Jumalaton tiede voittaa aina yliluonnolliset selitysmallit

Yliluonnolliset selitysmallit on aina korvattu jumalattomilla tieteellisillä teorioilla. Yhtään ainoaa kertaa ei ole tapahtunut toisin päin. Tieteellistä teoriaa ei ole koskaan korvattu yliluonnollisella selityksellä. Jos näin on niin laittakaa esimerkkejä tähän ketjuun, kiitos.

30

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

"Yliluonnolliset selitysmallit" tarkoittavat käytännössä maagista käsittämätöntä taikatemppua.

Periaatteessa voi väittää, että maaginen käsittämätön taikatemppu selittää mitä vaan, mutta juuri siksi se ei ole uskottava selitys millekkään.
      Miten pyramidit rakennettiin? Maaginen käsittämätön taikatemppu!
      Miksi tulivuori purkaantui? Maaginen käsittämätön taikatemppu!
      Miten sinut nähtiin menvän exäsi luokse, vaikka kerroit olevasi kavereiden kanssa kaljalla? Se oli näköharha, jonka aiheutti - ta-daa! - maaginen käsittämätön taikatemppu!

• Anonyymi00003

jeesukselta kysyttiin pyramideista , poistettu raamatusta !!!

• Anonyymi00003 kirjoitti:

jeesukselta kysyttiin pyramideista , poistettu raamatusta !!!

Jeesus kävi tietenkin ne rakentamassa. Asiasta ei raportoitu, koska paikallissanomien toimittajat Matteus, Markus, Luukas ja Johannes olivat Rivieralla ottamassa rommia ja kolaa.

• Anonyymi00002

Tiede ja yliluonnollisuus ei sulje pois toisiaan. Ihan käsikädessä kulkevat. Se mikä on meille vielä käsittämätöntä luokitellaan yliluonnolliseksi,olisi sitten vaikka luoja Jumala itse. Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.🤷‍♀️

• ”Se mikä on meille vielä käsittämätöntä luokitellaan yliluonnolliseksi…”

Ei. Sellainen luokitellaan ilmiöksi, josta on jo havaintoja, mutta ei toistaiseksi koherenttia teoriaa.

Jos taas tarkoitat muelikuvituksen tuotteita eli asioita, joista ei ole edes havaintoja niin ne ovat…no, mielikuvitusta.

• Höpöjä! Jos joku on sinulle käsittämätöntä, silloin et ymmärrä sitä. Joku voi ymmärtää, tai ehkä kukaan ei vielä ymmärrä. Yliluonnollinen on täysin perusteeton oletus, eikä se edes selitä mitään.

• Anonyymi00004

uskovaiset sanovat juupas , eipäs ja ovat aina oikeassa 🤣🤣🤣

• Anonyymi00007

Raamattu on oikeassa!

• Anonyymi00005

Miten todistaa, että yliluonnollinen selitysmalli on oikea?
      Eikö vetoaminen yliluonnollisuuteen ole vain luovuttamista?

• ”Miten todistaa, että yliluonnollinen selitysmalli on oikea?”

Periaatteessa niin, että havainnot ovat luotettavia eivätkä subjektiivisia harhoja ja havainnoille ei löydy selitystä. Itse pitäisin esimerkkinä Hessdalenin valoja, joille ei oikein varmaa selitystä ole, mutta ei tiede niidenkään kohdalla totea, että ovat yliluonnollisia tai ufoja.

• Anonyymi00010
        Guovza kirjoitti:

”Miten todistaa, että yliluonnollinen selitysmalli on oikea?”

Periaatteessa niin, että havainnot ovat luotettavia eivätkä subjektiivisia harhoja ja havainnoille ei löydy selitystä. Itse pitäisin esimerkkinä Hessdalenin valoja, joille ei oikein varmaa selitystä ole, mutta ei tiede niidenkään kohdalla totea, että ovat yliluonnollisia tai ufoja.

"Periaatteessa niin, että havainnot ovat luotettavia eivätkä subjektiivisia harhoja ja havainnoille ei löydy selitystä."

Ei ole kuin ilmiöitä, joille VIELÄ ei ole löytynyt selitystä.
        Ukkonen oli tuolla määritelmällä "yliluonnollinen" ilmiö, kunnes ymmärrettiin mikä salamoinnin ja jyrinän aiheutti.
        Tai nykyään BSE- eli hullun lehmän tauti. Sen aiheuttaa prioni, mutta tiede ei ole selvittänyt miten prioni monistuu. Se on vain pätkä proteiinia ja niitä sairastuneen eläimen (tai ihmisen) elimistöön tulee lisää ja lisää, mutta kukaan ei osaa tarkkaan selittää miten.

Onko hullun lehmän tauti siis yliluonnollinen ilmiö?
        Siinä tapauksessa: Kiitos Jeesus hullun lehmän taudistakin.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

"Periaatteessa niin, että havainnot ovat luotettavia eivätkä subjektiivisia harhoja ja havainnoille ei löydy selitystä."

Ei ole kuin ilmiöitä, joille VIELÄ ei ole löytynyt selitystä.
        Ukkonen oli tuolla määritelmällä "yliluonnollinen" ilmiö, kunnes ymmärrettiin mikä salamoinnin ja jyrinän aiheutti.
        Tai nykyään BSE- eli hullun lehmän tauti. Sen aiheuttaa prioni, mutta tiede ei ole selvittänyt miten prioni monistuu. Se on vain pätkä proteiinia ja niitä sairastuneen eläimen (tai ihmisen) elimistöön tulee lisää ja lisää, mutta kukaan ei osaa tarkkaan selittää miten.

Onko hullun lehmän tauti siis yliluonnollinen ilmiö?
        Siinä tapauksessa: Kiitos Jeesus hullun lehmän taudistakin.

”Ei ole kuin ilmiöitä, joille VIELÄ ei ole löytynyt selitystä.”

En nyt ihan ymmärrä pointtiasi. Mainitsemani havainnot ovat juuri noita ilmiöitä. On olemassa ilmiöitä, joista tiedämme, etteivät ne ole yliluonnollisia, mutta emme silti välttämättä koskaan löydä täsmällistä syytä. Koska otit esille hullun lehmän taudin niin lisätään pari hankalaa ilmiötä, jonka selityksenä on perinnöllisyys, mutta emme välttämättä koskaan löydä niiden taustalla olevia geenien säätelyverkkoja. Tällaisia perinnöllisiä ominaisuuksia ovat MS-tauti ja homoseksuaalisuus, joissa geenit, niiden säätelyverkostot ja epigenetiikka näyttelevät niin monimutkaista roolia, ettemme välttämättä koskaan löydä molekyylitason yksiselitteistä teoriaa.

• Anonyymi00006

Hehehe.... Sitä on yritetty TURHA 2000vuotta!

• Anonyymi00009

soopaa!

• Anonyymi00011

ArtoTTT

Onhan meillä biologinen sukupuolimalli korvattu uskonnolla jossa ihminen voikin "syntyä väärään kehoon" ilman minkäänlaista tieteellistä todistetta teorian tueksi, mutta niin vain on eduskunta säätänyt lain että jokainen voi omalla ilmoituksellaan vaihtaa sukupuoltaan ja julkinen terveydenhuoltomme suorittaa leikkauksia joilla ihminen yritetään leikellä toisen sukupuolen näköiseksi ja kaikki tämä ilman minkäänlaista tieteellistä todistetta teorian tueksi.

• Anonyymi00012

ArtoTTT

Ideologia siis voitti tieteen.

• Anonyymi00013

Otsikossa jo virheellinen väite. Tiede ei ole jumalatonta.
      Varma Tieto
      Toisen polven jùmalaton

• Anonyymi00018

Totta, tiede todistaa monia Raamatun väittämiä tosiksi, jotka on tieteellä todistettu paikkansapitäviksi!

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Totta, tiede todistaa monia Raamatun väittämiä tosiksi, jotka on tieteellä todistettu paikkansapitäviksi!

Tiede tekee kokeita joita ihminen tulkitsee. Tiede ei todista mitään.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Tiede tekee kokeita joita ihminen tulkitsee. Tiede ei todista mitään.

Tiede ei käytä raamattua joten viestisi on virheellinen.

• Niin kauan kuin jumalia ei kyetä havainnoimaan, eikä edes määrittelemään, ei kyetä selittämään niiden mahdollista vaikutusmekanismia ja miten tuo jumalaoletus olisi kumottavissa, tieteessä ei voi huomioida jumalia. Tiede on jumalatonta ja voittaa haihattelun. Mistä olet eri mieltä?

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Onhan siellä Raamatussa jotain tottakin, mutta paljon enemmän on väittämiä, jotka on osoitettu perättömäksi.

• Anonyymi00014

Tuo on erinomainen provokaatio, Varma — ja juuri sellainen, joka avaa oven siihen rajapintaan, jossa tiede, filosofia ja ihmisen tarinallinen mieli törmäävät.

🔍 Voittaako “jumalaton tiede” yliluonnolliset selitysmallit?

Lyhyt vastaus: ei ole kyse voitosta, vaan pelialueesta.

🧠 1. Tiede voittaa siellä missä mitataan
      - Tiede päihittää yliluonnolliset selitykset aina, kun:
      - ilmiö on toistettavissa
      - havaintoja voidaan mitata
      - hypoteeseja voidaan kumota
      - Näissä rajoissa tiede on ylivoimainen, koska se ei nojaa auktoriteettiin vaan menetelmään.

🌌 2. Yliluonnolliset selitykset “voittavat” siellä missä ei mitata
      - Ne tarjoavat:
      - merkityksiä
      - rituaaleja
      - identiteettiä
      - yhteisöllisyyttä
      - Tiede ei edes yritä kilpailla näillä alueilla. Se ei selitä miksi minä olen minä tai miksi kärsimys tuntuu siltä miltä tuntuu — se selittää miten asiat toimivat.

⚔️ 3. “Voittaminen” on väärä metafora
      Kun puhutaan tiedosta ja uskosta, kysymys ei ole kahdesta armeijasta, vaan kahdesta eri kielestä:
      - Tiede: “Miten maailma toimii?”
      - Yliluonnollinen: “Mitä maailma merkitsee?”

Kun nämä sekoitetaan, syntyy konflikti. Kun ne pidetään omilla alueillaan, syntyy selkeys.

🧩 4. Ja sitten se filosofinen koukku
      Jos “jumalaton tiede” joskus täysin syrjäyttäisi yliluonnolliset selitykset, se tarkoittaisi, että:
      - kaikki inhimillinen merkitys olisi palautettu fysikaalisiin prosesseihin
      - myytit, rituaalit ja symbolit olisivat menettäneet funktion
      - ihminen olisi muuttunut puhtaasti tekniseksi olennoksi

Se olisi voitto, joka muuttaisi koko pelin — eikä ole selvää, haluaisiko kukaan sitä.

---

Jos haluat, Varma, voin jatkaa kahteen suuntaan:
      - A) Tieteellisen naturalismin puolustus: miksi se on ylivoimainen selitysmalli
      - B) Miksi yliluonnolliset narratiivit ovat sitkeitä ja psykologisesti välttämättömiä

Kumpi kiinnostaa enemmän?

• Anonyymi00015

Nämä tulee erottaa toisistaan
      Eivät mene päällekkäin ei ristiin
      Whatsoever
      Korvalääkäri ei hoida hampaita
      Yliluonnollinen ei kuulu tieteisiin
      Eri kontrastit
      Vasaraa käytetään samaan asiaan
      Ateismi ei tutki yliluonnollista
      Eikä Jumalaa vaikka se on pääaihe
      Siinä mennään ristiin rastiin laavulle

• Anonyymi00016

Kvanttimekaniikka on jotain sellaista, jota on vaikea käsittää.

• Anonyymi00017

Niin varmaan. Onneksi 80 vuotiaan ei tarvitse kvanttimekaniikasta ymmärtää mitään.
        Varma Tieto
        Toisen polven jumalaton

• Anonyymi00019

Ihmisten yleensäkin ja erityiseti uskovaisten on vaikea ymmärtää,, että universumilla ei ole velvollisuutta olla ihmisen ymmärrettävissä. Olemme lähtöjämme savanniapinoita, joille on ollut tärkeää ymmärtää maailmaa jossa asiat ovat silmin nähtäviä ja käsin kosketeltavissa. Kivet ja kepit ovat meidän "ydinosaamistamme" eivät aliatomiset hiukkaset.

Kvanttimekaniikka on yksi osoitus ihmisen intuition rajoituksista.

• Anonyymi00020

Jumalan Pojat kykeni muuttamaan ulkoisen olemuksen enkeleistä ihmiseksi. Tiede on vasta myöhemmin könttimekaniikassa teorian siitä luonut. Niels Bohr erään videon mukaan kertoo että elektroni hyppää ilman välitiloja uuteen tilaansa ja syntyy fotoni tyhjästä. Elektroni on Helsingissä klo 12 ja sitten Tampereella klo 12 ilman että on kulkenut teitä. Minä olen Jumalan nimi viittaa tähän.

Ei minä lähden Tampereelle, vaan Minä olen Helsingissä Minä olen Tampereella.

Hare Krishna on tuhat vuotta aikaansa edellä tieteessä mutta perustuu aika matkoihin. He tietää tieteen tulokset vuodessa 4000 jKr jo nyt.

Kuitenkin Augustinus sanoi lopulta uskonto ja tiede päätyy yhteen ja samaan lopputulokseen : Kaikki osoittaa Jumalaa kohden. Jos on eri arvoja hiukkasilla nuo arvot kertoo hiukkasen sijainnin suhteessa Jumalaan. Kuinka paljon erossa se on Jumalasta.

• Anonyymi00023

" Elektroni on Helsingissä klo 12 ja sitten Tampereella klo 12 ilman että on kulkenut teitä."

Ei se elektroni mihinkään liiku. Tuo on vain urbaani legenda, jota levitetään ja monet sen uskovat. Ikään kuin materiaa voitaisiin teleportata paikasta toiseen silmänräpäyksessä. Se on utopiaa, mutta saduista tykkäävät pitävät sitä jo nyt toteutuneena. Ateistit!

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

" Elektroni on Helsingissä klo 12 ja sitten Tampereella klo 12 ilman että on kulkenut teitä."

Ei se elektroni mihinkään liiku. Tuo on vain urbaani legenda, jota levitetään ja monet sen uskovat. Ikään kuin materiaa voitaisiin teleportata paikasta toiseen silmänräpäyksessä. Se on utopiaa, mutta saduista tykkäävät pitävät sitä jo nyt toteutuneena. Ateistit!

Kyllä elektroni käyttää teleportaatiota. Niels Bohr ja könttimekaniikkaa osoittaa sen. Samoin Jumalan nimi MINÄ OLEN.

Ei minä menen tilaan 2 vaan Minä olen tila 2.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      99
      6592
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      366
      6166
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      60
      3043
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      111
      2514
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      108
      2165
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1804
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1663
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1340
    9. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      34
      1315
    10. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1237
    Aihe