Niin tekee myös Patmos. Mutta ei itselleen vaan omaan seurakuntaansa.
Kyllä, Raamattu kehoittaa maksamaan kymmenykset
51
235
Vastaukset
- Anonyymi00001
Missä kohtaa raamattua?
- Anonyymi00004
Kts alla
- Anonyymi00022
Suomalaiset maksaa kymmenykset jopa 5 kertaa.
- Anonyymi00023
Patmos laittakaa tilitiedot avoimiksi.
- Anonyymi00024
AI-yhteenveto
+1
Patmos Lähetyssäätiö sr (1052583-9) on Helsingissä toimiva, vuonna 1996 rekisteröity kristillinen lähetysjärjestö. Säätiön taloustietoja (liikevaihto, tulos) voi seurata Kauppalehden ja Suomen Asiakastiedon yrityshauista. Säätiö on toiminut vuodesta 1971 lähtien keskittyen lähetys- ja avustustyöhön.
Keskeiset tiedot:
Virallinen nimi: Patmos Lähetyssäätiö sr
Toimiala: Järjestöt, yhdistykset ja säätiöt
Kotipaikka: Helsinki
Toiminnan luonne: Kristillinen evankelinen lähetysjärjestö ja humanitaarinen apu
Tarkemmat vuosittaiset talousluvut, kuten tilikauden liikevaihto ja tulos, päivittyvät säätiön tilinpäätösten kautta. - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
AI-yhteenveto
1
Patmos Lähetyssäätiö sr (1052583-9) on Helsingissä toimiva, vuonna 1996 rekisteröity kristillinen lähetysjärjestö. Säätiön taloustietoja (liikevaihto, tulos) voi seurata Kauppalehden ja Suomen Asiakastiedon yrityshauista. Säätiö on toiminut vuodesta 1971 lähtien keskittyen lähetys- ja avustustyöhön.
Keskeiset tiedot:
Virallinen nimi: Patmos Lähetyssäätiö sr
Toimiala: Järjestöt, yhdistykset ja säätiöt
Kotipaikka: Helsinki
Toiminnan luonne: Kristillinen evankelinen lähetysjärjestö ja humanitaarinen apu
Tarkemmat vuosittaiset talousluvut, kuten tilikauden liikevaihto ja tulos, päivittyvät säätiön tilinpäätösten kautta.Rahan kerääminen pois suomesta.
- Anonyymi00002
Uusi testamentti ei missään mainitse tiettyä prosenttiosuutta, joka tuloista pitäisi laittaa syrjään, vaan sanoo vain, että sen tulee olla ”sen mukaan kuin hänellä on varaa” (1. Kor. 16:2). Kristillinen kirkko on pohjimmiltaan ottanut luvun 10 % Vanhan testamentin kymmenyksistä ja tehnyt siitä suositeltavan minimin uskovien antamiselle.
Uusi testamentti puhuu antamisen tärkeydestä ja sen eduista. Meidän tulisi antaa sen mukaan kuin pystymme. Joskus se merkitsee enemmän kuin 10% antamista, joskus se ehkä tarkoittaa vähemmän. Kaikki riippuu uskovan mahdollisuuksista ja seurakunnan tarpeista.
Jokaisen kristityn tulisi tunnollisesti rukoilla ja etsiä Jumalan viisautta sen suhteen, antaako kymmenyksiä ja/tai kuinka paljon hänen tulisi antaa (Jaak. 1:5). Kymmenysten ja lahjojen antamisen pitäisi ennen kaikkea tapahtua pyyteettömästi ja olla osa Jumalan ja seurakunnan palvelemista. ”Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa” (2. Kor. 9:7). - Anonyymi00003
Juu, kyllä
Patmos eroaa normaaleista kristityistä siinä, että kymmenykset menee lähinnä johtajien taskuihin.
Pe.ku- Anonyymi00006
Kuule kun Patmos ei pyydä kymmenyksiä itselleen,
Jos epäilet rikosta, ota yhteys poliisiin. Anonyymi00006 kirjoitti:
Kuule kun Patmos ei pyydä kymmenyksiä itselleen,
Jos epäilet rikosta, ota yhteys poliisiin.Ei kymmenyksiä, vaan perinnöt ja rahat.
- Anonyymi00009
torre3 kirjoitti:
Ei kymmenyksiä, vaan perinnöt ja rahat.
Toki minäkin heille testamenttaan osan.
Heidän toimivat pelillä lahjoituksilla ja haluan tukea heidän hyvää työtään myös kuoltuani. Anonyymi00009 kirjoitti:
Toki minäkin heille testamenttaan osan.
Heidän toimivat pelillä lahjoituksilla ja haluan tukea heidän hyvää työtään myös kuoltuani.Minä en anna mitään rahanahneille. Pelkkä Patmoksen sivun avaaminen etoo.
- Anonyymi00016
torre3 kirjoitti:
Minä en anna mitään rahanahneille. Pelkkä Patmoksen sivun avaaminen etoo.
Olet köyhä mitättömyys.
- Anonyymi00018
torre3 kirjoitti:
Tuli eräälle perheelle talo. Mieti sitä.
Ikonen huijasi sinua tyhmää! 🤣
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ikonen huijasi sinua tyhmää! 🤣
Helppo huijattava.
- Anonyymi00028
Meller ei enää tarvi kolehtia!
- Anonyymi00035
torre3 kirjoitti:
En ole huomannut. Mitä se huijasi?
Et huomaa koskaan mitään.
- Anonyymi00005
Jeesus tosin ei kovin köyhien avustamisesta piitannut kun kritisoitiin naista, joka oli tuhlannut rahaa voiteisiin ja hajusteisiin, niin sanoi siitä moittiville, että köyhät teillä on aina keskuudessanne.
Fariseuksille köyhien avustaminen on laki, tekopyhä teko jolla he korostivat itse itseään.- Anonyymi00007
torre3 kirjoitti:
Jeesus edellytti muille, että myykää mitä teillä on ja antakaa köyhille.
Ei edellyttänyt kaikilta!
- Anonyymi00015
torre3 kirjoitti:
Opetuslapsilta tosiaan.
Ei todellakaan!
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ei todellakaan!
Jeesus puhui noin opetuslapsilleen.
En ihmettele, että sinulla ei ole tietoa.- Anonyymi00017
torre3 kirjoitti:
Jeesus puhui noin opetuslapsilleen.
En ihmettele, että sinulla ei ole tietoa.Eihän puhunut kaikille!
- Anonyymi00029
Tosi on!
- Anonyymi00010
Tänä päivänä noilla ohjeilla kaikki oisivat köyhiä tai muutama järjestö huippu rikas.
- Anonyymi00014
Mikä järjestö olisi köyhä?
- Anonyymi00011
"Uusi testamentti ei missään mainitse tiettyä prosenttiosuutta, joka tuloista pitäisi laittaa syrjään, vaan sanoo vain, että sen tulee olla ”sen mukaan kuin hänellä on varaa” (1. Kor. 16:2). "
MIksi vääristät tätä asiaa????
Kyseessä on KERÄSYS! ei kymmenykset!
1. Kor. 16:
1 Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää tekin samalla tavoin, kuin minä olen määrännyt Galatian seurakunnille.
2 Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani.
ja kiero uusi käännös: 1992
Keräys Jerusalemin kristityille
1. Kor. 16:2
1 Kun keräätte varoja Jerusalemin pyhille, noudattakaa niitä ohjeita, jotka olen antanut Galatian seurakunnille: [Room. 15:25+]
2 kunkin teistä on aina sapatin jälkeisenä päivänä pantava syrjään rahaa sen mukaan kuin hänellä on varaa, jottei keräystä pantaisi toimeen vasta kun olen tullut sinne. [2. Kor. 9:3]
3 Sitten kun tulen, lähetän teidän valitsemanne ja valtuuttamanne henkilöt viemään lahjaanne Jerusalemiin.
4 Jos minun itsenikin on syytä lähteä matkaan, niin matkustamme yhdessä.
eli, kenelle: Jerusalemissa oleville pyhille, esim Pietari ja Johannes sekä Jerusalamn seurakunnan paimen ,Jaakon (jolla muuten oli hyvät välit valtaa pitävien kanssa ,eli ei hyvä olla mielin kielin niiden kanssa jotka TUOMITSIVAT Herran Jeesuksen, mutta ei tästä nyt !)
ja MINNE tämä KERÄYS tulee toimittaa?
Jerusalemiin!
Lukekaa ja OPPIKAA! - Anonyymi00012
Voi miten kierosti tuot asian esille, oletko jonkun seurakunnan, tai pahempaa Kirkon johtaja???
2. Kor. 9:
1 Pyhien avustamisesta minun tosin on tarpeetonta kirjoittaa teille;
2 sillä minä tunnen teidän alttiutenne, ja siitä minä kehun teitä makedonialaisille, että näet Akaia on ollut valmiina menneestä vuodesta alkaen, ja niin on teidän intonne saanut sangen monta innostumaan.
3 Lähetän nyt kuitenkin nämä veljet, ettei kerskaamisemme teistä tässä kohden näyttäytyisi tyhjäksi, vaan että olisitte valmiit, niinkuin olen sanonut teidän olevan;
4 muutoin, jos makedonialaisia tulee minun kanssani ja he tapaavat teidät valmistumattomina, me-ettemme sanoisi te-ehkä joutuisimme häpeään tässä luottamuksessamme.
5 Olen siis katsonut tarpeelliseksi kehoittaa veljiä edeltäpäin lähtemään teidän tykönne ja toimittamaan valmiiksi ennen lupaamanne runsaan lahjan, niin että se olisi valmis runsaana eikä kitsaana.
Onko kyseesä sama KERÄYS?? en muista.
"ennen lupaamanne runsaan lahjan,"
vapaa ehtoinen lahja!
itke ja valita!- Anonyymi00013
Aloitus on totta. Mitä yrität väännellä?
- Anonyymi00020
Niin. 10% seurakunnalle on kohtuullista.
- Anonyymi00021
Oikeesti, ottaako lahkot vanhuksilta rahat?
- Anonyymi00026
Uskovat ylläpitävät mielellään omat seurakuntansa.
- Anonyymi00027
Kymmenykset kuuluivat vanhaan liittoon:
Mooseksen lain mukaan kymmenykset maksettiin vain luvatun maan sadosta ja karjasta. Kymmenyksiä ei maksettu palkasta tai sosiaaliavustuksesta tai perinnöstä. Karjasta ja sadosta maksetuilla kymmenyksissä Jumalan huolehti köyhistä ja jumalanpalveluksen säilymisestä. "sillä maa on minun ja te olette muukalaisia ja vieraita minun luonani".
Jeesus itse todisti: Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" Uuden Liiton uskovat ovat Jumalan lapsia, eikä lapsilta viedä veroa.
Mooseksen määräysten mukaan kahtena vuotena kymmenysten antaja sai syödä kymmenyksistään: Sinä et saa omien porttiesi sisäpuolella syödä jyviesi, viinisi ja öljysi kymmenyksiä etkä myöskään raavaittesi ja lampaittesi esikoisia etkä mitään lupaamaasi lupausuhria tai vapaaehtoisia uhreja tai kätesi antia,
vaan syö niitä Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee, sekä sinä että sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi ja palvelijattaresi ja leeviläinen, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella; ja iloitse näin Herran, sinun Jumalasi, edessä kaikesta, mitä kätesi on hankkinut.
Varo, ettet jätä osattomaksi leeviläistä, niin kauan kuin sinä elät maassasi.
Joka kolmas kaikki kymmenykset piti viedä temppeliin: Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua,
Jeesuksen aikaan kymmenysten antaminen oli muuttunut keskinäiseksi juhlinnaksi ja pitoihin kutsuttiin omat tuttavat ja sukulaiset. Vaikka kymmenysjuhliin piti lain mukaan olla nimen omaan köyhillä pääsy, niin sairaat ja puutteenalaiset joutuivat halveksunnan kohteeksi. katso, siinä kaupungissa oli nainen, joka eli syntisesti; ja kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen talossa, toi hän alabasteripullon täynnä hajuvoidetta... Mutta kun fariseus, joka oli hänet kutsunut, sen näki, ajatteli hän mielessään näin: "Jos tämä olisi profeetta, tietäisi hän, mikä ja millainen tuo nainen on, joka häneen koskee: että hän on syntinen."
Jeesus kehotti: Kun laitat päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua.
Ne, jotka kuvitelmissaan elävät vanhan liiton aikaa Israelissa, antakoot kymmenykset tilleistä ja kuminoista. Mutta uudessa liitossa antaminen on vapaaehtoista. Jumalan lapset ovat vapaat. - Anonyymi00030
Hyvä suositus.
- Anonyymi00032
Tietenkin omaa seurakuntaa lulee tukea. Kuka sen tekee jos ei jäsenet?
- Anonyymi00033
Ei ole paljon.
Niin, jollainhan se pitää yllä joko seurakuntaa tai vastaavaa. Ei kukaan ilman rahaa täällä toimi.
Ehkä enemmin voisi keskustella siitä, että ne joilla on, antakoon enemmän ja joilla ei, antakoon vähemmän.
”Anonyymi00005” 2026-02-01 12:37:58 kommentoi:
”Fariseuksille köyhien avustaminen on laki, tekopyhä teko jolla he korostivat itse itseään.”
Wau. Tämä olikin aivan uutta oppia ja ehkä nyt ymmärrän joidenkin kovuuden ja sydämettömyyden etenkin köyhiä ja vähäosaisia kohtaan. Kun näin vääristellään Jeesuksen opetukset, niin kaikki kääntyy äinpäin.- Anonyymi00034
Sinä et edes pidä Jeesusta Jumalana.
- Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
Pitäisi olla itsestäänselvyys kristitylle, että Jeesus on Jumala, ei vain Poika.
Vaikka asia ei ole yksinkertaisin, niin minulle ei ollut lapsenakaan vaikeuksia hahmottaa asiaa. Jotkut muut asiat ovat vaikeampia. Anonyymi00034 kirjoitti:
Näemmä sinä vielä vähemmän! Puolustatko siis tuota käsitystä?
- Anonyymi00037UUSI
Kymmenyksistä oli kyse.
Paavali oli sitä mieltä että ihmisen tulee tehdä työtä sekä elää niin, että ei ole kenkään avun tarpeessa. Ei hän pitänyt siitä että velehditään, kierretään kylästä kylään tarinoimassa. Piti tehdä työtä käsillään että sai elannon. Eikä sitä tietenkään ollut tarkoitus heti lahjoittaa pois, että olisi ollut keppikerjäläinen sen jälkeen.
Jeessus muutoin vertauksessaan antoi myös sijoitusvinkkejä, leiviskä vertauksessa. Kun omaisuutta jätettiin haltuun, ei riittänyt että sitä säilytti vain tunnollisesti, vaan edellytettiin että sitä kartutettiin lisää ja oli antaa takaisin enemmän kuin mitä oli annettu.Kyse ei ollut koronkiskonnasta, vaan vapaaehtoisuudesta, että omaisuus karttui kun se oli annettu toisen haltuun. Niin pitäisi tapahtua siten myös jo lahjoittaa jotain jollekin, niin ei sitä pitäisi hössötä heti taivaan tuuliin, vaan vaalia kuten hyvä leiviskän haltija. - Anonyymi00038UUSI
Kohtuullinen kehoitus, ainakin minusta.
- Anonyymi00040UUSI
Kymmenykset ovat Jumalan suositus ja takuu siitä että Jumala korvaa menetyksen satakertaisesti.
- Anonyymi00041UUSI
Tottakai.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien1452851- 2322157
- 482050
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes2161954Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva261710Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.1451542Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä821456Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve291204- 1221168
Onko jollekin vielä epäselvää Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen?
😺 On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen jo3131039