Saksan liittokansleri Friedrich Merz myönsi Dessauhun kokoontuneelle teollisuus- ja kauppakamarille, että päätös sulkea kaikki ydinvoimalat oli “valtava virhe”. Hänen mukaansa Saksa kärsii nyt energiakapasiteetin puutteesta ja joutuu turvautumaan valtion massiivisiin tukiaisin pitääkseen hinnat siedettävinä.
Merz muistutti, että ydinvoiman alasajo juontaa juurensa Angela Merkelin hallituksen päätökseen 2000-luvun alusta. Lopullinen sulkeminen tapahtui huhtikuussa 2023, jolloin viimeiset kolme reaktoria ajettiin alas. “Nyt toteutamme maailman kalleinta energiakäännettä”, Merz totesi, ja lisäsi ettei tiedä yhtään maata, joka olisi tehnyt yhtä kalliin ja vaikean ratkaisun.
Saksa - Maailman kallein energiakokeilu
36
240
Vastaukset
- Anonyymi00001
Voisi sanoa sen mitä kaikki tietää. Tyhmyys oli naisten päässä ja tyhmiä oli teot.
- Anonyymi00002
Vihreät......
- Anonyymi00035
Merkkelin ämmän tekoja.
- Anonyymi00003
Ja taasen PalstaPerseilijät valehtelevat lukutaidottomuuttaan!!!
Ei Angela Merkel ollut liittokanslerina silloin kun päätös ydinenergiasta luopumisesta tehtiin 2001 vaan Gerhard Schröder,,,- Anonyymi00004
Schröder teki sen Putinin ehdotuksesta, mutta vihreät ja muut demarit toteuttivat sen. Nyt Schröder asuu Moskovassa kuten Bäckman ja Tursu.
- Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Schröder teki sen Putinin ehdotuksesta, mutta vihreät ja muut demarit toteuttivat sen. Nyt Schröder asuu Moskovassa kuten Bäckman ja Tursu.
Saksan entinen liittokansleri (2005 - 2025) Angela Merkel on kristillisdemokraatti.
Oliko tämä sinulle vallan yllättävä tieto? - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Saksan entinen liittokansleri (2005 - 2025) Angela Merkel on kristillisdemokraatti.
Oliko tämä sinulle vallan yllättävä tieto?Korjaan virheeni. Merkel oli liittokansleri 2005-2021.
- Anonyymi00032
Samaa pazkaa, lue mitä avauksessa sanotaa, punaperseilijä
- Anonyymi00005
Putinatsitkin olisi ehkä pysyneet kotonaan, ellei putin olisi voinut laskeskella Saksan ehdottoman antautumusen varaan kaasuaseella uhattaessa
- Anonyymi00006
Kuinka Saksa ja muut ydinvoimaa käyttävät maat aikovat ratkaista ydinvoimajätteen loppusijoituksen?
Missään maassa ei ole vielä toimintakunnossa ja käytössä olevaa ydinvoiman loppusijoituspaikkaa, vaikka Suomessa Eurajoen Olkiluodon Onkalo-luola onkin jo loppuvaiheessa odottamassa lupaa aloittaa jätteen siirto luolaan ja Ruotsissa valmistellaan vastaavan kaltaisen luolan rakentamista.
https://yle.fi/a/74-20203987 - Anonyymi00008
Päätös tehtiin Saksassa paniikissa 2011 Japanissa sattuneen tsunamin aiheuttaman ydinlaitosonnettomuuden jälkeen. Typerä punavihreä päätös. Saksassa ei ole maanjäristyksiä eikä mitään tsunameja.
- Anonyymi00010
Mistä maakuopasta näitä Lukutaidottomia KouluPudokasVajakkeja oikein löytyy säännöllisesti???
Kaikki lukutaitoiset tietävät että päätös päätös ydinenergiasta luopumisesta tehtiin jo 2001 Saksassa,,, - Anonyymi00016
Anonyymi00010 kirjoitti:
Mistä maakuopasta näitä Lukutaidottomia KouluPudokasVajakkeja oikein löytyy säännöllisesti???
Kaikki lukutaitoiset tietävät että päätös päätös ydinenergiasta luopumisesta tehtiin jo 2001 Saksassa,,,Oleppa vajakki hiljaa. Päätös lyötiin lukkoon 2011. Missä maakuopassa sinä loisit ?
- Anonyymi00011
Jew Tube, The White House, video.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtVMoko3mSI
President Trump Holds a Press Conference, Aug. 11, 2025
1:46:30------>
Trump: Minä olin se, joka sanoi, te ette voi rakentaa sitä kaasuputkea, se oli jo puoliksi rakennettu, Nord Stream 2.
Kukaan ei tiedä siitä mitään, kukaan ei ole koskaan kuullut Nord Stream kadesta.
Sinäkään et mahdollisesti ole kuullut siitä.
Suurin kaasuputki, minä pysäytin sen, en ollut Venäjän ystävä, mutta tulen hyvin toimeen Putinin kanssa, on hyvä tulla toimeen muitten maiden kanssa, mutta se ei tarkoita että annat niitten ajaa ylitsesi.
Biden hyväksyi kaasuputken, enkä voinut käsittää sitä.
Sitten ne sanoivat "Trump ei ole tiukkana Venäjälle", minä oli tiukin kaikista, Putin sanoi sinä et ole kova.
Minä pysäytin suurimman Euroopan energiahankkeen, jonka Venäjä ja Eurooppa oli rakentanut, minä pysäytin sen, se oli kuollut.
Ja tämä matalan ÄO:n presidentti (Biden), tuli ja antoi heidän rakentaa tämän kaasuputken, ja toimittaa öljyä ja kaasua koko Eurooppaan.
Ja presidentti Putin kutsui minut osallistumaan hankkeeseen, ja olin hieman pettynyt.
Z. I0nIstI vetoinen Usa on Euroopan pahin vihollinen. - Anonyymi00012
Jos ydinvoimaloita ei ajeta alas nyt, niitä ei ehditä loppusijoittaa ennen öljyn loppumista noin 50 vuoden kuluttua nykyisellä öljynkulutuksella arvioituna. Suomen vanhojen ydinvoimaloiden loppusijoittaminen kestää noin 100 vuotta, jos kaikki sujuu suunnitellusti. Voimalat jätteineen jäävät siis armotta heitteille. Öljyn loppuminen tulee olemaan ihmiskunnan suurin katastrofi ja ydinvoimalat ovat siinä vain mitätön lisämauste.
- Anonyymi00013
>> Ja taasen PalstaPerseilijät valehtelevat lukutaidottomuuttaan!!!
Ei Angela Merkel ollut liittokanslerina silloin kun päätös ydinenergiasta luopumisesta tehtiin 2001>>
Kyllä ydinvoimaloiden sulkemisessa syy on yksinomaan Angela Merkelin harteillä.
Myös Rutosi teki 1980-luvulla päätöksen, että kaikesta ydinvoimasta luovutaan, ja voimalat puretaan. Kun tultiin 2000-luvulle, järki alkoi palailla ruotsalaisten kalloon. Ydinvoimaloita on uudistettua ja tehoja nostettu Ruotsissa joka vuosi.
Myös Angela Merkelin olisi 2011 pitänyt tehdä järkevä päätös, ja luopua vanhasta päätöksestä, ydinvoimaloiden sulkemisesta.
Matu-myönteisenä vihreänä DDR-pölvästinä Merkel ei kuitennaan osannut eikä kyennyt sellaista uutat linjausta avaamaan. - Anonyymi00014
Vihreä mössö tuonväristen kallossa on HOMETTA.
Aivojen väri ei ole vihreä.- Anonyymi00023
Vihreille kelpaa kaikista saastuttavin ruskohiili mutta ei ydinvoima --- Loistavaaaa!!!!!
- Anonyymi00015
Saksan päätös sulkea kaikki ydinvoimalansa oli "valtava virhe" ja se on aiheuttanut suuret kustannukset taloudelle. Saksan talous on kuitenkin kasvanut 17 % ja Suomen 5 % eli kyseessä on vain suomalaisten luulo. Saksaan tulee fuusiovoimaa.
- Anonyymi00017
Saksan hallitus lupasi yli € 2 miljardia fuusiolle, mikä merkitsee strategista sitoutumista tulla johtavaksi tässä teknologiassa 2030.
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Saksan hallitus lupasi yli € 2 miljardia fuusiolle, mikä merkitsee strategista sitoutumista tulla johtavaksi tässä teknologiassa 2030.
Jew Tube, The White House, video.
https://www.youtube.com/watch?v=ZtVMoko3mSI
President Trump Holds a Press Conference, Aug. 11, 2025
1:46:30------>
Trump: Minä olin se, joka sanoi, te ette voi rakentaa sitä kaasuputkea, se oli jo puoliksi rakennettu, Nord Stream 2.
Kukaan ei tiedä siitä mitään, kukaan ei ole koskaan kuullut Nord Stream kadesta.
Sinäkään et mahdollisesti ole kuullut siitä.
Suurin kaasuputki, minä pysäytin sen, en ollut Venäjän ystävä, mutta tulen hyvin toimeen Putinin kanssa, on hyvä tulla toimeen muitten maiden kanssa, mutta se ei tarkoita että annat niitten ajaa ylitsesi.
Biden hyväksyi kaasuputken, enkä voinut käsittää sitä.
Sitten ne sanoivat "Trump ei ole tiukkana Venäjälle", minä oli tiukin kaikista, Putin sanoi sinä et ole kova.
Minä pysäytin suurimman Euroopan energiahankkeen, jonka Venäjä ja Eurooppa oli rakentanut, minä pysäytin sen, se oli kuollut.
Ja tämä matalan ÄO:n presidentti (Biden), tuli ja antoi heidän rakentaa tämän kaasuputken, ja toimittaa öljyä ja kaasua koko Eurooppaan.
Ja presidentti Putin kutsui minut osallistumaan hankkeeseen, ja olin hieman pettynyt.
North Stream 1 ja 2 suunnittelu ja rakentaminen maksoi 17 miljardia €uroa.
Valmiit putkistot olisivat voineet siirtää 55 miljardia kuutiometriä kaasua Venäjältä kaikkialle Eurooppaan.
Z. I0nIstI vetoinen Usa on Euroopan pahin vihollinen.
- Anonyymi00018
Tähän liittyy myös Uniperin tappiollisuus myyntitilanteessa. Vieläkin Saksan valtio joutuu kompensoimaan vuosittain Uniperin kaasukappaa budjettivaroista.
Onneksi Uniper ei ole Fortumin omistuksessa.- Anonyymi00020
Sehän kuulema oli täysin Marinin ja Tuppuraisen vika, niin ovat kertoneet suuret talousnerot Sammllahti ja muut oikeiston valopäät.
Oli Sipilältä suuri teko ostaa osakkeet. Se oli kuulema väärin myydä ne, kun alkoi tulla tappiota. Olisi oikeiston mielestä pitänyt kaataa valtion rahaa ja nyt oltaisiin kuulema rikkaita.
Muista äänestää oikeistoa, että rikastut. - Anonyymi00025
Anonyymi00020 kirjoitti:
Sehän kuulema oli täysin Marinin ja Tuppuraisen vika, niin ovat kertoneet suuret talousnerot Sammllahti ja muut oikeiston valopäät.
Oli Sipilältä suuri teko ostaa osakkeet. Se oli kuulema väärin myydä ne, kun alkoi tulla tappiota. Olisi oikeiston mielestä pitänyt kaataa valtion rahaa ja nyt oltaisiin kuulema rikkaita.
Muista äänestää oikeistoa, että rikastut.Eiköhän se varsinainen talousnero löydy sieltä Vortumin Rauramoisista jotka omilla toimillaan aiheutti useiden miljardien tappiot - kehtasi vielä vaatia miljoonaboonuksia!
- Anonyymi00033
Anonyymi00025 kirjoitti:
Eiköhän se varsinainen talousnero löydy sieltä Vortumin Rauramoisista jotka omilla toimillaan aiheutti useiden miljardien tappiot - kehtasi vielä vaatia miljoonaboonuksia!
Kyllä Miettinen ja peiteltyjä uhkauksia heittelevä mafioson näköinen Puopolo vakuuttivat minut, että Sanna Marinin, Tytti Tuppuraisen ja sukkahousuhallituksen vika oli. Naiset ei kuulema osaa taloutta, kun ovat liian tunteellisia, paitsi Purra, joka on kuulema paras ja laittaa Suomen talouden kuntoon.
Tere Sammallahti on varmasti ihan samaa mieltä. Ei ainakaan ole sanonut olevansa eri mieltä.
- Anonyymi00024
Tehomaksu! "Skandaali muhii Perussuomalaisissa" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
- Anonyymi00026
Merkkelin vanha maho teki tuhoa jokaisella sektorilla.
- Anonyymi00027
Hmmmm....suurin virhe oli jättää ottamatta käyttöön Nordstream2 ja alistua usan painostukseen. tietenkin paskausa vielä räjytti putket. toisin sanoen suurin virhe on usa, se pitäisi hävittää maailmankartalta.
- Anonyymi00028
Saksan epätoivoiset yritykset ovat tehneet runsaasti tiedusteluja paluumahdollisuudesta Venäjälle. Saksassa ei ole mahdollista jatkaa ja USAn houkuttavuuskin on jo paljastunut ansaksi.
Ehtiikö jopa Saksa Suomen edelle, meillä ollaan kai vielä kädet sidottuna sanktiomoodiin eikä pystytä siitä halvaantuneisuudesta irtoamaan kun suhdanteet heilahtelevat vauhdikkaasti.
Ääniä alkaa kuitenkin varovasti jo nousta kun suuri ja mahtava Amerikka potkii päähän nöyränä konttaavia vasallejaan.
Milloin tuo herätysliike tulee meille, vai jäädäänkö nuolemaan näppejä kun sukkelammat korjaa parhaat paikat. - Anonyymi00029
Noin 30 miljoonan asukkaan Australialla pyyhkii edelleenkin hyvin vaikka eivät ole koskaan käyttäneet ydinvoimaa ja lisäävät kiihtyvään tahtiin aurinko- ja tuulivoima, kun ovat luopumassa fossiilisia energianlähteitä sähköntuotannossa,,,
- Anonyymi00030
Aussin kelpaa,kun ei ole
kunnon talvea eikä
tule vilu eikä
tartte öljylämmitystä.
- Anonyymi00031
Vihreä tyhmyys........
- Anonyymi00034
Nyt naurattaa....
- Anonyymi00037
Ei tässä itkukaan auta.
Asiat on niin päin helvettiä kuin vain olla ja voi.
Ja kuka jatkaa johdossa?
Ursula von der Leien. Ja EUn päädiplomaatti on Kaja Kallas.
Pelkästään heidän nimensä mainitseminen tai oikein naaman näkeminen aiheuttaa naurun hörähdyksen.
Mutta yhtäläistä on koko "länsikoalition" johtoporras, koko sakki laidasta laitaan.
Täysin kyvytöntä turhalistoa, narrinäytelmää esittävää ilveilijäkaartia.
Vuosikaudet tämä on saanut jatkua mutta nyt vihdoinkin näyttää tulevan muutos.
Toivotaan vain ettei romahdus olisi syyttömille hallintoalamaisille liian tuhoisa.
- Anonyymi00036
Hähähähää ku naurattaa, ydinvoima on puhtainta ja parasta energiaa.
Vittuun kaikki ulisevat tuulimyllyt ja aurinkopaneelit helvettiin viljelysmailta!!!
Saatanan muuten kuollaan nälkään ja kylmyyteen!!!- Anonyymi00038
Juuri kaikki vakaus ja ennustettavuus onkin haluttu hävittää, jotta saadaan mukamas perusteita pörssikaupan soveltamiseen sellaisiin asioihin joiden hoitamiseen se ei mitenkään sovi.
Väkisin luodaan muka "sähkömarkkina", jota sitten markkinatalouden lait, kysyntä ja tarjonta vapaasti säätelevät.
Kuten tiedämme, nämä e.m. lait eivät toteudu missään muuallakaan, kaikkea vaihtoa ohjaillaan ja säädetään monin näkyvin ja kätketyin tavoin.
Perusenergian tuotanto olisi perustettava juurikin vakaille ratkaisuille, meillä ydinenergiaan ja lisänä vesivoimaan. Näiden kanssa luotaisiin kehykset kansalaisten sähkönsaannille kohtuulliseen ja pysyvään hintaan ilman järjetöntä pörssiheittelyä.
Liberalistien talouskeinottelu kuitenkin on ulotettu myös sähköön ja tekee mahdolliseksi tämän nykyisenlaisen ryöstöhinnoittelun.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit846014KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3185096Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202648Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei462588Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831822Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031659Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1081471
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191392