Kuinka monta kertaa N-määrän tahkoja sisältävää noppaa on heitettävä, jotta tahkoihin numeroitujen lukujen summa ylittää tahkojen määrän?
Siis perusnoppaa missä 6 tahkoa on heitettävä vähintään kaksi kertaa, mutta enintään seitsemän kertaa.
Vaan mikä on todennäköisyys yleisellä tasolla?
Nokkelampi noppatehtävä
16
174
Vastaukset
- Anonyymi00001
Minkä todennäköisyys?
- Anonyymi00002
Että monellkoa heitolla summa ylittää tahkojen määrän. Onko se sitten N/2+1.
- Anonyymi00003
Olkoon X_s tarvittavien heittojen lukumäärä, kun aloitetaan heittely summasta s. Olkoon lisäksi f_s(x) muuttujan X_s todennäköisyydet generoiva funktio.
Nyt pätee seuraava rekursio
f_s(x) = 1, jos s>n
ja jos s=0,1,..., n, niin
f_s(x) = x/n * sum_{j=1}^n f_{s+j}(x).
Induktiolla voidaan osoittaa, että f_s(x) = 1 + (x-1)(1+x/n)^{n-s}.
Tehtävä on siis periaattessa ratkaistu, koska meillä on pgf f_0(x) suljetussa muodossa. Tai onhan tuosta myös helppo kaivaa se kerroin eli
P(X=k) = (k-1)*binomial(n+1,k)/n^k
(kaava Desmoksessa: https://www.desmos.com/calculator/ap6nitjg9k
Lisähuomio: f(x) -> 1 + (x-1)e^x, kun n->oo.
Ja myös odotusarvo (joka saadaan laskemalla f'(1)) menee e:hen. - Anonyymi00005
Ei tarvitse heittää ollenkaan, Tahkojen numeroiden summa ylittää tahkojen määrän heti. Esim. kun N=6 on 1+2+3+4+5+6 = 21 > 6.
- Anonyymi00006
Jumala ei heitä noppaa (Albert Einstein).
- Anonyymi00007
Tahkoihin on numeroitu lukuja? Voivatko olla samoja?
Tuon voisi sanoa paljon helpommin ihan matemaattisesti, jos tarkoitetaan lukuja 1...N.
Varmasti löytyy myös noppia, joissa on luvut 0...N-1 tai vaikkapa vain alkupään alkuluvut. - Anonyymi00008UUSI
Neljä heittoa riittää 95 % varmuudella.
- Anonyymi00009UUSI
Joo, P(4 riittää ) > 23/24 kaikilla n.
- Anonyymi00010UUSI
7...
- Anonyymi00011UUSI
1...
- Anonyymi00012UUSI
mä en sitteen osais niitä silmälaseja ostaa tasoa sata 32=67-201 33020 22 63 -1.
- Anonyymi00013UUSI
voi mennä hermot
- Anonyymi00014UUSI
juoda veret kerran maahan verien astia tai veriastia sais kerrasta hei minä kemian opettaja.en tee .paitsiosta piirrä jalkapalloa kuin cal tehokas alla pääsy ei marjoistasi meille olka.revi on mahla kiina.
- Anonyymi00015UUSI
sait testissä kun kusi nousee päähän.
- Anonyymi00016UUSI
olen poika kodissa karkuun koulusta kotiin koulu-nelonen liikunta mathematica 10.
- Anonyymi00017UUSI
en kun poliisissa opettaja ame i noi anio latina soitan en mä ole jutellut i karkasin ikani sinulle pilatus mielelläni pontius kun on oikea ajan lopun laskua kohta alkua joudun ennen ranta sen maan italia sana koska se latina minä keksin numero jatkoa vien tuolla häirikkö sanatkin soittoje takia mouse.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 35535085
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?632653Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien952200- 2181883
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1731722- 581564
Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.1001298- 381167
Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex1151105- 1221088