Ovatko lääkärit tietoisia

Anonyymi-ap

Ovatko lääkärit tietoisia, miten kauheita neurolepti-injektiot ja neuroleptitabletit ovat vaikutukseltaan? Niissä oleminen voi olla painajaismaista.

54

420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ovatko potilaat tietoisia, että neuroleptit on ainoa tapa hoitaa sairaudentunnotonta psykoosisairasta ihmistä?

• Anonyymi00003

Valitettavasti sillä ei ole mitään tekemistä hoidon kanssa.
        Kyse on ihan muusta kuin hoidosta.
        Vai onko kidutus sinun mielestä hoitoa?

• Anonyymi00010
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ajatteleeko asiaa kidutuksena, vai ei, siinäkin on eroa.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Sen asian kun kokee niin ymmärtää ajattelematta olevan sen kidutusta.
        Onneksi ei ole tarvinut sitä kokea enää yli kymmeneen vuoteen.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Jos jatkat tuolla tiellä, voi olla että tarvitset lisää hoitoa

• Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Minäkin koin sitä (lääkitystä) reilusti yli 20 vuoden ajan. En ajatellut sitä kidutuksena ( ehkäpä en ymmärtänyt ajatella niin ).
        Miksi minua olisi kidutettu, kun yritettiin auttaa ? Sanoin yritettiin, koska oikeasti yrittivät, mutta mikäänhän ei auttanut ennen kuin aloin itsekin osallistua hoitooni ja hyvinvointiini.
        Siinä kohdassa se muutos parempaan suuntaan lähtikin käyntiin, kun aloin itsekin ottaa itsestäni vastuuta, ja halusin muuttua, halusin alkaa voimaan paremmin.
        Sain vointini niinkin hyväksi, että olen pärjännyt jo yli kymmenen vuotta ilman lääkkeitä, eikä hoitokontaktiakaan ole ollut enää useampaan vuoteen.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Jos jatkat tuolla tiellä, voi olla että tarvitset lisää hoitoa

Se tekiä mikä aiheutti ne psykoosit ymmärsin jättää ne elämästä pois.
        Että tuskin tarvin enää mitään hoitoa.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Omalla tavallaan mielenkiintoinen pointti, mutta jos minä itse joutuisin valitsemaan, että kahlitsisinko minä itseni seinään kiinni, vai kokeilisinko ensin neuroleptejä.

Niin kyllä minä ainakin ensin kokeilisin neuroleptejä.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Niin, onko tässä loppupeleissä kysymys siitä, että yksilö haluaa kiduttaa sairauden sivutuotteena muita ihmisiä, eikä voi suvaita sitä, että osat vaihtuu lääkityksen myötä?

• Anonyymi00027
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Jos jollekkin annetaan sähköhoitoa vastoin tahtoa se on kidutusta

Sen sijaan jos henkilö itse haluaa, se ei ole kidutusta

Sillä mikä on henkilön oma tahto ja suostumus on väliä siinä miten toimenpide tulkitaan

• Anonyymi00028
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Omalla tavallaan mielenkiintoinen pointti, mutta jos minä itse joutuisin valitsemaan, että kahlitsisinko minä itseni seinään kiinni, vai kokeilisinko ensin neuroleptejä.

Onneksi nykyään ei kahlita seinään, sehän se olisi sitä kidutusta.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Jos jollekkin annetaan sähköhoitoa vastoin tahtoa se on kidutusta

Sen sijaan jos henkilö itse haluaa, se ei ole kidutusta

Sillä mikä on henkilön oma tahto ja suostumus on väliä siinä miten toimenpide tulkitaan

Annetaanko sähköä ilman potilaan suostumusta ?
        Omalla kohdallani psykiatri kyllä kysyi minulta, olisinko valmis kokeilemaan sitä. Pitkä keskustelu myös käytiin asiasta hänen kanssaan. Lopulta suostuin, ja se oli itselleni hyödyllistä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kannattaa ensin ne mahdolliset psykoosia aiheuttavat tekiät hoitaa elämästä pois.Ainakin kaikki mihin voi vaan ite jotenki vaikuttaa.
        Sitte vasta lääkityksiin jos se ei auta.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00023 kirjoitti:

"Niin kyllä minä ainakin ensin kokeilisin neuroleptejä."
        Sehän on oma henkilökohtainen asia mitä kokeilee.
        Mutta jos sullekkin iskee akatisia päälle jo suht lyhyen lääkityksen aikana niin kuin mulle niin loppus se kokeilu sullakin kuin seinään.
        Akatisia on monin verroin kiduttavampi tila kuin joku seinään kahlitseminen.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Niin, onko tässä loppupeleissä kysymys siitä, että yksilö haluaa kiduttaa sairauden sivutuotteena muita ihmisiä, eikä voi suvaita sitä, että osat vaihtuu lääkityksen myötä?

Tarkoitin lähinnä sitä, kun jotkut väittävät koko psykiatrian toimintaa kidutukseksi.
        Niin onko se loppujen lopuksi kuitenkaan kidutusta ? Ja jos olisi, niin miten niin ?

• Anonyymi00038
        Anonyymi00034 kirjoitti:

"Niin kyllä minä ainakin ensin kokeilisin neuroleptejä."
        Sehän on oma henkilökohtainen asia mitä kokeilee.
        Mutta jos sullekkin iskee akatisia päälle jo suht lyhyen lääkityksen aikana niin kuin mulle niin loppus se kokeilu sullakin kuin seinään.
        Akatisia on monin verroin kiduttavampi tila kuin joku seinään kahlitseminen.

Minulla oli akatisiaa aikoinaan lääkkeitä käyttäessäni, mutta siltikin kärsisin mieluummin siitä, kuin että olisin kahlittuna seinään.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Annetaanko sähköä ilman potilaan suostumusta ?
        Omalla kohdallani psykiatri kyllä kysyi minulta, olisinko valmis kokeilemaan sitä. Pitkä keskustelu myös käytiin asiasta hänen kanssaan. Lopulta suostuin, ja se oli itselleni hyödyllistä.

Taitaa olla enempi sellainen mustavalko elokuvien myytti.

Minultakin lääkäri kysyi, enkä tunne ketään kelle sitä olisi väkisin annettu, vaikka aika monta toipujaa tunnenkin.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Minulla oli akatisiaa aikoinaan lääkkeitä käyttäessäni, mutta siltikin kärsisin mieluummin siitä, kuin että olisin kahlittuna seinään.

Tuskimpa olet sitte mitään pahempaa akatisiaa kokenut.
        Sulla se akatisia on ollut aika lievä.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Se tekiä mikä aiheutti ne psykoosit ymmärsin jättää ne elämästä pois.
        Että tuskin tarvin enää mitään hoitoa.

Lääkekielteisyys on usein merkki hoidontarpeesta

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Lääkekielteisyys on usein merkki hoidontarpeesta

Se hoidon tarve on sinun mielikuvituksissa.Ei missään muualla.

• Anonyymi00002

Vastaus on ei. Haittavaikutukset tulkitaan oireina jne ja saat lisää lääkkeitä

• Anonyymi00004

Eikö se ole yhtä todennäköistä tulkita oireita myös haittavaikutuksina? Eihän sairaudentunnoton edes tiedä omaavansa oireita ennen lääkitystä? Sehän on heille täysin uusi kokemus, mistä pitää yrittää syyttää muita.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Eikö se ole yhtä todennäköistä tulkita oireita myös haittavaikutuksina? Eihän sairaudentunnoton edes tiedä omaavansa oireita ennen lääkitystä? Sehän on heille täysin uusi kokemus, mistä pitää yrittää syyttää muita.

Riippuu puhutaanko sairaudentunnottomista vai ei. Kaikki ei oo sairaudentunnottomia eikä välttämättä edes oikealla diagnoosilla

Asiat ei oo mustavalkosia aina ja psykiatria on vaikea ala kun oireet ja haittavaikutukset voi mennä päällekkäin monen eri diagnoosin kanssa

• Anonyymi00005

Minun mielestä on jokseenkin aika selvää, että sellainen henkilö, joka ei käytä, tai ei ole koskaan käyttänyt mitään psyykelääkettä, ei tietenkään kykene ymmärtämään kyseisten lääkkeiden vaikutuksia, saatika asettumaan toisen asemaan. Aika moni asia vaatii sen, että täytyy tulla omakohtaista kokemusta. Sehän koskee kaikkea muutakin. Jos esim. ei ole koskaan joutunut fyysisen hyökkäyksen, tai hyväksikäytön kohteeksi ei kykene ymmärtämään sellaista kokeneen tuskaa. Esim. psykiatriassa sellaisen kohteeksi joutuneen oireet ja tunteet ja kaikki laitetaan jonkin termin sisälle.

Ongelma on siinä, että psykiatriassa kaikki asiat katsotaan siltä kannalta, että etenkin potilaan kokemukset, esim. lääkkeiden haittavaikutuksista ovat subjektiivisia. Tällöin ei voidaan siis olla niistä välipitämättömiä, olla piittaamatta.

• Anonyymi00006

Edelliseen tekstiin pieni korjaus: potilaan subjektiivista kokemuksista ei siis alalla välttämättä piitata yhtään mitään. Se on itse asiassa aika tavallista ja enemmän sääntö, kuin poikkeus.

Tässä kohtaa on pakko myös kirjoittaa jälleen kerran se totuus, että jos haluaa, että ei koe mitään lääkkeiden haittavaikutuksia, tai koe jonkin hoitosysteemin puolelta kliinistä ja välinpitämätöntä kohtelua, mikä siellä on enemmän tavallista, niin kannattaa etsiä muita keinoja ja tapoja selvittää elämässä olevat ongelmat, jotka tietenkin ymmärrettävästi heijastelevat jopa mielenterveysoireina; vaikka niitä siellä hoitopuolella usein medikalisoidaan ja laitetaan jonkin sairauden tilliin ja piikkiin; niin myöskin vältellä kaikkia mt-palveluita. Se on valitettavasti niin, että psykiatrian puolelta ei välttämättä saa sitä psykososiaalista tukea, apua ja sellaista riittävän laadukasta hoitoa, jota tarvitsisi. Kyllähän sieltä puolelta saa itselleen mt-diagnoosit ja määrätään lääkkeitä. Se, että missä määrin ne oikeasti auttaa esim. ihmistä, joka on kenties esim. joutunut elämässään kiusaamisen kohteeksi, tai on yksinäinen, syrjäytynyt, tai kokee liian paljon stressiä, tai sitten on traumataustaa, niin olen tämän asian kohdalla aika skeptinen.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Edelliseen tekstiin pieni korjaus: potilaan subjektiivista kokemuksista ei siis alalla välttämättä piitata yhtään mitään. Se on itse asiassa aika tavallista ja enemmän sääntö, kuin poikkeus.

Tässä kohtaa on pakko myös kirjoittaa jälleen kerran se totuus, että jos haluaa, että ei koe mitään lääkkeiden haittavaikutuksia, tai koe jonkin hoitosysteemin puolelta kliinistä ja välinpitämätöntä kohtelua, mikä siellä on enemmän tavallista, niin kannattaa etsiä muita keinoja ja tapoja selvittää elämässä olevat ongelmat, jotka tietenkin ymmärrettävästi heijastelevat jopa mielenterveysoireina; vaikka niitä siellä hoitopuolella usein medikalisoidaan ja laitetaan jonkin sairauden tilliin ja piikkiin; niin myöskin vältellä kaikkia mt-palveluita. Se on valitettavasti niin, että psykiatrian puolelta ei välttämättä saa sitä psykososiaalista tukea, apua ja sellaista riittävän laadukasta hoitoa, jota tarvitsisi. Kyllähän sieltä puolelta saa itselleen mt-diagnoosit ja määrätään lääkkeitä. Se, että missä määrin ne oikeasti auttaa esim. ihmistä, joka on kenties esim. joutunut elämässään kiusaamisen kohteeksi, tai on yksinäinen, syrjäytynyt, tai kokee liian paljon stressiä, tai sitten on traumataustaa, niin olen tämän asian kohdalla aika skeptinen.

Valitettavasti kaikkiin ongelmiin ei ole olemassa muutakuin lääkkeitä

• Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Jotkut lääkkeet voi auttaa. Esim. ahdistukseen etenkin jos saa rinnalle terapiaa yms. Traumojen kanssa voi hyvinkin terapia+lääkehoito toimia

• Anonyymi00011
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Valitettavasti kaikkiin ongelmiin ei ole olemassa muutakuin lääkkeitä

Juu, ja ongelmia täytyy käsitellä ja selvitellä myös itse. Kukaan ei pysty niitä poistamaan toiselta ihmiseltä.
        Ongelmat on ongelmia, ja joillekin ongelmat aiheuttaa psyykkistä oireilua. Niitä oireita sitten yritetään hoitaa esim. lääkkeiden avulla, vaikka juurisyitä ne eivät poista.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Juu, ja ongelmia täytyy käsitellä ja selvitellä myös itse. Kukaan ei pysty niitä poistamaan toiselta ihmiseltä.
        Ongelmat on ongelmia, ja joillekin ongelmat aiheuttaa psyykkistä oireilua. Niitä oireita sitten yritetään hoitaa esim. lääkkeiden avulla, vaikka juurisyitä ne eivät poista.

Noh traumoihin voi tarttee terapiaa. Lääkkeet vaan auttaa esim. nukkumiseen

• Anonyymi00014
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Jos on elämässään joutunut kokemaan kiusaamista ( koulussa, kotona tai työssä) tai on yksinäinen tai stressaantunut, miten lääkäri voisi auttaa? Mitä se lääkärin apu voisi olla? Pään silitystäkö?

Tietääkseni lääkärin keinot ylipäätään on lääkkeet tai leikkaus. Lääkäri ei voi mitenkään muuttaa menneisyyttäsi.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Noh traumoihin voi tarttee terapiaa. Lääkkeet vaan auttaa esim. nukkumiseen

Juurikin näin. Ja se unettomuuskin voi olla yksi oire, traumoista johtuen.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Jos on elämässään joutunut kokemaan kiusaamista ( koulussa, kotona tai työssä) tai on yksinäinen tai stressaantunut, miten lääkäri voisi auttaa? Mitä se lääkärin apu voisi olla? Pään silitystäkö?

Tietääkseni lääkärin keinot ylipäätään on lääkkeet tai leikkaus. Lääkäri ei voi mitenkään muuttaa menneisyyttäsi.

Tämä oli hyvä.
        "Kukaan ei voi muuttaa menneisyyttäsi"
        Omaa menneisyyttään ei pysty muuttamaan edes itse, mutta suhtautumista ja asennoitumista omaan menneisyyteen pystyy muuttamaan. Menneisyydenkin kanssa voi oppia elämään, vaikka menneet eivät katoa mihinkään.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Terapiaa voi saada lähetteen lääkärin kautta

• Anonyymi00022
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Jotkut lääkkeet voi auttaa. Esim. ahdistukseen etenkin jos saa rinnalle terapiaa yms. Traumojen kanssa voi hyvinkin terapia lääkehoito toimia

Psykiatriassa kyetään korkeintaan lievittämään oireita, ei poistamaan esim. väitettyä psykoosisairautta. Ja taustalla oleviin juurisyihin ne ( lääkkeet) eivät auta yhtään mitään.

Alalla olevat hoitolinjaukset ja hoidon sisältö ovat aivan liian ohuet ja köykäiset, jotta niistä olisi merkittävää hyötyä palveluiden käyttäjille. Jotta niitä kannattaisi käyttää, palveluita, hoidon laatua ja sisältöä, alalla vallitsevia käytäntöjä ja potilaisiin kohdistuneita asenteita pitäisi uudistaa. Mutta se edellyttää alalla olevien puolelta silmien aukaisemista, eli näkemistä ja asioiden myöntämistä. Muuten sitä ei tapahdu.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Psykiatriassa kyetään korkeintaan lievittämään oireita, ei poistamaan esim. väitettyä psykoosisairautta. Ja taustalla oleviin juurisyihin ne ( lääkkeet) eivät auta yhtään mitään.

Alalla olevat hoitolinjaukset ja hoidon sisältö ovat aivan liian ohuet ja köykäiset, jotta niistä olisi merkittävää hyötyä palveluiden käyttäjille. Jotta niitä kannattaisi käyttää, palveluita, hoidon laatua ja sisältöä, alalla vallitsevia käytäntöjä ja potilaisiin kohdistuneita asenteita pitäisi uudistaa. Mutta se edellyttää alalla olevien puolelta silmien aukaisemista, eli näkemistä ja asioiden myöntämistä. Muuten sitä ei tapahdu.

Linjausten muuttaminen ei auttaisi mitään siinä tapauksessa, jos potilas on ns. hoidonvastainen.
        Eivätkä ammattilaiset voi poistaa taustalla olevia juurisyitä. Voivat ainoastaan tukea potilasta pärjäämään oireita aiheuttavien syiden kanssa. Juurikin koska ne oireet ovat psyykkisiä. Kuten aiemmin mainitsin, oma suhtautuminen menneisiin/menneisyyteen auttaa paljon, jos oppii suhtautumaan ja hyväksymään tapahtuneen tapahtuneeksi, vaikka sitä ei menneisyydestä pois saakaan, tapahtumattomaksi.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Linjausten muuttaminen ei auttaisi mitään siinä tapauksessa, jos potilas on ns. hoidonvastainen.
        Eivätkä ammattilaiset voi poistaa taustalla olevia juurisyitä. Voivat ainoastaan tukea potilasta pärjäämään oireita aiheuttavien syiden kanssa. Juurikin koska ne oireet ovat psyykkisiä. Kuten aiemmin mainitsin, oma suhtautuminen menneisiin/menneisyyteen auttaa paljon, jos oppii suhtautumaan ja hyväksymään tapahtuneen tapahtuneeksi, vaikka sitä ei menneisyydestä pois saakaan, tapahtumattomaksi.

Hoidonvastainen, sairaudentunnoton jne... huoh! Tuota, jos hoidon sisältö, määrä ja laatu ovat kehnot, kapea-alaiset, tai vähäiset, niin miksi sellaiseen hoitoon (joka sisältää lähinnä lähes vain ja ainoastaan annetut diagnoosit ja määrätyt lääkkeet) kannattaa sellaiseen "hoitoon" edes suostuakaan?

Jos hoito on vain niitä, mitkä edellä luettelin, nk. ne yleensä vain ovat, johon tietenkin kuuluu hoitoon sitoutuminen, sairaudentuntoisuus ja lääkkeiden säännöllinen käyttäminen, ja sen hoidon ulkopuolelle jätetään lähes 90 %: ttia jokaisen ihmisen elämään olennaisesti kuuluvia asioita, kuten ihmissuhteet, aiemmin historiassa tapahtuneet asiat, koetut traumat, nykyinen elämäntilanne, tai olosuhteet, niin mitä konkreettista hyötyä ihan oikeesti on noin huonolaatuisesta hoidosta?

En todellakaan suosittele käyttämään kyseisiä palveluita, ei, ennen kuin uudistavat merkittävästi kyseisiä hoitoja, hoitolinjauksia, ja hoidon sisältöä, laatua ja määrää. Esim. viimeisten yli 20 vuoden aikana terapialuonteisten keskustelujen osuutta on vähennetty merkittävästi. Ja se näkyy paitsi sairaaloissa, myös avopuolella. Avopuolellakin lähinnä keskitytään vain ja ainoastaan voinnin ja lääkitysten käytön seuraamiseen ja tarkkailemiseen. Mitä todellista hyötyä sellaisesta on kenellekään? Kyseessähän on silloin vain plasebovaikutus. Eli alalla olevat ja palvelua käyttävät uskovat niistä metodeista ja nykyisestä hoidon sisällöstä olevan itselleen olevan jotakin hyötyä. Suurimmalle osalle, etenkin lääkkeiden pitkäaikaiskäyttäjistä tulee käyttämistään lääkkeistä enemmän haittavaikutuksia, kuin mitään todellista hyötyä. Jotkin oireet toki vähenevät ja jopa katoavat, mutta muita, jopa vielä enemmän elämää ja hyvinvointia haittaavia oireita tuleekin sitten lisää tilalle.

Jotkut tietyn diagnoosin omaavat eivät saa välttämättä tarvitsemiaan traumaterapioita, ei, vaikka heillä olisikin traumataustaa. Aiemmin annettu diagnoosi määrittää koko sen hoidon, jota ihmiselle tarjotaan ja annetaan. Ja joillekin se tarkoittaa sitä, että tarjotaan diipa daapa, jutusteluavohoitopalvelua ja määrätään käytettäväksi lääkkeitä.

Edelleen kysyn, ja itse asiassa jokaisen kannattaa kysyä itseltään, että onko niiden palveluiden ja lääkkeiden käyttämisestä itselle todella oikeasti mitään hyötyä, vai sittenkin enemmän haittaa? Sillä on minun mielestä enemmän merkitystä, kuin sillä, että painotetaan jotakin sairaudentuntoisuutta, tai sisällöltään olemattomaan hoitoon sitoutumisesta.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Hoidonvastainen, sairaudentunnoton jne... huoh! Tuota, jos hoidon sisältö, määrä ja laatu ovat kehnot, kapea-alaiset, tai vähäiset, niin miksi sellaiseen hoitoon (joka sisältää lähinnä lähes vain ja ainoastaan annetut diagnoosit ja määrätyt lääkkeet) kannattaa sellaiseen "hoitoon" edes suostuakaan?

Jos hoito on vain niitä, mitkä edellä luettelin, nk. ne yleensä vain ovat, johon tietenkin kuuluu hoitoon sitoutuminen, sairaudentuntoisuus ja lääkkeiden säännöllinen käyttäminen, ja sen hoidon ulkopuolelle jätetään lähes 90 %: ttia jokaisen ihmisen elämään olennaisesti kuuluvia asioita, kuten ihmissuhteet, aiemmin historiassa tapahtuneet asiat, koetut traumat, nykyinen elämäntilanne, tai olosuhteet, niin mitä konkreettista hyötyä ihan oikeesti on noin huonolaatuisesta hoidosta?

En todellakaan suosittele käyttämään kyseisiä palveluita, ei, ennen kuin uudistavat merkittävästi kyseisiä hoitoja, hoitolinjauksia, ja hoidon sisältöä, laatua ja määrää. Esim. viimeisten yli 20 vuoden aikana terapialuonteisten keskustelujen osuutta on vähennetty merkittävästi. Ja se näkyy paitsi sairaaloissa, myös avopuolella. Avopuolellakin lähinnä keskitytään vain ja ainoastaan voinnin ja lääkitysten käytön seuraamiseen ja tarkkailemiseen. Mitä todellista hyötyä sellaisesta on kenellekään? Kyseessähän on silloin vain plasebovaikutus. Eli alalla olevat ja palvelua käyttävät uskovat niistä metodeista ja nykyisestä hoidon sisällöstä olevan itselleen olevan jotakin hyötyä. Suurimmalle osalle, etenkin lääkkeiden pitkäaikaiskäyttäjistä tulee käyttämistään lääkkeistä enemmän haittavaikutuksia, kuin mitään todellista hyötyä. Jotkin oireet toki vähenevät ja jopa katoavat, mutta muita, jopa vielä enemmän elämää ja hyvinvointia haittaavia oireita tuleekin sitten lisää tilalle.

Jotkut tietyn diagnoosin omaavat eivät saa välttämättä tarvitsemiaan traumaterapioita, ei, vaikka heillä olisikin traumataustaa. Aiemmin annettu diagnoosi määrittää koko sen hoidon, jota ihmiselle tarjotaan ja annetaan. Ja joillekin se tarkoittaa sitä, että tarjotaan diipa daapa, jutusteluavohoitopalvelua ja määrätään käytettäväksi lääkkeitä.

Edelleen kysyn, ja itse asiassa jokaisen kannattaa kysyä itseltään, että onko niiden palveluiden ja lääkkeiden käyttämisestä itselle todella oikeasti mitään hyötyä, vai sittenkin enemmän haittaa? Sillä on minun mielestä enemmän merkitystä, kuin sillä, että painotetaan jotakin sairaudentuntoisuutta, tai sisällöltään olemattomaan hoitoon sitoutumisesta.

Jokainen meistä voi vaikuttaa hyvin paljon sen henkisen hyvinvoinnin edistämiseen. Jos kykenee analysoimaan niitä asioita, mitkä esim. aiheuttavat henkistä pahoinvointia, ahdistusta ja masennusta, ja tekemään niille jotakin, niin sekin on hyvä. Ja aina kannattaa hankkia itselleen itseä tukea, kannustava ja auttava tukiverkosto. Viranomaistapuolelta sitä tarvittavaa psykososiaalista tukea ei välttämättä saa.

Mt-puolelta annettavat diagnoosit ja lääkkeet eivät välttämättä lisää sen enempää itsetuntemusta, kuin selvitä, korjaa, tai ratkaise niitä elämässä pielessä olevia asioita, tai ongelmia. Vaikka niin saattaa moni ajatella ja kuvitella. Joka tapauksessa jokainen meistä joutuu selvittämään ne elämässä olevat ongelmat, tavalla, tai toisella. Suurimmalla osalla on joko liikaa stressiä, tai liian vähän. Ongelmia ihmissuhteissa, traumataustaa, ulkopuolelle jäämisen, tai riittämättömyyden tunteita ja epävarmuutta omasta paikasta tässä yhteiskunnassa ja maailmassa. Jos kykenee näkemään oireita aiheuttavat ja taustalla olevat syyt, ja tekemään niille jotakin, niin se voi jo riittää.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Yksi asia, tai oikeastaan kysymys, mikä minulle nousee päähän on se, että edistävätkö diagnoosi ja lääkekeskeinen ongelmien lähestysmis ja ratkaisemisnäkökulma todella ja oikeasti henkistä hyvinvointia? Jos ne jäävät vain siihen. Eikä esim. keskitytä koskaan yksilön elämässä tapahtuneisiin asioihin ja nykyisiin olosuhteisiin ja elämäntilanteeseen.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Psykiatrit eivät osallistu potilaiden sosiaalisten suhteiden luomiseen tai toimimiseen, sehän on itsestään selvää.
        Ja kun hoitoa on muutakin, kuin ainoastaan lääkkeet ja psykiatrin luona käynnit.
        Avohoidossa on mahdollisuuksia osallistua esim. vertaistoimintaan, poliklinikoilla on ryhmiä, joihin polin asiakkaat voivat osallistua, muualla on olemassa yhdistyksiä, järjestöjä, joiden toimintaan saa mennä mukaan, niitä on mt-kuntoutujille, sekä myös muille kansalaisille.
        Hoitomuotoja on erilaisia. Olisi hyvä kokeilla kaikkia mahdollisuuksia, ennen kuin alkaa valittamaan, ettei riittävää hoitoa ole. Toki on myös potilaita/ihmisiä, joille mikään hoito ei riitä.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Psykiatrit eivät osallistu potilaiden sosiaalisten suhteiden luomiseen tai toimimiseen, sehän on itsestään selvää.
        Ja kun hoitoa on muutakin, kuin ainoastaan lääkkeet ja psykiatrin luona käynnit.
        Avohoidossa on mahdollisuuksia osallistua esim. vertaistoimintaan, poliklinikoilla on ryhmiä, joihin polin asiakkaat voivat osallistua, muualla on olemassa yhdistyksiä, järjestöjä, joiden toimintaan saa mennä mukaan, niitä on mt-kuntoutujille, sekä myös muille kansalaisille.
        Hoitomuotoja on erilaisia. Olisi hyvä kokeilla kaikkia mahdollisuuksia, ennen kuin alkaa valittamaan, ettei riittävää hoitoa ole. Toki on myös potilaita/ihmisiä, joille mikään hoito ei riitä.

Paperilla. Eri asia tarjotaanko. Mulle ei ikinä tarjottu vaikka kysyin. Lääkkeitä vaa. Eli on joo mut eri asia saako

• Anonyymi00043
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole avohoidossa tullut kukaan kahtoon otanko lääkkeet vai ei.
        On ne varmaan tietysti kantatiedoista kahtonut onko ne ostettu.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Ei mulla ainakaan ole avohoidossa tullut kukaan kahtoon otanko lääkkeet vai ei.
        On ne varmaan tietysti kantatiedoista kahtonut onko ne ostettu.

Verikokeilla seurataan osassa arvoja joista näkee käytön. Riippuu läkkeistä

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Verikokeilla seurataan osassa arvoja joista näkee käytön. Riippuu läkkeistä

Niin on.Mutta tiedän että ne jotka ei pahemmin käytä.Ottaa niitä joitaki päiviä ennen kokeita.Se käyttö on siinä sitte.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Niin on.Mutta tiedän että ne jotka ei pahemmin käytä.Ottaa niitä joitaki päiviä ennen kokeita.Se käyttö on siinä sitte.

Kuulostaa aika vaaralliselle kyllä

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Kuulostaa aika vaaralliselle kyllä

No se on niitten ongelma kuka sitte sitä harrastaa.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00049 kirjoitti:

No se on niitten ongelma kuka sitte sitä harrastaa.

Ja muiden ihmisten jos lääkevastainen alkaa riehumaan

• Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Joillaki se riehuminen loppuu jostain kumman syystä kun eläke on myönnetty.
        Eläke ainakin osan potilaista ihme parantaa.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00052 kirjoitti:

No ei kaikki lääkevastaiset kuiteskaan riehu.Psykoosi potilaat ehkä joskus mutta ei aina nekään.Mielenterveys ongelmiin kuuluu paljon muutakin kuin psykoosipotilaita.Lääkevastaisuus ei ole diagnoosista riippuvainen.

• Anonyymi00021

oli tapaus lääkelistassa riitti pituutta ,mutta tuli vaiva sisäinen verenvuoto
      kun katsoi myrkkylistan sivuvaikutukset kaikki johti sisäinen verenvuoto.

ei lääkärit toimi kaikkien kohdalla että vaihtaisivat sopimattomat lääkkeet
      .
      merkitään hankalapotilas.

• Anonyymi00025

Erikoislääkäreiden ryhmä on julkaissut kritiikkiä Eero Poukan väitöskirjasta “COVID-19 Vaccine Effectiveness in Finland During Pandemics” (”COVID-19 rokotteiden vaikuttavuus Suomessa pandemian aikana”, Helsingin yliopisto 13.12.2025), Heidän mukaansa vaikuttavuutta tutkittaessa ei ole huomioitu Covid-19-rokotteiden haittoja.

muualla maailmassa on eri näkemys.

• Anonyymi00026

Lähes kahden vuosikymmenen ajan lapsuusiän rokotusohjelmassa olleen ihmisen papilloomavirusrokotteen (HPV) uudelleenarviointi on käynnissä. HPV-rokotteen vaaroista on liikkunut vuosien myötä runsaasti tietoa, joka on jätetty huomiotta terveyshallintojen toimesta

• Anonyymi00031

Mutta mitä sillä rokotteella pystytään estämään ? Ehkä se on se tärkein pointti.

• Anonyymi00051

Älä usko antivaxxereita joiden kaikki jutut on joltain nettisivuilta / Twitteristä kopioitu

Suomessa tietoa rokotteista löydät THL:n sivuilta, he ovat tutkineet nämä asiat

• Anonyymi00050

Ei lääkäreitä kiinnosta muutakuin lääketeollisuuden pääosin tuottamiin tutkimuksiin uskominen. Siksi irtauduin psykiatriasta. On täysin mahdollista parantaa oloaan ilman pillereitä. Itseasiassa, tällä tavoin tulokset usein ovat parempia pitemmällä aikavälillä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe