Määrittele ateisti niin, ettet käytä termejä jumala tai theos.
Ateismin määritelmä
75
633
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ateisti on henkilö, joka ei usko, että on olemassa yksi tai useampi yliluonnollinen, persoonallinen taho, joka on vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.
- Anonyymi00002
"...yksi tai useampi yliluonnollinen, persoonallinen taho, joka on vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa."
Höpsistä kukkuu, määrittelit juuri animismin. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
"...yksi tai useampi yliluonnollinen, persoonallinen taho, joka on vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa."
Höpsistä kukkuu, määrittelit juuri animismin.Miten sinä sitten määrittelet käsitteen "Jumala"?
- Anonyymi00006
Anonyymi00003 kirjoitti:
Miten sinä sitten määrittelet käsitteen "Jumala"?
Lähdetäänkö ensin siitä, että määrittelet yliluonnollisen? Ilman yliluonnollisen kunnollista määritelmää kukaan ei olisi ateisti.
- Anonyymi00025
Anonyymi00002 kirjoitti:
Höpsistä kukkuu, määrittelit juuri animismin.Sielu on yliluonnollinen ja persoonallinen taho, koska se on lähtöisin ihmisestä uskovien mukaan. Tuo kritiosoimasi määritelmä EI SIIS kuvaa animismia.
- Anonyymi00004
Ateisti on ihminen, joka ei usko luomiseen ja luojaan.
- Anonyymi00007
Kaikki ihmiset uskovat paskan luojaan.
- Anonyymi00005
Ateisti on henkilö, joka ei usko korkeampaan voimaan eikä mihinkään senkaltaiseen olentoon.
- Anonyymi00008
Korkeampi voima on tarkkailijan yläpuolella oleva massa, jolla on potentiaalienergiaa tarkkailijaan nähden...
- Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Korkeampi voima on tarkkailijan yläpuolella oleva massa, jolla on potentiaalienergiaa tarkkailijaan nähden...
Tuo oli viisastelua. Tiedät ainakin suunnilleen, mitä korkeammalla voimalla tarkoitetaan.
- Anonyymi00009
Ateismi ei usko uskonnoissa palvottuihin korkea-arvoisiin henkiolentoihin.
- Anonyymi00010
Eli kaikki ovat ateisteja.
- Anonyymi00014
Ateismi on määritelmä sille, ettei uskota uskonnoissa palvottuihin korkea-arvoisiin henkiolentoihin. Ateisti ei usko em. jumaliksikin kutsuttuihin.
- Anonyymi00011
ihminen joka ei usko mielikuvituskavereihin !!!
En usko Mikki-Hiireen. Se ei tee minusta ateistia. Olen kunnollinen vaimoa hakkaava fundamentalistikristitty.
- Anonyymi00026
Roy_Tillman kirjoitti:
En usko Mikki-Hiireen. Se ei tee minusta ateistia. Olen kunnollinen vaimoa hakkaava fundamentalistikristitty.
Niin, toisaalta jokainen uskova on ateisti aika monia jumalia kohtaan.
- Anonyymi00015
Ateisti on ihminen, joka:
- ei tiedä mistä hän on tullut
- ei tiedä miksi hän on täällä, maan päällä
- ei tiedä, mikä on elämän tarkoitus
- ei tiedä mihin hän on menossa kuoleman jälkeen- Anonyymi00020
Roy_Tillman kirjoitti:
Oliko tämä freudilainen lipsahdus? Vauva täyttää kaikki nuo kriteerit.
Vauvat eivät ole ateisteja:
Psalmit:
8:3 Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
Matteuksen evankeliumi:
21:16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?" Anonyymi00020 kirjoitti:
Psalmit:
8:3 Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen.
Matteuksen evankeliumi:
21:16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?">>Vauvat eivät ole ateisteja:
Mihin jumalaan vauva uskoo?- Anonyymi00021
Roy_Tillman kirjoitti:
>>Vauvat eivät ole ateisteja:
Mihin jumalaan vauva uskoo?Etkö tätä tiedä .
Matteuksen evankeliumi:
22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien." - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Etkö tätä tiedä .
Matteuksen evankeliumi:
22:32 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."Miten tuo diipadaapa vastaa kysymykseen siitä, mihin jumalaan vauva uskoo?
- Anonyymi00027
Olen ateisti ja:
- olen tullut hedelmöitetystä munasolusta
- olen täällä, koska vanhempani ovat harrastaneet seksiä
- elämän tarkoitus on se, että olen itse tyytyväinen elämääni
- en ole kuoleman jälkeen menossa minnekään, koska lakkaan olemasta - Anonyymi00028
Anonyymi00020 kirjoitti:
Psalmit:
Matteuksen evankeliumi:
21:16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"Vauvat eivät usko jumaliin, eli he OVAT ateisteja.
- Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Miten tuo diipadaapa vastaa kysymykseen siitä, mihin jumalaan vauva uskoo?
No hyvä ihme ! Etkö sitä tiedä ?
Luukkaan evankeliumi:
18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle".
Ellei tämä asia kirkastu sinulle, niin se ei johdu evankeliumista vaan siitä että elät ateistisissa pimeydessä.
Ateismi ankeuttaa ihmisen elämän.
😖😣😩😫😵😵💫 - Anonyymi00072
Anonyymi00029 kirjoitti:
No hyvä ihme ! Etkö sitä tiedä ?
Luukkaan evankeliumi:
18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle".
Ellei tämä asia kirkastu sinulle, niin se ei johdu evankeliumista vaan siitä että elät ateistisissa pimeydessä.
Ateismi ankeuttaa ihmisen elämän.
😖😣😩😫😵😵💫Tuossahan sanotaan vain, että lapselliset ja lapsenmieliset uskovat jumaliin...
- Anonyymi00016
Ateistina voin sanoa tästäkin aloituksesta että EVVK!
- Anonyymi00017
Ateistina voin niin helpoisti antaa teille typeryksille sen määritelmän:
En usko edelleenkään mielikuvitusolentoihin. Mistä muusta olette kiinnostuneita??- Anonyymi00018
en tiedä, pierujen äänittämisestä -ja Jumalan sanan siitä etsimisestä
Lisään avaukseeni ,että luin tästä uskovaisten tavasata, palstalla joskus
- Anonyymi00019
Hyvää Uutta Vuotta kaikille
2026
Kyllä se siitä se vituiksi menee
Joten rauhallista aikaa.
Humoreski asenne on best
Ei liian vakava
Pahuudet takana
Ole lähimmäksemme
Lakana - Anonyymi00022
Ateisti on henkilö, joka ei näe mitään syytä uskoa yliluonnollisiin entiteetteihin, koska niiden olemassaololle ei ole minkänlaisia perusteluja.
- Anonyymi00023
Ateisti on henkilö, joka pieraisee pyhälle hengelle, että haist ite.
- Anonyymi00030
Mutta pystyvätkö palstateistit määrittelemään jumalansa sortumatta valehteluun?
- Anonyymi00032
Kyllä.
Johanneksen evankeliumi:
14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
- Anonyymi00031
Miten itse määrittelit mielikuvitusolennon ?
- Anonyymi00033
Sanakikkailua. eihän totuus muutu, vaikka kuinka asiaa kääntelisi
- Anonyymi00034
Aiva oikein. Totuus on se että yhdestäkään jumlan olemassa olosta on nolla(0) todistetta. Joka muuta väittää on valehtelija. Ja niitähän tälläkin palstalla riittää.
- Anonyymi00035
Sana "jumala" on meemi kuten nuorten "six-seven".
Se ei tarkoita mitään mutta sitä hoetaan ja teeskennellään että "tietäjät tietää", mitä sanalla "jumala" tarkoitetaan, vaikka ei tiedetä. Jos tiedettäisiin, niin termi osattaissiin selittää. Nyt se menee joka kerta käsien heilutteluksi. - Anonyymi00036
Ateisti on ihminen, joka elää ateistisissa pieruissa ja huuruissa - ja voi pahoin.
- Anonyymi00038
Teisti on pölhö, joka kieriskelee selällään lattialla pönttö sekaisin - ja höpisee siansaksaa. Hyvinvoivako? HAH!
- Anonyymi00044
Miksi ateistin pitäisi voida pahoin?
- Anonyymi00037
Ateisti on tällainen:
Ateisti ajattelee:
Ateistia ei aluksi ollut.
Ateisti syntyy ja elää maan päällä noin 70.....90 vuotta.
Ateisti kuolee, ateistia ei enää ole.
Miksi tällainen noin 70 - 90 vuoden mittainen "keskeytys"? - Anonyymi00039
Helpoin tapa ratkaista ongelma on kieltää sen olemassaolo. (Isaac Asimov)
- Anonyymi00040
Ateisti on henkilö, jolle viimeistään kuoleman jälkeen totuus selviää.
- Anonyymi00041
Miksi ateismi tai ateisti pitäisi määritellä ilman sanaa jumala?
Ateismi on jumalien olemassaoloon uskomattomuutta. On siinä melkein pakko ottaa "jumalat" huomioon. - Anonyymi00042
Kukka ei tiedä olevansa kaunis,
siemen ei tiedä tulevasta keväästä,
ja silti ne toimivat täydellisessä ajassa.
Jos tämä on sattumaa,
se on ihmeellisen viisasta sattumaa.
Ja jos tämä on tarkoitusta,
se on hiljaista ja lempeää.
Luomakunta ei väittele –
se vain kukkii.
Mutta
vaikka ateisti tietää tämän kaiken
Ateisti uskoo ja tietää.
Tämä ei ole suunniteltua, vaan kaikki
tapahtuu spontaanisti. RANDOM.
Sattuma antoi ajan,
sattuma antoi lain,
jotta elämä pysyisi
tässä hetkessä ain.
Ja minä kuljen keskellä
tätä nimeämätöntä työtä,
kutsun sitä randomiksi,
kun ihme on liian syvä.- Anonyymi00052
Mikä vittu siinä
on?
Että tekstiä ei voi
jäsentää
järkevästi.
Vaan pitää
täälleen
kummasti
venyttää viestiä liäämällä rivejä aivan
tarpeettomasti.
Onko kysymys vammasta?
Vai jostain
muusta.
Umpityhmyys
selittää.
Paljon.
- Anonyymi00043
Väärä puuilo.
- Anonyymi00045
Ateisti on henkilö, joka ei usko korkeampaan voimaan eikä senkaltaisiin olentoihin.
Ateisti on henkilö, joka ei usko luojaan ja luomiseen. - Anonyymi00046
Ateisti on henkilö, joka uskoo että luonto, eläimet ja ihminen on evolutzioitunut sattumalta jonkun alkujytkyn💥
tuloksena.
Siinä muuten pitää olla tosi uskovainen ateisti.- Anonyymi00047
Evoluutiolla tai alkuräjähdyksellä ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Uskovaiset vain luulevat niin, koska (ns.) luomisella on tekemistä heidän uskontonsa kanssa.
Uskovaiset nähtävästi myös luulevat, että evoluutiolla on jotain tekemistä alkuräjähdyksen kanssa. - Anonyymi00050
Anonyymi00047 kirjoitti:
Evoluutiolla tai alkuräjähdyksellä ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Uskovaiset vain luulevat niin, koska (ns.) luomisella on tekemistä heidän uskontonsa kanssa.
Uskovaiset nähtävästi myös luulevat, että evoluutiolla on jotain tekemistä alkuräjähdyksen kanssa.Onkos sinulla mitään tekemistä evoluution kanssa.
Oletko kehittynyt jostain kalasta. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Onkos sinulla mitään tekemistä evoluution kanssa.
Oletko kehittynyt jostain kalasta.Tietenkin minulla on tekemistä evoluution kanssa, mutta tietenkään en ole kehittynyt SUORAAN kaloista tai sammakoista (kuten monet kreationistit tuntuvat kuvittelevan (eivätkä koiratkaan tietenkään synnytä kissoja!)).
Minä olen (kuten kaikki ihmiset) kehittynyt kädellisistä nisäkkäistä. - Anonyymi00055
Anonyymi00051 kirjoitti:
Tietenkin minulla on tekemistä evoluution kanssa, mutta tietenkään en ole kehittynyt SUORAAN kaloista tai sammakoista (kuten monet kreationistit tuntuvat kuvittelevan (eivätkä koiratkaan tietenkään synnytä kissoja!)).
Minä olen (kuten kaikki ihmiset) kehittynyt kädellisistä nisäkkäistä.Joku ateisti todisteli että ihminen on kehittynyt kalasta.
Ihmisellä on kalasta jäänteenä sormet, jotka ovat levitettyinä kiinni toisissaan kuin kalan evät.
Eikös se olis mukava jos sinäkin olisit kehittynyt kalasta niin että hapenottokyky vedestä olisi säilynyt.
Voisit hypätä järveen. - Anonyymi00058
Anonyymi00055 kirjoitti:
Joku ateisti todisteli että ihminen on kehittynyt kalasta.
Ihmisellä on kalasta jäänteenä sormet, jotka ovat levitettyinä kiinni toisissaan kuin kalan evät.
Eikös se olis mukava jos sinäkin olisit kehittynyt kalasta niin että hapenottokyky vedestä olisi säilynyt.
Voisit hypätä järveen.Niin, ihmiset ovat kehittyneet aikaisemmin eläneistä eliöistä. Mutta ihmiset eivät tietenkään ole kehittyneet SUORAAN kaloista (niin että kala olisi yhtäkkiä vain muuttunut ihmiseksi). Kalojen ja ihmisten välissä on vaikka kuinka paljon erilaisia eläimiä, esim. matelijoita. Miksi ja miten jotkin uskovaiset ja kreationistit voivat olla näin tietämättömiä, eivätkö edes uskalla tutustua evoluutioteoriaan?
Esittävätkö uskovaiset typerämpiä kuin oikeasti ovat vain uskontonsa takia? - Anonyymi00073
Jumala loi kreationistit aivopierullaan ja koska kreationistit ovat Jumalan kuvia jatkavat he aivopiereskelyä jumalansa nimissä.
- Anonyymi00048
Ateisti Aapinen
Peruslähtökohtana
SPEKSIT
》》
Elämä syntyi ilman Luojaa
》》
Elämä syntyy ilman Luojaa
》》
Elämän Merkitys:
Se luodaan itse elämän merkitys
Moraali:
SE rakentuu itsestään ihmisestä ja yhteisöstä
Kärsimys:
On biologinen ja sosiaalinen ilmiö
Tiede:
On ainoa ja ensisijainen tiedon lähde
Ihminen:
Luonnon osa, Itseohjautuva sattuma
Kuten kaikki muukin Luonto
Argh
Tieteellistä ja samalla ns. Uskovaa
Ei voi pitää tieteellisenä
Ateisti on sisällöntuottaja
Pääsääntöisesti
Uskonnoille ja uskoville - Anonyymi00049
Itseoppinut
Aapiskukko paras Kukko
Rakkaus on biologinen, psykologinen ja sosiaalinen prosessi, joka saa meidät toimimaan yhdessä ja tuntemaan syvää kiintymystä.
Kehittynyt evoluution aikana. Ansiosta.
Voidaan luoda myös laboratoriossa
Koska. Osia rakkaudesta voidaan jäljitellä: kemikaalit ja hormonit voivat lisätä kiintymyksen ja hyvänolon tunnetta.
Kokemus itse rakkaudesta on kuitenkin monimutkainen: siihen liittyy muistot, päätökset, arvot ja tietoisuus, joita ei voi täysin replikoida pelkällä laboratoriolla.
Mutta kysymys on pääosin ainoastaan kemiasta ja materiasta eli lihasta. - Anonyymi00053
Jumala on termi, jota yskikään uskovainen ei osaa selittää. Sanaa on käytetty niiin kauan (ja alkujaan ihan erilaisessa merkityksessä), että on helppo kuvitella, että "kaikkihan sen tietää", mitä sana "jumala" tarkoittaa. Mutta kun kukaan ei oikeasti tiedä.
Witgenstain totesi, että kaikki mikä on ajateltavissa on ajateltavissa selkeästi. Ja kaikki mikä on ajateltavissa selkeästi on ilmaistavissa selkeästi. Jumalaa ei voi eli Jumalaa ei ole edes käsitteenä varsinaisesti olemassa. Se on jonkinlainen pseudokästite, joka ei tarkoita mitään. - Anonyymi00056
Jumala on kaiken luoja, joka ei sitä ymmärrä on aasi!
- Anonyymi00057
Mitä tarkoittaa "luominen"? Mikä on sen metodi ja mitkä ovat sen raaka-aineet?
Ja mitä on se "kaikki" jota muka luotiin? Loiko neutronitähdet vai ovatko ne syntyneet supernovaräjähdyksissä, kuten näyttää edelleen syntyvän? Luotiinko kaikki lajit erikseen vai baramiinit? Loiko hän dinosaurukset ja myös sen komeetan, joka tappoi mm. dinosaurukset sukupuuttoon? Miksi?
- Anonyymi00059
Ateistin perusmietteitä !!
Piispainkokouksessa.
Meille on taas tänään vakuutettu, että koko biodiversiteetti.
Siis kaikki mitä näemme, hengitämme ja syömme. On syntynyt täysin sattumalta.
Eli metsät, sienet, pölyttäjät, silmät, aivot, rakkaus, kieli ja omat mielipiteemme tästä kokouksesta…hyvät ateistipiispat.
Kaikki on silkkaa kosmista vahinkoa.
Sattumien Sarjatulta. Mutta.
On pakko sanoa, että jos tämä on sattumaa, niin se on historian älykkäin sattuma.
Ja ehkä kaikkein kovin tieteellinen väite ja myös uskonnollisin väite, mitä tänään kuulemme.
Pitäkäämme kiinni sattumista.- Anonyymi00065
Mutta kun uskonto ei selitä asiaa yhtään enempää kuin tuo kuvitelma evoluution "sattumasta".
Jumala ei selitä asiaa yhtään. Jos sitä kysytään, vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" (eli ei selitystä). - Anonyymi00066
Mutta kun uskonto ei selitä asiaa yhtään enempää kuin tuo kuvitelma evoluution "sattumasta".
Jumala ei selitä asiaa yhtään. Jos sitä kysytään, vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" (eli ei selitystä). - Anonyymi00067
Jumala ei selitä asiaa yhtään. Jos sitä kysytään, vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" (eli ei selitystä). - Anonyymi00068
Jumala ei selitä asiaa yhtään. Jos sitä kysytään, vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" (eli ei selitystä). - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Jumala ei selitä asiaa yhtään. Jos sitä kysytään, vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" (eli ei selitystä).Ja miksi tämä systeemi ei toimi? Se sanoo, että viestisi ei mennyt läpi ja kuitenkin se on mennyt.
- Anonyymi00060
Ateisti on henkilö, joka ei tiedä missä mennään.
- Anonyymi00061
Se on teismin vastakohta.
Sanot ettei saa käyttää sanaa theos, mutta kyseinen sana on jo mukana ateisti sanassa. Teisti=theos. Joten kyseessä on epälooginen vaatimus. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti ei theos.- Anonyymi00064
Etkö ymmärrä sanan ateismi merkitystä?
- Anonyymi00070
Anonyymi00064 kirjoitti:
Etkö ymmärrä sanan ateismi merkitystä?
Höh, näyttihän tuo ymmärtäneen...
- Anonyymi00062
Bannia sain taas bannia
- Anonyymi00063
Se on taas rikki.
- Anonyymi00071
Anonyymi00063 kirjoitti:
Se on taas rikki.
Näköjään se taas vain näyttää siltä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens1283593EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2252568Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2142005Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta651862Ähtärin päättäjät
Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b531232Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?
Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva221055Tulen hulluksi hänestä
Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu671027- 109899
Koulussa puukotus
Tapuli kaupungissa, ollaanhan me maailman onnellisin kansa. Voi puhäjysäys.. millä mittarilla onnellisuus on mitattu,, p28835Ensimmäinen kuukausi palkatatta
Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty73808