Suomessa on perinneilmaisu: ryssä on ryssä vaikka voissa paistaisi. Venäläisittäin se kuuluisi kuitenkin todeta: ryssä on ryssä vaikka maidossa keittäisi.
Pitääkö paikkansa?
Pitääkö paikkansa?
46
311
Vastaukset
- Anonyymi00006
Meitä tsuhnia vaan naurattaa, vaikka Venäjän pakotteiden vuoksi kutisee kauheasti, kun ei ole saunaan polttopuita!
- Anonyymi00007
Oletko kuullut semmoisesta kuin sähkökiuas?
- Anonyymi00008
Tsuhna saznaa ei Suomessa käytetä joten olet itärajan tuolta puolen ja puhtaus ei siksi ole sinun valttisi kutinasi on siellä kansantauti.
Minulla suomalaisella duunarilla on kyllä saunapuita ja pihviä pöydässä 😉 - Anonyymi00044
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oletko kuullut semmoisesta kuin sähkökiuas?
Toi kommentti oli venäläisen propagandasta v-tuilua. Niin siellä sanottiin kun Suomi osallistui EU-pakotteisiin!
Itse olen käynyt kesäisin puulämmitteisessä saunassa, kotona on sähkökiuas.
Ja normisti suihkukin riittää päivittäiseen hygieniaan. Kun on lämmintä vettä.
- Anonyymi00009
Sanonta on aloittajan tapaisten tyhjäpäiden käytössä, ei muiden.
- Anonyymi00010
Sanonta on hyvin yleinen ja kaikkien tuntema vauvasta vaariin
- Anonyymi00011
Jospa nyt vastaisit alkuperäiseen kysymykseen. Kuinka yleinen lauserakenne maidossa keittämisestä on?
- Anonyymi00013
Mistä arvelisit sanonnan syntyneen?
- Anonyymi00027
Mitä kommenttisi kertoo sinusta?
- Anonyymi00037
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jospa nyt vastaisit alkuperäiseen kysymykseen. Kuinka yleinen lauserakenne maidossa keittämisestä on?
Maailmassa ei ole mitään ällöttävämpää kuin viisasteleva tsuhna.
- Anonyymi00021
Venäjällä juodaan puhdasta maitoa, syödään puhdasta jukurttia jne.
Bovaer myrkky on kielletty.- Anonyymi00024
Venäjällä kaikki tehdään aina päinvastoin kuin sivistyneissä maissa
Venäjä taitaa olla niitä ainoita maita maailmassa joka yrittää peittää kuluttajilta sen jos ruoka tuote on kotimainen siksi venäjällä yritetään myydä venäläisiä tuotteita ulkomaisina maitotuotteet mukamas suomalaisia pakkauksissa Suomen lippu tai muissa tuotteissa Ranskan lippu jne...
Meillä Euroopassa taas kotimaisuus on valttia.
- Anonyymi00022
Mistä ketjussa esitetty sanonta on saanut alkunsa?
- Anonyymi00025
Mielenkiintoista.
- Anonyymi00028
Eikös tuossa välissä ollut jo asiallinen vastaus? Missä ny?
- Anonyymi00029
Mistä ketjussa esitetty sanonta on saanut alkunsa? Joku taisi viitata 1800-lukuun jne... Missä viesti?
- Anonyymi00030
Onko maidossa keittäminen venäläisessä mielessä parempaa kuin voissa paistaminen?
- Anonyymi00031
On, koska maidon lämpötila ei nouse kuin sataan asteeseen, voin lämpötila paistaessa voi olla satoja asteita (+300C ? ) ennen kuin se syttyy tuleen. Eli maito polttelee nahkaa vähemmän.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
On, koska maidon lämpötila ei nouse kuin sataan asteeseen, voin lämpötila paistaessa voi olla satoja asteita ( 300C ? ) ennen kuin se syttyy tuleen. Eli maito polttelee nahkaa vähemmän.
Ei kannata oikeita ruoka-aineita tuhlata tuohon touhuun. Dieselin pohjaöljyssä hauduttaminen riittää mainiosti ja saa helposti väriä pintaan.
- Anonyymi00033
Rabies auttaa vesipulan uhatessa.
Tappava tauti leviää Moskovassa – näin Suomi varautuu
Reutovissa Moskovan alueella eläimissä leviää rabies eli raivotauti. Taudin leviämisen vuoksi yksi rakennus kaupungissa on määrätty karanteeniin, The Moscow Times kertoo. Aluehallinto on kieltänyt tapahtumat, joiden vuoksi samassa paikassa on paljon eläimiä. Kielletty on myös villieläinten pyydystäminen eläintarhoihin.
Tammikuussa niin ikään Moskovan alueella sijaitsevassa Odintsovon kaupungissa havaittiin raivotautia. Tartunnat olivat tuolloin peräisin kuolleesta ketusta, jota koirat olivat purreet ja saaneet tartunnan. Voi on aina voita vaikka voissa paistaisi.🧈🍳
- Anonyymi00034
Ei sekään ole mukavaa, kun meillä on pressa, jolle nauretaan maailmalla persettä repien.
Saa hävetä.- Anonyymi00035
moloch_horridus kirjoitti:
Muuta pois Venäjältä, vaikkapa Suomeen, niin ei enää tarvitse hävetä.
Sekoilet taas.
Ei stubido ole edes suomalainen ja siksi kai se asetettiin muodolliseen virkaan. - Anonyymi00036
Teinipoika katsoo peiliin ja syyttää resitenttiä finnisestä naamastaan.
Anonyymi00035 kirjoitti:
Sekoilet taas.
Ei stubido ole edes suomalainen ja siksi kai se asetettiin muodolliseen virkaan.Haha, miten mieletön ja harhainen maailmankuvasi onkaan, tiltunen.
- Anonyymi00038
Haha, miten mieletön ja harhainen maailmankuvasi onkaan, tiltunen.
Stubbido kertoi Ruotsinvierailullaan itse olevansa enemmän Ruotsalainen ja hovi- taustansa sielä vahva.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Stubbido kertoi Ruotsinvierailullaan itse olevansa enemmän Ruotsalainen ja hovi- taustansa sielä vahva.
Nato-suomen Kuninkaalliset Ilmavoimat?
Ilmankos Nato-suomen ilmavoimien tunnuksessa on tuo Ruotsin kruunu edelleen.
https://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=49244&g2_GALLERYSID=1fb31c0496d14d2dd0d364ad91837f3e
Tuo kolmannen valtakunnan kotkasymboli on edelleen mukana, vaikka se hakaristi karsittiinkin pois, turhaan. Anonyymi00038 kirjoitti:
Haha.
- Anonyymi00042
Haha.
Etkö usko?
- Anonyymi00045
Anonyymi00038 kirjoitti:
Suomen kansallisaatteen nostivat maassamme asuneet ruotsinsuomalaiset.
He saivat suomalaiset maailmankartalle.
Sivistysväki ja papit kun tulivat tänne emämaasta.
Topelius,
Sibelius,
Snellman,
Runeberg
jne
Aleksis Kiviki oli Stenvall
Me ihan enemmistöllä äänestimme Stubbin presidentiksi. Ja taas ollaan saatu onnenkantamoinen! Hieno diplomaatti, tekee töitä maailmanrauhan ja Suomen puolesta. On pienen maan kokoon nähden suurempi vaikutusvalllataan maailmalla! Kielitaitoinen, huumorintajuinen, diplomaattinen ja omaa vakaan pohjan demokraattiselle ajatusmaailmalle!
Ja minä sentään äänestin Haavistoa! Joka on mielestäni silloin parempi diplomatiassa koska siitä oli pitkän linjan kokemus.
Maailma tarvitsee rauhanrakentajia! - Anonyymi00047
Anonyymi00045 kirjoitti:
Suomen kansallisaatteen nostivat maassamme asuneet ruotsinsuomalaiset.
He saivat suomalaiset maailmankartalle.
Sivistysväki ja papit kun tulivat tänne emämaasta.
Topelius,
Sibelius,
Snellman,
Runeberg
jne
Aleksis Kiviki oli Stenvall
Me ihan enemmistöllä äänestimme Stubbin presidentiksi. Ja taas ollaan saatu onnenkantamoinen! Hieno diplomaatti, tekee töitä maailmanrauhan ja Suomen puolesta. On pienen maan kokoon nähden suurempi vaikutusvalllataan maailmalla! Kielitaitoinen, huumorintajuinen, diplomaattinen ja omaa vakaan pohjan demokraattiselle ajatusmaailmalle!
Ja minä sentään äänestin Haavistoa! Joka on mielestäni silloin parempi diplomatiassa koska siitä oli pitkän linjan kokemus.
Maailma tarvitsee rauhanrakentajia!Pelkään pahoin ja jopa tiedän, että vaalitulos oli järjestetty.(Dominion)
Mitä hyvää tämä 'pressa' on tehnyt suomalaisten hyväksi? - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Pelkään pahoin ja jopa tiedän, että vaalitulos oli järjestetty.(Dominion)
Mitä hyvää tämä 'pressa' on tehnyt suomalaisten hyväksi?Muistakaa sekin, miten Väyrysen kannattajakortit hukattiin Viroon ja ties minne.
- Anonyymi00040
Etymologisesti kiinnostavaa miksi sanonta on muodostunut.
- Anonyymi00043
Kuinkahan laadukasta kaarnalehmien maito on?
- Anonyymi00046
https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-juontaa-sanonta-ryssa-on?language_content_entity=fi
Tässä on aika perusteellinen kooste. Monissa maissa on samanlatapisia sananlaskuja.
Sekä Kotuksen että SKS:n aineistosta näkyy, että muutakin on voissa paistettu, esim. miehiä, hassuja, hulluja, piikoja tai mustalaisia. Ks.
https://korp.csc.fi/korp/#?/lang=en?corpus&prequery_within=sentence&cqp=[]&corpus=kotus_sp&search=word|voissa paistaisi&page=0.
Tietokannassa mainitaan kyllä Romaniasta peräisin oleva versio: Arabi on arabi vaikka pestäisiin krapusaippualla. - Anonyymi00049
Mikäs niissä arabeissa?
- Anonyymi00050
Paistetaanko vai keitetäänkö?
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2645269Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204271- 604231
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363657- 513650
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413455Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv312803Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232576
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo692435