Onko se peruttu ?
Onko Lutherin kirkonkirous peruttu ?
20
902
Vastaukset
- sdfsadfads
tuskin, miksi olisi?
- K-J
..... Kun Cajetanus käski Lutherin peruuttaa, niin Luther veti neulansilmän vasempaan ja sataa oikeaan, niin että sora lensi Cajetanuksen silmille ja paavi Leo X:s sai pölystä allergiakohtauksen, joka kehittyi aikaa myöten krooniseksi. Vähemmästäkin saattoi siihen aikaan joutua kirkonkiroukseen.
Ja mitäpä sillä on väliä, vaikka paavi tuomitsikin Lutherin kirkonkiroukseen, koska käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä.
- Jari L.
Minun käsitykseni mukaan (korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä!) kirkonkiroustuomio raukeaa ekskommunikoidun ihmisen kuollessa. Sitä ei siis ole tarpeen erikseen kumota. Toinen asia on tietysti, jos kirkonkiroustuomio katsotaan jo alun alkaen väärin perustein langetetuksi. Tällöin se voidaan mitätöidä henkilön kuoleman jälkeenkin. Näin ei Lutherin kohdalla ole tapahtunut ja tuskin tapahtuukaan.
- rousku
Olet täysin oikeassa, jos minä puolestani olen käsittänyt asian oikein.
Pyydän vielä kerran anteeksi, etten ole vastannut. Olen niin kempeleen saamaton. - Jari L.
rousku kirjoitti:
Olet täysin oikeassa, jos minä puolestani olen käsittänyt asian oikein.
Pyydän vielä kerran anteeksi, etten ole vastannut. Olen niin kempeleen saamaton."Pyydän vielä kerran anteeksi, etten ole vastannut. Olen niin kempeleen saamaton."
No, hyvää kannattaa aina odottaa... Ja onhan tällä säällä toki muutakin tekemistä kuin hapantua koneen ääressä. Joten ole ihan rauhassa ja huoleti! - totuus tekee vapaaksi!
Se joka kiroaa toisen olkoon kirottu, sanoo Kristus. Siten olkoon myös iankaikkisesti!
Kristusta ei voi mitätöidä mitenkään, ei edes katolinen paavi. - Jukka1212
"Se joka kiroaa toisen olkoon kirottu, sanoo Kristus."
Mistä kohtaa Raamatusta löytyvät tuollaiset Jeesuksen Kristuksen sanat? Eipä taida löytyä lainkaan. Älä siis sano Jeesuksen sanoneen sellaista mitä Hän ei ole sanonut! - mistämoinenajatus
totuus tekee vapaaksi! kirjoitti:
Se joka kiroaa toisen olkoon kirottu, sanoo Kristus. Siten olkoon myös iankaikkisesti!
Kristusta ei voi mitätöidä mitenkään, ei edes katolinen paavi."Kristusta ei voi mitätöidä mitenkään, ei edes katolinen paavi."
Lutherko Kristus? Päin vastoin. Hän aiheutti suuren repeämän Kristuksen ruumiiseen. - teidänvika
mistämoinenajatus kirjoitti:
"Kristusta ei voi mitätöidä mitenkään, ei edes katolinen paavi."
Lutherko Kristus? Päin vastoin. Hän aiheutti suuren repeämän Kristuksen ruumiiseen.Repeämän aiheutti kylläkin katolinen ja ortodoksinen harhaoppisuus. Luther yritti korjata mitä korjattavissa oli.
- keskustelu_jatkuu
On ilmeistä, että augustinolaismunkki Martti Luther olisi saanut uudistushankkeilleen tukea kirkkoisä Augustinukselta (352-430) ja arvostamaltaan
munkilta Bernhard von Clairvauxlaiselta (n. 1090-1153). Johann von Staupitz, Lutherin esimies ja augustiinolaisluostarin kenraalivikaari, tuki Lutherin uudistuksia (https://fi.wikipedia.org/wiki/Johann_von_Staupitz). Uskonpuhdistuksen käynnistymisen jälkeen vuonna 1522 Staupitz vaihtoi toiseen sääntökuntaan, benediktiiniläisluostarin apotiksi. Muistelen lukeneeni Martti Lutherin kirjeen, joka antaa ymmärtää Staupitzin samalla etääntyneen uskonpuhdistuksesta ilmeisesti pelästyttyään uudistusten voimallista etenemistä kuin joku kevättulva. Staupitz valitsi siinä vaiheessa ajallisen aseman sen sijaan, että olisi turvannut Jumalaan.
Ilmeisesti juuri Staupitzin lähettämänä Martti Luther oli aiemmin käynyt Roomassa, jossa hän oli nähnyt Rooman hengellisten piirien ja paavinkin turmeltuneen tilan ihan omin silmin. Monet katoliset papit varmaan elivät avoliitonomaisessa suhteessa johonkin naikkoseen. Tällaisista suhteista syntyneiden lasten osa oli jokseenkin varmasti vähintään epävarma monestakin syystä. Kirkkohan torjui pappien avioliitot suurena uhkana omalle valta-asemalleen ja erioikeuksilleen. Samalla puhtaan Jumalan sanan saarna oli joutunut aivan kuin penkin alle piiloon niin, ettei kirkkokansa saanut sitä vahingossakaan koskaan kuulla omaksi hengelliseksi rakennukseksi edes jumalanpalveluksessa. Varmaan Martti Lutherille selvisi myös se, ettei keskiaikaisen katolisen kirkon rahankeruu millään tavalla palvellut evankeliumin työtä vaan ainoastaan kirkkoeliitin turmeltuneita ylellisen ulkonaisen elämän lihallisia tarpeita ja heidän lähipiiriensä ajallista hyvinvointia kaikkine etuoikeuksineen muiden kustannuksella.
Tänäkin päivänä roomalaiskatolisen kirkon paavin, kardinaalien, piispojen ja pappien pelastus on parannuksen teon takana. En todellakaan tunne yhtään elävän uskon lahjan saanutta heidän joukossaan. Olen melko varma, että asia tulisi yleiseen tietoon tänä aikana, jos sellainen olisi jossain. - vinkki_tähän
keskustelu_jatkuu kirjoitti:
On ilmeistä, että augustinolaismunkki Martti Luther olisi saanut uudistushankkeilleen tukea kirkkoisä Augustinukselta (352-430) ja arvostamaltaan
munkilta Bernhard von Clairvauxlaiselta (n. 1090-1153). Johann von Staupitz, Lutherin esimies ja augustiinolaisluostarin kenraalivikaari, tuki Lutherin uudistuksia (https://fi.wikipedia.org/wiki/Johann_von_Staupitz). Uskonpuhdistuksen käynnistymisen jälkeen vuonna 1522 Staupitz vaihtoi toiseen sääntökuntaan, benediktiiniläisluostarin apotiksi. Muistelen lukeneeni Martti Lutherin kirjeen, joka antaa ymmärtää Staupitzin samalla etääntyneen uskonpuhdistuksesta ilmeisesti pelästyttyään uudistusten voimallista etenemistä kuin joku kevättulva. Staupitz valitsi siinä vaiheessa ajallisen aseman sen sijaan, että olisi turvannut Jumalaan.
Ilmeisesti juuri Staupitzin lähettämänä Martti Luther oli aiemmin käynyt Roomassa, jossa hän oli nähnyt Rooman hengellisten piirien ja paavinkin turmeltuneen tilan ihan omin silmin. Monet katoliset papit varmaan elivät avoliitonomaisessa suhteessa johonkin naikkoseen. Tällaisista suhteista syntyneiden lasten osa oli jokseenkin varmasti vähintään epävarma monestakin syystä. Kirkkohan torjui pappien avioliitot suurena uhkana omalle valta-asemalleen ja erioikeuksilleen. Samalla puhtaan Jumalan sanan saarna oli joutunut aivan kuin penkin alle piiloon niin, ettei kirkkokansa saanut sitä vahingossakaan koskaan kuulla omaksi hengelliseksi rakennukseksi edes jumalanpalveluksessa. Varmaan Martti Lutherille selvisi myös se, ettei keskiaikaisen katolisen kirkon rahankeruu millään tavalla palvellut evankeliumin työtä vaan ainoastaan kirkkoeliitin turmeltuneita ylellisen ulkonaisen elämän lihallisia tarpeita ja heidän lähipiiriensä ajallista hyvinvointia kaikkine etuoikeuksineen muiden kustannuksella.
Tänäkin päivänä roomalaiskatolisen kirkon paavin, kardinaalien, piispojen ja pappien pelastus on parannuksen teon takana. En todellakaan tunne yhtään elävän uskon lahjan saanutta heidän joukossaan. Olen melko varma, että asia tulisi yleiseen tietoon tänä aikana, jos sellainen olisi jossain.Mahdollisesti hyvä kirja, josta löytynee kirjeenvaihtoa myös Staupitzin kanssa:
van Dülmen, Andea: Martti Luther - Elämä, teot ja kirjoitukset teidänvika kirjoitti:
Repeämän aiheutti kylläkin katolinen ja ortodoksinen harhaoppisuus. Luther yritti korjata mitä korjattavissa oli.
Ei, vaan pelkästään Roomalais katolisen harhaoppisuus ja sen halu olla johtavassa asemassa perustuen ainakin siihen, että "tällä kalliolle rakennan Kirkkoni", että valta olisi Pietarilla ja pääpaikka sen tähden siellä, missä Pietarikin vaikutti ja on(haudattu). Kyse oli esim. aneista.
Lutherilta on olemassa kirje, missä hän toivoi yhdistymistä ortodoksi kirkon kanssa. Sitä paitsi Luther ei milloinkaan halunnut kirkon olevan nimetty hänen mukaansa.teidänvika kirjoitti:
Repeämän aiheutti kylläkin katolinen ja ortodoksinen harhaoppisuus. Luther yritti korjata mitä korjattavissa oli.
Ei, vaan pelkästään Roomalais katolisen harhaoppisuus ja sen halu olla johtavassa asemassa perustuen ainakin siihen, että "tällä kalliolle rakennan Kirkkoni", että valta olisi Pietarilla ja pääpaikka sen tähden siellä, missä Pietarikin vaikutti ja on(haudattu). Kyse oli esim. aneista.
Lutherilta on olemassa kirje, missä hän toivoi yhdistymistä ortodoksi kirkon kanssa. Sitä paitsi Luther ei milloinkaan halunnut kirkon olevan nimetty hänen mukaansa.- ort
teidänvika kirjoitti:
Repeämän aiheutti kylläkin katolinen ja ortodoksinen harhaoppisuus. Luther yritti korjata mitä korjattavissa oli.
Ei, vaan pelkästään Roomalais katolisen harhaoppisuus ja sen halu olla johtavassa asemassa perustuen ainakin siihen, että "tällä kalliolle rakennan Kirkkoni", että valta olisi Pietarilla ja pääpaikka sen tähden siellä, missä Pietarikin vaikutti ja on(haudattu). Kyse oli esim. aneista.
Lutherilta on olemassa kirje, missä hän toivoi yhdistymistä ortodoksi kirkon kanssa. Sitä paitsi Luther ei milloinkaan halunnut kirkon olevan nimetty hänen mukaansa.
- Heihalookirkko
Kaikki nämä kirkonkiroukset saavat humoristisen sävyn, kun otetaan huomioon Jeesuksen Vuorisaarnan opit. Oikeaoppinen kristitty ei kiroa ketään tai mitään eikä vastusta pahaa. Ja oikeasti olishan se kiva noille Lutherin sukulaisillekin, ettei uskonpuhdistajaa olisi karkoitettu instituutiosta oppien vastaisesta toiminnasta. Mutta ei tuo Vuorisaarna ole mennyt perille 2000 vuoteen, joten se siitä.
- PasiToivonen
>>Repeämän aiheutti kylläkin katolinen ja ortodoksinen harhaoppisuus. Luther yritti korjata mitä korjattavissa oli. >>
Juoppo talonpoikia lahtaava Luther.
Varmaan harmittaa kun Suomessa on "harhaoppisillakin" uskonnonvapaus.- teidänvika
Oletko sekaisin?
- PasiToivonen
Luther "korjaa" asioita vielä haudan takaa:
https://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/ - PasiToivonen
Sekaisin? Mahdollisesti. Tosiasia kuitenkin on, Ruotsi-Suomessa luterilaiset ovat vainonneet katolisia ja ortodokseja.
----
Pitkän vihan aikana alkoivat luostarin vaikeudet. 1570-luvun lopulla ruotsalaiset aloittivat hyökkäykset Valamon omistuksille ja vuonna 1581 he hyökkäsivät luostariin ja surmasivat 37 munkkia.[8]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Valamon_luostari_(Laatokka)
Isonvihan aikana taas ortodoksiset venäläiset tappoivat luterilaisia suomalaisia.
----
Venäläisten terrori
Suurimmat väkivaltaisuudet tapahtuivat sotilashallinnon aikana. Terrorin verisin jakso oli luultavasti lyhyt kausi erityisesti vuosina 1713–1714.
Perinteisen historiankirjoituksen mukaan isoviha on usein nähty täydellisenä katastrofiaikana, mutta toisen maailmansodan jälkeisen tulkinnan mukaan tuo kuva on ollut liioiteltu. Nuorempaan, 2000-luvun tutkijapolveen kuuluva Kustaa H. J. Vilkuna on perehtynyt isonvihan aikaan tuomiokirjojen, kirjeiden, erilaisten luetteloiden ja valitusasiakirjojen perusteella. Hänen mukaansa monet aikaisemmassa näkökulmassa liioitelluiksi väitetyt kuvaukset pitävätkin paikkansa ja muun muassa raiskauksia oli vähätelty.[15]
Liioittelun osasyynä nähtiin Ruotsin hallituksen miehityksen aikana harjoittama propaganda, joka pyrki korostamaan venäläisten raakuutta. Näin hallitus pyrki nostattamaan taisteluhenkeä. Vaikutus oli kuitenkin päinvastainen, ja paljon porvaristoa ja papistoa pakeni Ruotsiin. Talonpoikaisväestöä pakeni miehityksen alkuvaiheessa piilopirtteihin, joista he sitten palasivat asuinsijoilleen tilanteen rauhoituttua.[16]
Eniten venäläisiä miehityssotilaita oli koko isonvihan aikana Länsi-Suomessa. Venäläiset pitivät Länsi-Suomea tiukassa otteessa, sillä sieltä käsin oli suunnitelmissa hyökätä Ruotsiin. Kaakkois-Suomea ei hävitetty kovinkaan perusteellisesti, koska alue oli päätetty liittää Venäjään.[16] Ankarimmat siviilitappiot kärsi Pohjois-Pohjanmaa, jonka tsaari käski tuhota kymmenen peninkulman syvyydeltä puskurivyöhykkeeksi Ruotsia vasten. Vanhempien tutkimusten mukaan miehityksen aikana tapettiin noin 5 000 suomalaista, joista noin puolet Pohjanmaalla[17]. Uudempien tutkimusten mukaan surmaluvut olivat huomattavasti suuremmat.
Pohjanmaan hävitys ja terrori siviiliväestöä kohtaan
Pohjois-Pohjanmaata ei miehitetty, mutta väestötappiot siellä olivat isonvihan aikana noin 6 100 henkeä eli neljännes alueen väestöstä.[18] Alueella liikkui muutaman sadan ratsumiehen muodostamia nopealiikkeisiä kasakkayksiköitä. Pohjanmaalla venäläisten terrori ja siviilien kidutus olivat systemaattisia. Väkivalta kohdistui kiinni saatuun siviiliväestöön ja pappeihin. Raiskaukset ja joukkoraiskaukset olivat 1700-luvulla yksi vakiintuneista sodankäynnin menetelmistä, ja naisia kuljettiin vangittuina Turun ja Porin sotilasleireille.[15][19] Suurin yksittäinen veriteko tapahtui Hailuodossa 29. syyskuuta 1714, kun 200 kasakkaa tappoi yhdessä yössä noin 800 henkeä kirveellä.[20]
Väestöä vangittiin laajasti orjatyöhön Venäjälle; erityisesti Pietarin rakennustöihin lähetettiin joidenkin lähteiden mukaan 10 000[16], uudempien lähteiden mukaan jopa yli 20 000 henkeä[17][15]. Venäläisupseeristo välitti vankinsa eteenpäin myymällä heidät orjiksi. Mittavimmat pakko-otot tehtiin Pohjanmaalla ja Itä-Suomessa.[17] Pelkästään Pohjanmaalta vietiin 4 600 henkeä, joista suurin osa oli lapsia[15]. Näiden lisäksi miehiä pakko-otettiin armeijaan noin 2 000. Orjatyöhön viedyistä pääsi palaamaan noin 2 000 henkeä, useimmat joidenkin vuosien, jotkut vasta vuosikymmenten kuluttua. Sotilaista palasi noin 500 miestä.[16]
Venäläiset kasakat ottivat ruokansa vallatusta maasta ryöstämällä, minkä tähden paikalliset asukkaat joutuivat turvautumaan korvikeruokaan ja monin paikoin väkeä nääntyi nälkään.[21]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Isoviha - ElleEmme
Sitä ei ole peruttu eikä sitä voida myöskään perua. Luther on ikuisessa kadotuksessa kaikkien muiden harhaoppisten, eksyttäjien, huorintekijöiden ja moraalintärvelijöiden kyseenalaisessa "seurassa" - ja yhtenä pahimmista niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579