todellakin kaiken aikansa toimistossa kahvia juoden. Tätä olen alkanut miettimään ?
Viettävätkö hoivakotien työntekijät
12
190
Vastaukset
- Anonyymi00001
Monessa paikassa kahvihuoneen lepohetki on vain potilaitten haukkumista . Vaihdoin alaa ja olen nyt kaupan kassa .
- Anonyymi00002
Kyllä se ni on, muistan jo nuorena ollessa vanhusten kodissa sijaisena joka oli kyllä vielä loisto aikaa silloin. Ruoka tehtiin päivittäin omassa keittiössä. Mutta olin itse laitosapulaisen tehtävissä ja ruuan syöttö kuului tehtäviin, silloin aina koulutetut hoitajat pyrkivät pääsemään syöttämään helposti syötettävä esim jonkun nielimisongelmaisen pistivät minulle jolla ei hoitoalan koulutusta. Pari kertaa kun joku veti henkeen ruuan niin sitten sanoa pauksutin aanuraportilla etten syötä näitä vaikeita vaan niiden menee ne jotka ovat hoitajia enkä minä joka tein siivoustöitä ja sanoin että on helvettin kauhea kiire savuille ja lepuuttelemaan ulos. Sen jälkeen määrätyt hoitsu katseli karsaasti mutta minua pyydettiin kahtena kesänä vielä uudelleen työhön sinne samalle osastolle kun tein hommani
Silloin pyyhittiin kaikki sängyn pinnat, pöydät, ikkunalaudat ja lattiat nihkeellä päivittäin.
Keittiö pidettiin vimpan päälle puhtaana - Anonyymi00003
Kun äitini oli vanhusten osastolla hoidossa, niin laitoin merkille, että kun hoitajilla oli kahvitauko, niin kaikki hoitajat menivät yhtä aikaa kahvihuoneeseen ja olivat siellä lukkojen takana. Usein kävi niin, että kun olin lähdössä pois, niin piti kauan koputella hoitajien kahvihuoneen oveen, että joku tulisi avaamaan oven, että pääsisin pois osastolta. Miksi ihmeessä kukaan hoitaja ei koskaan jäänyt päivystämään vanhuksia kahvitauon tai ruokatauon ajaksi? Kahvittelut olivat hoitajilla usein liki puolen tunnin mittaisia.
En tiedä onko joka puolella Suomea tämä käytäntö, mutta tässä oli nyt yksi tapaus Pohjois- Suomesta. Tästä on aikaa muutama vuosi. - Anonyymi00004
Nykyisin on tärkeämpää kaikki muu paitsi fyysinen hoitotyö. Muuta tekemistä arvostetaan enemmän.
- Anonyymi00005
Totta. Kaiken maailman infotilaisuudet ja kokouksissa laukkaaminen lisääntynyt.
Olin työssä hoivakodissa ja siellä kyllä tehtiin töitä kunnolla, hyvä jos hoitajat ehti vessassa käydä tai eväänsä syödä. Ruokatauollakin piti olla silmät selässä, kun seurattiin asukkaita ja puhelimeen piti vastata useinkin kesken tauon. Sitten sovittiin, että aamuvuoro menee ensin ruokailemaan ja iltavuoro jää hoitotoimiin. Päiväraportit vasta, kun ruokatauko oli pidetty ja asiakkaat hoidettu.
Henkilökuntaa vähennettiin vuosien varrella, laitoshuoltajien määrä puolitettiin ja kaikki ne hommat ujutettiin hoitajille. Samoin yövuorossa enää yksi kahden sijaan ja jouduttiin juoksemaan muillakin osastoilla yöaikaan avustamassa sielläkin yksintyöskentelevää.
Mahdoton yhtälö tuo, että hoitohenkilökuntaa aina vain vähemmän, vaikka suurin osa vanhuksista muistisairaita. Muistisairas pystyy monesti liikkumaan hyvin ja osa heistä liikkeellä koko valveillaoloajan ja touhuavat monenlaista. Aika paljon pitää hoivassa olla väkeä, että koko ajan tiedetään mitä kukin asiakas touhuaa tai missä on. Tämän tästä joku asiakas on sotkenut huolella ulosteella itsensä, ympäristön ja sen siivoussessio sitoo ainakin yhden hoitajan pitkäksi aikaa.
Vaativaa ja raskasta työtä ja esihenkilöt ihan pihalla, eivät edes ymmärrä mihin siellä hoivassa se työntekijän aika menee. Ovat omissa kanslioissaan eivätkä juuri nokkaansa näytä. Joka ikinen esihenkilö pitää pakottaa kuukaudeksi "kentälle", ei ylimääräisenä, vaan ihan hoitajaksi samoihin hommiin mitä muutkin tekee. Ihme jos silmät ei aukea. Nyt vain vahtivat rahavaroja norsunluutorneissaan ja asenne on, että hoitajat tyhjää valittaa jos epäkohtia viestitään heille päin. - Anonyymi00011
Anonyymi00005 kirjoitti:
Totta. Kaiken maailman infotilaisuudet ja kokouksissa laukkaaminen lisääntynyt.
Olin työssä hoivakodissa ja siellä kyllä tehtiin töitä kunnolla, hyvä jos hoitajat ehti vessassa käydä tai eväänsä syödä. Ruokatauollakin piti olla silmät selässä, kun seurattiin asukkaita ja puhelimeen piti vastata useinkin kesken tauon. Sitten sovittiin, että aamuvuoro menee ensin ruokailemaan ja iltavuoro jää hoitotoimiin. Päiväraportit vasta, kun ruokatauko oli pidetty ja asiakkaat hoidettu.
Henkilökuntaa vähennettiin vuosien varrella, laitoshuoltajien määrä puolitettiin ja kaikki ne hommat ujutettiin hoitajille. Samoin yövuorossa enää yksi kahden sijaan ja jouduttiin juoksemaan muillakin osastoilla yöaikaan avustamassa sielläkin yksintyöskentelevää.
Mahdoton yhtälö tuo, että hoitohenkilökuntaa aina vain vähemmän, vaikka suurin osa vanhuksista muistisairaita. Muistisairas pystyy monesti liikkumaan hyvin ja osa heistä liikkeellä koko valveillaoloajan ja touhuavat monenlaista. Aika paljon pitää hoivassa olla väkeä, että koko ajan tiedetään mitä kukin asiakas touhuaa tai missä on. Tämän tästä joku asiakas on sotkenut huolella ulosteella itsensä, ympäristön ja sen siivoussessio sitoo ainakin yhden hoitajan pitkäksi aikaa.
Vaativaa ja raskasta työtä ja esihenkilöt ihan pihalla, eivät edes ymmärrä mihin siellä hoivassa se työntekijän aika menee. Ovat omissa kanslioissaan eivätkä juuri nokkaansa näytä. Joka ikinen esihenkilö pitää pakottaa kuukaudeksi "kentälle", ei ylimääräisenä, vaan ihan hoitajaksi samoihin hommiin mitä muutkin tekee. Ihme jos silmät ei aukea. Nyt vain vahtivat rahavaroja norsunluutorneissaan ja asenne on, että hoitajat tyhjää valittaa jos epäkohtia viestitään heille päin.Melkeinpä arvaan mikä firma on kyseessä.
- Anonyymi00006
He pitävät lakisääteiset taukonsa kuten muutkin
- Anonyymi00007
Olen ihan itse nähnyt että eivät tee mitään ja juovat vain kahvia toimistossa juoruillen. Osaavatko edes hävetä !!!
- Anonyymi00008
Sinun olisi pitänyt jäädä sinne seuraamaan että ei tuollaisia sammakoita suusta tule.
Hirveä kommentti. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Sinun olisi pitänyt jäädä sinne seuraamaan että ei tuollaisia sammakoita suusta tule.
Hirveä kommentti.Olen ihan itse nähnyt että hoitajat eivät tee muuta kuin juovat kahvia toimistossa ja hoitavat sammakoita. Miksi näin ?
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Olen ihan itse nähnyt että hoitajat eivät tee muuta kuin juovat kahvia toimistossa ja hoitavat sammakoita. Miksi näin ?
On sekin nähty että hoitajat istuvat apaattisten asukkaiden viereisessä pöydässä nauraa hekottaen kahvien ääressä.
- Anonyymi00012
Iltavuorossa on vain yksi osastohoitaja ja yksi osastolta toiselle siirtyilevä avustaja.
Hoitajankin on pakko joskus itse syödä ja tehdä oma wc käynti.
Väkisin niitä hetkiä, jolloin osasto on ilman valvontaa jää.
Kaikkien on suunnilleen pidettävä tauko samaan aikaan, muutoin vuoro menisi taukoja pitäessä vuorotellen ja 2 avustettavien työt jäisi tekemättä.
Periaatteessa ruokatauko n. 20min ja kahvi n. 10 min.
Kaikki eivät tätä noudata, vaan ajat venyvät 1,5-2 x.
Osa käy ulkona tupakalla, osa jaarittelee muuten vaan.
Vanhemmille hoitajille lyhyt tauko ei tarjoa riittävää lepoa tai joku uusi työntekijä kysyy jotakin asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit876042KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3285240Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202668Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841865Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1041682- 1121546
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1211430Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393