Ja vanhan liiton aikakauteen. Uudessa liitossa siitä noudatetaan vain valitut käskyt. 9/10 dekalogista ja Apt. 15:28-29 käskyt. Ja rakkauden kaksoiskäsky.
Sapatti ei kuulu uuteen liittoon. Se on merkki Israelin ja Jumalan välillä. Uudessa liitossa merkkinä on Pyhä Henki ja Jumalan rauha uskovan sydämessä.
Mooseksen laki kuuluu vain Israelille
39
188
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vanha liitto oli väliaikainen 430 vuotta.
Uusi liitto oli ennen Vanhaa liittoa ja nykyisin.- Anonyymi00008
Liitot on ikuisia.
1. Moos. 17:13
Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne iankaikkiseksi liitoksi. - Anonyymi00012
Jeesuksen sanojen mukaan Mooseksen laki on voimassa maailman loppuun asti. Uusi liitto on nimenomaan lakiliitto, jossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen. Joka ei osaa lakia, hän ei ole uudessa liitossa.
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."
35 -- Herra on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- Herra Sebaot on hänen nimensä,
36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
37 Näin sanoo Herra: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
- Anonyymi00002
2Moos.12:49 Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne. 2Moos.12:49 Yksi sääty pitää oleman omaisella ja muukalaisella, joka asuu teidän seassanne. Biblia (1776)
- Anonyymi00003
Kyllä jokainen piirto on voimassa.
Mutta vain pahantekijöile .- Anonyymi00010
Lait koskee kaikkia luotuja tasapuolisesti.
- Anonyymi00004
2Moos.12:48 Jos joku muukalainen asuu sinun tykönäs, ja tahtoo pitää Herralle pääsiäistä, niin ympärileikattakoon kaikki miehenpuolet, ja sitte käykää sitä tekemään, ja olkoon niinkuin omainen: sillä ei yhdenkään ympärileikkaamattoman pidä sitä syömän. Biblia (1776)
- Anonyymi00005
1Moos.17:14 Ja jonka esinahallisen miehenpuolen esinahan liha ei ympärileikata, se sielu pitää hukutettaman kansastansa; hän on minun liittoni rikkonut. Biblia (1776)
- Anonyymi00006
Antikristuksen antti, taitaa sinuunkin nahanpalasi roikkua paikollaan!
- Anonyymi00007
älä tapa. älä varasta. älä valehtele, kyllä ne koskee myös helluntailaisia
- Anonyymi00009
helluntailaiset eivät kuulu mihinkään liittoo, ne on villejä
2. Piet. 2:19
He lupaavat teille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on.- Anonyymi00025UUSI
Onko nyt niin, että ei Vanhaan, eikä Uuteen Liittoon ?
- Anonyymi00011
Aloitus on tökeröä eksytystä.
Uusi liitto on määritelty Jer 31:31-37, jonka mukaa Moosksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Jos joku ei noudata kaikkia lain käskyjä, hän ei ole uudessa liitossa.
Mitä tulee Mooseksen lakiin muuten, niin se kaikki käskyt koskevat pakanoita. Ympärileikkausesta laki sanoo, että se koskee vain Abrahamin jälkeläisiä ja heidän perheensä jäseniä, joten sen takia Ap. t 15 ei määrännyt kreikkalaisille pakanoille pakollista ympärileikkausta. Muuten laki koskee myös pakanoita.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä.
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.- Anonyymi00013
Selitä, miksi laista, josta ei saanut piirtoa eikä pienintä pilkkua muuttaa kymmeniä kertoa toistettu käsky: "Puhu israelilaisille ja sano heille" muuttui muotoon 'puhu kakillle kansoille'?
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Selitä, miksi laista, josta ei saanut piirtoa eikä pienintä pilkkua muuttaa kymmeniä kertoa toistettu käsky: "Puhu israelilaisille ja sano heille" muuttui muotoon 'puhu kakillle kansoille'?
Ei harhaoppisille ole tärkeää se mitä Raamatussa lukee, vaan se mitä he itse selittävät. Heille vaikeat asiat ovat käännösvirheitä ja Paavali valehtelija kun ei oikein ymmärrä sitä että vanhaa liittoa tässä eletään ja meni kääntymään pois kunnon lakihenkisestä farisealaisuudesta.
Lakihenkisyydellä ja UT:n sanomalla ei ole mitään tekemistä keskenään. - Anonyymi00016UUSI
Oikeassa olet, aloittajalla tökeröä eksytystä !
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ei harhaoppisille ole tärkeää se mitä Raamatussa lukee, vaan se mitä he itse selittävät. Heille vaikeat asiat ovat käännösvirheitä ja Paavali valehtelija kun ei oikein ymmärrä sitä että vanhaa liittoa tässä eletään ja meni kääntymään pois kunnon lakihenkisestä farisealaisuudesta.
Lakihenkisyydellä ja UT:n sanomalla ei ole mitään tekemistä keskenään.Tämä ei ole selitys, vaan suoraa teksiä Mooseksen laista: "Puhu israelilaisdille ja sano heille!"
- Anonyymi00040UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jumala antoi isralilaisille tehtävän julistaa Jumalan sanan kaikille kansoille, mikä tarkoittaa myös lakia. Pakanat pelastuvat samoilla säännöillä kuin juutalaiset. Laki koskee kaikkia kansoja.
Jes 56:6 Samalla tavoin myös muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran palvelijoiden joukkoon, jotka rakastavat hänen nimeään ja kunnioittavat häntä, kaikki jotka varovat loukkaamasta sapatin pyhyyttä ja pysyvät minun liitossani,
7 he kaikki saavat tulla pyhälle vuorelleni. Minä täytän heidät riemulla, kun he rukoilevat siellä. Minä hyväksyn polttouhrit ja teurasuhrit, jotka he tuovat alttarilleni. Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla.
Jes 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".
4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
- Anonyymi00015UUSI
Aloittajalle:
YSTÄVÄ SÄ LAPSIEN. Alakansakoulun Raamatunhistoria. Kouluhallituksen hyväksymä 22.2.1950
USKONTOKIRJASTA LUETTUA:
Kun Jumala nyt kuuden pitkän luomispäivän jäkeen katsoi kaikkea, mitä oli tehnyt, niin hän näki, että kaikki oli kovin hyvää. Silloin Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, ja siksi Jumala siunasi sen päivän ja pyhitti sen MEIDÄNKIN LEPOPÄIVÄKSEMME.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4. KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. LAUANTAI, SAPATTI
1234567---- Anonyymi00017UUSI
Jeesuksen omien pitää tietää ja muistaa adventisteista muutama totuus. Adventtikirkko ei ole Jeesuksen omien kirkko, vaan suurin osa adventtiseurakuntiin kuuluvista on uudesti syntymättömiä maailman ihmisiä. Uskova näytteleminen on yksi adventistien elämän keskeisimmistä sisällöistä.
Sapatti, josta adventistit alinomaan puhuvat ja on heidän oppinsa tärkein osa, on itse asiassa riivaaja, paha henki. Adventistin sapatti ei ole sama kuin Sanan ilmoittama: viikonpäivä ja juutalaisille Mooseksen laissa määrätty lepopäivä, vaan sapatti on adventistien epäjumala, jolle adventistit uhraavat aikansa ja huomionsa.
Erityisesti on huomattava: adventistien hallussa on riivaajia, joita adventistit,etupäässä johtavassa asemassa olevat, käyttävät ihmisten sitomiseen adventtikirkkoon sekä pelotteluun.
Adventistien todistuksen mukaan sapatti on elävä henkiolento, joka kummittelee ja pelottelee ja on ihmistä vastassa rajan toisella puolella.
Johannes varoitti: "kavahtakaa epäjumalia".
Jeesuksen omien pitää kavahtaa adventisteja! - Anonyymi00019UUSI
Adventisti, sinun uskontosi on lähtöisin paavilta. Paavin kirkko toi kymmenen käskyn muodossa ´sapatin ja sen jälkeen ellen otti paavin tuoman sapatin ja väänsi juutalaisille annetun sapatin vieton riivaajan palvonnaksi.
Jerusalemin vanhimmat ja apostolit päättivät Mooseksen laista: kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta.
Näetkö, ei sanakaan kymmenestä käskystä, vaan kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta.
Nyt elämme uuden liiton aikaa. Mooseksen laki, ja lain kivisydän, kymmenen käskyä, kuului vanhaan liittoon, mahtuuko kalloosi?
Uudessa liitossa on voimassa uuden liiton päämiehen ja ylipapin, Jeesuksen lait! Katso opetuskirjeistä ja täytä kaikki lukemasi! - Anonyymi00020UUSI
Sinä jumalaton et häpeä lisätä Jumalan ilmoitukseen omiasi: "pyhitti sen MEIDÄNKIN LEPOPÄIVÄKSEMME." Raamatussa ei lue väitteesi mukaisesti. OLET KAMMOTTAVA VALEHTELIJA!
- Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Jeesuksen omien pitää tietää ja muistaa adventisteista muutama totuus. Adventtikirkko ei ole Jeesuksen omien kirkko, vaan suurin osa adventtiseurakuntiin kuuluvista on uudesti syntymättömiä maailman ihmisiä. Uskova näytteleminen on yksi adventistien elämän keskeisimmistä sisällöistä.
Sapatti, josta adventistit alinomaan puhuvat ja on heidän oppinsa tärkein osa, on itse asiassa riivaaja, paha henki. Adventistin sapatti ei ole sama kuin Sanan ilmoittama: viikonpäivä ja juutalaisille Mooseksen laissa määrätty lepopäivä, vaan sapatti on adventistien epäjumala, jolle adventistit uhraavat aikansa ja huomionsa.
Erityisesti on huomattava: adventistien hallussa on riivaajia, joita adventistit,etupäässä johtavassa asemassa olevat, käyttävät ihmisten sitomiseen adventtikirkkoon sekä pelotteluun.
Adventistien todistuksen mukaan sapatti on elävä henkiolento, joka kummittelee ja pelottelee ja on ihmistä vastassa rajan toisella puolella.
Johannes varoitti: "kavahtakaa epäjumalia".
Jeesuksen omien pitää kavahtaa adventisteja!Pelkurit eivät peri taivastenvaltakuntaa.
1234567--- - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Sinä jumalaton et häpeä lisätä Jumalan ilmoitukseen omiasi: "pyhitti sen MEIDÄNKIN LEPOPÄIVÄKSEMME." Raamatussa ei lue väitteesi mukaisesti. OLET KAMMOTTAVA VALEHTELIJA!
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
VIRSI 135. 1. Nää KÄSKYSANAA KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja SIINAILLA KIRJOITTI. AH HERRA ARMAHDA.
1234567--- - Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
VIRSI 135. 1. Nää KÄSKYSANAA KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja SIINAILLA KIRJOITTI. AH HERRA ARMAHDA.
1234567---Luterilaisuus on avointa ja kaikkien nähtävillä olevaa Jumalan pilkkaa. Luterilaisten opin mukaan synnit ovat yhä edelleen sovittamatta, ja kirkolle jäi vastuu ihmisen pelastuksesta. Luterilainen kirkko kykenee siihen, mihin Jumalan Poika ei kyennyt, pelastamaan ihmisen. Kasteen armoa julistava kirkko itse asiassa sanoo koko sovituksen ja evankeliumin olevan yhtä tyhjän kanssa. Jumala ei ketään kykene pelastamaan, tämä on kirkon sanoma!
- Anonyymi00021UUSI
Matt. 15
Mutta Jeesus vastasi: »Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.»- Anonyymi00022UUSI
Korvasyyhyyn löytää hyvää ja pahaa.
UT:n kokonaisnäkemys ratkaisee.
- Anonyymi00027UUSI
Jumalan liitot ovat ikuisia, niitä on tehty eriaikona ja ne täydentävät toisiaan, eivät kumoa toisiaan.
Timoteus on lapsena kastettu ikuisen liiton jäseneksi ja sen lisäksi hänet ympräileikattiin toisen liiton jäseneksi myöhemmin.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.
Ap. t. 16:3
Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän.
Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin minun liittoni on oleva merkitty teidän lihaanne IANKAIKKISEKSI LIITOKSI.- Anonyymi00028UUSI
EI-JUUTALAISET, eli pakanat kastettiin perhekunnittain, myös lapset, ns. proselyyttikasteella Jumalan liiton jäseniksi paljon ennen Jeesuksen ja Johanneksen syntymää. Pakanalasten kastaminen oli Juutalaisille täysin selvä asia. Kasteen lisäksi pojat ja miehet ympärileikattiin liiton jäseniksi.
- Anonyymi00029UUSI
Sotaorvot vierasheimoiset lapset kastettiin heti proselyyttikasteella Juutalaisten Jumalan kanssa liittoon proselyyttikasteella paljon ennen Jeesuksen aikaa.
Pojat lisäksi ympärileikattiin.- Anonyymi00030UUSI
Eli tehtiin uskonnon uhreja silpomalla, pilalle leikattuja kuten Paavali sanoisi.
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Eli tehtiin uskonnon uhreja silpomalla, pilalle leikattuja kuten Paavali sanoisi.
Onneksi Jerusalemissa ei ollut yhtään helluntailaisia. Nehän olisi tehnyt Juutalaispojille sen ympärileikkauksen toiseen kertaan, sillä eihän se 8 pv.ikäinen vauva saanut itse päättää lähteeekö ikuiseen liittoon Jumalan kanssa vai ei.
- Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Anabaptismi, lahkolaisten tekemä uudestikaste tarkoittaa toiseen kertaan ympärileikkausta eli pilalle leikattua.
- Anonyymi00032UUSI
Helluntailaiset lukee Etiopialaisen eunukin kastetapausta ja huudahtavat voitonriemuisasti: Ei mainittu lapsia kastetun!
- Anonyymi00033UUSI
Hebr.8:8 Sillä hän nuhtelee heitä ja sanoo: katso, päivät tulevat, sanoo Herra, että minä Israelin huoneelle ja Juudan huoneelle tahdon Uuden Testamentin päättää. Biblia (1776) Jer.31:31-32.
- Anonyymi00034UUSI
Jumalan sana pysyy. Ei sitä Parhamin opeilla voi kumota.
Jumalan säätämät liito ovat ikuisesti voimassa.
1. Moos. 17
Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
Ja Jumala sanoi Aabrahamille: "Mutta sinä pidä minun liittoni, sinä ja sinun jälkeläisesi, sukupolvesta sukupolveen." - Anonyymi00037UUSI
Ei Jumala muuta eikä peru tekemäänsä liittoa, sitä mitä hän on säätänyt.
Ympärileikattakoon sekä kotonasi syntynyt että rahalla ostamasi; ja niin MINUN LIITTONI on oleva merkitty teidän lihaanne IANKAIKKISEKSI LIITOKSI.- Anonyymi00039UUSI
Jumalan tekemät liitot ovat ikuisia. Ne ovat voimassa ajan rajan taakse ikuisuuteen asti voimassa.
Pekkä ihmisen usko on ailahtevainen psykologinen ilmiö. Ihminen voi menetää uskonsa monta kertaa eläissään.
Usein lahkouskovaiset vanhukset kun tulee muistisairauksia, niin alkavat kiroilla ihan mahdottomasti.
- Anonyymi00038UUSI
Kuunnelkaa Youtubesta Paavalin kirje roomalaisille, koko kirje, Alexander Scourbyn lukemana. Siitä selviää niin tämä lakiasia kuin monet muutkin asiat.
https://www.youtube.com/watch?v=o91Jp1JENtw&list=PLyH3jcNYnj_vee7HfFWgGmcW2E3qdsHLi&index=46
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585544KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1963578Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182398Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222375Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91188- 1021048
Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT621037Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181012- 83998
Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79965