Millaiset häät on ateisteilla ?

UskovainenNainen

Lapseni vihittiin kristilliseen avioliittoon nyt viikonloppuna. Häät olivat todella ihanat. Minä äitinä olin tietenkin hyvin liikuttunut, mutta huomasin, että monien muidenkin silmäkulmasta valui liikutuksen kyyneleet sekä kirkossa että hääjuhlassa. Kaikki oli todella onnistunutta ja ihanaa. Kaikilla häävierailla oli kivaa myös hääpaikalla.

Kauniissa kirkossa pappi piti kauniin puheen ja sitten kysyi hääparilta, kummaltakin erikseen:
"Kaikkivaltiaan Jumalan ja näiden ihmisten edessä kysyn sinulta xx haluatko ottaa tämän yy:n aviopuolisoksesi ja rakastaa häntä myötä- ja vastoinkäymisissä, kunnes kuolema teidät erottaa."
Sen jälkeen pappi siunasi hääparin avioliittoon.
Lopuksi pappi siunasi koko hääväen ja lähdimme toiseen paikkaan syömään ja kahville. Kirkkohäät olivat todella kaunis ja juhlallinen tilaisuus.

Minulle tuli mieleen, että miten ateistit vihitään. Käyttekö kaikki vain tuomarin edessä ilman juhlallisia ja kauniita kirkkohäitä?

Millaiset ovat ateistien häät ?
Kyselee onnellinen äiti ja anoppi.

95

9136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskomaton

Kai jokainen voi tehdä hääjuhlastaan tasan niin juhlallisen kuin tykkää. Jos uskot, että papin jorinat ja jumalan siunaus tuo jotain lisäarvoa juhlaasi ja avioliittoosi, niin mitä siihen on sanomista. Se kirkkohäiden tuoma "juhlallisuus" on vain sinun omassa mielessäsi tuotettu illuusio. Ateistit voivat järjestää vaikka kuinka kauniin ja juhlavan tilaisuuden, se on vain itsestä kiinni.

• nainen24

"Käyttekö kaikki vain tuomarin edessä ilman juhlallisia ja kauniita kirkkohäitä?"

Niin "vain"? Tuli tästä sellainen kuva, että on "huonompaa" viettää ei-kristittyjä häitä. Toivottavasti tulkitsin väärin....

Itse menin kolme vuotta sitten naimisiin maistraatissa, vihkijä ei muuten ole tuomari. Läsnä oli minun ja mieheni lisäksi poikamme, miehen sisko lapsineen (samalla kaasoni) ja mieheni kaksi parasta kaveria. Muille emme edes etukäteen kertoneet varsinaisesta vihkitilaisuudesta. Tuohon aikaan täälläpäin ei ollut muuta mahdollisuutta ei-kirkolliseen vihkimiseen kuin virka-aikana maistraatissa, tilanne lienee nykyään parempi ja vaihtelee paikkakunnittain.

Seuraavana päivänä viettettiin suvun ja ystävien kanssa juhlaa. Alussa mieheni kanssa lausuimme toisillemme itse kirjoittamamme valat. Päätellen kyynelehtivistä sukulaisnaisista ilmeisesti myös varsin liikuttavat;)Oli kyllä itselläkin pala kurkussa, vaikka etukäteen olin varma etten itke. Sitten jatkettiin perinteisemmin syömällä ja kakkukahveilla, häävalssilla ja kaason keksimällä ohjelmalla. Päivä oli kokonaisuudessaan ikimuistoinen ja hyvin onnistunut.

Muutama sukulaisemme on uskovia kristittyjä, mutta heiltäkään ei tullut mitään negatiivista palautetta. Sen sijaan moni kiitteli mukavasta tunnelmasta ja persoonallisuudesta ohjelmaa ja pukuja myöten.

Me emme koskaan edes harkinneet luterilaisia kirkkohäitä. Kumpikaan meistä ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. En halua vannoa ikuista rakkautta sellaisen edessä (jumala, kirkko) johon en usko. Varmaankaan kristitty ei myöskään haluaisi vaikkapa hinduhäitä;)

• UskovainenNainen

Onnea avioliittoosi !
        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään kirjoituksellani.

Lapseni häät vain olivat niin ihanat ja kauniit ja tunnelma hääpaikallakin oli todella ihana. Halusin vain kysyä millaiset häät on ateisteilla, kun en ole koskaan ollut kuin kirkkohäissä.

Toivotan todella sydämestäni onnea avioliittoonne
        ja ihanaa kun teillä oli ihanat häät.

Terveisin onnellinen äiti / anoppi.

• nainen24
        UskovainenNainen kirjoitti:

Onnea avioliittoosi !
        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään kirjoituksellani.

Lapseni häät vain olivat niin ihanat ja kauniit ja tunnelma hääpaikallakin oli todella ihana. Halusin vain kysyä millaiset häät on ateisteilla, kun en ole koskaan ollut kuin kirkkohäissä.

Toivotan todella sydämestäni onnea avioliittoonne
        ja ihanaa kun teillä oli ihanat häät.

Terveisin onnellinen äiti / anoppi.

Kiitokset:)

• R.T

En nyt halua vetää lokaan kirkkohäiden kenties suurta tunnelmaa ja juhlallisuutta,mutta....

Kun katselee suomalaisia häitä(itsekin ollut sivustakatsojana useahkossa)niin kyllähän tuo juhlallisuus on sitä keskivertotallaajan(luterilaisen tapauskovaisen) herkistymistä sellaisena "tiettynä"päivänä.En teidän porukoista tiedä,mutta häissä joissa minä olen ollut,ei 75% porukasta ole minkäänlaista suhdetta uskoon,ja häät pidetään siellä koska "niin kuuluu" ja "sehän on niin hienoo...".Tietyllälailla tapaa voi kutsua jopa ällöttäväksi.Tosin se lienee luterilaisuuden koko kuva.

• R.T

Huomasinkin vasta nyt nimimerkistäsi,että ainakin sinä olet uskovainen nainen.Tosin sehän ei vielä kerro hääparista mitään.
      Josta saadaankin aasin silta siihen,että nykyään kuulee turhan usein kirkkohäitä pidettävän miellyttääkseen sukua.Mielestäni siinä usko on ikäänkuin "keppihevosena",ja etenkin oikeasti uskovien sukulaisten tämä epäsuhta tulisi huomata.

• nyt ei

järjestetä anoppeja varten.

• Gonzales

mutta olipa kertakaikkisen omahyväiseltä kuulostava avausviesti sinulta.

• UskovainenNainen

En tarkoittanut loukata ketään, enkä ole omahyväinen. Halusin vain tietää millaiset häät on
        ateisteilla. Häät olivat nuoria itseään varten
        ja he itse halusivat kauniit kirkkohäät.

Olin vain niin onnellinen rakastuneesta hääparista ja kaikista häävieraista, ihanasta
        papista ja kivoista häistä. Morsiuspari on kaunis ja he olivat niin onnellisia omissa häissään.

• Markus

En tarkoittanut loukata ketään, enkä ole omahyväinen. Halusin vain tietää millaiset häät on
        ateisteilla. Häät olivat nuoria itseään varten
        ja he itse halusivat kauniit kirkkohäät.

Olin vain niin onnellinen rakastuneesta hääparista ja kaikista häävieraista, ihanasta
        papista ja kivoista häistä. Morsiuspari on kaunis ja he olivat niin onnellisia omissa häissään.

että kirkkohäitä viettävät vain uskikset. Moni pappi on jo tottunut vähentämään jeesushöpötystä seremonioissaan, kun tulevat avioparit ovat sitä erikseen pyytäneet.

• UskovainenNainen
        Markus kirjoitti:

että kirkkohäitä viettävät vain uskikset. Moni pappi on jo tottunut vähentämään jeesushöpötystä seremonioissaan, kun tulevat avioparit ovat sitä erikseen pyytäneet.

Vai ovat papit vähentäneet "jeesushöpinöitä",
        kun vihkivät ateisteja. Ovatko papitkin mahdollisesti leipäpappeja ?

• Tiehöylä

Vai ovat papit vähentäneet "jeesushöpinöitä",
        kun vihkivät ateisteja. Ovatko papitkin mahdollisesti leipäpappeja ?

uskovaisia huomattavasti siveämpiä eivätkä hyväksy kirkkouskovaisien tapoja esiaviollisiin suhteisiin nähden.

Yleisesti kaikissa häissä saa pitää kuinka kauniita puheita tahansa. Asia riippuu paljolti puhujan puhekyvyistä.

Äärimmäisen harvinaista on, että varsinaisessa häätilaisuudessa julistetaan julkisesti kirouksia. Vähemmän julkisesti manauksia kyllä tehdään, kuka mustasukkisuudeta, kuka mistä tahansa muusta hyväksi katsomastaan syystä.

Sinua ja hääparia onnittelen kaikesta sydämmestäni ja tovotan teille kaikille, kaikkea mahdollista hyvää koko loppuelämällenne.

• UskovainenNainen
        Tiehöylä kirjoitti:

uskovaisia huomattavasti siveämpiä eivätkä hyväksy kirkkouskovaisien tapoja esiaviollisiin suhteisiin nähden.

Yleisesti kaikissa häissä saa pitää kuinka kauniita puheita tahansa. Asia riippuu paljolti puhujan puhekyvyistä.

Äärimmäisen harvinaista on, että varsinaisessa häätilaisuudessa julistetaan julkisesti kirouksia. Vähemmän julkisesti manauksia kyllä tehdään, kuka mustasukkisuudeta, kuka mistä tahansa muusta hyväksi katsomastaan syystä.

Sinua ja hääparia onnittelen kaikesta sydämmestäni ja tovotan teille kaikille, kaikkea mahdollista hyvää koko loppuelämällenne.

Kiitos onnentoivotuksista. Onnea ja Jumalan siunausta aina tarvitaan.

Onnea ja Jumalan siunausta sinullekin :D
        Onnea valitsemallesi tielle !

• Mirjami Saimas

Itse olen ollut ateistien häissä nelisen kertaa. Kaava on vapaa, eli vaihtelee, mutta yleensä homma menee niin, että ensin vihittävä pari kutsutaan vieraitten eteen. Sen jälkeen ateistiksi kääntynyt pappi, tuomari, vapaamuurari, prostituoitu tms. valelee itsensä ja hääparin vuohen verellä, jonka jälkeen kaikki vaimon naispuoliset sukulaiset harrastavat sukupuoliyhteyttä sulhasen kanssa ja kaikki miehen miespuoliset sukulaiset yhtyvät tulevaan vaimoon.

Tämän jälkeen vihkipari yhtyy keskenään jonka aikana seurakunta solvaa Pyhää Raamattua ja rituaalinomaisesti oksentaa sekä ulostaa Raamatun päälle.

En tiedä, onko se pakollista, mutta kaikissa ateistihäissä joissa olen ollut, on lopuksi uhrattu jokin eläin, jonka veri annetaan sitten hääparille lahjaksi onnea tuottamaan.

Olen aina tuntenut oloni ylentyneeksi ja Onnelliseksi häitten jälkeen. Mielestäni rituaali on Kaunis ja Ihana ja sukujen kohtaaminen saa silmäni aina Ilon ja Onnen kyyneliin!

• Just Ni

Nyt kyllä tipuin penkiltä ja meinasin tikahtua:D

Pitää tästä alkaa häitä järkkäämään:D

• Diagoras

Tuollaisiahan ne ovat normaalisti olleet.

:D

• UskovainenNainen :D
        Diagoras kirjoitti:

Tuollaisiahan ne ovat normaalisti olleet.

:D

Oliko todella kivaa ??

Olet vielä nuori, mutta millaiset häät haluaisit itsellesi Diagoras ?

Meillä häissä oli ateisteja ja uskovaisia ja kaikilla oli hauskaa. Myös hääpari viihtyi omissa häissään ja toivonkin, että heillä olisi onnellinen avioliitto edessään.

• Diagoras
        UskovainenNainen :D kirjoitti:

Oliko todella kivaa ??

Olet vielä nuori, mutta millaiset häät haluaisit itsellesi Diagoras ?

Meillä häissä oli ateisteja ja uskovaisia ja kaikilla oli hauskaa. Myös hääpari viihtyi omissa häissään ja toivonkin, että heillä olisi onnellinen avioliitto edessään.

riittävät ainakin minulle, uskon.

• UskovainenNainen
        Diagoras kirjoitti:

riittävät ainakin minulle, uskon.

Ei sinulla ole mitään kiirettä. Käyhän koulusi loppuun ja toivottavasti löydät joskus aikoinaan ihanan ja kiltin miehen, joka sopii juuri sinulle.

Terveisin uskovainen täti, onnellinen äiti ja tyytyväinen anoppi :D

• Diagoras

Ei sinulla ole mitään kiirettä. Käyhän koulusi loppuun ja toivottavasti löydät joskus aikoinaan ihanan ja kiltin miehen, joka sopii juuri sinulle.

Terveisin uskovainen täti, onnellinen äiti ja tyytyväinen anoppi :D

Olen kyllä ihan miespuolinen ja hetero..

• UskovainenNainen
        Diagoras kirjoitti:

Olen kyllä ihan miespuolinen ja hetero..

Kävin kerran katsomassa profiilisi ja luin vain nopeasti ikäsi (16v) ja selasin niitä muita juttujasi.

Toivottavasti löydät joskus ihanan vaimon itsellesi !

Anteeksi että luulin sinua tytöksi !
        Nuorimieshän sinä oletkin.

Terveisin uskovainen täti :D

• Diagoras

Kävin kerran katsomassa profiilisi ja luin vain nopeasti ikäsi (16v) ja selasin niitä muita juttujasi.

Toivottavasti löydät joskus ihanan vaimon itsellesi !

Anteeksi että luulin sinua tytöksi !
        Nuorimieshän sinä oletkin.

Ei se mitään.

• Naurattaa :) !!!

KErrankin oli semmonen viesti et sai nauraa maha kippurassa !! ;) . HYvä veto takas !! :) Kiitti nauruista Mirjami !:)

• Maukka

olin viime kesänä tuttava pariskunnan häissä (molemmat ateisteja)... he menivät naimisiin kirkossa, mies oli vielä silloin kirkon jäsen...

pappi jorisi lyhyen kaavan, erittäin moni itki onnesta (sekä kirkossa että juhlissa) ja kaikilla näytti olevan todella hauskaa koko häiden ajan...

Kirkkohäät olivat todella kaunis ja juhlallinen tilaisuus. :)

kyllä, ateistit voivat ja useimmiten viettävätkin kauniita häitä, kirkossa ja yksityissä tilassa...

tämä ei ole uskovaisten etuoikeus vaikka jotkut niin luulevatkin.

• UskovainenNainen

Kiva Maukka kun kirjoitit asiallisen kirjoituksen.
        Onnea hääparille ja hyvää ja onnellista elämää sinulle.

Terveisin Uskovainen äiti / anoppi

• Eikö häiden pitäisi kuvata jollain tavalla ihmisiä, jotka menevät naimisiin? Mielestäni.

Meillä ateisteilla ei ole mitään pakkoa. Voi olla perinteiset kirkkohäät. Voi olla maistraatissa suoritettava nopea vihkiminen. Ja mitä tahansa muuta. Rajana on mielikuvitus.

• Apostoli34

Kuten tuolta alempaa voit lukea...:) Samat vaihtoehdot meilläkin ovat olemassa.

• Apostoli34 kirjoitti:

Kuten tuolta alempaa voit lukea...:) Samat vaihtoehdot meilläkin ovat olemassa.

Muttta jumala ei tykkää. Eikä ole kristitty, tai ei ainakaan kunnollinen. Näin siis vain monet sanovat

• Apostoli34
        oggi kirjoitti:

Muttta jumala ei tykkää. Eikä ole kristitty, tai ei ainakaan kunnollinen. Näin siis vain monet sanovat

Mutta silloin on kyse "uskonnollisuudesta". Kyllähän mekin halutaan saada siunaus ehkä jopa papilta, mutt a se, että avioliitton on lainvoimainen, julkinen ja yleisesti hyväksytty riittää. Jos on uskossa, muttei kuulu mihinkään seurakuntaan, vaihtoehdot ovat aika vähissä. Ei Raamatussa sanota kenellä on oikeus vihkiä ihminen avioliittoon. Pääasia on että ihmiset menevät avioliittoon vaikka sitten maistraatissa...
        Mutta joo, ihmiset puhuu, uskovatkin. Emme välitä siitä. Avioliitto on avioliitto. Piste. Ja meillä on suhteet Jumalaan kyllä kunnossa...;)

Ja kuka määrittelee "Kunnon kristityn"? Onko jokainen kirkossa naimisiin mennyt automaattisesti "kunnon kristitty"?

• ateistiN

Voi huokaus ja kuolema. Olipa taas tilaisuus yrittää potkaista kauniiden ja "liikuttavien" sanojen lomasta... Miksi ihmeessä kukaan ateisti olisi sen huonompi kuin uskovat. Miksi kukaan uskova olisi uskontonsa tähden huonompi kuin ateisti? Miksi vain uskovat voisivat näkeä ja kokea kauneuden? Ateistitko eivät?

Mieheni olisi halunnut meille kirkkohäät. Pelkästään perinteen takia, häntä ei loppujen lopuksi voi edes tapakristityksi kutsua vaikka kirkkoon kuuluukin. Itse en kuulu kirkkoon.. Minä vastustin. Miksikö? En halunnut kirkkohäitä (tiedämme siitä siunausmahdollisuudesta, mutta sitä ei halua kumpikaan), koska silloin minun olisi pitänyt liittyä kirkkoon. Mielestäni se olisi ollut väärä syy liittyä. Pelkästään kirkkohäiden takia en kirkkoon liity, koska tuntisin tekeväni syvästi vääryttä kaikkia uskovia kohtaan.

Nykyään on mahdollisuus saada tuomari vihkipaikalle, ei tarvitse vain maistraatin tiloissa mennä naimisiin (käytäntö vaihtelee paikkakunnittain). Ystävättärelläni oli aivan ihanat häät. Tuomari saapui juhlapaikalle, valat vannottiin, äidit itkivät ja morsian sekä sulhanen loistivat. Häät olivat todella hyvin totetutetut, ruoka ihan mainiota ja kaikilla hauskaa. Jatkuivat pitkälle yöhön. He eivät tarvinneet kirkkoa tai pappia tehdäkseen häistään kauniit ja onnistuneet.

• Agnes

Olen käynyt yksissä naisparin "häissä", ja sormustenvaihtojuhlat olivat kauniit ja komeat. Kumpikin on tietääkseni kirkon jäsen, mutta samansukupuolisten vihkimistähän ei kirkkolaissa sallita, vaikka pappi suostuisi sen henkilökohtaisesti tekemäänkin. Tässäkin maassa on monta paikkaa, jossa voi järjestää hyvinkin hienot ja perinteiset hääjuhlat ilman papinaamenta. Sellaiset kuvittelisin olevan ateistinkin häät, vaikka moni ei ehkä prameita puitteita kaipaakaan.

Itse olen agnostinen teisti (eli uskon jonkinlaisen jumalan olemassaolon mahdollisuuteen) ja minä ainakin haluaisin yhtä hienot häät kuin tällä naisparilla oli. Pappia en sinne soheltamaan kaipaa, eiköhän se mahdollisesti asioita tarkkaileva jumalakin osaa siunauksensa antaa ilman ulkopuolisten rukoiluja, jos on antaakseen. Joku asiallinen maanläheinen puhuja olisi kyllä kiva saada paikalle seremonian kohokohtaa varten, mutta tietääkseni sellainen järjestyy kyllä.

• UskovainenNainen

Maanläheinen puhujahan voisi olla vaikka morsiamen tai sulhasen ystävä tai jompikumpi vanhemmista. Meillä maanläheinen pappi puhui todella kauniisti avioliitosta ja myös avioliiton arjesta.

Ateistien häissähän voi todella olla yhtä kaunista, en minä sitä epäile.

Olihan tuossa muutamia hyvin epäasiallisiakin kirjoituksia tai ehkä joissakin häissä todella vietetään tuollaista elämää :D.

• Agnes

Maanläheinen puhujahan voisi olla vaikka morsiamen tai sulhasen ystävä tai jompikumpi vanhemmista. Meillä maanläheinen pappi puhui todella kauniisti avioliitosta ja myös avioliiton arjesta.

Ateistien häissähän voi todella olla yhtä kaunista, en minä sitä epäile.

Olihan tuossa muutamia hyvin epäasiallisiakin kirjoituksia tai ehkä joissakin häissä todella vietetään tuollaista elämää :D.

...oli muuten puhumassa pappi, ja fiksu pappi olikin. Koska hän ei voinut suorittaa vihkimistä, hän piti vain puheen rakkaudesta. Minusta se oli oikein onnistunut ratkaisu, ottaen huomioon molempien morsianten kristillisyyden. Hääparin vanhempien puheista minulla taas on vähän vaihtelevia kokemuksia, joten ainakin omat vanhemmat tuntien joku ammattilaispuhuja olisi minusta varmempi vaihtoehto.

• Pakana

>> Käyttekö kaikki vain tuomarin edessä ilman juhlallisia ja kauniita kirkkohäitä?

• UskovainenNainen

Vai että kumisaappaat jalassa joku tuli häihin ??
        Satoiko edes ? Ei se ole hääparin vika jos joku tulee epäasiallisesti pukeutuneena häihin. On kohteliasta ja korrektia pukeutua juhlavaatteisiin

Tuolla meidän haissä kaikilla oli asiallisen kauniit vaatteet - ei kumisaappaita kenelläkään.
        Ei kyllä satanutkaan.

Hääpari itsekin viihtyi häissään ja morsiamella oli pitkä kaunis puku ja sulhasella musta komea puku. Minullakin oli iso kaunis hattu päässä. Morsiamen ja sulhasen äideillä saa olla hattu päässään.

Kyllä he halusivat kirkkohäät ihan itse. Häissä oli ateisteja ja uskovaisia ja meillä kaikilla oli hauskaa. Kiersin kaikkien häävieraiden parissa juttelemassa ja tutustuin hääparin ystäviin ja sukulaisiin. Kivoja ihmisiä.

• Elli

Vai että kumisaappaat jalassa joku tuli häihin ??
        Satoiko edes ? Ei se ole hääparin vika jos joku tulee epäasiallisesti pukeutuneena häihin. On kohteliasta ja korrektia pukeutua juhlavaatteisiin

Tuolla meidän haissä kaikilla oli asiallisen kauniit vaatteet - ei kumisaappaita kenelläkään.
        Ei kyllä satanutkaan.

Hääpari itsekin viihtyi häissään ja morsiamella oli pitkä kaunis puku ja sulhasella musta komea puku. Minullakin oli iso kaunis hattu päässä. Morsiamen ja sulhasen äideillä saa olla hattu päässään.

Kyllä he halusivat kirkkohäät ihan itse. Häissä oli ateisteja ja uskovaisia ja meillä kaikilla oli hauskaa. Kiersin kaikkien häävieraiden parissa juttelemassa ja tutustuin hääparin ystäviin ja sukulaisiin. Kivoja ihmisiä.

tuppaa olemaan niitä ristiinnaulitun kuvia, niin on käynyt mielessä, että Jeesukselle olisi saanut laittaa siistimmän asun päälle. Kirkossahan vietetään arvokkaitakin juhlia.

• ateisti

en ainakaan ole edes menossa naimisiin. itsensä voi lutava toiselle ilman mitään hillittömiä menojakin..

• PekkaPakana

Näillä näkymin kirkossa. Papiksi on lupautunut wanha kaveri.

• Omat hääni ovat vasta suunnittelu-asteella.
      Alusta alkaen oli melkoisen selvää, että niitä ei tulla pitämään kirkossa, ja papin aamenta ei kuulla. Joskin hetken aikaa tätäkin mietimme, ihan vaan koska "niinhän se kuuluisi tehdä".
      Minuakin aluksi mietitytti, että tuleeko juhlistamme tylsä harmaa pikainen toimitus.
      Netistä etsittiin tietoa ja ideoita, ja pohdittiin päämme puhki. Nyt alkaa tuollaiset perusasiat olemaan selvillä, häistä tulee sellaiset kuin me haluamme, meidän näköisemme.
      Haluamme paikalle puhujan, joka pitää kauniin puheen rakkaudesta ja avioliitosta. Vannomme valat. Ja kaikki tapahtuu juhlapaikalla koko vieraskatraan edessä.
      Häistämme tulee melkoisen perinteiset, ainoastaan kirkko ja uskonnolliset teemat puheissa/musiikissa puuttuu.
      Vielä on paljon mietittävää, mutta uskoisin että saamme aikaan kauniit satuhäät, joista kovinkin vieras, saa kyyneleet silmiinsä :)

kesää 2007 odotellessa:)

• UskovainenNainen

Lapseni oli useita vuosia kihloissa ja jo viime syksynä he päättivät pitää kirkkohäät. Kaikki oli suunniteltu pitkällä tähtäimellä. Kirkko piti varata jo marraskuussa ja pappi (ystävämme) varattiin jo tammikuussa.Valmisteluissakin ja suunnittelussa on oma viehätyksensä.

Onnea teille jo etukäteen ja rakkautta teille avioliittoonne ! Toivottaa uskovainen täti :D

• Nassen

Lapseni oli useita vuosia kihloissa ja jo viime syksynä he päättivät pitää kirkkohäät. Kaikki oli suunniteltu pitkällä tähtäimellä. Kirkko piti varata jo marraskuussa ja pappi (ystävämme) varattiin jo tammikuussa.Valmisteluissakin ja suunnittelussa on oma viehätyksensä.

Onnea teille jo etukäteen ja rakkautta teille avioliittoonne ! Toivottaa uskovainen täti :D

oletko miten jo etukäteen valmistautunut vastaanottamaan lapsesi ilmoitusta heidän erostaan, kyselee ateisti-setä, toivotellen pikaista paranemista uskistumisestasi :D

• Apostoli34
        Nassen kirjoitti:

oletko miten jo etukäteen valmistautunut vastaanottamaan lapsesi ilmoitusta heidän erostaan, kyselee ateisti-setä, toivotellen pikaista paranemista uskistumisestasi :D

Ja oikeasti 35v? Anna toisen iloita onnestaan! Mitä sinulla on sitä vastaan? Oletko kokenut kuprun rakkaudessa, vai miksi olet kyyninen?

• Nassen
        Apostoli34 kirjoitti:

Ja oikeasti 35v? Anna toisen iloita onnestaan! Mitä sinulla on sitä vastaan? Oletko kokenut kuprun rakkaudessa, vai miksi olet kyyninen?

Minusta tädin hölmöys ei ole vilpitöntä hölmöyttä vaan uskishihhulin pyrkimys osoittaa muille olevansa heitä parempi. Siksi v*ttuilen tädille.

Toisaalta, yli puolet avioliitoista päättyy eroon, joten todennäköisesti varoitukseni on paikallaan.

Me ateistit ja pakanat, mehän elämme susipareina, vai kuinka...

• UskovainenNainen
        Nassen kirjoitti:

He ovat jo vuosia olleet kihloissa ja asuneetkin yhdessä. Toivon vain sydämestäni, että heidän rakkautensa kestää. En ole nähnyt koskaan rakastuneenpaa paria, kuin mitä näin nämä nuoret omissa häissään.

He kumpikin rakastavat toisiaan valtavasti ja osaavat myös tapella taitavasti, joten en usko heidän ihan helposti eroavan. En todellakaan haluaisi nähdä sitä päivää, että he eroaisivat. Kumpikin sanoi menevänsä vain "kerran elämässään avioliittoon".

Kumpikin ovat varmoja avioliittonsa kestävyydestä. Kummallakin on paljon ystäviä ja he ovat säilyttäneet myös "oman elämänsä", jolloin aviomies käy kavereiden kanssa ja tuore aviovaimo ystävättäriensä kanssa ulkona. He ovat mielestäni erittäin viisaita suhteensa / avioliittonsa hoidossa.

Onko sinulle itsellesi tullut avioero Nassen ?

Tämä minun "uskistumiseni" on kestänyt jo niin kauan, etten varmaan "parane" siitä niinkuin ehkä sinä ajattelet. Toivotan sinulle päinvastoin pikaista uskistumista nasse-setä !

Terveisin uskovainen täti, onnellinen äiti ja onnellinen anoppi :D

• UskovainenNainen
        Nassen kirjoitti:

Minusta tädin hölmöys ei ole vilpitöntä hölmöyttä vaan uskishihhulin pyrkimys osoittaa muille olevansa heitä parempi. Siksi v*ttuilen tädille.

Toisaalta, yli puolet avioliitoista päättyy eroon, joten todennäköisesti varoitukseni on paikallaan.

Miksi sinä todellakin olet niin kyyninen ?

Häissä oli paljon ateistejakin ja kaikilla oli hauskaa. Olen tänään saanut puhelinsoittoja ja sähköpostia, jossa (ateisti)sukulaiset kiittivät ihanista häistä.

Onko sinusta hölmöä olla uskossa vai olenko mielestäsi hölmö, kun olen onnellinen ihanista häistä ? En todellakaan yritä todistella mitään, että olisin "parempi" "heitä muita".

Siis oletko itse eronnut ?

• Nassen

Miksi sinä todellakin olet niin kyyninen ?

Häissä oli paljon ateistejakin ja kaikilla oli hauskaa. Olen tänään saanut puhelinsoittoja ja sähköpostia, jossa (ateisti)sukulaiset kiittivät ihanista häistä.

Onko sinusta hölmöä olla uskossa vai olenko mielestäsi hölmö, kun olen onnellinen ihanista häistä ? En todellakaan yritä todistella mitään, että olisin "parempi" "heitä muita".

Siis oletko itse eronnut ?

häät oli ja meni ja kaikilla oli hauskaa.

Otinkin askeleen eteenpäin.

Ja mitä tulee sinun henkisyyteesi, se on selvä ja (?)ihana asia.

• Nassen

He ovat jo vuosia olleet kihloissa ja asuneetkin yhdessä. Toivon vain sydämestäni, että heidän rakkautensa kestää. En ole nähnyt koskaan rakastuneenpaa paria, kuin mitä näin nämä nuoret omissa häissään.

He kumpikin rakastavat toisiaan valtavasti ja osaavat myös tapella taitavasti, joten en usko heidän ihan helposti eroavan. En todellakaan haluaisi nähdä sitä päivää, että he eroaisivat. Kumpikin sanoi menevänsä vain "kerran elämässään avioliittoon".

Kumpikin ovat varmoja avioliittonsa kestävyydestä. Kummallakin on paljon ystäviä ja he ovat säilyttäneet myös "oman elämänsä", jolloin aviomies käy kavereiden kanssa ja tuore aviovaimo ystävättäriensä kanssa ulkona. He ovat mielestäni erittäin viisaita suhteensa / avioliittonsa hoidossa.

Onko sinulle itsellesi tullut avioero Nassen ?

Tämä minun "uskistumiseni" on kestänyt jo niin kauan, etten varmaan "parane" siitä niinkuin ehkä sinä ajattelet. Toivotan sinulle päinvastoin pikaista uskistumista nasse-setä !

on kiva helpottaa onnellisen aviovaimon tarpeita.

Yllättävän moni tarvitsee sitä ja nauttii siitä. Siis tarpeiden tyydyttämisestä.

• UskovainenNainen
        Nassen kirjoitti:

häät oli ja meni ja kaikilla oli hauskaa.

Otinkin askeleen eteenpäin.

Ja mitä tulee sinun henkisyyteesi, se on selvä ja (?)ihana asia.

Kaikkea hyvää elämääsi ja Taivaan Isän siunausta sinulle Nassen. Linkit, joita olet antanut täällä ovat kivoja (paitsi se yksi, se on hassu, mutta kyllä minulla löytyy myös huumorintajua)

• UskovainenNainen
        Nassen kirjoitti:

on kiva helpottaa onnellisen aviovaimon tarpeita.

Yllättävän moni tarvitsee sitä ja nauttii siitä. Siis tarpeiden tyydyttämisestä.

Mmmmmmmmmmmmmm :D

• Apostoli34
        Nassen kirjoitti:

Menevät naimisiin.... tai siis ei kaikki. Eli jako:
        Uskikset-naimisiin
        Ateistit-avoliittoon
        on aika naivi....

Minulla on monta uskovaa ystävää, jotka eivät ole menneet naimisiin. Mutta myös monta ateistia tai ei-uskovaa, jotka ovat naimisissa (kuten veljeni).

• Apostoli34
        Nassen kirjoitti:

Eron kohteeksi hiljattain?

• Nassen
        Apostoli34 kirjoitti:

Eron kohteeksi hiljattain?

mutta se ei muuta avioerotilastojen synkkyyttä miksikään.

• Herkkos

Suurin osa ateisteista kuuluu kirkkoon, joten yleensä häät ovat täysin samanlaiset.

• En ole eronnut kirkosta, vaikka olen saarnankestävä ateisti. Kun pidin koulussa (loistavan arvosanan saaneen) esitelmän "Eroa kirkosta" sanoin, että ainoa syy sille, etten itse ole eronnut on se, että tuleva puolisoni (jos semmoinen löytyy) saattaa haluta "oikean" kirkkovihkimisen.

"Ateisti voi saada.." tiedän. Tiedän kaiken siitä. Esitelmäni perusidea oli se, että ilman kirkkoa voi saada kaiken ja jopa enemmänkin. Mutta silti. Kaikki riippuu siitä, jonka kanssa menen naimisiin.

"Eroatko sitten, kun olet mennyt naimisiin?" En. Mitä jos me erotaan? Jos menen sitten uudelleen naimisiin, ja taas sattuu nainen, joka haluaa kirkon ja papinaamenen.

• Kee

Eikö olisi helpompaa olla kuulumatta kirkkoon ja liittyä kirkkoon jos morsiamesi haluaa välttämättä kirkkohäät ? Säästäisit samalla rahaa. Olen myös jostain kuullut (Taisi olla vapaa-ajattelijoiden postituslista, että osassa kirkoista voi mennä naimisiin vaikka toinen osapuoli ei kuuluisikaan kirkkoon)

T Kee

• Kee kirjoitti:

Eikö olisi helpompaa olla kuulumatta kirkkoon ja liittyä kirkkoon jos morsiamesi haluaa välttämättä kirkkohäät ? Säästäisit samalla rahaa. Olen myös jostain kuullut (Taisi olla vapaa-ajattelijoiden postituslista, että osassa kirkoista voi mennä naimisiin vaikka toinen osapuoli ei kuuluisikaan kirkkoon)

T Kee

No risk, no tears.

• Apostoli34

Niin, me menemme maistraatissa naimisiin. Kahden todistajan läsnäollessa. On meillä juhlatkin, mutta kun ne häät eivät ole se pääasia, vaan se avioliitto. Monen parin häät ovat olleet juhlavat ja hienot, mutta avioliitto.... Ja itseasiassa on niin, että ev.lut.kirkko katsoo kaikki avioliitot pyhiksi,oli ne solmittu minkä kaavan mukaan tahansa. Se tunnustaa myös vieraiden uskontojen avioliitot pyhiksi, käykää vaikka sivuilla katsomassa. Minusta se on hienoa! Ei siis tarvita kirkkoa siihen, että menee naimisiin Jumalan kasvojen edessä. Me olemme kumpikin uskossa, mutta tuleva vaimoni ei kuulu mihinkään seurakuntaan, joten päädyimme tähän ratkaisuun ja jos joku tulee juhliimme kumisaappaat ja villapaita päällä, hyvä niin. Pääasia, että tulee! Pääasia on myös se, että aviopari rakastaa toisiaan ja haluaa sitoutua toisiinsa loppuelämäksi. Niillä juhlilla ei siinä ole hirveästi merkitystä. Veljeni ei pitänyt mitään juhlia ja on onnellisesti naimisissa. Tiedän monta joilla on ollut "upeat ja kalliit kirkkohäät", mutta avioliitosta on savuavat rauniot jäljellä....

• Humanisti

On ehkä parempi puhua uskonnottomien ja uskontokuntiin kuulumattomien häistä.
      Kolmas ryhmä joka yhä useammin järjestää häänsä ilman uskonnollista sisältöä, on monikulttuuriset parit. Jos heillä on hyvin erilaiset taustat, niin paras vaihtoehto on uskonnollisesti neutraalit, uskonnottomat, häät.
      Lisää tietoa kuinka ne voidaan järjestää saat pro-seremoniat.fi - sivuilta. Puhelinneuvonta on myös ilmaista.

• Kirkkoon kuulumaton

Minä olen joskus kuvitellut pitäväni ne meren rannalla. Kauniina ja lämpimänä kesäisenä päivänä, tekisin niin vieläkin, jos se vaa ois mahollista...

• Jotkut viettävät kirkkohäät yhteiskunnallisen perinteen takia, toiset tekevät hääseremoniastaan persoonallisemman ja yksilöllisemmän.

Itse en ole varmaan koskaan menossa naimisiin, joten hääsuunnittelut eivät kuulu pohdintoihini.

• atte ateisti

on myös ihan hyvä paikka saada liitolle vahvistus.

Meillä oli vain kaksi todistajaa ja toimituksen jälkeen menttiin kahville baariin ja sitten painuttiin pienelle matkalle. Kahdestaan.

Olisi kauhean ahdistavaa mennä naimisiin kaikien typerien sukulaisten keskeellä. Yäk.

Sukulaiset loukkaantuivat, kun heitä ei kutsuttu mihinkään eikä asiasta kerottu
      etukäteen.

15 vuotta on oltu yhdessä ja kivaa on edelleen.

Edelleenkään en menisi naimisiin kirkossa enkä ällö suvun kanssa.

Edellen menisin naimisiin vain ao henkilön kanssa ilma juhlia ja sukulaisia, mutta joku parin päivän matka on jees.

• Agnostikko2

Koska he eivät kuitenkaan usko Jumalaan. Aika ristiriitaisia tyyppejä... :)

• atte a.
        Agnostikko2 kirjoitti:

mennään lasten takia. He saavat siitä taloudellista etua. Avioliitto on sama asia, kun jos perustettaisiin firma. Se antaa ihmiselle erilaisia taloudellista turvaa jos toinen osapuoli tai molemmat kuolevat. Ei sillä mitään muuta virkaa ole. Taataan lapsille oikeus faijan rahoihin ei muuta.

• Nasse
        Agnostikko2 kirjoitti:

johtunee kaiketi samasta syystä?

HALOO!

• nainen24
        Agnostikko2 kirjoitti:

Ei avioliitto ole kristittyjen keksintö, eikä minkää muunkaan uskonnon. Avioliitto on yhteisön hyväksymä tapa elää yhdessä. Ja sitten minä en ole missään välissä sanonut, että avoliitto olisi vähempiarvoinen, koska en ole sitä mieltä. Suomessakin on kautta aikain menty naimisiin, mutta uskonto siihen sotkettiin vasta keskiajalla, vielä kristinuskon tulemisen jälkeen kirkko pitkään pysyi erossa avioliiton solmimisesta.

Miksi sitten mennä naimisiin? Lakisyyt, kuten perintö jne. Perinne, tuntuu paremmalta elää virallisemmassa suhteessa. Ja oma syyni, koska tuntui siltä.

• agnostikko2
        nainen24 kirjoitti:

Ei avioliitto ole kristittyjen keksintö, eikä minkää muunkaan uskonnon. Avioliitto on yhteisön hyväksymä tapa elää yhdessä. Ja sitten minä en ole missään välissä sanonut, että avoliitto olisi vähempiarvoinen, koska en ole sitä mieltä. Suomessakin on kautta aikain menty naimisiin, mutta uskonto siihen sotkettiin vasta keskiajalla, vielä kristinuskon tulemisen jälkeen kirkko pitkään pysyi erossa avioliiton solmimisesta.

Miksi sitten mennä naimisiin? Lakisyyt, kuten perintö jne. Perinne, tuntuu paremmalta elää virallisemmassa suhteessa. Ja oma syyni, koska tuntui siltä.

ps. ja naimisiin mennessähän vannotaan jumalan kasvojen edessä,JUMALALLE. Sehän on naimisiinmenon perusta

• Diagoras
        agnostikko2 kirjoitti:

ps. ja naimisiin mennessähän vannotaan jumalan kasvojen edessä,JUMALALLE. Sehän on naimisiinmenon perusta

kun avopuoliso potkaisee tyhjää.

"ps. ja naimisiin mennessähän vannotaan jumalan kasvojen edessä,JUMALALLE. Sehän on naimisiinmenon perusta"

Kenties hihhuliavioliiton, ei muiden.

• Apostoli34
        Diagoras kirjoitti:

"ps. ja naimisiin mennessähän vannotaan jumalan kasvojen edessä,JUMALALLE. Sehän on naimisiinmenon perusta"

Ei tarvitse olla hihhuli, jos on uskossa.
        Miksi aina haetaan ääripäitä? Minäkin voisin rueta sanonaam kaikkia ateisteja omaan napaan tuijottajiksi tms. Mutta se ei ole totta.
        Tai kaikkia teinejä pissikseiksi, minkä olen nuorilta kuullut....

• nainen24
        agnostikko2 kirjoitti:

Missä kohdassa maistraatin vihkikaavaa mainitaan jumala? Kun en muista naimisiin mennessäni sellaista kohtaa kuulleeni. Voit varmaan virkistää muistiani:p Ota hyvä ihminen asioista selvää ennen kuin alat "totuuksia" laukomaan.

Ja avopuolisolla ei ole yhtä hyvää perintöoikeutta kuin aviopuolisolla, vaan tarvitaan keskinäinen testamentti jotaa perisi YHTÄÄN MITÄÄN. Ja kun perijä ei ole sukua, kuten avopuoliso ei lain mukaan ole, perintovero on aikamoinen. Tiedän tämän, koska olen avoliitossa elävän pariskunnan lapsi ja heillä on keskinäinen testamentti yms... jottei toiselle kävisi kalpaten toisen kuollessa.

• atte a.
        agnostikko2 kirjoitti:

Naimakauppa on kauppa eli taloudellinen liitto. Se pitäisi tajuta avioliittoa solmittaessa. Kannattaa tehdä avioehdot jne. ja avioliiton aikana testamentti.

Yleensä ihmiset eivät ennen eroa tajua hoitaa näitä asioita. Sitten kun eroavat on vuosien riidat edessä kun useimmiten toinen oli varakkaampi kun toinen ja nyt kun eroja on paljon pääsee toinen hyötymään tilanteesta.

Jenkeistä tuttu rikastutaan naimakaupoilla on jo arkipäivää Suomessa.

• Tiedän
        Diagoras kirjoitti:

muunlaista avioliittoa ei voi olla olemassakaan..

• pekka.k
        nainen24 kirjoitti:

Missä kohdassa maistraatin vihkikaavaa mainitaan jumala? Kun en muista naimisiin mennessäni sellaista kohtaa kuulleeni. Voit varmaan virkistää muistiani:p Ota hyvä ihminen asioista selvää ennen kuin alat "totuuksia" laukomaan.

Ja avopuolisolla ei ole yhtä hyvää perintöoikeutta kuin aviopuolisolla, vaan tarvitaan keskinäinen testamentti jotaa perisi YHTÄÄN MITÄÄN. Ja kun perijä ei ole sukua, kuten avopuoliso ei lain mukaan ole, perintovero on aikamoinen. Tiedän tämän, koska olen avoliitossa elävän pariskunnan lapsi ja heillä on keskinäinen testamentti yms... jottei toiselle kävisi kalpaten toisen kuollessa.

pitäisi jo tuossa vaiheessa tietää mikä avioliitto on ;). säälittävää, kun ei tiedä mitä on tekemässä. uskovaiset nauravat sinulle ;) !!!

• pekka.k
        atte a. kirjoitti:

Naimakauppa on kauppa eli taloudellinen liitto. Se pitäisi tajuta avioliittoa solmittaessa. Kannattaa tehdä avioehdot jne. ja avioliiton aikana testamentti.

Yleensä ihmiset eivät ennen eroa tajua hoitaa näitä asioita. Sitten kun eroavat on vuosien riidat edessä kun useimmiten toinen oli varakkaampi kun toinen ja nyt kun eroja on paljon pääsee toinen hyötymään tilanteesta.

Jenkeistä tuttu rikastutaan naimakaupoilla on jo arkipäivää Suomessa.

, että avioliitto on lupaus jumalalle. itse henkilökohtaisesti en menisi naimisiin. koska en usko jumalaan. En haluaisi pettää itseäni

• nainen24
        pekka.k kirjoitti:

pitäisi jo tuossa vaiheessa tietää mikä avioliitto on ;). säälittävää, kun ei tiedä mitä on tekemässä. uskovaiset nauravat sinulle ;) !!!

Nyt jompikumpi ymmärtää jotain todella väärin tai sitten sulla on jäänyt lääkeannos väliin....

• nainen24
        pekka.k kirjoitti:

Että en ole tekemässä mitään, olen ollut naimissa nyt kolme vuotta. Että aikas hyvin tiedän.

• Diagoras
        Tiedän kirjoitti:

muunlaista avioliittoa ei voi olla olemassakaan..

Kuvitteletko, että maistraatissakin vannotaan Jumalan nimeen? Huh huh...

• Diagoras
        pekka.k kirjoitti:

, että avioliitto on lupaus jumalalle. itse henkilökohtaisesti en menisi naimisiin. koska en usko jumalaan. En haluaisi pettää itseäni

niin siinä ei kyllä todellakaan luvata mitään Jumalalle tai saunatontuille ynnä muille!

• uskovainen..
        Diagoras kirjoitti:

niin siinä ei kyllä todellakaan luvata mitään Jumalalle tai saunatontuille ynnä muille!

sitten kyllä hyvin periaatteeton/piilouskovainen

• Diagoras
        uskovainen.. kirjoitti:

Ei avioliitto ole teidän keksintönne!

Jos haluaa vain virallistaa suhteensa! Lisäksi otetaan huomioon se, ettei avopuoliso peri lain mukaan mitään!

• Nassen
        uskovainen.. kirjoitti:

perustle, yritä edes

• uskovainen..
        Nassen kirjoitti:

perustle, yritä edes

Sitä et voi muuttaa miksikään vaikka millä perustelisit, "piilouskovainen". :)

• uskovainen..
        nainen24 kirjoitti:

Että en ole tekemässä mitään, olen ollut naimissa nyt kolme vuotta. Että aikas hyvin tiedän.

jättää lääkkeitä väliin kun et edes tiennyt mitä olit tekemässä kun menit naimisiin... :)

• uskovainen..
        Diagoras kirjoitti:

Kuvitteletko, että maistraatissakin vannotaan Jumalan nimeen? Huh huh...

missä menet naimisiin. VAi luuletko että voit mennä naimisiin jos et ole kristinuskossa virallisesti ? Oletko tosiaan noin tyhmä

• pekka.k
        uskovainen.. kirjoitti:

Sitä et voi muuttaa miksikään vaikka millä perustelisit, "piilouskovainen". :)

aion jättää tämän jankuttamisen nyt sitten tähän. Ette osanneet perustella miksi menette naimisiin jos ette usko jumalaan. olettepas "pinnallisia" kun ette usko ja suoritatte silti rituaalin jumalalle. Ei voi olla kovin vankat periaatteet. :). No tämä oli nyt sitten tässä.. HEippa vaan . Jankuttakaa keskenänne, on teillä kummalliset periaatteet !! onneksi sentään jollakin on periaatteet ja selkärankaa olla täysin sellainen kuin väittääkin.

• Diagoras
        uskovainen.. kirjoitti:

missä menet naimisiin. VAi luuletko että voit mennä naimisiin jos et ole kristinuskossa virallisesti ? Oletko tosiaan noin tyhmä

Haloo, vitun käpy!!!

• pekka.k
        pekka.k kirjoitti:

aion jättää tämän jankuttamisen nyt sitten tähän. Ette osanneet perustella miksi menette naimisiin jos ette usko jumalaan. olettepas "pinnallisia" kun ette usko ja suoritatte silti rituaalin jumalalle. Ei voi olla kovin vankat periaatteet. :). No tämä oli nyt sitten tässä.. HEippa vaan . Jankuttakaa keskenänne, on teillä kummalliset periaatteet !! onneksi sentään jollakin on periaatteet ja selkärankaa olla täysin sellainen kuin väittääkin.

PISTE. :)

• Diagoras
        pekka.k kirjoitti:

Sinulle on koko ajan perusteltu, mutta st tyhmyydeltäsi ole ymmärtänyt.

Kaksi hyvää syytä:
        - Perintö, avoleski ei voi periä avopuolisoaan
        - Virallinen

• Diagoras
        pekka.k kirjoitti:

PISTE. :)

Äläkä ikinä tule takaisin!

• pekka.k
        Diagoras kirjoitti:

Sinulle on koko ajan perusteltu, mutta st tyhmyydeltäsi ole ymmärtänyt.

Kaksi hyvää syytä:
        - Perintö, avoleski ei voi periä avopuolisoaan
        - Virallinen

missä selkärankanne? miksi ette pitäydy uskossanne. Minä lopetan. nyt. Hajotkaa epäateistit. :) Heippa vaan.

• Diagoras
        pekka.k kirjoitti:

missä selkärankanne? miksi ette pitäydy uskossanne. Minä lopetan. nyt. Hajotkaa epäateistit. :) Heippa vaan.

Kyseinen nimimerkki on luvannut lopettaa jo kolme kertaa ja aina on uusi viesti tullut.

• agnostikko2
        Diagoras kirjoitti:

Kyseinen nimimerkki on luvannut lopettaa jo kolme kertaa ja aina on uusi viesti tullut.

tähänkö tämä on mennyt. Rupesitte riitelemään kun ette osanneet keskustella asioista sovussa. Kannattaisi kuunnella toista ja antaa kunnon vastauksia takaisin.

• agnostikko2
        agnostikko2 kirjoitti:

tähänkö tämä on mennyt. Rupesitte riitelemään kun ette osanneet keskustella asioista sovussa. Kannattaisi kuunnella toista ja antaa kunnon vastauksia takaisin.

elämä on. Mielestäni oikeaa totuutta ei ole. Riitelykshän se menee tuollainen. Kannattaa olla avoin kaikelle mistä ei tidä mitään, niin ei mene tuommoiseksi, ja on realistisempi näkemys elämään

• aatte a.
        pekka.k kirjoitti:

ja papin edessä solmituissa avioliitoissa mainitaan sana jumala.

Avioliitto on korostan edelleen kahden ihmisen perustama taloudellinen liitto joissa kummatkin saavat avio-oikeuden.Esim.puolison kuolessa eläkkeeseen, omaisuuteen, asumisturvaan saa jäädä asumaan puolisoiden yhteiseen kotiin kuolemaansa asti jne. Myös lasten kannalta avioliitossa syntyneillä oli ainakin ennen paremmat lähtökohdat kuin äpärillä jne. Etupäässä avioliitossa erilaisen järjestelyin taataan toiselle osapuolelle turvattu tulevaisuus jos jommalle kummalle käy kalpaten.

Jumala on otettu mukaan kuvioihin muuten vaan.Ja totta on että niille jotka littonsa perustaakin vain jumalan varaan käykin helposti kalpaten. Ne jotka osaavat ennakoida mahdollisen eron tai kuoleman selviävät paremmin, ikävä kyllä.

Mistä olet saanut päähäsi noin yksipuolisen käsityksen avioliitosta?

• nainen24
        uskovainen.. kirjoitti:

jättää lääkkeitä väliin kun et edes tiennyt mitä olit tekemässä kun menit naimisiin... :)

Tosiaan ehdinkin jo unohtaa... että enin osa kristityistä on heittänyt järjen romukoppaan eikä osaa perustella mitään sanomaansa. Tai edes muista missä kohtaa maistraatin vihkikaavaa vannotaan jumalalle/saunatontulle/pienelle vihreälle miehelle yhtään mitään.

Anteeksi siis, unohdin täysin.

• UskovainenNainen
        aatte a. kirjoitti:

ja papin edessä solmituissa avioliitoissa mainitaan sana jumala.

Avioliitto on korostan edelleen kahden ihmisen perustama taloudellinen liitto joissa kummatkin saavat avio-oikeuden.Esim.puolison kuolessa eläkkeeseen, omaisuuteen, asumisturvaan saa jäädä asumaan puolisoiden yhteiseen kotiin kuolemaansa asti jne. Myös lasten kannalta avioliitossa syntyneillä oli ainakin ennen paremmat lähtökohdat kuin äpärillä jne. Etupäässä avioliitossa erilaisen järjestelyin taataan toiselle osapuolelle turvattu tulevaisuus jos jommalle kummalle käy kalpaten.

Jumala on otettu mukaan kuvioihin muuten vaan.Ja totta on että niille jotka littonsa perustaakin vain jumalan varaan käykin helposti kalpaten. Ne jotka osaavat ennakoida mahdollisen eron tai kuoleman selviävät paremmin, ikävä kyllä.

Mistä olet saanut päähäsi noin yksipuolisen käsityksen avioliitosta?

Enpä ole moneen päivään käynytkään täällä lukemassa viestejä. Minähän vain alussa kysyin :"Millaiset häät on ateisteilla ?" - ja tuollaista riitelyä tuli lopuksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2196
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1634
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1318
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1293
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      60
      1068
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      60
      1044
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1017
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      942
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      814
    Aihe