Mitä eroa on vihityllä ja vihkimättömällä pastorilla? Ja miksi naisia ei voi vihkiä pastoreiksi?
Ja toinen. Onko Ellen Whiten tai adventismin opin mukaan Asasel esikuva saatanasta?
Ei varmaan vaikeita vastata!
Kaksi kysymystä?
3
128
Vastaukset
- Anonyymi00001
Liian vaikeaa vastata!
- Anonyymi00002
Oikeastaan vihityllä ja vihkimättömällä pastorilla ei ole eroa. Eihän UTssa ole yhtään tekstiä, jossa kehotettaisiin pastoreita vihkimään. Eihän sieltä löydy pastoreitakaan, on vain apostoleita, vanhimpia, evankeliskota, johtajia, opettajia jne. Pappisvihkimys on katolinen keksintö, kun haluttiin luoda järjestelmä, jossa pelastus voidaan löytää vain kirkon sisältä. Pelastuksen jakajina pystyivät toimimaan vain vihityt papit, jotka olivat saaneet vihkimyksensä aiemmin vihityiltä papeilta tai piispoilta, joiden linja voidaan viedä aina Jeesukseen asti.
Ei Uusi testamentti kuitenkaan tuollaista opeta. Siellä kyllä kerrottaan kätten päälle panemisesta, joka minun ymmärrykseni mukaan on tilanne, jossa henkilölle rukoillaan siunausta ja jossa hänet asetetaan johonkin seurakunnan valitsemaan tehtävään. Siunaustahan voi ja saa ja tulee pyytää yhtä lailla pastorille kuin vaikkapa seurakunnan rahastonhoitajalle siivoojalle.
Adventtikirkko on kuitenkin monen muun protestanttisen kirkon kanssa osin seurannut katolista pastorien vihkikäytäntöä. Näin on mahdollista, että jopa samassa tilaisuudessa yksi vihitään pastoriksi ja toiselle (joka on nainen) rukoillaan siunausta - ja molemmat tekevät samaa työtä samalla palkalla. Paitsi siltä osin, ettei kirkon sääntöjen mukaan naista ei voi valita kirkon johtajaksi. Itse en näe ongelmaa siinä, että nainen vihittäisiin pastoriksi, vaikka vielä parempi olisi, jos kumpaakaan ei vihittäisi, vaan molemmille pyydettäisiin siunausta, kun heidät tehtävään asetetaan. - Anonyymi00003
Whiten mukaan Asaselin kauris on vertauskuva saatanasta - yleinen käsitys 1800 -luvulla. Kirkolla ei asiasta mitään virallista kantaa ole, monet adventistit kuitenkin varmaan ajattelevat samoin. Tällaiset Asaselin tapaiset vertauskuvat ovat kyllä vuosien saatossa jääneet sivuraiteelle. Ehkä runsaat 50 vuotta sitten viimeksi kuulin aiheesta saarnan. Ohimeneviä mainintoja on toki kuulunut sen jälkeenkin - mutta hiipumaan päin tuntuu Asasel innostus menevän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986138KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495607Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522649Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521042056Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071768- 1241717
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191613Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1801267- 731187
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään33998