näkymättömällä tavalla.- Anonyymi00006
Joh 1:1
Osoittaa, että Jeesus oli Jumalan kaltainen mutta ei isä jumala
Jeesus oli myös luomisen arkkitehti, joka toteutti sitä mitä isä Jumala tahtoi poikansa tekevän luomisessa.
Jeesus oli taivaassa sana niminen Jumalan poika!
Maanpäällä hän oli nimeltään Jeesus!
No jokainen normaalihoksottimilla oleva ymmärtää jessulin taikatemppuineen olevan keksitty satuolento. Jos raamatun satuja tarkastellaan niin valehtelija ainakin oli. Lupasi palata takaisin pian, mutta... HOHOHOHOHOOOOOOOOHO!
- Anonyymi00004
Joh 10:36
Jeesus sanoo, että on Jumalan poika, se todetaan moneen kertaa UT!!!!! - Anonyymi00008
Jeesus on Jumalan ainoa Poika, kolmiyhteisen Jumalan yksi persoona. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat eri persoonia, mutta silti yksi.
Usko tähän on Jumalan lahja.- Anonyymi00017UUSI
Soopaa!
Teet Jeesuksesta suuren valehtelijan, samoin raamatunkirjoittajista
LUE: JOHANNEKSEN EVANKELIUMI ALUSTA LOPPUUN...ei ole mitään kolminaisuutta!
- Anonyymi00009
"Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että hän väitti olevansa Jumala. Seuraavissa jakeissa Jeesus ei missään kohtaa korjaa juutalaisten tulkintaa sanomalla: ”En väittänyt olevani Jumala”. "
Hyvä huomio. Jeesus vastasi kierrellen, vaikka olisi voinut yksinkertaisesti torjua väitteen.
Toisaalta Jeesus tuo myös esille, ettei ole Jumala. Joh. 17:3 hän nimittää Isää ainoaksi tosi Jumalaksi. Ainoahan tarkoittaa sitä ettei muita ole. Eli jos Jeesus oli Jumala, tarkoittiko hän, ettei kuitenkaan ollut ainoa tosi Jumala, vaan ehkä pienempi Jumala, tai jotain muuta.
Asia jää evankeliumeissa epämääräiseksi, oliko Jeesus Jumala vai ei. - Anonyymi00011
"Yrittäessään mitätöidä Jeesuksen sanoja modernit tutkijat väittävät, että todellinen historiallinen Jeesus ei sanonut monia niistä asioista, mitä hän Raamatun mukaan sanoi. Miten meistä on väittelemään Jumalan Sanan kanssa siitä, mitä Jeesus sanoi tai ei sanonut?"
Tämä on hyvin naiivi tapa suhtautua evankeliumeihin. Eivät ne ole mitään Jumalan sanaa tai autenttisia tallennenteita, vaan vuosikymmeniä myöhemmin koottuja, alunperin suullisessa muodossa kulkeneita kertomuksia. Onhan niissä erojakin sen suhteen, mitä on sanottu tai tapahtunut. Tällaisilla kommenteilla yritetään mitätöidä moderni tutkimus, jolla on paljon annettavaa Raamatun syntyhistorian ja ymmärtämisen suhteen. - Anonyymi00012
Jesse oli aikansa populisti ja sai porukoita puheillaan sekaisin hurmoksesta. Onhan näitä ollut kautta aikojen. Tuo tarina on vaan aikanaan osattu värittää ja ottaa kirkon vallankäytön välineeksi, eli kunnon propagandaa yksinkertaiselle kansalle ja näin saatiin kansa hiljaiseksi ja valta näille ns. paremmalle väelle vankemmaksi.
Jumalahan on sitten toinen juttu, eli pelkästään satua ja tarinaa jolla on ollut samat tarkoitusperät mitä Jessen kohdallakin.
Maailma on täynnä näitä jumalia ja jokainen se ainoa "oikea ja aito".- Anonyymi00014
Jeesus oli vain yksi populisti ja messiasehdokas muiden joukossa. Jostain syystä legenda sai kuitenkin isot siivet ja tarina lähti elämään. Jeesuksen tekemisiä ei ole pystytty vahvistamaan mistään riippumattomista lähteistä ja evankeliumien kuvaukset ovat lisäksi keskenään ristiriitaisia.
- Anonyymi00013
Onhan Joh. 20:28-29
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
Jeesus otti vastaan uskontunnustuksen, että oli Jumala.
17:3 ymmärrettävissä myös että Jeesus puhui Jeesuksena, lihallisena ihmisenä, vaikka hänessä oli Jumala, Jumalan Henki ?
Joh. 1:1 "Sana oli Jumala" - Jeesus oli Jumala- Anonyymi00018UUSI
JOH. 1:2 sana oli jumalan luona eli Jeesus.......
Jeesus puhui koko ajan ISÄSTÄÄN!!!!!
MIKSI JEESUS RUKOILI, JOS OLI ITSE JUMALA??????
LOPETTAKAA SEKOILUT!!!!! - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
JOH. 1:2 sana oli jumalan luona eli Jeesus.......
Jeesus puhui koko ajan ISÄSTÄÄN!!!!!
MIKSI JEESUS RUKOILI, JOS OLI ITSE JUMALA??????
LOPETTAKAA SEKOILUT!!!!!" MIKSI JEESUS RUKOILI, JOS OLI ITSE JUMALA?"
-Tuo vankka toisto-opetus valtakunnansalilla.
Katsotaan Raamatusta.
Matt. 6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa!
-Mutta jt:t eivät koskaan rukoile kuten Jeesus opettaa.
--------------
"JOH. 1:2 sana oli jumalan luona eli Jeesus.. Jeesus puhui koko ajan ISÄSTÄÄN"
Sama Joh. ilmoittaa myös tuon: Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!" 20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
Eli Jeesus otti vastaan uskontunnustuksen, että oli Jumala.
Joh. 1:1 omaa reityisen ilmaisutyylin, vähäisemmästä suurempaan, päätyen siis ilmoitukseen että Sana eli Jeesus oli Jumala.
Näin siis Raamattu.
Olemme lahkofoorumilla, siten on mainittava että vartiotorni opettaa Jeesuksen olevan enkeli, Mikael.
Mikael on Raamatussa lasten suojelusenkeli.
Daniel 12:1 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana
Tämä Daniel enkelikin kumartaa Jeesusta, kuten kaikki muutkin enkelit, Heb. 11:6: " Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit". "
Joh. 10:30 ”Minä ja Isä olemme yhtä”
Joh. 14:9 ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän”
Jes. 43:11 ”Minä, minä olen Herra (JHWH), eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä”
FIL. 3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi (vapahtaja = pelastaja)
-Eikö sinustakin oppi kolminaisuudesta tunnu hyvältä idealta ?
Katso myös APT 5:3 Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ?
5:4 Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
- Anonyymi00015
Jeesus=Immanuel=Jumala kanssamme
- Anonyymi00019UUSI
Kyllä....Jumalan pojan välityksellä!!!
- Anonyymi00020UUSI
Raamatussa Jumala itse kutsuu poikaansa Jumalaksi, miksi sinä et?
- Anonyymi00021UUSI
Jos Jeesus ei ole Jumala, Hän EI VOI olla myöskään Vapahtaja synneistä, kuolemasta, eikä per-keleestä.
Mutta nyt Hän on JUMALA! - Anonyymi00022UUSI
Muuan shamaani sanoi kerran, että älkää uskoko mihinkään, vaan ymmärtäkää asiat. Pitää siis tietää eikä uskoa. Voipi olla monen kohdalla paha paikka.
- Anonyymi00023UUSI
Kukaan ihminen ei omalla älyllään ymmärrä miten maailmankaikkeus on syntynyt. Ihminen ei pysty siihen. Mutta Jumala pystyi.
- Anonyymi00025UUSI
Jeesus on Jehovan poika.
- Anonyymi00031UUSI
Huomaa ero, Poika on synnytetty.
Enkeli on luotu. Kuten enkeli Mikael.
- Anonyymi00026UUSI
Jumalan ainoa Poika, ei yksi teidän enkeleistänne. Järjestönne halventaa kaikkivaltiaan nimeä, pedofilioistaan ja hylkäämisistään ja karttamisistaan tunnettu ihmisjohtajia palvova järjestö käyttää jumalan nimeä. Pöyristyttävää, hävetkää koko joukko.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217266Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4965408Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513335Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162641Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t492350Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681288Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431282En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771252Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111169- 1111143