Avioliiton solmiminen

Anonyymi-ap

Jos ja jahka valtio ja kirkko erotetaan toisistaan ja siviilivihkimisestä tulisi ainoa yhteiskunnallisesti pätevä vihkimisen muoto, olisiko sillä kuitenkaan väliä, jos ennen sitä vihittäisi kirkossa itsensä tietäen kuitenkin, ettei se olisi yhteiskunnan edessä pätevä? Mitä olette mieltä?

37

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Nytkun DVV sulkee toimipisteitään ja hinnat kohoavat, kirkkovihkimisten osuus kasvaa. Valtiontalouden kannalta tämä on hyvä.

• Jos DVV:n työntekijä matkustaa toisaalle, vihkimisestä saadaan periä matkakulut ja palkkio. Merkitys valtiontalouteen saattaa siis olla periaatteessa myönteinenkin siviilivihkimisissä, käytännössä toki joteensakin merkityksetön.

Evlut vihkimisten osuus tosiaan nousi heinä-joulukuussa verrattua vuoteen 2024: 37,5 % -> 38,9 %. Nousu on merkittävä. Toisaalta maallistuminen jatkuu, joten tuohan tulee tuottamaan vain vähäisen mutkan alaspäin näyttävään käyrään, pitkälti samanlaisen kuin kirkollisveron tuottoon tulee veropohjan muuttuessa.

• Anonyymi00002
        jori.mantysalo kirjoitti:

Jos DVV:n työntekijä matkustaa toisaalle, vihkimisestä saadaan periä matkakulut ja palkkio. Merkitys valtiontalouteen saattaa siis olla periaatteessa myönteinenkin siviilivihkimisissä, käytännössä toki joteensakin merkityksetön.

Evlut vihkimisten osuus tosiaan nousi heinä-joulukuussa verrattua vuoteen 2024: 37,5 % -> 38,9 %. Nousu on merkittävä. Toisaalta maallistuminen jatkuu, joten tuohan tulee tuottamaan vain vähäisen mutkan alaspäin näyttävään käyrään, pitkälti samanlaisen kuin kirkollisveron tuottoon tulee veropohjan muuttuessa.

Valtiontalouden kannalta merkittävämpää on, ettei vihkimisiä ole DVV:llä niin paljon ja silloin säästetään tiloissa ja palkoissa. Tähänhän vihkipaikkaverkoston karsiminen tähtää. Kirkkovihkimisten kasvu siis alkoi heti. Kiitos tiedosta.

• Anonyymi00002 kirjoitti:

Valtiontalouden kannalta merkittävämpää on, ettei vihkimisiä ole DVV:llä niin paljon ja silloin säästetään tiloissa ja palkoissa. Tähänhän vihkipaikkaverkoston karsiminen tähtää. Kirkkovihkimisten kasvu siis alkoi heti. Kiitos tiedosta.

Etkö jaksanut itse edes katsoa tilastosivuja? Voisi tuoda keskusteluun vähän uutta jos kaivaisit sinäkin tietoja.

• Anonyymi00005

Etkö jaksanut itse edes katsoa tilastosivuja? Voisi tuoda keskusteluun vähän uutta jos kaivaisit sinäkin tietoja.

Nousu on merkittävä

• No saahan sitä vapaassa maassa rituaaleja järjestää ja sellaisiin osallistua. Tosin evlut kirkko ei taida hyväksyä noin päin, vaan siunaa avioliiton joka ensin on muualla juridisesti solmittu.

• Anonyymi00003

Yhä useampi hoitaa homman samalla kertaa eli kirkollisella vihkimyksellä. Senhän voi hoitaa ihan pienimuotoisestikin ja joka paikkakunnalla. Ei ole DVV:n harvojen toimistojen varassa. Ilmankos kirkollisen vihkimykset ovat nousussa. Ja sehän on winwin kun DVV säästää rahaa ja kirkko voittaa osuuttaan takaisin.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Yhä useampi hoitaa homman samalla kertaa eli kirkollisella vihkimyksellä. Senhän voi hoitaa ihan pienimuotoisestikin ja joka paikkakunnalla. Ei ole DVV:n harvojen toimistojen varassa. Ilmankos kirkollisen vihkimykset ovat nousussa. Ja sehän on winwin kun DVV säästää rahaa ja kirkko voittaa osuuttaan takaisin.

Kuten yllä totesin, ei ole mitään syytä olettaa että tuo olisi laajempi muutos kehityksessä. Vrt. vaikka https://keskustelu.suomi24.fi/t/19277263/kirkollisveron-vs--kunnallisveron-tuotto-tammikuussa-2026 jossa on yllättävänkin analoginen tilanne.

• Anonyymi00006

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Nousu on merkittävä, kuten itsekin totesit

Kyllä vain. Mutta jos sille on selityksenä pistemäinen muutos, ei ole syytä olettaa että se kääntäisi kehityksen suuntaa. Tilannehan olisi paljon huolestuttavampi, jos kirkkovihkimisten osuus nousisi ilman tuollaista selitystä.

• Anonyymi00007

Kyllä vain. Mutta jos sille on selityksenä pistemäinen muutos, ei ole syytä olettaa että se kääntäisi kehityksen suuntaa. Tilannehan olisi paljon huolestuttavampi, jos kirkkovihkimisten osuus nousisi ilman tuollaista selitystä.

Miksi se ei kääntäisi kehityksen suuntaa?

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Miksi se ei kääntäisi kehityksen suuntaa?

Miksi vihkipaikkojen vähentäminen vuonna 2025 vaikuttaisi vuonna 2028 enemmän kuin 2027, ja vielä enemmän 2029?

Taustalla on kuitenkin yleinen maallistuminen, ja esimerkiksi kirkkoon kuuluvien osuus laski viime vuonna 1,1 %-yksikköä.

(Voit muuten tutkia statfin-taulukkoa 121l kun aihe kiinnostaa sinua.)

• Anonyymi00010

Miksi vihkipaikkojen vähentäminen vuonna 2025 vaikuttaisi vuonna 2028 enemmän kuin 2027, ja vielä enemmän 2029?

Taustalla on kuitenkin yleinen maallistuminen, ja esimerkiksi kirkkoon kuuluvien osuus laski viime vuonna 1,1 %-yksikköä.

(Voit muuten tutkia statfin-taulukkoa 121l kun aihe kiinnostaa sinua.)

Koska ihmiset hoksaavat hitaasti, että sittenkin voisi mennä kirkollisesti naimisiin. Virta on vahventunut DVV:lle päin pitkään. Nyt suunta on kääntynyt ja sen voi olettaa vahvistuvan seuraavina vuosina.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Koska ihmiset hoksaavat hitaasti, että sittenkin voisi mennä kirkollisesti naimisiin. Virta on vahventunut DVV:lle päin pitkään. Nyt suunta on kääntynyt ja sen voi olettaa vahvistuvan seuraavina vuosina.

Toiveajattelua.

Kun eroakirkosta.fi-sivu avattiin, eroaminen kasvoi ja jäi korkeammalle tasolle kun postimerkki maksettiin valmiiksi. Sitä ennen eroaminen oli tasaista, eli muutos teki yhden hyppäyksen ja käyrä jatkui tasaisena.

Vihkimisissä käyrä osoittaa alaspäin. Nyt se teki hyppäyksen ylös, ja kumma on jos ei jatka siitä samaan suuntaan eli alas.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Toiveajattelua.

Kun eroakirkosta.fi-sivu avattiin, eroaminen kasvoi ja jäi korkeammalle tasolle kun postimerkki maksettiin valmiiksi. Sitä ennen eroaminen oli tasaista, eli muutos teki yhden hyppäyksen ja käyrä jatkui tasaisena.

Vihkimisissä käyrä osoittaa alaspäin. Nyt se teki hyppäyksen ylös, ja kumma on jos ei jatka siitä samaan suuntaan eli alas.

Tämä on parempi vertaus kuin kirkollisveron tuotto.

• Anonyymi00013

Niin, vaikea sanoa, miten se sitten käytännössä kävisi päinsä?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Toiveajattelua.

Höpsis. Kun siviilivihkiminen on jatkuvasti yhä hankalampaa ja kalliimpaa, paine helppoon ja ilmaiseen kirkolliseen vihkimiseen kasvaa. Toiveajattelua on se, ettei muutos kirkolliseen suuntaan olisi kestävä, koska vihkimistilannekin on pysyvästi muuttunut.

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Höpsis. Kun siviilivihkiminen on jatkuvasti yhä hankalampaa ja kalliimpaa, paine helppoon ja ilmaiseen kirkolliseen vihkimiseen kasvaa. Toiveajattelua on se, ettei muutos kirkolliseen suuntaan olisi kestävä, koska vihkimistilannekin on pysyvästi muuttunut.

Siviilivihkiminen ei muuttunut helpommaksi esimerkiksi vuosien 2019 ja 2023 välillä. Silti kirkollisesti vihittyjen osuus laski tuona aikana.

• Anonyymi00016

Siviilivihkiminen ei muuttunut helpommaksi esimerkiksi vuosien 2019 ja 2023 välillä. Silti kirkollisesti vihittyjen osuus laski tuona aikana.

Mutta nyt siviilivihkiminen on muuttunut pysyvästi vaikeammaksi. Joten kirkollisten vihkimisten osuus lähti kasvuun. Loogista.

• Anonyymi00004

Valtio ja kirkko ovat erotettuja toisistaan. Tosin evlut kirkolle maksetaan väestörekisterin pitämisestä. Mutta maistraatti hoitaa muitten virkatodistukset.

• Anonyymi00008

Jos et kirkkohäitä halua

Kalliita prinsessa/prinssi häitä ei tarvitse viettää ja avioon pääsee menemällä digi-ja väestötiedon sivuille (entinen maistraatti), todistajat otatte omasta takaa tai pyydätte viraston kautta. Ilmainen vihkiminen kestää n.5 minuuttia ja sitten voitte juhlistaa avioliittoa kuten itse haluatte.
      Töistä saa palkallista vapaata tähän asiaan.

Ensin kirjaudutaan dvv.fi sivuille
      Sitten hommataan esteettömyystodistus ja
      varataan vihkiaika, osta sormukset (sormukset ei ole pakollisia jos ei halua).
      Tilaisuus kestää 5-10min.

Menkää ajoissa paikalle ja henkkarit mukaan.

• Anonyymi00011

Häh. Ei kirkossa tarvitse prinsessahäitä. Voi pyytää virastolta jonkun hikisen kokoushuoneen kuten DVV:llä, jos haluaa. Tai sitten voi pyytää papin kotiin vihkimään. Kaksi todistajaa riittää kirkollisessakin vihkimisessä. Halvempaa ja joustavampaa kuin DVV:llä.

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Häh. Ei kirkossa tarvitse prinsessahäitä. Voi pyytää virastolta jonkun hikisen kokoushuoneen kuten DVV:llä, jos haluaa. Tai sitten voi pyytää papin kotiin vihkimään. Kaksi todistajaa riittää kirkollisessakin vihkimisessä. Halvempaa ja joustavampaa kuin DVV:llä.

Oletko sinä ollut tuollaisessa "hikisessä kokoushuoneessa" seuraamassa vihkimistä? Minä olen.

• Anonyymi00017

Oletko sinä ollut tuollaisessa "hikisessä kokoushuoneessa" seuraamassa vihkimistä? Minä olen.

Väitätkö niitä tiloja jotenkin juhlallisiksi? En sanoisi niin. Aika aneemista. Mutta jos haluaa samanlaista tilaa, niin löytyy seurakuntien virastoista. Sitten löytyy paljon hienompi tila. Ilmaiseksi. Tai pappi vihkii vaikka kotona. Ilmaiseksi.

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Väitätkö niitä tiloja jotenkin juhlallisiksi? En sanoisi niin. Aika aneemista. Mutta jos haluaa samanlaista tilaa, niin löytyy seurakuntien virastoista. Sitten löytyy paljon hienompi tila. Ilmaiseksi. Tai pappi vihkii vaikka kotona. Ilmaiseksi.

Et vastannut kysymykseen. Oletko ollut yhdessäkään?

• Anonyymi00018

Et vastannut kysymykseen. Oletko ollut yhdessäkään?

En onneksi. Tiloja olen nähnyt. Hikisiä. Kyllä samanlaisia löytyy kirkon toimitaloistakin. Niitäkin olen nähnyt. Erona se, että kirkon hikisiin toimistoihin pääsee nopeammin, ellei halua mieluummin komeaan kirkkosaliin. Sekin järjestyy. Ilmaiseksi. Oletko nähnyt koskaan kirkkosaleja?

• Anonyymi00018 kirjoitti:

En onneksi. Tiloja olen nähnyt. Hikisiä. Kyllä samanlaisia löytyy kirkon toimitaloistakin. Niitäkin olen nähnyt. Erona se, että kirkon hikisiin toimistoihin pääsee nopeammin, ellei halua mieluummin komeaan kirkkosaliin. Sekin järjestyy. Ilmaiseksi. Oletko nähnyt koskaan kirkkosaleja?

Et varmaan ylläty kun sanon että olen nähnyt kirkkosaleja. Suurelta osin kyseessä ovat varsin vanhat, suuret ja juhlavat tilat. Ei ole mitään moittimista niissä, varmasti juhlavaa jos uskoo kirkon oppiin tai ei välitä siitä ettei usko.

Mutta "hikinen" ei kuvannut esimerkiksi Tampereen maistraatin vihkihuonetta, ja tuskin se nyt DVV-aikana huonommaksi on muuttunut.

• Anonyymi00019

Et varmaan ylläty kun sanon että olen nähnyt kirkkosaleja. Suurelta osin kyseessä ovat varsin vanhat, suuret ja juhlavat tilat. Ei ole mitään moittimista niissä, varmasti juhlavaa jos uskoo kirkon oppiin tai ei välitä siitä ettei usko.

Mutta "hikinen" ei kuvannut esimerkiksi Tampereen maistraatin vihkihuonetta, ja tuskin se nyt DVV-aikana huonommaksi on muuttunut.

No voit tietysti väittää, etteivät ne ole hikisiä. Vaikka kyllä ne näkemäni sitä ovat.

Ja on romantiikka kaukana, kun niissä toimistotiloissa jonottaa omaa vihkivuoroaan ja ympärillä laukkaa ihmisiä ties millä asioilla ja virkailijat kulkevat vauhdikkaasti papereita käsissään. Olen sen huiskeen kokenut.

Tietysti siellä pääsee naimisiin, mutta saman toimistovihkimisen saa kirkon tiloissa, jos välttämättä sitä haluaa. Jonotusajat ovat lyhyempiä ja vihkitiloja enemmän. Ilmaiseksi saa papin vaikka oman työpaikan toimistohuoneeseen, jos haluaa.

• Anonyymi00019 kirjoitti:

No voit tietysti väittää, etteivät ne ole hikisiä. Vaikka kyllä ne näkemäni sitä ovat.

Ja on romantiikka kaukana, kun niissä toimistotiloissa jonottaa omaa vihkivuoroaan ja ympärillä laukkaa ihmisiä ties millä asioilla ja virkailijat kulkevat vauhdikkaasti papereita käsissään. Olen sen huiskeen kokenut.

Tietysti siellä pääsee naimisiin, mutta saman toimistovihkimisen saa kirkon tiloissa, jos välttämättä sitä haluaa. Jonotusajat ovat lyhyempiä ja vihkitiloja enemmän. Ilmaiseksi saa papin vaikka oman työpaikan toimistohuoneeseen, jos haluaa.

Minulla nyt kuitenkin on kokemusta siviilivihkisestä, sinulla omien sanojesi mukaan ei.

Mikä arvo on rehellisyydellä? Jos ei usko joko nimenomaan luterilaiseen versioon kristinuskosta, tai minkäänlaisiin jumaliinkaan, onko oikein käyttää kirkkoa kulissina? Itse mietin onko se kunnioittavaa niitä kohtaan, jotka ovat kirkossa vihillä uskon vuoksi.

• Anonyymi00020

Minulla nyt kuitenkin on kokemusta siviilivihkisestä, sinulla omien sanojesi mukaan ei.

Mikä arvo on rehellisyydellä? Jos ei usko joko nimenomaan luterilaiseen versioon kristinuskosta, tai minkäänlaisiin jumaliinkaan, onko oikein käyttää kirkkoa kulissina? Itse mietin onko se kunnioittavaa niitä kohtaan, jotka ovat kirkossa vihillä uskon vuoksi.

Ei monellakaan ole mitään kirkkoa vastaan. Sinä petät itseäsi luulemalla, että kaikkoavat kaltaisiasi fanaattisia ateisteja. Moni ateisti arvostaa kirkkoa. Sitten monet ihmiset eivät ole ateisteja edes, vakka eivät olisikaan innokkaita kirkossakävijöitä. Luulen, että potentiaalia kirkollisen avioliiton kasvuun on aika lailla. Samalla se helpottaa valtiontaloutta, kun vihkimiset hoituvat aiempaa enemmän kirkon kautta. Winwin. Sinua tietysti ketuttaa, mutta se ei yhteiskunnassa mitään paina.

Muuten, mikä tässä oli niin pelottavaa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/19279802/epstein-baal-ja-vaparit

• Anonyymi00020 kirjoitti:

Ei monellakaan ole mitään kirkkoa vastaan. Sinä petät itseäsi luulemalla, että kaikkoavat kaltaisiasi fanaattisia ateisteja. Moni ateisti arvostaa kirkkoa. Sitten monet ihmiset eivät ole ateisteja edes, vakka eivät olisikaan innokkaita kirkossakävijöitä. Luulen, että potentiaalia kirkollisen avioliiton kasvuun on aika lailla. Samalla se helpottaa valtiontaloutta, kun vihkimiset hoituvat aiempaa enemmän kirkon kautta. Winwin. Sinua tietysti ketuttaa, mutta se ei yhteiskunnassa mitään paina.

Muuten, mikä tässä oli niin pelottavaa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/19279802/epstein-baal-ja-vaparit

Olet toki oikeassa siinä, ettei monellakaan ole mitään kirkkoa vastaan. En minä sellaista ole väittänytkään, vaan päinvastoin eri yhteyksissä toistanut ettei kirkkoa hävitä vakaumuksellinen ateismi vaan uskonnollinen välinpitämättömyys.

Mutta tämä on eri asia. Onko sinusta ihan kaikin puolin ok ja hienoa ja ongelmatonta, että ateisti menee kirkossa naimisiin?

(Mollausketjuja en avaa paitsi joskus ilmiantaakseni.)

• Anonyymi00021

Olet toki oikeassa siinä, ettei monellakaan ole mitään kirkkoa vastaan. En minä sellaista ole väittänytkään, vaan päinvastoin eri yhteyksissä toistanut ettei kirkkoa hävitä vakaumuksellinen ateismi vaan uskonnollinen välinpitämättömyys.

Mutta tämä on eri asia. Onko sinusta ihan kaikin puolin ok ja hienoa ja ongelmatonta, että ateisti menee kirkossa naimisiin?

(Mollausketjuja en avaa paitsi joskus ilmiantaakseni.)

Ilmiannatko tämänkin? https://keskustelu.suomi24.fi/t/19280169/pelottava-linkki Mitä salattavaa vapareilla on tässä asiassa?

Minusta kirkko saa ottaa tuohon kantaa. Jos se on heille ok, se on minullekin.

Mutta tuo Baal….

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Ilmiannatko tämänkin? https://keskustelu.suomi24.fi/t/19280169/pelottava-linkki Mitä salattavaa vapareilla on tässä asiassa?

Minusta kirkko saa ottaa tuohon kantaa. Jos se on heille ok, se on minullekin.

Mutta tuo Baal….

Etkö itse ole kirkon jäsen?

• Anonyymi00009

Siviilivihkimyksessäään sinä et silti tiedä kuka sinut lopulta vihkii.

• Anonyymi00014

Ja mitä väliä sillä on?

Ei siellä vihkijää naida - ainakaan yleensä...

• Tässä ketjussa häiritsee toiveajattelun ja arvionnin sekoittaminen.

On ihan ok toivoa että entistä useampi tullaan vihkimään kirkollisesti. Ei sitä silti kannata sekoittaa siihen mikä on ilmeinen kehityksen suunta. Toiveet ja odotukset ovat eri asia.

• Anonyymi00022

Sanoisin, että itse sekoitat toiveesi analyysiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      266
      3338
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      79
      1435
    3. 66
      1213
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1039
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      48
      943
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      941
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      51
      912
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      787
    9. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      772
    10. Olet hirviö

Eikä kukaan saa mua muuttamaan mieltäni.
      Ikävä
      113
      716
    Aihe