Hyvin harva enää muistaa että perinteisesti polttopuu on myyty pinokuutiohinnoittelulla. Heittokuutiohinnoittelulla ihmisille syntyy harhakuva että myytävä polttopuu olisi muka edullista.
Keskisessä Suomessa koivua myydään heittokuutiohinnoittelulla 70-100 €. Pinokuutiona, siis sillä oikealla laskentatavalla, hinta olisi alimmillaankin 112 € ja ylimmillään 170 €. Heittokuutiossa todelliseen hintaan vaikuttaa myös pilkkeen pituus. Mitä pitempi pilke sitä kalliinpi hinta pinokuutiona.
Polttopuun myynti heittokuutiohinnoilla on ostajan kusetusta
22
279
Vastaukset
- Anonyymi00001
Pinokuutiomyynnissähän hinnan pitäisi olla suhteessa kalliimpi, kai siitä pinoamisesta tarttee myyjän tai työntekijän palkka saada myös?
- Anonyymi00002
Keskimäärin 1 pinokuutio = 1,6 heittokuutiota. Jos myydään heittokuutiona 100 eurolla niin kun ostetut puut pinotaan muodostuu pinokuutiolle hinnaksi 160 euroa. Toki pilkkeen pituus vaikuttaa myös.
- Anonyymi00003
Polttopuun myynti heittokuutiohinnoittelulla pitäisi lailla kieltää. Vielä 1990-luvulla puun myyjät lähes kaikki hinnoittelivat puun pinokuutioilla. Tähän heittokuutiohinnpitteluun mentiin kun kaupunkilaisnilkit alkoivat ostaa pieniä nyssäköitä.
Pinokuutiona myytävät polttopuut pitäisi aina olla suhteessa edullisempia. Usein näin onkin sillä ei kukaan ole niin hullu että ostaisi pinokuutioilla hintaan 170 €.- Anonyymi00005
Olen ollut "pinoamassa" myytävää puuklapia peräkärryyn useamman kerran.
Kuka se palkan siitä ylimääräisestä työstä maksaa kun niitä pinotaan, siis jos sen pitäisi olla halvempaa kuin ilman pinoamista? Kyllä ne heittelemällä menee helpommin ja halvemmalla käryyn. Puun määrä tietenkin on siinä heittelyvaihtoehdossa paljon pienempi.
Mutta miksi sen puun pitäisi olla halvempaa kun se myydään pinottuna ja lisätyötä tehden? - Anonyymi00007
Ei harvaan heiteltyjen pussikuutioiden myyntiä lailla tarvitse kieltää. Riittää, että ostaja kieltäytyy ostamasta ilmaa puun hinnalla.
Me teemme yleensä omat polttopuumme, mutta joskus ostamme hiukan lisää. Laskemme edullisimman hinnan käyttäen tuota 1.6 kerrointa. Isoon säkkiin heittely on myyjälle kätevintä, ja ostajallekin nopeaa. Paras minulle oli kuitenkin tiiviisti 60 L verkkosäkkeihin pakatut sekapuut neljällä eurolla pussi. Ne pystyi nostamaan suoraan pinoon. Pinokuutiohinnaksi tuli 66,6 euroa.
- Anonyymi00004
Mitä jos tekisitti itse omat puunne. Metsät on täynnä ryteikköjä jotka pitäisi raivata.
- Anonyymi00012
Jos ei omista metsää nin ei niitä voi mennä itse tekemään, vaikka näkisi kuinka pahan näköisen tiheän ryteikön.
- Anonyymi00021
Anonyymi00012 kirjoitti:
Jos ei omista metsää nin ei niitä voi mennä itse tekemään, vaikka näkisi kuinka pahan näköisen tiheän ryteikön.
kovaa työtä kovaa työtä.,,, äkkiä kippee ....
- Anonyymi00006
Vai tarkoitetaanko tässä sitä, että ostaja itse tekee pinoamisen ostopaikassa?
- Anonyymi00008
Myyjä hinnoittelee ja ostaja harkitsee hintaa ja tarvettaan.
Ei tässä sen kummemmasta ole kyse.- Anonyymi00009
Kyllä. Paras vaihtoehto olisi pussiin pinottu kuutio, mutta se on myyjän kannalta hankalin. Jokainen osaa laskea pinokuutiohinnan käyttäen tuota 1,6 kerrointa, ja päättää itse, montako litraa ilmaa haluaa ostaa harvaan heiteltyjen klapien joukossa.
- Anonyymi00010
Onkohan kukaan teistä ollut tekemässä niitä halkoja koneella?
No, joka tapauksessa sen pinon tekeminen kestää monta kertaa kauemmin kuin säkin täyttäminen koneella.
Ja sitten on vielä se millä pino saadaan pysymään kuutiona. Sitten pinon kuljetus ja kuorman purku tuo ihan uusia toimenpitetä verrattuna heittokuutioon.
Kyllä se heittokuutio on kummallekin edullisempi. - Anonyymi00011
No, eihän se ole Litran päälle!
👀🤣🎄☃️ - Anonyymi00013
Ainoa oikea hinta olisi kilohinta, sama olisi roskapöntön tyhjennyksessä, mutta eihän se käy ei se käy.
- Anonyymi00016
Silloin kannattaa myydä tuoreena niin saa paremman hinnan. Asiakas kuivattakoon itse.
- Anonyymi00014
Osta halkoja niin mitataan pinokuutioina.
- Anonyymi00015
tääl myyvään ns. heittokuutiota , no on kylläkin n. 1 .5 kuutio säkki 130 eur, kuivattu,, mut iten en tarvii ,, on tuo oman metsän tuotanto ja itse tehtynä ,sanoisin erittäin halpaa, moottorisahan bensa ja ruisleipää, mut tilanteet erilaisia asian suhteen tietenkin jokaisella .
- Anonyymi00017
Ostakaa huoltoasemilta ja kaupoista sitten siitä litroittain myytäviä klapeja, jos heittokuutio on liian kallis. Voihan sitä ostaa myös oman metsän ja tehdä itse kuivia klapeja. Saisi halvalla pienellä vaivalla???
- Anonyymi00018
On ihan sama, myydäänkö pinoja vai heittoja kunhan asiakas itse tietää, mistä maksaa.
Huijaus, jos sellaista on, tapahtuu vain, jos tuote ei vastaa sitä, mitä on luvattu.
Heitto tai pino ovat selkeitä asioita. Paljon suurempi polttoarvon ero tulee kosteudessa ja säilytyksessä. Esimerkiksi pitkään seisonut koivu menettää ison osa polttoarvostaan, kun hemiselluloosa hajoaa ja märkä puu ei pala.- Anonyymi00019
Eikös se nyt mene niin, että jos heittokuution hinta on 100 euroa, samalla hinnalla pinokuutio olisi 160 euroa, eli 1,6 x heittokuution hinta? Sen kun muistaa, niin voi vertailla hintoja tasavertaisesti. Säkissä ostaminen on helpompaa molemmille osapuolille, kunhan myyjä muistaa hinnoitella rehellisesti ja ostaja muistaa tarkistaa, paljonko hinta olisi pinokuutioina.
Olisipa muuten hauskaa, jos metsänomistajat alkaisivat myydä tukkejaan kasakuutioina. - Anonyymi00020
Aivan, ja muutamassa sekunnissa löytyy taulukoita joista voi verrata eri mittayksiköitä toisiinsa.
Näyttää uusavuttomuus näkyvän jo halkokaupassakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291859Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571812Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3581600- 1501227
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2141188Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221138- 111044
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt51009- 2851005
- 82971