Palstalla minua on tuomittu helvetin ikuiseen piinaan koska minulla on vapaa tahto ja voisin avata Jeesukselle oven, jotta hän voi pelastaa minut siltä, mitä hän tekee, jos en avaa hänelle ovea. No, ei ihmisellä ole vapaata tahtoa Raamatun mukaan. Tämä todistuu Roomalaiskirjeen 9. luvussa. Valitettavasti joudun tuuttamaan muutaman jakeen Raamatusta tähän, mutta ne ovat olennaisia pointtini osoittamiseksi.
[11-12] Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: »Vanhempi on palveleva nuorempaa.» Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.
[13] Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»
[17] Kirjoituksissa sanotaan faraolle: »Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa.»
[18] Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.
Jos Raamattuun on uskomista niin pelastuminen johtuu ihan täysin Jumalan mielivallasta. Ihminen ei voi teoillaan mitään asialle. Exoduksen Faarao oli Jumalan pirullisen valtapelin nappula. Hän paadutti Faaraon niin, että saattoi mahtailla omilla voimillaan ja kiusata Egyptiä vitsauksilla, vaikka vapaalla tahdolla Faarao olisi luovuttanut jo paljon aiemmin ja päästänyt vuohipaimenet menemään.
Juuri tämän takia minäkin olen ateisti. Ei minulla ole vapaata tahtoa päästää Jeesusta sisään. Miten muilla tämän asian suhteen?
Ihmisellä ei ole vapaata tahtoa Raamatun mukaan
23
205
Vastaukset
Sen voisin vielä lisätä, että tämä ei-vapaa tahto selittää kyllä hyvin sen, että miksi ripulivajakki edelleen jankuttaa argumenttivirheitä kuin mielisairas, vaikka havaitun todellisuuden faktat lyövät lapiolla naamaan.
- Anonyymi00008
Olet sama höyrypää joka huutelee Natopalstalla Venäjää ja Putinia vastaan. Olet todistanut, että Jumala on olemassa, ja Venäjä on oikeassa.
- Anonyymi00001
se taitaa olla sitä juupas eipäs peliä, jossa uskovaisten voittavat aina 🤣🤣🤣
- Anonyymi00002
>>>Jos Raamattuun on uskomista niin pelastuminen johtuu ihan täysin Jumalan mielivallasta. Ihminen ei voi teoillaan mitään asialle. Exoduksen Faarao oli Jumalan pirullisen valtapelin nappula. Hän paadutti Faaraon niin, että saattoi mahtailla omilla voimillaan ja kiusata Egyptiä vitsauksilla, vaikka vapaalla tahdolla Faarao olisi luovuttanut jo paljon aiemmin ja päästänyt vuohipaimenet menemään.<<<
Ei pidä paikkaansa !
Luehan 2. Moos. 3:19
"Mutta minä tiedän, että Egyptin kuningas ei päästä teitä menemään, ei edes väkevän käden pakolla"
Mutta minä tiedän......
Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä. Hän tiesi ettei Faaro päästä isreililaisia lähtemään Egyptin orjuuden pesästä.
Jumalan ei tarvinnut siis enää Faaroata paljon paapoa tai paadutella.
Faarao on Raamatussa saatanan esikuva.
Exodus kuvaa Jumalan pelastusta - ihmisen uskoon tuloa - lähtöä maailman teiltä, orjuuden pesästä kohti Jumalan pelastavaa suunnitelmaa ja valtakuntaa.
2. Mooseksen kirja:
3:16 Mene ja kokoa Israelin vanhimmat ja sano heille: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on ilmestynyt minulle ja sanonut: 'Totisesti minä pidän teistä huolen ja pidän silmällä, mitä teille tapahtuu Egyptissä.
3:17 Ja minä olen päättänyt näin: minä johdatan teidät pois Egyptin kurjuudesta kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä.' >> Jakeen lisätiedot
3:18 Ja he kuulevat sinua. Niin mene sitten, sinä ja Israelin vanhimmat, Egyptin kuninkaan tykö, ja sanokaa hänelle: 'Herra, hebrealaisten Jumala, on kohdannut meitä. Anna siis meidän mennä kolmen päivän matka erämaahan uhraamaan Herralle, Jumalallemme.'
3:19 Mutta minä tiedän, että Egyptin kuningas ei päästä teitä menemään, ei edes väkevän käden pakollaTähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."
- Anonyymi00003
Extremist_atheist kirjoitti:
Tähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."
>>>>Tähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."<<<<<
--------
Näin se vain on.
Ja näin kävi faraollekin.
Olihan hän kyllä aika kovasydäminen jätkäkin.
Kymmenes vitsaus sai jätkän antamaan vähän siimaa Jumalan omaisuuskansalle, mutta niin
kovasydäminen (paatunut) oli tämä Egyptin jätkä että ei edes 10 vitsausta saaneet tätä jumalatonta jätkää pysähtymään ja pysymään aloillaan.
Faraon armeija lähti vielä ajamaan
Israelin kansaa takaa - ja hukutti itsensä mereen.
Näin kova oli Egyptin jätkän paatumus ja sisu. Anonyymi00003 kirjoitti:
>>>>Tähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."<<<<<
--------
Näin se vain on.
Kymmenes vitsaus sai jätkän antamaan vähän siimaa Jumalan omaisuuskansalle, mutta niin
kovasydäminen (paatunut) oli tämä Egyptin jätkä että ei edes 10 vitsausta saaneet tätä jumalatonta jätkää pysähtymään ja pysymään aloillaan.
Näin kova oli Egyptin jätkän paatumus ja sisu.>>Näin se vain on.
Eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa kuten myönsitkin.- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
--------
Näin se vain on.
Näin kova oli Egyptin jätkän paatumus ja sisu.//////
Jeremia
23:7 Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
23:8 vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut'. Ja niin he saavat asua omassa maassansa."
/////
Juutalaisia on muuttanut viime vuosikymmeninä
Venäjältä Israeliin.
Todistin sitä itsekin kun veimme erään Venäjältä Värtsilän tullin kautta tulleen juutalaisnaisen Helsingin lentoasemalle, lennolle Israeliin.
Mitä jos Jumala päättäisi siirtää Venäjän juutalaiset nopeasti Israeliin.
Mitähän Kremlin sotaa käyvä farao sanoisi siihen.
Jos sanoisi njiet, njiet ponimaju - ei ponjaisi - niin
parilla vitsauksella Korkein ehkä paaduttelisi. - Anonyymi00006
>>Näin se vain on.
Eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa kuten myönsitkin.>>>Eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa
kuten myönsitkin.<<<
Tarkoitin tätä Room. 9:15-18 Raamatun kohtaa:
Raamattu, Jumalan sana, sanoo niin.
Sinun ja minun eriävillä mielipiteillä ei ole silloin merkitystä.
Roomalaiskirje;
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
Huomaa myös että Israelia on osaksi kohdannut paatumus:
Roomalaiskirje:
11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut, - Anonyymi00009
>>Näin se vain on.
Eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa kuten myönsitkin.Voithan kokeilla sitä. Siinä on sitten todiste.
- Anonyymi00013
>>Näin se vain on.
Eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa kuten myönsitkin.Se, jolla ei ole vapaata tahtoa, on ennemminkin sairas.
- Anonyymi00014
Tähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."
"Tähän venkoiluun voi vastata lyhyesti, että Raamatussa lukee "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."
Sattuuko suhun? Ootko sairas?
- Anonyymi00005
Jos ei olisi, EI OLISI YHTÄÄN ATEISTIA OLLUT KOSKAAN!
- Anonyymi00010
>>>[17] Kirjoituksissa sanotaan faraolle: »Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa.»
[18] Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.<<<<<
Markuksen evankeliumi
3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
ooo
Olisiko ollut niin, että Farao oli jo niin peruspaatunut,
että etsikkoaika Jumalan antamaan pelastukseen oli ohi.
Näin ollen Jumalan ei tarvinnut paljonkaan paaduttaa vitsauksissa Faraota - jokainen tottelemattomuus ja vitsaus vain syvensi Faraon paatumusta.
Ihminen kuulee Jumalan kutsun jo nuorena - minäkin tulin uskoon onneksi jo 18n vuotiaana.
Jos ihminen hylkää Jumalan kutsun, onko niin että hän alkaa paatua ja seuraavan Jumalan kutsuun voi olla jo vaikeampi vastata.
Viimein Jumalan Pyhän Hengen kutsu lakkaa.
Siitä seuraa kauhea asia: lopullinen paatumus. - Anonyymi00011
"koska minulla on vapaa tahto"
Jos suoranaisessa orjan osassa olevalla aloittajalla olisi vapaa tahto, hän ei jumittaisi näillä palstoilla. - Anonyymi00012
"Juuri tämän takia minäkin olen ateisti. Ei minulla ole vapaata tahtoa päästää Jeesusta sisään. Miten muilla tämän asian suhteen?"
=DD
Ootko todella noin tyhmä? Tosta jutusta tulee mieleen kovanaamainen pikkupoika, joka ottaa muutaman kohdan Tanakista, ja valittaa, ku Jumala on juutalaisten mielestä sellainen.
Aikuinen, joka on pikkupojan kaltainen, on joko henkisesti kehityksestä jälkeen jäänyt, tai sitten kärsii narsistisesta personallisuushäiriöstä, ja exremisti ateistilla näyttäisi olevna pelkona se, että joku haavoittaa häntä.Koitapa ad hominemin sijaan keskittyä tähän teologiseen ongelmaan. Jumala vihasi Esauta jo ennen tämän syntymää. Faaraon hän otti pelinappulaksi ja kiusasi Faaraota ja Egyptiä kuin jokin sadistinen pikkupoika, joka pehertää muurahaispesän ympärillä ja kiduttaa niitä mitä erilaisimmilla tavoilla.
Ja tosiaan, jos kuitenkin olisi niin, että meillä olisi Raamatun mukaan vapaa tahto niin sitten Jumala ei olisi kaikkivaltias. Tuo kommenttini avauksessa oli provosoiva. Jeesus ei majaile kuupassani siksi, että se on Jumalan tahto. Minä olen potkinut Jumalan ja Jeesuksen vittuun jo ennen kuin ne pääsivät lähietäisyydelle.- Anonyymi00015
Koitapa ad hominemin sijaan keskittyä tähän teologiseen ongelmaan. Jumala vihasi Esauta jo ennen tämän syntymää. Faaraon hän otti pelinappulaksi ja kiusasi Faaraota ja Egyptiä kuin jokin sadistinen pikkupoika, joka pehertää muurahaispesän ympärillä ja kiduttaa niitä mitä erilaisimmilla tavoilla.
Ja tosiaan, jos kuitenkin olisi niin, että meillä olisi Raamatun mukaan vapaa tahto niin sitten Jumala ei olisi kaikkivaltias. Tuo kommenttini avauksessa oli provosoiva. Jeesus ei majaile kuupassani siksi, että se on Jumalan tahto. Minä olen potkinut Jumalan ja Jeesuksen vittuun jo ennen kuin ne pääsivät lähietäisyydelle.>>>>>>Ja tosiaan, jos kuitenkin olisi niin, että meillä olisi Raamatun mukaan vapaa tahto niin sitten Jumala ei olisi kaikkivaltias. ................ Minä olen potkinut Jumalan ja Jeesuksen vittuun jo ennen kuin ne pääsivät lähietäisyydelle.<<<<<
No onhan sulla vapaa tahto---------> potkia vittuun.
Jos sulla ei olisi vapaa tahto, niin olisit Jumalan robotti, naruista vedeltävä marionetti, joka pistettäisiin potkimaan sinne ja tänne. - Anonyymi00020
Koitapa ad hominemin sijaan keskittyä tähän teologiseen ongelmaan. Jumala vihasi Esauta jo ennen tämän syntymää. Faaraon hän otti pelinappulaksi ja kiusasi Faaraota ja Egyptiä kuin jokin sadistinen pikkupoika, joka pehertää muurahaispesän ympärillä ja kiduttaa niitä mitä erilaisimmilla tavoilla.
Ja tosiaan, jos kuitenkin olisi niin, että meillä olisi Raamatun mukaan vapaa tahto niin sitten Jumala ei olisi kaikkivaltias. Tuo kommenttini avauksessa oli provosoiva. Jeesus ei majaile kuupassani siksi, että se on Jumalan tahto. Minä olen potkinut Jumalan ja Jeesuksen vittuun jo ennen kuin ne pääsivät lähietäisyydelle.Hyvä Jumalamme asetti tiukat rajat ja lait, jotta ihmiskunta pelastuisi pahuuteen vaipumisen. Hän asetti ne ihmisille ei itselleen. Jumala tekee mitä haluaa. Hänen teot ja tahto, on ylivertaisen viisaita ja kokonaisvaltaisen hyviä. Olivatpa ne mitä tahansa. Ihminen on liian lyhytäköinen arvostelemaan maailmankaikkeuden suurinta viisautta. Ihmisen vapaa tahto ei sido Jumalaa. Mutta ihminen voi hylätä hyvän Jumalan tahdon, tai ryhtyä kapinaan Jumalan viisautta vastaan, täysin vapaasti. Onko se järkevää, ei tietenkään.
- Anonyymi00016
Se on kyllä järkyttävää ja säälittävää, että Jumala-niminen mielikuvitustuote ottaa joistakin vallan niin, että invalidisoi ja pilaa heidän elämänsä. Sen sijaan he voisivat ihan vaan elää palvomatta jotain, joka ei edes kaipaa palvontaa.
- Anonyymi00017
[13] Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»
ooo
Juutalaisena everstiluutnanttina pystyt varmaan tutkimaan ja tarkentamaan tuota "vihata" verbiä.
Se kuulostaa Suomen kielessä toisenlaiselta kuin mitä se on Raamatun käännöksessä.
Jukka Norvanto (RKK-ohjelma Radio Deissä) selvitti tästä sanoessaan että
(juutalaisuudessa?) kielenkäytössä esim.
kun äiti käy lapsen päivähoidosta, niin lapsi lähtee äidin mukaan ja vihaa päivähoitajaa. Tietenkin vain jättää hoitajan.
Tällaisia sanan eri käsityksiä on Suomessakin.
Jos etelä-suomalainen sanoo Lapin miehelle hiihtäessä, että "huilataan vähän", niin Lapin miehelle se tarkoittaa vauhdin jatkamista.
Lapin miehelle vesi huilaa katon räystään rännistä alaspäin.
------
Eräs saarnamies selvitti Raamatun kohtaa:
Sakarja 6:8:
***Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".***
Lepäämään voi tarkoittaa kolmea asiaa
1. [Henki jää lepäämään pohjoisen maan ylle.]
Jotkut ovat ajatelleet että pohjoinen maa = Suomi.
(Länsi-Suomessa ajatellaan: Pohjanmaan ylle.)
2. [Viihdyttämään vihani pohjoisen maan yllä.]
Jumala kurittaa pohjoista maata saadakseen sen kääntymään Jumalan puoleen.
Profeetta Habakuk näkee vihollisarmeijan tulevan, ja rukoilee:
Habakuk:
3:2 Herra, minä olen kuullut sinulta sanoman, ja olen peljästynyt. Herra, herätä eloon tekosi jo kesken vuotten, tee se jo kesken vuotten tiettäväksi. Muista vihassasi laupeutta.
Mutta tämä ei ole pahin vaihtoehto.
3. [Saa minut (Minun Henkeni) jättämään pohjoisen maan.]
Rakkauden vastakohta ei olekaan viha vaan välinpitämättömyys.
Eli silloin Jumala todella suuttuu, kun hän ei suutu ollenkaan, vaan jättää pohjoisen maan.... - Anonyymi00018
Täällä ateismi-palstallahan on tömäkkää Sanan julistusta.
Kirkoissa harvoin kuulee.
🇫🇮🇮🇱✝️✡️🕎 - Anonyymi00019
Toki on vapaa tahto. Mutta ei vain yhdellä vaan kaikilla. Ja Jumala voi heikentää sinut lannistaen vapaan tahtosi seurauksia ja vaikutusta. Olet vain kumiseva vaski tai tuulikannel.
Raamattu ei muuten ole totuus tai Jumalan viisaus ja voima. Se on sepitelmä jota noudattamalla löytää totuuden. Tärkeä pyhä kirja mutta sen käsitys Egyptistä ja Faaraosta on puppua ja propagandaa. Jumala tarinoi maalittaen joitakin ja tukien omia poikiaan.
Korkea filosofia ja viisaus on usein heittänyt uskon asiat selkänsä taakse. Ryhdy nyt seuraamaan Jeesuksen opetuksia ja löydä siten korkeampi totuus kuin mitä Raamatun uskon varaiset tarinat edustaa.
Mutta jos haluat uskon pohdintaa jatkaa etkä edetä täyteyteen niin on mainittava että olette foorumin yksi valopilkku ja loistava tähti. Jeesus saattaa tarvita teitä ja ehkä nostaa asemanne entisestään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi675927Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3495749Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934731Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y122235Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva182048Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu521952Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont431870Martina vuokraa yksiötä
Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.2511211Jokaisella tytöllä on supervoimansa
Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan2031114Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!
Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka641061